Teksta versija
UZMANĪBU! Vietnei pielāgotais Google meklētājs (ātrais meklētājs) meklēšanas rezultātos šobrīd neietver daļu tiesību aktu. Problēma tiek risināta, tomēr lūdzam ņemt vērā, ka tiešā veidā Google meklētāja darbību ietekmēt nevaram. Aicinām izmantot vietnes izvērsto meklētāju.
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Attēlotā redakcija
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 2022. gada 29. marta noteikumus Nr. 203 "Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem".
Ministru kabineta noteikumi Nr.30

Rīgā 2009.gada 13.janvārī (prot. Nr.3 34.§)
Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 16.panta septīto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā veicama traktortehnikas un tās piekabju valsts tehniskā apskate un tehniskā kontrole uz ceļiem.

2. Noteikumi neattiecas uz traktortehniku, ko izgatavotājs nav paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē un kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par traktortehnikas un tās piekabju reģistrāciju ir reģistrēta valsts aģentūrā “Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra” (turpmāk – aģentūra) kā speciālā traktortehnika.

3. Traktortehnikas un tās piekabju valsts tehniskā apskate (turpmāk – tehniskā apskate) veicama ne vēlāk kā piecas dienas pēc traktortehnikas vai tās piekabes pirmreizējās reģistrācijas un turpmāk atbilstoši termiņam, līdz kuram traktortehnikai vai tās piekabei ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē, bet ne retāk kā reizi gadā. Mēnesi, līdz kuram traktortehnikai un tās piekabei atļauts piedalīties ceļu satiksmē, norāda tehniskās apskates uzlīmē (talonā).

3.1 Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētai traktortehnikai, kas atbilst A, B un D traktortehnikas vadītāja apliecību kategorijai, pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 16.panta 6.1 daļu.

(MK 20.12.2011. noteikumu Nr.974 redakcijā; punkts stājas spēkā 01.01.2012., sk. 49.punktu)

4. Traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa kontroli tehniskās apskates laikā un tehnisko kontroli uz ceļiem veic aģentūras inspektori (turpmāk – inspektori). Tehnisko kontroli uz ceļiem inspektori veic kopīgi ar Valsts policijas darbiniekiem saskaņā ar aģentūras un Valsts policijas starpresoru vienošanos.

5. Tehnisko apskati veic saskaņā ar aģentūras noteikto grafiku inspektoru norādītā kontroles vietā neatkarīgi no traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas vietas un traktortehnikas un tās piekabes īpašnieka (vadītāja) dzīvesvietas. Par tehniskās apskates kontroles vietu aģentūra laikus sniedz informāciju plašsaziņas līdzekļos.

6. Papildus šo noteikumu 5.punktā noteiktajam tehniskās apskates grafikam pēc abpusējas vienošanās var veikt individuālo tehnisko apskati klienta norādītajā vietā. Šajā gadījumā klients maksā transporta nodrošinājuma samaksu normatīvajos aktos par aģentūras publisko maksas pakalpojumu cenrādi noteiktajā apmērā.

7. Traktortehnikas un tās piekabes tehniskais stāvoklis un aprīkojums atbilst šo noteikumu 1.pielikumā minētajām prasībām par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un aprīkojumu, kā arī normatīvajiem aktiem par traktortehnikas, tās piekabju un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu un traktortehnikas pārbūvi.

(MK 20.12.2011. noteikumu Nr.974 redakcijā)

8. Veicot traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa kontroli tehniskajā apskatē un tehnisko kontroli uz ceļiem, pārbauda atbilstību šo noteikumu 1.pielikumā minētajām prasībām. Inspektors konstatētos trūkumus un bojājumus atkarībā no to nozīmīguma novērtē ar kādu no šādiem vērtējumiem:

8.1. sīks trūkums vai bojājums, kas tieši neietekmē satiksmes un darba drošību (turpmāk – 1.vērtējums);

8.2. trūkums vai bojājums, kas ietekmē apkārtējo vidi vai var ietekmēt satiksmes drošību (turpmāk – 2.vērtējums);

8.3. bīstams trūkums vai bojājums, kas apdraud apkārtējo vidi, cilvēku veselību, dzīvību vai satiksmes drošību (turpmāk – 3.vērtējums) un kas aizliedz piedalīties ceļu satiksmē līdz pamatpārbaudes veikšanai.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

8.1 Ja traktortehnikai un tās piekabei nav konstatēti trūkumi vai bojājumi, to tehnisko stāvokli novērtē ar 0.vērtējumu.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

9. Tehniskā apskate ietver:

9.1. traktortehnikas un tās piekabes statusa pārbaudi – datu pārbaudi traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā un transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas kontroli;

9.2. tehniskā stāvokļa kontroli.

10. Ja traktortehnikas vai tās piekabes statusa pārbaudes laikā konstatē, ka par traktortehniku vai tās piekabi nav samaksāts uzliktais naudas sods vai nav veikta transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, tehniskā stāvokļa kontroli nesāk.

11. Traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa kontrolē ir divi pārbaužu veidi:

11.1. pamatpārbaude – obligātā tehniskā pārbaude atbilstoši Ceļu satiksmes likumā noteiktajam periodiskumam vai tehniskā pārbaude, kas tiek veikta, ja beidzies atkārtotās pārbaudes veikšanai noteiktais termiņš vai ja saņemts 3.vērtējums, vai ja tehniskajā kontrolē uz ceļiem traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti trūkumi vai bojājumi, kas novērtēti ar 3.vērtējumu;

11.2. atkārtotā pārbaude – tehniskā pārbaude, kas tiek veikta 30 dienu laikā pēc pamatpārbaudes, ja pamatpārbaudē konstatēti trūkumi vai bojājumi, kas novērtēti ar 2.vērtējumu.

(Grozīts ar MK 13.11.2012. noteikumiem Nr.767)

12. Atkārtotās pārbaudes laikā galvenokārt tiek kontrolēta to trūkumu vai bojājumu novēršana, kas konstatēti pamatpārbaudē. Ja traktortehnikai vai tās piekabei pēc pamatpārbaudes ir radušies citi acīmredzami trūkumi vai bojājumi, inspektors tos novērtē saskaņā ar šo noteikumu 8.punktu.

13. Traktortehnikas vai tās piekabes tehnisko kontroli uz ceļiem veic tādā apjomā, kādu atļauj kontroles vietā pieejamās iekārtas, bet ne lielākā apjomā kā pamatpārbaudē.

II. Tehniskās apskates veikšanas kārtība

14. Pirms tehniskās apskates traktortehnikas un tās piekabes īpašnieks (vadītājs) kontroles vietā inspektoram uzrāda traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecību un traktortehnikas vadītāja apliecību un samaksā par tehnisko apskati. Inspektors pārliecinās par transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas esību.

15. Pēc nepieciešamo dokumentu uzrādīšanas un maksājumu veikšanas traktortehnikas un tās piekabes īpašniekam (vadītājam) izsniedz tehniskās apskates protokolu un maksājumus apliecinošus dokumentus.

16. Tehniskās apskates protokolā ietver:

16.1. ziņas par traktortehniku vai tās piekabi;

16.2. ziņas par traktortehnikas īpašnieku (vadītāju);

16.3. ziņas par traktortehnikai vai tās piekabei konstatētajiem trūkumiem vai bojājumiem;

16.4. ziņas par traktortehnikas vai tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtējumu;

16.5. izsniegtās tehniskās apskates uzlīmes (talona) numuru;

16.6. tā inspektora vārdu un uzvārdu, kurš veicis traktortehnikas vai tās piekabes tehniskā stāvokļa kontroli;

16.7. traktortehnikas īpašnieka (vadītāja) parakstu, kas apliecina iepazīšanos ar traktortehnikas vai tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtējumu.

17. Lai veiktu tehniskā stāvokļa kontroli, traktortehnikas un tās piekabes īpašnieks (vadītājs) traktortehniku un tās piekabi kopā ar tās reģistrācijas apliecību un tehniskās apskates protokola veidlapu nodod inspektoram. Tehniskā stāvokļa kontrolei piekabi inspektoram nodod sakabē ar traktortehniku.

(Grozīts ar MK 20.12.2011. noteikumiem Nr.974)

18. Tehniskā stāvokļa kontroli sāk ar traktortehnikas un tās piekabes uzskaites tehnisko datu salīdzināšanu (turpmāk – datu salīdzināšana). Ja traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecības ieraksti nav salasāmi vai neatbilst faktiskajam stāvoklim, bet ir iespējams identificēt konkrēto traktortehniku vai tās piekabi un tai izsniegto reģistrācijas apliecību, inspektors turpina tehniskā stāvokļa kontroli, izdara attiecīgu ierakstu tehniskās apskates protokolā un tehniskās apskates uzlīmi izsniedz tikai pēc neatbilstības novēršanas.

19. Ja nav iespējams identificēt traktortehniku vai tās piekabi vai ja konstatē viltojuma pazīmes agregātu numerācijā, reģistrācijas dokumentos vai valsts reģistrācijas numura zīmē, inspektors tehniskā stāvokļa kontroli neturpina, sastāda aktu un nekavējoties informē tiesībaizsardzības institūcijas.

20. Pēc datu salīdzināšanas esošo atļauju piedalīties ceļu satiksmē anulē un inspektors no traktortehnikas vējstikla noņem iepriekšējās tehniskās apskates uzlīmi vai anulē tehniskās apskates talonu.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

21. Traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma kontroli inspektors veic, izmantojot aģentūras rīcībā esošās diagnostikas palīgierīces un instrumentus. Konstatētos trūkumus vai bojājumus inspektors atzīmē tehniskās apskates protokolā, norādot vērtējumu atbilstoši šo noteikumu 2.pielikumam.

22. Tehniskā stāvokļa kontroles beigās inspektors, ievērojot konstatētos trūkumus vai bojājumus:

22.1. nosaka traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtējumu;

22.2. noformē tehniskās apskates protokolu un izsniedz to traktortehnikas vadītājam;

22.3. noformē apskates uzlīmi (talonu);

22.4. izdara attiecīgu ierakstu traktortehnikas un to vadītāju informatīvajā sistēmā.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

23. Ja traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti trūkumi vai bojājumi, inspektors par tiem sniedz skaidrojumu, lai pamatotu savu lēmumu, kā arī norāda uz trūkumiem un bojājumiem, kurus nepieciešams novērst ekspluatācijas gaitā vai kuru dēļ traktortehnikas vai tās piekabes ekspluatācija ir aizliegta.

24. Ja traktortehnikas un tās piekabes tehniskais stāvoklis un aprīkojums atbilst šo noteikumu 1.pielikumā minētajām prasībām un tai nav konstatēti trūkumi vai bojājumi, kas novērtējami ar 2. vai 3.vērtējumu, tiek dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē un izsniegta tehniskās apskates uzlīme (talons). Tehniskās apskates uzlīmē (talonā) norāda:

24.1. traktortehnikas vai tās piekabes valsts reģistrācijas numuru, marku, modeli vai tipu;

24.2. mēnesi, līdz kuram ir derīga tehniskās apskates uzlīme (talons);

24.3. tā inspektora vārdu un uzvārdu, kurš veicis traktortehnikas vai tās piekabes tehniskā stāvokļa kontroli.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

25. Tehniskās apskates uzlīmi inspektors pielīmē traktortehnikas priekšējā stikla (vējstikla) iekšpusē labajā augšējā stūrī. Par traktortehnikas piekabi un traktortehniku, kurai nav kabīnes, īpašnieks (vadītājs) saņem tehniskās apskates talonu.

26. Ja traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti trūkumi un bojājumi, kas novērtēti:

26.1. ar 2.vērtējumu, tiek dota pagaidu atļauja 30 dienas piedalīties ceļu satiksmē un izsniegta tehniskās apskates uzlīme (talons);

26.2. ar 3.vērtējumu, netiek dota atļauja vai pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē un tehniskās apskates uzlīme (talons) netiek izsniegta.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

27. Traktortehnikas un tās piekabes īpašnieks (vadītājs) novērš konstatētos trūkumus un bojājumus un uzrāda traktortehniku vai tās piekabi atkārtotai pārbaudei.

III. Tehniskās apskates uzlīmes (talona) izsniegšana jaunai traktortehnikai un tās piekabei, uzlīmes (talona) dublikāta izsniegšana un uzlīmes (talona) apmaiņa

28. Jaunai, iepriekš nereģistrētai traktortehnikai un tās piekabei tehniskās apskates uzlīmi (talonu) pielīmē vai izsniedz bez tehniskā stāvokļa kontroles.

29. Ja iepriekš izsniegtā spēkā esošā tehniskās apskates uzlīme (talons) ir nozaudēta vai bojāta vai ir mainīts traktortehnikas vējstikls, tehniskās apskates uzlīmes (talona) dublikātu izsniedz bez traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās kontroles.

30. Ja ir mainījušies traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās apskates uzlīmē (talonā) norādītie uzskaites dati, tehniskās apskates uzlīmi (talonu) apmaina bez tehniskā stāvokļa kontroles.

IV. Tehniskā kontrole uz ceļiem

31. Pirms tehniskās kontroles uz ceļa traktortehnikas vadītājs inspektoram uzrāda traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecību un nodod traktortehniku un tās piekabi tehniskās kontroles veikšanai.

32. Tehnisko kontroli sāk ar datu salīdzināšanu. Ja traktortehnikas un tās piekabes reģistrācijas apliecības ieraksti nav salasāmi vai neatbilst faktiskajam stāvoklim, bet ir iespējams identificēt konkrēto traktortehniku vai tās piekabi un tai izsniegto reģistrācijas apliecību, aģentūras darbinieks turpina tehnisko kontroli un izdara atbilstošu atzīmi tehniskās kontroles protokolā.

33. Ja nav iespējams identificēt konkrēto traktortehniku vai tās piekabi vai ja konstatētas viltojuma pazīmes traktortehnikas agregātu numerācijā, reģistrācijas dokumentos vai valsts reģistrācijas numura zīmē, inspektors sastāda aktu un rīkojas kriminālprocesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

34. Pēc datu salīdzināšanas inspektors veic traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma kontroli.

35. Konstatētos trūkumus vai bojājumus inspektors atzīmē tehniskās kontroles protokolā. Tehniskās kontroles protokolā norāda arī šādu informāciju:

35.1. ziņas par traktortehniku un tās piekabi;

35.2. ziņas par traktortehnikas un tās piekabes īpašnieku (vadītāju);

35.3. ziņas par traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma kopējo novērtējumu;

35.4. tā inspektora vārdu un uzvārdu, kurš veicis traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa kontroli.

36. Tehniskās kontroles beigās, ņemot vērā konstatēto trūkumu un bojājumu vērtējumus, inspektors nosaka traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtējumu, noformē tehniskās kontroles protokolu un izsniedz to traktortehnikas vadītājam.

37. Ja traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti trūkumi vai bojājumi, inspektors sniedz skaidrojumu par:

37.1. trūkumiem vai bojājumiem, kuriem pievēršama uzmanība turpmākajā traktortehnikas un tās piekabes ekspluatācijas gaitā;

37.2. trūkumiem vai bojājumiem, kurus nepieciešams novērst;

37.3. bojājumiem, kuru dēļ traktortehnikas vai tās piekabes turpmāka piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta.

37.1 Ja traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti trūkumi un bojājumi, kas novērtēti ar 2.vērtējumu, esošo atļauju piedalīties ceļu satiksmē anulē un inspektors no traktortehnikas vējstikla noņem iepriekšējās tehniskās apskates uzlīmi vai anulē tehniskās apskates talonu un dod pagaidu atļauju 30 dienas piedalīties ceļu satiksmē.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

38. Ja traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti trūkumi un bojājumi, kas novērtēti ar 3.vērtējumu, inspektors no traktortehnikas vējstikla noņem iepriekšējās tehniskās apskates uzlīmi vai anulē tehniskās apskates talonu.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

39. Lai saņemtu atļauju piedalīties ceļu satiksmē, traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieks (vadītājs) novērš konstatētos trūkumus un bojājumus un uzrāda traktortehniku vai tās piekabi atkārtotai pārbaudei vai pamatpārbaudei.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

V. Atļaujas piedalīties ceļu satiksmē un tehniskās apskates uzlīmes (talona) anulēšana un atjaunošana

40. Atļauju piedalīties ceļu satiksmē anulē, ja:

40.1. traktortehnikai vai tās piekabei 30 dienu laikā netiek veikta atkārtotā pārbaude;

40.2. traktortehnikai vai tās piekabei atkārtotajā pārbaudē konstatē trūkumus vai bojājumus, kas novērtējami ar 2. vai 3.vērtējumu.

(Grozīts ar MK 13.11.2012. noteikumiem Nr.767)

41. Lai atjaunotu atļauju piedalīties ceļu satiksmē, traktortehnikas un tās piekabes īpašnieks (vadītājs) novērš konstatētos trūkumus vai bojājumus un uzrāda traktortehniku vai tās piekabi tehniskajai apskatei.

42. Ja traktortehnikas vai tās piekabes tehniskajā apskatē netiek konstatēti trūkumi vai bojājumi, kas novērtējami ar 2. vai 3.vērtējumu, atjauno atļauju piedalīties ceļu satiksmē un traktortehnikas īpašniekam (vadītājam) izsniedz jaunu tehniskās apskates uzlīmi (talonu).

(Grozīts ar MK 13.11.2012. noteikumiem Nr.767)

VI. Rīcība strīdu gadījumos un lēmumu apstrīdēšanas kārtība

43. Ja traktortehnikas īpašnieks (vadītājs) nepiekrīt traktortehnikas, tās piekabes vai aprīkojuma tehniskā stāvokļa novērtējumam, traktortehnikas un tās piekabes īpašnieks (vadītājs) inspektora pieņemto lēmumu mēneša laikā var apstrīdēt aģentūrā.

44. Aģentūras lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

(MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

45. Līdz atkārtotai traktortehnikas un tās piekabes tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtēšanai jebkādi remontdarbi vai komplektācijas izmaiņas attiecīgajai traktortehnikai un tās piekabei ir aizliegtas.

46. Ja atkārtotajā pārbaudē konstatē, ka ir veikti remontdarbi, vai ja traktortehnikas un tās piekabes īpašnieks (vadītājs) atsakās uzrādīt traktortehniku vai tās piekabi atkārtotai pārbaudei vai neierodas uz atkārtoto pārbaudi, paliek spēkā iepriekš piešķirtais tehniskā stāvokļa novērtējums.

VII. Noslēguma jautājumi

47. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006.gada 11.jūlija noteikumus Nr.575 “Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem” (Latvijas Vēstnesis, 2006, 111.nr.).

48. Tehniskās apskates uzlīmes un taloni, kas izsniegti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir derīgi līdz tajos paredzētā termiņa beigām.

49. Šo noteikumu 3.1 punkts stājas spēkā 2012.gada 1.janvārī.

(MK 20.12.2011. noteikumu Nr.974 redakcijā)

Ministru prezidents I.Godmanis

Zemkopības ministrs M.Roze
1.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 13.janvāra noteikumiem Nr.30
Būtiskās prasības traktortehnikas un tās piekabes tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam

(Pielikums grozīts ar MK 20.12.2011. noteikumiem Nr.974; MK 13.11.2012. noteikumiem Nr.767)

I. Aprīkojums

1. Traktortehnikas un tās piekabes identifikācijas numuri ir tīri, salasāmi un bez mehāniskiem bojājumiem. Tie atbilst izgatavotāja noteiktajām marķēšanas prasībām un normatīvajiem aktiem par traktortehnikas un tās piekabju reģistrāciju.

2. Izgatavotāja plāksnīte ir rūpnieciski stiprināta. Ieraksti plāksnītē ir salasāmi.

3. Valsts reģistrācijas numura zīmes tips atbilst valsts standartam LVS 83:2012 “Traktortehnikas un tās piekabju valsts reģistrācijas numura zīmes”.

4. Valsts reģistrācijas numura zīme ir piestiprināta izgatavotāja paredzētajā vietā un ir horizontāli orientēta.

5. Valsts reģistrācijas numura zīme ir tīra, salasāma, bez mehāniskiem vai citādiem bojājumiem.

6. Pašgājēja traktortehnika ir nodrošināta ar konstrukcijā paredzētajiem atpakaļskata spoguļiem.

7. Spoguļa pārklājums nedrīkst būt bojāts. Spogulis ir nostiprināts tā, lai kustības laikā patvaļīgi nemainītos tā stāvoklis.

8. Atpakaļskata sānu spoguļi ir regulējami.

9. Traktortehnika ir aprīkota ar izgatavotāja paredzēto skaņas signāl­ierīci, un tā darbojas efektīvi.

10. Mēraparātu panelī izvietotās mērīšanas un indikācijas ierīces veic tām paredzētās funkcijas. Darbojas mēraparātu paneļa apgaismojums.

11. Traktortehnika ir aprīkota ar avārijas apstāšanās zīmi. Avārijas apstāšanās zīme ir bez bojājumiem, tās konstrukcija nodrošina iespēju zīmi stabili novietot uz brauktuves.

12. Lielgabarīta un smagsvara traktortehnika ir aprīkota ar normatīvajos aktos par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem noteiktajiem apzīmējumiem.

13. Mācību braukšanai paredzētā traktortehnika ir apzīmēta ar pazīšanas zīmi atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumu prasībām.

14. Uz traktortehnikas nedrīkst piestiprināt nekādu citu informāciju vai zīmes, kurās izmantotas ar valsts standartu noteiktās ceļa zīmju formas, krāsu kombinācijas un simbolika un kuras var maldināt citus ceļu satiksmes dalībniekus.

15. Pazīšanas zīmes nedrīkst būt bojātas (piemēram, saplaisājušas, izbalējušas, salūzušas).

II. Gaismas ierīces

16. Traktortehnika ir aprīkota ar izgatavotāja noteikto lukturu skaitu.

17. Galvenajos lukturos nav pieļaujama nekādu šķidrumu, pārklājumu un gaismas filtru izmantošana. Papildu elementu uzstādīšana ir atļauta, ja tie nemaina luktura gaismas staru.

18. Tuvās un tālās gaismas lukturi ir uzstādīti simetriski attiecībā pret traktortehnikas vidējo garenplakni.

19. Lukturos atļauts uzstādīt tikai vienāda tipa un tikai izgatavotāja paredzētās jaudas spuldzes.

20. Traktortehnika ir aprīkota ar tuvās un tālās gaismas lukturiem, izņemot gadījumus, kad to nav paredzējis traktortehnikas izgatavotājs.

21. Ieslēdzot tuvās gaismas lukturus, vienlaikus ieslēdzas visi tuvās gaismas lukturi, gabarītlukturi un numura zīmes apgaismojums.

22. Pārslēdzot tālās gaismas uz tuvajām gaismām, pārslēdzas visi tālās gaismas lukturi.

23. Tālās gaismas lukturi nedrīkst būt ieslēdzami atsevišķi un degt pastāvīgi, ja nav ieslēgti gabarītlukturi un valsts numura zīmes apgaismojums.

24. Traktortehnikai drīkst būt uzstādīti divi priekšējie miglas lukturi, kurus uzstāda priekšā simetriski attiecībā pret traktortehnikas vidējo garenplakni.

25. Ieslēdzot miglas lukturus, deg visi uzstādītie priekšējie miglas lukturi. Miglas lukturi ir ieslēdzami vienīgi tad, kad jau ieslēgti gabarītlukturi un numura zīmes apgaismojums.

26. Traktortehnikai un tās piekabēm ir divi sarkanu gaismu izstarojoši pakaļējie gabarītlukturi.

27. Ieslēdzot gabarītlukturus, ieslēdzas visi gabarītlukturi un numura zīmes apgaismojums.

28. Traktortehnikai un tās piekabēm ir viens vai vairāki baltu gaismu izstarojoši numura zīmes apgaismojuma lukturi.

29. Numura zīmes apgaismojuma lukturi ir novietoti tā, lai efektīvi apgaismotu traktortehnikas un tās piekabju numura zīmi.

30. Numura zīmes apgaismojums ieslēdzas vienlaikus ar visiem gabarīt­lukturiem.

31. Traktortehnikai ir vismaz divi priekšējie un vismaz divi pakaļējie virzienrādītāji. Piekabei ir vismaz divi pakaļējie virzienrādītāji.

32. Visi virzienrādītāji izstaro dzeltenu gaismu. Citas krāsas gaismu izstarojoši virzienrādītāji pieļaujami tikai tad, ja šādu lukturu uzstādīšanu ir paredzējis traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotājs.

33. Virzienrādītāji ir uzstādīti simetriski attiecībā pret traktortehnikas un tās piekabju vidējo garenplakni.

34. Ieslēdzot labās vai kreisās puses virzienrādītājus, vienlaikus sinhroni ieslēdzas un mirgo visi labās vai kreisās puses virzienrādītāji.

35. Traktortehnikas konstrukcijā paredzētās avārijas signalizācijas režīmā vienlaikus sinhroni mirgo visi virzienrādītāju lukturi.

36. Traktortehnika un tās piekabes ir aprīkotas ar vismaz diviem sarkanu gaismu izstarojošiem bremzēšanas signāllukturiem.

37. Traktortehnikas un tās piekabju bremzēšanas signāllukturus uzstāda aizmugurē, simetriski attiecībā pret vidējo garenplakni.

38. Nospiežot bremžu pedāli, iedegas visi bremzēšanas signāllukturi. Aizliegts uzstādīt bremzēšanas signāllukturus, kas darbojas pārtrauktā režīmā.

39. Traktortehnikai ir divi pakaļējie atstarotāji sarkanā krāsā.

40. Traktortehnikas piekabēm ir divi pakaļējie trīsstūra formas atstarotāji sarkanā krāsā un divi citas formas atstarotāji priekšā baltā krāsā un sānos oranžā krāsā.

41. Traktortehnikas un tās piekabju atstarotāji ir uzstādīti simetriski attiecībā pret vidējo traktortehnikas vai tās piekabes garenplakni. Atstarotāja virsma ir bez bojājumiem (piemēram, korozijas, plaisām, izlūzumiem).

42. Priekšējo vai pakaļējo atstarotāju atstarojošai virsmai drīkst būt kopējas daļas ar jebkuras citas priekšējās vai pakaļējās gaismas ierīces redzamo virsmu.

43. Visi traktortehnikas lukturi ir atbilstoši nostiprināti pie nekustīgām daļām tā, lai braukšanas laikā ceļu nelīdzenumi neizraisītu gaismas kūļa svārstības.

44. Izkliedētājs ir tīrs, bez plaisām, izlūzumiem vai cita rakstura bojājumiem.

III. Stūres iekārta

45. Stūres rata izmērs, konstrukcija un stiprinājumi atbilst traktortehnikas izgatavotāja prasībām.

46. Stūres rats nedrīkst būt saliekts, saplaisājis. Tas ir nekustīgi savienots ar vārpstu. Apvalks nedrīkst traucēt stūres rata satveramību.

47. Stūres rata brīvkustība nedrīkst būt lielāka par izgatavotāja noteikto. Ja attiecīgie dati nav pieejami, iedomāta punkta pārvietojums pa stūres rata aploci starp galējiem brīvkustības stāvokļiem nedrīkst pārsniegt 1/5 (vienu piekto daļu) no stūres rata diametra.

48. Stūres rats abos virzienos griežas viegli, vienmērīgi, bez ieķīlēšanās. Stūres pagrieziena leņķi no vidējā stāvokļa līdz atdurei ir vienādi abos virzienos.

49. Stūres mehānisms ir nostiprināts atbilstoši izgatavotāja prasībām. Stiprinājuma elementi ir attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos.

50. Traktortehnikas daļas, pie kurām stiprināms stūres mehānisms, nedrīkst būt salauztas, saliektas, ieplaisājušas vai ievērojami korodējušas.

51. Stūres mehānisms ir hermētisks. Putekļu aizsargi ir nostiprināti un bez bojājumiem.

52. Stūres piedziņas stiprinājuma elementi ir attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos.

53. Stūres piedziņas elementiem nav pieļaujama palielināta brīvkustība. Tiem nedrīkst būt bojājumu, deformācijas, korozijas.

54. Aizliegta stūres piedziņas pārbūve, izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos.

55. Stūres stiepņu un sviru stiprinājumu elementi ir attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos.

56. Stūres stiepņiem un svirām nedrīkst būt bojājumu, deformāciju vai brīvkustību. Remontmetinājumi ir aizliegti (izņemot gadījumus, kad tos paredz traktortehnikas izgatavotājs).

57. Stūres stiepņi nekādā stūres rata pagrieziena leņķī nedrīkst pieskarties citām traktortehnikas daļām.

58. Aizliegta stūres stiepņu un sviru pārbūve, izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos.

59. Stūres šarnīru stiprinājuma elementi ir attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos.

60. Nav pieļaujama palielināta brīvkustība šarnīros un šarnīru remontmetinājumi. Neizjaucamiem stūres šarnīriem nav pieļaujami nekāda veida remontdarbi. Putekļu aizsargi ir bez bojājumiem un atbilstoši nostiprināti.

61. Traktortehnikas izgatavotāja paredzētais stūres pastiprinātājs darbojas un nodrošina nepieciešamo efektivitāti.

62. Visas stūres pastiprinātāja daļas ir bez bojājumiem un pienācīgi nostiprinātas. Pastiprinātāja sastāvdaļas ir hermētiskas. Pastiprinātāja darba šķidruma līmenis nedrīkst būt zemāks par minimālo.

63. Pastiprinātāja sistēmas cauruļvadi un šļūtenes nedrīkst pieskarties traktortehnikas kustīgajām daļām.

IV. Bremžu iekārta

64. Traktortehnika un tās piekabes ir aprīkotas ar darba bremžu iekārtu, izņemot piekabes, kurām darba bremžu iekārtu nav paredzējis izgatavotājs.

65. Traktortehnikas un tās piekabju darba bremzes darbojas uz visiem riteņiem, kas aprīkoti ar bremžu mehānismiem.

66. Darba bremzes nodrošina traktortehnikas un tās piekabju bremzēšanu atbilstoši izgatavotāja tehniskajiem noteikumiem.

67. Pārbaudot bremžu iekārtas efektivitāti ceļa apstākļos, traktortehnika nedrīkst būtiski novirzīties no taisnvirziena kustības.

68. Bremžu pievadā nav pieļaujama bremžu šķidruma noplūde.

69. Pēc bremžu pedāļa nospiešanas un atslogošanas tas brīvi atgriežas sākuma stāvoklī.

70. Bremžu pedāļa kājas atbalstvirsma ir pārklāta ar rievotu palielinātas berzes materiālu vai citādi nodrošināta pret slīdēšanu. Bremžu pedālis (svira) ir bez plaisām, bojājumiem.

71. Nav pieļaujama bremžu pedāļa sānkustība un remontmetinājumi.

72. Traktortehnika ir aprīkota ar stāvbremzi, kura nodrošina pietiekamu bremzēšanas efektivitāti.

73. Pneimatisko bremžu iekārtas kompresors nodrošina tādu gaisa spiedienu bremžu iekārtā, kāds nepieciešams noteikto bremzēšanas īpašību sasniegšanai un kādu norādījis izgatavotājs.

74. Nav pieļaujama eļļas noplūde no kompresora.

75. Saspiestā gaisa balons uz traktortehnikas ir nostiprināts nekustīgi. Tas nedrīkst būt mehāniski bojāts, korodējis, ar remontmetinājumiem. Gaisa noplūde no balona nav pieļaujama. Atūdeņošanas vārsti ir darba kārtībā.

76. Gaisa spiediena regulators nedrīkst būt bojāts, tas ir atbilstoši nostiprināts. Savienojumi ir hermētiski.

77. Noteiktajā režīmā darbojas pneimatisko bremžu sistēmas manometrs.

78. Aizliegta bremžu iekārtas pārbūve, izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos.

V. Riepas, riteņi

79. Traktortehnikai un tās piekabei atļauts lietot riepas atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām.

80. Riepu izmērs un konstrukcija atbilst traktortehnikas un tās piekabes izgatavotāja prasībām. Riepu maksimāli pieļaujamais ātrums un slodze nedrīkst būt mazāka par traktortehnikas un tās piekabes tehniskajā raksturojumā noteiktajiem parametriem.

81. Aizliegts uzstādīt dažādu izmēru riepas uz vienas ass riteņiem.

82. Riepām nav korda slāni atsedzošu bojājumu, atslāņojies karkass, atdalījies protektors vai sānu aizsargslānis. Minimālais pieļaujamais riepas protektoru dziļums traktortehnikai un tās piekabēm ir 1,0 mm.

83. Riteņu riepu un disku kombinācija atbilst traktortehnikas un tās piekabes izgatavotāja prasībām.

84. Aizliegts uzstādīt riteņu diskus, kuri nav rūpnieciski ražoti vai kuru konstrukcija ir mainīta.

85. Visi uzgriežņi un skrūves ir atbilstošas konstrukcijas un nospriegotas.

86. Aizliegts uzstādīt citu marku vai modeļu diskus, kuru stiprinājums atšķiras no izgatavotāja paredzētā.

87. Traktortehnikas un tās piekabes riteņu diskiem nedrīkst būt plaisu, izlūzumu, deformāciju.

VI. Rāmis (pusrāmis), motors, sajūgs, kabīne un kravas kastes nodalījums

88. Traktortehnikas un tās piekabes rāmim (pusrāmim) nedrīkst būt lūzumu, izlūzumu, plaisu, deformāciju un korozijas bojājumu, kas var ietekmēt konstrukcijas izturību.

89. Traktortehnikas priekšējā tilta sijai nedrīkst būt plaisu, lūzumu, deformāciju un ievērojamu korozijas bojājumu.

90. Nav pieļaujama brīvkustība priekšējā tilta sijas nekustīgajos savienojumos.

91. Traktortehnikas motors ir atbilstoši nostiprināts. Stiprinājuma elementiem nav pieļaujami bojājumi. Visi aizsargapvalki ir atbilstoši nostiprināti, bez būtiskiem bojājumiem.

92. Traktortehnikas sajūgs nodrošina laidenu gaitas uzsākšanu un vieglu pārnesumu pārslēgšanu.

93. Sajūga pedāļa kājas atbalsta virsma ir pārklāta ar rievotu palielinātas berzes materiālu vai citādi nodrošināta pret slīdēšanu.

94. Nav pieļaujama sajūga pedāļa ievērojama sānkustība un remont­metinājumi.

95. Sajūga hidrauliskais vai pneimatiskais pievads ir hermētisks.

96. Sajūgs un spararata aizsargapvalks ir atbilstoši nostiprināts.

97. Traktortehnikas pārnesumu kārba, sadales kārba un diferenciāļa bloķētājs ir atbilstoši nostiprināts un veic paredzētās funkcijas, viegli ieslēdzas un izslēdzas.

98. Nav pieļaujama palielināta brīvkustība kardānpārvada šarnīros un starpbalstā.

99. Kardānpārvada elementi ir atbilstoši nostiprināti. Tiem nedrīkst būt lūzumu, plaisu, deformāciju.

100. Motora eļļošanas un dzeses sistēmas ir hermētiskas. Nav pieļaujama eļļas noplūde no transmisijas.

101. Traktortehnika vai tās piekabe ir aprīkota ar konstrukcijā paredzēto sakabes vai uzkares iekārtu.

102. Traktortehnikas sakabes vai uzkares iekārtā aizliegts izmantot pašizgatavotas sakabes ierīces. Sakabes vai uzkares iekārtas vītņu savienojumi ir atbilstoši nospriegoti.

103. Traktortehnikas sakabes vai uzkares ierīcēs nedrīkst būt palielināta nodiluma izraisīta brīvkustība.

104. Traktortehnikas sakabes vai uzkares ierīces stiepņiem, stieņiem un citiem elementiem nedrīkst būt lūzumu, plaisu, deformāciju, ievērojamu korozijas bojājumu un remontmetinājumu (ja vien remontmetinājumus nav paredzējis izgatavotājs).

105. Traktortehnikas piekabes sakabei nedrīkst būt lūzumu, plaisu, deformāciju vai stiprību ietekmējošu korozijas bojājumu. Sakabes iekārtas vītņu savienojumi ir atbilstoši nospriegoti.

106. Traktortehnikas piekabe ir aprīkota ar drošības ķēdi (trosi), izņemot gadījumus, ja piekabes konstrukcija sakabes avārijas atvienošanās laikā nodrošina piekabes avārijas bremzēšanu. Drošības ķēde nedrīkst būt mehāniski bojāta.

107. Nav atļauts mainīt traktortehnikas kabīnes konstrukciju, izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos.

108. Kabīnes stiprinājumu vietās nedrīkst būt stiprību ietekmējošu mehānisku bojājumu, deformāciju vai korozijas bojājumu.

109. Traktortehnikas kabīnē (salonā) nedrīkst būt vadīšanu apgrūtinošu elementu. Iekšējais aprīkojums ir pienācīgi nostiprināts.

110. Traktortehnika ir aprīkota ar konstrukcijā paredzētajiem dubļusargiem.

111. Kabīnes pakāpieniem nedrīkst būt korozijas bojājumu un deformāciju.

112. Pakāpieni ir pārklāti ar speciāliem materiāliem vai izgatavoti ar rievotu virsmu, kas mazina kājas slīdēšanas iespēju.

113. Traktortehnikas kabīnes durvis un motora pārsegs ir aprīkoti ar izgatavotāja paredzētajiem atvēršanas mehānismiem, rokturiem, fiksatoriem. Durvis un pārsegi ir atbilstoši nostiprināti, viegli atveras un aizveras.

114. Atļauts lietot izgatavotāja noteiktajām prasībām atbilstošus stiklus.

115. Traktortehnikas vējstiklam nedrīkst būt redzamību traucējošu bojājumu.

116. Stiklu tīrītāji ir atbilstoši nostiprināti un darbojas visos paredzētajos režīmos.

117. Stiklu tīrītāju slotiņas nedrīkst būt bojātas, tās nodrošina efektīvu stikla tīrīšanu.

118. Darbojas konstrukcijā paredzētie stiklu apskalotāji.

119. Traktortehnika ir aprīkota ar konstrukcijā paredzētajiem sēdekļiem. Sēdekļi ir rūpnieciski izgatavoti un atbilstoši nostiprināti. Sēdekļa regulēšanas un fiksācijas ierīces ir darba kārtībā.

120. Traktortehnika ir aprīkota ar konstrukcijā paredzētajām drošības jostām.

121. Drošības jostas ir atbilstoši nostiprinātas, bez bojājumiem, plīsumiem, izdilumiem. Fiksācijas iekārta ir darba kārtībā.

122. Apsildes (ventilācijas) iekārta darbojas visos paredzētajos režīmos.

123. Traktortehnika ir nokomplektēta ar konstrukcijā paredzēto darba iekārtu un palīgiekārtu.

124. Traktortehnikas jūgvārpsta un citi rotējošie elementi ir nodrošināti ar aizsarg­uzmavu vai aizsargiem.

125. Traktortehnikas un tās piekabes hidrauliskās sistēmas elementi ir nostiprināti atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Tie nedrīkst pieskarties traktortehnikas vai tās piekabes rotējošajām daļām.

126. Aizliegts uzstādīt hidrauliskās sistēmas elementus, kuri nav rūpnieciski ražoti vai kuru konstrukcija ir mainīta. Sistēmas elementiem nedrīkst būt plaisu, izlūzumu vai deformāciju, kas ietekmē sistēmas drošību.

127. Nav pieļaujama eļļas noplūde no hidrauliskās sistēmas elementiem.

128. Kravas nodalījuma elementiem (grīdai, bortiem, karkasam, sastatnēm) jābūt atbilstoši nostiprinātiem. Tiem nedrīkst būt stiprību ietekmējošu mehānisku un korozijas bojājumu. Borti, statnes un karkass nedrīkst būt ievērojami izliekušies uz ārpusi vai citādi ievērojami deformēti.

129. Kravas nodalījuma slēgierīcēm un to fiksācijas elementiem jābūt droši nostiprinātiem, bez bojājumiem un darba kārtībā.

VII. Barošanas sistēma, elektroiekārta

130. Traktortehnika ir aprīkota ar izgatavotāja paredzēto degvielas tvertni.

131. Degvielas tvertne nedrīkst būt bojāta, deformēta vai korodējusi. Degvielas tvertne ir atbilstoši nostiprināta. Stiprinājuma elementi nedrīkst būt deformēti, korodējuši, vaļīgi. Nav pieļaujama degvielas noplūde no tvertnes.

132. Degvielas padeves sistēmas ierīces un agregāti nav bojāti un ir nostiprināti atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Nav pieļaujama degvielas noplūde.

133. Akseleratora vadības ierīce pēc tās atbrīvošanas brīvi atgriežas sākotnējā stāvoklī. Šī prasība neattiecas uz rokas vadības akseleratoriem.

134. Elektroiekārtas vadi ir atbilstoši nostiprināti un ar nebojātu izolāciju.

135. Nav pieļaujama pašizgatavotu, pielāgotu un remontētu drošinātāju izmantošana.

136. Traktortehnikas sakabes ierīce ir aprīkota ar speciālu kontaktligzdu, bet piekabes sakabes ierīce – ar atbilstošu kontaktdakšu, kas paredzēta piekabes gaismas ierīču darbināšanai. Kontaktligzda (kontaktdakša) un tās stiprinājums ir bez bojājumiem un nodrošina piekabes gaismas ierīču darbību noteiktajā režīmā, kā arī fiksējas savienotā stāvoklī. Nav pieļaujama šī savienojuma patvaļīga atvienošanās.

137. Akumulatora baterija ir nekustīgi nostiprināta izgatavotāja paredzētajā vietā vai citā vietā, kur tā neietekmē traktortehnikas vadītāja redzamības lauku un agregātu un vadības ierīču darbību. Akumulatora baterijas spailes nedrīkst būt bojātas, to savienojums ar jaudas vadiem ir nekustīgs, bez starpelementiem.

138. Noteiktajā režīmā darbojas traktortehnikas konstrukcijā paredzētā dzinēja iedarbināšanas bloķēšanas iekārta.

VIII. Atgāzu izplūdes sistēma

139. Atgāzu izplūdes sistēmas konstrukcija nodrošina pieļaujamā trokšņa līmeņa ievērošanu.

140. Atgāzu izplūdes sistēmas elementi ir nostiprināti atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Tie nedrīkst saskarties ar bremžu vai degvielas padeves iekārtu cauruļvadiem, kā arī elektroiekārtas vadiem.

141. Nav pieļaujami atgāzu noplūdi izraisoši un atgāzu izplūdes sistēmas stiprību ietekmējoši bojājumi.

142. Nav pieļaujama ievērojama dūmošana, kas radusies motora izdiluma vai motora sistēmu neatbilstošas darbības dēļ, ja motors iesildīts līdz darba temperatūrai.

143. Traktortehnikas radītais trokšņa līmenis, tai nekustīgi stāvot uz vietas, nedrīkst pārsniegt izgatavotāja noteikto līmeni vai 80 ± 2 dB.

Zemkopības ministrs M.Roze
2.pielikums
Ministru kabineta
2009.gada 13.janvāra noteikumiem Nr.30
Prasību izpildes novērtēšanas kritēriji

(Pielikums MK 13.11.2012. noteikumu Nr.767 redakcijā)

Nr.
p.k.

Kritērija apraksts

Novērtējums

1.

2.

3.

I. Aprīkojums

1.1.Traktortehnikas un tās piekabes identifikācijas numuri nav tīri un salasāmi. Tie neatbilst izgatavotāja noteiktajām marķēšanas prasībām un normatīvajiem aktiem par traktortehnikas un tās piekabju reģistrāciju

x

1.2.Izgatavotāja plāksnīte nav rūpnieciski piestiprināta. Ieraksti plāksnītē nav salasāmi

x

1.3.Valsts reģistrācijas numura zīmes tips neatbilst valsts standartam LVS 83:2012 "Traktortehnikas un tās piekabju valsts reģistrācijas numura zīmes"

x

1.4.Valsts reģistrācijas numura zīme nav piestiprināta izgatavotāja paredzētajā vietā, neatrodas horizontāli, tai ir mehāniski, krāsojuma vai citādi bojājumi

x

1.5.Valsts reģistrācijas numura zīme nav tīra un salasāma

x

1.6.Pašgājēja traktortehnika nav nodrošināta ar konstrukcijā paredzētajiem atpakaļskata spoguļiem

x

1.7.Bojāts spoguļa pārklājums. Neatbilstoša stiprinājuma dēļ kustības laikā patvaļīgi mainās spoguļa stāvoklis

x

1.8.Atpakaļskata sānu spoguļi nav regulējami

x

1.9.Traktortehnika nav aprīkota ar izgatavotāja paredzēto skaņas signālierīci vai tā nedarbojas

x

1.10.Kāda no mēraparātu panelī izvietotajām mērīšanas un indikācijas ierīcēm neveic tai paredzētās funkcijas. Nedarbojas mēraparātu paneļa apgaismojums

x

1.11.Traktortehnika nav aprīkota ar avārijas apstāšanās zīmi. Avārijas apstāšanās zīmei ir bojājumi, tās konstrukcija nenodrošina iespēju zīmi stabili novietot uz brauktuves

x

1.12.Mācību braukšanai paredzētā traktortehnika nav apzīmēta ar pazīšanas zīmi atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumu prasībām

x

1.13.Uz traktortehnikas atrodas informācija vai zīmes, kurās izmantotas ar valsts standartu noteiktās ceļa zīmju formas, krāsu kombinācijas un simbolika un kuras var maldināt citus ceļu satiksmes dalībniekus

x

1.14.Pazīšanas zīmes ir bojātas (piemēram, saplaisājušas, izbalējušas, salūzušas)

x

II. Gaismas ierīces

2.1.Traktortehnika nav aprīkota ar izgatavotāja noteikto lukturu skaitu

x

2.2.Tuvās un tālās gaismas lukturi nav uzstādīti priekšā simetriski attiecībā pret traktortehnikas vidējo garenplakni

x

2.3.Lukturos uzstādītas nevienāda tipa un izgatavotāja noteiktajai jaudai neatbilstošas spuldzes

x

2.4.Traktortehnika nav aprīkota ar tuvās un tālās gaismas lukturiem

x

2.5.Ieslēdzot tuvās gaismas lukturus, vienlaikus neieslēdzas visi tuvās gaismas lukturi, gabarītlukturi un numura zīmes apgaismojums

x

2.6.Pārslēdzot tālās gaismas uz tuvajām gaismām, nepārslēdzas visi tālās gaismas lukturi

x

2.7.Tālās gaismas lukturi ir ieslēdzami atsevišķi un deg pastāvīgi, ja nav ieslēgti gabarītlukturi un valsts numura zīmes apgaismojums

x

2.8.Traktortehnikai ir uzstādīti vairāk nekā divi priekšējie miglas lukturi, tie nav uzstādīti priekšā simetriski attiecībā pret traktortehnikas vidējo garenplakni vai traktortehnikai uzstādīts tikai viens priekšējais miglas lukturis

x

2.9.Abi uzstādītie priekšējie miglas lukturi neieslēdzas vienlaikus. Miglas lukturi ir ieslēdzami atsevišķi, ja nav ieslēgti gabarītlukturi un numura zīmes apgaismojums

x

2.10.Traktortehnikai un tās piekabēm nav divu sarkanu gaismu izstarojošu pakaļējo gabarītlukturu

x

2.11.Ieslēdzot gabarītlukturus, neieslēdzas visi gabarītlukturi un numura zīmes apgaismojums

x

2.12.Traktortehnikai un tās piekabēm nav baltu gaismu izstarojošu numura zīmes apgaismojuma lukturu

x

2.13.Numura zīmes apgaismojuma lukturi nav novietoti tā, lai efektīvi apgaismotu traktortehnikas un tās piekabju numura zīmi

x

2.14.Numura zīmes apgaismojums neieslēdzas vienlaikus ar visiem gabarītlukturiem

x

2.15.Traktortehnikai nav vismaz divu priekšējo un vismaz divu pakaļējo virzienrādītāju. Piekabēm nav vismaz divu pakaļējo virzienrādītāju

x

2.16.Visi virzienrādītāji neizstaro dzeltenu gaismu. Citas krāsas gaismu izstarojoši virzienrādītāji pieļaujami tikai tad, ja šādu lukturu uzstādīšanu ir paredzējis traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotājs

x

2.17.Virzienrādītāji nav uzstādīti simetriski attiecībā pret traktortehnikas un tās piekabju vidējo garenplakni

x

2.18.Ieslēdzot labās vai kreisās puses virzienrādītājus, vienlaikus neieslēdzas un sinhroni nemirgo visi attiecīgi labās vai kreisās puses virzienrādītāji

x

2.19.Avārijas signalizācijas režīmā sinhroni nemirgo visi virzienrādītāju lukturi

x

2.20.Traktortehnika un tās piekabe nav aprīkota ar vismaz diviem sarkanu gaismu izstarojošiem bremzēšanas signāllukturiem

x

2.21.Traktortehnikas un tās piekabes bremzēšanas signāllukturi nav uzstādīti aizmugurē, tie neatrodas simetriski attiecībā pret vidējo garenplakni

x

2.22.Nospiežot bremžu pedāli, neiedegas visi bremzēšanas signāllukturi. Uzstādīti bremzēšanas signāllukturi, kas darbojas pārtrauktā režīmā

x

2.23.Traktortehnikai nav divu pakaļējo atstarotāju sarkanā krāsā

x

2.24.Traktortehnikas piekabei nav divu pakaļējo trīsstūra formas atstarotāju sarkanā krāsā un divu citas formas atstarotāju priekšā baltā krāsā un sānos oranžā krāsā

x

2.25.Traktortehnikas un tās piekabes atstarotāji nav uzstādīti simetriski attiecībā pret vidējo traktortehnikas vai tās piekabes garenplakni. Atstarotāja virsmai ir bojājumi (piemēram, korozija, plaisas, izlūzumi)

x

2.26.Traktortehnikas lukturi nav atbilstoši nostiprināti pie nekustīgām daļām tā, lai braukšanas laikā ceļu nelīdzenumi neizraisītu gaismas kūļa svārstības

x

2.27.Izkliedētājs nav tīrs, tam ir plaisas, izlūzumi vai cita rakstura bojājumi

x

III. Stūres iekārta

3.1.Stūres rata izmērs, konstrukcija vai stiprinājums neatbilst traktortehnikas izgatavotāja noteiktajām prasībām

x

3.2.Stūres rats ir saliekts, saplaisājis. Stūres rata savienojums ar vārpstu ir kustīgs. Apvalks traucē stūres rata satveramību

x

3.3.Stūres rata brīvkustība pārsniedz pieļaujamo vērtību

x

3.4.Stūres rats vienā vai abos virzienos ir grūti pagriežams, griežas nevienmērīgi, ieķīlējas. Stūres pagrieziena leņķis no vidējā stāvokļa līdz atdurei nav vienāds abos virzienos

x

3.5.Stūres mehānisms nav nostiprināts atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Stiprinājuma elementi nav attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos

x

3.6.Traktortehnikas daļas, pie kurām stiprināms stūres mehānisms, ir salauztas, saliektas, ieplaisājušas vai ievērojami korodējušas

x

3.7.Stūres mehānisms nav hermētisks. Putekļu aizsargi nav nostiprināti vai ir bojāti

x

3.8.Stūres piedziņas stiprinājuma elementi nav attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos

x

3.9.Stūres piedziņas elementiem ir palielināta brīvkustība. Tiem ir bojājumi, deformācijas vai korozija

x

3.10.Pārbūvēta stūres piedziņa (izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos)

x

3.11.Stūres stiepņu un sviru stiprinājumu elementi nav attiecīgi nospriegoti vai nav nodrošināti pret atskrūvēšanos

x

3.12.Stūres stiepņiem un svirām ir bojājumi, deformācijas vai brīvkustības. Veikti remontmetinājumi (izņemot gadījumus, ja tos paredzējis traktortehnikas izgatavotājs)

x

3.13.Stūres stiepņi kādā no stūres rata pagrieziena leņķiem pieskaras citām traktortehnikas daļām

x

3.14.Pārbūvēti stūres stiepņi un sviras (izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos)

x

3.15.Stūres šarnīru stiprinājuma elementi nav attiecīgi nospriegoti un nodrošināti pret atskrūvēšanos

x

3.16.Palielināta brīvkustība šarnīros vai veikti šarnīru remontmetinājumi. Veikti remontdarbi neizjaucamiem stūres šarnīriem. Putekļu aizsargi ir bojāti vai nav nostiprināti

x

3.17.Traktortehnikas izgatavotāja paredzētais stūres pastiprinātājs nedarbojas vai nenodrošina nepieciešamo efektivitāti

x

3.18.Kāda no stūres pastiprinātāja daļām ir bojāta vai nav pienācīgi nostiprināta. Pastiprinātāja sastāvdaļas nav hermētiskas. Pastiprinātāja darba šķidruma līmenis ir zemāks par minimālo

x

3.19.Pastiprinātāja sistēmas cauruļvadi vai šļūtenes pieskaras traktortehnikas kustīgajām daļām

x

IV. Bremžu iekārta

4.1.Traktortehnika vai tās piekabe nav aprīkota ar darba bremžu iekārtu (izņemot piekabes, kurām darba bremžu iekārtu nav paredzējis izgatavotājs)

x

4.2.Traktortehnikas un tās piekabes darba bremzes nedarbojas uz visiem riteņiem, kas aprīkoti ar bremžu mehānismiem

x

4.3.Darba bremzes nenodrošina traktortehnikas un tās piekabes bremzēšanu atbilstoši izgatavotāja tehniskajiem noteikumiem

x

4.4.Pārbaudot bremžu iekārtas efektivitāti ceļa apstākļos, traktortehnika būtiski novirzās no taisnvirziena kustības

x

4.5.Bremžu pievadā ir novērojama bremžu šķidruma noplūde

x

4.6.Pēc bremžu pedāļa nospiešanas un pedāļa atslogošanas tas neatgriežas sākuma stāvoklī

x

4.7.Bremžu pedāļa kājas atbalstvirsma nav pārklāta ar rievotu palielinātas berzes materiālu vai citādi nodrošināta pret slīdēšanu. Bremžu pedālim (svirai) ir plaisas, bojājumi

x

4.8.Bremžu pedāļa sānkustība vai remontmetinājumi

x

4.9.Traktortehnika nav aprīkota ar stāvbremzi, tā nenodrošina pietiekamu bremzēšanas efektivitāti

x

4.10.Pneimatisko bremžu iekārtas kompresors nenodrošina izgatavotāja noteikto gaisa spiedienu bremžu iekārtā

x

4.11.Novērojama eļļas noplūde no kompresora

x

4.12.Saspiestā gaisa balons uz traktortehnikas nav nostiprināts nekustīgi. Tas ir mehāniski bojāts, korodējis vai ar remontmetinājumiem. Novērojama gaisa noplūde no balona. Atūdeņošanas vārsti nav darba kārtībā

x

4.13.Bojāts gaisa spiediena regulators, tas ir neatbilstoši nostiprināts. Savienojumi nav hermētiski

x

4.14.Noteiktajā režīmā nedarbojas pneimatisko bremžu sistēmas manometrs

x

4.15.Pārbūvēta bremžu iekārta (izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos)

x

V. Riepas, riteņi

5.1.Traktortehnikai vai tās piekabei uzstādītas izgatavotāja noteiktajām prasībām neatbilstošas riepas

x

5.2.Uz vienas ass riteņiem uzstādītas dažādu izmēru riepas

x

5.3.Riepām ir korda slāni atsedzoši bojājumi, atslāņojies karkass, atdalījies protektors vai sānu aizsargslānis. Minimālais riepas protektoru dziļums traktortehnikai un tās piekabei ir mazāks par 1,0 mm

x

5.4.Riteņu riepu un disku kombinācija neatbilst traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja noteiktajām prasībām

x

5.5.Uzstādīti riteņu diski, kuri nav rūpnieciski ražoti vai kuru konstrukcija ir mainīta

x

5.6.Uzgriežņi un skrūves nav atbilstošas konstrukcijas vai nav nospriegotas

x

5.7.Uzstādīti citu marku vai modeļu diski, kuru stiprinājums atšķiras no izgatavotāja paredzētā stiprinājuma

x

5.8.Traktortehnikas vai tās piekabes riteņu diskiem ir plaisas, izlūzumi, deformācijas

x

VI. Rāmis (pusrāmis), motors, sajūgs, kabīne un kravas kastes nodalījums

6.1.Traktortehnikas un tās piekabes rāmim (pusrāmim) ir lūzumi, izlūzumi, plaisas, deformācijas un korozijas bojājumi, kas var ietekmēt konstrukcijas izturību

x

6.2.Traktortehnikas un tās piekabes rāmim (pusrāmim) ir virspusēja korozija, nesošās konstrukcijas stiprību neietekmējošas deformācijas

x

6.3.Traktortehnikas priekšējā tilta sijai ir plaisas, lūzumi, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi

x

6.4.Brīvkustība priekšējā tilta sijas nekustīgajos savienojumos

x

6.5.Traktortehnikas motors nav atbilstoši nostiprināts. Stiprinājuma elementiem ir bojājumi. Aizsargapvalki nav atbilstoši nostiprināti, tiem ir būtiski bojājumi

x

6.6.Traktortehnikas sajūgs nenodrošina laidenu gaitas uzsākšanu un vieglu pārnesumu pārslēgšanu

x

6.7.Sajūga pedāļa kājas atbalsta virsma nav pārklāta ar rievotu palielinātas berzes materiālu vai citādi nodrošināta pret slīdēšanu

x

6.8.Ievērojama sajūga pedāļa sānkustība un remontmetinājumi

x

6.9.Sajūga hidrauliskais vai pneimatiskais pievads nav hermētisks

x

6.10.Sajūgs vai spararata aizsargapvalks nav atbilstoši nostiprināts

x

6.11.Traktortehnikas pārnesumu kārba, sadales kārba vai diferenciāļa bloķētājs nav atbilstoši nostiprināts vai neveic paredzētās funkcijas, ieslēdzas vai izslēdzas ar grūtībām

x

6.12.Palielināta brīvkustība kardānpārvada šarnīros un starpbalstā

x

6.13.Kardānpārvada elementi nav atbilstoši nostiprināti. Tiem ir lūzumi, plaisas vai deformācijas

x

6.14.Motora eļļošanas vai dzeses sistēmas nav hermētiskas. Palielināta eļļas noplūde no transmisijas

x

6.15.Traktortehnika vai tās piekabe nav aprīkota ar konstrukcijā paredzēto sakabes vai uzkares iekārtu

x

6.16.Sakabes vai uzkares iekārtā izmantotas pašizgatavotas sakabes ierīces. Sakabes vai uzkares iekārtas vītņu savienojumi nav atbilstoši nospriegoti

x

6.17.Traktortehnikas sakabes vai uzkares ierīcēs ir palielināta nodiluma izraisīta brīvkustība

x

6.18.Sakabes vai uzkares ierīces stiepņiem, stieņiem vai citiem elementiem ir lūzumi, plaisas, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi vai remontmetinājumi (izņemot gadījumus, ja tos paredzējis izgatavotājs)

x

6.19.Mainīta traktortehnikas kabīnes konstrukcija (izņemot gadījumus, kas noteikti traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi reglamentējošajos normatīvajos aktos)

x

6.20.Kabīnes stiprinājumu vietās ir stiprību ietekmējoši mehāniski bojājumi, deformācijas vai korozijas bojājumi

x

6.21.Traktortehnikas kabīnē (salonā) ir vadīšanu apgrūtinoši elementi. Iekšējais aprīkojums nav pienācīgi nostiprināts

x

6.22.Traktortehnika nav nodrošināta ar konstrukcijā paredzētajiem dubļusargiem

x

6.23.Kabīnes pakāpieniem ir korozijas bojājumi un deformācijas

x

6.24.Kabīnes pakāpieni nav pārklāti ar speciāliem berzi pastiprinošiem materiāliem vai izgatavoti ar rievotu virsmu, kas mazina kājas slīdēšanas iespēju

x

6.25.Traktortehnikas kabīnes durvis vai motora pārsegs nav aprīkots ar izgatavotāja paredzētajiem atvēršanas mehānismiem, rokturiem, fiksatoriem. Durvis vai motora pārsegs nav atbilstoši nostiprināts, apgrūtināta aizvēršana vai atvēršana

x

6.26.Izgatavotāja noteiktajām prasībām neatbilstoši stikli

x

6.27.Traktortehnikas vējstiklam ir redzamību traucējoši bojājumi vai klājumi

x

6.28.Stiklu tīrītāji nav atbilstoši nostiprināti vai nedarbojas visos paredzētajos režīmos

x

6.29.Stiklu tīrītāju slotiņas ir bojātas, tās nenodrošina efektīvu stikla tīrīšanu

x

6.30.Nedarbojas konstrukcijā paredzētie stiklu apskalotāji

x

6.31.Traktortehnika nav aprīkota ar konstrukcijā paredzētajiem sēdekļiem. Sēdekļi nav rūpnieciski izgatavoti vai atbilstoši nostiprināti. Sēdekļa regulēšanas un fiksācijas ierīces nav darba kārtībā

x

6.32.Traktortehnika nav aprīkota ar konstrukcijā paredzētajām drošības jostām

x

6.33.Drošības jostas nav atbilstoši nostiprinātas, tās ir ar bojājumiem, plīsumiem, izdilumiem. Fiksācijas iekārta nav darba kārtībā

x

6.34.Apsildes (ventilācijas) iekārta nedarbojas visos paredzētajos režīmos

x

6.35.Traktortehnika nav nokomplektēta ar konstrukcijā paredzēto darba iekārtu un palīgiekārtu

x

6.36.Traktortehnikas jūgvārpsta vai citi rotējošie elementi nav nodrošināti ar aizsarguzmavu vai aizsargiem

x

6.37.Traktortehnikas un tās piekabes hidrauliskās sistēmas elementi nav nostiprināti atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Tie pieskaras traktortehnikas vai tās piekabes rotējošajām daļām

x

6.38.Uzstādīti hidrauliskās sistēmas elementi, kuri nav rūpnieciski ražoti vai kuru konstrukcija ir mainīta. Sistēmas elementiem ir plaisas, izlūzumi vai deformācijas, kas ietekmē sistēmas drošību

x

6.39.Eļļas noplūde no hidrauliskās sistēmas elementiem

x

6.40.Piekabes grīdas segums ir izrūsējis, caurs

x

6.41.Kravas nodalījumam ir bojātas slēgierīces un fiksācijas elementi

x

6.42.Nav uzstādīta piekabes drošības ķēde (trose) (izņemot piekabes, kas aprīkotas ar gaisa bremzēm, kuras pārrāvuma gadījumā piekabi nobremzē)

x

6.43.Piekabes drošības ķēdei ir mehāniski bojājumi

x

VII. Barošanas sistēma, elektroiekārta

7.1.Traktortehnika nav aprīkota ar izgatavotāja paredzēto degvielas tvertni

x

7.2.Degvielas tvertne ir bojāta, deformēta, korodējusi. Degvielas tvertne nav atbilstoši nostiprināta. Stiprinājuma elementi ir deformēti, korodējuši, vaļīgi. Novērojama degvielas noplūde

x

7.3.Degvielas padeves sistēmas ierīces un agregāti ir bojāti vai nav nostiprināti atbilstoši izgatavotāja noteiktajām prasībām. Novērojama degvielas noplūde no degvielas padeves sistēmas

x

7.4.Akseleratora vadības ierīce pēc tās atbrīvošanas brīvi neatgriežas sākotnējā stāvoklī (izņemot rokas vadības akseleratorus)

x

7.5.Elektroiekārtas vadi nav atbilstoši nostiprināti, tiem ir bojāta izolācija

x

7.6.Izmantoti pašizgatavoti, pielāgoti vai remontēti drošinātāji

x

7.7.Traktortehnikas sakabes ierīce nav aprīkota ar speciālu kontaktligzdu vai piekabes sakabes ierīcei nav atbilstošas kontaktdakšas, kas paredzēta piekabes gaismas ierīču darbināšanai. Kontaktligzdai (kontaktdakšai) vai tās stiprinājumam ir bojājumi, nav nodrošināta piekabes gaismas ierīču darbība noteiktajā režīmā, tā nav fiksēta savienotā stāvoklī vai savienojums patvaļīgi atvienojas

x

7.8.Akumulatora baterija nav nekustīgi nostiprināta vai tā ir nostiprināta vietā, kur tā ietekmē traktortehnikas vadītāja redzamības lauku un agregātu un vadības ierīču darbību. Akumulatora baterijas spailes ir bojātas, to savienojums ar jaudas vadiem nav nekustīgs vai ir ar starpelementiem

x

7.9.Noteiktajā režīmā nedarbojas traktortehnikas konstrukcijā paredzētā dzinēja iedarbināšanas bloķēšanas iekārta

x

VIII. Atgāzu izplūdes sistēma

8.1.Atgāzu izplūdes sistēmas konstrukcija nenodrošina pieļaujamā trokšņa līmeņa ievērošanu

x

8.2.Atgāzu izplūdes sistēmas elementi nav atbilstoši nostiprināti, tie saskaras ar bremžu vai degvielas padeves iekārtu cauruļvadiem, kā arī elektroiekārtas vadiem

x

8.3.Ir bojājumi, kas izraisa atgāzu noplūdi vai ietekmē atgāzu izplūdes sistēmas stiprību

x

8.4.Ievērojama motora eļļas sadegšana, ja motors iesildīts līdz darba temperatūrai

x

8.5.Traktortehnikas radītais trokšņa līmenis, tai nekustīgi stāvot uz vietas, pārsniedz izgatavotāja noteikto līmeni vai 80 ± 2 dB

x

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem Statuss:
Zaudējis spēku
zaudējis spēku
Izdevējs: Ministru kabinets Veids: noteikumi Numurs: 30Pieņemts: 13.01.2009.Stājas spēkā: 21.01.2009.Zaudē spēku: 01.04.2022.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 10, 20.01.2009.
Saistītie dokumenti
  • Zaudējis spēku ar
  • Grozījumi
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Latvijas standarti
  • Skaidrojumi
  • Citi saistītie dokumenti
186594
{"selected":{"value":"16.11.2012","content":"<font class='s-1'>16.11.2012.-31.03.2022.<\/font> <font class='s-2'>V\u0113sturisk\u0101<\/font>"},"data":[{"value":"16.11.2012","iso_value":"2012\/11\/16","content":"<font class='s-1'>16.11.2012.-31.03.2022.<\/font> <font class='s-2'>V\u0113sturisk\u0101<\/font>"},{"value":"01.01.2012","iso_value":"2012\/01\/01","content":"<font class='s-1'>01.01.2012.-15.11.2012.<\/font> <font class='s-2'>V\u0113sturisk\u0101<\/font>"},{"value":"24.12.2011","iso_value":"2011\/12\/24","content":"<font class='s-1'>24.12.2011.-31.12.2011.<\/font> <font class='s-2'>V\u0113sturisk\u0101<\/font>"},{"value":"21.01.2009","iso_value":"2009\/01\/21","content":"<font class='s-1'>21.01.2009.-23.12.2011.<\/font> <font class='s-2'>Pamata<\/font>"}]}
16.11.2012
87
1
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"