Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Skatīt Ministru kabineta 1997. gada 27. maija noteikumus Nr. 199 "Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, to palielināšanas un samazināšanas kārtību un apdrošinātāja atbildības limitiem". Ministru kabineta noteikumi Nr. 204 Rīgā 1996. gada 11.jūnijā (prot. nr. 31 9§)
Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām un apdrošinātāja atbildības limitiemIzdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta 3.punktu I. Vispārīgie jautājumi 1. Šie noteikumi nosaka kārtību, kādā aprēķināmas sauszemes transportlīdzekļu (turpmāk tekstā - "transportlīdzekļi") īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (turpmāk tekstā - "apdrošināšana") prēmijas un apdrošinātāja atbildības limiti. 2. Noteikumos lietotie termini: 2.1. apdrošinātāja atbildības limits - maksimālais izmaksājamās apdrošināšanas atlīdzības apmērs; 2.2. apdrošināšanas atlīdzība - naudas summa, ko izmaksā zaudējumu atlīdzināšanai; 2.3. apdrošināšanas bāzes tarifs - bruto likme naudas izteiksmē no noteiktās apdrošinājuma summas gadā, kuru aprēķina, ņemot vērā visas ar apdrošināšanu saistītās izmaksas un pārējos ar tām saistītos izdevumus un uz pilnu gadu apdrošināto transportlīdzekļu skaitu; 2.4. apdrošināšanas pamattarifs - gadam noteiktais apdrošināšanas bāzes tarifs, kuru piemēro attiecīgajam transportlīdzekļa tipam, ņemot vērā transportlīdzekļa piederību fiziskajai vai juridiskajai personai, tā lietošanas veidu un reģistrācijas vietu; 2.5. apdrošināšanas pensija - regulāri maksājumi, ko apdrošinātājs izmaksā ceļu satiksmes negadījumā cietušajai personai sakarā ar šīs personas paliekošu darbspēju zudumu vai attiecīgajām personām sakarā ar ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušā apgādnieka nāvi; 2.6. apdrošināšanas prēmija - maksājums par apdrošināšanu; 2.7. apdrošināšanas tarifs - bruto likme naudas izteiksmē vai procentos no noteiktās apdrošinājuma summas gadā vai citā laikposmā. Apdrošināšanas tarifs atbilst cenām, kuras noteiktas apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem. II. Apdrošinātāja atbildības limiti 3. Ceļu satiksmes negadījumā nodarītie zaudējumi ietver: 3.1. mantai nodarītos zaudējumus; 3.2. personai nodarītos zaudējumus. 4. Ja ir nodarīti zaudējumi mantai: 4.1. transportlīdzekļa bojājuma vai bojāejas gadījumā apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt transportlīdzekļa faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošinātāja atbildības limitu - 3000 latu. Noteiktajā apdrošinātāja atbildības limitā ietilpst arī transportlīdzekļa īpašniekam ceļu satiksmes negadījumā nodarītie zaudējumi, kas saistīti ar cietušo personu glābšanu un transportlīdzekļa aiztransportēšanu no ceļu satiksmes negadījuma vietas; 4.2. ceļa, ceļa būvju un ēku bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt objekta faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošinātāja atbildības limitu - 500 latu; 4.3. cietušās personas mantas bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt mantas faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošinātāja atbildības limitu - 200 latu; 4.4. trešo personu mantas bojājuma, t.sk. arī dabai nodarītā zaudējuma, gadījumā apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt objekta faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma, kā arī apdrošinātāja atbildības limitu - 500 latu; 4.5. visos šajā punktā minētajos gadījumos apdrošināšanas atlīdzība nesedz netiešos zaudējumus. 5. Ceļu satiksmes negadījumā nodarītais zaudējums tiek atlīdzināts tādā apmērā, kas nepārsniedz apdrošinātāja atbildības limitu. Tiek atlīdzināti tikai ceļu satiksmes negadījumā nodarītie faktiskie materiālie zaudējumi: 5.1. cietušajai personai, kura nav izraisījusi ceļu satiksmes negadījumu, - pilnā apmērā; 5.2. cietušajai personai, kura ir daļēji vainīga ceļu satiksmes negadījumā, - atbilstoši otras puses vainas pakāpei. 6. Personai nodarītie zaudējumi ietver zaudējumus sakarā ar cietušās personas: 6.1. ārstēšanu; 6.2. pārejošu darba nespēju; 6.3. paliekošu darbspēju zudumu; 6.4. sakropļojumu vai izķēmojumu; 6.5. nāvi. 7. Kopējais apdrošinātāja atbildības limits sakarā ar cietušās personas ārstēšanu, pārejošu darba nespēju, sakropļojumu vai izķēmojumu vai cietušās personas nāvi - 2000 latu par katru cietušo personu, t.sk. bēru izdevumiem - 500 latu par katru ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu. 8. Apdrošināšanas pensijām tiek noteiktas šādas izmaksas: 8.1. sakarā ar ceļu satiksmes negadījumā cietušajai personai nodarītu paliekošu darbspēju zudumu paredzētās apdrošināšanas pensijas izmaksai noteiktais apdrošinātāja atbildības limits - 500 latu gadā katrai cietušajai personai; 8.2. bojā gājušo personu apgādājamajiem paredzētās apdrošināšanas pensijas izmaksai noteiktais apdrošinātāja atbildības limits - 500 latu gadā par katru ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu. 9. Apdrošināšanas pensiju apgādājamajiem sadala vienādās daļās starp personām, kas ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušās personas nāves dienā bijušas tās apgādībā. III. Apdrošināšanas prēmiju apmērs un to aprēķināšanas kārtība 10. Apdrošināšanas prēmiju apmēra aprēķināšanas kārtība ir obligāta visiem apdrošinātājiem, kas ir saņēmuši attiecīgā apdrošināšanas veida licences un veic apdrošināšanas operācijas. 11. Aprēķinot apdrošināšanas prēmijas attiecīgajam gadam, visiem transportlīdzekļu veidiem tiek piemērots vienots apdrošināšanas bāzes tarifs. Izmantojot apdrošināšanas bāzes tarifu, aprēķina gada apdrošināšanas pamattarifus attiecīgiem transportlīdzekļu tipiem atbilstoši transportlīdzekļa piederībai (fiziskajām vai juridiskajām personām piederošie transportlīdzekļi), tā lietošanas veidam (fizisko personu individuālajā lietošanā un juridisko personu lietošanā esošie vai komercpārvadājumiem izmantojamie transportlīdzekļi) un reģistrācijas vietai (1.pielikums). 12. Ņemot vērā ceļu satiksmes riska pakāpi un transportlīdzekļu daudzumu, Latvijas Republikas teritorijā tiek noteikti šādi koeficienti: 12.1. Rīgas pilsētā - koeficients 1,25; 12.2. pārējā Latvijas Republikas teritorijā - koeficients 1. 13. Transportlīdzekļu apdrošināšanas tarifus (2.pielikums) aprēķina, reizinot apdrošināšanas pamattarifu ar attiecīgo koeficientu. 14. Transportlīdzekļa īpašniekam vai tā likumīgajam valdītājam, kurš iepriekšējā kalendāra gadā nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, katrā nākamajā gadā apdrošināšanas pamattarifa apmērs tiek samazināts (1.tabula).
1.tabula
15. Apdrošināšanas pamattarifa apmērs tiek samazināts tikai tad, ja iepriekšējā kalendāra gadā apdrošināšana ir bijusi spēkā ne mazāk kā deviņus mēnešus. 16. Transportlīdzekļa īpašniekam vai tā likumīgajam valdītājam, kurš iepriekšējā kalendāra gadā ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu vai šajā laikposmā vadījis transportlīdzekli, atrodoties alkoholisko dzērienu vai narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošu vielu iespaidā, nākamajā gadā apdrošināšanas pamattarifs tiek palielināts (2.tabula). 2.tabula
17. Juridiskajām personām šo noteikumu 11.punktā norādītajā kārtībā tiek noteikta apdrošināšanas pamattarifa apmēra palielināšana konkrēti katram transportlīdzeklim. 18. Ja apdrošinātājs, izsniedzot apdrošināšanas polisi, nepareizi noteicis apdrošināšanas prēmijas apmēru, to nepamatoti palielinot, apdrošinātājam jāatmaksā apdrošinājuma ņēmējam pārmaksātā apdrošināšanas prēmijas daļa. Ja apdrošināšanas prēmija nepamatoti samazināta, apdrošinājuma ņēmējam jāsamaksā neiemaksātā apdrošināšanas prēmijas daļa. 19. Apdrošināšanas prēmiju ir paredzēts samazināt šādām iedzīvotāju kategorijām: 19.1. I un II grupas invalīdiem - atlaide 40% apmērā; 19.2. III grupas invalīdiem, kuriem transportlīdzeklis kalpo par pārvietošanās līdzekli un kuriem ir ķermeņa balsta kustības traucējumi, ko apliecina attiecīgs Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisijas atzinums, - atlaide 40% apmērā. 20. Šo noteikumu 19.punktā minētās atlaides piemēro gadījumos, kad invalīds apdrošina ne vairāk kā vienu transportlīdzekli, un to apmēru nosaka, ņemot vērā noteiktā apdrošināšanas pamattarifa lielumu. 21. Maksimālā atlaide par vienu transportlīdzekli jebkuram transportlīdzekļa īpašniekam vai tā likumīgajam valdītājam nevar būt lielāka par 50 % no noteiktā apdrošināšanas pamattarifa lieluma. 22. Ja apdrošināšanas standartlīgums vai kompleksais līgums tiek slēgts uz vairāk nekā trim mēnešiem, aprēķinot apdrošināšanas tarifu attiecīgajam laikposmam, par katru nākamo mēnesi pieskaita vienam mēnesim noteikto apdrošināšanas tarifu. 23. Attiecīgajā gadā piemērojamos apdrošināšanas pamattarifus aprēķina saskaņā ar transportlīdzekļu klasifikāciju (3.pielikums). IV. Noslēguma jautājums 24. Noteikumi stājas spēkā ar 1997.gada 1.janvāri. Ministru prezidenta vietā -
izglītības un zinātnes ministrs, Finansu ministrs A.G. Kreituss
1.pielikums Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas pamattarifiSauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas maksājumu apmēru aprēķina pēc šādiem pamattarifiem (latos): 1. Ja vieglie automobiļi un mikroautobusi, kuros sēdvietu skaits (bez vadītāja vietas) nav lielāks par astoņām sēdvietām, un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 1.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
1.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
2. Ja kravas automobiļi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 2.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
2.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
3. Ja autobusi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 3.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
3.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
4. Ja motocikli, motorolleri un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 4.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
4.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem:
5. Ja traktortehnika ir fizisko un juridisko personu lietošanā
6. Ja piekabes ir: 6.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
6.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
7. Ja tramvaji un trolejbusi ir juridisko personu lietošanā
8. Ja ārvalstīs reģistrētie transportlīdzekļi ir fizisko un juridisko personu lietošanā
Finansu ministrs A.G. Kreituss
2.pielikums Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas tarifiTiek noteikti šādi sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas tarifi (latos) attiecīgajam laikposmam: 1. Ja vieglie automobiļi un mikroautobusi, kuros sēdvietu skaits (bez vadītāja vietas) nav lielāks par astoņām sēdvietām, un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 1.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
1.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
2. Ja kravas automobiļi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 2.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
2.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
3. Ja autobusi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 3.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
3.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
4. Ja motocikli, motorolleri un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi ir: 4.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
4.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
5. Ja traktortehnika ir fizisko un juridisko personu lietošanā
6. Ja piekabes ir: 6.1. fizisko personu individuālajā lietošanā
6.2. juridisko personu lietošanā vai izmantojami komercpārvadājumiem
7. Ja tramvaji un trolejbusi ir juridisko personu lietošanā
8. Ja ārvalstīs reģistrētie transportlīdzekļi ir fizisko un juridisko personu lietošanā
Finansu ministrs A.G. Kreituss
3.pielikums Transportlīdzekļu klasifikācija1. Vieglie automobiļi, mikroautobusi, kuros sēdvietu skaits (bez vadītāja vietas) nepārsniedz astoņas sēdvietas, un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 1.1. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir līdz 1200 kg; 1.2. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 1201 līdz 1550 kg; 1.3. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 1551 līdz 1800 kg; 1.4. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 1801 līdz 2100 kg; 1.5. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 2101 līdz 2600 kg; 1.6. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir virs 2600 kg. 2. Kravas automobiļi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 2. 1. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir līdz 3500 kg; 2.2. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 3501 līdz 12000 kg; 2.3. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 12001 līdz 20000 kg; 2.4. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 20001 līdz 26000 kg; 2.5. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 26001 līdz 30000 kg; 2.6. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir virs 30000 kg. 3. Autobusi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 3.1. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir līdz 3500 kg; 3.2. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 3501 līdz 12000 kg; 3.3. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 12001 līdz 20000 kg; 3.4. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 20001 līdz 26000 kg; 3.5. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir virs 26000 kg. 4. Motocikli, motorolleri un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 4.1. līdz 175 cm3; 4.2. no 176 līdz 500 cm3; 4.3. virs 500 cm3; 4.4. ar blakusvāģi. 5. Traktortehnika iedalāma šādās grupās: 5.1. traktori; 5.2. pašgājējtehnika. 6. Piekabes iedalāmas šādās grupās: 6.1. vieglo automobiļu piekabes; 6.2. kravas automobiļu piekabes; 6.3. piekabes-cisternas; 6.4. traktortehnikas piekabes. 7. Tramvaji un trolejbusi. Finansu ministrs A.G. Kreituss
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas ..
Statuss:
Zaudējis spēku
Saistītie dokumenti
|