LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
KABINETS
Par Izglītības,
kultūras un zinātnes ministrijas pagaidnolikumu
Lēmums Nr. 37
(prot. Nr. 6, 5. §)
1. Apstiprināt pievienoto Izglītības, kultūras un zinātnes
ministrijas pagaidnolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Ministru Padomes lēmumus
un rīkojumus:
1990. gada 22. jūnija lēmumu Nr. 32 «Par Tautas izglītības
ministrijas darbu» (Ziņotājs, 1990, 35);
1990. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 42 «Par tautas izglītības
ministra vietniekiem»;
1990. gada 10. oktobra lēmumu Nr.187 «Par Latvijas Republikas
Kultūras ministrijas nolikumu» (Ziņotājs, 1991, 21);
1991. gada 14. oktobra lēmumu Nr. 272 «Par M. Kaņepēju»;
1991. gada 24. decembra rīkojumu Nr. 564-r;
1992. gada 7. jūlija lēmumu Nr. 259 «Par ministriju un
pašvaldību darba pilnveidošanu revīzijas jautājumos»; 1992. gada
10. septembra rīkojumu Nr. 326-r; 1992. gada 19. oktobra lēmumu
Nr. 431 «Par E. Aldermani».
3. Izglītības, kultūras un zinātnes ministrijai līdz 1993.
gada 15. oktobrim izstrādāt ministrijas un tās pakļautībā un
pārraudzībā esošo iestāžu darbības tehniskā nodrošinājuma
projektu un paredzēt iespējamo ministrijas centrālā aparāta štata
vietu samazināšanu.
4. Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Ministru prezidents V. BIRKAVS
Izglītības, kultūras un zinātnes ministrs J.
VAIVADS
Rīgā 1993. gada 7. septembrī
APSTIPRINĀTS
ar Ministru kabineta
1993. gada 7. septembra lēmumu Nr. 37
Izglītības,
kultūras un zinātnes ministrijas
PAGAIDNOLIKUMS
1. Izglītības, kultūras un zinātnes ministrija (tālāk tekstā -
«ministrija») ir valsts pārvaldes institūcija, kas izstrādā un
realizē Latvijas Republikas politiku izglītības, kultūras,
zinātnes, sporta un jaunatnes lietu jomā.
2. Ministrija savā darbībā ievēro Satversmi, Latvijas
Republikas likumus un Ministru kabineta lēmumus; savus uzdevumus
un funkcijas tā veic sadarbībā ar citām ministrijām, valsts
pārvaldes un pašvaldību institūcijām.
3. Ministrija atbild par tai pakļautajām institūcijām, tās ir
juridiskas personas un īsteno ministrijas politiku. Ministrijai
pakļautās institūcijas pēc ministrijas ierosinājuma tiek
dibinātas un likvidētas ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu.
Ministrijai pakļautās institūcijas ir:
Sporta pārvalde,
Valsts izglītības inspekcija,
Valsts kultūras inspekcija,
Centralizētā grāmatvedība,
Arodskolu centralizētās grāmatvedības Rīgā, Liepājā un
Daugavpilī,
Izglītības attīstības institūts,
Informatizācijas servisa centrs,
Murjāņu sporta ģimnāzija,
Juglas sanatorijas skola,
mācību un pāraudzināšanas iestāde,
J. Rozentāla Rīgas mākslas vidusskola,
Rīgas horeogrāfijas vidusskola,
Jauno dabas draugu centrs «Saulesdārzs»,
Jaunatnes sporta centrs,
Ārpusstundu darba organizatoriski metodiskais centrs,
Kultūras nams,
arodizglītības mācību iestādes,
vidējās speciālās mācību iestādes,
speciālās arodapmācības iestādes,
augstākās mācību iestādes,
zinātniskās iestādes,
citas iestādes.
4. Ministrija atbild par tās pārraudzība esošajām
institūcijām, kuras ir juridiskas personas. Ministrijas
pārraudzībā esošās institūcijas ir:
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija,
pirmsskolas iestādes,
vispārizglītojošās mācību iestādes,
speciālās izglītības iestādes,
vakara (maiņu) skolas,
ārpusskolas mācību un audzināšanas iestādes,
rajonu, pilsētu un pilsētas rajonu (priekšpilsētu) skolu
valdes.
5. Ministrijas galvenie uzdevumi ir:
5.1. izvērtēt stāvokli izglītības, kultūras, zinātnes, sporta
un jaunatnes lietu jomā, prognozēt to attīstību, izstrādāt
valdības politiku šajās jomas un nodrošināt tās realizāciju;
5.2. izstrādāt izglītības, kultūras, zinātnes un sporta
iestāžu darbības tiesisko un normatīvo pamatojumu;
5.3. kontrolēt valsts, pašvaldību un privāto mācību un
audzināšanas iestāžu, kā arī valsts finansēto zinātnes, kultūras
un sporta iestāžu darbību;
5.4. organizēt pedagoģisko, kultūras, zinātnes un sporta
darbinieku izglītošanu un viņu izglītības pilnveidošanu;
5.5. organizēt kvalifikācijas prasību izstrādi un ieviešanu
izglītības, kultūras, zinātnes un sporta darbinieku
sertifikācijai un izglītības pilnveidošanai;
5.6. koordinēt darbību ārējo sakaru jomā, veicināt
līgumattiecību izveidi starp Latvijas valsti un starptautiskajām
organizācijām un citu valstu valdībām;
5.7. izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetam priekšlikumus
par izglītībai, kultūrai, zinātnei, sportam un jaunatnes lietām,
un vietējo budžetu pedagoģisko darbinieku darba samaksai
nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu apmēru, organizēt piešķirto
valsts budžeta līdzekļu sadali attiecīgajām ministrijas
pakļautībā un pārraudzībā esošajām iestādēm un kontrolēt Šo
līdzekļu izlietojumu;
5.8. sadarboties gr visu līmeņu pašvaldību iestādēm
izglītības, audzināšanas, kultūras, sporta un jaunatnes lietu
jautājumos, sniegt metodisku palīdzību visu līmeņu pašvaldībām un
iestādēm neatkarīgi no to pakļautības.
6. Ministrijas uzdevumi izglītības un jaunatnes lietu jomā
ir:
6.1. kontrolēt izglītības kvalitāti, izstrādāt izglītības
kvalitātes vadības sistēmas stratēģiju un taktiku, organizēt tās
ieviešanu;
6.2. koordinēt izglītības iestāžu valsts pārvaldi, kā arī visu
mācību un audzināšanas iestāžu darbību neatkarīgi no to
pakļautības;
6.3. sadarboties ar jaunatnes un jauniešu sabiedriskajām
organizācijām;
6.4. izstrādāt jaunatnes darba un atpūtas organizēšanas
stratēģiju un taktiku.
7. Ministrijas uzdevumi zinātnes jomā ir:
7.1. koordinēt zinātnes un izglītības integrāciju;
7.2. organizēt zinātnisko pētījumu reformu atbilstoši valsts
vajadzībām un tirgus ekonomikas prasībām;
7.3. nodrošināt valsts pasūtījumu zinātniskajiem pētījumiem.
8. Ministrijas uzdevumi kultūras jomā ir:
8.1. izstrādāt un sadarbībā ar radošajām savienībām, Latvijas
Kultūras fondu, nacionālajām kultūras biedrībām un citām
ieinteresētajām kultūras organizācijām īstenot valsts kultūras
politikas pamatvirzienus;
8.2. veicināt kultūras mantojuma saglabāšanu un mērķtiecīgu
izmantošanu;
8.3. rosināt un atbalstīt kultūras un mākslas jaunrades
procesus, profesionālo un pašdarbības mākslinieku un kolektīvu
radošo darbību;
8.4. attīstīt starptautiskos sakarus kultūras un mākslas
vērtību apmaiņā;
8.5. koordinēt vēstures, kultūras un arhitektūras pieminekļu
aizsardzības darbu;
8.6. realizēt valsts politiku kinoprodukcijas ražošanā.
9. Ministrijas uzdevumi sporta jomā ir:
9.1. sekmēt garīgi un fiziski veselu un izturīgu sabiedrības
locekļu attīstību;
9.2. veidot valsts apstākļiem un tradīcijām atbilstošu
fiziskās audzināšanas sistēmu, kas garantē cilvēka tiesību reālu
nodrošinājumu veselības nostiprināšanai, kā arī atpūtas un brīvā
laika racionālai izmantošanai un atbalsta augstu rezultātu
sasniegšanu sportā;
9.3. veicināt Latvijas Republikas sportistu un sporta
speciālistu piedalīšanos Olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas
čempionātos, citās starptautiskajās sacensībās un pasākumos,
citos forumos;
9.4. atbalstīt Latvijas olimpisko kustību;
9.5. īstenot Latvijas sporta attīstības koncepciju.
10. Ministrs ir politisks darbinieks, kas atbild par
izglītības, kultūras, zinātnes, sporta un jaunatnes lietu
jomu.
11. Ministrs veic šādus uzdevumus:
11.1. atbild par ministrijas stratēģiju;
11.2. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv ministriju;
11.3. atbild par ministrijas darbu;
11.4. atbild par ministrijai pakļautajām un tās pārraudzībā
esošajām institūcijām;
11.5. veic citus ar Ministru kabineta lēmumiem noteiktus
uzdevumus.
12. Ministra sadarbība ar valsts sekretāru:
12.1. ministrs uztic savus pienākumus noteiktās jomas valsts
sekretāram (tie noteikti valsts sekretāra dienesta
uzdevumos);
12.2. ministrs dod rīkojumus valsts sekretāram;
12.3. ministram ir tiesības izskatīt jebkuru valsts sekretāra
kompetencē esošu jautājumu;
12.4. ministram ir tiesības atsaukt jebkuru valsts sekretāra
rīkojumu un pavēli, pieņemt darbā un atbrīvot no darba valsts
sekretāru.
13. Ministrijā ir kultūras valsts ministrs, kas ir politisks
darbinieks, kurš atbildīgs par kultūras jomu ministrijas
kompetences ietvaros.
14. Valsts ministrs veic šādus uzdevumus:
14.1. atbild par ministrijas stratēģiju un darbību kultūras
jomā;
14.2. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv ministriju kultūras
jomā;
14.3. atbild par ministrijai pakļautajām un tās pārraudzībā
esošajām kultūras iestādēm;
14.4. veic citus ar Ministru kabineta lēmumiem noteiktus
uzdevumus.
15. Valsts ministra sadarbība ar valsts sekretāru:
15.1. valsts ministrs uztic savus pienākumus noteiktās jomās
valsts sekretāram (tie noteikti valsts sekretāra dienesta
uzdevumos);
15.2. valsts ministram ir tiesības atsaukt jebkuru valsts
sekretāra rīkojumu un pavēli kultūras jomā.
16. Parlamentārais sekretārs ir ministra politiskais
vietnieks, kurš pārstāv ministra viedokli un uztur saikni ar
Saeimu. Parlamentārā sekretāra uzdevumus nosaka ministrs.
17. Valsts sekretārs ir ierēdnis, ierēdņa kandidāts vai valsts
iestādes darbinieks, kas:
17.1. organizē darbu ministrijā;
17.2. nodrošina ministrijas finansiālo, juridisko un
administratīvo darbību tas uzdevumu īstenošanai;
17.3. atbilstoši dienesta uzdevumiem izdod pavēles (rīkojumus)
visos ministrijas kompetence esošajos jautājumos;
17.4. pieņem darbā un atbrīvo no darba darbiniekus saskaņā ar
apstiprinātajiem dienesta pienākumiem.
18. Valsts sekretāram ir vietnieks administratīvajos un
saimnieciskajos jautājumos.
19. Ministrijas sastāvā ir šādas struktūrvienības, kuru
nolikumus apstiprina ministrs: 19.1. departamenti:
Stratēģiskās plānošanas departaments, Vispārējās izglītības
departaments, Profesionālās izglītības departaments, Augstākās
izglītības un zinātnes departaments,
Jaunatnes lietu departaments, Administratīvi saimnieciskais
departaments;
19.2. Kultūras pārvalde;
19.3. Valsts izglītības inspekcija;
19.4. nodalās:
19.4.1. Vispārējās izglītības departamentā:
Pirmsskolas nodaļa,
Skolu nodaļa,
Tālākizglītības un pieaugušo izglītības nodala,
Humanitāro priekšmetu satura nodaļa,
Eksakto priekšmetu satura nodaļa,
Mācību dokumentācijas nodaļa;
19.4.2. Profesionālās izglītības departamentā:
Izglītības iestāžu nodaļa,
Profesionālās izglītības attīstības nodaļa;
19.4.3. Augstākās izglītības un zinātnes departamentā:
Augstākās izglītības nodaļa,
Tirgus pieprasīto pētījumu nodala,
Valsts pasūtīto pētījumu nodaļa;
19.4.4. Administratīvi saimnieciskajā departamentā:
Prognozēšanas un finansu nodaļa,
Grāmatvedības uzskaites un pārskata nodaļa,
Celtniecības un īpašuma ekspluatācijas nodaļa,
Juridiskā nodaļa,
Ārējo sakaru nodaļa,
Kontroles un revīzijas nodaļa,
Vispārējā nodaļa.
20. Departamentu vada departamenta direktors, kurš ir
ierēdnis, ierēdņa kandidāts vai valsts iestādes darbinieks.
Departamenta direktors izpilda valsts sekretāra rīkojumus un
pavēles un dod rīkojumus un pavēles departamenta direktora
vietniekam un departamenta nodaļu vadītājiem.
21. Departamenta struktūrvienība ir nodaļa. To vada ierēdnis,
ierēdņa kandidāts vai valsts iestādes darbinieks. Nodalās
vadītājs dod rīkojumus nodaļas darbiniekiem.
22. Ministrijas centrālā aparāta štatus apstiprina saskaņā ar
valsts budžetā apstiprināto štata vienību skaitu un darba
samaksas fondu.
23. Rīkojumu secība:
23.1. katram ministrijas darbiniekam jāizpilda tiešās
priekšniecības rīkojumi;
23.2. jebkuram darbiniekam, kas strādā augstākā amatā, ir
tiesības noteikt jautājumus, kuru izpildi viņš nodrošina
patstāvīgi.
24. Lietas aprites secība:
24.1. ministrijas ierēdnis, ierēdņa kandidāts vai valsts
iestādes darbinieks sagatavo savā kompetencē esošu jautājumu, ja
viņa priekšnieks nav noteicis citādu kārtību;
24.2. zemāka amatā strādājoša darbinieka sagatavoto lietu ar
savu parakstu apstiprina viņa tiešais priekšnieks, ja nav
noteikta citāda kārtība;
24.3. ministram un valsts sekretāram ir tiesības noteikt
jautājumus, kuru lietas aprite ir citāda.
25.Ministrija ir juridiska persona un tai ir ģerboņzīmogs ar
papildināta valsts maza ģerboņa attēlu un ministrijas pilnu
nosaukumu.
Izglītības, kultūras un zinātnes ministrs J.
VAIVADS