LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 110
Par Latvijas Republikas
Sakaru ministrijas nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome
nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Sakaru
ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas PSR Ministru Padomes
1989. gada 28. aprīļa lēmumu Nr. 108 «Par Latvijas PSR Sakaru
ministrijas nolikuma apstiprināšanu» (Ziņotājs, 1989, Nr.
30).
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valdības lietu
ministrs K. LĪCIS
Rīgā 1990. gada 23. augustā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1990. gada 23. augusta lēmumu Nr. 110
Latvijas Republikas Sakaru
ministrijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Sakaru ministrija (tālāk tekstā -
«Sakaru ministrija») ir valsts pārvaldes orgāns, kas īsteno
vienotu valsts politiku sakaru jomā. Ministrija, pamatojoties uz
starpvaldību un starpvalstu nolīgumiem, sadarbojas ar PSRS, kā
arī ar citu valstu sakaru administrācijām.
2. Sakaru ministrijas sistēmā ietilpst sakaru nozares valsts
apvienības un uzņēmumi.
3. Sakaru ministrijas galvenie uzdevumi ir:
3.1. republikas iedzīvotāju un tautas saimniecības
nodrošināšana ar pasta, telegrāfa, telefona, teleksa un telefaksa
sakaru pakalpojumiem, televīzijas un radio pārraidēm un
radiosakariem, periodisko preses izdevumu izplatīšanas
organizēšana uz līgumu pamata, kā arī telekomunikāciju tīklu
izveidošana;
3.2. republikas vispārējās lietošanas sakaru tīklu darbības
koordinēšana un regulēšana valsts interesēs;
3.3. visa veida uzņēmējdarbības attīstības sekmēšana sakaru
nozarē.
4. Sakaru ministrija veic šādas funkcijas:
4.1. vispusīgi izpētot sabiedrības viedokli, izstrādā pēc
saskaņošanas ar vietējās pašvaldības iestādēm sakaru līdzekļu un
uzņēmumu attīstības un izvietojuma shēmu un nodrošina tās
realizāciju;
4.2. izstrādā sakaru nozares attīstības koncepciju un
nodrošina tās realizāciju, prognozē un izstrādā nozares
tehniskās, ekonomiskās un sociālās attīstības pamatvirzienus,
sakaru pakalpojumu apjomu un nomenklatūras pieaugumu, kā arī
finansē attiecīgās valsts programmas;
4.3. nosaka un realizē vienotu sakaru attīstības tehnisko
politiku republikas tautas saimniecībā, kā arī vienotu tehnisko
normatīvu sistēmu un kontrolē šīs sistēmas izpildi;
4.4. noteiktā kārtībā izsniedz atļaujas (licences, koncesijas)
jebkura veida radio raidierīču un augstfrekvences signālu
izstarotājierīču iegādei, būvei un ekspluatācijai, nosaka darba
frekvences un kontrolē to pareizu lietošanu;
4.5. īsteno valsts kontroli pār likumības ievērošanu nozarē un
nodrošina savā darbībā atklātumu;
4.6. kopā ar citām tautas saimniecības nozarēm piedalās
ekonomiski pamatotas nodokļu politikas veidošanā un visu veidu
sakaru pakalpojumu cenu un tarifu noteikšanā un ieviešanā;
4.7. koordinē valsts pasūtījumā paredzēto celtniecības objektu
finansēšanu un celtniecību nozarē;
4.8. koordinē modernas tehnikas un jaunu, efektīvu sakaru
veidu un līdzekļu izstrādāšanu, iegādi un ieviešanu;
4.9. organizē sakaru nozares tehniskās informācijas sistēmu un
nodrošina sabiedrību ar nepieciešamo informāciju par sakaru
nozares darbību;
4.10. attīsta starptautiskos sakarus;
4.11. organizē sakaru darbinieku sagatavošanu un
kvalifikācijas celšanu un izveido šim nolūkam nepieciešamo
materiāltehnisko bāzi, kā arī veido kadru rezervi;
4.12. pārejas posmā uz tirgus attiecībām sadala centralizēti
piešķirtos materiālo resursu fondus nozares valsts apvienībām un
uzņēmumiem;
4.13. izmanto ekonomiskās un tiesiskās pārvaldīšanas metodes
bez tiešas iejaukšanās sakaru nozares valsts apvienību un
uzņēmumu saimnieciskajā darbībā, kā arī koordinē tā attīstību un
sadarbību.
5. Sakaru ministrijai ir tiesības:
5.1. izveidot, reorganizēt un likvidēt sakaru nozares valsts
apvienības un uzņēmumus, ņemot vērā nepieciešamību apmierināt
iedzīvotāju un tautas saimniecības vajadzības pēc sakaru
pakalpojumiem;
5.2. saņemt no ministrijām, resoriem un vietējās pašvaldības
iestādēm, kā arī uzņēmumiem, iestādēm un organizācijām darbam
nepieciešamos datus valsts statistisko pārskatu paredzētajā
apjomā.
6. Sakaru ministrija savā darbībā ievēro republikas
Konstitūciju, likumus, Valdības lēmumus un rīkojumus,
starptautiskos un citus normatīvos aktus, kā arī šo nolikumu.
7. Sakaru ministriju vada ministrs, kuru ieceļ Latvijas
Republikas Augstākā Padome.
Ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra priekšlikuma ieceļ
amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Ministru
Padome.
8. Sakaru ministrs:
8.1. koordinē visas nozares darbību un ir personiski atbildīgs
par ministrijai uzlikto uzdevumu izpildi;
8.2. nosaka savu vietnieku, aparāta darbinieku un sakaru
nozares valsts apvienību un uzņēmumu vadītāju atbildības
pakāpi;
8.3. noteiktā kārtībā pieņem darbā, pārceļ, kā arī atbrīvo no
darba Sakaru ministrijas aparāta darbiniekus un sakaru nozares
valsts apvienību un uzņēmumu vadītājus;
8.4. apstiprina ministrijas aparāta struktūru, štatus un
amatalgu likmes Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā
darbinieku maksimālā skaita un darba samaksas fonda ietvaros, kā
arī ministrijas struktūrvienību vadītāju padomes nolikumus,
vadītāju padomes un zinātniski tehniskās padomes sastāvu un to
nolikumus, sakaru nozares valsts apvienību un uzņēmumu
statūtus;
8.5. savas kompetences ietvaros izdod pavēles, instrukcijas,
norādījumus, kas obligāti jāizpilda sakaru nozares valsts
apvienībām un uzņēmumiem, un organizē to izpildes kontroli.
9. Lai koordinētu sakaru līdzekļu attīstības svarīgākos
jautājumus, Sakaru ministrija izveido sakaru nozares vadītāju
padomi.
10. Zinātnes sasniegumu un labākās pieredzes izmantošanai un
ieviešanai sakaru nozarē ministrijā var tikt izveidota zinātniski
tehniskā padome.
11. Sakaru ministrija ir juridiska persona. Tai var būt zīmogs
ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un
pilnu ministrijas nosaukumu valsts valodā.