Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Madonas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 1
Madonā 2025. gada 31. janvārī (domes lēmums Nr. 4, prot. Nr. 2, 2. p.) Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Madonas novadā
PRECIZĒTI
ar Madonas novada pašvaldības 27.03.2025. lēmumu Nr. 133 (prot. Nr. 6, 17. p.) Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 5. punktu, Reklāmas likuma 7. panta trešo daļu, 2012. gada 30. oktobra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 732 "Kārtība, kādā saņemama atļauja reklāmas izvietošanai publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu" 28. un 45. punktu, Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 22.1 panta otro daļu, likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 7. punktu, 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas" 12. un 16.1 punktu 1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Madonas novada administratīvajā teritorijā: 1.1. Reklāmas un priekšvēlēšanas aģitācijas materiālu izvietošanas un ierobežojumu nosacījumus, ekspluatācijas un demontāžas kārtību publiskās vietās un vietās, kas vērstas pret publisku vietu; 1.2. pašvaldības nodevas par reklāmas izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, likmi, atbrīvojumus un maksāšanas kārtību; 1.3. atbildību par šo noteikumu neievērošanu. 2. Noteikumos lietoti šādi termini: 2.1. afiša – paziņojums par pasākumiem, koncertiem, izstādēm, izrādēm, sporta pasākumiem, lekcijām u.tml. ar norādītu organizētāju, norises laiku un vietu, kas tiek īslaicīgi izvietots speciāli tam atļautās vietās; 2.2. plakāts – grafiski vai tekstuāli izstrādāts darbs uz papīra, kas tēlainā formā uzrunā skatītāju, informējot vai reklamējot kādu pasākumu, personību, problēmu; 2.3. slietnis – neliels (līdz 1,5 m augsts un 1 m plats), mobils reklāmas objekts, kas tiek izvietots pie jebkuras iestādes, organizācijas vai saimnieciskās darbības veikšanas vietas tikai to darba laikā; 2.4. Telpiska reklāma – trīsdimensionāls vai figurāls reklāmas objekts (priekšmets) pilsētvidē, ar dekoratīvu un/vai kultūrvēsturisku funkciju vai objekts, kas kalpo vizuālās informācijas izvietošanai, t.sk., reklāmas nesēji, paku skapji, kafijas automāti u.c. iekārtas; 2.5. reklāmas nesējs – mobils statīvs (no 2 m augsts un 3 m plats), uz kura izvieto reklāmas baneri; 2.6. baneris – apdrukāts lielformāta informatīvais reklāmplakāts, kas parasti nostiprināts ar stiepli vai auklu reklāmas nesēja rāmī. 4. Reklāmu atļauts izvietot uz sakoptas un ekspluatācijā pieņemtas ēkas fasādes (fasādei nav bojāts krāsojums (samelnējis, plankumains vai pilnīgi zudis), nav atsegts ārējo konstrukciju pamatmateriāls, nav plaisas, izdrupumi vai apdares materiālu atslāņojumi). 5. Izvietojot reklāmu bez piesaistes zemei (konstruktīvā saistībā ar ēku): 5.1. reklāma nedrīkst daļēji vai pilnībā aizsegt ēkas arhitektoniskās detaļas; 5.2. reklāmas stiprinājuma veids nedrīkst bojāt ēkas nesošās konstrukcijas, reklāma nedrīkst sniegties pāri fasādes laukumam. 6. Izvietojot reklāmu ar piesaisti zemei, reklāmas elektroapgāde jāparedz pazemes kabeļos. Elektroapgādes kabeļi reklāmām nedrīkst būt redzami ēku fasādēs. 7. Izvietojot reklāmas objektu ar piesaisti zemei, ja tas nepieciešams (tiek veikti rakšanas darbi dziļāk kā 30 cm), jāsaņem rakstiski saskaņojumi no inženiertīklu turētājiem, kā arī no VAS "Latvijas Valsts ceļi". Pēc būvvaldes pieprasījuma papildus jāiesniedz aktuāls topogrāfiskais plāns ar esošajām inženierkomunikācijām. 8. Ja, izvietojot reklāmu ar piesaisti zemei, radušās domstarpības par to izvietojuma atbilstību saskaņotajam projektam, reklāmas devējam vai būvvaldei ir tiesības pieprasīt uzmērījumu dabā, ko veic mērnieks (zemes kadastrālajā uzmērīšanā sertificēta persona). 9. Slietņus izvieto tādā nekustamajā īpašumā (zemesgabalā vai būvē), kurā atrodas valsts vai pašvaldības iestāde vai privāta fiziska vai juridiska persona, kura tieši veic saimniecisku darbību. Slietni izvieto ne tālāk kā 2 m no objekta ieejas. Izvietojot slieteni uz ietves, gājēju plūsmai atstāj vismaz 1,5 m platu joslu. 10. Izvietojot reklāmas objektus ar vai bez piesaistes zemei, tie nedrīkst aizsegt skatu uz apdzīvotās vietas panorāmu, aizsargājamiem kultūras pieminekļiem, baznīcām un ielu perspektīvi. 11. Bez Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes saskaņojuma reklāmas izvietošana valsts aizsargājama kultūras pieminekļa teritorijā pieļaujama tā, lai reklāmas izvietojums un veids netraucē valsts aizsargājama kultūras pieminekļa vizuālo uztveri, nepārveido saglabājamā kultūras pieminekļa substanci un neizjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu, kā arī vērtību kopuma radīto noskaņu. 12. Bez Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes saskaņojuma reklāmas izvietošana valsts aizsargājama kultūras pieminekļa aizsardzības zonā pieļaujama tā, lai izvietojums un veids netraucē valsts aizsargājama kultūras pieminekļa vizuālo uztveri un nemazina tā kultūrvēsturisko vērtību. 13. Aizliegts izvietot reklāmu: 13.1. parkos, skvēros (izņemot īslaicīgu (līdz 2 mēnešiem) informāciju par kultūras un sporta pasākumiem), uz kokiem un apstādījumiem; 13.2. rotācijas apļos; 13.3. uz jaunbūvēm, apgaismošanas stabiem, elektrības sadales kastēm, transformatoriem un citiem inženiertehnisko komunikāciju būvju elementiem, ceļu satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem un informatīvajām norādēm, pilsētas labiekārtojuma elementiem, sabiedrisko transporta līdzekļu pieturās, uz patvaļīgi uzbūvētām būvēm, erkeriem, balkoniem un lodžijām; 13.4. īslaicīgu (ar termiņu līdz 2 mēnešiem) uz žogiem un ēku fasādēm; 13.5. saldināto dzērienu (izņemot sulu un nektāru), enerģijas dzērienu un čipsu (kraukšķīgu, plānās šķēlēs ceptu kartupeļu) reklāmu tuvāk par 50 m no izglītības, veselības un kultūras iestāžu zemes vienību robežām; 13.6. alkoholisko dzērienu, t.sk., alus, reklāmas izvietošana tuvāk par 50 metriem no izglītības, kultūras, ārstniecības iestāžu zemes vienību robežām, neatkarīgi no šo iestāžu piederības; 13.7. pie baznīcu, mācību iestāžu, valsts un pašvaldības iestāžu ēkām un to teritorijās, ieskaitot teritorijai pieguļošās ietves, izņemot tikai ar šiem objektiem saistītas reklāmas izvietošanu. 14. Izvietojot reklāmu uz žoga: 14.1. jāsaglabā žoga posmam 30 % caurredzamību; 14.2. reklāmu atļauts izvirzīt virs žoga ne vairāk par 30 % no žoga augstuma. 15. Tiesības izvietot reklāmu ir fiziskām un juridiskām personām, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Madonas novada būvvaldē saņēmušas atļauju reklāmas izvietošanai, tajā skaitā mainīt saskaņotu reklāmu, kā arī samaksājušas pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu (turpmāk – pašvaldības nodeva). 16. Persona iesniedz Madonas novada būvvaldē saskaņošanai reklāmas vai reklāmas objekta projektu un normatīvajos aktos noteiktos dokumentus. 17. Reklāmai ar piesaisti pie zemes, tai skaitā tīkla reklāmai, nepieciešams Madonas novada pašvaldības ainavu arhitekta saskaņojums/atzinums pirms reklāmas projekta iesniegšanas Madonas novada būvvaldē. 18. Madonas novada būvvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par atteikumu izsniegt reklāmas vai reklāmas objekta izvietošanas atļauju, ja reklāmas izvietošana neatbilst konkrētās vietas vides mērogam, apbūves raksturam, ēkas arhitektoniskajam risinājumam, pielietotie materiāli neatbilst fasādes apdares materiāliem, reklāmas objekta izvietošana uz pašvaldības zemes neatbilst vai traucē konkrētās teritorijas attīstībai (plānota ielu pārbūve, jauns labiekārtojums, apstādījumi, apbūve, sezonālu dekorāciju izvietošana vai tml.), reklāmas vai reklāmas objekta projektā nav ievērotas šajos noteikumos un citos normatīvajos aktos ietvertās prasības vai arī nav iesniegti normatīvajos aktos noteiktie dokumenti. 20. Uz afišu stabiem un stendiem atļauts eksponēt tikai afišas, plakātus un informatīvus materiālus par pasākumiem, lekcijām, izstādēm, koncertiem u.tml. ar norādītu pasākuma norises laiku un vietu, kā arī priekšvēlēšanu materiālus ne lielākus par A1 (0,594 m x 0,841 m) izmēru. 21. Afišu, plakātam vai informatīvam materiālām jābūt izgatavotai no materiāla, kas ir speciāli tam paredzēts, kvalitatīvs un ir izturīgs pret mitrumu (lietus, sniegs u.tml.). 22. Vienu un to pašu afišu, plakātu vai informatīvo materiālu reklāmas devējs uz afišu stabiem un stendiem nedrīkst izvietot vairākos eksemplāros. 23. Afišu, plakātu un informatīvo materiālu izvietošanas termiņš – līdz pasākuma beigām, bet ja nav norādīts pasākuma datums, tad atļautais izvietošanas laiks ir divi mēneši. V. Vides baneru izvietošanas, ekspluatācijas un demontāžas kārtība uz pašvaldībai piederošiem reklāmas nesējiem
24. Laikā, kad pašvaldībai piederošie reklāmas nesēji netiek izmantoti pašvaldības organizētu vai līdzfinansētu kultūras, sporta, uzņēmējdarbības, tūrisma, u.tml. pasākumu reklamēšanai, jebkura persona var izmantot pašvaldībai piederošos reklāmas nesējus kultūras, sporta, uzņēmējdarbības, tūrisma, u.tml. pasākumu reklamēšanai ar norādītu pasākuma norises laiku un vietu. 25. Banera izmērs – 205 cm augstumā un 305 cm platumā, ar kniedējumu pa perimetru, nostiprināšanai rāmī. 26. Banera izvietošanai pieejamais laiks un vieta jāsaskaņo ar Madonas novada kultūras centra komunikācijas un klientu apkalpošanas speciālistu pirms reklāmas projekta iesniegšanas saskaņošanai Madonas novada būvvaldē. 27. Pēc Madonas novada būvvaldes atļaujas saņemšanas un pašvaldības nodevas apmaksas, baneri (-us) nogādā Madonas apvienības pārvaldes Īpašumu uzturēšanas nodaļā (Gaujas iela 37, Madona, Madonas novads) vismaz 3 darba dienas pirms izvietošanas datuma. 28. Baneru montāžu un demontāžu nodrošina Madonas apvienības pārvaldes Īpašumu uzturēšanas nodaļa atbilstoši saskaņotajam izvietošanas grafikam. 30. Reklāmas devējs ir atbildīgs par reklāmas objekta konstrukciju drošību un elektroinstalācijas pieslēguma atbilstību normatīvo aktu prasībām, tās uzturēšanu tehniski un vizuāli labā kārtībā. 31. Ekspluatācijas prasības reklāmai vai reklāmas objektam: 31.1. nesošajām konstrukcijām, konstruktīvajam un dekoratīvajām detaļām jābūt bez mehāniskiem bojājumiem un krāsojuma defektiem. Reklāmai jābūt tīrai. Telpisko burtu un līmplēvju detaļas nedrīkst būt ar atlupušiem stūriem un malām, nedrīkst būt iztrūkstošas detaļas; 31.2. elektroinstalācijas pieslēgumam jāatbilst spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. 32. Beidzoties reklāmas izvietošanas atļaujas termiņam un, ja būvvaldē nav saņemts iesniegums par reklāmas atļaujas pagarināšanu, reklāmas devējs 3 (trīs) darba dienu laikā veic reklāmas demontāžu, sakārtojot reklāmas izvietošanas vietu. 33. Ja reklāma netiek demontēta noteikumu 32. punktā noteiktajā termiņā vai netiek iesniegts jauns iesniegums par reklāmas atļaujas pagarināšanu, Madonas novada pašvaldība ir tiesīga organizēt darbus reklāmas demontāžai, izdevumus normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā piedzenot no reklāmas devēja. 34. Ja reklāma vai reklāmas objekts apdraud personu dzīvību, veselību, drošību vai īpašumu reklāmas devējam vai, ja tāda nav, zemesgabala vai būves īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums nekavējoties veikt reklāmas vai reklāmas objekta sakārtošanu vai demontāžu. 35. Madonas novada būvvaldes arhitekts sagatavo brīdinājumu par reklāmas vai reklāmas objekta demontāžu, ja: 35.1. reklāma vai reklāmas objekts neatbilst ekspluatācijas prasībām; 35.2. beidzies reklāmas vai reklāmas objekta izvietošanas atļaujas termiņš; 35.3. reklāma vai reklāmas objekts tiek ekspluatēts bez reklāmas izvietošanas atļaujas; 35.4. reklāma vai reklāmas objekts uzstādīts neatbilstoši saskaņotajam projektam; 35.5. nav veikts pašvaldības nodevas maksājums; 35.6. reklāma vai reklāmas objekts nav nostiprināta statiski drošā veidā; 35.7. reklāma vai reklāmas objekts netiek uzturēta atbilstošā tehniskā un vizuālā kārtībā. 36. Madonas novada būvvalde nosūta būvvaldes arhitekta sagatavotu brīdinājumu par nepieciešamību demontēt reklāmu vai reklāmas objektu. 37. Ja viena mēneša laikā no brīdinājuma nosūtīšanas reklāma vai reklāmas objekts netiek demontēts, tad Madonas novada būvvalde ir tiesīga veikt pasākumus reklāmas vai reklāmas objekta demontāžai. 38. Pirms demontāžas darbu uzsākšanas attiecīgā Madonas novada pašvaldības pagasta vai apvienības pārvalde sastāda aktu par reklāmas demontāžu, fiksējot reklāmas tehnisko un vizuālo stāvokli. 39. Reklāmas demontāžas un uzglabāšanas izdevumus pašvaldības attiecīgā pagasta vai apvienības pārvalde piedzen no reklāmas devēja. Savukārt reklāmas demontāžas un uzglabāšanas izdevumus, kas radušies, demontējot tādu reklāmu, kas apdraud personu dzīvību, veselību, drošību vai īpašumu, pašvaldība piedzen no reklāmas devēja, bet, ja tāda nav, tas nav noskaidrojams vai nav sasniedzams, no zemesgabala vai būves īpašnieka vai tiesiskā valdītāja. 40. Demontētā reklāma netiek uzglabāta, tā tiek utilizēta pēc demontāžas. Madonas novada pašvaldība nekompensē utilizētās reklāmas vērtību. 41. Priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai piemērojami šo noteikumu noteiktie reklāmas izvietošanas pamatprincipi, atļaujas reklāmas izvietošanai saņemšanas kārtības noteikumi, ekspluatācijas un demontāžas kārtības noteikumi. 44. Par noteikumu 3., 20. un 21. punkta neievērošanu piemērojams administratīvais sods – brīdinājums vai naudas sods fiziskai personai ir līdz 40 naudas soda vienībām, juridiskai personai – līdz 80 naudas soda vienībām. 45. Par noteikumu 30. un 32. punkta neievērošanu piemērojams administratīvais sods – brīdinājums vai naudas sods fiziskai personai ir līdz 80 naudas soda vienībām, juridiskai personai – līdz 200 naudas soda vienībām. 46. Kontrolēt šo noteikumu prasību izpildi un veikt administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu pārkāpšanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīgas Madonas novada būvvaldes un pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Madonas novada pašvaldības Administratīvā komisija. IX. Pašvaldības nodevas par reklāmas izvietošanu publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, likme un maksāšanas kārtība
47. Pašvaldības nodevas maksātāji ir fiziskās un juridiskās personas, kas izvieto reklāmu vai reklāmas objektus publiskās vietās vai vietās, kas vērstas pret publisku vietu, Madonas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā. 48. Pašvaldības nodevas objekts ir reklāma, kas tiek izvietota Madonas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā publiskā vietā vai vietā, kas vērstas pret publisku vietu. 49. Papildus normatīvajos aktos noteiktajiem atbrīvojumiem no pašvaldības nodevas tiek atbrīvota nekomerciāla vizuālā informācija: 49.1. sociālā reklāma; 49.2. par labdarības pasākumiem; 49.3. par Latvijas Republikā reģistrēto reliģisko konfesiju pasākumiem; 49.4. par valsts un pašvaldības rīkotiem vai atbalstītiem mākslu, kultūru, zinātni, izglītību un sportu veicinošiem pasākumiem; 49.5. par valsts un pašvaldības rīkotiem vai atbalstītiem sporta pasākumiem; 49.6. par dabas (vides) aizsardzību un ar to saistītiem pasākumiem (ja netiek reklamēts konkrētais ražotājs, ražotāja produkts vai pakalpojums); 49.7. par veselības aizsardzību vai ar to saistītiem pasākumiem (ja netiek reklamēts konkrētais ražotājs, ražotāja produkts vai pakalpojums); 49.8. par valsts un pašvaldības rīkotiem starptautiskiem pasākumiem; 49.9. normatīvajos aktos noteiktā obligāti izvietojamā informācija; 49.10. pašvaldības rīkoto pasākumu reklāma un informācija par tiem (arī svētku noformējums). 50. Par pašvaldības atbalstītu pasākumu šo noteikumu izpratnē tiek uzskatīts pasākums, kuram finansiālu, materiālu, informatīvu vai organizatorisku atbalstu piešķir pašvaldība vai tās iestāde. 51. Pašvaldības nodevas likme ir atkarīga no reklāmas veida, izmēriem un reklāmas eksponēšanas ilguma. 52. Pašvaldības nodevas apmēru par reklāmas izvietošanu Madonas novada pašvaldības administratīvajā teritorijā aprēķina pēc formulas:
52.1. N – nodeva (reklāmas periodam); 52.2. B – reklāmas nodevas bāzes likme – 1,42 euro; 52.3. L – reklāmas laukums (objekta izmērs m2). Ja reklāmas virsmas izmērs ir mazāks par vienu kvadrātmetru, aprēķinos piemēro minimālo virsmas laukuma izmēru – vienu kvadrātmetru; 52.4. Z – zonas koeficients: 52.4.1. 1. zona (Madonas pilsēta) – 2; 52.4.2. 2. zona (Cesvaines pilsēta, Ērgļu ciems, Lubānas pilsēta) – 1,5; 52.4.3. 3. zona (pārējā novada teritorijā) – 1; 52.4.4. 4. zona (mobilā reklāma vai reklāma uz sabiedriskā transporta) – 2,5. 52.5. T – tematiskais koeficients: 52.5.1. digitālā un dinamiskā reklāma – 2; 52.5.2. pārējās reklāmas, sludinājumi un cita vizuālā informācija – 1; 52.5.3. informācija par Madonas novada pašvaldības atbalstītiem mākslu, kultūru, zinātni, izglītību vai sportu veicinošiem pasākumiem – 0,5; 52.5.4. paku skapji, kafijas automāti u.c. iekārtas – 0,2; 52.5.5. priekšvēlēšanu aģitācijas materiāli – 0,2. 52.6. M – izvietošanas laiks dienās. 53. Ja vienā reklāmas objektā vienlaicīgi tiek eksponēta reklāma ar dažādiem tematikas koeficientiem, tad piemērojams lielākais tematikas koeficients. 54. Reklāmai, kas tiek izvietota publiska pasākuma laikā un organizēšanas vietā, noteikta nemainīga nodevas likme 10,00 euro dienā par katru reklāmu. 55. Pašvaldības nodevas apmēru reklāmas izvietošanai aprēķina un nodevas samaksu kontrolē Madonas novada būvvalde. Īstenojot pašvaldības nodevas maksājumu kontroli, Madonas novada būvvaldei ir visas tiesību aktos noteiktās nodokļu administrācijas tiesības. Pašvaldības nodevu samaksā līdz reklāmas izvietošanas atļaujas saņemšanai. 56. Konstatējot faktu par patvaļīgu reklāmas izvietošanu, Madonas novada būvvalde aprēķina pašvaldības nodevu no fakta konstatēšanas brīža līdz reklāmas demontāžas atļaujas saņemšanai. 57. Reklāmas, kas ir saskaņotas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir uzskatāmas par saskaņotām līdz izdotās reklāmas atļaujas termiņa beigām. Madonas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Lungevičs
Paskaidrojuma raksts
Madonas novada pašvaldības 31.01.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 1 "Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu par reklāmas izvietošanu Madonas novadā"
Madonas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Lungevičs
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par reklāmas un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās un pašvaldības nodevu ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|