Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 658
Rīgā 2017. gada 7. novembrī (prot. Nr. 55 15. §) Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju
1. Noteikumi nosaka valsts civilās aizsardzības plāna, sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna, paaugstinātas bīstamības objekta civilās aizsardzības plāna un objekta civilās aizsardzības plāna struktūru un tajā iekļaujamo informāciju. 2. Noteikumi nav piemērojami objektiem, kuriem civilās aizsardzības plānu izstrādā saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka ar bīstamajām ķīmiskajām vielām un bīstamajiem maisījumiem saistīto rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas kārtību un riska samazināšanas pasākumus. 3. Valsts civilās aizsardzības plānā iekļauj šādu informāciju: 3.1. iespējamo risku saraksts; 3.2. kopsavilkums par risku novērtēšanu. Kopsavilkumu izstrādā, pamatojoties uz katastrofas pārvaldīšanas subjekta sniegto informāciju par attiecīgā riska novērtēšanu: 3.2.1. risku scenāriji; 3.2.2. risku matricas; 3.2.3. risku kartes; 3.3. preventīvie, gatavības, reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumi (1. pielikums) atsevišķi katram riskam. Pasākumus nosaka, pamatojoties uz katastrofas pārvaldīšanas subjekta sniegto informāciju, kas iegūta, izpildot katastrofas pārvaldīšanas koordinēšanas uzdevumus; 3.4. reaģēšanas un seku likvidēšanas darbu vadītāji (2. pielikums); 3.5. valsts agrīnās brīdināšanas sistēma, tās aktivizēšana; 3.6. agrīnās brīdināšanas sistēmu saraksts un to darbība sasaistē ar valsts agrīnās brīdināšanas sistēmu; 3.7. iesaistāmo institūciju apziņošanas kārtība; 3.8. informācijas apmaiņas platformas, kuras izmantojamas katastrofas vai katastrofas draudu gadījumā; 3.9. krīžu komunikācijas kārtība; 3.10. Latvijas valstspiederīgo evakuācija no katastrofas skartās ārvalsts; 3.11. resursi starptautiskās palīdzības sniegšanai; 3.12. civilās aizsardzības sistēmas darbība militāra iebrukuma vai kara gadījumā; 3.13. plānoto civilās aizsardzības mācību apraksts un grafiks. 4. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā iekļauj šādu informāciju: 4.1. pašvaldības vai sadarbības teritorijas administratīvi teritoriālais raksturojums: 4.1.1. administratīvi teritoriālais sadalījums; 4.1.2. iedzīvotāju skaits un blīvums, tai skaitā ieslodzījuma vietās izvietoto ieslodzīto skaits; 4.1.3. blakus esošās pašvaldības vai sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas; 4.2. pašvaldības teritorijā iespējamie riski (zemi, vidēji, augsti un ļoti augsti), ņemot vērā valsts civilās aizsardzības plānā norādīto informāciju; 4.3. kopsavilkums par risku novērtēšanu (ēku un būvju sabrukšana, avārija siltumapgādes, ūdensapgādes, notekūdeņu vai kanalizācijas sistēmā): 4.3.1. risku scenāriji; 4.3.2. risku matricas; 4.3.3. risku kartes; 4.4. preventīvie, gatavības, reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumi (1. pielikums) atsevišķi katram riskam; 4.5. reaģēšanas un seku likvidēšanas darbu vadītāji (2. pielikums); 4.6. iedzīvotāju evakuācija no katastrofas apdraudētajām vai skartajām teritorijām, ņemot vērā attiecīgā apdraudējuma iespējamās sekas: 4.6.1. evakuācijas veids; 4.6.2. pulcēšanās vietas; 4.6.3. evakuācijas maršruti; 4.6.4. transporta nodrošinājums; 4.6.5. pagaidu izmitināšana; 4.6.6. evakuēto uzskaite; 4.6.7. evakuēto ēdināšana; 4.6.8. evakuēto sociālā aprūpe; 4.6.9. evakuēto īpašuma apsardze; 4.6.10. sadarbība ar citām pašvaldībām evakuēto uzņemšanas jomā; 4.7. iesaistāmie resursi: 4.7.1. pašvaldības vai pašvaldību resursi, kas iesaistāmi reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumos; 4.7.2. fizisko vai juridisko personu resursi, kas iesaistāmi reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumos; 4.7.3. nodrošinājums ar energoresursiem energoapgādes traucējumu gadījumā; 4.8. sadarbība ar citu administratīvo teritoriju, sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju, valsts un citu valstu glābšanas dienestiem un blakus esošajām pašvaldībām; 4.9. pasākumi militāra iebrukuma vai kara gadījumā (2.1 pielikums): 4.9.1. agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings; 4.9.2. mobilitātes un pretmobilitātes pasākumi; 4.9.3. svarīgās infrastruktūras pastiprināta aizsardzība; 4.9.4. iedzīvotāju informēšana; 4.9.5. pašvaldību sabiedriskās kārtības nodrošināšana; 4.9.6. degvielas un kurināmā rezervju iesaistīšana; 4.9.7. pārtikas rezervju iesaistīšana; 4.9.8. dzeramā ūdens rezervju iesaistīšana; 4.9.9. patvertnēm piemēroto būvju izmantošana; 4.9.10. mobilo energoapgādes avotu iesaistīšana; 4.9.11. ārstniecības personāla un medicīnas resursu iesaistīšana; 4.9.12. pašvaldības teritorijā esošo personu, materiālo vērtību un citu priekšmetu evakuācija; 4.9.13. evakuēto personu uzņemšana pašvaldības teritorijā; 4.9.14. pašvaldības institūciju kritisko funkciju noteikšana. (Grozīts ar MK 08.11.2022. noteikumiem Nr. 689) 5. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānam pievieno: 5.1. aktuālo apstiprināto sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas nolikumu un informāciju par tās sastāvu; 5.2. sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas apziņošanas shēmu; 5.3. karti(-es) mērogā vismaz 1:10 000, kurā izmantoti šo noteikumu 3. pielikumā minētie apzīmējumi; 5.4. sadarbības dokumentu kopijas. 5.1 Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļu par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā (2.1 pielikums) izstrādā sadarbībā ar Nacionālo bruņoto spēku norīkoto amatpersonu darbam sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijā. (MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 689 redakcijā) 5.2 Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļai par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā pēc tās izstrādes (informācijas aizpildes) un apstiprināšanas tiek piešķirts ierobežotas pieejamības informācijas statuss, un tās kopija tiek nosūtīta attiecīgajai Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībai. (MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 689 redakcijā) 5.3 Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija sadarbībā ar attiecīgo Nacionālo bruņoto spēku norīkoto amatpersonu ne retāk kā reizi gadā veic sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas (vai tās atsevišķu elementu) par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā praktisko vai teorētisko izspēli. (MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 689 redakcijā) IV. Paaugstinātas bīstamības objekta civilās aizsardzības plāna struktūra un tajā iekļaujamā informācija
6. Paaugstinātas bīstamības objekta civilās aizsardzības plānā iekļauj šādu informāciju: 6.1. paaugstinātas bīstamības objekta nosaukums, atrašanās vietas adrese un zemesgabala kadastra apzīmējums; 6.2. informācija par paaugstinātas bīstamības objekta ģeogrāfisko izvietojumu un objekta apkārtnes meteoroloģiskais, hidroloģiskais un klimatiskais raksturojums; 6.3. paaugstinātas bīstamības objekta un tā darbības raksturojums, tai skaitā: 6.3.1. darba laiks, cilvēku skaits objektā darba laikā un ārpus darba laika; 6.3.2. tehnoloģiskie procesi un iekārtas; 6.3.3. vispārīgs inženiertehnisko sistēmu un aprīkojuma raksturojums: 6.3.3.1. ūdensapgāde (tai skaitā ugunsdzēsības vajadzībām); 6.3.3.2. kanalizācija; 6.3.3.3. elektroapgāde; 6.3.3.4. siltumapgāde; 6.3.3.5. ventilācija; 6.3.4. objekta apsardzības sistēma; 6.3.5. objekta iekšējie apdraudējumi, tai skaitā bīstamās iekārtas un maksimālie objektā ražojamo, lietojamo, apsaimniekojamo vai uzglabājamo bīstamo vielu daudzumi; 6.4. kopsavilkums par paaugstinātas bīstamības objekta risku novērtēšanu: 6.4.1. risku scenāriji; 6.4.2. risku matricas; 6.5. ziņas par paaugstinātas bīstamības objekta apkārtnes teritoriju, kuru var ietekmēt avārija, tai skaitā informācija par to iedzīvotāju un blakus esošo objektu skaitu, kurus var ietekmēt avārija paaugstinātas bīstamības objektā; 6.6. informācija par civilās aizsardzības organizāciju paaugstinātas bīstamības objektā un ziņas par atbildīgajiem darbiniekiem un viņu pienākumiem: 6.6.1. persona (vārds un uzvārds), kas pieņem lēmumu par objekta civilās aizsardzības plāna īstenošanas sākšanu, rīcības koordinēšanu, avārijas bīstamības un seku samazināšanas pasākumu vadīšanu objektā avārijas vai tās tiešu draudu gadījumā un kas ir atbildīga par seku likvidēšanas pasākumu veikšanu pēc avārijas; 6.6.2. persona (vārds, uzvārds, tālruņa numurs un elektroniskā pasta adrese), kas ir atbildīga par sakariem ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu un citām institūcijām ikdienā un sadarbību ar minētajām institūcijām avārijas vai tās tiešu draudu gadījumā; 6.6.3. informācija par darbinieku pienākumiem attiecībā uz civilās aizsardzības nodrošināšanu un avāriju ierobežošanu un likvidēšanu objektā; 6.6.4. informācija par objektā izveidotajām reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumu veikšanas vienībām vai ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienestu; 6.7. informācija par darbinieku apmācību rīcībai avārijas gadījumā, civilās aizsardzības jautājumos un pirmās palīdzības sniegšanā; 6.8. apraksts par pasākumiem, kas samazina risku darbiniekiem darba vietā un citām personām, kas atrodas paaugstinātas bīstamības objekta teritorijā: 6.8.1. darbinieku brīdināšana par draudiem, informēšana par rīcību avārijas vai katastrofas gadījumā un veicamajiem aizsardzības pasākumiem, kā arī turpmākā informēšana; 6.8.2. īss apraksts par darbinieku nepieciešamo darbību pēc brīdinājuma saņemšanas; 6.8.3. drošības pasākumi darbiniekiem un citām personām, kas atrodas objekta teritorijā; 6.9. avārijas draudu reģistrēšanas un ārējās brīdināšanas pasākumu sistēmas raksturojums, norādot: 6.9.1. kārtību, kādā reģistrē avārijas un avārijas draudus; 6.9.2. kārtību un veidu, kādā atbildīgā persona par avārijas draudiem vai avāriju ziņo Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, attiecīgajai pašvaldībai un citām institūcijām; 6.9.3. informāciju, ko iekļauj sākotnējā brīdinājumā, un kārtību, kādā sniedz turpmāko informāciju, kā arī detalizētāku informāciju, tiklīdz tā kļūst pieejama; 6.9.4. kārtību un veidu, kādā brīdina objektā nodarbinātos, objekta apakšuzņēmējus, apakšnomniekus un apmeklētājus, kā arī iedzīvotājus; 6.10. informācija par pasākumiem, kas: 6.10.1. nodrošina avārijas draudu ierobežošanu un likvidēšanu, lai tie nepāraugtu avārijā, bet avārijas gadījumā – tās ierobežošanu, kontroli un likvidēšanu paaugstinātas bīstamības objekta teritorijā, kā arī samazina avārijas draudu vai avārijas iedarbību un nodarīto kaitējumu; 6.10.2. saistīti ar cilvēku un vides aizsardzību paaugstinātas bīstamības objekta teritorijā avārijas gadījumā; 6.10.3. nepieļauj vai aizkavē avārijas seku izplatīšanos ārpus paaugstinātas bīstamības objekta teritorijas; 6.10.4. nodrošina iedzīvotāju brīdināšanu un turpmāku savlaicīgu informācijas sniegšanu iedzīvotājiem apdraudētajā teritorijā, kur tas nepieciešams; 6.10.5. nodrošina piesārņotās vietas izpēti, sanāciju un vides atjaunošanu, lai likvidētu avārijas iedarbību uz cilvēkiem vai vidi; 6.11. detalizēts šādu būtiskāko avārijas gadījumā nodrošināmo pasākumu apraksts (ja nepieciešams, pievienojot atbilstošus attēlus): 6.11.1. evakuācijas pasākumi; 6.11.2. pirmās palīdzības un neatliekamās medicīniskās palīdzības pasākumi cietušajiem; 6.11.3. sabiedriskās kārtības uzturēšana paaugstinātas bīstamības objektā un īpašuma apsardze; 6.11.4. alternatīvā enerģijas avota nodrošināšana; 6.11.5. paaugstinātas bīstamības objekta darbības nodrošināšanas vai tās drošas pārtraukšanas pasākumi; 6.11.6. preventīvie, gatavības, reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumi (1. pielikums); 6.11.7. pasākumi pēc avārijas, kas nepieciešami, lai novērstu, likvidētu vai būtiski samazinātu avārijas ietekmi uz cilvēkiem vai vidi; 6.12. apraksts par rīcību avārijas draudu vai avārijas nevēlamo seku apjoma vai smaguma samazināšanai vai ierobežošanai un stāvokļa kontrolei, norādot iekārtas, kas jāsargā vai jāglābj no avārijas ietekmes, kā arī avārijas izejas, pulcēšanās vietas un evakuācijas ceļus un kārtību, kādā apstādināmi tehnoloģiskie procesi, iekārtas vai objekti; 6.13. resursu (arī materiālo rezervju, signalizācijas un citu drošības iekārtu, atbilstoši apmācītu darbinieku un citu pieejamo resursu) raksturojums, norādot: 6.13.1. resursus, kas pieejami paaugstinātas bīstamības objektā: 6.13.1.1. agrīnās brīdināšanas sistēma, sakaru nodrošinājums; 6.13.1.2. ugunsdrošības un ugunsdzēsības inženiertehniskās sistēmas un aprīkojums; 6.13.1.3. paaugstinātas bīstamības objekta reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumu veikšanas vienības vai ugunsdrošības, ugunsdzēsības un glābšanas dienesta materiāltehniskais nodrošinājums; 6.13.1.4. individuālie vai kolektīvie aizsardzības līdzekļi un to izmantošanas kārtība; 6.13.1.5. pirmās palīdzības sniegšanai nepieciešamo materiālu saraksts un to izvietojums objektā; 6.13.1.6. inženiertehnika, transports, darbarīki, speciālais apģērbs, materiālās rezerves vai uzkrājumi; 6.13.1.7. avārijas izplatību ierobežojošās iekārtas, avārijas noplūžu savākšanas iekārtas un rezervuāri, aizsargvaļņi, avārijas piesārņojuma noteikšanas ierīces un citas cilvēka drošībai vai vides aizsardzībai paredzētas iekārtas un aprīkojums; 6.13.2. resursus, kurus paredzēts piegādāt no citiem komersantiem saskaņā ar savstarpējās palīdzības un sadarbības vienošanos, kā arī laiku, kādā iespējams saņemt attiecīgos resursus; 6.14. informācija par laiku, kādā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un citi avārijas dienesti var ierasties avārijas vietā. 7. Paaugstinātas bīstamības objekta civilās aizsardzības plānā norāda kārtību, kādā sniedzama palīdzība Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam un veicamas darbības ārpus objekta teritorijas avārijas bīstamības vai seku samazināšanai. 8. Paaugstinātas bīstamības objekta civilās aizsardzības plānam pievieno: 8.1. karti mērogā vismaz 1:10 000, kurā ar apzīmējumiem (3. pielikums) norādīta paaugstinātas bīstamības objekta atrašanās vieta un objektā iespējamo avāriju seku nevēlamās ietekmes zonas ārpus objekta teritorijas; 8.2. riska samazināšanas pasākumu plānu, kurā norādīti arī pasākumi tehnoloģisko iekārtu un ierīču, ugunsaizsardzībai nozīmīgo inženiertehnisko sistēmu nomaiņai ar atbilstošām, modernākām un drošākām iekārtām un ierīcēm (4. pielikums); 8.3. paaugstinātas bīstamības objekta plānu, kurā norādītas būves, galvenās inženiertehniskās komunikācijas, avārijas izejas un evakuācijas ceļi, ugunsgrēka dzēšanas iekārtas, agrīnās brīdināšanas ierīces, ugunsdzēsības ūdensapgādes avoti, bīstamo vielu uzglabāšanas vietas; 8.4. bīstamo ķīmisko vielu un maisījumu drošības datu lapas, ja minētās ķīmiskās vielas un maisījumi var atrasties paaugstinātas bīstamības objektā un var tikt iesaistīti avārijā; 8.5. apziņošanas shēmu(-as), kurā norādīta kārtība, kādā apziņo: 8.5.1. darbiniekus; 8.5.2. atbildīgās iestādes; 8.5.3. sadarbības institūcijas; 8.5.4. iedzīvotājus, kurus var apdraudēt avārija paaugstinātas bīstamības objektā; 8.6. rīcības plānus bīstamo vielu noplūžu gadījumiem un to savākšanai, kā arī ugunsgrēka un sprādziena gadījumiem; 8.7. ar sadarbības institūcijām noslēgto vienošanos vai līgumu kopijas, ja avārijas ierobežošanai vai likvidēšanai paredzēts piesaistīt citu institūciju resursus; 8.8. paaugstinātas bīstamības objekta bīstamo ķīmisko vielu un maisījumu glabātavas shēmu (karti). Tās kopiju izvieto arī paaugstinātas bīstamības objekta apsardzes telpā. 9. Objekta civilās aizsardzības plānā iekļauj šādu informāciju: 9.1. objekta nosaukums, atrašanās vietas adrese un zemesgabala kadastra apzīmējums; 9.2. objekta un tā darbības īss raksturojums, tai skaitā: 9.2.1. darba laiks, cilvēku skaits objektā darba laikā un ārpus darba laika; 9.2.2. vispārīgs inženiertehnisko sistēmu un aprīkojuma raksturojums: 9.2.2.1. ūdensapgāde (tai skaitā ugunsdzēsības vajadzībām); 9.2.2.2. kanalizācija; 9.2.2.3. elektroapgāde; 9.2.2.4. siltumapgāde; 9.2.2.5. ventilācija; 9.2.3. objekta apsardzības sistēma; 9.3. kopsavilkums par objekta risku novērtēšanu: 9.3.1. risku scenāriji; 9.3.2. risku matricas; 9.4. objekta darbības nodrošināšana apdraudējuma gadījumā; 9.5. apziņošana objektā; 9.6. evakuācijas pasākumi; 9.7. sadarbība ar citām institūcijām; 9.8. preventīvie, gatavības, reaģēšanas un seku likvidēšanas pasākumi (1. pielikums). 10. Objekta civilās aizsardzības plānam pievieno karti mērogā vismaz 1:10 000, kurā ar apzīmējumiem (3. pielikums) norādīta objekta atrašanās vieta. 11. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumus Nr. 423 "Pašvaldības, komersanta un iestādes civilās aizsardzības plāna struktūra, tā izstrādāšanas un apstiprināšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2007, 103. nr.; 2008, 174. nr.; 2009, 69. nr.; 2010, 90. nr.; 2011, 158. nr.). 12. Šo noteikumu 4.9. apakšpunktā minēto sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļu par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plānā iekļauj līdz 2024. gada 1. janvārim. (MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 689 redakcijā) Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Direktīvas 2006/21/EK par ieguves rūpniecības atkritumu apsaimniekošanu un par grozījumiem Direktīvā 2004/35/EK. Ministru prezidents Māris Kučinskis
Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis Riska nosaukums
Piezīme. * Aili aizpilda tikai pasākumiem, kas ir attiecināmi uz NATO krīžu reaģēšanas sistēmu. Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis
Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis
2.1 pielikums
Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumiem Nr. 658 (Pielikums MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 689 redakcijā) Plānošanas vadlīnijas sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna pasākumiem militāra iebrukuma vai kara gadījumā
I. Civilās aizsardzības darbības mērķi militāra iebrukuma vai kara gadījumā II. Agrīnā brīdināšana un situācijas monitorings III. Mobilitāte un pretmobilitāte IV. Svarīgās infrastruktūras pastiprināta aizsardzība
VI. Sabiedriskās kārtības nodrošināšana VII. Degvielas un kurināmo resursu rezerves VIII. Pārtikas rezerves IX. Dzeramā ūdens rezerves X. Patvertnēm piemērotas būves 23.3. par rekomendācijām pagaidu, īslaicīgu vai pielāgojamu ēku atbilstībai patvertnes prasībām. XI. Mobilie energoapgādes risinājumi XII. Ārstniecības personāls un medicīna 27. Pieeja aktuālajai informācijai par veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzējiem, veterinārajām aptiekām, veterināro zāļu lieltirgotavām un to noliktavām un veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kuru pastāvīgā atrašanās vieta deklarēta pašvaldības teritorijā. XIII. Evakuācija XIV. Kritisko funkciju definēšana XV. Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības plāna sadaļas klasifikācija par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā
Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis
Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|