Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr. 241
Rīgā 2020. gada 22. decembrī (Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes sēdes protokols Nr. 54 2. p.) Normatīvie noteikumi par kārtību, kādā persona var iesniegt un Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata ziņojumu par finanšu un kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem
Izdoti saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma 147.6 panta trešo daļu, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 86.1 panta trešo daļu, Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 86.1 panta trešo daļu, Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 69. panta trešo daļu, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 83. panta otro daļu, Kredītiestāžu likuma 106.2 panta trešo daļu, Segto obligāciju likuma 99. panta trešo daļu un Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 38. panta piekto daļu
(FKTK 29.11.2022. noteikumu Nr. 208 redakcijā) 1. "Normatīvie noteikumi par kārtību, kādā persona var iesniegt un Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata ziņojumu par finanšu un kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem" (turpmāk tekstā – noteikumi) nosaka kārtību, kādā: 1.1. persona var iesniegt Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (turpmāk tekstā – Komisija) ziņojumu par Finanšu instrumentu tirgus likuma 147.6 panta pirmajā daļā, Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 86.1 panta pirmajā daļā, Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likuma 86.1 panta pirmajā daļā, Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likuma 69. panta pirmajā daļā, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 83. panta otrajā daļā, Kredītiestāžu likuma 106.2 panta pirmajā daļā, Segto obligāciju likuma 99. panta pirmajā daļā un Ieguldījumu brokeru sabiedrību likuma 38. panta pirmajā daļā minētajiem iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem (turpmāk tekstā visi kopā – pārkāpumi vai katrs atsevišķi – pārkāpums); 1.2. Komisija izskata saņemtos ziņojumus par pārkāpumiem. (Grozīts ar FKTK 22.06.2021. noteikumiem Nr. 78; 29.11.2022. noteikumiem Nr. 208) 2. Komisija ieceļ atbildīgās personas par ziņojumu par pārkāpumiem izskatīšanu. Komisija nodrošina atbildīgo personu apmācību ziņojumu par pārkāpumiem izskatīšanai. Atbildīgās personas: 2.1. nepieciešamības gadījumā sniedz personām informāciju par ziņošanas par pārkāpumiem kārtību; 2.2. saņem un izskata ziņojumus par pārkāpumiem; 2.3. šajos noteikumos minētajos gadījumos sazinās ar personu, kura Komisijai iesniegusi ziņojumu par pārkāpumu, (turpmāk tekstā – ziņotājpersona). 4. Komisija reizi divos gados pārskata šajos noteikumos noteikto kārtību, ņemot vērā savu un citu kompetento iestāžu pieredzi ziņojumu par pārkāpumiem izskatīšanā. 5. Ziņotājpersona ziņojumu par pārkāpumu Komisijai var iesniegt par šo noteikumu 1.1. punktā minētajiem finanšu un kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem: 5.1. elektroniski, nosūtot uz speciāli izveidotu e-pasta adresi vai izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv; 5.2. mutvārdos, sniedzot informāciju klātienē vai pa telefonu; 5.3. rakstveidā papīra formā, nosūtot Komisijai. Ja ziņotājpersona ziņojumu par pārkāpumu iesniedz rakstveidā papīra formā, tā uz aploksnes norāda "Ziņojums par pārkāpumu finanšu un kapitāla tirgus sektorā". (FKTK 29.11.2022. noteikumu Nr. 208 redakcijā) 6. Ziņotājpersona ziņojumu var iesniegt, izmantojot šo noteikumu pielikumā pievienoto veidlapu (turpmāk tekstā – veidlapa). 8. Ja ziņotājpersona informāciju par pārkāpumu sniedz klātienē, Komisija var veikt sarunas ierakstu, izmantojot pastāvīgu informācijas nesēju. Komisijas atbildīgā persona, gan veicot, gan neveicot sarunas ierakstu, ziņojumu sarunas laikā noformē rakstveidā, izmantojot veidlapu. Ja ziņotājpersona ir atklājusi savu identitāti, Komisijas atbildīgā persona piedāvā ziņotājpersonai ziņojumu saskaņot un parakstīt. 9. Komisija nodrošina, ka ziņojums par pārkāpumu, kurš tiek saņemts citādi, nevis izmantojot šo noteikumu 5. punktā minētos saziņas kanālus, nekavējoties bez izmaiņām tiek nodots atbildīgajām personām ziņojuma tālākai virzībai, izmantojot kādu no šo noteikumu 5. punktā minētajiem saziņas kanāliem. 10. Ja Komisija ziņojumu par pārkāpumu ir saņēmusi rakstveidā papīra formā vai elektroniski, tā nekavējoties nosūta apstiprinājumu par ziņojuma saņemšanu uz ziņotājpersonas norādīto pasta vai elektroniskā pasta adresi, izņemot gadījumus, kad: 10.1. ziņotājpersona ir norādījusi, ka tā nevēlas saņemt apstiprinājumu; 10.2. Komisija uzskata, ka apstiprinājuma nosūtīšana varētu radīt ziņotājpersonai negatīvas sekas; 10.3. ziņojums ir anonīms (tostarp nav norādīta ne pasta, ne e-pasta adrese). 11. Ziņotājpersona ziņojumā par pārkāpumu norāda: 11.1. informācijas par pārkāpumu iegūšanas veidu; 11.2. informāciju, vai par pārkāpumu iepriekš ir ziņots Komisijai (vai citai institūcijai) un kāds bija rezultāts; 11.3. pārkāpuma veidu, piemēram, pārkāpums regulētā tirgus organizētāja darbībā, ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu sniegšanā, datu ziņošanas pakalpojumu sniegšanā, ieguldījumu pārvaldes pakalpojumu sniegšanā, iekšējās informācijas izmantošanā, uzskaites un turēšanas noteikumu ievērošanā, alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieku darbībā, apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas jomā, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā un kredītiestāžu darbībā, nepatiesu ziņu sniegšana vai publiska izplatīšana un citi no šo noteikumu 1.1. punktā minētajiem normatīvajiem aktiem izrietošie pārkāpumu veidi; 11.4. informāciju, kāda normatīvā akta prasības ir pārkāptas, ja ziņotājpersona to var norādīt; 11.5. informāciju, kādas personas vai personu grupas intereses ziņotājpersonas ieskatā ir aizskāris pārkāpums, par kuru tiek ziņots, ja ziņotājpersona to var norādīt; 11.6. pārkāpumu identificējošu informāciju (aprakstu), piemēram, darījuma aprakstu u.c.; 11.7. informāciju par personu, par kuru ir aizdomas, ka tā ir izdarījusi pārkāpumu, (piemēram, personu identificējoša informācija, ja ziņotājpersonai tāda ir zināma); 11.8. ziņas par apstākļiem, kas ir pamatā aizdomām, ka persona, par kuru ir iesniegts ziņojums, ir izdarījusi pārkāpumu; 11.9. citu informāciju, kas var būt nozīmīga, izvērtējot pārkāpumu; 11.10. norādi, vai ziņotājpersona vēlas saņemt informāciju par Komisijas rīcību pēc ziņojuma par pārkāpumu izskatīšanas (tikai gadījumā, ja ziņotājpersona sevi ir identificējusi); 11.11. atzīmi par ziņojuma virzību, ja ziņotājpersonas ziņojums netiek atzīts par ziņojumu, uz kura pamata jāsāk Komisijas pārbaude. (Grozīts ar FKTK 22.06.2021. noteikumiem Nr. 78) 12. Ziņotājpersona, iesniedzot ziņojumu par pārkāpumu, var sevi identificēt vai iesniegt ziņojumu anonīmi. Identificējot sevi, fiziskā persona norāda vārdu, uzvārdu, personas kodu vai citu personas identifikatoru un kontaktinformāciju. Ja ziņojums par pārkāpumu ir iesniegts juridiskās personas vārdā, to identificējot, norāda nosaukumu, reģistrācijas numuru un kontaktinformāciju. Ja ziņotājpersona ziņojumu sākotnēji iesniegusi anonīmi, tā vēlāk var atklāt savu identitāti un sniegt ziņas par sevi. 13. Ziņotājpersona, sniedzot ziņojumu par pārkāpumu, aizpilda veidlapas 3., 5. (izņemot 5.2. un 5.3. apakšpunktu), 7. un 9. punktu, kas ir obligāti aizpildāmie veidlapas punkti. Ja ziņotājpersona atklāj savu identitāti, tā aizpilda veidlapas 6. punktu, kurā paredzēta vieta ziņotājpersonas parakstam, izņemot gadījumus, kad ziņojums parakstīts ar drošu elektronisko parakstu. 14. Komisijas atbildīgais darbinieks, pieņemot ziņotājpersonas ziņojumu klātienē, aizpilda veidlapas 8. punktu, kas ir obligāti aizpildāms veidlapas punkts. 15. Ziņojums par pārkāpumu ir uzskatāms par ierobežotas pieejamības informāciju. Informāciju par ziņojumiem par pārkāpumiem Komisija glabā atbilstoši aizsargātā un ierobežotas pieejamības informācijas sistēmā. Informācija par ziņotājpersonu un fizisko personu, par kuru iesniegts ziņojums, uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju, un Komisija to var izpaust, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežotas pieejamības informācijas atklāšanas noteikumus. 16. Komisija, apstrādājot personas datus par ziņotājpersonu, ja tā sevi identificējusi, un par fizisko personu, par kuru iesniegts ziņojums, ievēro Fizisko personu datu apstrādes likuma prasības. 17. Komisija ziņojumu par pārkāpumu izskata, ņemot vērā tā steidzamību, bet ne vēlāk kā 30 dienu laikā no ziņojuma saņemšanas dienas. Ja ziņotājpersona sevi ir identificējusi un norādījusi, ka vēlas saņemt informāciju par Komisijas rīcību, Komisija pēc ziņojuma izskatīšanas informāciju nosūta uz ziņotājpersonas norādīto pasta vai elektroniskā pasta adresi vai par Komisijas rīcību informē pa telefonu, ja ziņotājpersona, iesniedzot ziņojumu, izteikusi šādu lūgumu. 18. Komisija ziņotājpersonai atbildi nesniedz, ja ziņotājpersona: 18.1. nav sevi identificējusi; 18.2. nav norādījusi, ka vēlas saņemt atbildi par Komisijas rīcību. 19. Ja ziņotājpersona ir sevi identificējusi un norādījusi kontaktinformāciju, Komisija nepieciešamības gadījumā var pieprasīt ziņotājpersonai precizēt iesniegto informāciju vai sniegt papildu informāciju, kas ziņotājpersonai ir pieejama, nosūtot attiecīgu pieprasījumu uz ziņotājpersonas norādīto pasta vai elektroniskā pasta adresi vai pieprasot iesniegt nepieciešamo informāciju pa telefonu, ja ziņotājpersona šo saziņas veidu ir norādījusi kā vienīgo. 20. Komisija var atstāt ziņojumu par pārkāpumu bez izskatīšanas, ja: 20.1. ziņojuma par pārkāpumu teksts objektīvi nav salasāms vai saprotams; 20.2. ziņojums par pārkāpumu nesatur tādu informāciju, lai Komisijai būtu pamats sākt pārbaudi par pārkāpumu. 21. Ja Komisija ir atstājusi ziņojumu par pārkāpumu bez izskatīšanas, tā, ievērojot šo noteikumu 17. punkta prasības, informē par to ziņotājpersonu, vienlaikus norādot par tiesībām iesniegt papildu informāciju, lai novērstu trūkumus iepriekš sniegtajā ziņojumā. 22. Saņemot ziņojumu par pārkāpumu, Komisija saskaņā ar normatīvajiem aktiem veic visas nepieciešamās darbības, lai pārbaudītu ziņojumā norādīto informāciju. 23. Pēc šo noteikumu 22. punktā minētās pārbaudes veikšanas Komisijai ir tiesības: 23.1. saskaņā ar normatīvajiem aktiem sākt administratīvo procesu; 23.2. iesniegt materiālus tiesībaizsardzības iestādēs; 23.3. veikt citas normatīvajos aktos paredzētās darbības, lai nodrošinātu pārkāpumu novēršanu. 24. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Komisijas 2016. gada 17. augusta normatīvie noteikumi Nr. 139 "Normatīvie noteikumi par kārtību, kādā persona iesniedz un Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata ziņojumu par finanšu un kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem". Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Īstenošanas direktīvas (ES) 2015/2392 par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 596/2014 attiecībā uz ziņošanu kompetentajām iestādēm par faktiskajiem vai iespējamajiem minētās regulas pārkāpumiem. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētāja S. Purgaile
1. Ziņotājpersona
Vēlos palikt anonīms (šādā gadījumā nav nepieciešams norādīt vārdu, uzvārdu vai juridiskās personas nosaukumu) 2. Adrese, e-pasts, telefona numurs vai cita kontaktinformācija (ja ziņotājpersona vēlas to norādīt) 3. Informācijas par pārkāpumu iegūšanas veids*
4. Vai par pārkāpumu iepriekš ir ziņots Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (vai citai institūcijai) un kāds bija rezultāts? Jā Nē
5. Informācija par pārkāpumu* 5.1. Pārkāpuma veids, piemēram, pārkāpums regulētā tirgus organizētāja darbībā, ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu sniegšanā, datu ziņošanas pakalpojumu sniegšanā, ieguldījumu pārvaldes pakalpojumu sniegšanā, iekšējās informācijas izmantošanā, uzskaites un turēšanas noteikumu ievērošanā, alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieku darbībā, apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas jomā, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā un kredītiestāžu darbībā, nepatiesu ziņu sniegšana vai publiska izplatīšana u.c. 5.2. Kāda normatīvā akta prasības, Jūsuprāt, ir pārkāptas (ja ziņotājpersona šādu informāciju var norādīt) 5.3. Kādas personas vai personu grupas intereses, Jūsuprāt, ir aizskāris pārkāpums, par kuru Jūs ziņojat (ja ziņotājpersona šādu informāciju var norādīt) 5.4. Pārkāpumu identificējoša informācija (apraksts), piemēram, darījuma apraksts u.c. 5.5. Informācija par personu, par kuru ir aizdomas, ka tā ir izdarījusi pārkāpumu, (piemēram, personu identificējoša informācija, ja ziņotājpersonai tāda ir zināma) 5.6. Ziņas par apstākļiem, kas ir pamatā aizdomām, ka persona, par kuru ir iesniegts ziņojums, ir izdarījusi pārkāpumu 5.7. Cita informācija, kas var būt nozīmīga, izvērtējot pārkāpumu, piemēram, kurām personām vēl varētu būt zināma kāda informācija par pārkāpumu u.c. 5.8. Norāde, vai ziņotājpersona vēlas saņemt informāciju par Finanšu un kapitāla tirgus komisijas rīcību pēc ziņojuma par pārkāpumu izskatīšanas (tikai gadījumā, ja ziņotājpersona sevi ir identificējusi)
9. Ja mans ziņojums netiek atzīts par ziņojumu, uz kura pamata jāsāk pārbaude***:
* Obligāti aizpildāmā informācija, izņemot veidlapas 5.2. un 5.3. punktu. Ja ziņotājpersona vēlas atklāt savu identitāti, tad obligāti ir jāaizpilda arī veidlapas 6. punkts "Ziņotājpersonas paraksts", izņemot gadījumus, kad ziņojums parakstīts ar drošu elektronisko parakstu. ** Obligāti aizpildāmā informācija, ja ziņojums iesniegts klātienē. Šo informāciju aizpilda Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atbildīgais darbinieks. *** Obligāti aizpildāmais lauks. Ja ziņotājpersona norāda, ka tā vēlas, lai tās ziņojums tiek izskatīts vispārējā iesniegumu izskatīšanas kārtībā, tā, sniedzot šo apliecinājumu, vienlaikus apliecina, ka saprot, ka tās iesniegums vairs netiek izskatīts atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvo noteikumu prasībām par kārtību, kādā persona var iesniegt un Finanšu un kapitāla tirgus komisija izskata ziņojumu par finanšu un kapitāla tirgu regulējošo normatīvo aktu iespējamiem vai faktiskiem pārkāpumiem. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Normatīvie noteikumi par kārtību, kādā persona var iesniegt un Finanšu un kapitāla tirgus komisija ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|