LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
KABINETS
Par
Satiksmes ministrijas pagaidnolikumu
Lēmums Nr. 28
(prot. Nr. 13, 2. §)
1. Apstiprināt pievienoto Satiksmes ministrijas
pagaidnolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru Padomes 1992- gada 4.
maija lēmumu Nr. 157 «Par Latvijas Republikas Satiksmes
ministrijas nolikumu» - Ziņotājs, 1992, 37 (ar papildinājumiem un
grozījumiem, kas izdarīti ar Ministru Padomes 1992. gada 24.
decembra lēmumu Nr. 551 (Ziņotājs, 1993, 8) un 1993. gada 14.
jūlija lēmumu Nr. 382 (Ziņotājs, 1993, 28.)
Ministru prezidents V.
BIRKAVS
Valsts reformu
ministrs,
Ministru prezidenta biedrs M. GAILIS
Rīgā 1993. gada 12. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Ministru kabineta
1993. gada 12. oktobra lēmumu Nr.
28
Satiksmes
ministrijas
PAGAIDNOLIKUMS
Pirmā nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1. Satiksmes ministrija ir centrālā valsts pārvaldes
institūcija, kura realizē valsts politiku sauszemes transporta,
jūrniecības, zivsaimniecības, aviācijas un sakaru nozare.
2. Satiksmes ministrijai pieder izpildvara Satversmē, Saeimas
lēmumos, likumos, kā arī Ministru kabineta aktos noteiktajos
ietvaros.
3. Satiksmes ministriju vada ministrs, kurš ir tās augstākais
atbildīgais vadītājs ministrijā.
Ministram ir tiesības:
izlemt visus ministrijas kompetencē esošos jautājumus, izņemot
jautājumus, kuru izlemšana ar likumu noteikta ministrijai
pakļauto institūciju vai amatpersonu kompetencē;
vadīt un pārraudzīt visu ministrijas iestāžu un amatpersonu
darbību.
4. Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs ministra
uzdevumā uztur sakarus ar Saeimu, piedalās Saeimas un tās
komisiju darbā, politiskos jautājumos pārstāv ministru citās
ministrijās, valsts pārvaldes institūcijās un pašvaldībās.
5. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs ministra noteikto
pilnvaru ietvaros organizē ministrijas darbu, bez īpašas
pilnvaras pārstāv ministrijas intereses valsts pārvaldes
institūcijās un pašvaldībās, izdod pavēles ministrijas aparāta
darba organizācijas jautājumos.
Valsts sekretāram ir vietnieks stratēģiskās plānošanas
jautājumos.
6. Satiksmes ministrija un tās pakļautībā un pārraudzībā
esošie valsts dienesti un iestādes veido sauszemes transporta,
jūrniecības, zvejniecības, aviācijas un sakaru valsts pārvaldes
iestāžu sistēmu.
7. Ministrijas centrālajā aparātā ietilpst sekretariāts ar
padomniekiem un palīgiem, Juridiskais departaments, Ārējo sakaru
departaments, Stratēģiskās plānošanas departaments, Aviācijas
departaments, Autoceļu departaments, Dzelzceļa departaments,
Sakaru departaments, Jūrniecības departaments un Zivsaimniecības
departaments.
8. Ministrijas sekretariāts pārzina ministrijas darbvedību,
ministrijas darbinieku lietas; padomnieki un palīgi izpilda
ministra, parlamentārā sekretāra un valsts sekretāra
uzdevumus.
9. Ministrijas departamenti izpilda uzdevumus, kas noteikti
ministra apstiprinātajos nolikumos.
Ministrijas departamentus vada departamentu direktori, kurus
ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs saskaņā ar likumu par
valsts civildienestu.
Departamenta direktors vada departamenta darbu un likumos,
Ministru kabineta aktos un ministra rīkojumos noteiktajos
ietvaros ir atbildīgs par departamenta pārziņā nodotās nozares
(darbības virziena) pārvaldes organizāciju (vadīšanu).
Departamenta direktoram savas kompetences ietvaros ir
tiesības:
izdot pavēles un dot norādījumus, kas ir obligāti fiziskajām
un juridiskajām personām, kuras darbojas attiecīgajā nozarē;
pārstāvēt ministriju citās ministrijās un valsts pārvaldes
institūcijās, pašvaldības, kā arī attiecībās ar fiziskajām un
juridiskajam personām.
Departamenta direktora vietniekam (ja tāds ir) viņam uzticēto
pilnvaru ietvaros ir tādas pašas tiesības kā departamenta
direktoram.
10. Ministrijas aparāta, departamentu un darbinieku uzdevumu
apjomu nosaka un savstarpējas attiecības reglamentē instrukcijas,
kuras izstrādā attiecīgās struktūrvienības vadītājs un apstiprina
ministrs.
11. Satiksmes ministrija ir juridiska persona.
Satiksmes ministrijas centrālo aparātu finansē no valsts
budžeta līdzekļiem.
Ministrijas, departamentu un tai pakļauto valsts dienestu
darbiniekus pieņem darbā un atlaiž no darba saskaņā ar likumu par
valsts civildienestu un darba likumdošanas aktiem.
12. Satiksmes ministrijā var izveidot padomes, komisijas un
citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, lai izskatītu
ministrijas kompetencē esošos jautājumus. Šo institūciju
nolikumus apstiprina satiksmes ministrs.
13. Ministrijai ir pakļautas šādas valsts pārvaldes
institūcijas:
- Civilās aviācijas administrācija;
- Valsts ceļu dienests;
- Ceļu satiksmes drošības direkcija;
- Autotransporta valsts inspekcija;
- Dzelzceļa virsvalde;
- Jūras administrācija;
- Valsts elektrosakaru inspekcija;
- Latvijas pasts.
Ministrijai pakļautās valsts pārvaldes institūcijas ir
juridiskas personas. Šo valsts pārvaldes institūciju vadītājus
ieceļ amata un atbrīvo no amata ministrs saskaņā ar likumu par
valsts civildienestu.
Ministrijai pakļautās valsts pārvaldes institūcijas liek
finansētas no likumos noteiktajiem maksājumiem, ievērojot
bezpeļņas organizāciju darbības principus. Valsts pārvaldes
institūciju struktūra nosaka institūcijas vadītājs.
14. Valsts pārvaldes institūciju kompetenci nosaka likumi,
Ministru kabineta akti un saskaņā ar tiem izdoti ministra
apstiprināti nolikumi, instrukcijas un norādījumi.
15. Satiksmes ministrijas pārraudzībā ir Valsts
hidrometeoroloģijas pārvalde, kas darbojas saskaņā ar likumu, un
Telekomunikāciju tarifu padome, kas darbojas saskaņā ar Ministru
kabineta apstiprināto nolikumu.
Otrā nodaļa
Satiksmes
ministrijas darbība
16. Satiksmes ministrijas kompetencē ir šādi transporta un
sakaru valsts pārvaldes jautājumi:
1) valsts ilgtermiņa stratēģisko programmu izstrādāšana,
ievērojot Ministru kabineta darbības programmu;
2) priekšlikumu sagatavošana par valsts programmām
nepieciešamo budžeta finansējumu;
3) priekšlikumu sagatavošana par grozījumiem likumdošanas
aktos stratēģiskajās programmās noteikto mērķu realizācijai;
4) divpusējie un daudzpusējie starpvalstu un starpvaldību
līmeņa starptautiskie sakari sauszemes transporta, jūrniecības,
aviācijas un sakaru jomā;
5) vienotā transporta kompleksa darbības valsts
koordinācija;
6) pakļauto valsts pārvaldes institūciju darbības vadība;
7) satiksmes un sakaru jautājumu koordinācija ar
pašvaldībām;
8) maksājumu par pārvaldes funkciju veikšanu
apstiprināšana.
17. Dzelzceļa departamenta pārziņā ir šādi jautājumi:
1) dzelzceļa tehnisko ekspluatāciju, transporta līdzekļu
lietošanu, kustības drošību, ugunsdrošību, dzelzceļa sanitāro
uzraudzību un citu dzelzceļa darbību reglamentējošo normatīvo
aktu sagatavošana un apstiprināšana, valsts kontrole par to
ievērošanu;
2) licenču izsniegšana dzelzceļa pārvadājumu veikšanai.
18. Autoceļu departamenta pārziņā ir šādi jautājuma
1) autotransporta lietošanas noteikumu apstiprināšana un to
izpildes kontrole;
2) atļauju izsniegšana regulāras pasažieru satiksmes līniju
atvēršanai;
3) pasažieru autopārvadājumu maršrutu tīkla un kustības režīma
apstiprināšana;
4) Autotransporta valsts inspekcijas vadība;
5) autoceļu uzturēšanu un aizsardzību reglamentējošo normatīvo
aktu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
6) vienota autoceļu tīkla attīstības plānošana un prognožu
izstrādāšana;
7) Valsts ceļu dienesta vadība;
8) valsts ceļu fonda pārzināšana un izmantošanas kontrole;
9) ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo dokumentu
izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
10) licenču izsniegšana autovadītāju sagatavošanai;
11) Ceļu satiksmes drošības direkcijas vadība.
19. Jūrniecības departamenta pārziņā ir šādi jautājumi:
1) jūrniecību reglamentējošo normatīvo aktu izstrādāšana un
valsts kontrole par to ievērošanu;
2) Jūras administrācijas vadība;
3} divpusēju kuģošanas līgumu sagatavošana;
4) starptautisko jūrniecību reglamentējošo dokumentu
sagatavošana pieņemšanai;
5) Latvijas Republikas pārstāvniecība starptautiskajās
jūrniecības organizācijās;
6) ostu darbības koordinācija Satiksmes ministrijas
kompetences ietvaros;
7) licenču izsniegšana ar jūrniecību saistītas uzņēmējdarbības
veikšanai.
20. Zivsaimniecības departamenta pārziņā ir šādi
jautājumi:
1) zivsaimniecību reglamentējošo normatīvo aktu izstrādāšana
un apstiprināšana;
2) starptautisko zvejniecības konvenciju un starpvaldību
līgumu izpildes organizēšana;
3) republikas zivsaimniecības interešu aizstāvība dažādās
vietējās un starptautiskajās institūcijās;
4) republikas nozvejas kvotu novērtēšana un nozvejas limitu
sadale Baltijas jūrā un pasaules okeānā;
5) zivsaimniecības organizāciju valsts vadība.
21. Aviācijas departamenta pārziņā ir šādi jautājumi:
1) gaisa telpas izmantošanu, lidojumu, lidlauku, gaisa kuģu un
citu civilās aviācijas līdzekļu ekspluatāciju reglamentējošo
normatīvo aktu apstiprināšana un uzraudzība par tajos paredzēto
prasību ievērošanu;
2) Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas kartības
noteikšana;
3) gaisa satiksmes pakalpojumu licencēšana;
4) Civilās aviācijas administrācijas vadība.
22. Sakaru departamenta pārziņā ir šādi jautājumi:
1) sakaru nozari reglamentējošo normatīvo aktu izstrāde,
apstiprināšana un pielietošanas kontrole;
2) pasta un telekomunikāciju vienotas tehniskās un
stratēģiskās attīstības koncepcijas izstrāde un realizācija,
nodrošinot vienota sakaru tīkla izveidošanu;
3) atļauju (sertifikātu) izsniegšana jebkura veida radio
raidierīču un augstfrekvences signālu izstarotāju iegādei, būvei
un ekspluatācijai, licenču izsniegšana bezvadu sakaru
pakalpojumiem, izņemot kabeļtelevīziju, frekvenču noteikšana un
to pareizas lietošanas kontrole;
4) publiskā telekomunikāciju tīkla un specializēto valsts
telekomunikāciju tīklu darbības koordinēšana valsts
interesēs;
5) iedzīvotājiem un tautsaimniecībai sniegto pasta un
elektrosakaru pakalpojumu kvalitātes kontroles organizēšana;
6) Valsts elektrosakaru inspekcijas darbības vadība.
23. Satiksmes ministram ir tiesības likumos noteiktajos
ietvaros un kārtībā izdot noteikumus, kas obligāti jāievēro
fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī pašvaldībām. Šie
noteikumi, kurus parakstījis ministrs un attiecīgā departamenta
direktors, izsludināmi vispārīgai zināšanai.
24. Satiksmes ministrijas valsts pārvaldes institūcijām,
realizējot valsts pārvaldes funkcijas, ir tiesības likumā
noteiktajos gadījumos un kārtībā izdarīt pārbaudes, saņemt no
fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī pašvaldībām
nepieciešamās ziņas un uzlikt likumā paredzētos administratīvos
sodus.
Valsts reformu
ministrs,
Ministru prezidenta
biedrs M. GAILIS