Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Par Ministru kabineta 2003.gada 5.augusta noteikumu Nr.438 "Grozījumi Ministru kabineta 1997.gada 13.maija noteikumos Nr.180 "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas (rezerves) fonda nolikums"" 2. un 6.punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91.pantam un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 14.pantam Latvijas Republikas Satversmes tiesas spriedums Latvijas Republikas vārdā Rīgā 2004.gada 9.februārī Lietā Nr. 2003-21-0306 Latvijas Republikas Satversmes
tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs Aivars Endziņš,
tiesneši Juris Jelāgins, Romāns Apsītis, Ilma Čepāne un Andrejs
Lepse, Konstatējošā daļa 1. 1997.gada 13.martā Saeima pieņēma Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu (turpmāk - OCTA likums), kura 44.pants paredz Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas (rezerves) fonda (turpmāk - Garantijas fonds) izveidi. Likuma panta sestā daļa noteic, ka
Garantijas fonda nolikumu apstiprina Ministru kabinets. 2. Konstitucionālās sūdzības iesniedzējs - apdrošināšanas akciju sabiedrība "If Latvia" (turpmāk - iesniedzējs) apstrīd Noteikumu Nr.438 2. un 6.punkta (turpmāk - apstrīdētās normas) atbilstību Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme) 91.pantam un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 14.pantam. 2001.gada 26.oktobrī iesniedzējs
saņēma licenci sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku
civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (turpmāk -
OCTA) pakalpojumu sniegšanai. Iesniedzējs norāda, ka
konstitucionālās sūdzības iesniegšanas brīdī tā veiktie
atskaitījumi Garantijas fondā bija 18 420,69 lati un saskaņā ar
apstrīdētajām normām iesniedzējam gada laikā Garantijas fondā no
iesniedzēja akcionāru līdzekļiem jāiemaksā 381 579,31 lati
(Latvijas Republikas Satiksmes biroja 2003.gada 4.septembra
vēstulē Nr.07-31/207 apdrošināšanas sabiedrībai "If Latvia"
norādīts, ka Garantijas fondā 2003.gada 1.augustā kopumā
iemaksāti 14 594,16 lati un gada laikā no 1.septembra jāveic
iemaksa par kopējo summu 385 405,84 lati). Iesniedzējs norāda, ka par
apstrīdēto normu leģitīmo mērķi nevar uzskatīt iespējamo līdzekļu
iztrūkumu Garantijas fondā, jo fondā ir līdzekļu pārpalikums un
tas turpina pieaugt. 3. Institūcija, kas izdevusi apstrīdēto aktu, - Ministru kabinets - nepiekrīt iesniedzēja viedoklim vairāku iemeslu dēļ. Ministru kabinets norāda, ka, pieņemot apstrīdētās normas, tika ievērota nepieciešamība saskaņot Latvijas Republikas normatīvos aktus ar atbilstošām Eiropas Savienības prasībām, ceļu satiksmes negadījumos cietušo personu mantisko interešu aizsardzība un apdrošināšanas tirgus stabilitāte. Atbildes rakstā uzsvērts, ka
Latvija ir uzņēmusies saistības arī starptautiskajā jomā,
1998.gada 1.jūlijā kļūstot par t.s. Zaļās kartes sistēmas
dalībnieci. Apdrošināšanas atlīdzības "Zaļās kartes" lietās ir
jāizmaksā pilnā apmērā. Saskaņā ar OCTA jomu regulējošiem
Latvijas normatīvajiem aktiem šajos gadījumos apdrošināšanas
atlīdzība pilnā apmērā ir jāizmaksā no Garantijas fonda
līdzekļiem un pēc tam regresa kārtībā šī summa jāatgūst no
attiecīgā apdrošinātāja. Līdz apstrīdēto normu pieņemšanai
apdrošinātāju vienreizējā iemaksa Garantijas fondā bija 5000
lati. Ministru kabinets uzskata, ka šāds saistību nodrošinājums
nebija pietiekams, lai apmierinātu iespējamās atlīdzības prasības
"Zaļās kartes" sistēmas ietvaros apdrošināšanas akciju sabiedrību
maksātnespējas gadījumā. Ministru kabinets norāda, ka
vienreizējās iemaksas palielinājums līdz 400 000 latiem tika
noteikts, lai Garantijas fondā nerastos līdzekļu iztrūkums. 4. Tieslietu ministrija, atbildot uz Satversmes tiesas uzdotajiem jautājumiem, norāda, ka vienreizējā iemaksa Garantijas fondā tika krasi palielināta, pirmkārt, tādēļ, lai izvairītos no situācijas, kad apdrošināšanas sabiedrības pārdod polises par zemākām, t.i., dempinga cenām, rezultātā nespēj nodrošināt izmaksas un bankrotē. Otrkārt, tādēļ, lai palielinātu apdrošināšanas sabiedrības atbildību un lai bankrota gadījumā izmaksas tiktu segtas no pašas apdrošināšanas sabiedrības līdzekļiem. Šāds lēmums tika pieņemts, lai veicinātu apdrošināšanas sabiedrību finansiālo stabilitāti un garantētu saistību izpildi to bankrota gadījumā. Tieslietu ministrija izsaka bažas, ka tas varētu radīt nevienlīdzīgu attieksmi pret tikko tirgū ienākušajiem dalībniekiem. Tieslietu ministrija papildus paskaidro, ka Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma 32.panta pirmajā daļā paredzētās apdrošinātāja veiktās iemaksas pašu veidojamā garantijas fondā garantē apdrošināšanas sabiedrības saistību drošu izpildi. Tagad šā fonda minimālais lielums ir 3 miljoni eiro. Noteikumos Nr.180 paredzētais Garantijas fonds tika veidots un kalpo kā papildu drošības līdzeklis attiecībā uz OCTA. 5. Finanšu un kapitāla tirgus komisija, atbildot uz Satversmes tiesas uzdotajiem jautājumiem, norāda, ka Noteikumi Nr.180 paredz divas pēc būtības atšķirīgas iemaksas - apdrošinātāja vienreizējo iemaksu (kuras apmēru noteic noteikumu 11.1.punkts un kuru apdrošinātājs veic no saviem līdzekļiem neatkarīgi no saņemto apdrošināšanas prēmiju apjoma) un atskaitījumus no OCTA prēmijām (kuru apmēru noteic noteikumu 11.2.punkts un kuri ir atkarīgi no konkrētā apdrošinātāja saņemto prēmiju apjoma). Komisija uzskata, ka, palielinot
vienreizējo iemaksu, tā būtu nosakāma visiem apdrošinātājiem, kas
sniedz šādus pakalpojumus, neatkarīgi no laika, kad šī
pakalpojumu sniegšana ir uzsākta. Vienreizējās iemaksas apmērs
nevar būt atkarīgs no summas, ko konkrētais apdrošinātājs
iemaksājis Garantijas fondā saskaņā ar noteikumu 11.2.punktu.
Tādējādi tiktu sasniegts ne tikai apstrīdēto normu mērķis -
nodrošināt OCTA pakalpojumu tirgus stabilitāti, bet arī
nodrošināta iespējami vienlīdzīga attieksme pret apdrošinātājiem,
kuri jau sniedz šāda veida pakalpojumus, un viņu iespējamiem
konkurentiem, kuri šādus pakalpojumus sāktu sniegt vēlāk. 6. Konkurences padome, atbildot uz Satversmes tiesas uzdotajiem jautājumiem, izsaka viedokli, ka vienreizējās iemaksas palielināšana pati par sevi nav konkurences ierobežošana, ja tā tiek attiecināta uz visiem tirgus dalībniekiem. Toties vienreizējās iemaksas palielinājums, kas paredzēts apstrīdētajās normās, būtiski samazina relatīvi jauno sabiedrību konkurētspēju un faktiski rada spēcīgu administratīvo barjeru jaunu dalībnieku ienākšanai OCTA pakalpojumu tirgū. Padome norāda, ka nav pamatoti pielīdzināt vienreizējo iemaksu un atskaitījumus no OCTA prēmijām, jo Noteikumu Nr.180 11.punkts tās definē kā atšķirīgas iemaksas. Pārrēķina veikšana, pamatojoties uz noteikumu 36.punktu, rada nevienlīdzīgus nosacījumus relatīvi jaunajiem tirgus dalībniekiem, jo tie uzņemas vienādu līdzatbildību (risku) ar citiem tirgus dalībniekiem arī par laika periodu, kad vēl nebija uzsākuši darbību OCTA pakalpojumu tirgū. Secinājumu daļa 7. OCTA ir īpašs
apdrošināšanas veids, kas kalpo ceļu satiksmes negadījumos
cietušo sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku mantisko interešu
aizsardzībai. Tiesiskās attiecības starp sauszemes
transportlīdzekļu īpašniekiem un apdrošinātājiem attiecībā uz
OCTA pakalpojumu sniegšanu reglamentē OCTA likums, Noteikumi
Nr.179 un Noteikumi Nr.180. Apdrošinājuma ņēmēju interešu aizsardzības fonds, kura mērķis ir nodrošināt apdrošināšanas atlīdzības izmaksas apdrošināšanas sabiedrību maksātnespējas gadījumā (sk. OCTA likuma 45.panta pirmo daļu). Garantijas fonda izveidi paredz
arī direktīvas 84/5/EEC 1.punkta 4.apakšpunkts, kas noteic, ka ir
jāizveido fonds, no kura izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību
gadījumos, kad kaitējumu mantai vai personai nodarījis
nenoskaidrots transportlīdzeklis vai transportlīdzeklis, kura
īpašnieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību (sk.
Second Council Directive 84/5/EEC of 30 December 1983 on the
approximation of the laws of the Member States relating to
insurance against civil liability in respect of the use of motor
vehicles). 7.2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2000.gada 16.maija direktīva 2000/26/EC paredz vairākas prasības, lai nodrošinātu apdrošināšanas tirgus, tostarp arī OCTA tirgus stabilitāti. Piemēram, tās 16.punkts noteic, ka katrai apdrošināšanas sabiedrībai ir jāveido pašai savs garantijas fonds. Šā garantijas fonda minimālajam lielumam jābūt no diviem līdz trim miljoniem eiro (sk. Directive 2000/26/EC of the European Parliament and of the Council of 16 May 2000 on the approximation of the laws of the Member States relating to insurance against civil liability in respect of the use of motor vehicles and amending Council Directives 73/239/EEC and 88/357/EEC). Sākotnēji Apdrošināšanas
sabiedrību un to uzraudzības likuma 32.pants noteica, ka
apdrošināšanas sabiedrību pašu veidojamā garantijas fonda lielums
ir 500 000 latu. Taču, pildot minētās direktīvas prasību,
Saeima 2003.gada 27.martā pieņēma šā likuma panta grozījumus. Tie
noteica, ka pašas akciju sabiedrības garantijas fonda minimālais
lielums komercsabiedrībām, kuras sniedz arī OCTA pakalpojumus, ir
trīs miljoni eiro. Apdrošināšanas sabiedrībām, kuru pašu
garantijas fonda minimālais lielums neatbilst šim lielumam, tas
jāpalielina līdz 2004.gada 1.jūlijam. Šis garantijas fonds
nodrošina apdrošināšanas sabiedrības saistību izpildi ne tikai
attiecībā uz OCTA pakalpojumiem, bet attiecībā uz visiem citiem
apdrošināšanas veidiem, ar ko nodarbojas apdrošināšanas
sabiedrība. 8. OCTA likuma 44.panta trešā daļa noteic, ka Garantijas fonda līdzekļus veido vairākas iemaksas, tostarp apdrošināšanas sabiedrību vienreizējās iemaksas un atskaitījumi no saņemtajām OCTA prēmijām. Sākotnēji (1997.gadā) Ministru
kabinets noteica, ka atskaitījumi no OCTA prēmijām veicami 12
procentu apmērā, pēc tam šis apmērs tika pakāpeniski samazināts
līdz 4 procentiem. Lielāks atskaitījumu apmērs - 9 procenti - ir
noteikts prēmijām par "Zaļajām kartēm". 9. Satversmes 91.pants noteic, ka "visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas." Arī Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 14.pants paredz, ka "šajā Konvencijā minēto tiesību un brīvību īstenošana tiek nodrošināta bez jebkādas diskriminācijas - neatkarīgi no dzimuma, rases, ādas krāsas, valodas, reliģijas, politiskajiem vai citiem uzskatiem, nacionālās vai sociālās izcelsmes, saistības ar kādu nacionālo minoritāti, mantiskā stāvokļa, kārtas vai cita stāvokļa". Satversmes tiesa, interpretējot
91.pantu, ir atzinusi, ka vienlīdzības princips liedz valsts
institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj
atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un pēc
noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Vienlīdzības
princips pieļauj un pat prasa atšķirīgu attieksmi pret personām,
kas atrodas vienādos apstākļos, kā arī pieļauj atšķirīgu
attieksmi pret personām, kas atrodas vienādos apstākļos, ja tam
ir objektīvs un saprātīgs pamats (sk. Satversmes tiesas
2001.gada 3.aprīļa sprieduma lietā Nr.2000-07-0409 secinājumu
daļas 1.punktu). 9.1. Nevar piekrist atbildes rakstā izteiktajam viedoklim, ka apstrīdēto normu leģitīmais mērķis ir to kompāniju interešu aizsardzība, kuras jau ilgāku laiku darbojas OCTA tirgū un ir pierādījušas savu stabilitāti. Valstij, reglamentējot apdrošināšanas sabiedrību darbību OCTA tirgū, ir jāaizsargā visu šajā tirgū funkcionējošo kompāniju intereses, neraugoties uz to, cik ilgu laiku šīs kompānijas sniedz OCTA pakalpojumus. Ministru kabineta noteikumu
projekta anotācijā norādīts šāds Noteikumu Nr.180 grozījumu
mērķis - OCTA tirgus stabilitātes nodrošināšana un Garantijas
fonda līdzekļu iztrūkuma nepieļaušana apdrošināšanas sabiedrības
maksātnespējas gadījumā. 9.2. Lai noskaidrotu, vai apdrošināšanas sabiedrības, kuras darbojas OCTA tirgū, atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos, ir jāizvērtē konkrētās situācijas. Pieteikuma iesniedzējs uzskata, ka
apdrošināšanas sabiedrības, kas sniedz OCTA pakalpojumus, ir
jāsalīdzina "pēc darbošanās vienā tirgū". Pēc šā kritērija visas
apdrošināšanas sabiedrības kā viena tirgus dalībnieces atrodoties
vienādos apstākļos. Apdrošināšanas sabiedrības, kuras
sniedz OCTA pakalpojumus, savu darbību īsteno saskaņā ar OCTA
likumu. OCTA likuma mērķis ir reglamentēt tiesiskās attiecības
starp sauszemes transportlīdzekļu īpašniekiem un apdrošinātājiem
nolūkā aizsargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo mantiskās
intereses (sk. OCTA likuma 2.pantu). Brīvas
uzņēmējdarbības vides uzturēšana prasa apdrošināšanas sabiedrības
salīdzināt kā dalībniekus, kas konkurē vienā tirgū, nevis pēc tā,
cik ilgu laiku konkrētā kompānija darbojas OCTA tirgū. 9.3. Ja apdrošināšanas sabiedrības, kuras sniedz OCTA pakalpojumus, atrodas vienādos un salīdzināmos apstākļos, nepieciešams noskaidrot, vai apstrīdētā norma paredz atšķirīgu attieksmi un vai atšķirīgā attieksme ir attaisnojama. Apstrīdētā norma paredz, ka katrai apdrošināšanas sabiedrībai tiek veikts pārrēķins, nosakot katras apdrošināšanas sabiedrības Garantijas fondā iemaksāto atskaitījumu no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām kopsummu. Tām apdrošināšanas sabiedrībām, kuru iemaksas nesasniedz 400 000 latus, gada laikā Garantijas fondā ir jāiemaksā starpība. Garantijas fondu pamatā veido divu
veidu iemaksas - vienreizējā iemaksa, ko apdrošināšanas
sabiedrība veic no saviem līdzekļiem, lai saņemtu OCTA licenci,
un atskaitījumi no apdrošinājuma ņēmēju samaksātajām prēmijām.
Apdrošināšanas sabiedrībām, kuras OCTA tirgū darbojas ilgāku
laiku, Garantijas fondā veikto iemaksu apjoms ir veidojies
pakāpeniski un ir lielāks nekā tām sabiedrībām, kuras OCTA tirgū
darbojas salīdzinoši neilgu laiku. Nolēmumu daļa Pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 30.-32.pantu, Satversmes tiesa nosprieda: 1. Atzīt
Ministru kabineta 2003.gada 5.augusta noteikumu Nr.438 "Grozījumi
Ministru kabineta 1997.gada 13.maija noteikumos Nr.180 "Sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās
apdrošināšanas garantijas (rezerves) fonda nolikums"" 6.punkta
pirmo daļu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes
91.pantam un par spēkā neesošu no tās pieņemšanas brīža. Spriedums ir galīgs un
nepārsūdzams. Tiesas sēdes priekšsēdētājs
A.Endziņš |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Ministru kabineta 2003.gada 5.augusta noteikumu Nr.438 "Grozījumi Ministru kabineta 1997.gada 13.maija ..
Statuss:
Spēkā esošs
Saistītie dokumenti
|