Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 726
Rīgā 2024. gada 19. novembrī (prot. Nr. 49 47. §) Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.2. pasākuma "Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
1. Noteikumi nosaka: 1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.2. pasākuma "Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls" (turpmāk – pasākums) un tā ietvaros apstiprinātos projektus; 1.2. pasākuma mērķi un sasniedzamos rādītājus; 1.3. pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi; 1.4. prasības projekta iesniedzējiem; 1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, tostarp komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus (turpmāk – komercdarbības atbalsts). 2. Pasākuma mērķis ir veicināt multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstību ar dzelzceļu kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaulu, izveidojot sabiedriskā transporta savienojumu punktus un vienlaikus kopējā mobilitātē veicinot mikromobilitāti. 4. Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi nacionālie rādītāji: 4.1. pirmās atlases kārtas ietvaros līdz 2026. gada 30. jūnijam ir īstenoti vismaz 5 projekti; 4.2. pirmās un otrās kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir īstenoti vismaz 20 projekti; 4.3. šo noteikumu 13. punktā minētā finansējuma piešķiršanas gadījumā līdz 2029. gada 31. decembrim kopā īstenoti vismaz 25 projekti. 6. Pasākuma ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu piešķir granta veidā. 7. Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs ir līdz 85 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Nacionālais līdzfinansējums (pašvaldību un privātais finansējums) nav mazāks par 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. 8. Par pasākuma īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Satiksmes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde). 10. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – sadarbības iestāde), izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (turpmāk – vadības informācijas sistēma). 11. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 88 701 370 euro, tai skaitā elastības finansējums – 13 990 452 euro, ko veido ERAF finansējums – 75 396 164 euro (no tā elastības finansējums – 11 891 884 euro) un nacionālais (pašvaldību un privātais) finansējums – ne mazāk kā 13 305 206 euro (no tā elastības finansējums – 2 098 568 euro). 12. Finansējuma sadalījums pēc projektu iesniegumu atlases kārtām (turpmāk – atlases kārta): 12.1. pirmās atlases kārtas ietvaros pieejamais finansējums ir 74 710 918 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 63 504 280 euro un nacionālais (pašvaldību un privātais) finansējums – ne mazāk kā 11 206 638 euro; 12.2. otrās atlases kārtas ietvaros pieejamais finansējums ir pirmajā atlases kārtā neizmantotais finansējums; 12.3. trešās atlases kārtas ietvaros pieejamais finansējums ir elastības finansējums – ne mazāk kā 13 990 452 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 11 891 884 euro un nacionālais (pašvaldību un privātais) finansējums – ne mazāk kā 2 098 568 euro, ja tas tiek piešķirts saskaņā ar šo noteikumu 13. punktu, un otrajā atlases kārtā neizmantotais finansējums, ja attiecināms; 12.4. visās atlases kārtās pieejamais finansējums ir vienāds visiem šo noteikumu 16. punktā minētajiem sabiedriskā transporta savienojumu punktu veidiem; 12.5. ja atlases kārtu ietvaros, ņemot vērā šo noteikumu 17. punktu, kopumā ir iesniegti projektu iesniegumi par mazāku pieejamā finansējuma kopsummu, tad sadarbības iestāde, saskaņojot ar atbildīgo iestādi, var pārvirzīt neizmantoto finansējumu primāri šo noteikumu 16.1. apakšpunktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojumu punktiem. 13. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo finansējumu līdz šo noteikumu 11. punktā minētajam kopējam finansējuma apmēram, paredzot elastības finansējuma izmantošanu šo noteikumu 12.3. apakšpunktā minētajai trešajai atlases kārtai. 14. Projekta iesnieguma minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks par 200 000 euro (ieskaitot). 15. Katrā projektu iesniegumu atlases kārtā pašvaldība vai pašvaldības kapitālsabiedrība ar rakstveida piekrišanu no pašvaldības, kuras teritorijā ir plānotas darbības, var iesniegt vienu vai vairākus projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu 16. punktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojumu punktu veidiem, ievērojot šo noteikumu 14. punkta nosacījumus. Par projektā plānotajām darbībām, kuras nav kvalificējamas kā komercdarbības atbalsts, jānoslēdz būvniecības līgums, kurā noteikts, ka būvdarbi jāpabeidz līdz 2026. gada 30. jūnijam, tai skaitā izbūvētā vai pārbūvētā infrastruktūra jānodod ekspluatācijā, apliecinot to ar pieņemšanas un nodošanas aktu. 16. Maksimālais vienam projektam pieejamais ERAF finansējums ir: 16.1. sabiedriskā transporta savienojumu punktu attīstībai simetrijas mezglos – līdz 4 000 000 euro; 16.2. sabiedriskā transporta savienojumu punktu attīstībai pārsēšanās punktos – līdz 2 000 000 euro; 16.3. sabiedriskā transporta savienojumu punktu attīstībai pārējās stacijās – līdz 1 000 000 euro. 17. Projektu iesniegumus vērtē pa grupām atbilstoši šo noteikumu 16. punktā noteiktajiem sabiedriskā transporta savienojumu punktu veidiem. 18. Pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros tiek vērtēti augstas gatavības projekti, ievērojot, ka par projektā plānotajām darbībām, kuras kvalificējamas kā komercdarbības atbalsts atbilstoši 2014. gada 17. jūnija Komisijas Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 36.a panta 3. punkta un regulas Nr. 651/2014 48. panta nosacījumiem, ir noslēgusies būvdarbu iepirkuma procedūra, ir publicēts paziņojums par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu un no iepirkuma dokumentācijas (nolikums, būvdarbu līguma paraugs) var izsecināt, ka plānotais būvdarbu pabeigšanas termiņš ir līdz 2026. gada 30. jūnijam, kā arī ir sniegts detalizēts plānoto darbību apraksts, to uzraudzības apraksts, risku un to preventīvo pasākumu apraksts. 20. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanā var iesaistīt sadarbības partnerus, noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības partneri var iesaistīties ar valdījumā vai īpašumā esošu nekustamo īpašumu, ja nekustamais īpašums ir nepieciešams projekta mērķu sasniegšanai. 21. Projekta iesniedzēja tiesības veikt ieguldījumus zemes īpašumā nostiprina zemesgrāmatā līdz projekta noslēguma maksājuma veikšanai (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā). 22. Projekta iesniedzējs atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem veic izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi), ņemot vērā šo noteikumu 23.1. apakšpunktu. 23. Projekta iesniedzējs noslēdz līgumu ar sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju ūdenssaimniecības jomā, ja projekta ietvaros plānotas šo noteikumu 27.15. apakšpunktā minētās izmaksas. Pakalpojumu līgumā norāda: 23.1. izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projektā paredzētas darbības, kurām piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi, un projektiem, kuriem kopējās izmaksas pārsniedz 1 000 000 euro; 23.2. konkrētus sniedzamos ūdenssaimniecības sabiedriskos pakalpojumus; 23.3. prasības ūdenssaimniecības sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam par nepieciešamā tehniskā aprīkojuma uzturēšanu un atjaunošanu, lai nodrošinātu minēto pakalpojumu izpildi saskaņā ar katram konkrētajam pakalpojumam izvirzītajām prasībām; 23.4. līguma darbības laiku, kas nav īsāks par pieciem gadiem un nepārsniedz 10 gadus; 23.5. ūdenssaimniecības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas teritoriju; 23.6. ūdenssaimniecības sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam piešķirtās ekskluzīvās vai īpašās tiesības; 23.7. informāciju par iespēju saņemt atlīdzības (kompensācijas) maksājumus – investīcijas sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas infrastruktūrā – un nosacījumus atlīdzības (kompensācijas) maksājumu aprēķināšanai, kontrolei un pārskatīšanai, kā arī pārmaksas novēršanai un atmaksāšanai; 24. Projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu un papildu dokumentus saskaņā ar sadarbības iestādes projektu iesniegumu atlases nolikumu, tai skaitā: 24.1. aizpildītu sadarbības iestādes tīmekļvietnē pieejamo publisko iepirkumu dokumentācijas atbilstības pārbaudes lapu un iepirkuma norises atbilstības pārbaudes lapu (attiecināms uz pirmās kārtas projektiem un otrās un trešās kārtas projektiem, ja uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi ir pieņemts lēmums par iepirkuma rezultātiem). Iepirkumu atbilstības pārbaudes lapu iesniegšana neizslēdz veiktā iepirkuma pārbaudi un neatbilstību konstatējumus pēc vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas; 24.2. apliecinājumu, ka uz projekta iesniedzēju neattiecas neviena no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām pazīmēm komercdarbības atbalsta gadījumā. Projekta iesniedzējs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī, ņemot vērā arī visus ar to saistītus uzņēmumus (ja attiecināms); 24.3. apliecinājumu par projekta iesniedzēja atbilstību regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem komercdarbības atbalsta gadījumā (ja attiecināms); 24.4. apliecinājumu par šo noteikumu 27.13. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai nepieciešamo regulas Nr. 651/2014 36.a panta 10. un 11. punktā minēto nosacījumu izpildi (ja attiecināms); 24.5. de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavotās veidlapas izdruku par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai vai projekta iesniegumā norāda sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru komercdarbības atbalsta gadījumā. Šo noteikumu 65. punktā paredzētās valsts atbalsta kumulācijas gadījumā sadarbības iestādei iesniedz arī informāciju par piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un intensitāti (ja attiecināms); 24.6. valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" apliecinājumu par pabeigtu paaugstināta perona izbūvi (ja attiecināms), ja projekta ietvaros paredzēta šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minēto sabiedriskā transporta savienojumu punktu izbūve; 24.7. valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" izziņu, kurā norādīts ar dzelzceļu pārvadāto pasažieru skaits (apgrozījums) 2023. gadā plānotajā projekta īstenošanas vietā, ja projekta ietvaros paredzēta šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minēto sabiedriskā transporta savienojumu punktu izbūve; 24.8. apliecinājumu par to, ka projekta ietvaros izbūvētā infrastruktūra ir finansējuma saņēmēja īpašumā, valdījumā vai lietošanā vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma dalībvalstij. Projekta ietvaros izbūvētās publiskās infrastruktūras uzraudzība tiek veikta visā projekta amortizācijas periodā; 24.9. pakalpojuma līgumu par ūdenssaimniecības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu (ja attiecināms) atbilstoši šo noteikumu 23. punkta nosacījumiem; 24.10. apliecinājumu brīvā formā, ka ūdenssaimniecības sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs kārto atsevišķu grāmatvedības uzskaiti katram sabiedriskā pakalpojuma veidam un minētā uzskaite kopējā grāmatvedības uzskaitē ir nodalīta no citiem saimnieciskās darbības veidiem, vai arī sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja grāmatvedības kontu plānu (ja attiecināms); 24.11. vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, ka tas nodrošina atlīdzības (kompensācijas) maksājumu aprēķinu kontroli un pārskatīšanu, kā arī atlīdzības (kompensācijas) maksājumu pārmaksas novēršanu un atmaksāšanu (ja attiecināms). 25. Ja projekta iesniegumā paredzēta šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētā sabiedriskā transporta savienojumu punkta izbūve, valstspilsētu projektiem pēc to apstiprināšanas piešķir stratēģiski svarīga projekta statusu. 26. Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir multimodāla sabiedriskā transporta tīkla attīstība: 26.1. sabiedriskā transporta savienojumu punktu izveide; 26.2. ar sabiedriskā transporta piekļūstamību un savienojamību saistītās mikromobilitātes infrastruktūras izveide; 26.3. parastās jaudas uzlādes punktu izveide. 27. Pasākuma tiešās attiecināmās izmaksas ir: 27.1. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas) un uzraudzības izmaksas, kas kopā nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām: 27.1.1. būvprojekta, būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta vai paziņojuma par būvniecību izstrāde visām projektā paredzētajām darbībām un ar to saistīto būvekspertīžu izpēte, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei; 27.1.2. tehniski ekonomiskā pamatojuma, izmaksu un ieguvumu analīze; 27.1.3. normatīvajos aktos par ietekmes uz vidi novērtējumu noteikto dokumentu sagatavošana; 27.1.4. vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas; 27.1.5. būvuzraudzības, kā arī apvienotās būvprojekta izstrādes un būvdarbu veikšanas procesa neatkarīgas uzraudzības pakalpojums, autoruzraudzība un normatīvajos aktos noteiktā attiecīgo būvspeciālistu obligātā apdrošināšana; 27.2. sabiedriskā transporta savienojumu punktu publiskās lietošanas un sabiedriskā transporta infrastruktūras (tai skaitā ar dzelzceļa platformām integrēto vai atsevišķi stāvošo autobusu platformu) izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp ar to funkcionalitātes nodrošināšanu saistītās mikromobilitātes infrastruktūras, bezemisiju transportlīdzekļu koplietošanas vietu izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas (ja attiecināms), kā arī ar to piekļūstamību un savienojamību saistītās infrastruktūras (tai skaitā stāvparku un ar to saistītās infrastruktūras, kā arī gājēju celiņu un veloceliņu) izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas; 27.3. teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Projektā netiek atbalstīta vizuālās mākslas vai dizaina objektu iegāde un uzstādīšana; 27.4. lietusūdens kanalizācijas infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas; 27.5. apgaismojuma infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas, izmantojot gaismas diožu spuldzes jeb diodes (LED) kā gaismas avotu; 27.6. viedo, digitālo un videi draudzīgo iekārtu un aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas, lai nodrošinātu infrastruktūras funkcionalitāti, kā arī infrastruktūras nodošanu ekspluatācijā; 27.7. videonovērošanas iekārtu iegāde un uzstādīšana drošības nodrošināšanai attīstītajā infrastruktūrā; 27.8. ielu, ceļu, funkcionālo savienojumu un ar tiem saistītās infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas projekta iesniegumā noteiktajā projekta īstenošanas teritorijā. Funkcionālais savienojums ir ielas vai ceļa posms, kas nepārsniedz divus kilometrus līdz projekta īstenošanas teritorijai. Funkcionālā savienojuma izmaksas ir attiecināmas arī tad, ja starp projekta iesniedzēja noteikto projekta īstenošanas teritoriju un funkcionālo savienojumu ir ielas vai ceļa posms, kas nav garāks par 400 metriem, izņemot gadījumu, ja funkcionālais savienojums ir vienīgā alternatīva nokļūšanai no projekta iesniedzēja noteiktās projekta īstenošanas teritorijas līdz publisko ceļu tīklam vai funkcionālais savienojums ir turpinājums tās pašas ielas vai tā paša ceļa posmam, kas nav garāks par 500 metriem nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centros (pilsētās) un 1500 metriem novadu teritorijā ārpus nacionālas un reģionālas nozīmes attīstības centriem: 27.8.1. ielu un ceļu (tai skaitā ar grants segumu, ja būvē jaunu ceļu, caurteku) infrastruktūras attīstība un ar to saistītās infrastruktūras (piemēram, stāvlaukumi, pieturvietas) būvniecība, pārbūve vai atjaunošana; 27.8.2. ielu un ceļu apgaismojuma infrastruktūras izbūve vai esošās apgaismojuma sistēmas renovācija, izmantojot gaismas diožu spuldzes jeb diodes (LED) kā gaismas avotu (tai skaitā apgaismojuma sistēmai nepieciešamā elektrotīkla izbūve vai pārbūve), un vājstrāvas tīklu izbūve vai pārbūve, kas nepieciešama sabiedrības drošībai projekta ietvaros attīstītajā ielas vai ceļa posmā (kas ir publiski pieejams), tai skaitā videonovērošanas kameru iegāde un uzstādīšana; 27.9. elektroapgādes sistēmu – kabeļu trašu un apakšstaciju – izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas, tostarp jaudas palielināšana, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta savienojumu punktu elektroapgādes sistēmu darbību atbilstoši regulas Nr. 651/2014 48. panta nosacījumiem; 27.10. transporta būvju un ielu tīklam piegulošo inženiertīklu, inženiertīklu pievadu un kontakttīklu pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Izmaksas attiecināmas tikai tad, ja ir sertificēta būvinženiera atzinums, kurā konstatēts, ka, projekta ietvaros veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas vai pārcelšanas, bet vienlaikus tiek nodrošināts, ka netiek mainīti inženiertīklu, inženiertīklu pievadu un kontakttīklu tehniskie parametri un investīcijas nerada priekšrocības šīs infrastruktūras īpašniekam, ievērojot, ka sabiedriskā transporta savienojumu punktu infrastruktūra ir bez maksas, publiski pieejama bez diskriminācijas un tai nav piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi; 27.11. zemes iegādes izmaksas, nepārsniedzot 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja zemes iegāde ir tieši nepieciešama projektā paredzēto darbību īstenošanai; 27.12. publiskās infrastruktūras satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu un informatīvās infrastruktūras izveides un uzstādīšanas izmaksas ne vairāk kā 10 % no projekta būvdarbu līguma vai apvienotā būvprojekta izstrādes un būvdarbu līguma summas; 27.13. parastās jaudas uzlādes punktu izbūves, uzstādīšanas, modernizēšanas vai paplašināšanas izmaksas mobilitātes punktos atbilstoši regulas Nr. 651/2014 36.a panta 3. punktam: 27.13.1. uzlādes infrastruktūras izveide un ar to saistīto tehnisko iekārtu iegāde; 27.13.2. elektrisko kabeļu un transformatoru uzstādīšana vai modernizācija, lai nodrošinātu uzlādes infrastruktūras savienošanu ar elektroenerģijas tīklu vai vietējo elektroenerģijas vai akumulēšanas vienību; 27.13.3. inženiertehniskie darbi; 27.13.4. zemes vienību vai ceļu pielāgošana; 27.13.5. uzstādīšanas izmaksas; 27.13.6. saistīto atļauju saņemšanas izmaksas; 27.14. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas; 27.15. ūdensapgādes, sadzīves kanalizācijas un notekūdeņu savākšanas un novadīšanas infrastruktūras ierīkošanas izmaksas sabiedriskā transporta savienojumu punktos, ievērojot šo noteikumu 23. punkta prasības. 28. Pasākuma ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar 2021. gada 24. jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā. 29. Atbalstu nepiešķir: 29.1. pabeigtām darbībām, izņemot šo noteikumu 27.1.1., 27.1.2., 27.1.3., 27.1.4. un 27.11. apakšpunktā minētās darbības, ņemot vērā šo noteikumu 31. punkta nosacījumus; 29.2. šo noteikumu 27.9. un 27.13. apakšpunktā minētās darbības, ja tās jau ir uzsāktas vai pabeigtas, ņemot vērā šo noteikumu 30. un 31. punkta nosacījumus. 30. Izmaksas ir attiecināmas, ja tās nav radušās agrāk par 2022. gada 25. novembri, izņemot komercdarbības atbalstu, ņemot vērā šo noteikumu 31. punkta nosacījumus. 31. Komercdarbības atbalsta gadījumā līgumus noslēdz un ar ieguldījumiem saistītos darbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. pantam, ņemot vērā, ka par darbu sākumu uzskata darbības, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punkta nosacījumiem (ja darbu sākums ir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas brīža, projekts ir noraidāms), un ievērojot šo noteikumu 29.1. apakšpunkta nosacījumus. 32. Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta. Ārpus projekta finansējamās izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, ja nav iespējams piemērot šo noteikumu 64. punktā paredzēto atbalstu, kas noteikts 2023. gada 13. decembra Komisijas Regulā Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831), tai skaitā projekta īstenošanas laikā. 33. Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības un nodrošina, ka projekts atbilst principam "nenodarīt būtisku kaitējumu" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā. 34. Finansējuma saņēmējam šo noteikumu 25. punktā minētā projekta gadījumā ir jāievēro šādas komunikācijas prasības: 34.1. izstrādāt stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai projekta atklāšanas, vidusposma vai noslēguma fāzē. Stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu iesniedz informācijai arī atbildīgajā iestādē; 34.2. nodrošināt visu minēto projektu komunikācijas aktivitāšu īstenošanu ciešā sadarbībā ar atbildīgo iestādi un Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā. 35. Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, nepārsniedzot šādus termiņus: 35.1. pirmo atlases kārtu – līdz 2026. gada 30. jūnijam; 35.2. otro un trešo atlases kārtu – līdz 2029. gada 31. decembrim. 36. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā pirmās atlases kārtas ietvaros un triju mēnešu laikā otrās un trešās atlases kārtas ietvaros pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma. 37. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta ietvaros izbūvētā infrastruktūra ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma dalībvalstij vai komercdarbības atbalsta gadījumā – atbilstoši nosacījumiem, iesniedzot par to apliecinājumu saskaņā ar šo noteikumu 24.8. apakšpunktu. Projekta ietvaros izbūvētās publiskās infrastruktūras uzraudzība tiek veikta visā projekta amortizācijas periodā. 38. Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām. Ja ir sasaiste ar citiem valsts vai ārvalstu atbalsta instrumentiem, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka neiestājas dubultfinansējuma risks, kā arī atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam (ja attiecināms) ievēro atbalsta summēšanas (kumulācijas) nosacījumus. 39. Projekta īstenošanas gaitā radušos sadārdzinājumu finansējuma saņēmējs finansē no saviem līdzekļiem. Izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansē no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta. 40. Finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar 2024. gada 23. septembra Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu. 41. Finansējuma saņēmējam ir pienākums izstrādāt kārtību, kādā tiks nodrošināta interešu konflikta neesība, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projektu īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts. 42. Finansējuma saņēmējs: 42.2. nodrošina, ka infrastruktūra, kurā paredzēts veikt ieguldījumu, ir finansējuma saņēmēja īpašumā vai finansējuma saņēmējs atbilstoši Būvniecības likumam ir saskaņojis būvniecības ieceri ar projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu īpašniekiem; 42.1. ir atbildīgs par šo noteikumu 4. punktā minēto nacionālo rādītāju pilnīgu sasniegšanu noteiktajā termiņā, sniedz visu nepieciešamo informāciju saistībā ar projekta īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu vadības informācijas sistēmā, nodrošina piekļūstamību projekta datiem un informācijai, kā arī nodrošina datu ievadi un uzkrāšanu par projektu un šo noteikumu 4. punktā minētajiem nacionālajiem rādītājiem; 42.3. nodrošina, ka veicamās darbības tiek īstenotas, ievērojot šajos noteikumos minētos nosacījumus un prasības; 42.4. uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu un ievēro šādus principus: 42.4.1. vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana. Uzkrāj datus par rādītāju – objektu skaits, kuros ERAF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība; 42.4.2. klimatdrošināšana; 42.4.3. nenodarīt būtisku kaitējumu; 42.5. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā; 42.6. nodrošina šo noteikumu 34. punktā minēto prasību ievērošanu (ja attiecināms); 42.7. nodrošina ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītās dokumentācijas glabāšanu un nodrošina tai piekļūstamību saskaņā ar šo noteikumu 68. punktu (ja attiecināms); 42.8. nodrošina, ka projekta dokumentācija par darbībām, uz kurām nav attiecināmi komercdarbības atbalsta nosacījumi, ir pieejama piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas dalībvalstij; 42.9. nodrošina šo noteikumu 21. punkta nosacījumu ievērošanu; 42.10. nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotā parastas jaudas uzlādes infrastruktūra ir publiski pieejama un kalpo sabiedrības kopējām vajadzībām, kā arī par maksu ir pieejama ikvienai personai; 42.11. nodrošina, ka ar parastas jaudas uzlādes punktu izveidi, apsaimniekošanu un uzturēšanu saistītie pakalpojumu sniedzēji izvēlēti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā (ja attiecināms); 42.12. piesaista preču un pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, organizējot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu iepirkuma procedūru. Finansējuma saņēmējs atbilstoši nepieciešamībai vadības informācijas sistēmā aktualizē iepirkumu plānu par projekta ieviešanā plānotajiem un faktiski veiktajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā. 43. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pēc plānotā avansa apmēra un tā pamatojuma izvērtēšanas, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc tam, kad ir noslēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, ievērojot, ka viena avansa maksājuma apmērs nepārsniedz 30 % no atbalsta kopējās summas. Avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 % no projektam piešķirtā ERAF finansējuma. 44. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu iepirkuma procedūru. 45. Pasākuma īstenošanā atbalstāma vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un sociāli atbildīgs iepirkums. Iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā un organizē atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. 46. Pasākuma īstenošanā atbalstāmas vides un informācijas piekļūstamības ekspertu vai nevalstisko organizāciju konsultācijas, kuras pārstāv personu ar invaliditāti intereses. Minētās izmaksas iekļauj projektēšanas vai būvniecības līgumu izmaksās. 47. Komersantu, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto infrastruktūru, vai komersantu, kas veiks nekustamā īpašuma apsaimniekošanu, izvēlas atklātā, caurskatāmā un nediskriminējošā veidā, par infrastruktūras izmantošanu nosakot tirgus cenu. Šajā punktā minēto nomas izsoli izsludina ne agrāk kā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē. 48. Pasākuma ieviešanā pieļaujams, ka projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto bez maksas un diskriminācijas publiski pieejamo sabiedriskā transporta savienojumu punktu infrastruktūru vismaz 80 % apjomā no to gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē izmanto tādu finansējuma saņēmēja funkciju vai deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanai, kuri nav saistīti ar saimniecisko darbību, un līdz 20 % no gada jaudas papildinošas saimnieciskās darbības īstenošanai un parasto papildpakalpojumu nodrošināšanai, ievērojot šo noteikumu 48.1. un 48.2. apakšpunkta un 49. un 50. punkta nosacījumus un šādus kritērijus: 48.1. papildinoša saimnieciskā darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai tā nesaraujami saistīta ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām, un katru gadu iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 % no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes; 48.2. parastie papildpakalpojumi infrastruktūrā, ja pakalpojumus galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai, neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm. 49. Ja projekta ietvaros izbūvēto, pārbūvēto vai atjaunoto bez maksas un diskriminācijas publiski pieejamo infrastruktūru izmanto papildinošai saimnieciskai darbībai, pārsniedzot šo noteikumu 48. punktā minēto papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītās kapacitātes apmēru platības, laika vai finanšu izteiksmē, finansējuma saņēmējam proporcionāli tai gada jaudas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. 50. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka: 50.1. katru gadu papildinošai saimnieciskai darbībai iedalītā kapacitāte platības, laika vai finanšu izteiksmē nepārsniedz 20 % no infrastruktūras kopējās gada kapacitātes platības, laika vai finanšu izteiksmē; 50.2. parastos papildpakalpojumus infrastruktūrā galvenokārt izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītai pamatdarbībai un tie neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm. 51. Šo noteikumu 48. punktā minētās darbības ir atbalstāmas un minētie nosacījumi ir piemērojami projekta dzīves ciklā. 52. Ja attiecīgajā projektā vai projekta daļā projekta dzīves cikla laikā no papildpakalpojumiem ir radusies lielāka peļņa, nekā bija plānots, finansējuma saņēmējs projekta dzīves cikla beigās veic pārrēķinu un atmaksā sadarbības iestādei starpību starp faktisko un plānoto peļņu no pamatdarbības. 53. Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes līdz projektu iesniegumu atlases uzsākšanai izstrādāto papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību atbilstoši šo noteikumu 48., 49. un 50. punktā minētajiem nosacījumiem visā projekta amortizācijas periodā. Finansējuma saņēmējs visā projekta amortizācijas periodā katru gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 50.1. apakšpunktā minētais 20 % ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar civiltiesisko līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 49. un 50. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu. 54. Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt papildinošās saimnieciskās darbības un parasto papildpakalpojumu pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par papildinošās saimnieciskās darbības un parasto papildpakalpojumu nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām. 55. Komercdarbības atbalsts šo noteikumu 27.13. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai tiek piemērots saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta nosacījumiem: 55.1. atbalstu uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 1. punkta nosacījumus; 55.2. atbalstu uzlādes infrastruktūrai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 2. punkta nosacījumus; 55.3. atbalstu uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 3. punkta nosacījumus; 55.4. valsts komercdarbības atbalstu piešķir atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā konkursa procedūrā regulas Nr. 651/2014 36.a panta 4. un 5. punkta izpratnē; 55.5. atbalstu piešķir tikai tādas uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai, kura ir publiski pieejama un nodrošina nediskriminējošu piekļuvi lietotājiem, tostarp attiecībā uz tarifiem, autentificēšanos, apmaksas veidiem un citiem lietošanas noteikumiem, saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 8. punktu; 55.6. atbalstu piešķir tādiem uzlādes infrastruktūras operatoriem, kuri piedāvā vai atļauj uz līgumu balstītus maksājumus, nediskriminē mobilitātes pakalpojumu sniedzējus (piemēram, piemērojot privileģētas piekļuves nosacījumus vai diferencējot cenas bez objektīva pamatojuma) saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 9. punktu; 55.7. jebkuru koncesijas vai cita veida pilnvarojumu trešajām personām attiecībā uz atbalstāmās uzlādes infrastruktūras ekspluatāciju piešķir, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 12. punkta nosacījumus; 55.8. atbalstu piešķir tādas uzlādes infrastruktūras izbūvei, uzstādīšanai, modernizēšanai vai paplašināšanai, kuras izejas jauda ir 22 kW vai mazāka, ievērojot regulas Nr. 651/2014 36.a panta 13. punkta nosacījumus. 56. Komercdarbības atbalsts šo noteikumu 27.15. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai tiek piemērots saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 48. pantu, ievērojot šādus nosacījumus: 56.1. projekta iesniedzējs ievēro regulas Nr. 651/2014 48. panta 2. punkta nosacījumus; 56.2. atbalsts netiek sniegts regulas Nr. 651/2014 48. panta 3. punktā minētajiem elektroenerģijas akumulēšanas un gāzes krātuvju projektiem; 56.3. atbalsts netiek sniegts regulas Nr. 651/2014 48. panta 4. punktā minētajai gāzes infrastruktūrai; 56.4. atbilstoši regulas Nr. 651/2014 48. panta 5. punktam attiecināmās izmaksas ir kopējās ieguldījumu izmaksas. 57. Komercdarbības atbalsts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 tiek piešķirts, ievērojot šādus nosacījumus: 57.1. komercdarbības atbalstu nepiešķir regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punktā minētajām darbībām un darbībām regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā minētajās nozarēs. Ja finansējuma saņēmējs darbojas arī regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā minētajās nozarēs vai nozarēs, kas minētas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, finansējuma saņēmējs nodrošina izmaksu un darbību nošķiršanu, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar šiem noteikumiem; 57.2. komercdarbības atbalsts netiek sniegts finansējuma saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punktu, izvērtējot finansējuma saņēmēju uzņēmuma grupas līmenī; 57.3. finansējuma saņēmējam piešķiramais atbalsts nepārsniedz regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "s b" apakšpunktā noteikto apmēru, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs tiks vērtēts uzņēmuma grupas līmenī; 57.4. atbalstam jābūt pārredzamam saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 5. panta 1. punktu un 2. punkta "a" apakšpunktu; 57.5. atbalstu šo noteikumu ietvaros, kas piešķirts saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a un 48. pantu, drīkst apvienot ar citu atbalstu (tostarp ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831), tai skaitā par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot šo noteikumu 58., 59. un 60. punktā minēto, citā atbalsta programmā un ad-hoc atbalsta projektā noteikto maksimālo atbalsta intensitāti; 57.6. informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu publicē saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 9. pantu, ņemot vērā Ministru kabineta 2016. gada 21. jūnija noteikumus Nr. 386 "Kārtība, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības". 58. Atbalsta intensitāte šo noteikumu 27.13. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām nepārsniedz 100 % no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 5. punkta nosacījumiem. 59. Vienam uzņēmumam piešķirtais atbalsts nepārsniedz 40 % no attiecīgās shēmas kopējā budžeta saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a panta 7. punkta nosacījumiem. Atbalsta intensitāte atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 26. punktā noteiktajai definīcijai. 60. Atbalsta intensitāte šo noteikumu 27.15. apakšpunktā minētajām attiecināmajām izmaksām nepārsniedz 100 % no finansējuma deficīta saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 48. panta 6. punkta nosacījumiem. Atbalstu ierobežo līdz minimumam, kas nepieciešams atbalstāmā projekta vai darbības veikšanai, ņemot vērā regulas Nr. 651/2014 2. panta 118. punktā definēto finansējuma deficītu. 61. Projekta ietvaros izmaksas, kurām piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi, un izmaksas, kurām nav piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi, var kombinēt, nodrošinot to uzskaites nošķiršanu. 62. Komercdarbības atbalsts nav sniedzams, ja finansējuma saņēmējs atbilst kādai no regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētajām pazīmēm. 63. Šo noteikumu 27.1.1., 27.1.2., 27.1.3., 27.1.4. un 27.11. apakšpunktā minētās izmaksas ir attiecināmas, piemērojot de minimis atbalsta nosacījumus, ja tās radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas vadības informācijas sistēmā šo noteikumu 27.13. un 27.15. apakšpunktā minēto darbību īstenošanas nodrošināšanai un ir uzsāktas ne agrāk par šo noteikumu 30. punktā noteikto termiņu. 64. De minimis atbalstu šo noteikumu 63. punktā minētajos gadījumos piešķir, ievērojot šādus nosacījumus: 64.1. de minimis atbalstu saskaņā ar regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem; 64.2. pirms jauna finanšu atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktam; 64.3. de minimis atbalsta piešķiršanu un uzskaiti nodrošina atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība". 65. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. 66. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena darbību īstenošanai saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 un regulas Nr. 2023/2381 nosacījumiem ir diena, kad sadarbības iestāde pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai apstiprināšanu ar nosacījumu, ja ir atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi. 67. Lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 36.a un 48. pantu pieņem līdz 2027. gada 30. jūnijam. 68. Piekļūstamība informācijai atbilstoši regulas Nr. 651/2014 12. panta 1. punktam un regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam tiek nodrošināta šādā veidā: 68.1. finansējuma saņēmējs nodrošina piekļūstamību informācijai 10 gadus, sākot no komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienas; 68.2. sadarbības iestāde nodrošina piekļūstamību informācijai 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar atbalsta shēmu ir piešķirts pēdējais komercdarbības atbalsts. 69. Sadarbības iestāde nodrošina komercdarbības atbalsta pārredzamības prasību izpildi atbilstoši normatīvajiem aktiem par informācijas publicēšanu saistībā ar piešķirto komercdarbības atbalstu. 70. Ja tiek pārkāptas regulas Nr. 651/2014 prasības, finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei projekta ietvaros nelikumīgi saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 71. Ja tiek pārkāpti regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 72. Sadarbības iestāde nodrošina regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 4. punktā noteiktos publicitātes pasākumus. 73. Regulas Nr. 651/2014 komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 27.13. un 27.15. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai nodrošina sadarbības iestāde. 74. De minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir līdz regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteiktajam darbības termiņam. Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|