|
Gulbenes novada domes saistošie noteikumi Nr. 19 Gulbenē 2025. gada 27. novembrī (prot. Nr. 25; 50. p.) Par Gulbenes novada pašvaldības neapbūvētu zemesgabalu nomas maksuIzdoti saskaņā ar
Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija 1. Saistošie noteikumi (turpmāk - Noteikumi) nosaka Gulbenes novada pašvaldībai piederoša, piekrītoša vai valdījumā esoša neapbūvēta zemesgabala vai tā daļas (turpmāk - zemesgabals) nomas maksas apmēru. 2. Neapbūvēta zemesgabala, kas ir starpgabals, vai neapbūvēts zemesgabals (tostarp zemesgabals ielu sarkanajās līnijās), kas nav iznomājams patstāvīgai izmantošanai un tiek iznomāts tikai piegulošā nekustamā īpašuma īpašniekam vai lietotājam, ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, nomas maksa gadā ir 2 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības, bet ne mazāka kā 28,00 euro gadā. 3. Neapbūvēta zemesgabala, kas tiek izmantots personisko palīgsaimniecību vajadzībām atbilstoši likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos" 7. pantam ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, nomas maksa gadā ir 2 % no zemesgabala kadastrālās vērtības, bet ne mazāka kā: 3.1. 15 euro - zemesgabalam ar platību līdz 0,05 ha; 3.2. 20,00 euro - zemesgabalam ar platību no 0,0501 ha līdz 0,15 ha; 3.3. 28,00 euro - zemesgabalam ar platību no 0,1501 ha līdz 0,3 ha. 4. Neapbūvēta zemesgabala Gulbenes pilsētas administratīvajā teritorijā, kas nodots pagaidu lietošanā sakņu (ģimenes) dārza ierīkošanai ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, nomas maksa gadā ir 2 % no zemesgabala kadastrālās vērtības, bet ne mazāka kā: 4.1. 15 euro - zemesgabalam ar platību līdz 0,05 ha; 4.2. 20 euro - zemesgabalam ar platību no 0,0501 ha līdz 0,15 ha; 4.3. 28 euro - zemesgabalam ar platību no 0,1501 ha līdz 0,3 ha. 5. Atzīt par spēku zaudējušiem Gulbenes novada domes 2019. gada 28. februāra saistošos noteikumus Nr. 6 "Par Gulbenes novada pašvaldībai piederoša vai piekrītoša neapbūvēta zemesgabala nomas maksas apmēru". 6. Nomas līgumiem, kuri noslēgti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, nomas maksu pārskata un ar 2026. gada 1. janvāri nosaka atbilstoši šiem noteikumiem. 7. Noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs N. Mazūrs
Paskaidrojuma
raksts
|
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
Saistoši noteikumu mērķis ir pārskatīt un aktualizēt
Gulbenes novada pašvaldības neapbūvētu zemesgabalu nomas
maksu atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Pašvaldību likuma 44. panta pirmā daļa noteic, ka dome atbilstoši likumā vai Ministru kabineta noteikumos ietvertam pilnvarojumam izdod saistošos noteikumus. Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumu Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" 31. punktam pašvaldībai savos saistošajos noteikumos ir tiesības noteikt lielāku nomas maksu par pašvaldības neapbūvētajiem zemesgabaliem, nekā minēts šo noteikumu 30.1., 30.2. un 30.3. apakšpunktā. Šobrīd Gulbenes novada pašvaldībā ir spēkā Gulbenes novada domes 2019. gada 28. februāra saistošie noteikumi Nr. 6 "Par Gulbenes novada pašvaldībai piederoša vai piekrītoša neapbūvēta zemesgabala nomas maksas apmēru" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr. 6). Ar saistošajiem noteikumiem Nr. 6 ir noteikta lielāka minimālā nomas maksa: 1) neapbūvētam zemesgabalam, kas tiek izmantots personisko palīgsaimniecību vajadzībām atbilstoši likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos" 7. pantam ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts; 2) neapbūvētam zemesgabalam, kas pilsētā nodots pagaidu lietošanā sakņu (ģimenes) dārza ierīkošanai ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Analizējot aktuālo situāciju neapbūvētu zemju nomas tirgū, ņemot vērā publiski pieejamo informāciju par zemes nomas maksu privātajā sektorā un citās pašvaldībās, kā arī ievērojot pēdējos gados konstatēto straujo patēriņa cenu kāpumu un inflācijas pieauguma tempu, konstatēts, ka būtiski ir mainījušās (pieaugušas) faktiskās ar pakalpojuma sniegšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas un 2019. gadā ar saistošajiem noteikumiem Nr. 6 noteiktā zemes nomas maksa faktiski nesedz visas ar nomas administrēšanu saistītās izmaksas. Atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3. pantā ietverto pienākumu publiskai personai rīkoties ar mantu lietderīgi. Ņemot vērā, ka paredzētās izmaiņas skar vairāk nekā pusi no saistošo noteikumu Nr. 6 tiesību normu apjoma, tad atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktam ir izstrādāti jauni saistošie noteikumi. Saistošie noteikumi paredz vienādu procentu likmi no zemes kadastrālās vērtības nomas maksas gadā aprēķināšanai, kā arī minimālās nomas maksas palielināšanu: 1) neapbūvētam zemesgabalam, kas ir starpgabals, vai neapbūvētam zemesgabalam (tostarp zemesgabals ielu sarkanajās līnijās), kas nav iznomājams patstāvīgai izmantošanai un tiek iznomāts tikai piegulošā nekustamā īpašuma īpašniekam vai lietotājam, ja nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts; 2) neapbūvētam zemesgabalam, kas tiek izmantots personisko palīgsaimniecību vajadzībām atbilstoši likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos" 7. pantam ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts; 3) neapbūvētam zemesgabalam, kas pilsētā nodots pagaidu lietošanā sakņu (ģimenes) dārza ierīkošanai ar nosacījumu, ka nomnieks neapbūvētajā zemesgabalā neveic saimniecisko darbību, kurai samazinātas nomas maksas piemērošanas gadījumā atbalsts nomniekam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Saistošo noteikumu 5. punkts paredz atzīt par spēku zaudējušiem saistošos noteikumus Nr. 6. Uz saistošo noteikumu pieņemšanas brīdi nav citas iespējamās alternatīvas, kas neparedzētu tiesiskā regulējuma izstrādi. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze
uz pašvaldības budžetu paredz budžeta ieņēmumu daļas
pielielināšanu saistībā ar saistošajos noteikumos noteikto
zemesgabalu nomas maksas palielināšanu. Ietekme nav
vērtējama kā būtiska, ņemot vērā šāda veida nekustamo
īpašumu īpatsvaru. Ieņēmumi gadā pieaugs apmēram par
10782,47 euro. Aprēķini ir balstīti uz pašreiz
noslēgto zemes nomas līgumu skaitu.
Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu neparedz budžeta izdevumu daļas palielināšanu. Saistošo noteikumu izpilde tiek nodrošināta piešķirtā budžeta ietvaros. Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
3.1. sociālā ietekme - nomas maksa tiek paaugstināta, kas
nozīmē, ka iedzīvotāju izdevumi par zemesgabala nomu
apmēram 50 % no visiem šāda veida līgumiem pieaugs, tomēr
tā ir noteikta samērīga pret iedzīvotāju iespējām un
ieguvumiem no nomas zemes izmantošanas;
3.2. ietekme uz vidi - nav tiešas ietekmes; 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību - nav tiešas ietekmes; 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - nav ietekmes; 3.5. ietekme uz konkurenci - tiešā veidā neietekmē nekustamā īpašuma tirgus dalībnieku skaitu un pakalpojuma pieejamību tirgū. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona var vērsties
Gulbenes novada Centrālajā pārvaldē, adrese: Ābeļu iela 2,
Gulbene, Gulbenes novads, LV-4001, vai rakstot elektroniskā
pasta adresi: dome@gulbene.lv.
Galvenie administratīvās procedūras posmi netiek mainīti. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", informācija par tiem - Gulbenes novada pašvaldības informatīvajā izdevumā "Gulbenes Novada Ziņas" un ievietoti Gulbenes novada pašvaldības interneta mājaslapā www.gulbene.lv. Saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi izstrādāti racionālai Gulbenes novada
pašvaldības īpašuma apsaimniekošanai, nav tiešā veidā
saistīti ar Pašvaldību likuma 4. pantā noteiktajām
autonomajām funkcijām.
Saistošie noteikumi tiks īstenoti iesaistot esošos cilvēkresursus, nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Gulbenes novada
Centrālās pārvaldes Finanšu nodaļa, Gulbenes novada
Centrālās pārvaldes Īpašuma pārraudzības nodaļa, Beļavas un
Lejasciema pagastu apvienības pārvalde, Daukstu,
Galgauskas, Jaungulbenes un Līgo pagastu apvienības
pārvalde, Druvienas, Lizuma, Rankas un Tirzas pagastu
apvienības pārvalde, Litenes, Stāmerienas un Stradu pagastu
apvienības pārvalde un Gulbenes novada pašvaldības mantas
iznomāšanas komisija.
Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide. Izpildei nepieciešamie resursi tiek paredzēti saistošo noteikumu izpildē iesaistīto institūciju budžetu ietvaros. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un nosaka tikai to regulējumu, kas ir nepieciešams minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Ievērojot Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Gulbenes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.gulbene.lv, sadaļā "Saistošie noteikumi - projekti" sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 4. novembra līdz 2025. gada 17. novembrim. Noteiktajā termiņā pašvaldībā nav saņemti sabiedrības izteikti priekšlikumi vai viedokļi par saistošo noteikumu projektu. |
Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs N. Mazūrs