Ministru kabineta rīkojums Nr. 649
Rīgā 2025. gada 7. oktobrī (prot. Nr. 41 39. §)
Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmas procesu digitalizācija" pases apstiprināšanu
2. Apstiprināt projekta izmaksas 107 763 euro apmērā, tai skaitā Atveseļošanas fonda finansējumu 89 060 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai 18 703 euro apmērā. 3
3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju – Būvniecības valsts kontroles biroju – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" (turpmāk – 2.1.3.1.i. investīcija) ietvaros. 4
4. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr. 435 iekļautajiem nosacījumiem. 5
5. Noteikt, ka pēc projekta pabeigšanas, sākot ar 2027. gadu, projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 776 euro gadā. Ekonomikas ministrijai finansējumu projekta rezultātu uzturēšanas izmaksu segšanai pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. 6
Ministru prezidente E. Siliņa
Klimata un enerģētikas ministra pienākumu izpildītājs ‒ ekonomikas ministrs V. Valainis
PielikumsMinistru kabineta 2025. gada 7. oktobra rīkojumam Nr. 649
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmas procesu digitalizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - BVKB) | 1.2. Projekta īstenošanas partneri | Nav |
2. Saistīto projektu programma 2.1. Programmas nosaukums | Nav | 2.2. Saistība ar citiem projektiem | Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi 3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Sistēmas un E-pakalpojuma papildinājumi, kuri nodrošinās lietojamības uzlabošanu gan pakalpojuma saņēmējam, gan sistēmas lietotājiem. | 3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/ risināmā problēma) | 2021. gada 1. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi" 24. p. Nodrošināt minētā punkta izpildi, precīzi norādot personai atbalsta kategorijas vai to kopumu. Lietotāju konsultāciju un datu izmaiņu pieprasījumu izpildes kvalitātes uzlabošana, nodrošinot uzlabotu pārskatāmību sistēmas saskarnēs. | 3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) | 3.3.1. palielināsies publiskās pārvaldes sektora efektivitāte: Uzlabots digitālais process (ātrāka un precīzāka atbildes sniegšana konsultācijās) Šobrīd vienai vidējas sarežģītības konsultācijai vai vēstulei, atbildot aizsargātā lietotāja pieprasījumam, vidēji tiek veltītas 10 minūtes; šo laiku var samazināt, optimizējot informācijas atspoguļojumu ALDIS, kas ļautu ietaupīt ~ 3 minūtes uz vienu iepriekš minēto pieprasījumu. | Vidējas sarežģītības konsultācijas sniegšanas vai vēstules sagatavošanas laika izmērīšana - laiks samazināts līdz 7 minūtēm. | Laika ietaupījums uz vienu pieprasījumu: 30 % | 2026 | 3.3.2. veicinās fizisko personu aktīvāku piedalīšanos e-pakalpojuma izmantošanu un savu datu pārvaldīšanu, samazinot administratīvo slogu: Šobrīd, lai daudzbērnu ģimene norādītu, kuram no vecākiem ir jāsaņem aizsargātā lietotāja atbalsts, vā arī, lai ar uzturlīdzekļu parādnieku saistītā persona varētu saņemt aizsargātā lietotāja atbalstu, ir jāpiezvana uz Biroju, jāsaņem konsultācija par veicamajām darbībām, kā arī jāaizpilda un Birojam jānosūta elektroniski parakstīts pieteikuma dokuments; datu norādīšana un dokumenta aizpildīšanai vidēji nepieciešams 15 min laika. Atļaujot e-pakalpojumā norādīt personu, kuram jāsaņem atbalsts, tiks panākta lielāka efektivitāte aizsargātajam lietotājam. | E-pakalpojumā persona varēs detalizētāk pārvaldīt un veikt pakalpojuma saņemšanai nepieciešamās izmaiņas Sev nepieciešamās izmaiņas var veikt e-pakalpojumā; tādējādi iegūstot laika ietaupījumu ~ 5 minūtes. | 30 % | 2026 |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem 4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | 89 060 EUR | 18 703 EUR | n/a | | | |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs5 | Darbības iznākums | - E-pakalpojuma papildinājums ar datu norādi atbalsta piešķiršanai (bērnu piesaiste) un atteikšanās/pieteikšanās, norādot kategoriju; - ALDIS portāla daudzbērnu datu attēlojuma izveide, invaliditātes lēmuma pieņemšanas datuma attēlošana un līgumu dzēšana; - Jauna tipa "bērns" izveide un ALDIS portāla saskarnes uzlabojumi; - Darba vieta ārējiem datu ņēmējiem; - SIF Web servisa integrācija ar ALDIS; - Ikmēneša datu nodošana uz biznesa analītikas rīku; - Atbalsta nodrošināšana saistītai personai, kur mājsaimniecībā galvenā persona ir uzturlīdzekļu parādnieks | 107 763 (summa ar PVN) | | Pilnveidota ALDIS un e-pakalpojums |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā 5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts6 | Valsts mākonī (jā/nē) | Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) | | 5.1.1. Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēma, t. sk. e-pakalpojums | | Jā – izvēlētais infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs LVRTC | 2025. gada III ceturksnis | 2026. gada 31. maijs | 160 000 | | | | | | |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) | | - | - | - | - | - | - | - | - |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) | 1 | Aizsargāto lietotāju skaits sadalījumā pa kategorijām (daudzbērnu ģimenes, personas ar 1. grupas invaliditāti, bērni ar invaliditāti, trūcīgās/maznodrošinātās personas) | 2026. gada 31. maijs | - | - |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9 Projekta aktivitātes tiks īstenotas kā vienots projekts, un tā sekmīgai īstenošanai tiks izveidots projekta vadības un uzraudzības organizatoriskais ietvars, nosakot atbildīgās personas, galvenos uzdevumus, termiņus un pārskatu sniegšanas mehānismu un izveidojot uzraudzības padomi, projekta vadības grupu un projekta darba grupas. Projekta izstrādes gaitā biznesa prasību precizēšanā un nodevumu testēšanā tiks iesaistīti esošie cilvēkresursi, kas nosegs nepieciešamās kompetences un kapacitāti. |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu Kopsavilkuma informācija par veikto ieguvumu un izmaksu analīzi. Digitalizējot procesu, būtiskākie ieguvumi paredzami e-pakalpojuma izmantošanā iedzīvotājiem, kā arī administratīvā sloga samazinājumā sabiedrībai un procesā iesaistīto iestāžu – EM, KEM, BVKB, VDEĀVK un pašvaldību sociālo dienestu darbiniekiem. Balstoties uz turpmāk veiktajiem aprēķiniem, secināms, ka projekta īstenošana ir ekonomiski izdevīga, jo potenciālie sociālekonomiskie ieguvumi un administratīva sloga samazinājums pārsniedz projekta izmaksas, kā arī uzturēšanas izmaksas 10 gadu periodā. Projekta īstenošanas izmaksas 107 763 euro (summa ar PVN) Risinājuma uzturēšanas izmaksas ik gadu: 10 776 euro (ar PVN) Administratīva sloga samazinājums sabiedrībai: 3286 euro (ar PVN) Sociālekonomiskais ieguvums gadā: 488 946 euro (bez PVN) Sociālekonomiskais ieguvums | Ieguvums gadā, EUR | Aprēķins | Administratīvā sloga samazinājums sabiedrībai | 3286 | Administratīvā sloga samazinājuma aprēķins balstīts uz šādiem pieņēmumiem: • vidējie ceļa izdevumi Rīgā (pārvietojas ar sabiedrisko transportu vai automašīnu un izmanto stāvvietu) 5,00 euro; (Aprēķinā pieņemts, ka ceļa garums līdz iestādei un atpakaļ sastāda vidēji 20 km; degvielas 1 l cena – 1,5 euro (1 km izmaksas 0,08 euro; 20x0,08=1,6 ~ 2 euro); autostāvvietas izmaksas Rīgā 2 h – 5 euro; sabiedriskā transporta biļete Rīgā 1,50 euro (turp un atpakaļ – 3 euro)1. ((2+5+3)): 2= 5 euro • vidējie ceļa izdevumi reģionā (pārvietojas ar sabiedrisko transportu vai automašīnu un izmanto stāvvietu) 17,5 euro; (Aprēķinā pieņemts ceļš 200 km turp un atpakaļ (200x0,08= 16 euro); 2 h stāvvieta Rīgā – 5 euro; ceļa izdevumi ar sabiedrisko autobusu turp un atpakaļ – 14 euro (biļetes cena Saldus-Rīga-Saldus)2. ((16+5+14):2)=17,5 euro • klātienes pakalpojumi Rīgā ir 10 %; iekļauj iesnieguma iesniegšanu, atvieglojuma saņemšanai vai datu izmaiņu veikšanai; • klātienes pakalpojumi no reģiona ir 12 %; iekļauj iesnieguma iesniegšanu, atvieglojuma saņemšanai vai datu izmaiņu veikšanai. • patērētais laiks ceļā, pārvietošanās laiks un BVKB apmeklējums – 2,5 h; Personas patērētais laiks iesnieguma iesniegšanai, atvieglojuma saņemšanai vai datu izmaiņu veikšanai. • vidējā vienas stundas darba likme Latvijā 2024. gadā ir 11,38 euro, 14,06 euro ar darba devēja VSAOI. Ieguvuma aprēķins (5 euro * 32 iesniegumi + 14.06 euro/h * 32 * 2,5 h)+(17,5 euro * 38 iesniegumi (no reģiona) +14,06 euro/h * 38 * 2,5 h) = 3286 euro | Sociālekonomiskais ieguvums | 488 946 | 1. Sadalot kategorijas uz attiecīgajiem AL, tiek paplašināts personu loks, kuri saņem atbalstu. Atbilstoši Latvijas Republikas Tiesībsarga 26.08.2024. atzinumam pārbaudes lietā Nr. 2024-20-17B, kurā minēts, ka ir jāmeklē alternatīvus veidus, kā aizsargātais lietotājs var saņemt valsts atbalstu maksas samazinājumam, BVKB ir izskatījis iespējamos papildinājumus IT risinājumā, izmantojot e-pakalpojuma funkcionalitāti. Šobrīd ir 5483 aizsargātie lietotāji, kuriem maksājuma samazinājums elektroenerģijas rēķiniem tiek saņemts vairākās AL kategorijās. Aptuveni 5 % no šiem AL vēlas atteikties no konkrētas AL kategorijas par labu citam AL. 5483 (AL ar vairākām kat) * 0,05 * 20 eur *12 (mēneši) = 65 796 eur 2. SIF daudzbērnu ģimeņu datu apmaiņas ieviešanas ieguvumi: - Daudzbērnu ģimenes, kurās ir vismaz viens bērns, kurš vecumā no 18 līdz 24 gadiem iegūst izglītību ārvalstīs, vairs nesniedz goda kartes BVKB adresēta iesnieguma veidā, bet tās tiek iegūtas automātiski datu apmaiņas veidā, līdz ar ko ir pieļaujams, ka ir sagaidāms apmēram 10 % pieaugums šī atbalsta saņēmēju skaitā. 117 (kopējais BVKB iesniegto Goda ģimeņu apliecību skaits) *0,1 * 25 eur * 12 (mēneši) = 3 510 eur - VAD Iesaucamo skaits, no kuriem 10 % ir daudzbērni Ik gadu valsts aizsardzības dienestā tiek iesauktas ~ 1000 personas. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes 2023. g. datiem ~ 12 % no šīm personām ir no daudzbērnu ģimenēm. 1000 (VAD iesaucamās personas) * 0,12 * 25 eur * 11 mēneši = 33 000 eur 3. Invaliditātes sākuma datums Jauni lēmumi par invaliditāti nesaņem par 1-2 pirmajiem mēnešiem. Rēķinām lēmumu skaitu ar 1,5 (vidējo). Vidēji 600 jauni lēmumi mēnesī. 7200 lēmumi *1,5 mēneši (nesaņem) *20 eur = 216 000 eur 4. Līgumu dzēšana neaktuāliem atbalstiem 45 500 - personu skaits vidēji mēnesī, kurām tiek piešķirts aizsargātā lietotāja atbalsts kategorijā "Trūcīga/maznodrošināta persona". Aptuveni 1 % atbalstu šajā kategorijā tiek piešķirts uz neaktuāliem līgumiem, par kuriem persona, līguma slēdzējs, nav sniegusi aktuālu informāciju. Dzēšot šos līgumus, atbalsts tiek apturēts un valsts budžets netiek izšķērdēts uz neattiecināmu līgumu. 45 500 (maznodrošinātās personas) * 0,01 * 20 eur * 12 mēneši = 109 200 eur 5. Trūcīgās mājsaimniecības, kur galvenā persona ir uzturlīdzekļu parādnieks, kura dēļ cita persona, kurai pienāktos atbalsts, nevar to saņemt. Identificējot šādu situāciju nepieciešams attiecināt atbalstu uz saistīto personu. 256 - personu skaits vidēji mēnesī, kuru dēļ atbalstu nevar saņemt saistītās personas. 256 personas* 20 eur * 12 mēneši = 61 440 eur. Līdz ar to kopējais sociālekonomiskais ieguvums, kas tiek iegūts no procesa digitalizācijas un vienkāršošanas privātpersonām (aizsargātajiem lietotājiem) saistībā ar pakalpojumu digitalizāciju un vienkāršošanu ir 488 946 euro gadā. |
Ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu – pārvaldes darbinieku amata vietu samazinājumu vai palielinājumu – iekļauj izmaksu/ieguvumu analīzē un tieši norāda kopsavilkumā arī tad, ja pārvaldes darbinieku skaita ietaupījums norādīts projekta ieguvumos (3. punktā) Darbinieku skaita izmaiņas nav plānotas | Kopsavilkuma informācija par veikto ieguvumu un izmaksu analīzi. Ietekmi uz valsts pārvaldes darbinieku skaitu – pārvaldes darbinieku amata vietu samazinājumu vai palielinājumu – iekļauj izmaksu/ieguvumu analīzē un tieši norāda kopsavilkumā arī tad, ja pārvaldes darbinieku skaita ietaupījums norādīts projekta ieguvumos (3. punktā) |
8. Cita būtiska informācija Finansējuma saņēmējs ir tiešā valsts pārvaldes iestāde un atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums" 3. punktam īsteno informācijas sistēmu izstrādi un uzturēšanu būvniecības un enerģētikas jomās. Finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai vai kā komercdarbības atbalsts. |
Lietotie saīsinājumi: IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
1 https://www.rigassatiksme.lv/lv/biletes/bilesu-klasts-un-cenas-1/laika-bilete/ 2 https://www.bezrindas.lv/lv/bus/choose/45/47/1/20250917/0/0/ba501a5748c8c8c1558c4ddf32263e51bdb4896?
|
|
Saistītie dokumenti
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|