LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 157
Par Latvijas Republikas
Satiksmes ministrijas nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome
nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Satiksmes ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Latvijas Republikas
Ministru Padomes lēmumus:
2.1. 1990. gada 4. jūlija lēmumu Nr. 12 «Par Satiksmes
ministriju» (Ziņotājs, 1990, 31);
2.2. 1990. gada 14. augusta lēmumu Nr. 94 «Par Latvijas
Republikas Satiksmes ministrijas nolikumu» (Ziņotājs, 1990,
43);
2.3. 1990. gada 23. augusta lēmumu Nr. 110 «Par Latvijas
Republikas Sakaru ministrijas nolikumu (Ziņotājs,
1990,44).
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas satiksmes
ministrs A. GŪTMANIS
Rīgā 1992. gada 4. maijā
Apstiprināts
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 4. maija lēmumu Nr. 157
Latvijas Republikas Satiksmes
ministrijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Satiksmes ministrija (tālāk tekstā -
«Satiksmes ministrija») ir valsts pārvaldes institūcija, kas
izstrādā un realizē Latvijas Republikas Valdības politiku
sauszemes transporta, gaisa transporta, sakaru un tūrisma
nozarē.
2. Satiksmes ministrijas galvenais uzdevums ir transporta un
sakaru nodrošināšana, tūrisma vispārējā vadība.
Satiksmes ministrija savā darbībā ievēro Latvijas Republikas
likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumus, Latvijas
Republikas Ministru Padomes lēmumus un rīkojumus, šo nolikumu un
citus normatīvos aktus, kā arī veic savus uzdevumus un funkcijas,
sadarbojoties ar citām ministrijām un valsts pārvaldes
institūcijām.
3. Ministrijas kompetencē ir:
3.1. transporta, sakaru un tūrisma valsts pārvaldes vispārīgie
jautājumi:
3.1.1. transporta, sakaru un tūrisma darbības perspektīvā un
ilgtermiņa plānošana un prognozēšana;
3.1.2. nozaru struktūrpolitikas veidošana, valsts programmu
izstrādāšana, nozaru attīstībai paredzēto valsts investīciju
plānošana, to izmantošanas kontrole;
3.1.3. vienotā transporta kompleksa darbības valsts
koordinācija;
3.1.4. ekonomisko un tiesisko pasākumu izstrādāšana un
realizācija, ministrijas pārziņā esošo nozaru vadības struktūras
pilnveidošana;
3.1.5. likumu un Valdības lēmumu projektu sagatavošana
transporta, sakaru un tūrisma nozares jautājumos;
3.1.6. valsts mantas pārvaldes tiesību realizācija, valsts
uzņēmumu pārvaldīšana, to statūtu apstiprināšana, vadītāju
iecelšana un darba līgumu noslēgšana ar viņiem, valsts uzņēmumu
reorganizācija un privatizācija;
3.1.7. valsts kapitāla daļas pārstāvēšana transporta, sakaru
un tūrisma uzņēmējsabiedrībās ar jauktu kapitālu;
3.1.8. valsts pasūtījuma izvietošana, transporta un sakaru
nozares funkcionēšanas nodrošināšana valsts un civilās
aizsardzības interesēs;
3.1.9. ekonomiski pamatotas cenu un tarifu politikas
izstrādāšana transporta, sakaru un tūrisma pakalpojumiem,
piedalīšanās nodokļu politikas izstrādāšanā;
3.1.10. patērētāju interešu aizsardzība, pretmonopolu
politikas realizācija un konkurences veicināšana, likumā
paredzētajos gadījumos - atļauju un licenču izsniegšana
uzņēmējdarbības veikšanai;
3.1.11. kontrole par likumdošanas aktu un nozares normatīvo
aktu ievērošanu uzņēmējdarbībā, datu apkopošana par likumdošanas
aktu piemērošanu;
3.1.12. valsts uzraudzības par apkārtējās vides aizsardzības
prasību ievērošanu transporta, sakaru un tūrisma nozarēs;
3.1.13. satiksmes drošības valsts uzraudzība visos transporta
veidos;
3.1.14. starptautisko divpusējo un daudzpusējo līgumu
sagatavošana un noslēgšana Latvijas Republikas Ministru Padomes
uzdevumā, datu apkopošana par starptautisko līgumu izpildi;
3.1.15. pārstāvība starptautiskajās transporta, sakaru un
tūrisma organizācijās; pārstāvniecību izveidošana ārzemēs;
3.1.16. nozares speciālistu sagatavošanas, kvalifikācijas
paaugstināšanas, pārkvalificēšanas un zinātniskās pētniecības
darba koordinēšana;
3.2. dzelzceļa transporta jautājumi:
3.2.1. dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas, transporta līdzekļu
lietošanas, kustības drošības, ugunsdrošības, dzelzceļa sanitārās
uzraudzības un citu dzelzceļa darbību reglamentējošo normatīvo
aktu sagatavošana un apstiprināšana;
3.2.2. jaunu un rekonstruējamu dzelzceļa objektu projektu
izstrādes organizēšana dzelzceļa tehniskās attīstības
nodrošināšanai;
3.2.3. dzelzceļa pārvaldes struktūras noteikšana;
3.2.4. dzelzceļa transporta darbības koordinācija ar citiem
transporta veidiem;
3.3. civilās aviācijas jautājumi:
3.3.1. gaisa telpas izmantošanu, lidojumu, gaisa kuģu,
lidlauku un citu civilās aviācijas līdzekļu ekspluatāciju
reglamentējošo normatīvo aktu apstiprināšana un uzraudzība par
tajos paredzēto prasību ievērošanu;
3.3.2. gaisa kuģu lidojumu un civilās aviācijas drošības
garantēšanai nepieciešamo pasākumu un prasību izstrādāšana un
uzraudzība par to izpildi;
3.3.3. Latvijas Republikas gaisa telpas struktūras
noteikšana;
3.3.4. darbību, kas saistītas ar Latvijas Republikas gaisa
telpas izmantošanu, koordinācija;
3.3.5. civilās aviācijas speciālistu atestācija un viņu
profesionālās sagatavotības pārbaude;
3.3.6. uzņēmēju, kas vēlas sniegt aviācijas pakalpojumus,
sertificēšana;
3.3.7. gaisa satiksmes pakalpojumu licencēšana;
3.3.8. lidlauku projektēšanas, celtniecības un
rekonstrukcijas, visu valsts teritorijā izvietojamo objektu, kas
var radīt draudus gaisa kuģu lidojumu drošībai, kā arī jebkuras
lidlauku rajonā veicamās celtniecības jautājumu saskaņošana;
3.3.9. gaisa trašu un lidlauku sertificēšana;
3.3.10. republikā izgatavoto gaisa kuģu sertifikācijas
organizēšana;
3.3.11. civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrācija;
3.3.12. aeronavigācijas informācijas apgādes organizēšana;
3.3.13. valsts aviācijas glābšanas dienesta vadība;
3.3.14. aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu iemeslu
noskaidrošana;
3.4. autotransporta jautājumi:
3.4.1. autotransporta lietošanas noteikumu apstiprināšana un
to izpildes kontrole;
3.4.2. licenču koncesiju un atļauju izsniegšana kravas un
pasažieru autopārvadājumiem un regulāras pasažieru satiksmes
līniju atvēršanai;
3.4.3. pasažieru autopārvadājumu maršrutu tīkla un kustības
režīma apstiprināšana;
3.4.4. autotransporta darbības koordinācija ar citiem
transporta veidiem, ritošā sastāva tehniskās apkopes un kravu
pārvadājumu ekspedīcijas sistēmas izveidošana;
3.4.5. autotransporta apgādes kooperācijas sistēmas
veidošana;
3.5. autoceļu uzturēšanas, remonta un būvniecības
jautājumi:
3.5.1. autoceļu uzturēšanu un aizsardzību reglamentējošo
dokumentu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
3.5.2. vienota autoceļu tīkla attīstības plānošana un prognožu
izstrādāšana;
3.5.3. valsts ceļu dienesta vadība;
3.5.4. valsts autoceļu uzturēšanas, aizsardzības,
reģistrācijas un tehniskās uzskaites organizēšana;
3.5.5. valsts autoceļu tīkla un tā infrastruktūras
uzlabošana;
3.5.6. valsts ceļu fonda pārzināšana un izmantošanas
kontrole;
3.6. ceļu satiksmes drošības jautājumi:
3.6.1. ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo
dokumentu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
3.6.2. ceļu satiksmes drošības stāvokļa analīze, priekšlikumu
izstrādāšana tā uzlabošanai;
3.6.3. transporta līdzekļu reģistrācija, uzskaite,
informācijas apkopošana un izsniegšana valsts iestādēm;
3.6.4. transporta līdzekļu vadītāju sagatavošanas kārtības
noteikšana, licenču izsniegšana transporta līdzekļu vadītāju
apmācībai, transporta līdzekļu vadītāju apliecību
izsniegšana;
3.6.5. slēdzienu sagatavošana par transporta līdzekļu
konstrukcijas atbilstību ceļu satiksmes drošības prasībām, par
pilsētu un apdzīvotu vietu transporta plūsmu projektiem un
attīstības plāniem, ielu, ceļu, to mākslīgo būvju un dzelzceļa
pārbrauktuvju būvniecības un rekonstrukcijas projektu atbilstību
satiksmes drošības prasībām, kā arī par ekspluatācijā
nododamajiem ielu un ceļu būvniecības objektiem;
3.6.6. valsts uzraudzība par ekspluatācijā esošo transporta
līdzekļu tehniskā stāvokļa, kā arī ielu, ceļu, to mākslīgo būvju
atbilstību ceļu satiksmes drošības prasībām;
3.7. sakaru jautājumi:
3.7.1. sakaru sistēmu ekspluatācijas noteikumu, vienotu
tehnisko normatīvu, elektrosakaru līniju aizsardzības noteikumu,
kā arī citu telekomunikāciju un pasta darbību reglamentējošo
dokumentu apstiprināšana;
3.7.2. visa veida pasta un telekomunikāciju vienotas tehniskās
un stratēģiskās attīstības koncepcijas izstrāde un realizācija,
nodrošinot vienota sakaru tīkla izveidošanu;
3.7.3. atļauju izsniegšana jebkura veida radio raidierīču un
augstfrekvences signālu izstarotāju iegādei, būvei un
ekspluatācijai, licenču izsniegšana bezvadu sakaru pakalpojumiem,
izņemot kabeļtelevīziju, frekvenču noteikšana un to pareizas
lietošanas kontrole;
3.7.4. vispārējās lietošanas sakaru tīklu darbības
koordinēšana valsts interesēs;
3.7.5. iedzīvotājiem un tautsaimniecībai sniegto pasta un
elektrosakaru pakalpojumu kvalitātes kontrole;
3.7.6. radioraidījumu, radiosakaru un televīzijas tehnisko
līdzekļu un tīklu ekspluatācija un attīstība iedzīvotāju un
tautsaimniecības interesēs;
3.7.7. efektīvu informācijas uzkrāšanas un pārraides sistēmu
(elektroniskais pasts, datu bankas kredītnorēķini u. c.)
ieviešana un attīstība;
3.8. tūrisma jautājumi:
3.8.1. tūrisma darbību reglamentējošo dokumentu izstrādāšana
un apstiprināšana;
3.8.2. ekonomisko un juridisko priekšnoteikumu radīšana
tūrisma potenciāla maksimālai izmantošanai;
3.8.3. līdzdalība reģionālo tūrisma prognožu izstrādē;
3.8.4. tūrisma izglītības sistēmas veidošana, tūrisma
speciālistu valsts atestācija;
3.8.5. viesnīcu, kempingu un moteļu klasifikācijas prasību
apstiprināšana;
3.8.6. tūrisma maršrutu un apskates objektu uzskaite,
klasifikācija, jaunu maršrutu izstrāde;
3.8.7. licenču izsniegšana ārzemju tūrisma darbībai;
3.8.8. aktīvā tūrisma vispārējā vadība;
3.9. citi uzdevumi, ko nosaka Latvijas Republikas likumi un
Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumi.
4. Satiksmes ministrija savas kompetences ietvaros,
sadarbojoties ar pašvaldībām, valsts institūcijām un sabiedrību,
vispusīgi pēta un ievēro sabiedrisko domu un nodrošina atklātumu
savā darbībā.
5. Ministrijai savas kompetences ietvaros ir tiesības:
5.1. izveidot, reorganizēt un likvidēt valsts iestādes un
dienestus, kā arī apstiprināt to statūtus (nolikumus), iecelt
amatā un atbrīvot no amata šo iestāžu un dienestu vadītājus;
5.2. realizējot valsts kontroles funkcijas, likumā noteiktajos
gadījumos un kārtībā uzlikt administratīvos sodus;
5.3. noslēgt līgumus par valsts pasūtījuma izpildi vai uzdot
šādu līgumu noslēgšanu pakļautajām institūcijām, kontrolēt valsts
investīciju un budžeta asignējumu izlietošanu, valsts īpašuma
pārvaldīšanu, izdarīt valsts uzņēmumu saimnieciskās darbības
revīziju;
5.4. izdot lēmumus, instrukcijas un citus normatīvos aktus,
kas ir obligāti valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām, kā
arī fiziskajām un juridiskajām personām;
5.5. saņemt no valsts statistikas iestādēm un citām
institūcijām nepieciešamās ziņas un statistikas materiālus.
6. Satiksmes ministriju vada ministrs, ko ieceļ Latvijas
Republikas Augstākā Padome.
Satiksmes ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra
priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas
Ministru Padome.
7. Satiksmes ministrs ir atbildīgs par stāvokli nozarē un
patstāvīgi risina nozares attīstības jautājumus. Ministrs nosaka
savu vietnieku un aparāta darbinieku atbildības pakāpi, pieņem
darbā un atlaiž no darba ministrijas centrālā aparāta darbiniekus
un departamentu direktorus.
8. Satiksmes ministrijas aparāta darbu vada sekretārs, kuru
ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs. Ministrijas sekretārs
koordinē departamentu, dienestu un daļu sadarbību.
9. Satiksmes ministrijas sastāvā ir patstāvīgi departamenti,
valsts dienesti, kā arī citas valsts pārvaldes iestādes.
Ministrijas centrālā aparāta struktūru un štatus, kā ari
departamentu, valsts dienestu un iestāžu štatus apstiprina
satiksmes ministrs Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā
darbinieku maksimālā skaita un darba samaksas fonda ietvaros.
10. Satiksmes ministrs savas kompetences ietvaros izdod
lēmumus, rīkojumus un pavēles. Satiksmes ministrs var nodot
tiesības pieņemt lēmumus departamentu direktoriem viņu
kompetences ietvaros.
Satiksmes ministrijas lēmumus, kas obligāti izpildāmi saskaņā
ar šī nolikuma 5.4. apakšpunktu, pēc to reģistrācijas Tieslietu
ministrijā publicē vispārējai zināšanai ar satiksmes ministra un
attiecīgā departamenta direktora parakstu.
11. Ministrs savas kompetences ietvaros atceļ departamentu un
valsts dienestu aktus un uz laiku aptur citu organizāciju aktus,
kas ir pretrunā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un
ministrijas normatīvajiem aktiem, kamēr pašas organizācijas vai
to augstākas organizācijas šos aktus nav atcēlušas.
12. Satiksmes ministrijā var izveidot padomes, komisijas un
citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, lai izskatītu
ministrijas kompetencē esošus jautājumus. Šo institūciju
nolikumus apstiprina satiksmes ministrs.
13. Satiksmes ministrija, tās departamenti un valsts dienesti
ir juridiskas personas. Ministrijai ir ģerboņzīmogs ar
papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un
ministrijas pilnu nosaukumu valsts valodā.