LATVIJAS REPUBLIKAS
  MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 157
  Par Latvijas Republikas
  Satiksmes ministrijas nolikumu
  Latvijas Republikas Ministru Padome
  nolemj:
  1. Apstiprināt pievienoto Satiksmes ministrijas nolikumu.
  2. Atzīt par spēku zaudējušiem šādus Latvijas Republikas
  Ministru Padomes lēmumus:
  2.1. 1990. gada 4. jūlija lēmumu Nr. 12 «Par Satiksmes
  ministriju» (Ziņotājs, 1990, 31);
  2.2. 1990. gada 14. augusta lēmumu Nr. 94 «Par Latvijas
  Republikas Satiksmes ministrijas nolikumu» (Ziņotājs, 1990,
  43);
  2.3. 1990. gada 23. augusta lēmumu Nr. 110 «Par Latvijas
  Republikas Sakaru ministrijas nolikumu (Ziņotājs,
  1990,44). 
  Latvijas Republikas Ministru Padomes
  priekšsēdētājs I. GODMANIS
  Latvijas Republikas satiksmes
  ministrs A. GŪTMANIS
  Rīgā 1992. gada 4. maijā
   
  Apstiprināts
  ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
  1992. gada 4. maija lēmumu Nr. 157
  Latvijas Republikas Satiksmes
  ministrijas
  NOLIKUMS
  1. Latvijas Republikas Satiksmes ministrija (tālāk tekstā -
  «Satiksmes ministrija») ir valsts pārvaldes institūcija, kas
  izstrādā un realizē Latvijas Republikas Valdības politiku
  sauszemes transporta, gaisa transporta, sakaru un tūrisma
  nozarē.
  2. Satiksmes ministrijas galvenais uzdevums ir transporta un
  sakaru nodrošināšana, tūrisma vispārējā vadība.
  Satiksmes ministrija savā darbībā ievēro Latvijas Republikas
  likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumus, Latvijas
  Republikas Ministru Padomes lēmumus un rīkojumus, šo nolikumu un
  citus normatīvos aktus, kā arī veic savus uzdevumus un funkcijas,
  sadarbojoties ar citām ministrijām un valsts pārvaldes
  institūcijām.
  3. Ministrijas kompetencē ir:
  3.1. transporta, sakaru un tūrisma valsts pārvaldes vispārīgie
  jautājumi:
  3.1.1. transporta, sakaru un tūrisma darbības perspektīvā un
  ilgtermiņa plānošana un prognozēšana;
  3.1.2. nozaru struktūrpolitikas veidošana, valsts programmu
  izstrādāšana, nozaru attīstībai paredzēto valsts investīciju
  plānošana, to izmantošanas kontrole;
  3.1.3. vienotā transporta kompleksa darbības valsts
  koordinācija;
  3.1.4. ekonomisko un tiesisko pasākumu izstrādāšana un
  realizācija, ministrijas pārziņā esošo nozaru vadības struktūras
  pilnveidošana;
  3.1.5. likumu un Valdības lēmumu projektu sagatavošana
  transporta, sakaru un tūrisma nozares jautājumos;
  3.1.6. valsts mantas pārvaldes tiesību realizācija, valsts
  uzņēmumu pārvaldīšana, to statūtu apstiprināšana, vadītāju
  iecelšana un darba līgumu noslēgšana ar viņiem, valsts uzņēmumu
  reorganizācija un privatizācija;
  3.1.7. valsts kapitāla daļas pārstāvēšana transporta, sakaru
  un tūrisma uzņēmējsabiedrībās ar jauktu kapitālu;
  3.1.8. valsts pasūtījuma izvietošana, transporta un sakaru
  nozares funkcionēšanas nodrošināšana valsts un civilās
  aizsardzības interesēs;
  3.1.9. ekonomiski pamatotas cenu un tarifu politikas
  izstrādāšana transporta, sakaru un tūrisma pakalpojumiem,
  piedalīšanās nodokļu politikas izstrādāšanā;
  3.1.10. patērētāju interešu aizsardzība, pretmonopolu
  politikas realizācija un konkurences veicināšana, likumā
  paredzētajos gadījumos - atļauju un licenču izsniegšana
  uzņēmējdarbības veikšanai;
  3.1.11. kontrole par likumdošanas aktu un nozares normatīvo
  aktu ievērošanu uzņēmējdarbībā, datu apkopošana par likumdošanas
  aktu piemērošanu;
  3.1.12. valsts uzraudzības par apkārtējās vides aizsardzības
  prasību ievērošanu transporta, sakaru un tūrisma nozarēs;
  3.1.13. satiksmes drošības valsts uzraudzība visos transporta
  veidos;
  3.1.14. starptautisko divpusējo un daudzpusējo līgumu
  sagatavošana un noslēgšana Latvijas Republikas Ministru Padomes
  uzdevumā, datu apkopošana par starptautisko līgumu izpildi;
  3.1.15. pārstāvība starptautiskajās transporta, sakaru un
  tūrisma organizācijās; pārstāvniecību izveidošana ārzemēs;
  3.1.16. nozares speciālistu sagatavošanas, kvalifikācijas
  paaugstināšanas, pārkvalificēšanas un zinātniskās pētniecības
  darba koordinēšana;
  3.2. dzelzceļa transporta jautājumi:
  3.2.1. dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas, transporta līdzekļu
  lietošanas, kustības drošības, ugunsdrošības, dzelzceļa sanitārās
  uzraudzības un citu dzelzceļa darbību reglamentējošo normatīvo
  aktu sagatavošana un apstiprināšana;
  3.2.2. jaunu un rekonstruējamu dzelzceļa objektu projektu
  izstrādes organizēšana dzelzceļa tehniskās attīstības
  nodrošināšanai;
  3.2.3. dzelzceļa pārvaldes struktūras noteikšana;
  3.2.4. dzelzceļa transporta darbības koordinācija ar citiem
  transporta veidiem;
  3.3. civilās aviācijas jautājumi:
  3.3.1. gaisa telpas izmantošanu, lidojumu, gaisa kuģu,
  lidlauku un citu civilās aviācijas līdzekļu ekspluatāciju
  reglamentējošo normatīvo aktu apstiprināšana un uzraudzība par
  tajos paredzēto prasību ievērošanu;
  3.3.2. gaisa kuģu lidojumu un civilās aviācijas drošības
  garantēšanai nepieciešamo pasākumu un prasību izstrādāšana un
  uzraudzība par to izpildi;
  3.3.3. Latvijas Republikas gaisa telpas struktūras
  noteikšana;
  3.3.4. darbību, kas saistītas ar Latvijas Republikas gaisa
  telpas izmantošanu, koordinācija;
  3.3.5. civilās aviācijas speciālistu atestācija un viņu
  profesionālās sagatavotības pārbaude;
  3.3.6. uzņēmēju, kas vēlas sniegt aviācijas pakalpojumus,
  sertificēšana;
  3.3.7. gaisa satiksmes pakalpojumu licencēšana;
  3.3.8. lidlauku projektēšanas, celtniecības un
  rekonstrukcijas, visu valsts teritorijā izvietojamo objektu, kas
  var radīt draudus gaisa kuģu lidojumu drošībai, kā arī jebkuras
  lidlauku rajonā veicamās celtniecības jautājumu saskaņošana;
  3.3.9. gaisa trašu un lidlauku sertificēšana;
  3.3.10. republikā izgatavoto gaisa kuģu sertifikācijas
  organizēšana;
  3.3.11. civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrācija;
  3.3.12. aeronavigācijas informācijas apgādes organizēšana;
  3.3.13. valsts aviācijas glābšanas dienesta vadība;
  3.3.14. aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu iemeslu
  noskaidrošana;
  3.4. autotransporta jautājumi:
  3.4.1. autotransporta lietošanas noteikumu apstiprināšana un
  to izpildes kontrole;
  3.4.2. licenču koncesiju un atļauju izsniegšana kravas un
  pasažieru autopārvadājumiem un regulāras pasažieru satiksmes
  līniju atvēršanai;
  3.4.3. pasažieru autopārvadājumu maršrutu tīkla un kustības
  režīma apstiprināšana;
  3.4.4. autotransporta darbības koordinācija ar citiem
  transporta veidiem, ritošā sastāva tehniskās apkopes un kravu
  pārvadājumu ekspedīcijas sistēmas izveidošana;
  3.4.5. autotransporta apgādes kooperācijas sistēmas
  veidošana;
  3.5. autoceļu uzturēšanas, remonta un būvniecības
  jautājumi:
  3.5.1. autoceļu uzturēšanu un aizsardzību reglamentējošo
  dokumentu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
  3.5.2. vienota autoceļu tīkla attīstības plānošana un prognožu
  izstrādāšana;
  3.5.3. valsts ceļu dienesta vadība;
  3.5.4. valsts autoceļu uzturēšanas, aizsardzības,
  reģistrācijas un tehniskās uzskaites organizēšana;
  3.5.5. valsts autoceļu tīkla un tā infrastruktūras
  uzlabošana;
  3.5.6. valsts ceļu fonda pārzināšana un izmantošanas
  kontrole;
  3.6. ceļu satiksmes drošības jautājumi:
  3.6.1. ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo
  dokumentu izstrādāšana un valsts kontrole par to ievērošanu;
  3.6.2. ceļu satiksmes drošības stāvokļa analīze, priekšlikumu
  izstrādāšana tā uzlabošanai;
  3.6.3. transporta līdzekļu reģistrācija, uzskaite,
  informācijas apkopošana un izsniegšana valsts iestādēm;
  3.6.4. transporta līdzekļu vadītāju sagatavošanas kārtības
  noteikšana, licenču izsniegšana transporta līdzekļu vadītāju
  apmācībai, transporta līdzekļu vadītāju apliecību
  izsniegšana;
  3.6.5. slēdzienu sagatavošana par transporta līdzekļu
  konstrukcijas atbilstību ceļu satiksmes drošības prasībām, par
  pilsētu un apdzīvotu vietu transporta plūsmu projektiem un
  attīstības plāniem, ielu, ceļu, to mākslīgo būvju un dzelzceļa
  pārbrauktuvju būvniecības un rekonstrukcijas projektu atbilstību
  satiksmes drošības prasībām, kā arī par ekspluatācijā
  nododamajiem ielu un ceļu būvniecības objektiem;
  3.6.6. valsts uzraudzība par ekspluatācijā esošo transporta
  līdzekļu tehniskā stāvokļa, kā arī ielu, ceļu, to mākslīgo būvju
  atbilstību ceļu satiksmes drošības prasībām;
  3.7. sakaru jautājumi:
  3.7.1. sakaru sistēmu ekspluatācijas noteikumu, vienotu
  tehnisko normatīvu, elektrosakaru līniju aizsardzības noteikumu,
  kā arī citu telekomunikāciju un pasta darbību reglamentējošo
  dokumentu apstiprināšana;
  3.7.2. visa veida pasta un telekomunikāciju vienotas tehniskās
  un stratēģiskās attīstības koncepcijas izstrāde un realizācija,
  nodrošinot vienota sakaru tīkla izveidošanu;
  3.7.3. atļauju izsniegšana jebkura veida radio raidierīču un
  augstfrekvences signālu izstarotāju iegādei, būvei un
  ekspluatācijai, licenču izsniegšana bezvadu sakaru pakalpojumiem,
  izņemot kabeļtelevīziju, frekvenču noteikšana un to pareizas
  lietošanas kontrole;
  3.7.4. vispārējās lietošanas sakaru tīklu darbības
  koordinēšana valsts interesēs;
  3.7.5. iedzīvotājiem un tautsaimniecībai sniegto pasta un
  elektrosakaru pakalpojumu kvalitātes kontrole;
  3.7.6. radioraidījumu, radiosakaru un televīzijas tehnisko
  līdzekļu un tīklu ekspluatācija un attīstība iedzīvotāju un
  tautsaimniecības interesēs;
  3.7.7. efektīvu informācijas uzkrāšanas un pārraides sistēmu
  (elektroniskais pasts, datu bankas kredītnorēķini u. c.)
  ieviešana un attīstība;
  3.8. tūrisma jautājumi:
  3.8.1. tūrisma darbību reglamentējošo dokumentu izstrādāšana
  un apstiprināšana;
  3.8.2. ekonomisko un juridisko priekšnoteikumu radīšana
  tūrisma potenciāla maksimālai izmantošanai;
  3.8.3. līdzdalība reģionālo tūrisma prognožu izstrādē;
  3.8.4. tūrisma izglītības sistēmas veidošana, tūrisma
  speciālistu valsts atestācija;
  3.8.5. viesnīcu, kempingu un moteļu klasifikācijas prasību
  apstiprināšana;
  3.8.6. tūrisma maršrutu un apskates objektu uzskaite,
  klasifikācija, jaunu maršrutu izstrāde;
  3.8.7. licenču izsniegšana ārzemju tūrisma darbībai;
  3.8.8. aktīvā tūrisma vispārējā vadība;
  3.9. citi uzdevumi, ko nosaka Latvijas Republikas likumi un
  Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumi.
  4. Satiksmes ministrija savas kompetences ietvaros,
  sadarbojoties ar pašvaldībām, valsts institūcijām un sabiedrību,
  vispusīgi pēta un ievēro sabiedrisko domu un nodrošina atklātumu
  savā darbībā.
  5. Ministrijai savas kompetences ietvaros ir tiesības:
  5.1. izveidot, reorganizēt un likvidēt valsts iestādes un
  dienestus, kā arī apstiprināt to statūtus (nolikumus), iecelt
  amatā un atbrīvot no amata šo iestāžu un dienestu vadītājus;
  5.2. realizējot valsts kontroles funkcijas, likumā noteiktajos
  gadījumos un kārtībā uzlikt administratīvos sodus;
  5.3. noslēgt līgumus par valsts pasūtījuma izpildi vai uzdot
  šādu līgumu noslēgšanu pakļautajām institūcijām, kontrolēt valsts
  investīciju un budžeta asignējumu izlietošanu, valsts īpašuma
  pārvaldīšanu, izdarīt valsts uzņēmumu saimnieciskās darbības
  revīziju;
  5.4. izdot lēmumus, instrukcijas un citus normatīvos aktus,
  kas ir obligāti valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām, kā
  arī fiziskajām un juridiskajām personām;
  5.5. saņemt no valsts statistikas iestādēm un citām
  institūcijām nepieciešamās ziņas un statistikas materiālus.
  6. Satiksmes ministriju vada ministrs, ko ieceļ Latvijas
  Republikas Augstākā Padome.
  Satiksmes ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra
  priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas
  Ministru Padome.
  7. Satiksmes ministrs ir atbildīgs par stāvokli nozarē un
  patstāvīgi risina nozares attīstības jautājumus. Ministrs nosaka
  savu vietnieku un aparāta darbinieku atbildības pakāpi, pieņem
  darbā un atlaiž no darba ministrijas centrālā aparāta darbiniekus
  un departamentu direktorus.
  8. Satiksmes ministrijas aparāta darbu vada sekretārs, kuru
  ieceļ amatā un atbrīvo no amata ministrs. Ministrijas sekretārs
  koordinē departamentu, dienestu un daļu sadarbību.
  9. Satiksmes ministrijas sastāvā ir patstāvīgi departamenti,
  valsts dienesti, kā arī citas valsts pārvaldes iestādes.
  Ministrijas centrālā aparāta struktūru un štatus, kā ari
  departamentu, valsts dienestu un iestāžu štatus apstiprina
  satiksmes ministrs Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā
  darbinieku maksimālā skaita un darba samaksas fonda ietvaros.
  10. Satiksmes ministrs savas kompetences ietvaros izdod
  lēmumus, rīkojumus un pavēles. Satiksmes ministrs var nodot
  tiesības pieņemt lēmumus departamentu direktoriem viņu
  kompetences ietvaros.
  Satiksmes ministrijas lēmumus, kas obligāti izpildāmi saskaņā
  ar šī nolikuma 5.4. apakšpunktu, pēc to reģistrācijas Tieslietu
  ministrijā publicē vispārējai zināšanai ar satiksmes ministra un
  attiecīgā departamenta direktora parakstu.
  11. Ministrs savas kompetences ietvaros atceļ departamentu un
  valsts dienestu aktus un uz laiku aptur citu organizāciju aktus,
  kas ir pretrunā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un
  ministrijas normatīvajiem aktiem, kamēr pašas organizācijas vai
  to augstākas organizācijas šos aktus nav atcēlušas.
  12. Satiksmes ministrijā var izveidot padomes, komisijas un
  citas konsultatīvas un metodiskas institūcijas, lai izskatītu
  ministrijas kompetencē esošus jautājumus. Šo institūciju
  nolikumus apstiprina satiksmes ministrs.
  13. Satiksmes ministrija, tās departamenti un valsts dienesti
  ir juridiskas personas. Ministrijai ir ģerboņzīmogs ar
  papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un
  ministrijas pilnu nosaukumu valsts valodā.