Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 30

Rīgā 2024. gada 9. janvārī (prot. Nr. 1 64. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu" 2.4.1.3. pasākuma "Bezemisiju (bateriju) vilcieni" īstenošanas noteikumi

(Noteikumu nosaukums MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.4. prioritātes "AER izmantošanas transportā veicināšana" 2.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu multimodālu mobilitāti, veicinot elektrotransportlīdzekļu izmantošanu" 2.4.1.3. pasākumu "Bezemisiju (bateriju) vilcieni" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi un mērķa grupu;

1.3. pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;

1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.

(Grozīts ar MK 09.09.2025. noteikumiem Nr. 544)

2. Pasākuma mērķis ir attīstīt bezemisiju dzelzceļa infrastruktūru, veidojot konkurētspējīgu dzelzceļa pasažieru transportu reģionos un savienojot tos ar Rīgas valstspilsētu.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

3. Pasākuma mērķa grupa ir transporta infrastruktūras un sabiedriskā transporta lietotāji.

4. Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 123 068 896 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 104 608 561 euro un valsts budžeta finansējums – 18 460 335 euro:

4.1. šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētajam projekta iesniedzējam pieejamais kopējais finansējums ir 110 684 507 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 94 081 830 euro un valsts budžeta finansējums – 16 602 677 euro;

4.2. šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajam projekta iesniedzējam pieejamais kopējais finansējums ir 12 384 389 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 10 526 731 euro un valsts budžeta finansējums – 1 857 658 euro.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

5. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs ir 85 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta finansējums ir 15 % no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

6. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:

6.1. iznākuma rādītājs – sabiedriskajā transportā izmantojamā videi draudzīgā ritošā sastāva pasažieru ietilpība ir vismaz 1 620 pasažieri;

6.2. rezultāta rādītājs – jaunā vai modernizētā sabiedriskā transporta lietotāju skaits gadā ir vismaz 1 460 000.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

7. Šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētie bateriju elektrovilcieni ir nodoti ekspluatācijā.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

7.1 Šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētais rezultāta rādītājs ir sasniegts gada laikā pēc šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minēto bateriju elektrovilcienu nodošanas ekspluatācijā.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

8. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

9. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.

10. Pasākuma ietvaros Kohēzijas fonda finansējumu piešķir granta veidā.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

11. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

II. Prasības projekta iesniedzējam

12. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir:

12.1. Satiksmes ministrija. Tās vārdā atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.49. apakšpunktam un Satiksmes ministrijas deleģēšanas līgumam projektu īsteno valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija", kas veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas deleģētos uzdevumus un nodrošina šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.3. un 14.5. apakšpunktā minētās darbības;

12.2. valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš", kas nodrošina šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētās infrastruktūras izveidi un 14.5. apakšpunktā minēto darbību.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

13. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam. Projekta iesniegumu iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, pievienojot projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi.

13.1 Katrs šo noteikumu 12. punktā minētais projekta iesniedzējs pasākumā iesniedz vienu projekta iesniegumu.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

III. Atbalstāmās darbības un izmaksas

14. Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības ir:

14.1. vismaz deviņu jaunu bateriju elektrovilcienu iegāde;

14.2. ar bateriju elektrovilcienu iegādi saistītās aktivitātes;

14.3. inženieru pakalpojuma iegāde, lai nodrošinātu atbalstu bateriju elektrovilcienu iegādes procesā;

14.4. bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveide;

14.5. projekta vadības nodrošināšana.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

15. Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:

15.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;

15.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.

16. Šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:

16.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, tostarp piemaksas un nodokļi, ņemot vērā, ka:

16.1.1. tās nepārsniedz 84 787 euro Kohēzijas fonda finansējuma daļai kalendāra gadā, ja projekta attiecināmās izmaksas ir virs 5 000 000 euro;

16.1.2. attiecināma ir ne mazāka kā 30 % noslodze, nodrošinot personāla iesaisti projektā saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata);

16.2. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, tajā skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde;

16.3. jaunu bateriju elektrovilcienu iegādes izmaksas dzelzceļa pasažieru apkalpošanai;

16.4. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas;

16.5. vides aizsardzības obligāto prasību nodrošināšanas izmaksas, tai skaitā ietekmes uz vidi novērtējuma izmaksas, ciktāl to paredz normatīvie akti vides aizsardzības jomā;

16.6. vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas;

16.7. bateriju elektrovilcienu rezerves daļu iegādes izmaksas piecu gadu periodam, stratēģisko rezerves daļu izmaksas, bateriju elektrovilcienu tehniskās dokumentācijas izmaksas, personāla apmācības izmaksas, ražošanas un speciālo instrumentu izmaksas, speciālo testēšanas iekārtu izmaksas, citas vienreizējas ar bateriju elektrovilcienu iegādi saistītās izmaksas un minimālā nepieciešamā specifisko rokas instrumentu un programmatūras (kas nav brīvi pieejama tirgū) iegādes izmaksas diagnostikas nodrošināšanai. Projekta ietvaros tiks nodrošināts, ka programmatūras iegāde paredzēs ilgtspējīgu ieguldījumu – pirmkodu un intelektuālā īpašuma tiesību iegādi, kas nonāks finansējuma saņēmēja rīcībā;

16.8. ekspertīzes, inženieru un būvuzraudzības pakalpojuma izmaksas bateriju elektrovilcienu iegādes procesā un bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveidošanā;

16.9. bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveidošanas izmaksas, tai skaitā:

16.9.1. uzlādes infrastruktūras, tai skaitā transformatoru punktu, kabeļu, bateriju elektrovilcienu barošanas iekārtu un cita aprīkojuma iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu izmaksas;

16.9.2. elektrotīkla pieslēguma izmaksas, tai skaitā jaunu barošanas kabeļu līniju un uzskaites sadaļņu projektēšana un izbūve, nepieciešamās jaudas rezervēšana, lai nodrošinātu uzlādes infrastruktūras darbību;

16.9.3. esošās dzelzceļa signalizācijas infrastruktūras pielāgošanas izmaksas;

16.9.4. citas izmaksas, kas nepieciešamas uzlādes infrastruktūras izveidošanai un nodošanai ekspluatācijā.

(Grozīts ar MK 09.09.2025. noteikumiem Nr. 544)

17. Šo noteikumu 16.2. un 16.8. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.

18. Šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, kas radušās uz darba līguma pamata.

19. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.

19.1 Plānojot šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas, finansējuma saņēmējs veic darba laika uzskaiti par projekta vadības personāla projekta ietvaros veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku un nodrošina, ka personālam, kas nodarbināts pilnu darba laiku, nepilnu darba laiku vai daļlaiku ne mazāk kā 30 % apmērā no normālā darba laika, tiešajās attiecināmajās projekta vadības personāla izmaksās iekļauj darba algu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā noteiktās piemaksas un sociālo garantiju izmaksas.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

20. Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas no 2024. gada 1. janvāra. Projektā nedrīkst iekļaut darbības, kas pabeigtas līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai.

IV. Projekta īstenošanas nosacījumi

21. Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

22. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

22.1. uzkrāj datus par projektā sasniegtajiem šo noteikumu 6. punktā minētajiem rādītājiem;

22.2. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – sabiedriskā transporta vienību skaits, kur ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;

22.3. uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem (ja attiecināms) un ievēro principus:

22.3.1. klimatdrošināšana;

22.3.2. energoefektivitāte pirmajā vietā;

22.3.3. nenodarīt būtisku kaitējumu;

22.3.1 sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 22.2. apakšpunktā minētā horizontālā principa rādītāja sasniegšanu. Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 6.1. un 6.2. apakšpunktā minēto rādītāju vērtību sasniegšanu;

22.4. nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;

22.4.1 kas minēts šo noteikumu 12.2. apakšpunktā, projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas sedz no saviem līdzekļiem;

22.5. nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;

22.6. nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību, tas ir, šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minētās infrastruktūras, uzturēšanu un nepieciešamos līdzekļus rezultātu uzturēšanai;

22.7. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;

22.8. izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;

22.9. glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un uzraudzības periodā, kas nepārsniedz piecus gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam;

22.10. projekta īstenošanai nepieciešamās preces un pakalpojumus iegādājas saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), ja attiecināms. Kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, var īstenot sociāli atbildīgu iepirkumu, kā arī piemērot inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus, ja attiecināms;

22.11. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu;

22.12. pēc katra šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā bateriju elektrovilciena pieņemšanas ekspluatācijā un šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās darbības izpildes šo noteikumu 14.1. un 14.2. apakšpunktā minētos projektā iegādātos aktīvus (visu projekta apjomu ar uzņemtajām līgumsaistībām) nodod pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniedzējam, kurš izvēlēts atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulai (EK) Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes regulu (EEK) Nr. 1107/70, kā arī, ievērojot piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus. Pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniedzējs nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību, tas ir, šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā ritošā sastāva, uzturēšanu, laikus plānojot uzturēšanas un vilcienu vagonu atjaunošanas darbus un finansējumu šiem darbiem.

(Grozīts ar MK 09.09.2025. noteikumiem Nr. 544)

23. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu, var piešķirt šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam avansu pēc līguma noslēgšanas par projekta īstenošanu. Šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētais finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ievērojot nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts infrastruktūras piegādes iepirkums vai noslēgts infrastruktūras piegādes līgums). Šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajam finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 100 % no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.

(MK 09.09.2025. noteikumu Nr. 544 redakcijā)

Ministru prezidente E. Siliņa

Satiksmes ministrs K. Briškens
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Satiksmes ministrija Veids: noteikumi Numurs: 30Pieņemts: 09.01.2024.Stājas spēkā: 18.01.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 12, 17.01.2024. OP numurs: 2024/12.2
Saistītie dokumenti
  • Grozījumi
  • Izdoti saskaņā ar
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Citi saistītie dokumenti
349115
{"selected":{"value":"11.09.2025","content":"<font class='s-1'>11.09.2025.-...<\/font> <font class='s-3'>Sp\u0113k\u0101 eso\u0161\u0101<\/font>"},"data":[{"value":"11.09.2025","iso_value":"2025\/09\/11","content":"<font class='s-1'>11.09.2025.-...<\/font> <font class='s-3'>Sp\u0113k\u0101 eso\u0161\u0101<\/font>"},{"value":"18.01.2024","iso_value":"2024\/01\/18","content":"<font class='s-1'>18.01.2024.-10.09.2025.<\/font> <font class='s-2'>Pamata<\/font>"}]}
11.09.2025
87
1
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"