Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 485
Rīgā 2024. gada 16. jūlijā (prot. Nr. 29 53. §) Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 5. panta ceturto un piekto daļu
1. Noteikumi nosaka: 1.1. prasības parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, lai tas varētu saņemt speciālo atļauju (licenci) parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanai (turpmāk – speciālā atļauja (licence)); 1.2. speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas, izmantošanas, tās darbības apturēšanas un anulēšanas kārtību; 1.3. valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību. (Grozīts ar MK 28.01.2025. noteikumiem Nr. 61) 2. Speciālo atļauju (licenci) parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam izsniedz, aptur tās darbību un anulē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 4. Speciālo atļauju (licenci) vai tās kopiju parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs novieto patērētājam redzamā vietā parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas vietā, kā arī uzrāda parādniekam pēc tā pieprasījuma, ja parāda atgūšanas darbības tiek veiktas ārpus parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas vietas. Par parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas vietu uzskatāma pastāvīgai un sistemātiskai pakalpojumu sniegšanai iekārtota vieta, kurā paredzēta arī parādnieku pieņemšana. 5. Informāciju par izsniegtās speciālās atļaujas (licences) numuru un izdošanas datumu publicē parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja tīmekļvietnē, ja tāda ir izveidota. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 6. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs triju darbdienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par: 6.1. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējiem, kuri saņēmuši speciālo atļauju (licenci), tai skaitā norādot informāciju par parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas vietām; 6.2. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējiem izsniegto speciālo atļauju (licenču) apturēšanu un anulēšanu; 6.3. izmaiņām speciālajā atļaujā (licencē) šo noteikumu 29. punktā minētajā gadījumā. (Grozīts ar MK 28.01.2025. noteikumiem Nr. 61) 7. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs pieprasīt un saņemt informāciju no parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja, kā arī veikt nepieciešamās pārbaudes, tai skaitā pakalpojuma sniegšanas vietā, lai uzraudzītu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja un tā darbības atbilstību šo noteikumu un normatīvo aktu prasībām patērētāju tiesību aizsardzības jomā, tostarp ja tiek sniegti ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu apkalpošanas pakalpojumi. 8. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pirms lēmuma pieņemšanas par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu, tās darbības apturēšanu vai anulēšanu ir tiesīgs sniegt norādījumus parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam par darbībām, kas tam jāveic, lai nodrošinātu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja vai tā darbības atbilstību šo noteikumu un normatīvo aktu prasībām patērētāju tiesību aizsardzības jomā. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 9. Patiesais labuma guvējs šo noteikumu izpratnē ir fiziskā persona Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē. II. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam noteiktās prasības speciālās atļaujas (licences) saņemšanai
10. Lai saņemtu speciālo atļauju (licenci), parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam jāatbilst šādām prasībām: 10.1. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants vai fiziska persona – saimnieciskās darbības veicējs, kas profesionālās darbības ietvaros sniedz parāda atgūšanas pakalpojumu, un tam nav atņemtas tiesības veikt komercdarbību vai profesionālo darbību parāda atgūšanas jomā; 10.2. komersanta – parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja – padomes vai valdes loceklim vai pārstāvēttiesīgajam biedram nav atņemtas tiesības veikt komercdarbību vai nav piemērots administratīvais sods – tiesību atņemšana ieņemt noteiktus amatus; 10.3. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam – fiziskai personai vai komersanta padomes vai valdes loceklim vai pārstāvēttiesīgajam biedram, prokūristam vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgajai personai – ir nevainojama reputācija; 10.4. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir izstrādājis un apstiprinājis parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas iekšējo kārtību, kas nosaka parāda atgūšanas kārtību, saskarsmi ar parādniekiem, parāda atgūšanas izdevumus veidojošās pozīcijas un to finansiālo atšifrējumu; 10.5. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir izstrādājis un apstiprinājis patērētāju sūdzību izskatīšanas kārtību, lai saprātīgā termiņā nodrošinātu saņemto sūdzību izskatīšanu un atbilžu sniegšanu; 10.6. uz speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas dienu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu, nodevu vai valsts noteikto maksājumu datubāzē nav informācijas par nokavētiem nodokļu, nodevu vai valsts noteiktajiem maksājumiem valsts budžetā; 10.7. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam pēdējo triju gadu laikā nav anulēta speciālā atļauja (licence); 10.8. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona) vai kāds no padomes vai valdes locekļiem vai pārstāvēttiesīgajiem biedriem (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants), vai tā darbinieki, kuru pienākumos ietilpst parāda atgūšana, prokūrists vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgā persona nav krimināli sodīta par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, par ko paredzēta atbildība Krimināllikuma IX, IX1, X, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX vai XX nodaļā, izņemot gadījumu, ja sodāmība ir dzēsta, un nav sodīta par normatīvo aktu pārkāpumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā; 10.9. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir izveidojis noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles sistēmu atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma prasībām un starptautisko un nacionālo sankciju riska pārvaldīšanas iekšējās kontroles sistēmu atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma prasībām; 10.10. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs spēj pierādīt piesaistītā finansējuma tiesisko izcelsmi; 10.11. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kas plāno atgūt no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošu parādu uzņemošā dalībvalstī, ir iesniedzis Patērētāju tiesību aizsardzības centrā šādu informāciju: 10.11.1. informāciju par uzņemošo dalībvalsti un dalībvalsti, kurā ir piešķirts aizdevums, ja šī valsts nav Latvijas Republika vai uzņemošā dalībvalsts; 10.11.2. informāciju par ārpakalpojumu sniedzēju, ja tāds tiek piesaistīts, un tā juridisko adresi; 10.11.3. starp parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju un ārpakalpojuma sniedzēju noslēgto līgumu; 10.11.4. informāciju, kas apliecina, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs saziņu ar attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts aizņēmēju spēj nodrošināt attiecīgās dalībvalsts valodā vai valodā, kāda lietota ienākumus nenesošā kreditēšanas līgumā; 10.11.5. (svītrots ar MK 28.01.2025. noteikumiem Nr. 61). (Grozīts ar MK 28.01.2025. noteikumiem Nr. 61) 11. Šo noteikumu 10.7. apakšpunkts attiecināms arī uz gadījumu, ja: 11.1. fiziska persona ir bijusi tāda komersanta – parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja – padomes vai valdes loceklis vai pārstāvēttiesīgais biedrs, prokūrists vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgā persona, kurai anulēta vai atteikta speciālā atļauja (licence); 11.2. komersanta padomes vai valdes loceklis vai pārstāvēttiesīgais biedrs, prokūrists vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgā persona ir bijusi tāda komersanta – parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja – padomes vai valdes loceklis vai pārstāvēttiesīgais biedrs, prokūrists vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgā persona, kurai anulēta vai atteikta speciālā atļauja (licence). 12. Šo noteikumu 10.7. apakšpunkts nav attiecināms uz gadījumu, ja speciālā atļauja (licence) anulēta saskaņā ar šo noteikumu 42.1., 42.2., 42.3. vai 42.4. apakšpunktu. 13. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs speciālās atļaujas (licences) saņemšanai iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā parakstītu iesniegumu (1. pielikums). Iesniegumam pievieno atbilstoši normatīvajiem aktiem par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu sagatavotus šo noteikumu 1. pielikumā minētos dokumentus. 14. Ārvalstu fizisko un juridisko personu dokumentiem jābūt legalizētiem, ja vien Latvijas Republikas likumos vai Latvijas Republikas Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos nav noteikta cita kārtība. Ja dokuments ir svešvalodā, tam nepieciešams notariāli apstiprināts vai normatīvajos aktos par kārtību, kādā apliecināmi dokumentu tulkojumi valsts valodā, apliecināts tulkojums. 15. Ja šo noteikumu 13. punktā minēto iesniegumu iesniedz elektroniski, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs iesniegumu un tam pievienoto dokumentu elektroniskās kopijas apliecina ar drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. 16. Lai sagatavotu dokumentus lēmuma pieņemšanai par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu, tās darbības apturēšanu vai anulēšanu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, ja nepieciešams, iegūst šādu informāciju: 16.1. no Valsts ieņēmumu dienesta datubāzes – informāciju par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja nokavētajiem Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem nodokļu, nodevu vai valsts noteiktajiem maksājumiem valsts budžetā; 16.2. no Uzņēmumu reģistra – aktuālajā redakcijā informāciju par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju, tā valdes vai padomes locekļiem vai pārstāvēttiesīgajiem biedriem, prokūristu un patiesā labuma guvēju, ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants; 16.3. no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētā sodu reģistra (turpmāk – sodu reģistrs) – informāciju par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju – fiziskas personas vai komersanta padomes un valdes locekļu vai pārstāvēttiesīgo biedru, prokūristu un par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo personu – kriminālo un administratīvo sodāmību un to darbinieku kriminālo sodāmību, kuru pienākumos ietilpst parādu atgūšana. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 17. Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir tiesības pārbaudīt ziņas par komersanta – parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja – dalībniekiem, kā arī iegūt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem. Juridiskajām personām ir pienākums sniegt Patērētāju tiesību aizsardzības centram visu nepieciešamo informāciju šajā punktā minēto ziņu pārbaudei, izņemot Patērētāju tiesību aizsardzības centram publiskajos reģistros pieejamo informāciju. 18. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs 45 dienu laikā pēc visas šo noteikumu 10.11. apakšpunktā minētās informācijas saņemšanas informē uzņemošās dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestādi un tās Eiropas Savienības dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestādi, kurā ir piešķirts aizdevums, par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja plānoto darbību. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs informē parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju par paziņošanas datumu, kā arī datumu, kurā uzņemošās dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestāde ir apstiprinājusi informācijas saņemšanu. 19. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs drīkst sākt pakalpojuma sniegšanu uzņemošajā dalībvalstī, tiklīdz ir stājies spēkā viens no šādiem nosacījumiem: 19.1. no uzņemošās dalībvalsts uzraudzības un kontroles iestādes saņemta informācija, kas apstiprina šo noteikumu 18. punktā minētā paziņojuma saņemšanu; 19.2. ir pagājuši divi mēneši kopš dienas, kad parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējs Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir nosūtījis šo noteikumu 18. punktā minēto paziņojumu un nav saņemts šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētais paziņojums. 20. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot šo noteikumu 10.11. apakšpunktā minēto informāciju un konstatējot šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minēto neatbilstību, ir tiesīgs atteikt parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam veikt no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošu parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanu. 21. Ja iesniegumam nav pievienoti visi šajos noteikumos minētie dokumenti vai tajos norādītā informācija ir nepilnīga vai neprecīza, dokumenti nav noformēti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām vai nepieciešama papildu informācija šo noteikumu 24. punktā minētā lēmuma pieņemšanai, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs par to rakstiski informē parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju, norādot termiņu, līdz kuram attiecīgie dokumenti vai informācija jāiesniedz, un attiecīgi pagarina lēmuma pieņemšanas termiņu. 22. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pēc iesnieguma izskatīšanas un tā rīcībā esošās informācijas izvērtēšanas pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt speciālo atļauju (licenci), ja: 22.1. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs neatbilst šo noteikumu 10. punktā minētajām prasībām; 22.2. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs šo noteikumu 21. punktā norādītajā termiņā nesniedz informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai. 23. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pēc tā rīcībā esošās informācijas izvērtēšanas ir tiesīgs pieņemt lēmumu par atteikumu izsniegt speciālo atļauju (licenci), ja: 23.1. komersants, tā padomes vai valdes loceklis vai pārstāvēttiesīgais biedrs, vai prokūrists pēdējā gada laikā ir izdarījis būtisku administratīvo pārkāpumu tirdzniecības, pakalpojumu sniegšanas un finanšu, patērētāju tiesību vai fizisko personu datu aizsardzības jomā. Izvērtējot, vai administratīvais pārkāpums atzīstams par būtisku, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ņem vērā pieļautā pārkāpuma raksturu un ilgumu, radīto ietekmi (zaudējumi patērētājiem), kā arī citus apstākļus, kuriem ir nozīme lietā; 23.2. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nav ievērojis tam adresētos Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumus attiecībā uz patērētāju kolektīvo interešu aizsardzību; 23.3. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbība vai plānotā darbība parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanā neatbilst normatīvo aktu prasībām patērētāju tiesību aizsardzības un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā; 23.4. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nav izpildījis normatīvajos aktos patērētāju tiesību aizsardzības jomā noteikto rakstisko apņemšanos noteiktā termiņā novērst pārkāpumus; 23.5. ir konstatēts, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs sniedzis nepatiesu informāciju; 23.6. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nav izpildījis šo noteikumu 8. punktā minētos Patērētāju tiesību aizsardzības centra norādījumus; 23.7. par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju – fizisku personu vai komersanta padomes vai valdes locekli vai pārstāvēttiesīgo biedru, prokūristu vai par patieso labuma guvēju – ir publiski pieejama pārbaudāma negatīva rakstura informācija, kas liecina par iespējamu saistību ar noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem vai to legalizēšanu, terorismu vai proliferāciju. 24. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs lēmumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu vai par atteikumu izsniegt speciālo atļauju (licenci) pieņem mēneša laikā no dienas, kad saņemts šo noteikumu 13. punktā minētais iesniegums un tam pievienotie dokumenti. 25. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs šo noteikumu 24. punktā minēto lēmumu paziņo parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam saskaņā ar Paziņošanas likumu. 26. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pēc lēmuma pieņemšanas par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu izsniedz parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam noteikta parauga speciālo atļauju (licenci) (2. pielikums). Patērētāju tiesību aizsardzības centrs speciālo atļauju (licenci) izsniedz elektroniska dokumenta formā. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 27. Speciālā atļauja (licence) stājas spēkā brīdī, kad šo noteikumu 24. punktā minētais lēmums par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu paziņots parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, vai speciālajā atļaujā (licencē) norādītajā datumā. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 28. Ja speciālā atļauja (licence) ir bojāta, nozagta vai nozaudēta, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nekavējoties pēc minētā fakta konstatēšanas par to rakstiski informē Patērētāju tiesību aizsardzības centru, iesniedzot iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) dublikāta izsniegšanu. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas izsniedz speciālās atļaujas (licences) dublikātu. Līdz speciālās atļaujas (licences) dublikāta izsniegšanai parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs sniegt parāda atgūšanas pakalpojumu. 29. Ja speciālās atļaujas (licences) darbības laikā ir mainījusies tajā norādītā informācija, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs 10 darbdienu laikā pēc attiecīgo izmaiņu iestāšanās iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā iesniegumu par nepieciešamajiem grozījumiem speciālajā atļaujā (licencē) (3. pielikums). 30. Ja speciālās atļaujas (licences) darbības laikā ir mainījusies šo noteikumu 1. pielikuma 2. punktā norādītā informācija, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja pienākums ir informēt par to Patērētāju tiesību aizsardzības centru un 10 darbdienu laikā pēc izmaiņu rašanās iesniegt aktuālo informāciju. 31. Ja speciālās atļaujas (licences) darbības laikā ir mainījusies šo noteikumu 1. pielikuma 4. punktā norādītā informācija vai ir veiktas izmaiņas valdes vai padomes sastāvā, informācijā par prokūristu vai patiesā labuma guvēju, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja pienākums ir informēt par to Patērētāju tiesību aizsardzības centru un 10 darbdienu laikā pēc izmaiņu rašanās iesniegt aktuālo informāciju. Ja darbinieks ir ārvalstnieks, papildus iesniedz izziņu par kriminālo sodāmību, ko izsniegusi personas pastāvīgās dzīvesvietas valsts iestāde, kas uztur informāciju par sodāmību saskaņā ar attiecīgās valsts likumiem, ja šādu informāciju nav iespējams iegūt sodu reģistrā. Izziņai jābūt izsniegtai ne agrāk par sešiem mēnešiem. 32. Speciālās atļaujas (licences) darbības laikā pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra pieprasījuma parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam ir pienākums sniegt informāciju par iepriekšējā kalendāra gadā sniegtajiem parāda atgūšanas pakalpojumiem (apkalpoto un atgūto parādu skaits, noslēgto parāda atgūšanas līgumu skaits, kā arī informācija par nozarēm (jomām), kurās veikta parādu atgūšana, informācija par piesaistītā finansējuma apmēru un tiesisko izcelsmi iepriekšējā kalendāra gadā, informācija par atpakaļ atdoto finansējumu iepriekšējā kalendāra gadā) un citu informāciju. IV. Speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācija un tai nepieciešamie dokumenti
(Nodaļa svītrota ar MK 28.01.2025. noteikumiem Nr. 61) 37. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs pieņemt lēmumu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam izsniegtās speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu uz laiku līdz sešiem mēnešiem, ja: 37.1. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs neatbilst šo noteikumu 10. punktā minētajām prasībām; 37.2. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram tā pieprasītos dokumentus un informāciju, kas nepieciešama parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja pārbaudei, vai nesadarbojas ar Patērētāju tiesību aizsardzības centru saskaņā ar šo noteikumu 8. punktu, lai novērstu pārkāpumus patērētāju tiesību aizsardzības jomā; 37.3. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nav izpildījis Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai vai nepilda normatīvajos aktos patērētāju tiesību aizsardzības jomā noteikto rakstisko apņemšanos noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu; 37.4. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs noteiktajos termiņos nav sniedzis Patērētāju tiesību aizsardzības centram šo noteikumu 30., 31. un 32. punktā minēto informāciju; 37.5. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam nokavēto nodokļu, nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu summa ir lielāka par 1420 euro. Šādā gadījumā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs apturēt speciālās atļaujas (licences) darbību līdz brīdim, kad tam ir sniegta informācija par pilnīgu parāda samaksu; 37.6. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs sistemātiski neievēro izstrādāto parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas un patērētāju sūdzību izskatīšanas kārtību; 37.7. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbība neatbilst normatīvo aktu prasībām patērētāju tiesību aizsardzības un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā; 37.8. Patērētāju tiesību aizsardzības centra rīcībā ir informācija par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja vai tā padomes vai valdes locekļu vai pārstāvēttiesīgo biedru (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants) pieļautiem pārkāpumiem saimnieciskās darbības vai patērētāju tiesību aizsardzības jomā speciālās atļaujas (licences) darbības laikā; 37.9. Patērētāju tiesību aizsardzības centra rīcībā ir informācija par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja, tā darbinieku vai tā padomes vai valdes locekļu vai pārstāvēttiesīgo biedru (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants), prokūrista vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanu atbildīgās personas pieļautiem pārkāpumiem fizisko personu datu aizsardzības un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā speciālās atļaujas (licences) darbības laikā; 37.10. Patērētāju tiesību aizsardzības centra rīcībā ir informācija par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja, tā padomes vai valdes locekļu vai pārstāvēttiesīgo biedru (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants), prokūrista vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanu atbildīgās personas pieļautiem pārkāpumiem nodokļu jomā speciālās atļaujas (licences) darbības laikā. 38. Ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir pieļāvis šo noteikumu 37.9. apakšpunktā minētos pārkāpumus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs pieprasīt parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam noteiktā termiņā novērst pārkāpumu un veikt izmaiņas tā vadības un pārvaldes struktūrā. 39. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs triju darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu par to paziņo parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, norādot darbības apturēšanas pamatojumu. 40. Ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs novērsis Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumā par speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanu konstatētos pārkāpumus vai neatbilstību prasībām, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem lēmumu par speciālās atļaujas (licences) darbības atjaunošanu 10 darbdienu laikā no dienas, kad parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs vai cita iestāde ir sniegusi Patērētāju tiesību aizsardzības centrā informāciju par pārkāpuma novēršanu. Ja lēmuma pieņemšanai nepieciešama papildu informācija vai informācijas pārbaude, lēmuma pieņemšanas termiņu var pagarināt līdz vienam mēnesim. 41. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs triju darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par apturētas speciālās atļaujas (licences) atjaunošanu to rakstiski paziņo parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam. 42. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem lēmumu par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu, ja: 42.1. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs sešu mēnešu laikā pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmuma pieņemšanas par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu nav uzsācis pakalpojuma sniegšanu vai ir pārtraucis saimniecisko darbību uz laiku, kas ilgāks par sešiem mēnešiem; 42.2. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs iesniedzis iesniegumu (5. pielikums) ar lūgumu anulēt speciālo atļauju (licenci); 42.3. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir pasludināts par maksātnespējīgu; 42.4. ir pieņemts tiesas nolēmums vai Uzņēmumu reģistrā iekļauta informācija par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības izbeigšanu; 42.5. speciālās atļaujas (licences) darbība apturēta uz laiku saskaņā ar šo noteikumu 37. punktu un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs noteiktajā termiņā nav novērsis pārkāpumus vai neatbilstību prasībām, kuru dēļ speciālās atļaujas (licences) darbība apturēta. 43. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs pieņemt lēmumu par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu, ja: 43.1. ir konstatēti būtiski pārkāpumi normatīvo aktu patērētāju tiesību aizsardzības, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā. Izvērtējot, vai attiecīgie pārkāpumi atzīstami par būtiskiem, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ņem vērā pārkāpumu raksturu un ilgumu, radīto ietekmi (zaudējumi patērētājiem), kā arī citus apstākļus, kuriem ir nozīme lietā; 43.2. Patērētāju tiesību aizsardzības centra rīcībā ir informācija, ka speciālās atļaujas (licences) darbības laikā parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam vai tā padomes vai valdes locekļiem vai pārstāvēttiesīgajiem biedriem, ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants, prokūristam vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanu atbildīgajai personai uzlikti administratīvie sodi par būtiskiem administratīviem pārkāpumiem tirdzniecības, pakalpojumu sniegšanas un finanšu, patērētāju tiesību vai fizisko personu datu aizsardzības jomā; 43.3. parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs Patērētāju tiesību aizsardzības centram sniedzis nepatiesu informāciju. 44. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kuram anulēta speciālā atļauja (licence), iesniegumu jaunas speciālās atļaujas (licences) saņemšanai drīkst iesniegt ne agrāk kā trīs gadus pēc dienas, kad stājās spēkā lēmums par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu, izņemot gadījumu, ja speciālā atļauja (licence) anulēta pēc parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja lūguma atbilstoši šo noteikumu 42.2. apakšpunktam. Ja speciālā atļauja (licence) tiek anulēta, valsts nodeva par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu un ikgadējā valsts nodeva par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību netiek atmaksāta. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 45. Valsts nodevas apmērs par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu ir 10 000 euro. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 46. Ikgadējās valsts nodevas apmērs par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību ir 2000 euro. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 47. Valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs maksā pirms šo noteikumu 13. punktā minētā iesnieguma iesniegšanas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 47.1 Ikgadējo valsts nodevu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību parādu atgūšanas pakalpojuma sniedzējs maksā par katru nākamo kalendāra gadu līdz kārtējā gada 1. decembrim. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 48. Valsts nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu un ikgadējo valsts nodevu par darbības uzraudzību parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs maksā ar tāda maksājumu pakalpojuma sniedzēja starpniecību, kuram ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē, norādot maksājuma mērķi – valsts nodeva par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu vai ikgadējā valsts nodeva par darbības uzraudzību. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 50. Ja speciālās atļaujas (licences) izsniegšana tiek atteikta, Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas atteikumu, atmaksā parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam samaksāto valsts nodevu 50 procentu apmērā atbilstoši kārtībai, kāda noteikta likumā "Par nodokļiem un nodevām" attiecībā uz pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās valsts nodevas summas atmaksu. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 51. Speciālā atļauja (licence) ir spēkā līdz speciālajā atļaujā (licencē) norādītā termiņa beigām, ja vien netiek pieņemts lēmums par speciālās atļaujas (licences) anulēšanu vai darbības apturēšanu saskaņā ar šiem noteikumiem. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 52. Ne vēlāk kā divus mēnešus pirms speciālajā atļaujā (licencē) norādītā derīguma termiņa beigām parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā iesniegumu brīvā formā par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku. Iesniegumam pievieno šo noteikumu 10. punktā minētās ziņas un dokumentus, ja tajos norādītā informācija ir mainījusies vai beidzies dokumenta derīguma termiņš un šī informācija nav paziņota Patērētāju tiesību aizsardzības centram saskaņā ar šo noteikumu 31. punktu. (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) 53. Ikgadējo valsts nodevu par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbības uzraudzību parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, kurš saskaņā ar šo noteikumu 52. punktu ir iesniedzis iesniegumu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu uz nenoteiktu laiku, pirmo reizi maksā par laikposmu no iepriekšējās speciālās atļaujas (licences) derīguma termiņa beigām līdz attiecīgā kalendāra gada beigām (proporcionāli dienu skaitam). (MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra Direktīvas (ES) 2021/2167 par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES. Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministra pienākumu izpildītāja ‒ viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa 1. pielikums
Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumiem Nr. 485 (Pielikums MK 28.01.2025. noteikumu Nr. 61 redakcijā) Patērētāju tiesību aizsardzības centram 1. Informācija par parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju
2. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja kontaktpersona
3. Ziņas par valsts nodevas maksājumu
4. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbinieki, kuru pienākumos ietilpst parādu atgūšana
5. Informācija par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo(-ajām) personu(-ām)
6. Lūdzu izsniegt speciālo atļauju (licenci) parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanai Latvijas Republikā no _____. gada ____. ___________________ Piezīme. Aizpilda, ja paredzēts, ka parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšana tiks uzsākta ne agrāk kā četrus mēnešus pēc tam, kad iesniegts iesniegums speciālās atļaujas (licences) saņemšanai. 7. Pielikumā pievienoti (atzīmēt ar x): izziņa par kriminālo un administratīvo sodāmību no personas pastāvīgās dzīvesvietas valsts iestādes, kas uztur informāciju par sodāmību saskaņā ar attiecīgās valsts likumiem (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs (fiziska persona) vai tā padomes vai valdes loceklis vai pārstāvēttiesīgais biedrs (ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir komersants) ir ārvalstnieks), ja šādu informāciju nav iespējams iegūt Iekšlietu ministrijas Informācijas centra uzturētajā sodu reģistrā (turpmāk – sodu reģistrs). Izziņa izsniegta ne agrāk kā pirms sešiem mēnešiem; izziņa par kriminālo sodāmību no personas pastāvīgās dzīvesvietas valsts iestādes, kas uztur informāciju par sodāmību saskaņā ar attiecīgās valsts likumiem, ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbinieks, kura pienākumos ietilpst parādu atgūšana, ir ārvalstnieks un šādu informāciju nav iespējams iegūt sodu reģistrā. Izziņa izsniegta ne agrāk kā pirms sešiem mēnešiem; parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbinieku, kuru pienākumos ietilpst parādu atgūšana, prokūristu vai par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo personu saraksts ar apliecinājumu, ka šīs personas nav sodītas par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, par ko paredzēta atbildība Krimināllikuma IX, IX1, X, XII, XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XIX vai XX nodaļā, izņemot gadījumu, ja sodāmība ir dzēsta, un attiecīgā(-ās) persona(-as) nav sodīta(-as) par normatīvo aktu pārkāpumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā; parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanas iekšējā kārtība, kas nosaka parāda atgūšanas kārtību, saskarsmi ar parādniekiem, parāda atgūšanas izdevumus veidojošās pozīcijas un to finansiālo atšifrējumu; patērētāju sūdzību izskatīšanas kārtība; pilnvarotā pārstāvja pilnvara (ja iesniegumu iesniedz pilnvarotais pārstāvis); noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas kārtība/procedūra un informācija par patiesajiem labuma guvējiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 18.1 panta ceturtajā daļā noteiktajā apjomā; pirmreizējā un atkārtotā paziņojuma par parādsaistībām projekti; dokumenti, kas apliecina piesaistītā finansējuma tiesisko izcelsmi; ārpakalpojuma līgums (ja tiek izmantots ārpakalpojuma sniedzēja pakalpojums); informācija par uzņemošo dalībvalsti un dalībvalsti, kurā ir piešķirts aizdevums; informācija par ārpakalpojuma sniedzēju, ja tāds tiek piesaistīts, un tā juridiskā adrese; informācija, kas apliecina, ka parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs saziņu ar attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts aizņēmēju spēj nodrošināt attiecīgās dalībvalsts valodā vai valodā, kāda lietota ienākumus nenesošā kreditēšanas līgumā; citi dokumenti (norādīt, kādi) _____________________________________.
Piezīme. Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Speciālā atļauja (licence) izsniegta parāda atgūšanas pakalpojuma sniegšanai Latvijas Republikā no ________. gada _________.__________________________, pamatojoties uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra ________. gada _________.__________________ lēmumu Nr. ____________. Speciālā atļauja (licence) derīga līdz ________. gada _________. __________________________.
Piezīme. Dokumenta rekvizītus "paraksts" un "Z. v." neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. Patērētāju tiesību aizsardzības centram
Lūdzu veikt speciālajā atļaujā (licencē) šādus grozījumus: Pielikumā (nepieciešamo atzīmēt ar x): pilnvarotā pārstāvja pilnvara (ja iesniegumu iesniedz pilnvarotais pārstāvis); citi dokumenti (norādīt, kādi) ________________________________________________________________________________
Piezīme. Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. Iesniegums speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācijai
(Pielikums svītrots ar MK 28.01.2025. noteikumiem Nr. 61) Patērētāju tiesību aizsardzības centram Lūdzu anulēt speciālo atļauju (licenci) ar ________. gada ______.__________________________
Pielikumā (nepieciešamo atzīmēt ar x): pilnvarotā pārstāvja pilnvara (ja iesniegumu iesniedz pilnvarotais pārstāvis) citi dokumenti (norādīt, kādi) ________________________________________________________________________________
Piezīme. Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtība
Statuss:
Spēkā esošs
Dokumenta valoda:
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|