Ministru kabineta rīkojums Nr. 209
Rīgā 2019. gada 30. aprīlī (prot. Nr. 22 25.
§)
Par konceptuālo ziņojumu "Par
pakalpojumu regulējumu sadarbības ekonomikas jomā"
1. Atbalstīt konceptuālā ziņojuma "Par pakalpojumu
regulējumu sadarbības ekonomikas jomā" (turpmāk -
konceptuālais ziņojums) 3. sadaļā iekļauto risinājumu.
2. Atbalstīt konceptuālā ziņojuma 3. sadaļā iekļautajā
risinājumā minēto pasākumu. Par pasākuma ieviešanu ir atbildīga
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Labklājības ministriju,
Finanšu ministriju un Satiksmes ministriju. Pasākuma izpildes
termiņš ir 2020. gada 1. jūlijs.
3. Konceptuālā ziņojuma 3. sadaļā iekļautajā risinājumā minētā
pasākuma īstenošanu atbildīgajām iestādēm nodrošināt no tām
piešķirtajiem budžeta līdzekļiem.
Ministru prezidenta vietā -
Ministru prezidenta biedrs,
aizsardzības ministrs A. Pabriks
Ekonomikas ministra vietā -
labklājības ministre R. Petraviča
(Ministru kabineta
2019. gada 30. aprīļa
rīkojums Nr. 209)
Konceptuāls ziņojums
"Par pakalpojumu regulējumu sadarbības ekonomikas
jomā"
1. Konceptuālā
ziņojuma kopsavilkums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 14. marta sēdes
protokola Nr. 12 9. § Likumprojekts "Grozījumi
Autopārvadājumu likumā" 4. punktu Ekonomikas ministrijai
uzdots līdz 2018. gada 31. decembrim izstrādāt un noteiktā
kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par
sadarbības ekonomikas nozares pakalpojumu regulējumu, paredzot,
ka sadarbības ekonomikā pārvadātājs izmanto transporta tīkla
platformu, lai veiktu pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo
automobili, kā arī deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību,
kādā tiek veikta un uzraudzīta sadarbības ekonomika.
Lai izpildītu attiecīgo uzdevumu, Ekonomikas ministrija ir
veikusi esošās situācijas analīzi, izvērtējusi pētījumus un citu
valstu pieredzi, kā arī Eiropas Komisijas priekšlikumus
sadarbības ekonomikas tiesiskajā regulējumā.
Ņemot vērā sadarbības ekonomikas specifiku un to, ka katrā
nozarē sadarbības ekonomika skar atšķirīgus jautājumus, kā arī
Eiropas Komisijas ieteikumus un citu valstu pieredzi,
konceptuālajā ziņojumā tiek piedāvāts neizstrādāt īpašu jaunu
vispārēju regulējumu par sadarbības ekonomiku, bet pilnveidot
jautājumus nozaru regulējumā.
2. Situācijas
apraksts
Arvien biežāk sabiedrībā tiek diskutēts par sadarbības
ekonomiku, kas sniedz jaunas priekšrocības un izaicinājumus gan
patērētājiem, gan uzņēmējiem. Sadarbības ekonomika attiecas uz
uzņēmējdarbības modeļiem, kur uzņēmējdarbības aktivitātes
atvieglo pakalpojuma koplietošana vai sadarbošanās vairākiem
dalībniekiem. Proti, sadarbības ekonomikas pamatā ir trīs
dalībnieki: pakalpojumu
sniedzējs, lietotājs un starpnieks, kas, izmantojot
tiešsaistes platformas, mobilās lietotnes vai citus risinājumus,
savieno pakalpojumu sniedzēju ar lietotāju.
Sadarbības ekonomikas darījumi parasti nav saistīti ar
īpašumtiesību maiņu, un tos var veikt gan peļņas, gan bezpeļņas
nolūkā.1 Eiropas Savienības (turpmāk - ES) tiesību
aktos nav skaidri noteikts, kurā brīdī darījumi, kas tiek veikti
starp fiziskām personām (angļ. v.: peer to peer)
identificējami kā profesionāli pakalpojumi. Dalībvalstis izmanto
dažādus kritērijus, lai nošķirtu profesionālos pakalpojumus no
pakalpojumiem, kas tiek veikti starp fiziskām personām. Eiropas
Komisijas ieskatā saprātīgas robežvērtības var būt kā kritērijs
un palīdzēt izveidot skaidru regulējumu, kas nāk par labu tiem,
kas pakalpojumus sniedz neprofesionālā kārtā.2
Pēdējo gadu laikā sadarbības ekonomikas uzņēmumi ir radījuši
gan milzīgas tirgus vērtības, gan asu konkurenci esošiem tirgus
dalībniekiem. Esošie uzņēmumi taksometru, viesnīcu un citās
nozarēs, kā arī patērētāju tiesību aizsardzības pārstāvji un citi
aktīvisti ir uzstājuši uz regulējumu, kas ierobežotu vai
aizliegtu jaunu sadarbības ekonomikas dalībnieku ienākšanu tirgū,
savukārt sadarbības ekonomikas uzņēmumi ir cīnījušies pret
ierobežojumiem, līdz ar to faktiski valdībām ir bijusi izšķiroša
loma par regulējuma izstrādes nepieciešamību.3
Sadarbības ekonomikas pētnieki skaidro, ka valdībām vajadzētu būt
elastīgām un piemērot subsidiaritātes principu sadarbībai ar
sadarbības ekonomikas dalībniekiem, lai veicinātu inovācijas un
ieguvumus, ko rada sadarbības ekonomika, tomēr neietekmējot
tradicionāli regulētas nozares un neradot draudus sabiedrības
veselībai vai drošībai.4 Kad tirgus apstākļi
dramatiski mainās vai kad jauna tehnoloģija vai konkurence mazina
vajadzību pēc regulējuma - tad sabiedrībai politika ir jāattīsta,
lai pielāgotos šīm jaunajām situācijām. Pētījumi liecina, ka
brīvs tirgus, konkurence un inovācijas nereti risina problēmas
labāk nekā regulējums.5
Lai arī sadarbības ekonomikas biznesa modeļiem ir daži vienoti
raksturojumi, pēc būtības tie ir ļoti atšķirīgi, līdz ar to,
nevar izmantot vienotu regulējumu (pieeju) visām sadarbības
ekonomikas jomām. Kā piemēru var minēt vieglo pasažieru
komercpārvadājumu un telpu (dzīvokļa, istabas, mājas) izīrēšanas
jomas regulējumu. Vieglo pasažieru komercpārvadājumi ir
licencējama darbība, šīs jomas dalībniekiem ir noteiktas
speciālas prasības, savukārt telpu izīrēšanas jomā tādas prasības
nav noteiktas.
Kā vienu no sadarbības ekonomikas priekšrocībām var minēt
darbinieku elastību, proti, personai ir iespēja iegūt papildus
ienākumus darbojoties tajā laikā, kad persona vēlas. Sadarbības
ekonomikas platformas ir globāls tehnoloģiskais risinājums, kas
saved kopā pakalpojuma sniedzēju un saņēmēju, līdz ar to persona
var sniegt savus pakalpojumus (piemēram, programmēšanas,
juridiskos vai kādus citus elektroniskus vai intelektuālus
pakalpojumus) arī globāli. Personas - pakalpojumu sniedzējas,
izmantojot sadarbības platformas sniegtās iespējas, var iegūt
papildus ienākumu globālā tirgū. Tā kā sadarbības ekonomikā
iesaistītās personas ir pašnodarbinātas personas tās atšķirībā no
darba ņēmējiem arī pašas atbildīgas par sociāliem maksājumiem,
lai veidotu savas sociālās garantijas. Ja persona sadarbības
ekonomikas iespējas izmanto savā brīvajā laikā, lai piepelnītos,
šis aspekts ir mazāk nozīmīgs kā gadījumos, kad persona gūst
ienākumus tikai un vienīgi sadarbības ekonomikā un darbojas pilna
laika režīmā.
2.1. Sadarbības ekonomika
Eiropā un tās attīstības tendences
Sadarbības ekonomikas izaugsme ir veicinājusi diskusiju par
tās potenciālajiem ieguvumiem un izaicinājumiem arī ES. Šī
iemesla dēļ Eiropas Komisija skaidro sadarbības ekonomikas būtību
un sniedz vadlīnijas sadarbības ekonomikas politikas ieviešanā,
vēršot uzmanību tam, ka šim jaunajam uzņēmējdarbības modelim ir
nepieciešama skaidra un līdzsvarota normatīvā vide, vienlaikus
norādot, ka elastīgs tiesiskais regulējums veicina augstāku
produktivitāti pakalpojumu tirgū, atvieglo jaunu dalībnieku
ienākšanu tajā, samazina pakalpojumu cenu un nodrošina plašākas
izvēles iespējas patērētājiem. Sadarbības ekonomika rada jaunas
iespējas patērētājiem un uzņēmējiem, un tā var sekmēt ES darba
tirgus attīstību un ekonomisko izaugsmi, ja tā tiek atbalstīta un
attīstīta atbildīgā veidā ar atbilstošu tiesisko regulējumu.
Eiropas Komisijas aprēķini liecina, ka sadarbības ekonomika
varētu papildināt ES ekonomiku ar 160-572 miljardiem
EUR.6
Eiropas Komisijas veiktajā pētījumā7 secināts, ka
ES kopumā ir 651 platforma dažādās jomās (skat. 1. attēlu.).
Transporta jomā darbojas tādas platformas kā BlaBlaCar, SnappCar,
Uber un Taxify, viesu izmitināšanas jomā Airbnb, Vimdu,
LoveHomeSwap, Homeaway, finanšu sektorā Prosper, Zopa, Conda.eu,
Anaxago, Wiseed un SeedMatch.
Attēls Nr. 1 Sadarbības platformas
ES
Avots: Eiropas Komisijas pētījums, 2018
8
Vērtējot sadarbības platformu darbību ES reģionālajā līmenī,
var secināt, ka visvairāk sadarbības platformu ir Francijā,
Lielbritānijā un Spānijā, savukārt Latvijā ir salīdzinoši neliels
sadarbības platformu skaits (skat 2. attēlu).
Attēls Nr. 2 Sadarbības platformas
ES dalībvalstīs
Avots: Eiropas Komisijas pētījums, 2018
9
Analizējot nodarbinātības apjomus sadarbības platformās,
secināms, ka Francijā ir arī visvairāk nodarbināto sadarbības
platformu ietvaros, t.i. vairāk nekā 70 000, savukārt Latvijā
sadarbības platformās iesaistīti tikai vairāk kā 3000 nodarbināto
(skat. 3.attēlu).
Attēls Nr. 3 Nodarbināto skaits
sadarbības platformās ES dalībvalstīs
Avots: Eiropas Komisijas pētījums, 2018
10
Arī lielākie ienākumi no sadarbības platformām tiek gūti
Francijā un Lielbritānijā, attiecīgi Latvijā tie ir salīdzinoši
nelieli, aptuveni 157,7milj. EUR, kas līdzvērtīgi tādām valstīm
kā Īrijai, Somijai. (skat. 4. attēlu).
Attēls Nr. 4 Sadarbības platformu
ienākumi ES dalībvalstīs, milj. EUR
Avots: Eiropas Komisijas pētījums,
201811
2.2. Eiropas
Komisijas rekomendācijas sadarbības ekonomikas regulējumam
Eiropas Komisijas norāda, ka galvenie risināmie jautājumi
sadarbības ekonomikā ir piekļuve tirgum, atbildības sadalījums,
patērētāju aizsardzība, nodarbinātība un nodokļu
nomaksa.12 Eiropas Komisijas ieskatā, gan
iestādēm, gan tirgus dalībniekiem jārod atbilde: vai (un, ja jā,
tad kādā mērā) saskaņā ar esošajiem ES tiesību aktiem uz
sadarbības ekonomiku var attiecināt nosacījumus par piekļuvi
tirgum (tas attiecas uz uzņēmējdarbības atļaujām, licencēšanu,
kvalitātes standartiem un citiem pienākumiem). Pēc Eiropas
Komisijas domām prasībām jābūt pamatotām un samērīgām. Izvērtējot
regulējuma samērīgumu sadarbības ekonomikai, nacionālajām
iestādēm ir jāņem vērā sadarbības ekonomikas uzņēmējdarbības
modeļu specifika. Vienlaikus, Eiropas Komisija vērš uzmanību, ka
sadarbības ekonomikas parādīšanās paver izdevību politikas
veidotājiem izvērtēt, vai regulējums vēl joprojām ir aktuāls arī
uz tradicionālo ekonomiku.
Eiropas Komisija atzīst, ka dalībvalstis nevar uzlikt par
pienākumu sadarbības platformām uzraudzīt tirgu. Dalībvalstis
nedrīkstētu noteikt aktīvu pienākumu starpniekiem meklēt faktus
vai apstākļus, kuri norāda uz informācijas prettiesisko raksturu.
Līdz ar to Eiropas Komisijas aicina dalībvalstis iedrošināt
sadarbības platformas brīvprātīgi cīnīties pret nelegālu satura
ievietošanu tiešsaistē un veicināt vispārēju uzticību platformai,
palīdzot nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu piedāvājumu.
Eiropas Komisija aicina dalībvalstis meklēt līdzsvarotu
pieeju, kā nodrošināt, ka, no vienas puses, patērētāji tiek
augstā līmenī aizsargāti, jo īpaši pret negodīgu komercpraksi,
un, no otras puses, darījumiem, kas tiek veikti starp fiziskām
personām, netiek uzliktas nesamērīgas informācijas sniegšanas
prasības un cita veida administratīvais slogs.
Sadarbības ekonomika paver jaunas nodarbinātības iespējas,
kurās ieņēmumus var gūt ārpus tradicionālajām darba tiesiskajām
attiecībām, un dod iespēju cilvēkiem strādāt elastīgā režīmā. Lai
palīdzētu cilvēkiem būt aktīvākiem, tajā pašā laikā garantējot
taisnīgus darba nosacījumus un pienācīgu un ilgtspējīgu sociālo
aizsardzību, dalībvalstīm vajadzētu izvērtēt, cik adekvātas ir
nacionālās darba tiesību normas attiecībā uz sadarbības
uzņēmējdarbības modeli, kā arī sagatavot nepieciešamās norādes un
skaidrojumus.
Attiecībā uz nodokļu saistību izpildi Eiropas Komisija norāda,
ka tāpat kā uz visiem ekonomikas dalībniekiem, arī uz sadarbības
ekonomiku attiecas nosacījumi par nodokļu nomaksu. Vienlaikus
tiek vērsta uzmanība uz atsevišķiem riskiem sadarbības ekonomikā:
ir grūti identificēt nodokļu maksātājus un ar nodokļiem
apliekamos ienākumus, kā arī trūkst informācijas par pakalpojumu
sniedzējiem. Līdz ar to Eiropas Komisija iesaka dalībvalstīm
tiekties uz samērīgām saistībām un vienlīdzīgiem nosacījumiem.
Sadarbības ekonomika ir pavērusi jaunas iespējas, kā nodokļu
iestādes un nodokļu maksātāji var izpildīt savas nodokļu
saistības. Šajā gadījumā sevišķi liela nozīme ir tam, ka ar
tiešsaistes platformu starpniecību tiek nodrošināta datu
izsekojamība.
Eiropas Komisija skaidro, ka sadarbības platforma var
darboties arī kā attiecīgā pakalpojuma (transporta vai īstermiņa
īres) nodrošinātāja, taču tādā gadījumā uz sadarbības platformām
varētu attiecināt attiecīgo nozares regulējumu, tostarp prasības
par uzņēmējdarbības atļaujām un licencēšanu, ko parasti piemēro
pakalpojumu sniedzējiem. Galvenās pazīmes, kas liecina, ka
platforma iesaistās pakalpojuma sniegšanā un attiecīgi platformai
var attiecināt nozares pakalpojumu regulējumu ir šādas:
sadarbības platforma nosaka gala cenu, obligātus nosacījumus, pēc
kādiem pakalpojums sniedzams, un sadarbības platformai pieder
pamataktīvi, ar kuriem nodrošina pakalpojumu. Vienlaikus
norādīts, ka šīm prasībām jābūt nediskriminējošām un samērīgām.
Eiropas Komisija ieskatā ar pievienotās vērtības nodokli
reglamentējošie normatīvie akti ir attiecināmi arī uz sadarbības
platformām un to sniegtajiem pakalpojumiem, turklāt ļoti būtiska
ir nodokļu nomaksa.13
Eiropas Komisija uzsver, ka dalībvalstīm nav ieteicams
izstrādāt vienu kopīgu normatīvo aktu, kas reglamentēs pilnīgi
visas sadarbības ekonomikas jomas, bet izvērtēt katru sektoru
atsevišķi.
2.3. Citu valstu
pieredze sadarbības ekonomikas ieviešanā
Francijas tiesiskais regulējums
Vērtējot Francijas sadarbības ekonomikas tiesisko regulējumu
jāsecina, ka Francijas regulējums ir demokrātisks, nav
īpašu noteikumu attiecībā uz viesu izmitināšanas pakalpojumiem
sadarbības ekonomikā, tomēr pašreizējais īstermiņa īres apjoms ir
radījis apstākļus, kuru rezultātā lielās pilsētas ir izvēlējušās
regulēt izmitināšanas pakalpojumus. Un otrādi, finanšu un
transporta nozares ir definētas un labi reglamentētas
saistībā ar sadarbības ekonomiku, kas padara vieglu piekļuvi
platformām un ļauj fiziskām personām vienkārši iesaistīties
sadarbības ekonomikā.
Vērtējot transporta sektora tiesiskā regulējuma piemērotību
sadarbības ekonomikai, Francija novērtēta 6. vietā no 28 ES
valstīm, jo tiesiskais regulējums ir īpaši draudzīgs automašīnu
koplietošanai un koplietošanas braucieniem, nav nepieciešamas
atļaujas vai profesionālas licences. Francijas transporta kodeksā
fizisko personu automašīnu koplietošana ir definēta kā
"abonēto lietotāju vai lietotāju, kurus atļāvusi
transportlīdzekļu vadītāju organizācija vai attiecīgā persona,
sauszemes motorizētu transportlīdzekļu vai autotransporta
līdzekļu autobāzes koplietošana. Katrs abonents vai pilnvarots
lietotājs var piekļūt transportlīdzeklim bez vadītāja izvēlētajā
maršrutā uz ierobežotu laiku." Būtiski ir tas, ka automašīnu
koplietošanas gadījumā fiziskām personām kā pakalpojumu
sniedzējiem nav nepieciešamas profesionālas licences vai
pilnvarojumi, lai pievienotos automašīnu koplietošanas
pakalpojumam.
Savukārt fizisko personu braucienu koplietošana ir definēta kā
"mehāniskā transportlīdzekļa ar vadītāju un vienu vai
vairākiem pasažieriem kopīga izmantošana brauciena laikā, ko
vadītājs veic savā vārdā, bez atlīdzības, izņemot izmaksu
dalīšanu". Francijas Kasācijas tiesa ir paziņojusi, ka
fizisko personu braucienu koplietošanā nav vajadzīga atļauja vai
profesionāla licence, ja koplietošanas pakalpojums ir bez maksas
vai pēc izmaksu dalīšanas principa.
Attiecībā uz operatoriem (platformām) Francijas tiesiskais
regulējums nosaka, ka tiem nepieciešams reģistrēties īpašā
reģistrā. Tas ietver komersanta reģistrācijas izraksta kopiju,
apdrošināšanas apliecību, kas attiecas uz profesionālo atbildību,
reģistrācijas apliecības kopiju (pelēko karti) katram
transportlīdzeklim un vadītājam, katra autovadītāja profesionālās
kartes kopiju, kas iegūta pēc apmācības un eksāmena, un
pierādījumu katra transportlīdzekļa finansiālām iespējām. Līdz ar
to neprofesionālie autovadītāji nevar sniegt pārvadājumu
pakalpojumus, un pakalpojumu sniedzēji nevar neregulāri sniegt
pakalpojumus bez licences. Šo lēmumu nesen apstiprināja Francijas
Konstitucionālā tiesa lēmumā par UberPOP darbību. Šī
iemesla dēļ Parīzes pilsētas administrācija ir aizliegusi
UberPOP, Djump un Heetch braukšanas
platformu, kuru autovadītāji nav profesionāļi bez pārvadājumu
pakalpojumus licences, darbību.
Vērtējot izmitināšanas pakalpojumu sadarbības ekonomikas
tiesisko regulējumu Francija novērtēta 16. vietā no 28 ES
valstīm. Francijā ir saistoši noteikumi par tiešsaistes
platformām un īstermiņa īri (normatīvie akti tūrisma un
pilsētplānošanas jomā), bet nav īpašu normatīvo aktu par viesu
izmitināšanas pakalpojumiem sadarbības ekonomikā. Kā trūkums
izmitināšanas pakalpojumu regulējumā tiek norādīts tas, ka nav
skaidra definīcija par atļauto fizisko personu darījumu veidiem.
Tomēr Tūrisma likums nosaka īstermiņa īri kā "mēbelētu
mājokļu nomas maksu". "Mēbelēts mājoklis" ir
definēts kā "mēbelētas villas, dzīvokļi vai studijas īrnieka
ekskluzīvai izmantošanai, ko piedāvā īrei nepastāvīgam klientam,
kurš uzturēšanos raksturo ar dienu, nedēļu vai ar mēnesi un kurš
nepiedāvā tur pastāvīgo dzīvesvietu". Tomēr ir vērts
norādīt, ka definīcija neaptver fizisko personu darījumu, jo nav
minēts fizisko personu vai darījuma profesionālais raksturs.
Fiziskām personām kā pakalpojumu sniedzējiem, kuri vēlas
izīrēt mājokļus, ir jāinformē pilsētas administrācija, ka
īstermiņa nomniekam ir sekundāra dzīvesvieta. Pilsētās, kurās
dzīvo vairāk nekā 200 000 iedzīvotāju, pašvaldības atļauja
nepieciešama arī, lai mainītu dzīvesvietu, kad nomniekam ir
sekundāra dzīvesvieta, un primārās dzīvesvietas pārtapšanai par
sekundāro dzīvesvietu. Dažās pilsētās (piemēram, Parīzē, Lionā,
Marseļā, Nīcā, Strasbūrā) īpašniekam ir pienākums kompensēt
peer to peer izmitināšanas pakalpojumu. Piemēram,
īpašniekam ir jāmaksā par izmaiņām īpašuma lietošanā Parīzē,
nodrošinot parastu mājokli tajā pašā apkaimē. Ja fiziskā persona
kā pakalpojuma sniedzējs neievēro paziņošanas un atļaujas
saņemšanas prasības, fiziskai personai kā pakalpojuma sniedzējam
var uzlikt naudas sodu līdz 50 000 EUR. Vienlaikus Francija ir
noteikusi izmitināšanas platformām pienākumu, pirmkārt, informēt
platformas lietotājus (pakalpojumu sniedzējus) par to pienākumiem
maksāt nodokļus un, otrkārt, sniegt lietotājiem ikgadējus datus
par lietotāju ienākumiem no platformas izmantošanas. Papildus no
2019. gada ir plānots platformām uzlikt pienākumu šo informāciju
par tās lietotāju ieņēmumiem nodot Francijas nodokļu
administrācijai.
Attiecībā uz izmitināšanas jomu pastāv arī noteikumi valsts
līmenī. Īrnieki nevar piedāvāt īstermiņa īri bez sava
namīpašnieka vai to būvniecības asociācijas piekrišanas. Ja
fiziskā persona kā pakalpojuma sniedzējs saņem apstiprinājumu,
tam nav pienākuma dalīties ar īpašumu (pašam lietot īpašumu,
kamēr tas izīrē īpašumu).
Pastāv skaidrs slieksnis, kas atšķir fiziskās personas
darbības no profesionālām darbībām. Fiziskā persona - pakalpojuma
sniedzējs - kļūst par profesionālu pakalpojuma sniedzēju, ja viņš
piedāvā vairāk nekā piecus numurus, nodrošina izmitināšanu un
piedāvā brokastis vairāk nekā 15 cilvēkiem. Pastāv arī
"profesionāli mēbelēts izīrētāja" statuss, kas tiek
piemērots, ja persona ir reģistrēta Francijas Komercreģistrā kā
"profesionāls izīrētājs", un, ja ikgadējie ieņēmumi par
šo darbību pārsniedz 23 000 EUR vai kopējo summu no citiem
mājsaimniecības ieņēmumiem. Neraugoties uz šo atšķirību, fiziskai
personai kā pakalpojumu sniedzējam jāatbilst noteikumiem, kas
attiecas uz profesionāliem pakalpojuma sniedzējiem, t.i.,
sanitārie standarti, minimālais aprīkojums utt.
Lietuvas
tiesiskais regulējums
Lietuva ir atbalstījusi ideju par sadarbības ekonomiku un
iekļāvusi to kā jebkuru citu biznesa modeli savos tiesību
aktos, piemēram, attiecībā uz vieglo pasažieru pārvadājumu
jomu tiesību aktos ir integrēti visi sadarbības ekonomikas
pamatprincipi - automašīnu koplietošana, braucienu
koplietošana un maršruta pakalpojumi. Vieglo pasažieru
pārvadājumu jomā taksometru vadītājiem ir nedaudz stingrākas
prasības, nekā fiziskām personām pakalpojumu sniedzējām.
Lietuvas autotransporta kodekss tika grozīts 2014. gada 27.
septembrī, lai pielāgotu automašīnu koplietošanu, braucienu
koplietošanu un maršruta pakalpojumus. Fiziskas personas un
juridiskas personas var organizēt pasažieru pārvadājumus, un
pasažierus var pārvadāt ne tikai taksometri, bet arī fiziskās
personas, ja automašīnas atbilst vispārējām prasībām, kas
attiecināmas uz mehāniskajiem transportlīdzekļiem. Ja pakalpojums
ir saistīts ar samaksu, pakalpojumu var organizēt, noslēdzot
līgumu starp pārvadātāju un pasažieri vai izmantojot pakalpojumu
organizētāju, piemēram, sadarbības platformu. Neprofesionāliem
pārvadātājiem atļauts sniegt transporta pakalpojumus, izmantojot
platformas starpniecību. Lietuvas tiesiskais regulējums paredz,
ka pakalpojuma sniedzējiem - taksometriem vai fiziskām personām -
jāiesniedz paziņojums par nodomu sniegt pakalpojumus saskaņā ar
vieglo transportlīdzekļu taksometra noteikumiem pašvaldībai, kurā
pārvadātājs ir reģistrēts vai dzīvo (fizisku personu gadījumā).
Pārvadātāja atļauja pakalpojumam ir jāizsniedz nākamajā dienā pēc
paziņojuma par nodomu veikt pakalpojumu saņemšanas. Pastāv arī
alternatīva, ka paziņojumu par nodomu veikt pakalpojumu, var
iesniegt pasažieru transporta pakalpojumu organizētājs, t.i.,
sadarbības platforma. Transporta nodrošinājumam jāatbilst
noteikumiem, ko noteikusi Lietuvas Republikas Finanšu ministrijas
Valsts nodokļu inspekcija, kā arī jābūt nodrošinātai informācijai
par ienākumiem, kas gūti no pakalpojuma sniegšanas. Nodokļu
informāciju Valsts nodokļu inspekcijā var iesniegt fiziskās
personas kā pakalpojuma sniedzējs vai organizētājs, t.i.,
sadarbības platforma. Pakalpojumu sniedzējiem nav jābūt
saistītiem ar platformu vai operatoru.
Lietuvā nav prasības attiecībā uz profesionālajām licencēm vai
atļaujām koplietojot automašīnu vai daloties ar citiem
transportlīdzekļiem, izņemot licenci, kas iegūta, iesniedzot
paziņojumu par nodomu sniegt pakalpojumu. Noteikumi vienādi
attiecas gan uz taksometriem, gan fiziskām personām kā
pakalpojumu sniedzējiem. Papildus autovadītāja apliecībai
pakalpojumu sniedzējiem jāiesniedz individuālās darbības
sertifikāts, dzīvesvietas deklarācija tajā pašā pašvaldībā, kurā
nodrošinās pakalpojumus, transportlīdzekļa reģistrācijas
apliecība, dokumenti par transportlīdzekļa tehnisko stāvokli,
autovadītāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas dokumenti
un dokumenti, kas apliecina transportlīdzekļa valdījuma juridisko
pamatu. Oficiālajiem taksometru vadītājiem ir jānokārto
taksometru vadīšanas eksāmens. Automobiļu koplietošanas
pakalpojumu sniedzējiem nav nepieciešama profesionāla licence,
bet tiek piemērotas prasības attiecībā uz pakalpojumu komerciālu
sniegšanu, piemēram, iespējams augstākā apdrošināšana, biežākas
periodiskās tehniskās pārbaudes utt.
Braukšanas maksas tarifi nav ierobežoti nedz fiziskām personām
kā pakalpojumu sniedzējiem, nedz taksometriem, taču taksometriem
ir papildu noteikumi attiecībā uz automašīnu marķēšanu, tehnisko
pārbaudi u.c. Tiesību aktos taksometru skaits nav ierobežots,
tomēr pašvaldībām ir tiesības noteikt taksometru skaita
ierobežojumus.
Viesu izmitināšanas jomā Lietuva novērtēta kā viena no līderēm
starp ES dalībvalstīm sadarbības ekonomikā. Sadarbības ekonomiku
reglamentē Tūrisma likums un normatīvie akti dzīvojamo ēku
izīrēšanas jomā, kas nosaka mazākas prasības nekā Tūrisma likums.
Fiziskās personas kā pakalpojuma sniedzēji ir reglamentēti
saskaņā ar Tūrisma likumu, kas ir vienlīdzīgs tiem, kas nodrošina
viesu izmitināšanas pakalpojumus vai lauku tūrisma pakalpojumus.
Likums ierobežo telpu skaitu un ietver noteikumus par drošību un
higiēnu. Fiziskām personām kā pakalpojuma sniedzējiem iepriekš
jāinformē Valsts tūrisma departaments par saviem pakalpojumiem
pirms pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas. Regulējums par fiziskām
personām kā pakalpojuma sniedzējiem nav skaidrs, jo normatīvajos
aktos dzīvokļu izīrēšanas jomā ir mazāk prasību nekā Tūrisma
likumā. Apakšīre ir likumīga, ja fiziskā persona kā pakalpojuma
sniedzējs saņem rakstisku atļauju no īpašuma īpašnieka. Primāro
un sekundāro dzīvesvietu nav Lietuvas tiesību aktos, un
izīrētājam nav pienākuma atrasties īpašumā, to izīrējot.
Lielbritānijas tiesiskais regulējums
Lielbritānija ir viena no vadošajām valstīm Eiropā attiecībā
uz atvieglotiem nosacījumiem un stimuliem sadarbības ekonomikai.
Kaut arī sadarbības ekonomika nav īpaši regulēta, tā
izceļas gandrīz visās jomās, jo Lielbritānijas valdība ir
izstrādājusi vadlīnijas sadarbības ekonomikas principu
skaidrošanai, organizējusi seminārus un konferences, kā arī
valdībai ir izdevies izveidot labas partnerattiecības ar
sadarbības platformām.
Transporta nozares novērtēta 11. vietā no 28 ES dalībvalstīm.
Fizisko personu automašīnu koplietošana valsts tiesību aktos nav
definēta, tādējādi nav specifisku noteikumu, kas attiecas uz šo
darbību. Tas arī nozīmē, ka nav nepieciešama atļauja, lai
fiziskās personas varētu dalīties ar savu automašīnu sadarbības
platformā.
Vairāk regulēta ir fizisko personu braucienu koplietošana.
Braucienu koplietošana, ja atlīdzība par darbību atbilst tikai
ekspluatācijas izmaksām, ir atļauta un nav regulēta. Tomēr, ja
vadītājs gūst peļņu no pakalpojuma, tā transportlīdzeklis tiek
klasificēts kā privāts īres transportlīdzeklis, un vadītājam
jābūt licencētam. Šajā gadījumā licencētai jābūt pat fizikai
personai, arī situācijā, ja šī fiziskā persona pakalpojuma
sniedzējs pakalpojumus piedāvā neregulāri. Prasības licences
iegūšanai ietver vairāk kā tikai vadītāja apliecību, t.sk., tam
nav sodāmības reģistrā, prasības atšķiras starp pilsētām.
Noteikumi par pieteikšanos taksometru licencēm būtiski
atšķiras no noteikumiem, kas attiecas uz fiziskām personām.
Londonā taksometru atļauju skaits nav ierobežots, tomēr
galvaspilsētai ir ļoti augsti kvalitātes standarti, kas darbojas
kā alternatīvs šķērslis izsniegto licenču skaitam. Liverpūlē
ierobežojums ir 1 417 izsniegtas licences, un Mančestrā šis
skaitlis ir 814. Visos trijos iepriekš minētajos pilsētu rajonos
fizisko personu īres transportlīdzekļu licencēm nav
ierobežojumu.
Lielbritānijā pakalpojuma sniedzēji var brīvi noteikt savas
cenas, jo nav kontroles režīma attiecībā uz cenām, tomēr
pakalpojuma sniedzējs un saņēmējs vienmēr iepriekš vienojas par
maksu. Taksometriem nav nepieciešams būt saistītiem ar
nosūtīšanas centru vai platformu.
Kopumā viesu izmitināšanas nozare sadarbības ekonomikas
kontekstā Lielbritānijas tiesību aktos nav regulēta. Tā vietā
tiek piemēroti vispārējie noteikumi. Lielbritānijā nav
regulējuma, kas noteiktu fizisko personu sniegtos pakalpojumus.
Tā rezultātā nav skaidra fizisko personu kā pakalpojuma sniedzēja
darījumu veida noteikšana, kā arī nav noteikts, kas fiziskām
personām kā pakalpojuma sniedzējiem ir atļauts vai aizliegts.
Citas sekas tam, ka nepastāv tiesiskais regulējums, kas
reglamentē fizisko personu sniegtos izmitināšanas pakalpojumus,
ir tāds, ka fiziskām personām kā pakalpojuma sniedzējiem nav
jāiegūst atļauja pirms to dzīvesvietas izīrēšana. Turklāt 2015.
gada īpašuma stāvokļa pārskatā privātajā īrē nozare atzīst, ka
valdībai nav vēlēšanās regulēt tirgu valsts līmenī, ieviešot
licencēšanas režīmu. Tomēr lietas ir nedaudz stingrākas Londonā
nekā pārējā Lielbritānijas daļā, kur vietējās varas iestādes
tehniski ir pilnvarotas ieviest licencēšanas prasības, ja tās
vēlas to darīt.
Lielbritānijā fiziskām personām kā pakalpojuma sniedzējiem nav
jāpaziņo to iznomātājam vai viņu būvniecības asociācijai, ka viņi
izīrē savu dzīvesvietu - to piemēro valsts līmenī. Fizikās
personas kā pakalpojuma sniedzēji var atļaut uzturēties tā
īrniekam 90 dienas gadā saskaņā ar 2015. gada likumu par
ierobežojumu atcelšanu, saskaņā ar kuru īpašums tiek uzskatīts kā
"pagaidu guļvieta", un īpašniekam ir jāpieprasa
plānošanas atļauja. Ir iespējams arī atļaut otru dzīvesvietu, bet
tas var būt nepieciešama licence. Tur nav ierobežojumu attiecībā
uz uzturēšanās proporciju. Tāpat fiziskai personai kā pakalpojuma
sniedzējam nav pienākums dzīvot mājoklī tā izīrēšanas perioda
laikā. Visbeidzot, vietējās iestādes var pārbaudīt un identificēt
dzīvojamo māju apdraudējumus saskaņā ar "Mājokļu veselības
un drošības novērtējuma sistēmu" (ieviesta ar "Mājokļu
likumu 2004"). Pārbaudes var veikt pēc īrnieka pieprasījuma
vai padomes vēlēšanās. Pārbaudes attiecas uz ūdens, gāzes un
elektrības iekārtām, higiēnas un sanitārām iekārtām utt.
Lielbritānijas nodokļu un muitas administrācijas veiktajā
pētījumā par sadarbības ekonomiku minēts, ka 54% aptaujāto
respondentu sadarbības ekonomiku uzskata tikai par veidu kā gūt
papildus ienākumu. Personas, kas darbojas sadarbības ekonomikā
sevi uzskata par pašnodarbinātajām personām, ja tām ir kontrole
pār savu darbu (dalību), tām pieder aprīkojums, ar kuru sniegts
pakalpojumus, tās nesaņem darba ņēmēja ieguvumus, saņem
atalgojumu ar platformas starpniecību nevis no platformas.
Vairākas personas arī minēja, ka sevi uzskata par
pašnodarbinātajām, jo platformas noteica. Saskaņā ar šo pētījumu
81% aptaujāto respondentu Lielbritānijā ar sadarbības ekonomikas
starpniecību gadā nopelna zem 11 000 mārciņu. Personas, kas
pelnīja virs 11 000 mārciņu, galvenokārt darbojas sadarbības
ekonomikā pilnu laiku (lielākoties nodarbinātas transporta vai
īstermiņa pakalpojumu sniegšanas jomās). 54% respondentu
neuzskata, ka no šiem ienākumiem būtu jāmaksā nodokļi, savukārt
tikai 27% respondentu uzskata, ka nodokļi jāmaksā. 51% aptaujāto
arī ir pārliecināti, ka pilnībā zina savas nodokļu saistības un
pienākumus. 14
2.4. Sadarbības
ekonomikas tendences Latvijā un identificētie
problēmjautājumi
Latvijā kopumā transporta, izmitināšanas un finanšu sektorā
darbojas 11 platformas un to kopējais tirgus apjoms 2016. gadā
sasniedza 157,7 milj. EUR, nodrošinot 3 162 darba vietas.
Vērtējot sadarbības ekonomikas lomu Latvijas tautsaimniecībā,
Eiropas Komisija secina, ka Latvija ir viena no vadošajām Eiropas
Savienības dalībvalstīm attiecībā uz platformu skaitu (3,59
platformas uz vienu miljonu iedzīvotāju), sadarbības ekonomikas
ieņēmumiem attiecībā pret iekšzemes kopproduktu (0,63% no
iekšzemes kopprodukta) un šajā jomā nodarbinātām personām (0,33%
no visiem), kas pārsniedz ES vidējo rādītāju.15
Sadarbības platformas Latvijas iedzīvotāju vidū guvušas lielu
atsaucību. Latvija ir TOP 3 Eiropas valstu vidū, kuras
iedzīvotāji jau ir izmantojuši sadarbības platformas (Francijā
36%, Īrijā 35%, Latvijā 24%, Horvātijā 24%), un kuras iedzīvotāji
regulāri izmanto sadarbības ekonomikas platformas (Īrijā 12%,
Latvijā 9%, Francijā 7% iedzīvotāju). 16
Eiropas Komisijas pētījumā, vērtējot uzņēmējdarbības vides
piemērotību sadarbības ekonomikai, Latvija ierindota 22. vietā
starp 28 dalībvalstīm. Latvija augstu novērtēta viesu
izmitināšanas jomā, kas galvenokārt ir saistīts ar regulējumu
nodokļu un mājokļu noteikumos, bet mazāk labvēlīgs vērtējums ir
finanšu un transporta pakalpojumu jomā. Viszemāk Latvijā
novērtēta sadarbības ekonomikas administrēšana.
Latvijā nav īpašs atsevišķs normatīvais akts, kas vispārēji
regulētu sadarbības ekonomiku, taču atsevišķi nosacījumi ir
ietverti vairāku jomu normatīvajos aktos. Latvijā sadarbības
ekonomika visvairāk ir attīstījusies kopfinansējuma pakalpojumu,
vieglo pasažieru pārvadājumu un viesu īstermiņa izmitināšanas
jomās.
Kopfinansējumu pakalpojumu jomā Finanšu ministrija ir
izstrādājusi un 2017. gada 7. septembrī izsludinājusi Valsts
sekretāru sanāksmē likumprojektu "Kopfinansējuma pakalpojumu
likums", kas paredz noteikt kopfinansējuma pakalpojumu
sniedzēja darbības principus, atbildību, licencēšanas un
uzraudzības kārtību, ieguldītāju un aizdevumu saņēmēju interešu
aizsardzības pasākumus. Papildus tam Ministru kabinetā 2018. gada
14. augustā ir apstiprināts Informatīvais ziņojums "Par
virtuālo valūtu izmantošanas ieguvumiem un riskiem, un tālāko
rīcību jomas attīstības veicināšanai un identificēto risku
mazināšanai"17, saskaņā ar kuru ir paredzēti
vairāki pasākumi, tādejādi nodrošinot lielāku noteiktību un
caurskatāmību finanšu pakalpojumu regulējuma, nodokļu,
grāmatvedības un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
terorisma finansēšanas novēršanas jomā. Vienlaikus, lai izvērtētu
tehnoloģijas potenciālu, uzlabotu valsts pārvaldes pakalpojumu
efektivitāti un drošību, veicinātu tehnoloģiju izmantošanu
privātajā sektorā, identificētu barjeras un sagatavotu
priekšlikumus pasākumiem tehnoloģijas atbalstam Ekonomikas
ministrija šobrīd izstrādā informatīvo ziņojumu "Par
blokķēdes tehnoloģijas izmantošanas piemēriem, perspektīvām un
tālāko rīcību jomas attīstības veicināšanai".
Ņemot vērā, ka vieglo pasažieru pārvadājumu un viesu īstermiņa
izmitināšanas jomās arī strauji attīstās sadarbības ekonomika,
turpmāk šajā konceptuālajā ziņojumā detalizētāk tiek apskatītas
šīs jomas.
Sadarbības ekonomikas tendences vieglo
pasažieru pārvadājumu jomā
Attiecībā uz vieglo pasažieru pārvadājumu jomu, uzsākot darbu
pie sadarbības ekonomikas iniciatīvas un regulējuma izstrādes,
Ekonomikas ministrija 2016. gada 29. jūnijā noslēdza Savstarpējās
sapratnes memorandu ar lielākajām pārvadātāju platformām par
vairākiem pamatprincipiem, paredzot, ka Ekonomikas ministrija
pieņems sadarbības ekonomikas filozofiju un konceptuāli atbalstīs
regulējuma ieviešanu, vienlaikus paredzot, ka nozare iestāsies
par caurskatāmas nodokļu nomaksas principiem, patērētāju tiesību
aizsardzību, godīgu komercpraksi un pasažieru un pakalpojuma
sniedzēju drošību, kā arī iesaistīsies dialogā ar atbildīgajām
iestādēm. Līdz ar to tika sperti pirmie soļi, lai sekmētu
modernas, tehnoloģijās bāzētas ekonomikas attīstību, kas
vienlaikus nodrošina nozares sakārtošanu un iekļaušanos kopējā
pasažieru pārvadājumu tirgū.
Lai pavērtu iespējas modernas ekonomikas attīstībai pasažieru
pārvadāšanā Saeima 2017. gada 28. septembrī pieņēma grozījumus
Autopārvadājumu likumā. Savukārt Ministru kabinets 2018. gada 6.
martā pieņēma ar likumu saistītus Ministru kabineta
noteikumus.18 Atbilstoši veiktajām izmaiņām vieglo
pasažieru pārvadājumu regulējumā turpmāk šos pakalpojumu var
piedāvāt, pieprasīt un apstiprināt, izmantojot elektronisko
sakaru līdzekļus tiešsaistē tīmekļvietnē vai mobilajā aplikācijā.
Apmaksāt šādus pakalpojumus var tikai bezskaidrā naudā, tādejādi
uzraugošajām institūcijām nodrošinot izsekojamu darījumu plūsmu.
Līdz ar to regulējums pasažieru komercpārvadāšanu sadalījis
divos veidos taksometru pārvadājumi un pārvadājumi ar vieglo
automobili. Pēc Eiropas Komisijas skaidrojuma vieglo
automobiļu komercpārvadājuma regulējumā ir ietverti sadarbības
ekonomikas principi, t.i., izmantojot tiešsaistes platformas,
mobilās lietotnes vai citus risinājumus tiek savienots
pakalpojuma sniedzējs ar lietotāju.
Sadarbības ekonomikas tendences izmitināšanas
sektorā
Attiecībā uz izmitināšanas sektoru sadarbības ekonomikas
platformas tiek izmantotas apartamentu jeb dzīvokļu izīrēšanai.
Apartamenti Latvijā tiek izīrēti, pamatā izmantojot rezervēšanas
portālu booking.com un sadarbības ekonomikas platformu
airbnb.com. Kopumā abos portālos Rīgā 2016. gadā tika
uzskaitītas19 3 629 gultas vietas, savukārt 2017. gadā
jau 5 045 gultas vietas, kas ir 30% no visām gultasvietām Rīgā
(2017. gadā Rīgā bija 15 788 gultas vietas viesnīcās un tām
pielīdzinātās tūristu mītnēs20 - kopā ar apartamentiem
tas ir 20 833 gultasvietas). 60% no visiem apartamentiem Rīgā ir
pieejami tirgū ar sadarbības ekonomikas platformas
airbnb.com starpniecību. Pašlaik Latvijā airbnb.com
ir vienīgā sadarbības ekonomikas platforma ar ievērojamu tirgus
daļu. Otra līdzīga sadarbības ekonomikas platforma
wimdu.com Rīgā piedāvā tikai 133 apartamentus, no kuriem
liela daļa ir neaktīvi. Airbnb.com 2016. gadā Latvijā
nodrošināja 350 darbavietas un nodrošināja kopējos ieņēmumus 6.3
milj EUR apmērā.21
Latvijas tiesību akti nereglamentē izmitināšanas nozari
sadarbības ekonomikas jomā un šādi fizisko personu darījumi
sadarbības ekonomikas ietvaros nav definēti. Tas būtiski
apgrūtina nozares uzraudzību, jo apartamenti, kas tiek izīrēti ar
platformu starpniecību, netiek uzskaitīti statistikā, kā arī
netiek veikta šādu pakalpojumu kvalitātes un drošības
uzraudzība.
Vienlaikus jānorāda, ka Latvijā pašreiz spēkā esošie
normatīvie akti neizdala ilgtermiņa vai īstermiņa dzīvojamo telpu
īri. Likumprojekta "Dzīvojamo telpu īres likums"
(Saeimā 2018. gada 21. jūnijā pieņemts 1. lasījumā) 2. panta
trešās daļas 3. punkts paredz noteikt, ka dzīvojamo telpu
sezonālu vai īstermiņa lietošanu (piemēram, vasarnīcas, viesu
nami) īres līgumi ir slēdzami Civillikumā noteiktajā kārtībā,
līdz ar to jaunais likums uz iepriekš minēto līgumu noslēgšanu
nebūs attiecināms.
Apkopojot augstāk minēto, pasažieru pārvadāšanu reglamentē
Autopārvadājumu likums un to saistošie Ministru kabineta
noteikumi, savukārt viesu izmitināšanu - normatīvie akti mājokļu,
īres, nodokļu un citās jomās. Vadoties no Eiropas Komisijas
ieteikumiem un citu valstu pieredzes, ir jāizvērtē, vai ir
nepieciešams vispārējs regulējums sadarbības ekonomikai, vai arī
ir pilnveidojami katras jomas normatīvie akti, kuros ir
identificējamas problēmas attiecībā uz sadarbības ekonomiku.
Sadarbības ekonomika ir ļoti strauji augoša un mainīga ekonomika,
to nav iespējams precīzi prognozēt, tā var attīstīties jebkurā
pakalpojumu jomā - tas būtiski apgrūtina vienota regulējuma
izstrādi. Turklāt, katra pakalpojumu joma ir ļoti specifiska ar
tikai tai raksturīgām iezīmēm un problēmām, kuras efektīvāk
risināt ir attiecīgajos nozaru regulējumos, nevis vienotā
normatīvā. Tādēļ turpmāk konceptuālajā ziņojumā Ekonomikas
ministrija izvērtē pasažieru komercpārvadājumu ar vieglo
automobili un īstermiņa izmitināšanas jomas Eiropas Komisijas
ieteiktajos piecos virzienos: piekļuve tirgum, atbildības
sadalījums, patērētāju aizsardzība, nodarbinātība un nodokļu
nomaksa.
Piekļuve
tirgum
Šobrīd katrā nozarē un jomā pastāv savs regulējums par
atļaujām, nepieciešamajiem saskaņojumiem, licencēm un
reģistrāciju. Nav kopēja regulējuma un uzskaitījuma, kādas
atļaujas, saskaņojumi, licences, reģistrācijas nepieciešamas
uzņēmējdarbībā. Līdz ar to arī sadarbības ekonomikā iesaistītām
personām jāievēro atbilstoši normatīvie akti.
Piekļuve tirgum vieglo pasažieru pārvadājumu
jomā
Piemēram, saskaņā ar Autopārvadājumu likumu nepieciešama
atļauja pasažieru regulāro komercpārvadājumu veikšanai, kā arī
pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru
vai ar vieglo automobili, ir jāsaņem speciālā atļauja (licence).
Tātad tas attiecas arī uz gadījumiem, kad attiecīgie pārvadājumi
tiek organizēti ar platformu starpniecību.
Atbilstoši Autopārvadājuma likumam pārvadātājs ir komersants,
zemnieku vai zvejnieku saimniecība, kas pēc pasūtījuma vai līguma
ar nosūtītāju, pasažieri vai uz cita tiesiska pamata uzņemas
pārvadājuma saistību, līdz ar to pārvadājumus var veikt tikai
komersants, izslēdzot fiziskām personām iespējas veikt
pārvadājumus, tādejādi būtiski palielinot barjera jaunu
dalībnieku ienākšanai un sadarbības ekonomikas attīstībai.
Esošais Autopārvadājumu likuma regulējums nosaka, ka vieglie
pasažieru pārvadājumi ir uzskatāmi par komercdarbību, t.i. tiek
veikti ar mērķi gūt peļņu, līdz ar to pārvadājumu jomā šobrīd
netiek paredzēts viens no sadarbības ekonomikas principiem
kopbraukšana - situācija, kad transporta līdzekļa vadītājs,
pamatojoties tikai uz savām vajadzībām nosaka sava brauciena
galamērķi, , informējot par savu plānoto braucienu, tam var
pievienoties līdzbraucēji, kuriem ir nepieciešams nokļūt vadītāja
norādītājā vietā (kopīgi dalot ceļa izdevumus, piemēram, izmaksas
par degvielu). Šāda darījumu mērķis nav gūt peļņu, bet dalīties
ceļa izdevumu segšanā. Tomēr ņemot vērā, ka šādus darījumus ir
grūti nošķirt no pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo
automobili, kur brauciena gala mērķi nosaka pasažieris nevis
mašīnas vadītājs, Finanšu ministrija piesardzīgi raugās uz šo
regulējumu. Ekonomikas ministrijas ieskatā šādiem darījumiem,
kuru mērķis nav tieša peļņas gūšana nevajadzētu noteikt īpašu
regulējumu, jo saskaņā ar Eiropas Komisijas sniegtajām
rekomendācijām tā nav uzskatāma par profesionālu darbību un tā
nav vērsta uz peļņas gūšanu.
Vienlaikus mazinot barjeras sadarbības ekonomikas dalībniekiem
un paredzot iespēju fiziskām personām veikt vieglo pasažieru
pārvadājumus, nepieciešams izvērtēt un pārskatīt Autopārvadājumu
likumu, paredzot, ka fiziska persona var saņemt licenci pasažieru
komercpārvadājumiem ar vieglo automobili, ja fiziskā persona ir
reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicējs Valsts ieņēmumu
dienestā.
Piekļuve tirgum izmitināšanas sektorā
Kaut arī izmitināšanas sektorā netiek atsevišķi regulēta
piekļuve tirgum, nav nepieciešamas licences vai atļaujas, tūristu
mītnēm, lai varētu veikt viesu izmitināšanu, ir jāievēro
specifiski noteikumi attiecībā uz tādām prasībām, kā ugunsdrošība
vai higiēna. Savukārt, lai varētu izīrēt savu dzīvokli īrniekam,
šādas prasības nav jānodrošina. Faktiski īpašnieks dzīvokli var
izīrēt bez specifiskiem ierobežojumiem gan pa tiešo, gan ar
sadarbības ekonomikas platformu starpniecību. Turklāt Civillikums
un likums "Par dzīvojamo telpu īri" ļauj arī pašam
īrniekam nodot apakšīrē viņa īrēto telpu vai tās daļu, ja
izīrētājs tam piekrīt.
Ņemot vērā minēto un to, ka Eiropas Komisija neatbalsta
sadarbības ekonomikas piekļuves tirgum ierobežošanu, Ekonomikas
ministrija neuzskata, ka apartamentu izīrēšanai būtu jāpiemēro
kāds no tirgus ierobežošanas veidiem. Tomēr atsevišķos gadījumos,
kur tiek novērota augsta ekonomiskā darbība, ir jāizvērtē
nepieciešamība piemērot līdzīgas ugunsdrošības vai higiēnas
prasības, kādas tās ir klasiskajām tūristu mītnēm (viesnīcām,
hosteļiem, viesu namiem). Šādu prasību piemērošana var būt tikai
gadījumos, kur apartamentus izīrē fiziska vai juridiska persona
peļņas gūšanas nolūkā, tā nedrīkst būt diskriminējoša un tai
jābūt pamatotai.
Atbildības sadalījums
Tā kā sadarbības ekonomikā iesaistītām personām jāievēro
atbilstoši normatīvie akti, tad arī tie atbild par attiecīgo
normu neievērošanu. Līdz ar to var secināt, ka attiecībā uz
atbildības sadalījumu nav identificētu problēmu sadarbības
ekonomikā. Tomēr, tā kā sadarbības ekonomikā parādās jauni
subjekti, piemēram, (platforma), ir jāizvērtē, vai un kādi
pienākumi un atbildība ir noteikta šādām personām un
nepieciešamības gadījumā ir jāpilnveido regulējums.
Atbildības sadalījums vieglo pasažieru
komercpārvadājumu jomā
Esošais regulējums22 vieglo pasažieru
komercpārvadājumu jomā nosaka, ka datu apmaiņa notiek starp
pārvadātāju un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk - VID), taču
faktiski pārvadātājam nav pieejami visi dati, jo tos monitorē
platformas, līdz ar to pārvadātāji nav datu īpašnieki vai
turētāji un pastāv būtisks risks, ka pārvadātajam nebūs pieejami
dati par sniegtajiem pakalpojumiem un faktiski veiktajiem
darījumiem. Tādējādi pārvadātājs nevar nodrošināt iepriekš
minētajos noteikumos paredzēto pienākumu izpildi, jo nevar
uzņemties atbildību par trešās personas (tīmekļa vietnes, mobilās
lietotnes, zvana centra) rīcību. Satiksmes ministrija konceptuālā
ziņojuma izstrādes laikā ir sagatavojusi likumprojektu
"Grozījumi Autopārvadājumu likumā", kas paredz, ka
turpmāk visus datus VID iesniedz platformas, līdz ar to
konstatēto trūkumu plānots novērsts līdz ar likumprojekta
apstiprināšanu.
Vienlaikus ir konstatēts, ka nepieciešams izvērtēt un
pilnveidot atbildības jautājumus pārkāpumu gadījumā, t.sk.
jautājumus, kas saistīti ar uzraudzības pasākumiem.
Atbildības sadalījums izmitināšanas
sektorā
Izmitināšanas sektorā Tūrisma likuma 11. panta septītā daļa
nosaka, ka komersanti un saimnieciskās darbības veicēji
nodrošina, ka tūristu mītnēs izmitinātie ārzemnieki personīgi
aizpilda un paraksta deklarācijas veidlapu un pierāda savu
identitāti, uzrādot derīgu, identitāti apliecinošu dokumentu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumiem Nr.
226 "Noteikumi par ārzemnieka deklarācijas veidlapas
aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas kārtību" komersantam
vai saimnieciskās darbības veicējiem deklarācijas ir jāglabā
vienu gadu no tās aizpildīšanas dienas un tās pēc rakstiska
pieprasījuma jāizsniedz Valsts policijai vai Valsts robežsardzei.
Iepriekš minētā prasība izriet no Šengenas
konvencijas23 45. panta, kura mērķis ir sniegt
attiecīgām tiesību aizsardzības iestādēm informāciju, lai
novērstu apdraudējumus, veiktu tiesvedību krimināllietās vai
noskaidrotu pazudušo vai nelaimes gadījumos cietušo personu
likteni.
Tūrisma likuma 1. panta pirmās daļas 17. punkts nosaka, ka
tūristu mītne ir ēka, ēku grupa vai labiekārtota vieta
(teritorija), kurā komersants vai saimnieciskās darbības veicējs
nodrošina tūristu diennakts izmitināšanu un apkalpošanu. Līdz ar
to no Tūrisma likuma pašreizējā regulējuma neizriet pienākums
apartamentu izīrētājiem nodrošināt, ka ārzemnieki aizpilda un
paraksta deklarācijas veidlapu atbilstoši Ministru kabineta 2007.
gada 3. aprīļa noteikumiem Nr. 226 "Noteikumi par ārzemnieka
deklarācijas veidlapas aizpildīšanas, glabāšanas un nodošanas
kārtību". Šengenas konvencijas 45. panta 2. punkts paredz,
ka attiecīgā prasība par ārzemnieka deklarācijas veidlapas
aizpildīšanu ir piemērojama personām, kas uzturas kādā
komerciālos nolūkos izīrētā mītnē, tostarp teltīs, autofurgonos
un kuģos. Līdz ar to ir jāveic izmaiņas normatīvajos aktos,
precizējot tūrisma mītņu vai apartamentu definīciju, lai
nodrošinātu, ka arī apartamentos izmitinātie ārzemnieki aizpilda
attiecīgo deklarāciju.
Patērētāju aizsardzība
Latvijā darbojās vispārējs patērētāju aizsardzības regulējums
saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu, kā arī papildu
patērētāju tiesību aizsardzības normas ir noteiktas attiecīgo
nozaru regulējumā.
Patērētāju aizsardzība vieglo pasažieru
pārvadājumu jomā
Attiecībā uz vieglo pasažieru komercpārvadājumiem esošais
regulējums nosaka, ka pasūtītājs pirms braucienu saņem
informācija par pakalpojumu, kā arī uzreiz pēc pārvadājumu
pakalpojuma pabeigšanas (maršrutu, laiku, pakalpojuma summu un tā
aprēķināšanu, apmaksas veidu, kā arī kontaktinformāciju
patērētāju sūdzību iesniegšanai).
Patērētāju aizsardzība izmitināšanas
sektorā
Patērētāju tiesības jānodrošina neatkarīgi no tā, vai
pakalpojums sniegts tradicionālās ekonomikas vai sadarbības
ekonomikas ietvaros. Patērētāju tiesību aizsardzības likumā ir
ietvertas speciālās normas attiecībā uz brīvdienu mītnes
ilgtermiņa lietošanas līgumiem, kas ir speciāls īres līgumu
paveids un uz to nav attiecināmas likumā "Par dzīvojamo
telpu īri" noteiktais.24 Vienlaikus judikatūrā ir
atzīts, ka kaut arī uz standarta dzīvojamo telpu īres līgumiem
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 11. pants nav attiecināms,
taču arī no šāda īres līguma izrietošās pušu tiesiskās attiecības
var tikt uzskatītas par tādām, kurām ir piemērojamas patērētāju
tiesību aizsardzības normas.25 Atbilstoši Patērētāju
tiesību aizsardzības likumam uz noslēgtiem īres līgumiem var tikt
attiecinātas normas par netaisnīgiem līguma noteikumiem, ja īres
līgums ir noslēgts starp patērētāju un pakalpojuma sniedzēju.
Līdz ar to Ekonomikas ministrija uzskata, ka Latvijā šajā
jautājumā izmaiņas vai papildinājumi normatīvajos aktos nav
nepieciešami.
Ņemot vērā, ka viesu izmitināšanas sektorā tiek iegūti un
apstrādāti fizisko personu dati, tad attiecīgo datu pārziņiem ir
jāievēro normatīvo aktu prasības fizisko personu datu
aizsardzības jomā. Vispārīgo datu aizsardzības
regulu26 nepiemēro personas datu apstrādei, kuru veic
fiziska persona tikai personiska vai mājsaimnieciska pasākuma
gaitā un kura tādējādi nav saistīta ar profesionālu vai
komerciālu darbību. Līdz ar to arī apartamentu izīrēšanas
gadījumā, ja tas tiek darīts peļņas gūšanas nolūkā un tiek iegūti
un apstrādāti fiziskās personas dati, ir jāievēro Vispārīgās datu
regulas un Fizisko personu datu apstrādes likuma prasības.
Nodarbinātība
Latvijā ir vispārējs regulējums gan darba tiesisko attiecību
jomā, gan darba aizsardzības jomā, gan citi normatīvie akti, kas
jāievēro arī nodarbinot personas sadarbības ekonomikas ietvaros.
Tas attiecas gan uz darba laiku, darba apstākļiem, darbinieku
nosūtīšanu un jebkurām citām prasībām darba tiesību jomā, līdz ar
to uz sadarbības ekonomiku attiecas šīs pašas normas. Ekonomikas
ministrijas ieskatā izvērtējams ir jautājums par attālināto
darbu, tomēr šāds mūsdienīgs darba pienākumu veikšanas veids var
tikt izmantots arī tradicionālajā ekonomikā, tādēļ šis jautājums
nav skatāms atrauti no darba tiesību vispārējā regulējuma.
Nodokļu
nomaksa
Attiecībā uz nodokļu nomaksu nepastāv īpašs nodokļu
regulējums sadarbības ekonomikā iesaistītām personām. Gan
juridiskām personām, gan fiziskām personām, kuras piedalās
sadarbības ekonomikā, ir jāmaksā nodokļi atbilstoši esošajiem
normatīvajiem aktiem nodokļu tiesību jomā.
Piemēram, komersanti, kas sniedz vieglo pasažieru pārvadājumu
pakalpojumus, var būt mikrouzņēmumu nodokļa (turpmāk - MUN)
maksātāji, ja tie atbilst noteiktiem kritērijiem (apgrozījums zem
40 tūkst. EUR, nodarbināti ne vairāk par 5 darbiniekiem, alga zem
720 EUR mēnesī u.c.) vai tie maksā nodokļus vispārējā režīmā
(uzņēmumu ienākumu nodokli, pievienotās vērtības nodokli,
darbaspēka nodokļus). Arī uzņēmumi, kuri sniedz viesu
izmitināšanas pakalpojumus, var darboties MUN režīmā vai
vispārējā režīmā. Personām, kuru saimnieciskās darbības ienākumi
pārsniedz 40 tūkst. EUR, jāreģistrējas par pievienotās vērtības
nodokļa maksātājiem. Tātad nelielie komersanti (vai arī fiziskās
personas - saimnieciskās darbības veicēji), kuri sniedz
pakalpojumus līdz 40 tūkst. EUR, var nereģistrēties kā PVN
maksātāji.
Fiziskās personas var veikt saimniecisko darbību, pirms tam
reģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicēji VID un par
ienākumiem maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli (turpmāk - IIN) no
saimnieciskās darbības. Tas attiecas arī uz ienākumiem, kas gūti
sadarbības ekonomikas ietvaros, izmantojot tiešsaistes
platformas.
Piemēram, ja persona nodarbojas ar (regulāru, īstermiņa)
īpašuma iznomāšanu (izīrēšanu) kā saimniecisko darbību (arī
sadarbības ekonomikas ietvaros, izmantojot tiešsaistes
platformas), tai ir dažādi ar šo saimniecisko darbību saistīti
izdevumi (vai investīcija) piemēram, ēkas vai telpu remonts,
samaksa par uzkopšanu vai citiem pakalpojumiem, ieguldījumi
pamatlīdzekļos utt., tad persona reģistrē šo saimniecisko
darbību, veic atbilstošu ienākumu un izdevumu uzskaiti, aprēķina
un maksā iedzīvotāju ienākuma nodokli. Fiziskām personām, kuras
veic saimniecisko darbību, ir jāmaksā arī valsts sociālās
apdrošināšanas obligātās iemaksas noteiktā kārtībā.
Patreiz Autopārvadājumu likums nosaka ierobežojums fiziskām
personām veikt komercpārvadājumus ar vieglajiem
transportlīdzekļiem, to var veikt tikai komersanti. Lai attīstītu
sadarbības ekonomikas iespējas, būtu izvērtējamas izmaiņas
Autopārvadājumu likumā, atļaujot fiziskām personām veikt
pasažieru komercpārvadājumus ar vieglajiem transportlīdzekļiem.
Šādos gadījumos fiziskām personām IIN nomaksai arī būtu
jāreģistrējas kā saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī jāmaksā
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas noteiktajā
kārtībā. Fiziskā persona - saimnieciskās darbības veicējs
atbildētu pilnībā ar savu mantu par nodokļu saistību izpildi,
turklāt tai būtu jāievēro un tā atbildētu par jebkuru citu
normatīvo aktu ievērošanu, piemērojot noteikto atbildību.
Lai vienkāršotu nodokļu administrēšanu, izvērtējama iespēja
fiziskām personām, kuras sniedz pasažieru komercpārvadājuma
pakalpojumus ar vieglo transportlīdzekli sadarbības ekonomikas
ietvaros, piemērot vienkāršotu nodokļu nomaksu. Izvērtējot
iespēju ieviest vienkāršotas nodokļu nomaksas risinājuma
ieviešanas iespējas pasažieru komercpārvadājuma pakalpojumos ar
vieglo transportlīdzekli sadarbības ekonomikas ietvaros, ir jāņem
vērā nodokļu normatīvajos aktos noteiktais regulējums, jo gan
juridiskām personām, gan fiziskām personām, kuras piedalās
sadarbības ekonomikā, ir jāmaksā nodokļi atbilstoši esošajiem
normatīvajiem aktiem nodokļu tiesību jomā.
Jāatzīmē, ka jau no 2018. gada Igaunijā ir spēkā regulējums
par fizisko personu veiktās uzņēmējdarbības vienkāršotu aplikšanu
ar ienākuma nodokli.27 Pastāv dažādi ierobežojumi
(personas nenodarbina citus, sniedz pakalpojumus tikai fiziskām
personām, apgrozījumam līdz 25 tūkst. EUR likme ir 20%, jā
pārsniedz, tad 40%, persona nav PVN maksātājs). Nodokļa
piemērošanai persona atver īpašu kontu banka un izmanto kontu
tikai ieņēmumiem (bezskaidras vai skaidras naudas iemaksām).
Banka apmainās ar nodokļu administrāciju ar informāciju gan par
šādu kontu, gan par katru kontā saņemto maksājumu. Banka,
pamatojoties uz saņemto informāciju no nodokļu administrācijas,
ietur (rezervē) nodokļa apmēru no katras ienākošās summas un
pārskaita vienu reizi līdz 10.datumam valsts budžetā. Pašai
fiziskai personai nav jāiesniedz ne deklarācijas, ne citas
formalitātes jākārto. Praksē pagaidām tikai viena kredītiestāde
plāno piedāvāt šādu pakalpojumu.
Finanšu ministrija, ievērojot Valsts nodokļu politikas
pamatnostādnes 2018.-2021. gadam, turpina darbu pie saimnieciskās
darbības ieņēmumu konta risinājuma, t.i., brīvprātīga risinājuma
nodokļu maksātājiem, kuri maksā nodokli no apgrozījuma, izstrādes
un nosacījumu definēšanas. Diemžēl, pagaidām Latvijā neviena no
kredītiestādēm līdz šim nav piekritusi izstrādāt un piedāvāt
tehnisko atbalstu saimnieciskās darbības ieņēmumu konta
risinājuma īstenošanai, tikai atsevišķas kredītiestādes vērtē
plānoto risinājumu un sniegs atbildi par to, vai tās ir
ieinteresētas minēto atbalstīt.
Komersanti, kuri sniedz tiešsaistes platformas pakalpojumus
sadarbības ekonomikas ietvaros pēc būtības ir starpnieki
pakalpojuma nodrošināšanai, tādēļ tie maksā nodokļus par saviem
ienākumiem.
Preču pārdošanas un pakalpojumu sniegšanas darījumu
noformēšanā ir jāizmanto atbilstoši attaisnojuma dokumenti.
Atbilstoši regulējumam pamatā izmantojami attiecīgi noformēti
kases čeki. Regulējums paredz, ka attaisnojuma dokuments var būt
arī elektroniskā formā, tomēr ir noteikti ierobežojumi (tam jābūt
parakstītam ar elektronisko parakstu, saimnieciskā darījuma
esamību jāpamato ar citu ārējo dokumentu, kam ir juridisks spēks,
vai attaisnojuma dokumentā sniegtās informācijas pareizību
jāapliecina dokumenta saņēmēja (uzņēmuma) atbildīgajai personai).
Atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām"
28.1 panta 4.1daļai nodokļu maksātāji
drīkst lietot elektroniskās ierīces un iekārtas, kuras atbilst
nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un
iekārtu tehniskajām prasībām un kurām ir veikta atbilstības
pārbaude.
Iepriekš minētās normas nebūtu attiecināmas uz sadarbības
ekonomikas darījumu apliecināšanu, kurā darījumu uzskaite un
pierādīšana tiek nodrošināta ar tiešsaistes platformu
starpniecību, proti, darījumu apliecinošs attaisnojuma dokuments
tiek automātiski nosūtīts pakalpojuma saņēmējam elektroniski pēc
nepieciešamības un nav nepieciešams vēl īpašas vienošanās pirms
tam vai citi apliecinājumi, kā arī nebūtu nepieciešami
elektroniskās ierīces un iekārtas (kases aparāti), kas dubultā
nodrošinātu pakalpojuma uzskaiti un čeka sagatavošanu. Tā vietā
nepieciešams pilnveidot regulējumu, kas uzliek par pienākumu
sadarbības platformām nosūtīt nepieciešamo informāciju par
veiktajiem darījumiem VID. Tas ļaus vienkāršot nodokļu
administrēšanu, neprasot papildu informāciju pakalpojuma
sniedzējiem un ienākuma guvējiem, kā arī mazinās izvairīšanos no
nodokļiem.
3. Piedāvātais
risinājums
Ņemot vērā sadarbības ekonomikas specifiku, nozaru atšķirības,
identificētās problēmas, kā arī Eiropas Komisijas ieteikumus un
citu valstu pieredzi, būtu pilnveidojams esošais nozaru
regulējums, nevis veidojams jauns, kopīgs sadarbības ekonomiku
regulējošs normatīvais akts, līdz ar to nepieciešams atzīt
Ministru kabineta 2017. gada 14. marta sēdes protokola Nr. 12 9.
§ Likumprojekts "Grozījumi Autopārvadājumu likumā" 4.
punktu par aktualitāti zaudējušu.
Turpināt iesākto
darbu pie sadarbības ekonomikas attīstības Latvijā
Lai veicinātu sadarbības ekonomikas attīstību Latvijā,
Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Labklājības ministriju,
Finanšu ministriju un Satiksmes ministriju, kā arī,
nepieciešamības gadījumā piesaistot citas atbildīgās institūcijas
un sociālos partnerus, turpināt iesākto darbu pie jautājumiem,
kas saistīti ar sadarbības ekonomikas attīstību un nozaru
regulējuma pilnveidošanas, par paveikto darbu informējot Ministru
kabinetu līdz 2020. gada 1. jūlijam.
Izstrādājot iespējamos risinājumus nozaru regulējumā
nepieciešams sociālo partneru saskaņojums.
4. Piedāvātā
risinājuma sākotnējais ietekmes izvērtējums
Ieviešot piedāvāto risinājumu, tiktu nodrošināta sadarbības
ekonomikas principu ieviešana nozaru regulējumā, radot
pievilcīgāku vidi inovatīviem uzņēmējdarbības modeļiem un
vienlaikus mazinot barjeras sadarbības ekonomikas ienākšanai.
Vienlaikus tiks turpināts līdz šim uzsāktais darbs pie modernas
un tehnoloģiju veicinošas ekonomikas attīstības, identificējot
aktuālos problēmjautājumus un izstrādājot risinājumus nozaru
regulējuma pilnveidošanai, tādejādi sekmējot caurskatāmu
pakalpojumu sniegšanu gan patērētājiem un pakalpojuma
sniedzējiem, gan tirgu uzraugošajām iestādēm.
Arī Eiropas Komisija savās rekomendācijās vērš uzmanību, ka
šim jaunajam uzņēmējdarbības modelim ir nepieciešama skaidra un
līdzsvarota normatīvā vide, vienlaikus jāņem vērā, ka elastīgs
tiesiskais regulējums veicina augstāku produktivitāti pakalpojumu
tirgū, atvieglo jaunu dalībnieku ienākšanu tajā, samazina
pakalpojumu cenu un nodrošina plašākas izvēles iespējas
patērētājiem.
5. Piedāvātā
risinājuma ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem
Piedāvātais risinājums tiks ieviests atbilstoši esošajam
budžetam ar esošajiem informācijas tehnoloģiju risinājumiem.
1 Eiropas Komisijas 2016. gada 2. jūnija
paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un
sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai "Eiropas
sadarbīgās ekonomikas programma"
https://www.eesc.europa.eu/resources/docs/com2016-356-final.pdf
2 Eiropas Komisijas 2016. gada 2. jūnija
paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un
sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai "Eiropas
sadarbīgās ekonomikas programma"
http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/16881
3 Rauch, D. E., & Schleicher, D. (2015). Like
uber, but for local government law: The future of local
regulation of the sharing economy. Ohio St. LJ, 76, 901.
4 MURPHY, M. (2016). Cities as the Original
Sharing Platform¹: Regulation of the New "Sharing"
Economy. Journal Of Business & Technology Law, 12(1),
127-149.
5 Koopman, C., Mitchell, M., & Thierer, A.
(2014). The sharing economy and consumer protection regulation:
The case for policy change. J. Bus. Entrepreneurship & L.,
8, 529.
6 Eiropas Komisijas 2016. gada 2. jūnija ziņojums
"Eiropas programma sadarbības ekonomikai" (COM (2016)
356 final)
7 Eiropas Komisija. Study to Monitor the Economic
Development of the Collaborative Economy at sector level in the
28 EU Member States. 2018. g. 23. februāris.
8 Eiropas Komisija. Study to Monitor the Economic
Development of the Collaborative Economy at sector level in the
28 EU Member States. 2018. g. 23. februāris.
9 Eiropas Komisija. Study to Monitor the Economic
Development of the Collaborative Economy at sector level in the
28 EU Member States. 2018. g. 23. februāris.
10 Eiropas Komisija. Study to Monitor the
Economic Development of the Collaborative Economy at sector
level in the 28 EU Member States. 2018. g. 23. februāris.
11 Eiropas Komisija. Study to Monitor the
Economic Development of the Collaborative Economy at sector
level in the 28 EU Member States. 2018. g. 23. februāris.
12 Eiropas Komisijas 2016. gada 2. jūnija
paziņojums Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un
sociālo lietu komitejai un Reģionu komitejai "Eiropas
sadarbīgās ekonomikas programma"
http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/16881
13 Eiropas Komisijas 2016. gada 2. jūnija Eiropas
sadarbīgās ekonomikas programma (COM(2016) 356 final),
14https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:o86Jec7s5EIJ:https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/658728/HMRC_Report_453_Sharing_Economy.pdf+&cd=4&hl=lv&ct=clnk&gl=lv
15 European Commision (2018). Study to Monitor
the Economic Development of the Collaborative Economy at sector
level in the 28 EU Member States.
https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/79bee7ad-6d22-11e8-9483-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-72448577
16 European Commision Flash Eurobarometer 438,
The use of collaborative platforms, 2016 June
17
http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40461133&mode=mk&date=2018-08-14
18 Ministru kabineta 2018. gada 6. marta
noteikumi Nr. 147 "Kārtība, kādā veicami pasažieru
komercpārvadājumi ar vieglo automobili", Ministru kabineta
2018. gada 6. marta noteikumi Nr. 149 "Vadītāju
reģistrācijas noteikumi pasažieru komercpārvadājumiem ar
taksometru un vieglo automobili", Ministru kabineta 2018.
gada 6. marta noteikumi Nr. 146 "Noteikumi par valsts
nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu
komercpārvadājumiem ar autotransportu"
19 Ābols I. (2018) Pētījums "Dzīvokļu
piedāvājuma salīdzinājums airbnb.com un booking.com platformās
2016. un 2017. gada novembrī Rīgā".
20 CSP (2018) TU050c. Viesnīcas un citas tūristu
mītnes republikas pilsētās un novados pa ceturkšņiem:
https://data1.csb.gov.lv/pxweb/lv/transp_tur/transp_tur__turisms__izm__isterm/TU050c.px/table/tableViewLayout1/?rxid=aaf0688a-b534-4949-a4a5-b0646941da46
21 European Commision (2018). Study to Monitor
the Economic Development of the Collaborative Economy at sector
level in the 28 EU Member States.
https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/79bee7ad-6d22-11e8-9483-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-72448577
22 Autopārvadājumu likums, Ministru kabineta
2018. gada 6. marta noteikumi Nr. 147 "Kārtība, kādā
veicami pasažieru komercpārvadājumi ar vieglo automobili
"
23 Konvencija, ar ko īsteno Šengenas nolīgumu
(1985. gada 14. jūnijs) starp Beniluksa Ekonomikas savienības
valstu valdībām, Vācijas Federatīvās Republikas valdību un
Francijas Republikas valdību par pakāpenisku kontroles
atcelšanu pie kopīgām robežām
24 Augstākās tiesas Civillietu departamenta
prakses apkopojums "Patērētāju tiesību aizsardzība"
(2014. janvāris - 2017. jūnijs)
25 Augstākās tiesas Civillietu departamenta
prakses apkopojums "Patērētāju tiesību aizsardzība"
(2014. janvāris - 2017. jūnijs)
26 Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27.
aprīļa regula Nr. (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību
attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti
un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības
regula)
27 Simplified Business Income Taxation Act
https://www.riigiteataja.ee/en/eli/522122017001/consolide
Ekonomikas ministra vietā -
labklājības ministre R. Petraviča