Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 3

Talsos 2025. gada 14. augustā (prot. Nr. 4, 2. p., lēmums Nr. 23)
Talsu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 61. pantu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka kārtību, kādā Talsu novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) organizē līdzdalības budžeta projektu ideju konkursu (turpmāk – Konkurss) un piešķir finansējumu sabiedrības ierosināto teritorijas attīstības projektu ideju īstenošanai (turpmāk – Projekts) Talsu novada administratīvajā teritorijā, kā arī kārtību, kādā notiek Projektu iesniegšana, vērtēšana un īstenošana.

2. Konkursa mērķi:

2.1. veicināt Talsu novada iedzīvotāju iesaisti Pašvaldības attīstības jautājumu izlemšanā un piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā, veicinot Pašvaldības un sabiedrības savstarpējo sadarbību;

2.2. veidot kvalitatīvu, labiekārtotu dzīves vidi un teritoriju attīstību, iegūstot atgriezenisko saiti, kas ir svarīga novada iedzīvotājiem;

2.3. radīt publiski pieejamus uzlabojumus publiskajā ārtelpā, veicinot iedzīvotāju sadarbību un līdzdalību Pašvaldības darbā.

3. Konkursu izsludina un organizē, kā arī Projektu īsteno Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības plānošanas, projektu vadības un tūrisma departaments (turpmāk – Departaments).

4. Finansējums tiek piešķirts organizējot atklātu konkursu.

II. Finansējuma piešķiršanas nosacījumi

5. Talsu novada pašvaldības dome, apstiprinot kārtējā gada Pašvaldības budžetu, nosaka kopējā finansējuma apmēru līdzdalības budžeta projektu ideju īstenošanai, paredzot finansējumu 2025. gadā 0,1 procenta apmērā, 2026. gadā ne mazāk kā 0,2 procentu apmērā, 2027. gadā ne mazāk kā 0,3 procentu apmērā un 2028. gadā ne mazāk kā 0,4 procentu apmērā no Pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Pieejamais finansējums tiek iedalīts līdzdalības budžeta plānošanas vienībās, kas noteiktas Talsu novada Attīstības programmas 2022.–2028. gadam pielikumā "Investīciju plāns 2025.–2027. gadam", proporcionāli tajās deklarēto iedzīvotāju skaitam iepriekšējā gada 1. jūlijā.

6. Katrā kalendārajā gadā viena Projekta realizācijai piešķir līdz 10 000 EUR (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), t.sk. tehniskās dokumentācijas izstrādei, ja tāda Projekta realizācijai ir nepieciešama, nepārsniedzot konkrētajai teritorijai iedalīto finansējuma apmēru.

7. Finansējumu piešķir Projektu idejām, kas pēc to izvērtēšanas atbilst Nolikuma 8. punktā noteiktajiem atlases kritērijiem un ir saņēmušas visaugstāko novērtējumu sabiedrības balsojuma rezultātā, vienlaikus iekļaujas šim mērķim apstiprinātā budžeta ietvaros.

8. Finansējuma piešķiršanai virza Projektu, kas atbilst šādiem kritērijiem:

8.1. Projekta īstenošanas vietai jābūt sabiedrībai pieejamai, publiskā lietošanā esošai, Pašvaldībai piederošā nekustamajā īpašumā, kā arī citai publiskai personai vai privātpersonai piederošā īpašumā, ja ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu Pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;

8.2. Projektā paredzētie ieguldījumi ir ekonomiski pamatoti, tostarp izvērtējot investīciju uzturēšanu un ilgtspējai nepieciešamo finansējumu, kā arī Projekta rezultāts ir publiski pieejams pēc iespējas plašākam iedzīvotāju skaitam;

8.3. Projektam jābūt saistītam ar Pašvaldībai piederošu, kā arī citai publiskai personai vai privātpersonai piederošu nekustamo īpašumu, ja ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu Pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas, nekustamā īpašuma vai tā teritorijas infrastruktūras uzlabošanu, kam konstatējama paliekoša un sabiedriski nozīmīga vērtība, kas kalpos un būs publiski pieejama;

8.4. Projektu iespējams īstenot vienā kārtā, kas paredz pilnīgu projekta realizāciju;

8.5. Projekta ideja, koncepts nav pretrunā ar Pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai citiem tiesību aktiem;

8.6. Projektā paredzētās izmaksas netiek segtas no citiem finanšu avotiem;

8.7. Projekta ietvaros nav pieejams finansējums citās pašvaldības atbalsta programmās.

9. Attiecīgajā gadā apstiprināto Projektu neapgūtais līdzdalības budžeta finansējums tiek pārcelts šo Projektu īstenošanai nākamajā gadā.

III. Projektu vērtēšanas kārtība

10. Konkursa komisija (turpmāk – Komisija), kuru apstiprina Pašvaldības Izpilddirektors, izvērtē Konkursam iesniegto Projektu pieteikumu atbilstību Nolikuma 8. punktā noteiktajiem atbilstības kritērijiem, veic Projekta idejas īstenošanas iespējamības izvērtējumu. Komisijas 30 (trīsdesmit) darba dienu laikā pēc Projektu iesniegšanas termiņa beigām pieņem lēmumu par Projektu virzīšanu iedzīvotāju balsošanai un nodrošina Projektu virzību balsošanai.

11. Pirms Komisijas sēdes katrs Komisijas loceklis paraksta apliecinājumu, ka viņš nav personīgi ieinteresēts kādā no Konkursam iesniegtajiem projekta idejas pieteikumiem. Ja Komisijas loceklis ir personīgi ieinteresēts kāda iesniegtā Projekta idejas pieteikuma izskatīšanā, viņš par to informē pārējos Komisijas locekļus un atstata sevi no konkrētā Projekta idejas pieteikuma izskatīšanas. Parakstītie Komisijas locekļu apliecinājumi glabājas pie Komisijas sēdes protokola.

12. Projektu ideju atlases procesā ar novērotāja un padomdevēja tiesībām piedalās attiecīgās teritorijas iedzīvotāju padomes pārstāvis. Komisija, veicot Projekta idejas īstenošanas iespējamību, nosūta attiecīgās teritorijas iedzīvotāju padomei Projektu pieteikumus izvērtēšanai, norādot viedokļa sniegšanas termiņu – 2 (divas) nedēļas no saņemšanas dienas. Padomes sniegtais viedoklis tiek ņemts vērā pieņemot lēmumu par Projektu virzīšanu iedzīvotāju balsošanai.

13. Komisija var lūgt papildu informāciju no iesniedzēja, citām valsts un pašvaldības iestādēm vai nozaru ekspertiem, ja tas nepieciešams Projekta pieteikuma īstenošanas iespējamības pārbaudei.

14. Komisija noraida projekta pieteikumu, ja:

14.1. Projekta pieteikums neatbilst Nolikuma 8. punktā noteiktajām prasībām un atbilstības kritērijiem;

14.2. finansējums pārsniedz Nolikuma 6. punktā noteikto finansējuma apjomu.

15. Komisija var izbeigt Konkursu bez rezultāta, ja:

15.1. nav iesniegts neviens Projekta pieteikums;

15.2. visi iesniegtie Projekta pieteikumi tiek noraidīti.

IV. Konkursa norises kārtība

16. Projekta pieteikumu dalībai Konkursā var iesniegt fiziska persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu, vai biedrība, vai nodibinājums, kurā nav pašvaldības dalība (turpmāk – Iesniedzējs).

17. Iesniedzējam nav jābūt deklarētam vai reģistrētam Pašvaldības administratīvajā teritorijā.

18. Konkursā var iesniegt neierobežotu projektu skaitu.

19. Projektu veido:

19.1. aizpildīta Projekta pieteikuma forma valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portālā GeoLatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets";

19.2. Projekta idejas skice, ja Projektā paredzēta infrastruktūras labiekārtošana, uzlabošana ir jānorāda visa Projektā plānoto būtisko elementu izmēri, to izvietojums uz zemesgabala robežu plāna vai izdruka no tīmekļvietnes www.topografija.lv, www.kadastrs.lv vai www.geolatvija.lv. Citi uzskates materiāli, vizualizācijas, kurās uzskatāmi attēlota Projekta īstenošanas vieta un vēlamais rezultāts;

19.3. pasākumu, apmācību u.c. plāns/programma Pašvaldību autonomo funkciju vai brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanai, ja Projektā paredzētas citas sabiedriskās aktivitātes iniciatīvas;

19.4. Projekta izmaksu tāme (paraugs pielikumā);

19.5. dokuments, kas apliecina Iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties Iesniedzēja vārdā, ja Projekta pieteikumu iesniedz pilnvarotā persona;

19.6. dokuments, kas apliecina īpašnieka piekrišanu, ja Projekts tiek īstenots citai personai piederošā īpašumā.

20. Paziņojumu par Konkursa izsludināšanu publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.talsunovads.lv, norādot:

20.1. Projekta pieteikumu iesniegšanas vietu, veidu un formu;

20.2. Projekta pieteikumu iesniegšanas termiņu, kurš ir ne īsāks par 30 dienām no Konkursa izsludināšanas dienas;

20.3. Kontaktpersonu papildu informācija saņemšanai.

21. Pirms Projekta pieteikuma iesniegšanas termiņa beigām var veikt labojumus un papildināt iesniegto Projekta pieteikumu vai atsaukt to līdz balsošanas termiņa sākumam, informējot par to Pašvaldību.

22. Projekta pieteikums ir apliecinājums, ka Iesniedzējs ir iepazinies ar Nolikumu, ievēro to un uzņemas atbildību par tajā minēto prasību izpildi.

V. Iedzīvotāju balsošana

23. Projektus, kuri atbilst Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem un kuru īstenošana ir atzīta par iespējamu, Komisija nodod balsošanai iedzīvotājiem.

24. Balsošana par Projektiem notiek izmantojot valsts vienotā ģeotelpiskās informācijas portālā GeoLatvija.lv sadaļu "Līdzdalības budžets".

25. Balsot par Projektiem var persona, kas sasniegusi 16 gadu vecumu un kuras deklarētā dzīvesvieta ir Talsu novada administratīvā teritorija.

26. Balsotājs varēs nobalsot par neierobežotu Projektu skaitu, bet par katru no Projektiem varēs nobalsot tikai vienu reizi.

27. Balsošana notiek 14 dienas kopš informācijas par balsošanu publicēšanas Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsunovads.lv.

28. Noslēdzoties Konkursa balsojuma termiņam, Komisija 10 (desmit) darba dienu laikā apkopo balsojuma rezultātus un nosaka Projektus, kuri ir saņēmuši lielāko balsu skaitu.

29. Ja sabiedrības balsojuma rezultātā Projekti saņem vienādu balsu skaitu, bet finansējums ir pietiekams tikai viena Projekta īstenošanai, tad tiek atbalstīts tas Projekta pieteikums, kurš iesniegts pirmais.

30. Par konkursa rezultātiem Komisija informē Iesniedzēju 10 (desmit) darba dienu laikā pēc Komisijas lēmuma pieņemšanas dienas.

31. Paziņojums par Konkursa rezultātiem tiek publicēts Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsunovads.lv un Talsu novada informatīvajā izdevumā, norādot Projekta ideju un īstenošanas vietu.

VI. Projekta īstenošanas nosacījumi

32. Atbalstītie Projekti, kuri iepirkumu procedūras rezultātā pārsniedz Saistošo noteikumu 6. punktā noteikto finansējuma apmēru, netiek realizēti. Šajā gadījumā finansējumu piešķir nākamajam Projektam, kurš saņēmis lielāko balsu skaitu un iepirkumu procedūras rezultātā nepārsniedz Saistošo noteikumu 6. punktā noteikto finansējuma apmēru.

33. Projekta īstenošanu Departaments uzsāk triju mēnešu laikā pēc Konkursa rezultātu paziņošanas un īsteno divu gadu laikā.

34. Saistošo noteikumu 5. punktā noteiktās līdzdalības budžeta plānošanas vienības attiecīgajā gadā neizmantotais līdzdalības budžeta finansējums tiek pievienots nākamajam kalendārajam gadam un novirzīts šo plānošanas vienību Projektu ideju īstenošanai.

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Bērziņš
Pielikums
Talsu novada domes
saistošajiem noteikumiem Nr. 3
Līdzdalības budžeta projekta
PARAUGTĀME

Projekta īstenošanai iespējami nepieciešamais finansējums (norādiet projekta iespējamās darbu, materiālus vai cita veida izmaksas un to, vai projekts var tikt īstenots arī nepilnā apjomā)

Paredzamās darbu izmaksas:

Galvenās izmaksu pozīcijas

Cena par vienību
(EUR bez PVN)
Vienību skaitsKopējā cena (EUR bez PVN)Piezīmes
Piem., plānoto infrastruktūras izveides darbu izmaksas, inventārs vai labiekārtojuma elementi    
1.1.    
1.2.    
1.3. …    
…..    
Tikai infrastruktūras izveides projektiem:
Projektēšana un autoruzraudzība    
Būvuzraudzība    
     
     
Pavisam kopā bez PVN  
PVN  
Pavisam kopā ar PVN  
Paskaidrojuma raksts
Talsu novada pašvaldības domes 2025. gada 14. augusta saistošajiem noteikumiem Nr. 3 "Talsu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums"
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi
 
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi

Pašvaldību likuma 59. pants nosaka jaunu sabiedrības iesaistes pašvaldības darbā veidu – līdzdalības budžeta ieviešanu. Tā mērķis ir veicināt pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, ievērojot Pašvaldību likuma prasības un to, ka par līdzdalības budžeta izlietojumu lemj pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāji. Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā.

Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkts pašvaldībām uzliek par pienākumu no 2025. gada gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam.

Saistošo noteikumu mērķis ir veicināt Talsu novada iedzīvotāju iesaisti Talsu novada pašvaldības attīstības jautājumu izlemšanā un piešķirto finanšu līdzekļu izlietošanā, veicinot Talsu novada pašvaldības un sabiedrības savstarpējo sadarbību, veidot kvalitatīvu, labiekārtotu dzīves vidi un teritoriju attīstību, iegūstot atgriezenisko saiti, kas ir svarīga novada iedzīvotājiem, kā arī radīt publiski pieejamus uzlabojumus pilsētvidē un īstenot citas sabiedrībai aktuālas iniciatīvas, veicinot iedzīvotāju sadarbību un līdzdalību Talsu novada pašvaldības darbā.

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi

Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkts pašvaldībām uzliek par pienākumu no 2025. gada gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam.

Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā.

Nepieciešams izstrādāt saistošos noteikumus, lai reglamentētu līdzdalības budžeta izlietošanas kārtību administratīvajā teritorijā, tostarp paredzot atlases kritērijus, balsošanas kārtību, īstenojamo projektu noteikšanu un citus nosacījumus.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums

Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pants.

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība

Saistošos noteikumus nepieciešams izdot, lai reglamentētu līdzdalības budžeta izlietošanas kārtību administratīvajā teritorijā, tostarp paredzot atlases kritērijus, balsošanas kārtību, īstenojamo projektu noteikšanu un citus nosacījumus.

1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu:

Saistošie noteikumi neparedz administratīvo atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu. Ņemot vērā minēto, paskaidrojuma raksta 1.5. apakšpunkta turpmākajos apakšpunktos ietvertie jautājumi ir neattiecināmi.

1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte

Neattiecināms.

1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām

Neattiecināms.

1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums

Neattiecināms.

1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas

Neattiecināms.

1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība

Neattiecināms.

1.5.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība

Neattiecināms.

1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā

Neattiecināms.

1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums

Neattiecināms.

1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs

Neattiecināms.

1.5.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, – izvēles apsvērumi

Neattiecināms.

1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā

Neattiecināms.

1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības

Nav tādu alternatīvu, kas neparedz saistošo noteikumu izstrādi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus
 
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus:

Atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai un likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 19. pantam Talsu novada pašvaldības gadskārtējā pašvaldības budžetā paredz finansējumu sabiedrības līdzdalības budžetam vismaz 0,1 procenta apmērā un pakāpeniski palielina līdz 0,5 procentiem no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem.

Līdzdalības budžeta projektu realizācijai kopējais pieejamais finansējums tiks noteikts gadskārtējā pašvaldības budžetā.

Talsu novada pašvaldības 2025. gada budžetā līdzdalības budžeta projektu konkursa norisei plānots finansējums 27 486,00 EUR apmērā.

2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu

Neietekmē.

2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu

Palielina izdevuma daļu par 27 486,00 EUR.

2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām)

Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā, nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām.

2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu)

Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)
 
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību

Saistošie noteikumi veicinās sabiedrības iesaisti Talsu novada pašvaldības darbā, sabiedrībai nepieciešamo iniciatīvu īstenošanai tiks rīkots projektu konkurss, kura norisi reglamentēs nolikums. Lai veicinātu iedzīvotāju iesaisti Talsu novada pašvaldības darbā un līdzdalību infrastruktūras attīstības jautājumu lemšanā, ievērojot iedzīvotāju intereses, projektu konkursa kritērijiem atbilstošie un sabiedrības balsojuma rezultātā visaugstāko novērtējumu ieguvušie projekti tiks īstenoti par Talsu novada pašvaldības budžeta līdzekļiem.

Ieviešot līdzdalības budžeta projektu konkursu, iedzīvotājiem radīta iespēja ietekmēt apkārtējās vides uzlabojumus, veicināta savstarpējā sadarbība un sabiedrības saliedēšana, saskaņota rīcība kopējam labumam, kā arī nostiprināta piederības sajūta savam novadam.

3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība

Saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz vidi, iedzīvotāji var iesniegt projektus, kuru īstenošanas rezultātā var tikt uzlaboti kādi konkrēti apkārtējās vides apstākļi un tieši ietekmēt, kādus vides uzlabojumus Talsu novada pašvaldība ievieš.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi:
 
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību

Saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz iedzīvotāju veselību, tomēr iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kas paredzēti sabiedrības veselības uzlabošanai.

3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā

Saistošie noteikumi nemainīs ietekmi.

3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā

Saistošie noteikumi nemainīs ietekmi.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot:
 
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja

Saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz uzņēmējdarbības vidi. Talsu novada pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs piesaistīt uzņēmējus konkursā uzvarējušo projektu realizācijai.

3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c.

Līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizē Talsu novada pašvaldība, ievērojot visus normatīvos aktus attiecībā uz publiskā iepirkuma regulējumu un nodrošinot atbilstību brīvai un godīgai konkurencei.

3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei

Saistošie noteikumi nemainīs ietekmi.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām
 
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā

Talsu novada pašvaldības Centrālā pārvalde.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību

Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiks Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī, kuru izstrādā VARAM.

Iesniegto līdzdalības budžeta projektu ideju atbilstību noteiktajiem kritērijiem, realizācijas iespējamību izvērtē un iedzīvotāju balsošanai nodod konkursa komisija, kura izveidota ar Talsu novada pašvaldības izpilddirektora lēmumu.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas:
 
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem

Neietekmē.

4.3.2. Fiziskajām personām

Neietekmē.

4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām

Neietekmē.

4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām

Nav konstatējams, ka atšķirtos no līdzšinējām izmaksām administratīvajām procedūrām.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
 
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi

Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2., 5. un 12. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.).

Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunas institūcijas vai darba vietas, esošo likvidācija vai reorganizācija.

Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Talsu novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības plānošanas, projektu vadības un tūrisma departamenta darbinieki amata ietvaros.

6. Izpildes nodrošināšana
 
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija

Saistošo noteikumu izpildei nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. punktā norādīto)

Skatīt 2. punktu.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana
 
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai

Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.

7.2. Samērīguma tests
 
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai

Jā.

7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai

Nē.

7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša

Jā.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46.panta trešajā daļā minēto informāciju
 
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā

Saistošo noteikumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas ar citām pašvaldībām un atbildīgo nozares ministriju.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli)

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un priekšlikumu iesniegšanai, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2025. gada 11. jūnija līdz 2025. gada 25. jūnijam tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsunovads.lv, paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un iebildumus par saistošo noteikumu projektu.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā

Talsu novada pašvaldībā 2025. gada 13. jūnijā saņemta iedzīvotāja vēstule (reģistrācijas
Nr. TNPCP/25/12-3/4802/S) ar viedokli un priekšlikumiem par saistošo noteikumu "Talsu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" projektu.

Talsu novada pašvaldībā 2025. gada 20. jūnijā saņemta iedzīvotāja vēstule (reģistrācijas
Nr. TNPCP/25/12-3/4972/S) ar priekšlikumiem par saistošo noteikumu "Talsu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" projektu.

Talsu novada pašvaldībā 2025. gada 24. jūnijā saņemta Balgales pagasta iedzīvotāju padomes vēstule (reģistrācijas Nr. TNPCP/25/12-3/4983/S) ar viedokli un priekšlikumiem par saistošo noteikumu "Talsu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums" projektu.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums)

1. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Nolikuma 3. punkts ir pretrunā ar Pašvaldību likuma 62. panta pirmo daļu, kas nosaka, ka – projektu īsteno pašvaldība.

Pašvaldības viedoklis. Nolikuma 3. punktā svītrojami vārdi "sadarbībā ar konkursa rezultātā uzvarējošā projekta iesniedzēju".

2. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Nodrošināt līdzdalības budžeta finansējumu atbilstoši Pašvaldību likuma 59. pantā noteiktajam – vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem.

Pašvaldības viedoklis. Pašvaldības 2025. gada budžetā norādītais līdzdalības budžeta projektu konkursa norisei plānotais finansējuma apmērs noteikts ievērojot Pašvaldību likuma 59. panta otro daļu un likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 19. pantu, tas ir 0,1 procenta apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem un ievērojot Pašvaldības budžeta iespējas.

Ņemot vērā minēto, nav konstatējams iemesls veikt grozījumu Saistošo noteikumu 5. punktā.

3. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Nesašaurināt Pašvaldību likuma 60. panta pirmajā daļā noteikto projektu tvērumu "teritorijas attīstības projekti". Paredzēt finansējumu infrastruktūras risinājumiem līdz 10 000 EUR, kas joprojām ir mazāka par Publisko iepirkumu likumā noteikto līgumcenu robežvērtību. Citām sabiedriskās aktivitātes iniciatīvām paredzēt finansējumu līdz 1000 EUR.

Pašvaldības viedoklis. Pašvaldība, ņemot vērā izteikto priekšlikumu, pārskatīja Saistošo noteikumu 6. punktu izsakot to jaunā redakcijā.

4. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Nolikuma 7. punktā norādīto finansējumu sadalīt starp pagastiem un pilsētām vienādās daļās.

Pašvaldības viedoklis. Pašvaldība, ievērojot Pašvaldību likuma 59. panta trešo daļu un likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 19. pantu, aprēķinot pieejamā finansējuma iespējamo sadalījumu ņēma vērā deklarēto iedzīvotāju skaitu konkrētajā teritorijā (pagasts/ pilsēta/ apvienība) un secināja, ka optimāls līdzdalības budžeta finansējums sadalāms teritoriālo iedalījumu vienību apvienībās, Talsu pilsētā un Dundagas pagastā. Sadalot līdzdalības budžeta finansējumu starp pagastiem un pilsētām vienādās daļās, atsevišķu pagastu finansējuma apmērs ir ļoti zems, tādējādi radot risku nerealizēt vēlamās iniciatīvas.

Ņemot vērā minēto, nav konstatējams iemesls veikt Saistošo noteikumu grozījumus.

5. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Lai nodrošinātu projektu kvalitāti (ietaupot administratīvos un privātos resursus, kas nepieciešami projekta idejas izstrādei) un realizētu atbilstību 10.5. punktā noteiktajam kritērijam, ierosinu – noteikt nolikumā kārtību projekta ideju attīstīšanai – piemēram, rīkojot projektu ideju darbnīcu, lai iesniedzējs pārliecinātos, ka viņa ideja atbilst šim kritērijam.

Pašvaldības viedoklis. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi ceļvedi – informatīvi materiāli par līdzdalības budžetu, ieteikumus iedzīvotāju līdzdalības budžeta platformas (GeoLatvija.lv) izmantošanai un citus atbalsta materiālus līdzdalības budžeta ideju realizācijai.

Tāpat ņemams vērā, ka Pašvaldībai veidojot projektu ideju darbnīcu, būs nepieciešams iesasitīt cilvēkresursus, iespējamu darba grupu veidošanu, tādējādi palielinot finanšu slogu.

Ņemot vērā minēto, nav konstatējams iemesls veikt grozījumu Saistošajos noteikumos papildinot ar punktu par projektu ideju darbnīcas izveidi.

6. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Priekšlikums grozīt Nolikuma 10. punktā norādītos kritērijus.

Pašvaldības viedoklis. Saistošo noteikumu 8. punktā (iepriekš 10. punktā) noteiktie kritēriji noteikti ievērojot Pašvaldību likuma 60. pnata trešās daļas 2. punktu.

Ņemot vērā minēto, nav konstatējams iemesls veikt grozījumu Saistošo noteikumu 8. punktā.

7. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Nav skaidrs Nolikuma 12. punkts, kādi ir kritēriji konkursa komisijas atlasei (t.sk. vai komisijas pārstāvis var pats iesniegt projekta pieteikumu) un vai par šo darbu tiek noteikta samaksa.

Pašvaldības viedoklis. Nolikums neparedz kritērijus vai ierobežojumus konkursa komisijas atlasei. Samaksa par darbu komisijā netiek veikta. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 60. panta trešās daļas 1. punktu, projekta iesniedzējs ir fiziska persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu, vai biedrība vai nodibinājums, kurā nav pašvaldības dalības. Pašvaldība nav tiesīga ierobežot konkursa komisijas locekli iesniegt projekta pieteikumu.

Ņemot vērā izteikto viedokli, Saistošie noteikumi papildināti ar jaunu 11. punktu nosakot, ka pirms komisijas sēdes katrs komisijas loceklis paraksta apliecinājumu, ka viņš nav personīgi ieinteresēts kādā no konkursam iesniegtajiem projekta idejas pieteikumiem. Ja komisijas loceklis ir personīgi ieinteresēts kāda iesniegtā projekta idejas pieteikuma izskatīšanā, viņš par to informē pārējos komisijas locekļus un atstata sevi no konkrētā projekta idejas pieteikuma izskatīšanas. Parakstītie komisijas locekļu apliecinājumi glabājas pie komisijas sēdes protokola.

8. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Papildināt Nolikumu ar 12. punktu šādā redakcijā: "12. Neiztērētais līdzdalības budžets pārceļas un nākamo gadu, kopējā līdzdalības budžetā."

Pašvaldības viedoklis. Ņemot vērā izteikto viedokli Saistošie noteikumi papildināti ar jaunu 35. punktu ar precizējumu, ka neizmantotais līdzdalības budžeta finansējums tiek pievienots nākamajam kalendārajam gadam.

9. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Par Iedzīvotāju padomju iesaisti, ir svarīgi veidot sadarbību starp padomēm un pašvaldību, stiprinot to kompetences, kas vienlaicīgi sekmēs jaunu padomju veidošanos. Ierosinu, pirms virzīt idejas balsošanai tās tiek apstiprinātas padomēs (ar balsojumu). Šobrīd nolikuma 13. punkts paredz noskaidrot viena padomes locekļa viedokli, kas var nebūt objektīvs un demokrātisks.

Pašvaldības viedoklis. Iedzīvotāju padomes kompetence ietilpst no Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļā un 5. panta pirmā daļā noteiktajām pašvaldības funkcijām izrietošu jautājumu izskatīšana, kas skar padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses.

Saskaņā ar Talsu novada domes 2023. gada 30. novembra saistošo noteikumu Nr. 20 "Iedzīvotāju padomju nolikums" 10.5. apakšpunktu, padome kompetenci īsteno ar novērotāja un padomdevēja tiesībām piedaloties līdzdalības budžeta projektu ideju atlasē.

Ņemot vērā izteikto viedokli, Saistošo noteikumu 12. punkts papildināts, nosakot, ka Komisija, veicot Projekta idejas īstenošanas iespējamību, nosūta attiecīgās teritorijas iedzīvotāju padomei Projektu pieteikumus izvērtēšanai, norādot viedokļa sniegšanas termiņu – 2 (divas) nedēļas no saņemšanas dienas. Padomes sniegtais viedoklis tiek ņemts vērā pieņemot lēmumu par Projektu virzīšanu iedzīvotāju balsošanai.

10. Iesniegtais viedoklis un priekšlikums. Nodrošināt iespēju balsot arī iedzīvotājiem, kam nav digitālās prasmes vai pieejas informācijas portālam. Noteikt, ka informācija par balsošanu jāpublicē arī pašvaldības informatīvajā izdevumā "Talsu Novada Ziņās".

Pašvaldības viedoklis. GeoLatvija.lv ir valsts uzturēta platforma, ko pārvalda Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju. Tā ir ērta, droša un oficiāla valsts platforma. Balsošana GeoLatvija.lv nodrošina centralizētu un drošu balsošanas mehānismu, vienlīdzīgu piekļuvi visiem iedzīvotājiem un samazina administratīvo slogu.

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi ieteikumus iedzīvotāju līdzdalības budžeta platformas GeoLatvija.lv izmantošanai.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas

Nav lūgts sniegt viedokļus un atzinumus. Nav saņemti viedokļi un atzinumi.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas

Nav notikusi cita (iepriekš neminēta) saziņa un konsultācijas.

Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Bērziņš
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Talsu novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Talsu novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 3Pieņemts: 14.08.2025.Stājas spēkā: 19.08.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 157, 18.08.2025. OP numurs: 2025/157.22
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
362534
19.08.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"