Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 113
Rīgā 2023. gada 7. martā (prot. Nr. 13 29. §) Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā projektu iesniegumu veidā un zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, īstenojot dažādus darbības veidus (turpmāk – pasākumi) atbilstoši: 1.1. Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulai 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060); 1.2. Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 7. jūlija Regulai 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139); 1.3. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116), IV un V nodaļai; 1.4. Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regulai 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115); 1.5. Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulai 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk – regula 2022/2472); 1.6. Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/128, ar ko nosaka noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2116 piemēro attiecībā uz maksājumu aģentūrām un citām struktūrām, finanšu pārvaldību, grāmatojumu noskaidrošanu, pārbaudēm, nodrošinājumiem un pārredzamību (turpmāk – regula 2022/128); 1.7. Komisijas 2014. gada 16. decembra Regulai (ES) Nr. 1388/2014, ar ko konkrētas atbalsta kategorijas uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk – regula 1388/2014); 1.8. Komisijas 2021. gada 21. decembra Īstenošanas regulai (ES) 2022/129, ar ko paredz noteikumus, kuri piemērojami intervenču veidiem attiecībā uz eļļas augiem, kokvilnu un vīndarības blakusproduktiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/2115 un kuri piemērojami informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasībām saistībā ar Savienības atbalstu un KLP stratēģiskajiem plāniem (turpmāk – regula 2022/129). (Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 472) 2. Šo noteikumu izpratnē: 2.1. grūtībās nonācis saimnieciskās darbības veicējs ir saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst regulas 2022/2472 2. panta 59. punkta vai regulas 1388/2014 3. panta 5. punkta skaidrojumam; 2.2. saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst regulas 2022/2472 I pielikuma 3. panta 3. punkta vai regulas 1388/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta skaidrojumam; 2.3. viens vienots uzņēmums ir saimnieciskās darbības veicējs, kas atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 2. panta 2. punkta skaidrojumam. (Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 472) 3. Projektu iesniegumus pieņem kārtās. Lauku atbalsta dienests pēc saskaņošanas ar Zemkopības ministriju vismaz mēnesi pirms kārtas uzsākšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" izsludina iesniegumu iesniegšanas kārtu, nosakot: 3.1. projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par 30 dienām, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts cits termiņš; 3.2. attiecīgajai kārtai piešķirto publiskā finansējuma apmēru, kā arī publiskā finansējuma sadalījumu pa atbalsta pretendentu veidiem, darbībām un teritorijām, ja attiecas; 3.3. projektu īstenošanas beigu termiņu, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. 4. Ja projektu iesniegumu iesniegšanas kārta ir ilgāka par 30 dienām, Lauku atbalsta dienests pēc projektu iesniegumu pieņemšanas uzsāk to vērtēšanu saskaņā ar šo noteikumu 14. punktu (izņemot šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto rindošanu) un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam. Kad projektu īstenošanai pieteiktais publiskais finansējums sasniedz 80 procentu no konkrētajā kārtā pieejamā finansējuma: 4.1. turpina pieņemt projektu iesniegumus, apkopo un sarindo tos atbilstoši projektu atlases kritērijiem, ja tas noteikts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam, un publicē informāciju atbilstoši šo noteikumu 13.2. apakšpunktam; 4.2. oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē paziņojumu par to, ka projektu iesniegumu iesniegšana beigsies pēc viena mēneša, ja līdz šo noteikumu 3. punktā noteiktajā kārtībā izsludinātā iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām palicis vairāk nekā viens mēnesis. 5. Atbalsta pretendents projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai, kā arī tam pievienotos dokumentus Lauku atbalsta dienestā iesniedz, izmantojot elektronisko pieteikšanās sistēmu, kurā notiek arī informācijas apmaiņa par projektu. 6. Iesniedzot projekta iesniegumu, atbalsta pretendents apliecina atbalsta pretendenta deklarācijā (1. pielikums) minēto nosacījumu ievērošanu. 7. Sagatavojot projekta iesniegumu, atbalsta pretendents: 7.1. projekta iesnieguma finanšu datus aprēķina aritmētiski pareizi atbilstoši grāmatvedības principiem; 7.2. nodrošina finanšu līdzekļus projekta iesniegumā paredzēto pasākumu izpildei plānotajā termiņā; 7.3. projekta iesniegumā iekļautās attiecināmās izmaksas nosaka atbilstoši tirgus cenai un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam; 7.4. projekta iesniegumā norāda, ka plānotās projekta izmaksas un ar tā saimniecisko darbību saistītās izmaksas un plānotie resursi atbilst gaidāmajiem rezultātiem, ievērojot pareizas finanšu pārvaldības principu, ko veido: 7.4.1. saimnieciskuma princips, kas paredz to, ka resursi, ko atbalsta pretendents lieto savas darbības nodrošināšanai, ir pieejami noteiktā laikā, pienācīgā apjomā un kvalitātē par labāko cenu; 7.4.2. lietderības princips, kas paredz nodrošināt labāko attiecību starp izmantotajiem resursiem un gūto rezultātu; 7.4.3. efektivitātes princips, kas paredz konkrētu izvirzīto mērķu un rezultātu sasniegšanu; 7.5. projektam paredzēto piegāžu, pakalpojumu vai būvdarbu iepirkumu īsteno atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, ievērojot normatīvos aktus iepirkuma jomā un šādus nosacījumus: 7.5.1. ja paredzamā līguma summa ir no 170 001 līdz 500 000 euro būvdarbu iepirkumiem vai no 70 001 līdz 500 000 euro preču un pakalpojumu iepirkumiem, atbalsta pretendents, lai iegādātos preces un pakalpojumus, piedāvājuma sagatavošanai un iesniegšanai nosaka termiņu, ne īsāku par 10 darbdienām, bet būvdarbu uzsākšanai – ne īsāku par 15 darbdienām, skaitot no nākamās darbdienas pēc uzaicinājuma publicēšanas Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē; 7.5.2. ja paredzamā līguma summa pārsniedz 500 000 euro būvdarbu vai preču un pakalpojumu iepirkumiem, atbalsta pretendents, lai uzsāktu būvdarbus vai iegādātos preces un pakalpojumus, piedāvājuma sagatavošanai un iesniegšanai nosaka termiņu, ne īsāku par 30 dienām, skaitot no nākamās darbdienas pēc uzaicinājuma publicēšanas Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnē; 7.5.3. projektā paredzētās tehnikas, iekārtu, aprīkojuma, darba instrumentu, informācijas tehnoloģiju, programmnodrošinājuma, būvmateriālu iegādei, pakalpojumiem, būvniecībai vai būves pārbūvei, kā arī vispārējām izmaksām, ja tās ir 1001 euro un vairāk, izvēlas visizdevīgāko piedāvājumu, kura noteikšanā viens no kritērijiem ir zemākā cena. To apliecina ar vismaz divu derīgu piedāvājumu salīdzināšanu konkrētai iegādei neatkarīgi no iepirkuma procedūras veida; 7.5.4. ja iepirkuma summa ir 70 001 euro un vairāk, atbalsta pretendents iepirkuma tehniskajā specifikācijā iekļauj nosacījumu, ka preces vai pakalpojuma piegādātājam vai būvdarbu veicējam ir vismaz viena gada darbības pieredze jomā, ar kuru saistīts iepirkums, un iesniedz divus derīgus piedāvājumus, kā arī katra iepirkuma dalībnieka apliecinājumu par neatkarīgi izstrādātu piedāvājumu; 7.5.5. ja lietotu pamatlīdzekļu iegādes summa ir 20 000 euro un vairāk, atbalsta pretendents iesniedz oficiāla tehnikas vai iekārtas pārstāvja novērtējumu un informāciju par konkrētās summas atbilstību tirgus cenai; 7.5.6. atbalsta pretendents vai saņēmējs izvērtē tā izsludinātajā iepirkumā saņemtos piedāvājumus un neizsludina uzvarētāju, kā arī neslēdz piegādes vai būvniecības līgumu, ja triju gadu laikā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai ir stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams lēmums par iepirkuma uzvarētāja atzīšanu par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā; 7.5.7. atbalsta pretendents vai saņēmējs nodrošina, ka tā izsludinātajā iepirkumā saņemtie piedāvājumi ir apliecināti ar e-parakstu; 7.6. pierāda projekta gatavību īstenošanai – pārzina savu biznesa plānu un drošas finanšu vadības principus atbilstoši šo noteikumu 7.4. apakšpunktam; 7.7. projekta īstenošanā ievēro normatīvo aktu prasības par starptautisko vai nacionālo, tostarp Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteikto, sankciju piemērošanu, kā arī nodrošina pamattiesību ievērošanu un atbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai, ņemot vērā un veicinot gan vīriešu un sieviešu līdztiesību, dzimumu līdztiesības aspekta integrēšanu un dzimumperspektīvas integrēšanu, lai novērstu jebkādu diskrimināciju dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, ticības vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai seksuālās orientācijas dēļ, gan īpaši piekļūstamību personām ar invaliditāti, ja attiecas; 7.8. īstenojot projektu, nodrošina klimatnoturību tādām investīcijām infrastruktūrā, kuru uzraudzības periods ir pieci gadi. (Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 472) 8. Šo noteikumu 7.5.3. un 7.5.4. apakšpunktā minēto prasību par nepieciešamo piedāvājumu skaitu nepiemēro, ja atbalsta pretendents ir Publisko iepirkumu likuma 1. panta 19. punktā vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā minētais pasūtītājs. Ja publiskā iepirkuma procedūrā ir saņemts viens piedāvājums, atbalsta pretendents Lauku atbalsta dienestā iesniedz dokumentus, kas pierāda preču, pakalpojumu vai būvniecības līgumcenas pamatotību un atbilstību tirgus cenai. 9. Šo noteikumu 7.5.3. un 7.5.4. apakšpunktā minētās prasības nepiemēro tām attiecināmajām izmaksām, kuras saskaņā ar attiecīgā atbalsta piešķiršanu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem piešķir atbilstoši regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" vai "d" apakšpunktam vai regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" vai "d" apakšpunktam. 10. Ja atbalsta pretendents ir publiska persona vai tās iestāde, iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar preces iegādi vai pakalpojumu, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai projekta iesniegumam pievieno informāciju par tirgus cenu izpēti un iepirkuma dokumentus iesniedz sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā Lauku atbalsta dienesta lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts cits termiņš. 11. Lauku atbalsta dienests, izvērtējot atbalsta pretendenta lauksaimniecības izglītības atbilstību normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības attīstības pasākumu īstenošanu, ņem vērā Zemkopības ministrijas izstrādātās un publicētās Vadlīnijas lauksaimniecības izglītības atbilstības izvērtēšanai. 12. Lauku atbalsta dienests un atbalsta pretendents atbilstoši normatīvajiem aktiem par personu datu aizsardzību apstrādā personas datus – vārdu, uzvārdu, personas kodu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi un kadastra numuru, lai, administrējot pasākumu, identificētu personu. Fiziskās personas datus uzglabā līdz 2035. gada 31. decembrim, ja tā ir pieteikusies valsts un Eiropas Savienības atbalstam, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda pasākumiem. Fiziskās personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim, ja tā ir pieteikusies valsts un Eiropas Savienības atbalstam, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai. Šajā punktā minētos datus pēc norādītā termiņa iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām. 13. Lauku atbalsta dienests pēc projektu iesniegumu pieņemšanas: 13.1. uzsāk to vērtēšanu saskaņā ar šiem noteikumiem un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam; 13.2. savā tīmekļvietnē publicē informāciju par pasākuma kārtai piešķirtā finansējuma atlikumu un ne retāk kā reizi mēnesī atjauno informāciju. 14. Projektu iesniegumu izskatīšanā Lauku atbalsta dienests ievēro šādu secību: 14.1. izvērtē projekta iesniedzēja atbilstību šo noteikumu 61.2., 61.3. un 61.4. apakšpunktā minētajām prasībām un normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētajam pasākumam noteiktajai atbalsta pretendenta definīcijai; 14.2. atbilstošos zivsaimniecības attīstības projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu projektu atlases kritērijos, kurus atbilstoši regulas 2021/1060 40. panta 2. punkta "a" apakšpunktam apstiprinājusi Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam uzraudzības komiteja, kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Atbilstošos lauku attīstības projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu projektu atlases kritērijos, kurus saskaņā ar regulas 2021/2115 79. panta 1. punktu ir apstiprinājusi Zemkopības ministrija pēc saskaņošanas ar Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komiteju, kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā. Priekšroka publiskā finansējuma saņemšanai ir projekta iesniegumam ar lielāko punktu skaitu. Projektus, kas atbilst projektu atlases kritērijiem, turpina vērtēt saskaņā ar šo noteikumu 14.4. apakšpunktu; 14.2.1 vietējo rīcības grupu apstiprinātos projektu iesniegumus, kas iesniegti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai apakšpasākumam "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju" vai par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda pasākumiem sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai, Lauku atbalsta dienests turpina vērtēt saskaņā ar šo noteikumu 14.4. apakšpunktu; 14.2.2 projektu iesniegumus, kas iesniegti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu pasākumam "Kontrole un noteikumu izpilde" un pasākumam "Datu vākšana un apstrāde zivsaimniecības pārvaldības un zinātniskiem mērķiem", kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu integrētās jūrlietu politikas veicināšanai, vērtē pēc projektu atlases kritērijiem, kurus atbilstoši regulas 2021/1060 40. panta 2. punkta "a" apakšpunktam ir apstiprinājusi Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam uzraudzības komiteja, kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Projektus, kas atbilst projektu atlases kritērijiem, turpina vērtēt saskaņā ar šo noteikumu 14.4. apakšpunktu; 14.3. pēc projektu iesniegumu sarindošanas turpina vērtēt tos projektu iesniegumus, kuri ir saņēmuši vismaz minimālo punktu skaitu, kas noteikts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam, un kuru īstenošanai attiecīgajā kārtā publiskais finansējums ir pietiekams vismaz 50 procentu apmērā. Projektu iesniegumus, kam piešķirtais punktu skaits attiecīgajā kārtā nav pietiekams publiskā finansējuma iegūšanai, noraida, ja nav pieņemts lēmums par papildu finansējuma piešķiršanu vai finanšu pārdali no konkrētā atbalsta pasākuma kārtā piešķirtā publiskā finansējuma; 14.4. novērtē projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 15. punktā minētajām prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam; 14.5. ja pieņemts lēmums par projekta iesnieguma noraidīšanu, ievērojot atbrīvoto publisko finansējumu, no vērtēšanai nenodotajiem projektu iesniegumiem vērtē citu projekta iesniegumu, kas ieguvis lielāko punktu skaitu. (Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 472) 15. Projekta iesniegumu, maksājuma pieprasījumu un pārskatu noformē un iesniedz atbilstoši šādām prasībām: 15.1. projekta iesniegums, maksājuma pieprasījums vai pārskats ir pilnībā aizpildīts un sagatavots atbilstoši projekta iesnieguma un maksājuma pieprasījuma elektroniskajā pieteikšanās sistēmā noteiktajai pārskata formai, kā arī ir iesniegti visi nepieciešamie pavaddokumenti, kas noteikti normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam; 15.2. projekta iesniegums, maksājumu pieprasījums vai pārskats ir sagatavots valsts valodā; 15.3. projekta budžetā vai pārskatā iekļautie finanšu rādītāji ir norādīti euro; 15.4. projekta iesniegumu, maksājuma pieprasījumu vai pārskatu ir parakstījusi atbildīgā persona, kurai ir paraksta tiesības; 15.5. projekta iesniegums ir iesniegts konkrētā pasākuma projekta iesniegumu pieņemšanas kārtai noteiktajā termiņā vai pārskats ir iesniegts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam noteiktajā termiņā. 16. Ja projekta iesnieguma izvērtēšanai trūkst informācijas vai tā nav skaidra, Lauku atbalsta dienests jebkurā projekta vērtēšanas posmā var rakstiski pieprasīt papildu informāciju projekta iesnieguma precizēšanai. Pieprasīto informāciju atbalsta pretendents iesniedz septiņu dienu laikā no pieprasījuma dienas. Ja pieprasītā informācija noteiktajā termiņā netiek iesniegta, Lauku atbalsta dienests pieņem šo noteikumu 18.4. apakšpunktā minēto lēmumu. 17. Projekta iesniegumu noraida, ja: 17.1. tajā nav informācijas par paredzētajām darbībām un to apjomu, kā arī tam nav pievienots biznesa plāns, ja tas noteikts normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam; 17.2. tas neatbilst publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem, kas noteikti normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam. 18. Pēc projekta iesnieguma izvērtēšanas Lauku atbalsta dienests pieņem vienu no šādiem lēmumiem: 18.1. par projekta iesnieguma atbilstību publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un projekta iesnieguma apstiprināšanu; 18.2. par projekta iesnieguma apstiprināšanu un nosaka izpildāmos nosacījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam; 18.3. par projekta iesnieguma apstiprināšanu un publiskā finansējuma summas samazināšanu; 18.4. par projekta iesnieguma noraidīšanu. 19. Projekta iesniegumu noraida, ja nav izpildīti šo noteikumu 18.2. apakšpunktā minētajā lēmumā paredzētie nosacījumi. 20. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu Lauku atbalsta dienests pieņem triju mēnešu laikā pēc: 20.1. šo noteikumu 3. punktā minētajā publikācijā noteiktā projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām; 20.2. projekta iesnieguma saņemšanas, ja projekta iesniegumu pieņemšanas kārta ir izsludināta saskaņā ar šo noteikumu 4. punktā minētajiem nosacījumiem; 20.3. projekta iesnieguma saņemšanas Lauku atbalsta dienestā, ja projekta iesniegumu iesniedz saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai. 21. Šo noteikumu 20. punktā minētajā lēmumā attiecībā uz pasākumiem zivsaimniecības attīstībai ietver regulas 2021/1060 73. panta 3. apakšpunktā norādīto informāciju. 22. Ja projekta iesnieguma izvērtēšanai nepieciešams papildu laiks faktu pārbaudei, lēmuma pieņemšanas termiņu pagarina, bet ne ilgāk kā līdz 12 mēnešiem no projekta iesnieguma iesniegšanas brīža. Projekta iesnieguma izskatīšanas laikā tam rezervē publisko finansējumu. 23. Šo noteikumu 18. punktā minētos Lauku atbalsta dienesta lēmumus var apstrīdēt Lauku atbalsta dienesta likumā noteiktajā kārtībā. 24. Atbalsta pretendents ir tiesīgs lūgt Lauku atbalsta dienestu izdarīt grozījumus projekta iesniegumā, ja to dēļ nemainās projekta mērķis vai pretendenta atbilstības nosacījumi, kas noteikti normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai. 25. Pēc Lauku atbalsta dienesta pieņemtā lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa nav palielināma. 26. Atbalsta saņēmējs ir tiesīgs uzsākt projekta īstenošanu pēc projekta iesnieguma iesniegšanas Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, uzņemoties pilnu finanšu risku. Atbalsta saņēmējs (fiziska persona), kam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam ir jāiegūst komersanta, zemnieku saimniecības vai saimnieciskās darbības veicēja statuss, ir tiesīgs uzsākt projekta īstenošanu pēc attiecīgā statusa reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā. Ja Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par projekta noraidīšanu, atbalsta saņēmējs sedz visus ar projekta īstenošanu saistītos izdevumus. 27. Atbalsta saņēmējs nodrošina regulas 2021/1060 50. pantā un regulas 2021/1139 60. pantā minēto pienākumu izpildi. Atbalsta saņēmējs, kas saņēmis valsts vai Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai, nodrošina regulas 2021/2115 123. panta 2. punkta "j" apakšpunktā un regulas 2022/129 5. un 6. punktā minēto informācijas, publicitātes un atpazīstamības prasību izpildi. Īstenojot informācijas un publicitātes pasākumus, ievēro Eiropas Savienības emblēmu izmantošanas nosacījumus atbilstoši regulas 2021/1060 9. pielikumā noteiktajiem tehniskajiem parametriem, kā arī lieto nacionālo identifikācijas zīmi ar atsauci "Nacionālais attīstības plāns 2027" un norāda fondu administrējošās iestādes – "Atbalsta Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests". Uz informatīvajiem priekšmetiem nenorāda atsauci "Atbalsta Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests". (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 28. Atbalsta saņēmējs projekta īstenošanas gaitā nekavējoties informē Lauku atbalsta dienestu: 28.1. par nepieciešamību īstenot darbības, kas nav paredzētas projekta iesniegumā, bet ir saistītas ar projekta īstenošanu, kā arī par apstākļiem, kuru dēļ projektu nav iespējams īstenot. Projektā neparedzētās darbības var uzsākt tikai pēc Lauku atbalsta dienesta saskaņojuma; 28.2. ja ir mainījusies atbalsta saņēmēja atbilstība atbalsta saņemšanas nosacījumiem. 29. Atbalsta saņēmējs var lūgt projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu, ja projektu no atbalsta saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ nav iespējams īstenot noteiktajā termiņā. Lauku atbalsta dienests, nepiemērojot sankcijas, var pagarināt projekta īstenošanas termiņu, ja kopējais projekta īstenošanas termiņš nepārsniedz oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēto konkrētā pasākuma kārtas projektu īstenošanas beigu termiņu vai Lauku atbalsta dienesta tīmekļvietnē publicēto konkrētās kārtas projektu īstenošanas beigu termiņu, ja atbalsts tiek saņemts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 30. Ja valstī noteiktas ārkārtējās situācijas dēļ projektu nav iespējams īstenot noteiktajā termiņā, Lauku atbalsta dienests pēc saskaņošanas ar Zemkopības ministriju ir tiesīgs pagarināt projekta īstenošanas termiņu pēc šo noteikumu 29. punktā minētā projektu īstenošanas beigu termiņa, nepiemērojot sankcijas. 32. Ja nepieciešams, Lauku atbalsta dienestam ir tiesības projekta īstenošanas posmā pieprasīt atbalsta saņēmējam: 32.1. informāciju par projekta pasākumu izpildi attiecīgajā periodā, norādot izpildītos un iekavētos pasākumus, kavēšanās iemeslus, plānoto rīcību un termiņus kavējuma seku novēršanai; 32.2. papildu informāciju par jebkuru iesniegto dokumentu. 33. Publisko finansējumu piešķir par tām attiecināmajām izmaksām, kas ir ietvertas projekta izmaksu tāmē, ko apstiprinājis Lauku atbalsta dienests. Ja attiecināmās izmaksas veido tikai daļu no projekta kopējām izmaksām, atbalsta saņēmējs nodrošina projekta īstenošanu par saviem līdzekļiem atbilstoši projekta iesniegumā paredzētajām darbībām un mērķiem. Pirms publiskā finansējuma piešķiršanas Lauku atbalsta dienests izvērtē atbilstību šo noteikumu 61.2. apakšpunktam un atbalsta pretendenta definīcijai, kas noteikta normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam. 34. Lauku atbalsta dienests publisko finansējumu atmaksā par iegādātajām precēm un būvēm, ja tās ir atbalsta saņēmēja īpašumā. Šī prasība neattiecas uz atbalsta saņēmējiem, kas publiskā finansējuma atmaksu saņem saskaņā ar šo noteikumu 50.2. apakšpunktu. 35. Pēc projekta vai tā daļas īstenošanas, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktā projekta īstenošanas termiņa beigām atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz šādus dokumentus: 35.1. maksājuma pieprasījumu par tā faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas ietvertas Lauku atbalsta dienesta apstiprinātajā izmaksu tāmē, un maksājuma apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu; 35.2. ar pakalpojumu sniedzējiem noslēgto līgumu kopijas; 35.3. darbu nodošanas un pieņemšanas aktu kopijas; 35.4. starp atbalsta saņēmēju, preces piegādātāju, kredītiestādi vai akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" noslēgtā darījuma līguma kopiju, ja atbalsta saņēmējs plāno publiskā finansējuma atmaksu saņemt saskaņā ar šo noteikumu 50. punktu; 35.5. projekta īstenošanu apliecinošo darījumu dokumentu kopijas un kredītiestādes konta izrakstu. Lauku atbalsta dienests, ja nepieciešams, ir tiesīgs pieprasīt iesniegt konta izdruku arī par laikposmu, kas sākas līdz ar projekta iesniegšanu. Konta izrakstā atspoguļo naudas līdzekļu kustību par attiecīgo darījumu, iekļaujot debetu un kredītu, kā arī visu naudas līdzekļu kustību klienta kontā noteiktā laikposmā un norāda konta atlikumu šā laikposma sākumā un beigās. Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs pieprasīt konta izrakstu par ilgāku laikposmu; 35.6. iepirkuma procedūras dokumentus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu vai aprakstu par cenas izvēli saskaņā ar šo noteikumu 7.5. apakšpunktu, ja tie nav iesniegti kopā ar projekta iesniegumu; 35.7. tehnikai un iekārtām, kas nav marķētas ar Eiropas atbilstības marķējumu CE, – ražotāja vai tā pilnvarota pārstāvja izsniegtas atbilstības deklarācijas kopiju; 35.8. ja preces pirktas finanšu līzingā, – finanšu līzinga līguma kopiju, kurā noteikts, ka pēc finanšu līzinga samaksas preces paliek atbalsta saņēmēja īpašumā. 36. Ja atbalsta saņēmējs noteiktajā termiņā neiesniedz šo noteikumu 35. punktā minēto informāciju, Lauku atbalsta dienests pieprasa to iesniegt septiņu dienu laikā no pieprasījuma dienas. Ja atbalsta saņēmējs norādītajā laikā informāciju neiesniedz, Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs neizmaksāt atbalstu un pieprasīt iepriekš saņemtā atbalsta atmaksu saskaņā ar šo noteikumu 54.2. apakšpunktu un 68. punktu. 37. Maksājuma pieprasījumā norāda vismaz publiskā finansējuma apmēru, faktiskās izmaksas sadalījumā pa attiecināmo izmaksu pozīcijām un to summām atbilstoši Lauku atbalsta dienesta lēmumā ietvertajai projekta tāmei, ietverot attiecināmās izmaksas un darījuma veidu (standarta, līzings, darījuma konts, priekšapmaksa vai avanss), un informāciju par nepabeigtajiem darbiem, rēķiniem, darījumu vai finanšu līzinga līgumiem. Faktiskās izmaksas norāda bez pievienotās vērtības nodokļa, ja atbalsta saņēmējam zivsaimniecības attīstības pasākumos pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu vai ja lauku attīstības pasākumos pievienotās vērtības nodoklis saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir atgūstams no valsts budžeta. Faktiskās izmaksas nenorāda, ja saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam, to īsteno, piemērojot regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu vai regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 38. Projekta īstenošanas laikā atbalsta saņēmējs publisko finansējumu saņem ne vairāk kā piecās daļās. Starpposma maksājumus pārskaita pēc atsevišķa projekta posma pabeigšanas, ja projekta posms ir īstenots un pēc tā īstenošanas ir radusies auditējama vērtība – fiziski izmērāms darbības rezultāts, kas pamatots ar grāmatvedības dokumentiem. Ja projekta attiecināmo izmaksu kopsumma pārsniedz 700 000 euro, to var saņemt ne vairāk kā septiņos maksājumos. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 39. Pirms maksājuma pieprasījuma iesniegšanas: 39.1. ja iegādājas transportlīdzekli, traktortehniku, kuģi vai laivu, atbalsta saņēmējs maksājuma pieprasījuma iesniegšanas brīdī ir reģistrēts Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Latvijas Jūras administrācijas Kuģu reģistrā, vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā; 39.2. ja ir notikuši būvdarbi, Būvniecības informācijas sistēmā ir atzīme par būves nodošanu ekspluatācijā; 39.3. ja, īstenojot projektu, ir izveidots dziļurbums, atbalsta saņēmējs kopā ar maksājuma pieprasījumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par zemes dzīļu izmantošanu Lauku atbalsta dienestam sniedz informāciju par sagatavoto ūdens ieguves urbuma pasi, kas saskaņota ar valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs". 39.1 Būvju būvniecības un novietošanas gadījumā ne vēlāk kā viena gada laikā pēc pēdējā maksājuma pārskaitīšanas izdara ierakstu zemesgrāmatā par attiecīgo ēku vai būvi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās" noteiktajā kārtībā. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 40. Publisko finansējumu par izmaksām, kas saistītas ar projekta sagatavošanu un īstenošanu, iekļauj pēdējā maksājuma pieprasījumā. Minētais nosacījums neattiecas uz valsts budžeta iestādi un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu tiesisko valdītāju. 41. Ja pretendents projektā paredzējis būvniecību, pēdējo maksājumu pārskaita tikai pēc visu projektā paredzēto darbību izpildes šo noteikumu 50.1. un 50.2. apakšpunktā neminēto atbalsta saņēmēju īstenotajiem projektiem, un tas nav mazāks par 20 procentiem no apstiprinātā publiskā finansējuma apmēra. 42. Atbalsta saņēmējs avansu projekta īstenošanai pieprasa šādā kārtībā: 42.1. Lauku atbalsta dienestā iesniedz avansa pieprasījumu, kurā norāda avansa apmēru, un kredītiestādes garantiju, kas garantē finansiālo saistību izpildi 100 procentu apmērā no avansa summas; 42.2. Lauku atbalsta dienests 30 dienu laikā pēc avansa pieprasījuma saņemšanas pārskaita atbalsta saņēmējam avansu, bet ne vairāk kā 40 procentu apmērā no kopējā projektam piešķirtā publiskā finansējuma summas. 43. Maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienests izskata 30 darbdienu laikā pēc tā iesniegšanas. Ja maksājuma pieprasījums precizēts vai Lauku atbalsta dienests pieprasījis papildu informāciju, izskatīšanas termiņš tiek pagarināts par 15 darbdienām pēc papildu informācijas iesniegšanas. 44. Lauku atbalsta dienests maksājuma pieprasījumu izskata šādā kārtībā: 44.1. ja tajā ietvertie izdevumi atbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, apstiprina attiecināmo izdevumu summu un sagatavo maksājuma rīkojumu par faktisko attiecināmo izdevumu atmaksu; 44.2. ja maksājuma pieprasījumā ietvertie izdevumi neatbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, neatbilstošo izdevumu summu neapstiprina un par to informē atbalsta saņēmēju; 44.3. ja maksājuma pieprasījumā ietvertie izdevumi daļēji atbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, apstiprina attiecināmo izdevumu summu un piemēro samazinājumu par to summu, kas neatbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām. Ar maksājuma pieprasījumā ietvertajiem izdevumiem, kas neatbilst normatīvajos aktos par atbalsta piešķiršanu noteiktajām prasībām, rīkojas atbilstoši šo noteikumu 44.2. apakšpunktam. 45. Lauku atbalsta dienests attiecināmās izmaksas atbilstoši projekta iesniegumā noteiktajai Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta finansējuma proporcijai pārskaita: 45.1. valsts budžeta ieņēmumos, ja atbalsta saņēmējs ir valsts budžeta iestāde; 45.2. atbalsta saņēmējam, kas ir šo noteikumu 45.1. apakšpunktā neminēts atbalsta saņēmējs, uz tā kredītiestādes kontu, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. 46. Atbalsta saņēmējam maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parādi nav lielāki par 1000 euro vai ar Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu nodokļu maksājumu termiņš ir pagarināts vai atlikts saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām". 47. Priekšapmaksu projekta īstenošanai piešķir: 47.1. pašvaldībai, valsts kapitālsabiedrībai, atbalsta pretendentam pasākumā "Atzītu ražotāju organizāciju plānu īstenošana", juridiskai personai, kas pilda Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla funkciju, un zinātniskai institūcijai, ja tā priekšapmaksas pieprasījumu, norādot tās apmēru, iesniedz kopā ar projekta iesniegumu. Priekšapmaksu projekta iesniegumā paredz ne vairāk kā 25 procentu apmērā no projekta kopējā publiskā finansējuma, ja specifiskie noteikumi nenosaka citādi vai ja atbalsts tiek saņemts saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu. Valsts kapitālsabiedrībai, kurai likumā ir deleģēts uzdevums "Meliorācijas sistēmu būvniecība, uzturēšana un ekspluatācija, kas nenes peļņu", sākot ar otro priekšapmaksu, to paredz ne vairāk kā 50 procentu apmērā no projekta kopējā publiskā finansējuma; 47.2. biedrībai, nodibinājumam vai reliģiskai organizācijai, kas īsteno sabiedriskā labuma projektu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu pasākumiem sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju īstenošanai, tostarp atbalsta pretendentiem pasākumā "Atbalsts zvejniekiem piekrastes zvejā", šādā kārtībā: 47.2.1. atbalsta saņēmējs iesniedz: 47.2.1.1. priekšapmaksas pieprasījumu, kurā norāda priekšapmaksas kopējo apmēru, informāciju par rēķiniem, līgumiem un iepirkuma dokumentāciju, kas iesniegta priekšapmaksas saņemšanai, sadalījumā pa attiecināmo izmaksu pozīcijām atbilstoši Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ietvertajai tāmei; 47.2.1.2. priekšapmaksas pieprasījumam pievienotos preču piegādātāju, darbu izpildītāju vai pakalpojumu sniedzēju rēķinus par projekta īstenošanas darbībām, ja vien atbalstu nesaņem saskaņā ar regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" apakšpunktu vai regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktu; 47.2.2. saņēmis priekšapmaksu, atbalsta saņēmējs preču piegādātājiem, darbu izpildītājiem vai pakalpojumu sniedzējiem samaksā pilnā apmērā par izpildītajiem pakalpojumiem no sava kredītiestādes norēķinu konta; 47.2.3. priekšapmaksas pieprasījumu iesniedz ne biežāk kā trīs reizes projekta īstenošanas laikā norādītajā apmērā; 47.2.4. Lauku atbalsta dienests nākamos pārskaitījumus atbalsta saņēmējam pārskaita pēc tam, kad atbalsta saņēmējs ir norēķinājies ar preču piegādātājiem, darbu izpildītājiem vai pakalpojumu sniedzējiem par tām darbībām, par kurām ir saņemta priekšapmaksa; 47.3. šo noteikumu 47.2. apakšpunktā neminētam atbalsta saņēmējam, ja to paredz konkrētā pasākuma nosacījumi. (Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 472) 48. Lauku atbalsta dienests 30 dienu laikā pēc projekta iesnieguma izskatīšanas, kā arī tad, ja vienlaikus ir iesniegts priekšapmaksas pieprasījums, apstiprina projekta iesniegumu un pārskaita finansējumu atbalsta saņēmējam. Ja iesniegtie dokumenti tiek precizēti vai Lauku atbalsta dienests pieprasa papildu informāciju un tas var ilgt vairāk nekā 30 dienu, šo izskatīšanas termiņu pagarina par 15 darbdienām. Valsts kapitālsabiedrībai, kurai likumā ir deleģēts uzdevums "Meliorācijas sistēmu būvniecība, uzturēšana un ekspluatācija, kas nenes peļņu", sākot ar otro priekšapmaksu, finansējumu izmaksā pēc iepriekšējās projekta daļas maksājuma pieprasījuma izskatīšanas atbilstoši šo noteikumu 43. punktā noteiktajiem termiņiem. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 49. Priekšapmaksu un starpposma maksājumus pārskaita, ievērojot šādus nosacījumus: 49.1. to kopsumma no projekta publiskā finansējuma nepārsniedz: 49.1.1. 100 procentu – valsts kapitālsabiedrībai, kurai ar likumu ir deleģēts uzdevums "Meliorācijas sistēmu būvniecība, uzturēšana un ekspluatācija, kas nenes peļņu", un finansējums šā uzdevuma īstenošanai ir vairāk nekā 50 procentu no valsts kapitālsabiedrības kopējā apgrozījuma, vai Latvijas zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētai zinātniskajai institūcijai; 49.1.2. 90 procentu – pašvaldībai, biedrībai, kas īsteno sabiedrības virzītu vietējās attīstības stratēģiju, atbalsta pretendentam pasākumā "Atbalsts zvejniekiem piekrastes zvejā" vai valsts kapitālsabiedrībai; 49.1.3. 80 procentu – šo noteikumu 49.1.1. un 49.1.2. apakšpunktā neminētam atbalsta saņēmējam; 49.2. ja atbalsta saņēmēja kopējie projekta attiecināmie izdevumi ir mazāki nekā plānotās projekta attiecināmās izmaksas un ir radusies publiskā finansējuma pārmaksa, atbalsta saņēmējs pēc Lauku atbalsta dienesta pieprasījuma tā norādītajā kontā atmaksā pārmaksāto finansējumu. 50. Ja atbalsta saņēmējs ir persona, kas nav minēta šo noteikumu 47.1. un 47.2. apakšpunktā un, īstenojot projektu, maksājumiem izmanto savus līdzekļus (ieskaitot kredītu), bet: 50.1. par precēm vai pakalpojumiem ir samaksājusi daļēji, maksājuma pieprasījumu iesniedz, ja ir izpildīti visi šajā apakšpunktā minētie nosacījumi: 50.1.1. preces piegādātājs vai pakalpojuma sniedzējs atbalsta saņēmējam ir izrakstījis rēķinu par visu pirkuma vai pakalpojuma summu, bet, ja projektu īsteno vairākos posmos, – rēķinu par visu attiecīgā posma izmaksu summu; 50.1.2. kredītiestādei, preces piegādātājam vai pakalpojumu sniedzējam ir pilnībā samaksāta privātā ieguldījuma daļa, pievienotās vērtības nodoklis un citas neattiecināmās izmaksas atbilstoši apstiprinātajā projekta iesniegumā noteiktajai Eiropas Savienības finansējuma un valsts budžeta finansējuma proporcijai un Lauku atbalsta dienestā ir iesniegti darījumus apliecinošo dokumentu un konta izraksti; 50.1.3. iegādātā prece atrodas pie atbalsta saņēmēja un ir tā īpašumā; 50.1.4. būvniecības gadījumā Lauku atbalsta dienestā ir iesniegta pieņemšanas un nodošanas dokumentu kopija, ja būvniecība notiek vairākos posmos, vai Būvniecības informācijas sistēmā ir atzīme par būves nodošanu ekspluatācijā vai par būvdarbu pabeigšanu; 50.1.5. 10 darbdienu laikā pēc informācijas saņemšanas no Lauku atbalsta dienesta par publiskā finansējuma pārskaitīšanu preces piegādātājam no kredītiestādes darījumu konta Lauku atbalsta dienestā ir iesniegts kredītiestādes izsniegts dokuments, kas apliecina, ka publiskais finansējums pilnā apmērā ir pārskaitīts preces piegādātājam; 50.2. preču iegādei izmanto finanšu līzinga līdzekļus, atbalsta saņēmējs maksājuma pieprasījumu iesniedz, ja ir izpildīti visi šajā apakšpunktā minētie nosacījumi: 50.2.1. projekta iesniegumā paredzētās darbības īstenotas projektu iesniegumu iesniegšanas kārtā izsludinātajā projekta īstenošanas termiņā, bet projekts uzskatāms par pilnībā pabeigtu, kad atbalsta saņēmējs līzinga kompānijai ir izmaksājis līzinga objekta vērtību, nokārtojis visas līzinga līgumā noteiktās saistības un iegādātā prece kļuvusi par atbalsta saņēmēja īpašumu; 50.2.2. pēc darbības īstenošanas atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā ir iesniedzis darījumu apliecinošos dokumentus, kā arī reizi kalendāra gada ceturksnī – dokumentus, kas apliecina izdevumus, kuri atbalsta saņēmējam radušies, norēķinoties ar līzinga devēju. 51. Finanšu līzingā iegādātās preces kļūst par atbalsta saņēmēja īpašumu piecu gadu laikā pēc darbības īstenošanas. Ja ir radušās grūtības ar līzinga vai kredīta maksājumu samaksu vai iegādātās preces ir pārgājušas līzinga sabiedrības vai kredītiestādes valdījumā, atbalsta saņēmējs par to nekavējoties informē Lauku atbalsta dienestu. 52. Finansējuma saņemšanai: 52.1. valsts budžeta iestāde nepieciešamo finansējumu projekta īstenošanai plāno un izdevumus sedz no līdzekļiem, kas paredzēti tās ministrijas vai citas centrālās valsts iestādes budžetā, kuras padotībā atrodas atbalsta saņēmējs; 52.2. pašvaldība, valsts kapitālsabiedrība un zinātniskā institūcija maksājumiem atver kontu kredītiestādē un izmanto tikai šī konta līdzekļus; 52.3. šo noteikumu 52.1. un 52.2. apakšpunktā neminētie atbalsta saņēmēji preču piegādātājiem, darbu izpildītājiem vai pakalpojumu sniedzējiem samaksā pilnā apmērā no sava kredītiestādes norēķinu konta. 53. Ja normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam ir noteikta prasība, lai atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz pārskatu par iepriekšējo gadu izmaksām, maksājumu par kārtējo gadu pārskaita, ja pārskats atbilst šo noteikumu 15. punktā noteiktajām prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem saskaņā ar normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam noteiktajām prasībām. 54. Pēc pārskatu izvērtēšanas, bet ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc to saņemšanas Lauku atbalsta dienests pieņem vienu no šādiem lēmumiem: 54.1. lēmumu par pārskata atbilstību noformēšanas prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un par maksājuma piešķiršanu; 54.2. lēmumu par pārskata neatbilstību noformēšanas prasībām un publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem un maksājuma nepiešķiršanu vai saņemtā atbalsta atmaksu, ja tas paredzēts konkrētā pasākuma nosacījumos. 54.1 Ja izmaksas tiek īstenotas atbilstoši regulas 2021/1060 63. panta 5. punktam vai regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktam, šo noteikumu 7. punktā minētos nosacījumus izpilda un šo noteikumu 35. punktā minētos dokumentus iesniedz, ja to paredz konkrētā pasākuma nosacījumi. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 54.2 Ja attiecīgo pasākumu regulējošajos normatīvajos aktos samaksa pilnā apmērā paredzēta, piemērojot regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b", "c" vai "d" apakšpunktu, un atbalsta saņēmējam nav jāiesniedz pārskats vai maksājuma pieprasījums, Lauku atbalsta dienests 30 dienu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas pārskaita finansējumu atbalsta saņēmējam. Projekta iesnieguma apstiprināšanas datums ir uzskatāms par atbalsta saņēmēja maksājuma pieprasījuma iesniegšanas datumu regulas 2021/1060 74. panta 1. punkta "b" apakšpunkta izpratnē. Ja iesniegtie dokumenti tiek precizēti vai Lauku atbalsta dienests pieprasa papildu informāciju, izskatīšanas termiņu pagarina par 15 darbdienām. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 55. Atbalsta saņēmējs uzraudzības periodā sasniedz mērķus un rādītājus saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētam pasākumam. 56. Projekta uzraudzības periodu nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu konkrētam pasākumam, un to uzskaita, sākot no pirmā noslēgtā gada pēc pēdējā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā. 57. Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs pagarināt projekta uzraudzības periodu, ja tas konstatē atkāpes no projektā paredzētajiem sasniedzamajiem rādītājiem. 58. Projekta uzraudzības laikā atbalsta saņēmējs projektā par publiskā finansējuma līdzekļiem iegūtos pamatlīdzekļus un izveidoto infrastruktūru: 58.1. izmanto tikai projektā paredzētajām darbībām; 58.2. neatsavina vai nepatapina; 58.3. neizīrē vai neiznomā, ja vien tas nav paredzēts saskaņā ar pasākuma un projekta atbalstāmajām darbībām un tā dēļ nemainās projekta mērķis. 59. Atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestam dod iespēju veikt pārbaudi vai apmeklēt to klātienē vai attālināti (neklātienē), izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, un pēc Lauku atbalsta dienesta amatpersonu pieprasījuma uzrāda pārbaudei nepieciešamos dokumentus, kas ir saistīti ar konkrētā pasākuma īstenošanu. 60. Atbalsta saņēmējs ir tiesīgs piedalīties pārbaudē vai Lauku atbalsta dienesta apmeklējumā un iepazīties ar pārbaudes rezultātiem. 61. Projektu noraida, ievērojot arī šo noteikumu 3. pielikumā minētās normas, ja pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vai tā vērtēšanas laikā atbalsta pretendentam, kas ir fiziska vai juridiska persona privāto tiesību jomā: 61.1. pasākumos, kuros jāvērtē pretendenta atbilstība grūtībās nonākuša saimnieciskās darbības veicēja statusam, ir konstatēta kāda no grūtībās nonākuša saimnieciskās darbības veicēja pazīmēm, ja specifiskie noteikumi nenosaka citādi: 61.1.1. kapitālsabiedrībai, izņemot mazu un vidēju saimnieciskās darbības veicēju, kas ir pastāvējis mazāk nekā trīs gadus, uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no tās parakstītā kapitāla, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm un visām pārējām pozīcijām, kuras vispārpieņemts uzskatīt par daļu no sabiedrības pašu kapitāla, rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla, tajā skaitā kapitāldaļu uzcenojumu; 61.1.2. sabiedrībai, īpaši pilnsabiedrībai un komandītsabiedrībai, kurā vismaz dažiem dalībniekiem ir neierobežota atbildība par sabiedrības parādsaistībām, izņemot mazu un vidēju saimnieciskās darbības veicēju, kas ir pastāvējis mazāk nekā trīs gadus, uzkrāto zaudējumu dēļ ir zudusi vairāk nekā puse no kapitāla, kas uzrādīts sabiedrības grāmatvedības pārskatos; 61.1.3. atbalsta pretendentam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta; 61.1.4. atbalsta pretendents ir saņēmis glābšanas atbalstu, bet vēl nav atmaksājis aizdevumu vai atsaucis garantiju vai ir saņēmis pārstrukturēšanas atbalstu un uz to joprojām attiecas pārstrukturēšanas plāns; 61.1.5. atbalsta pretendents neatbilst mazā un vidējā saimnieciskās darbības veicēja statusam un pēdējos divus gadus tā parādsaistību un paša kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5, kā arī procentu seguma attiecība, kas rēķināta pēc saimnieciskās darbības veicēja ieņēmumiem pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem (EBITDA), ir bijusi mazāka par 1,0; 61.2. tā saimnieciskās darbības veicēja dalībniekiem un to saistītajām personām, kuras reģistrētas valstī vai teritorijā, kas minēta normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm vai teritorijām, pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu; 61.3. projekta īstenošanas nozarē ir konstatēts atkārtots vides aizsardzības noteikumu pārkāpums, par kuru stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums; 61.4. atbalsta pretendentam, tā patiesajam labuma guvējam un tā piesaistītajam projekta finansētājam ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas; 61.5. atbalsta pretendents ir atzīts par vainīgu terorismā, terorisma finansēšanā, aicinājumā uz terorismu, terorisma draudos vai personas vervēšanā, apmācīšanā un apmācīšanos terorismam; 61.6. atbalsta pretendents atzīts par vainīgu bērnu izmantošanā, nodarbināšanā vai citos neminētos gadījumos, kas saistīti ar cilvēku tirdzniecību; 61.7. līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ir pagājuši mazāk nekā trīs gadi no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams tiesas spriedums, prokurora priekšraksts par sodu, lēmums par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa piemērošanu juridiskai personai, kurš stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums atbalsta pretendentam, atbalsta saņēmējam, kapitāldaļu turētājam, kam pieder vairāk nekā 25 procenti kapitāldaļu, vai personai, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai personai, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās vai kura ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem: 61.7.1. kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labumu pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana; 61.7.2. krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana; 61.7.3. izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas; 61.8. līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai ir pagājuši mazāk nekā 12 mēneši no dienas, kad kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams tiesas spriedums vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums, kurā tas atzīts par vainīgu kādā no šādiem pārkāpumiem: 61.8.1. viena vai vairāku tādu pilsoņu vai pavalstnieku nodarbināšanā, kuri nav Eiropas Savienības dalībvalsts pilsoņi vai pavalstnieki un Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā uzturas nelikumīgi; 61.8.2. personas nodarbināšanā bez rakstveidā noslēgta darba līguma; 61.8.3. personas nodarbināšanā, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā par šo personu neiesniedzot informatīvo deklarāciju par darba ņēmēju, kad tas uzsāk darbu; 61.8.4. ar citiem tirgus dalībniekiem ir noslēdzis vienošanos, kuras mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā; 61.9. atbalsta pretendents nav atmaksājis neatbilstošo izdevumu summu vai nav vienojies ar Lauku atbalsta dienestu par atmaksas grafiku, kā arī nav izpildījis minētā grafika nosacījumus, tādējādi neievērojot neatbilstošo izdevumu ieturēšanas vai atgūšanas procedūru Lauku atbalsta dienesta administrēto investīciju pasākumos. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 62. Šo noteikumu 61.1.1., 61.1.2. un 61.1.5. apakšpunktā minēto nosacījumu vērtēšanai Lauku atbalsta dienests izmanto informāciju no atbalsta pretendenta gada pārskata vai zvērināta revidenta apstiprināta operatīvā (starpperiodu) pārskata. 63. Atbalsta saņēmējam projekta maksājumu neizmaksā vai no tā atgūst izmaksāto publisko finansējumu pilnā apmērā vai daļēji, ja: 63.1. pastāv kāds no šo noteikumu 61.1.3. (ja vien ar tiesas spriedumu netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process), 61.2. un 61.4. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem; 63.2. projekta īstenošanas vai uzraudzības laikā kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams tiesas spriedums vai citas kompetentas institūcijas pieņemtais lēmums, kurā tas saistībā ar attiecīgā projekta sagatavošanu, iesniegšanu vai īstenošanu atzīts par vainīgu konkurences kavēšanā, ierobežošanā vai deformēšanā Latvijas teritorijā; 63.3. tam projekta īstenošanas un uzraudzības laikā ir konstatēts pārkāpums saskaņā ar regulas 2021/1139 11. pantu; 63.4. tam projekta īstenošanas un uzraudzības laikā ir uzsākts kriminālprocess saistībā ar projektu; 63.5. tas nav atmaksājis neatbilstošo izdevumu summu vai nav vienojies ar Lauku atbalsta dienestu par atmaksas grafiku, kā arī nav izpildījis minētā grafika nosacījumus, tādējādi neievērojot neatbilstošo izdevumu ieturēšanas vai atgūšanas procedūru Lauku atbalsta dienesta administrēto investīciju pasākumos. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 64. Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai pasākumos atbalsta pretendentam pieejamo attiecināmo izmaksu kopējā apmērā iekļauj arī šā atbalsta pretendenta saistītajām personām, tostarp vienam vienotam uzņēmumam, piešķirtās attiecināmās izmaksas. 65. Atbalsta pretendentiem, kas piesakās atbalstam pasākumos, kuros jāvērtē saistīto personu (arī viena vienota uzņēmuma) nosacījumi, Lauku atbalsta dienests pārbauda, vai atbalsta pretendentam pieejamajā attiecināmo izmaksu kopējā apmērā tiek iekļauts arī šā atbalsta pretendenta saistīto personu (arī viena vienota uzņēmuma) publiskais atbalsts, kas piešķirts atbilstoši regulas 2022/2472 I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem, ja attiecīgā atbalsta saņemšanu regulējošajos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. 66. Papildus šo noteikumu 2.2. apakšpunktā un 65. punktā minētajiem nosacījumiem par saistītu personu (arī šo noteikumu 2.3. apakšpunktā minēto vienu vienotu uzņēmumu) uzskata arī šādu atbalsta pretendentu: 66.1. komersantu, zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību, fizisku personu, kura reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs, vai individuālo komersantu, ja tiem ir kopējie ražošanas resursi, kopīga saimnieciskā darbība ar citu komersantu, zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību, fizisku personu, kura reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs, vai individuālo komersantu vai ja tie tieši vai netieši kontrolē attiecīgo saimnieciskās darbības veicēju; 66.2. personu, kura reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs un ir līdzīpašnieks arī zemnieku saimniecībā vai zvejnieku saimniecībā. 67. Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs pieņemt lēmumu, ar kuru nosaka aizliegumu fiziskai vai juridiskai personai vai personai, kas ir attiecīgās juridiskās personas valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kas ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju ar filiāli saistītās darbībās, piedalīties projektu iesniegumu atlasē uz laiku, kas nepārsniedz trīs gadus no lēmuma spēkā stāšanās dienas, ja šī persona: 67.1. īstenojot projektu, Lauku atbalsta dienestam apzināti ir sniegusi nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojusies saistībā ar projekta īstenošanu un tas ir bijis par pamatu neatbilstošo izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai; 67.2. ir bijusi amatpersona vai valdes vai padomes loceklis saimnieciskās darbības veicējā, kas, īstenojot projektu, Lauku atbalsta dienestam apzināti sniegusi nepatiesu informāciju vai citādi ļaunprātīgi rīkojusies saistībā ar projekta īstenošanu un tas ir bijis par pamatu neatbilstošo izdevumu ieturēšanai vai atgūšanai; 67.3. ir apzināti radījusi apstākļus, lai iegūtu publisko finansējumu, kas pārsniedz vienam atbalsta saņēmējam maksimāli pieejamo publiskā finansējuma summu, vai gūtu priekšrocības salīdzinājumā ar citiem projektu iesniedzējiem, vai izvairītos no kāda atbalsta saņemšanas nosacījuma izpildes. 68. Ja atbalsta pretendents vai atbalsta saņēmējs projekta pieteikuma vērtēšanas, īstenošanas vai uzraudzības laikā neievēro normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai konkrētajam pasākumam noteiktās prasības, tostarp, parakstot atbalsta pretendenta deklarāciju un maksājuma pieprasījuma apliecinājumu, kas neatbilst faktiskajiem vai tiesiskajiem apstākļiem, neievēro šādā veidā pausto apņemšanos vai šajos dokumentos ietvertās normas, Lauku atbalsta dienests samazina atbalsta summu vai neatbilstību un pārkāpumu gadījumā pieņem lēmumu par atbalsta atmaksu saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprinātajām vadlīnijām par finanšu korekcijas piemērošanu projektos vai lēmumu par saistību pārtraukšanu. (MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) 69. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 446 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 136. nr.). 70. Projektu iesniegumus, kas iesniegti Lauku atbalsta dienestā pirms šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, administrē saskaņā ar projekta iesniegšanas dienā spēkā esošajiem noteikumiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Ministru prezidents A. K. Kariņš
Zemkopības ministrs D. Šmits 1. pielikums
Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 113 (Pielikums MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 472 redakcijā) Ar parakstu apliecinu, ka:
Piezīmes. 1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004, (EK) Nr. 861/2006, (EK) Nr. 1198/2006 un (EK) Nr. 791/2007. 2 Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai. 1. Saskaņā ar maksājuma pieprasījumā norādītajām attiecināmajām izmaksām apliecinu, ka: 1.1. projekta attiecināmās izmaksas atbilst apstiprinātajam projekta iesniegumam un normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras pasākumiem, maksājuma pieprasījumā norādītās attiecināmās izmaksas ir samaksātas un attaisnojuma dokumenti ir pieejami; 1.2. izmaksas bija attiecīgajā izmaksu periodā, kas noteikts apstiprinātajā projekta iesniegumā; 1.3. ir ievēroti nosacījumi par publisko iepirkumu, vides aizsardzību un dzimumu vienlīdzību (ciktāl tas attiecas uz atbalstāmajām darbībām); 1.4. ir ievērotas regulas 2021/10601 50. pantā un regulas 2021/11392 60. pantā, kā arī normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktās publicitātes prasības; 1.5. visu ar projektu saistīto darījumu atspoguļošanai ir ieviesta atsevišķa grāmatvedības uzskaites sistēma vai atbilstošs grāmatvedības kods un nodrošināta audita izsekojamība, ja izmaksas atlīdzināmas saskaņā ar regulas 2021/10601 53. panta 1. punkta "a" apakšpunktu; 1.6. ir izpildīti nosacījumi, ja izmaksas ir atlīdzināmas saskaņā ar regulas 2021/10601 53. panta 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu; 1.7. saskaņā ar regulas 2021/10601 82. pantu izdevumus pamatojošie dokumenti tiks uzglabāti līdz: 1.7.1. 2035. gada 31. decembrim, ja tie attiecas uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda pasākumiem; 1.7.2. 2037. gada 31. decembrim, ja tie attiecas uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai; 1.8. maksājuma pieprasījumā iekļautie pamatlīdzekļi ir manā īpašumā vai valdījumā, ja par to iegādi ir noslēgts finanšu līzinga līgums; 1.9. maksājuma pieprasījumā nav iekļautas izmaksas, kas pieteiktas citos Eiropas Savienības vai valsts atbalsta finansētos pasākumos vai projektos; 1.10. visi nepieciešamie maksājumi ir samaksāti pilnībā un īstenotas visas projektā plānotās darbības; 1.11. maksājuma pieprasījumā norādītais finansējums atbilst finansēšanas plānā paredzētajam; 1.12. bez Lauku atbalsta dienesta saskaņojuma neesmu būtiski mainījis projektu. 2. Apzinos, ka kompetentās iestādes, ja nepieciešams, veiks finanšu kontroles. 3. Apņemos atmaksāt saņemtos Eiropas Savienības un valsts budžeta (ja atbilstoši lēmumam par projekta iesnieguma apstiprināšanu ir saņemti valsts budžeta līdzekļi) līdzekļus, ja tiek konstatēta krāpšana, notikusi pārmaksa vai projekts netiek īstenots atbilstoši apstiprinātajam projekta iesniegumam un (vai) Eiropas Kopienas un Latvijas Republikas tiesību aktu prasībām.
Piezīmes. 1 Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai. 2 Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004, (EK) Nr. 861/2006, (EK) Nr. 1198/2006 un (EK) Nr. 791/2007. Tiesību normas, kas attiecināmas uz atbalsta pretendenta vai saņēmēja izslēgšanu no atbalsta saņēmēju loka
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|