|
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-25-17-sn Rīgā 2025. gada 17. decembrī (prot. Nr. 12, 55. §) Par laika ierobežojumu uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijāIzdoti saskaņā ar
Pirotehnisko izstrādājumu aprites likuma 1. Saistošie noteikumi nosaka ierobežojumus uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā. 2. Uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošana Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā ārpus telpām ir aizliegta: 2.1. no 1. jūnija līdz 31. augustam - no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00; 2.2. no 1. septembra līdz 31. maijam - no plkst. 22.00 līdz plkst. 7.00. 3. Saistošo noteikumu 2. punktā minētie ierobežojumi neattiecas uz uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu: 3.1. publiskajos pasākumos, kas ir saskaņoti ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību; 3.2. Jaungada dienā - no plkst. 0.00 līdz plkst. 1.00. Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs
Paskaidrojuma
raksts
|
|
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot
iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 6. un 14. punktu pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par iedzīvotāju veselību un piedalīties sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā. Savukārt, pamatojoties uz Pirotehnisko izstrādājumu aprites likuma 17. panta piekto daļu, attiecīgā pašvaldība ir tiesīga izdot saistošos noteikumus, ierobežojot uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanas vietu un laiku. Saistošo noteikumu "Par laika ierobežojumu uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā" (turpmāk - saistošie noteikumi) mērķis ir nodrošināt mieru un drošību Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā nakts stundās, ierobežojot pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu. Tas aizsargās iedzīvotāju veselību un labklājību, bērnu tiesības, nodrošinās dzīvnieku labklājību un sabiedrisko kārtību. Pašvaldībā regulāri tiek saņemtas iedzīvotāju sūdzības par naktsmiera traucēšanu saistībā ar trokšņošanu nakts stundās. Trokšņa nekontrolēta iespējamība būtiski ietekmē iedzīvotāju tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, kas savukārt iekļaujas Latvijas Republikas Satversmes 111. pantā nostiprināto tiesību uz veselības aizsardzību tvērumā. Regulāri trokšņa radīti miega traucējumi ietekmē cilvēka veselību, kā arī dzīves kvalitāti un labsajūtu, un netieši ietekmē cilvēka ikdienu - darba spējas un sociālo kapacitāti. Miega traucējumi īpaši ietekmē bērnu veselību, jo tie var radīt problēmas ar koncentrēšanos, mācīšanos un emocionālo stabilitāti, kā arī palielināt risku saslimt ar dažādām fiziskām un garīgām slimībām. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. panta pirmajā un otrajā daļā noteikts, ka tiesiskajās attiecībās, kas skar bērnu, bērna tiesības un intereses ir prioritāras. Visām darbībām attiecībā uz bērnu neatkarīgi no tā, vai tās veic valsts vai pašvaldību institūcijas, sabiedriskās organizācijas vai citas fiziskās un juridiskās personas, kā arī tiesas un citas tiesībaizsardzības iestādes, prioritāri ir jānodrošina bērna tiesības un intereses. Šīm personām jāievēro bērna labākās intereses visās darbībās, kas tieši vai netieši skar vai var skart bērnu. Pasaules Veselības organizācija ir veikusi vairākus pētījumus par miega traucējumu ietekmi uz veselību. Pasaules Veselības organizācijas tehniskajā sanāksmē par miegu un veselību tika apspriesti ilgtermiņa miega traucējumu efekti, tostarp miega trūkuma saistība ar hroniskām slimībām, piemēram, sirds un asinsvadu slimībām, diabētu un depresiju. Sanāksmē tika secināts, ka ilgstoši miega traucējumi var būtiski ietekmēt veselību.1 Eiropas Vides aģentūras ziņojums par trokšņa ietekmi uz veselību Eiropā norāda, ka ilgstoša trokšņa iedarbība var izraisīt miega traucējumus, kas savukārt var veicināt sirds un asinsvadu slimības, hipertensiju un kognitīvos traucējumus.2 Pirotehnisko izstrādājumu izmantošana rada būtiskas problēmas arī dzīvniekiem. Skaļi sprādzieni un gaismas efekti izraisa bailes un stresu, kas var novest pie dzīvnieku pazušanas vai pat agresīvas uzvedības, apdraudot citus cilvēkus un dzīvniekus. Ņemot vērā, ka strādājošie dzīvnieku saimnieki ar mājdzīvniekiem dodas ilgākā pastaigā tieši vakara stundās, šāda veida traucējumi pēc plkst. 23.00 īpaši ietekmē mājdzīvniekus, piemēram, suņus un kaķus, kuri bieži reaģē uz uguņošanu ar paniku, mēģinot bēgt vai slēpties. Tas var radīt papildu slogu dzīvnieku īpašniekiem un palielināt dzīvnieku patversmju noslodzi. Tādēļ ir svarīgi ierobežot pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu, lai aizsargātu dzīvnieku labklājību un drošību. Saistošie noteikumi nepieciešami, lai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā, kas ir Latvijas lielākā blīvi apdzīvotā teritorija3, nodrošinātu mieru nakts stundās un ierobežotu nekontrolētu pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu. Alternatīvu risinājumu pirotehnisko izstrādājumu nekontrolētas izmantošanas ierobežošanai nav. Saistošo noteikumu prasības un izpilde neradīs papildu izmaksas, un to ieviešana nodrošinās pozitīvu ietekmi uz cilvēku labsajūtu un sabiedrību kopumā. Saistošo noteikumu ievērošanu kontrolēs Rīgas valstspilsētas pašvaldības policijas amatpersonas, tādējādi neradīsies nepieciešamība pēc papildu resursiem. Saistošajos noteikumos noteikts, ka uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošana Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā ārpus telpām ir aizliegta vasaras periodā no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00, bet pārējā laikā - no plkst. 22.00 līdz plkst. 7.00. Atšķirīgais laiks ir saskaņots ar pirotehnikas nozares pārstāvjiem. Ņemot vērā, ka bērniem un jauniešiem, kas apmeklē mācību iestādes, ir agri jāceļas, un viņiem ir jānodrošina pilnvērtīgs miegs, no 1. septembra līdz 31. maijam pirotehnisko izstrādājumu izmantošana ir aizliegta jau no plkst. 22.00. Izņēmums paredzēts gadījumiem, kad pirotehnika tiek izmantota publiskajos pasākumos, kas saskaņoti ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību, un Jaungada dienā - no plkst. 0.00 līdz plkst. 1.00. Ierobežojumi attiecas uz uguņošanas ierīču un skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu, proti, uz F un T kategorijas izstrādājumiem. Šo izstrādājumu izmantošana telpās ar saistošajiem noteikumiem netiek ierobežota, un to izmantošanas kārtību nosaka Pirotehnisko izstrādājumu aprites likums. Ņemot vērā, ka Jaunā gada sagaidīšana Latvijā ir plaši atzīmēti svētki, saistošajos noteikumos ir paredzēts izņēmums pirotehnisko izstrādājumu izmantošanas aizliegumam nakts laikā. Šāds regulējums ir pamatots ar kultūrvēsturisku tradīciju, kas izplatīta vairākās valstīs, tostarp Eiropas kultūrtelpā, kur Jaunā gada sagaidīšana tradicionāli notiek ar uguņošanu tieši pēc pusnakts. Ar mērķi mazināt potenciālos riskus sabiedriskajai kārtībai un drošībai, kas var rasties, personām atrodoties alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē un izmantojot pirotehniskos izstrādājumus, kā arī lai nodrošinātu mieru un drošību iedzīvotājiem un mājdzīvniekiem svētku laikā, noteikts, ka pirotehnisko izstrādājumu izmantošana ir atļauta 1. janvārī no plkst. 0.00 līdz plkst. 1.00. Saistošajos noteikumos ietvertais ierobežojums nakts laikā lietot pirotehniskos izstrādājumus nav absolūts, jo paredz izņēmumus publiskajiem pasākumiem, kas saskaņoti ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību. Tiesību akta ietekmējamās sabiedrības grupas ir iedzīvotāji, it īpaši bērni un dzīvnieku īpašnieki. Tas uzlabos iedzīvotāju veselību un dzīves kvalitāti. Administratīvais slogs būs minimāls, jo saistošo noteikumu izpildi kontrolēs Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija bez papildu izmaksām. Saistošie noteikumi ietekmēs spēkā esošo tiesību normu sistēmu, to papildinot. Tie ir izstrādāti saskaņā ar Pirotehnisko izstrādājumu aprites likumu, papildinot esošo tiesisko regulējumu ar specifiskiem ierobežojumiem pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā un pamatojoties uz likumā doto pilnvarojumu. Saistošo noteikumu neatbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām nav konstatēta. Tiesību akta izpildi nodrošinās Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija, kontrolējot saistošo noteikumu ievērošanu, līdztekus jau esošajam pilnvarojumam kontrolēt Pirotehnisko izstrādājumu aprites likuma prasību ievērošanu. Saistošo noteikumu izpilde neietekmēs esošo institūciju struktūru un neprasīs papildu cilvēkresursus, jo tā tiks īstenota esošo funkciju ietvaros. Tiesiskais regulējums neskars publisku pakalpojumu attīstību, valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību, informācijas sabiedrības politikas īstenošanu, Latvijas Nacionālā attīstības plāna rādītājus, teritoriju attīstību, iedzīvotāju sociālo situāciju, personu ar invaliditāti vienlīdzīgās iespējas un tiesības, dzimumu līdztiesību, cilvēktiesības, demokrātiskās vērtības un pilsoniskās sabiedrības attīstību, datu aizsardzību, diasporu, profesiju reglamentāciju. |
|
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus
Saistošie noteikumi neietekmēs ne valsts, ne pašvaldības budžetu. Piemērojot saistošos noteikumus, nav plānoti papildu budžeta ieņēmumi. Nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas vai darba vietas, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
|
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija,
prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei)
Saistošo noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz cilvēku labsajūtu, sabiedrisko mieru un vidi, īpaši uz iedzīvotāju veselību, bērnu attīstību un dzīvnieku un to īpašnieku labklājību. Ierobežojumi pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai nakts stundās samazinās trokšņa un gaisa piesārņojumu, mazinās miega traucējumu risku un uzlabos dzīves kvalitāti blīvi apdzīvotās teritorijās. Saistošo noteikumu ieviešana var netieši ietekmēt pirotehnikas tirgotājus un pakalpojumu sniedzējus, jo, samazinoties pieprasījumam pēc pirotehnikas izmantošanas nakts stundās, var nedaudz mainīties patēriņa paradumi. Tomēr paredzamā ietekme ir minimāla un īslaicīga, jo saistošie noteikumi neaizliedz pirotehnisko izstrādājumu tirdzniecību vai izmantošanu vispār, bet tikai nosaka to lietošanas laika ierobežojumus ārpus telpām nakts laikā. Regulējums neierobežo tirgotāju vai ražotāju tiesības tirgot pirotehniskos izstrādājumus, kā arī neierobežo profesionālos pakalpojumu sniedzējus, kuru pasākumi tiek saskaņoti ar pašvaldību. Tādējādi saistošo noteikumu ieviešana neietekmēs konkurenci tirgū un neierobežos uzņēmējdarbības brīvību, jo tirdzniecības un aprites nosacījumus turpina regulēt valsts līmeņa normatīvie akti - Pirotehnisko izstrādājumu aprites likums un tam pakārtotie noteikumi. Kopumā saistošo noteikumu ietekme uz uzņēmējdarbības vidi ir neitrāla, bet ieguvumi sabiedrības drošībai, veselībai un videi ir būtiski un samērīgi attiecībā pret iespējamo nelielo ietekmi uz pieprasījumu pēc pirotehnikas izstrādājumiem. |
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām
gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām,
gan budžeta finansētām institūcijām
Saistošo noteikumu ieviešanā netiek plānota ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām. Administratīvā pārkāpuma procesu veiks Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija, izmantojot esošos resursus. |
|
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
Saistošo noteikumu izpilde neietekmē pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru. Jaunas institūcijas netiks veidotas, esošās institūcijas netiks likvidētas un reorganizācija netiks veikta. Institūciju funkcijas un uzdevumi netiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti), institūciju procesu efektivizācija, digitalizācija un optimizācija netiks veikta. Pieejamie cilvēkresursi netiks ietekmēti. |
|
6. Izpildes nodrošināšana
Saistošo noteikumu izpildi kontrolē Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija. |
|
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz
mērķa sasniegšana
Saistošo noteikumu prasības un izpilde neradīs papildu izmaksas. |
|
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām
un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā
gūtā informācija
Saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts tika nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot to Rīgas valstspilsētas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv no 2025. gada 6. maija līdz 2025. gada 20. maijam. Viedokļa izteikšanas termiņš bija divas nedēļas no publicēšanas dienas. Publicēšanas laikā par saistošo noteikumu projektu saņemti 62 viedokļi: 1. Lielākajā daļā viedokļu tika atbalstīta uguņošanas ierobežošana nakts stundās, norādot uz nepieciešamību nodrošināt mieru iedzīvotājiem, samazināt negatīvo ietekmi uz dzīvniekiem, samazināt trokšņa un vides piesārņojumu, kā arī tika ieteikts izmantot alternatīvas, piemēram, lāzeru vai dronu šovus. 2. Sabiedrības līdzdalības laikā tika izteikta virkne priekšlikumu, kuru kopējais mērķis bija noteikt būtiskākus ierobežojumus pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai vai apritei Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā, tostarp tika pausts atbalsts pilnīgam pirotehnisko izstrādājumu aizliegumam, īpaši attiecībā uz privātpersonām, tika ierosināts ierobežot vai aizliegt šo izstrādājumu tirdzniecību un ierobežojumus diferencēt arī pēc vietas (piemēram, atļaujot uguņošanu tikai noteiktās teritorijās vai nozīmīgos pasākumos), kā arī tika rosināts aizliegt izmantot skatuves pirotehniku publiskos āra pasākumos, atļaujot to izmantot tikai iekštelpās. Izvērtējot minētos priekšlikumus, jānorāda, ka pašvaldības tiesības noteikt ierobežojumus pirotehnisko izstrādājumu izmantošanai izriet no Pirotehnisko izstrādājumu aprites likuma 17. panta piektās daļas, kas paredz deleģējumu ierobežot uguņošanas ierīču vai skatuves pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu konkrētās vietās vai laikā, ja tas nepieciešams sabiedriskās kārtības, drošības vai vides aizsardzības interesēs. Taču šī norma neparedz tiesības pašvaldībai ieviest vispārēju vai pastāvīgu aizliegumu visiem pirotehnisko izstrādājumu veidiem, noteikt aizliegumus fiziskajām personām vai ierobežot tirdzniecību. Tirdzniecības kārtību un pirotehnikas izmantošanu iekštelpās regulē valsts līmeņa normatīvie akti, tostarp Pirotehnisko izstrādājumu aprites likums. Vienlaikus, ņemot vērā pašvaldības rīcības brīvību deleģējuma ietvaros, saistošajos noteikumos izvēlēts laika ierobežojuma princips kā vienkārši izprotams, pārskatāms un efektīvi piemērojams regulējums. Laika ierobežojums ļauj vienlīdzīgi aizsargāt iedzīvotāju mieru visā pašvaldības teritorijā, novēršot risku, ka trokšņainas aktivitātes tiek pārvietotas uz citām dzīvojamām vietām. Saistošajos noteikumos paredzēta iespēja saskaņot uguņošanu publiskajos pasākumos, tā nodrošinot elastību un sabiedrības interešu sabalansētību. Ņemot vērā iepriekšminēto, šie priekšlikumi nav iekļauti saistošajos noteikumos. 3. Mazākā daļa viedokļu bija pret ierobežojumiem, uzsverot uguņošanu kā kultūras un svētku tradīciju daļu, kā arī aicinot problēmas risināt, izmantojot jau esošos tiesību aktus. Šie viedokļi nav ņemti vērā, jo saistošo noteikumu mērķis ir nodrošināt mieru un sabiedrisko kārtību Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā nakts stundās, aizsargājot iedzīvotāju veselību, bērnu tiesības uz labvēlīgu dzīves vidi un mājas/ istabas dzīvnieku labbūtību. Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 6. un 14. punktu, pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par sabiedrisko kārtību un iedzīvotāju veselību. Savukārt Pirotehnisko izstrādājumu aprites likuma 17. panta piektā daļa skaidri paredz, ka pašvaldībām ir tiesības ar saistošajiem noteikumiem ierobežot pirotehnisko izstrādājumu izmantošanas vietu un laiku, ņemot vērā sabiedrības drošības un vides aizsardzības intereses. Saistošie noteikumi neaizliedz uguņošanu vispār, bet nosaka tās izmantošanas laika ierobežojumu nakts stundās. Ir izdarīti izņēmumi - Jaunā gada svinības (1. janvārī no plkst. 0.00 līdz plkst. 1.00) un ar pašvaldību saskaņoti publiski pasākumi. Esošais tiesiskais regulējums nenodrošina pietiekamu
aizsardzību pret pēkšņiem, nekontrolētiem trokšņiem nakts
laikā, īpaši blīvi apdzīvotā vidē, kāda ir Rīga. Tādēļ
nepieciešamas normas, kas vērstas uz sabiedrības veselības
un drošības uzlabošanu. Tās nav pretrunā ar kultūras
tradīcijām, bet gan palīdz tās sabalansēt ar citu
sabiedrības Tādēļ priekšlikumi neierobežot uguņošanu, atsaucoties uz tās tradīcijas raksturu, nav atbalstāmi, jo nesasniedz pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai nepieciešamo mērķi - nodrošināt sabiedrisko mieru, drošību un iedzīvotāju tiesības uz veselību un labvēlīgu vidi arī nakts stundās. 4. Daži viedokļu iesniedzēji ierosināja noteikt stingrākus vai agrākus uguņošanas laika ierobežojumus, piemēram, sākt tos jau no plkst. 18.00 vai plkst. 21.00 vai noteikt to beigšanas laiku plkst. 23.00. Šie priekšlikumi netika atbalstīti, jo pašvaldības izvēlētais ierobežojuma laiks ir samērīgs, līdzsvarots un pamatots normatīvajā regulējumā. Saskaņā ar Darba likuma 138. panta pirmo daļu nakts laiks ir no plkst. 22.00 līdz plkst. 6.00, savukārt Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumu Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" 5. punktā nakts laiks noteikts no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00. Izvēloties laika robežu, pašvaldība ir ņēmusi vērā nepieciešamību nodrošināt iedzīvotājiem savlaicīgu un paredzamu mieru pirms naktsmiera sākuma. 5. Tika izteikts priekšlikums noteikt konkrētu administratīvā soda apmēru, piemēram, trīs minimālo mēnešalgu apmērā, par saistošo noteikumu pārkāpumiem. Šāds priekšlikums netika atbalstīts, jo administratīvā atbildība par pārkāpumiem pirotehnisko izstrādājumu aprites jomā jau ir tieši noteikta Pirotehnisko izstrādājumu aprites likumā, un pašvaldībai nav tiesību paredzēt papildu administratīvo atbildību saistošajos noteikumos. 6. Tika saņemti arī priekšlikumi no pirotehnikas nozares
un profesionālo pakalpojumu sniedzējiem. Nozares pārstāvji
norādīja, ka izklaides pirotehniskie izstrādājumi ir
paredzēti izmantošanai tumsā un vienots laika ierobežojums
neatbilst šo izstrādājumu būtībai. Tika ierosināts pārņemt
Tallinas un citu Eiropas pilsētu pieredzi, diferencējot
izmantošanas laiku atkarībā no nedēļas dienām vai nākamās
dienas statusa, piemēram, darba dienās atļaujot uguņošanu
līdz plkst. 22.00, bet brīvdienās - līdz plkst. 24.00. Tika
arī rosināts noteikt sezonālus ierobežojumus, vasaras
periodā atļaujot uguņošanu līdz plkst. 23.00, bet ziemas
periodā (no 1. oktobra līdz 31. martam) -
līdz Izvērtējot šos priekšlikumus, secināts, ka pārāk sīki diferencēts regulējums atkarībā no nedēļas dienas vai datuma varētu radīt neskaidrības iedzīvotājiem, palielināt pārkāpumu risku un prasīt ievērojami pastiprinātu uzraudzību un skaidrojošo darbu. Tādēļ šāda pieeja netika atbalstīta. Vienlaikus, ņemot vērā nozares pārstāvju sniegto informāciju par lielo vasaras sezonas pieprasījumu un bērnu vasaras brīvlaiku, kā arī sabiedrības vēlmi pēc skaidriem, saprotamiem un līdzsvarotiem noteikumiem, saistošajos noteikumos tika paredzēts sezonāls laika ierobežojums: - no 1. jūnija līdz 31. augustam uguņošana atļauta līdz plkst. 23.00; - pārējā laikā - līdz plkst. 22.00. Aizlieguma beigu laiks ir nemainīgs - līdz plkst. 7.00. Šāds risinājums nodrošina sabiedrībai skaidrību, kā arī līdzsvaru, vienlaikus ņemot vērā nozares pārstāvju intereses un sabiedrības intereses pēc miera nakts stundās. Jāuzsver, ka diennaktī tumsa iestājas jau pirms noteiktā ierobežojuma laika vairāk nekā pusē gada, tādēļ uguņošanas vizuālā kvalitāte netiek būtiski ietekmēta. Jānorāda arī, ka saistošo noteikumu ierobežojumi neattiecas uz profesionālajiem pakalpojumu sniedzējiem, kuru rīkotie pasākumi ir saskaņoti ar pašvaldību. Tādējādi regulējumā jau ir iekļauta diferencēta pieeja, ņemot vērā lietotāja statusu un pasākuma raksturu. Tika saņemts arī nozares pārstāvja viedoklis, kurā paustas bažas, ka ieviestie ierobežojumi var nesamērīgi ietekmēt profesionālos pakalpojumu sniedzējus, piemēram, teātra izrādes ar pirotehniskiem specefektiem, kas notiek nakts stundās. Vienlaikus tika pausts, ka saistošie noteikumi, iespējams, nebūs pietiekami efektīvi pret patvaļīgu pirotehnikas izmantošanu. Priekšlikumā tika aicināts attiecināt ierobežojumus tikai uz plaša patēriņa izstrādājumiem. |
| Izvērtējot šo priekšlikumu, secināms, ka pašvaldības regulējums jau faktiski ietver diferencētu pieeju: laika ierobežojumi attiecas tikai uz pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu ārpus telpām bez saskaņojuma. Ierobežojumi neattiecas uz pasākumiem, kas saskaņoti ar pašvaldību, tostarp profesionāli organizētām uguņošanām, kā arī uz pirotehnikas izmantošanu telpās (piemēram, skatuves pirotehnika), kuru regulē Pirotehnisko izstrādājumu aprites likums. Tādējādi priekšlikums papildus diferencēt regulējumu nav iekļauts saistošajos noteikumos, jo tā būtība jau ir īstenota esošajā regulējumā. |
1 WHO technical meeting on sleep and health; Bonn Germany, 22-24 January 2004 [aplūkots: 2025. gada 24. janvārī]
2 Health risks caused by environmental noise in Europe - European Environment Agency [aplūkots: 2025. gada 24. janvārī]
3 Iedzīvotāju skaits un tā izmaiņas. Oficiālās statistikas portāls [aplūkots: 2025. gada 24. janvārī]
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs