Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta noteikumi Nr.199
Rīgā 1997.gada 27.maijā (prot. nr. 30 24.§) Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, to palielināšanas un samazināšanas kārtību un apdrošinātāja atbildības limitiem
Izdoti saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 14.panta otro daļu, 16.panta trešo daļu, 17.panta trešo daļu un 18.panta pirmo daļu 1. Šie noteikumi nosaka sauszemes transportlīdzekļu (turpmāk - transportlīdzekļi) īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas -turpmāk ( apdrošināšana) apdrošinātāja atbildības limitus un kārtību, kādā aprēķināmas apdrošināšanas prēmijas. 2. Apdrošināšanas prēmiju aprēķināšanas kārtība ir obligāta visiem apdrošinātājiem, kas ir saņēmuši licenci attiecīgajam apdrošināšanas veidam un veic apdrošināšanas operācijas. 3. Ja apdrošināšanas līgums tiek slēgts uz termiņu, kas īsāks par pilnu kalendāra mēnesi (piemēram, uz divarpus mēnešiem), apdrošināšanas prēmija nosakāma apmērā, kāds paredzēts, attiecīgo kalendāra mēnesi ieskaitot (izņemot apdrošināšanas līgumus, kas tiek slēgti uz vienu, divām vai piecpadsmit dienām). 4. Apdrošināšanas prēmijas tiek noteiktas saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu un šiem noteikumiem (1.pielikums). 5. Latvijā reģistrētajiem kravas automobiļiem, autobusiem un uz to bāzes būvētiem transportlīdzekļiem, ar kuriem tiek veikti licencēti starptautiskie kravu un pasažieru komercpārvadājumi un kuru īpašnieks vai tiesīgais lietotājs var uzrādīt starptautisko civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu (Zaļo karti), kas noslēgts vismaz uz trim mēnešiem, līdz Zaļās kartes termiņa beigām piemēro apdrošināšanas prēmijas, kas noteiktas šo noteikumu 1.pielikuma 2.1.1., 2.1.2., 3.1.1. un 3.1.2.tabulā. 6. Ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem apdrošināšanas prēmijas tiek noteiktas saskaņā ar šo noteikumu 1.pielikuma 8.1.tabulu. Ja ārvalstīs reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs var uzrādīt spēkā esošu starptautisko civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu (Zaļo karti), slēdzot robežapdrošināšanas līgumu, apdrošināšanas prēmijas tiek noteiktas saskaņā ar šo noteikumu 1.pielikuma 8.2.tabulu. 7. Ņemot vērā ceļu satiksmes riska pakāpi un transportlīdzekļu daudzumu, Latvijas teritorijā tiek noteikti šādi papildu koeficienti transportlīdzekļa prēmijai (1.pielikums): 7.1. Rīgā - koeficients 1,2 (piemaksas kods - "R"); 7.2. pārējā Latvijas teritorijā - koeficients 1. 8. Apdrošināšanas prēmija, apdrošinot ne vairāk kā vienu transportlīdzekli, par 40 procentiem tiek samazināta: 8.1. I un II grupas invalīdiem (atlaides kods - "I"); 8.2. III grupas invalīdiem, kuriem ir attiecīga transportlīdzekļa vadītāja apliecība un kuriem ir ķermeņa balsta traucējumi, ko apliecina attiecīgs Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisijas atzinums (atlaides kods -"I"). 9. Apdrošināšanas prēmija tiek palielināta vai samazināta saskaņā ar šo noteikumu 8., 10., 11.,12., 13. un 15.punktā minētajiem nosacījumiem, attiecīgi noteiktos procentus piemērojot šo noteikumu 1.pielikumā norādītajam transportlīdzekļa apdrošināšanas prēmijas apmēram. 10. Ja apdrošināšana bijusi spēkā pēdējos 12 mēnešus pirms apdrošināšanas līguma slēgšanas un šajā laikposmā transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumus ar apdrošināšanas polisē norādīto transportlīdzekli, kā arī nav vadījis šo transportlīdzekli alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošu vielu iespaidā, apdrošināšanas prēmijas apmērs katrā nākamajā gadā tiek samazināts (2.pielikuma 1.tabula). 11. Ja apdrošināšana bijusi spēkā pēdējos 12 mēnešus pirms jauna apdrošināšanas līguma slēgšanas un šajā laikposmā transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs nav izraisījis ceļu satiksmes negadījumus ar apdrošināšanas polisē norādīto transportlīdzekli, kā arī nav vadījis šo transportlīdzekli alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošu vielu iespaidā un ja viņš iegūst transportlīdzekli saskaņā ar pirkuma, maiņas vai dāvinājuma līgumu vai to mantojot, apdrošināšanas prēmijas apmērs, slēdzot apdrošināšanas līgumu attiecībā uz jauniegūto transportlīdzekli, tiek samazināts (2.pielikuma 1.tabula). 12. Ja pēdējos 12 mēnešos pirms jauna apdrošināšanas līguma slēgšanas transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs ir izraisījis vienu vai vairākus ceļu satiksmes negadījumus ar apdrošināšanas polisē norādīto transportlīdzekli vai šajā laikposmā vadījis šo transportlīdzekli alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošu vielu iespaidā, apdrošināšanas prēmijas apmērs tiek palielināts (2.pielikuma 2. un 3.tabula). 13. Ja pēdējos 12 mēnešos pirms jauna apdrošināšanas līguma slēgšanas transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs ir izraisījis vienu vai vairākus ceļu satiksmes negadījumus ar apdrošināšanas polisē norādīto transportlīdzekli vai šajā laikposmā vadījis šo transportlīdzekli alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošu vielu iespaidā un ja viņš iegūst transportlīdzekli saskaņā ar pirkuma, maiņas vai dāvinājuma līgumu vai to mantojot, apdrošināšanas prēmijas apmērs, slēdzot apdrošināšanas līgumu attiecībā uz jauniegūto transportlīdzekli, tiek palielināts (2.pielikuma 2. un 3.tabula). 14. Ja attiecībā uz transportlīdzekļa vadītāju vai tiesīgo lietotāju saskaņā ar šo noteikumu 12. vai 13.punktā minētajiem nosacījumiem var piemērot dažādus apdrošināšanas prēmijas palielinājuma procentu apmērus, piemēro lielāko palielinājuma procentu apmēru. 15. Ja iepriekšējā kalendāra gadā transportlīdzekļa īpašnieks vai tiesīgais lietotājs ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, būdams alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko vai citu apreibinošu vielu iespaidā, apdrošināšanas prēmijas apmērs tiek palielināts par 200 procentiem (piemaksas kods - "P8"). 16. Ja apdrošinātājs, izsniedzot apdrošināšanas polisi, nepareizi noteicis apdrošināšanas prēmijas apmēru, un tas ir nepamatoti palielināts, apdrošinātājs pārmaksāto apdrošināšanas prēmijas daļu atmaksā apdrošinājuma ņēmējam. Ja apdrošināšanas prēmijas apmērs nepamatoti samazināts, apdrošinājuma ņēmējam jāpiemaksā neiemaksātā apdrošināšanas prēmijas daļa. 17. Attiecīgajā gadā piemērojamo apdrošināšanas prēmiju apmērus aprēķina saskaņā ar transportlīdzekļu klasifikāciju (3.pielikums). 18. Kopējais apdrošinātāja atbildības limits sakarā ar cietušā ārstēšanu un pārejošu darbnespēju ir 2000 latu par katru cietušo personu. 19. Apdrošinātāja atbildības limits par ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu ir 400 latu apbedīšanas izdevumiem par katru bojā gājušo personu. 20. Apdrošinātāja atbildības limits sakarā ar ceļu satiksmes negadījumā cietušajai personai nodarītu paliekošu darbspēju zudumu ir 400 latu gadā katrai cietušajai personai. 21. Apdrošinātāja atbildības limits bojā gājušās personas apgādājamajiem ir 400 latu gadā par katru ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu. 22. Ceļu satiksmes negadījumā trešās personas mantai nodarītos zaudējumus apdrošinātājs atlīdzina: 22.1. transportlīdzekļa bojājuma vai bojāejas gadījumā, nepārsniedzot transportlīdzekļa faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma un apdrošinātāja atbildības limitu - 2500 latu. Noteiktajā apdrošinātāja atbildības limitā ietilpst arī ceļu satiksmes negadījumā radītie zaudējumi, kas saistīti ar transportlīdzekļa evakuēšanu no ceļu satiksmes negadījuma vietas un cietušā glābšanu vai nogādāšanu ārstniecības iestādē (izņemot cietušā transportēšanu ar ātro medicīnisko palīdzību); 22.2. ceļa, ceļa būvju un ēku bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā, nepārsniedzot objekta faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma un apdrošinātāja atbildības limitu - 500 latu; 22.3. cietušā mantas bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā, nepārsniedzot mantas faktisko vērtību pirms apdrošināšanas gadījuma un apdrošinātāja atbildības limitu - 200 latu. 23. Atlīdzinot videi nodarītos zaudējumus, apdrošināšanas atlīdzība nevar pārsniegt apdrošinātāja atbildības limitu - 200 latu. 24. Šo noteikumu 15.punkts stājas spēkā ar 1998.gada 1.janvāri. Šo noteikumu 10., 11., 12. un 13.punkts stājas spēkā ar 1998.gada 1.septembri. 25. Šo noteikumu 5. un 6.punkts ir spēkā līdz dienai, kad Latvijas Republika pievienojas starptautiskajai civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (Zaļo karšu) sistēmai. 26. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Ministru kabineta noteikumus: 26.1. 1996.gada 11.jūnija noteikumus nr.204 "Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām un apdrošinātāja atbildības limitiem" (Latvijas Vēstnesis, 1996., 103., 228./229./230.nr.); 26.2. 1996.gada 24.decembra noteikumus nr.477 "Grozījums Ministru kabineta 1996.gada 11.jūnija noteikumos nr.204 "Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām un apdrošinātāja atbildības limitiem"" (Latvijas Vēstnesis 1996., 228./229./230.nr.). Ministru prezidents A.Šķēle
Finansu ministrs R.Zīle 1. Vieglajiem automobiļiem un mikroautobusiem, kuru sēdvietu skaits (neskaitot vadītāja vietu) nav lielāks par astoņām sēdvietām, un uz to bāzes būvētiem transportlīdzekļiem. 1.1. Fiziskām personām individuālā lietošanā. 1.1.1. tabula
1.1.2.tabula
1.2. Juridiskām personām un komercpārvadājumiem. 1.2.1.tabula
1.2.2.tabula
2. Kravas automobiļiem un uz to bāzes būvētajiem transportlīdzekļiem. 2.1. Fiziskām personām individuālā lietošanā. 2.1.1.tabula
2.1.2.tabula
2.2. Juridiskām personām un komercpārvadājumiem. 2.2.1.tabula
2.2.2.tabula
3. Autobusiem un uz to bāzes būvētajiem transportlīdzekļiem. 3.1. Fiziskām personām individuālā lietošanā. 3.1.1.tabula
3.1.2.tabula
3.2. Juridiskām personām un komercpārvadājumiem. 3.2.1.tabula
3.2.2.tabula
4. Motocikliem, motorolleriem un uz to bāzes būvētajiem transportlīdzekļiem. 4.1.tabula
4.2.tabula
5. Traktoriem un pašgājējiem. 5.1.tabula
5.2.tabula
6. Piekabēm. 6.1.tabula
6.2.tabula
7. Tramvajiem un trolejbusiem. 7.1.tabula
7.2.tabula
8. Ārvalstīs reģistrētajiem transportlīdzekļiem. 8.1.tabula
8.2.tabula
9. Ja juridiskā persona, veicot uzņēmējdarbību, nodarbojas ar transportlīdzekļu tirdzniecību. 9.1.tabula
Finansu ministrs R.Zīle
Apdrošināšanas prēmijas samazināšana atkarībā no gadu skaita, kuros transportlīdzeklis vadīts, neizraisot ceļu satiksmes negadījumu
2.tabula Apdrošināšanas prēmijas palielināšana atkarībā no ceļu satiksmes negadījumu skaita
* Neatkarīgi no izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaita, ja ceļu satiksmes negadījumā ir cilvēku upuri, ( apdrošināšanas prēmiju palielina par 100%, neņemot vērā šajā tabulā noteiktos apdrošināšanas prēmijas palielināšanas apmērus. (Piemaksas kods - "P9".) 3.tabula Apdrošināšanas prēmijas palielināšana atkarībā no gadījumu skaita, kad transportlīdzeklis vadīts alkohola vai citu apreibinošu vielu iespaidā
Finansu ministrs R.Zīle
1. Vieglie automobiļi, uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi un mikroautobusi, kuros sēdvietu skaits (neskaitot vadītāja vietu) nav lielāks par astoņām sēdvietām, iedalāmi šādās grupās: 1.1. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir līdz 1200 kg; 1.2. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 1201 līdz 1500 kg; 1.3. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 1501 līdz 1800 kg; 1.4. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 1801 līdz 2100 kg; 1.5. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 2101 līdz 2600 kg; 1.6. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir virs 2600 kg. 2. Kravas automobiļi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 2.1. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir līdz 3500 kg; 2.2. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 3501 līdz 12000 kg; 2.3. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 12001 līdz 20000 kg; 2.4. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 20001 līdz 26000 kg; 2.5. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 26001 līdz 30000 kg; 2.6. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir virs 30000 kg. 3. Autobusi un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 3.1. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir līdz 3500 kg; 3.2. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 3501 līdz 12000 kg; 3.3. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir no 12001 līdz 20000 kg; 3.4. transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir virs 20000 kg. 4. Motocikli, motorolleri un uz to bāzes būvētie transportlīdzekļi iedalāmi šādās grupās: 4.1. ar dzinēja darba tilpumu zem 250 cm3; 4.2. ar dzinēja darba tilpumu 250 cm3 un vairāk . 5. Traktori un pašgājēji iedalāmi šādās grupās: 5.1. riteņu traktori ar dzinēja jaudu 50 ZS (36,8 kW) un mazāk; pārējā traktortehnika (kāpurķēžu traktori, buldozeri, ekskavatori, ceļu būves un kopšanas mašīnas, meža mašīnas, kombaini, pašgājējas pļaujmašīnas, cauruļu licēji, pacēlāji utt.); 5.2. riteņu traktori ar dzinēja jaudu virs 50 ZS (36,8 kW). 6. Piekabes iedalāmas šādās grupās: 6.1. vieglo automobiļu un uz to bāzes būvēto transportlīdzekļu piekabes; 6.2. traktoru un pašgājēju piekabes; 6.3. kravas automobiļu piekabes ar pilnu masu zem 10000 kg; 6.4. kravas automobiļu piekabes ar pilnu masu 10000 kg un vairāk; 6.5. cisternas un kokvedēji. 7. Tramvaji un trolejbusi. Finansu ministrs R.Zīle
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas ..
Statuss:
Zaudējis spēku
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|