|
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-25-15-sn Rīgā 2025. gada 12. novembrī (prot. Nr. 9, 46. §) Par ratiņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā un atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanaiIzdoti saskaņā ar
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu I. Vispārīgie jautājumi1. Saistošie noteikumi (turpmāk - noteikumi) nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk - Pašvaldība) piešķir Pašvaldības atbalstu vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai ārpus personas dzīvojamām telpām, pacēlāju piešķiršanai, tehniskajai apkopei, remontam, atdošanai un demontāžai, kā arī nosaka personas, kurām ir tiesības saņemt Pašvaldības atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu īstenošanai. 2. Noteikumos ir lietoti šādi termini: 2.1. mājoklis - dzīvojamās mājas koplietošanas telpas, kas atrodas ārpus personas dzīvojamām telpām; 2.2. pacēlājs - mobilais vai stacionārais ratiņkrēsla pacēlājs un krēsla pacēlājs - ierīce, kas nodrošina vides pieejamību atbilstoši personas ar invaliditāti vajadzībām un tiek ierīkota un izmantota šīs personas dzīvesvietā ārpus dzīvojamām telpām, nodrošinot personas iekļūšanu vai izkļūšanu no mājokļa; 2.3. Pašvaldības atbalsts - Pašvaldības finansējums vai Pašvaldības pabalsts; 2.4. Pašvaldības finansējums - Pašvaldības finansējums pacēlāja ierīkošanai un piešķiršanai lietošanā, ko nodrošina Rīgas Sociālais dienests (turpmāk - Dienests); 2.5. Pašvaldības pabalsts - Pašvaldības pabalsts vides pielāgošanas pasākumu, ko nodrošina persona, īstenošanai; 2.6. Reģistrs - e-pakalpojums "Sociālo pakalpojumu rindas personu reģistrs". II. Atbalsta piešķiršanas nosacījumi un apmērs3. Tiesības saņemt Pašvaldības atbalstu ir personai ar I vai II grupas invaliditāti, kā arī bērnam ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam, kuram ir kustību traucējumi (turpmāk kopā - persona), ja persona pārvietojas ratiņkrēslā, nesaņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus vai neatrodas ieslodzījuma vietā un ir deklarējusi savu dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz 12 mēnešus pirms iesnieguma saņemšanas Pašvaldībā dienas. 4. Pašvaldības atbalstu piešķir, neizvērtējot personas ienākumus un materiālo stāvokli. 5. Pašvaldības atbalstu personai sniedz, ja Pašvaldības administratīvajā teritorijā esošais mājoklis ir personas, personas mājsaimniecības locekļa vai personas likumiskā pārstāvja īpašumā vai lietošanā saskaņā ar dzīvojamās telpas īres līgumu, kas noslēgts vismaz uz pieciem gadiem, skaitot no Pašvaldības atbalsta pieprasīšanas dienas. Minētais noteikums neattiecas uz personu, kura īrē Pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo telpu, un īres līguma termiņš ir mazāks nekā pieci gadi. Ja persona īrē Pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo telpu un ar Pašvaldību noslēgtā dzīvojamās telpas īres līguma termiņš ir mazāks nekā pieci gadi, Pašvaldība atbalstu sniedz Pašvaldības finansējuma veidā. 6. Pašvaldības atbalsta maksimālais apmērs vienai personai ir līdz 10 000 euro, ievērojot Pašvaldības budžetā paredzēto finanšu līdzekļu apmēru. 7. Personai ir tiesības izvēlēties saņemt Pašvaldības finansējumu vai Pašvaldības pabalstu, ievērojot noteikumu 5. punkta regulējumu. Līdz noteikumu 17.1. apakšpunktā noteiktā lēmuma pieņemšanas brīdim persona var mainīt iesniegumā par Pašvaldības atbalsta saņemšanu norādīto Pašvaldības atbalsta veidu. 8. Atkārtoti Pašvaldības atbalstu persona var pieprasīt ne ātrāk kā piecus gadus pēc iepriekšējā Pašvaldības atbalsta piešķiršanas dienas, izņemot, ja: 8.1. persona, saņemot palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, pāriet dzīvot uz Pašvaldības īpašumā vai lietošanā esošu dzīvojamo telpu saskaņā ar noslēgto īres līgumu; 8.2. ir iestājušies nepārvarami, ārkārtēja rakstura apstākļi, kurus persona iepriekš nevarēja ne paredzēt, ne novērst un kuru rezultātā persona vairs nevar lietot pielāgoto mājokli, ko apliecina sertificēta būveksperta atzinums. Par šādiem apstākļiem uzskatāmas dabas stihijas, ugunsgrēks, eksplozija, kā rezultātā mājoklis ir neatgriezeniski bojāts un lietošanai vai atjaunošanai nederīgs; 8.3. persona pārtrauc īrēt Pašvaldības īpašumā esošu dzīvojamo telpu un pāriet uz citu dzīvojamo telpu, kas atbilst noteikumu 5. punktā minētajiem nosacījumiem. 9. Ja pacēlāja iegādes un ierīkošanas izmaksas pārsniedz noteikumu 6. punktā noteikto summu, persona vai trešā persona var veikt līdzmaksājumu. 10. Pašvaldības atbalstu personai piešķir rindas kārtībā. Persona tiek reģistrēta Reģistrā noteikumu 17.1. apakšpunktā norādīto Dienesta lēmumu pieņemšanas secībā, izmantojot pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu (SOPA). 11. Ārpus kārtas Pašvaldības atbalstu piešķir: 11.1. bērnam ar invaliditāti līdz 18 gadu vecumam, kuram ir kustību traucējumi; 11.2. pilngadīgai personai, kura iegūst izglītību, strādā vai veic brīvprātīgo darbu, ja pacēlājs nepieciešams izglītības apguves procesa vai darba pienākumu veikšanas nodrošināšanai; 11.3. pilngadīgai personai, kura regulāri apmeklē ārstniecības iestādi dzīvības uzturēšanai; 11.4. pilngadīgai personai, kuras dzīvesvietā ir pacēlājs, kas bija piešķirts lietošanā citai personai; 11.5. personām, kuras kā Pašvaldības atbalsta veidu ir izvēlējušās saņemt Pašvaldības pabalstu. 12. Gadījumos, kad personai tiek piešķirts Pašvaldības finansējums, tai skaitā pacēlājs tiek ierīkots ar personas vai trešās personas līdzfinansējumu, jaunradīto vērtību īpašuma tiesības ir Pašvaldībai. Ja personai piešķirts Pašvaldības pabalsts, tai skaitā vides pielāgošanas pasākumi tiek nodrošināti ar personas vai trešās personas līdzfinansējumu, jaunradīto vērtību īpašuma tiesības ir personai. III. Pašvaldības atbalsta pieprasīšanas kārtība13. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis iesniedz Dienestam iesniegumu par Pašvaldības atbalsta saņemšanu, norādot Pašvaldības atbalsta veidu - Pašvaldības finansējums vai Pašvaldības pabalsts, izmantojot valsts pārvaldes vienoto pakalpojumu portālu (www.latvija.gov.lv), un norāda: 13.1. personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās dzīvesvietas adresi, personas vai kontaktpersonas tālruņa numuru vai elektroniskā pasta adresi (ja ir) un mājokļa, kurā ir nepieciešams veikt vides pielāgošanas pasākumus, adresi; 13.2. ja iesniegumu iesniedz personas pārstāvis - pārstāvības veidu, personas pārstāvja datus un pārstāvību pamatojošus dokumentus; 13.3. informāciju par vēlamo saziņas veidu ar Dienestu (saziņa, informāciju nosūtot pa pastu vai elektroniski, ja persona vai tās pārstāvis izmanto elektronisko pastu). 14. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus (ja tie Dienestā nav iesniegti 12 mēnešu laikā pirms Pašvaldības atbalsta pieprasīšanas): 14.1. izrakstu no ambulatorā/stacionārā pacienta medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta apliecinājumu, ka persona pārvietojas ratiņkrēslā; 14.2. īres līguma, kas reģistrēts zemesgrāmatā, kopiju, ja persona nav dzīvojamo telpu īpašnieks, izņemot, ja ēka vai dzīvojamās telpas pieder Pašvaldībai; 14.3. dokumentus, kas apliecina noteikumu 11.2. vai 11.3. apakšpunktā minēto; 14.4. pārstāvības tiesības pamatojoša dokumenta kopiju, ja par to nav iespējams pārliecināties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistrā. 15. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis noteikumu 13. punktā noteiktajā kārtībā atkārtoti iesniedz Dienestam iesniegumu, ja: 15.1. pacēlāja iegādes un ierīkošanas izmaksas pārsniedz Pašvaldības piešķirto finansējumu un persona vēlas saņemt pacēlāju ar līdzmaksājumu, norādot: 15.1.1. ka vēlas saņemt Pašvaldības finansējumu, veicot līdzmaksājumu; 15.1.2. līdzmaksājuma apmēru; 15.2. persona vēlas mainīt iesniegumā par Pašvaldības atbalsta saņemšanu norādīto Pašvaldības atbalsta veidu, norādot: 15.2.1. ka vēlas mainīt Pašvaldības atbalsta veidu; 15.2.2. Pašvaldības atbalsta veidu. IV. Pašvaldības atbalsta piešķiršanas kārtība16. Dienesta ergoterapeits 15 dienu laikā pēc noteikumu 13. un 14. punktā minēto dokumentu saņemšanas apseko personu un mājokli un sagatavo atzinumu par nepieciešamību nodrošināt personai vides pieejamību. 17. Dienests pārbauda iesniegtos dokumentus un mēneša laikā no noteikumu 13. un 14. punktā minēto dokumentu saņemšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem: 17.1. par personas atzīšanu par tiesīgu saņemt Pašvaldības atbalstu, norādot konkrētu atbalsta veidu, un par personas reģistrēšanu Reģistrā; 17.2. par atteikumu atzīt personu par tiesīgu saņemt Pašvaldības atbalstu. 18. Ja persona izvēlas saņemt Pašvaldības finansējumu, Dienests: 18.1. rindas kārtībā organizē pacēlāja ierīkošanu, nodrošinot personas iekļūšanu mājoklī, ja personai tiek piešķirts stacionārais ratiņkrēsla pacēlājs vai krēsla pacēlājs, un informē personu par: 18.1.1. nepieciešamību saskaņot ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja ierīkošanu un informēt Dienestu par saņemto saskaņojumu 10 dienu laikā pēc saskaņojuma saņemšanas; 18.1.2. nepieciešamību iesniegt Dienestā mājokļa īpašnieka rakstisku piekrišanu stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja uzstādīšanai, ja persona nav mājokļa īpašnieks un ja personai plānots ierīkot stacionāro ratiņkrēsla pacēlāju vai krēsla pacēlāju; 18.2. organizē pacēlāja nodošanu personai lietošanā, nodrošinot personas apmācību lietot pacēlāju, kā arī izsniedzot pacēlāja lietošanas instrukciju; 18.3. nodod pacēlāju lietošanā personai, noslēdz līgumu ar personu par pacēlāja piešķiršanu lietošanā. 19. Ja kāpņu telpā, kurā atrodas personas dzīvojamā telpa, nevar izbūvēt stacionāro pacēlāju, kā arī stacionāro pacēlāju nevar izbūvēt ēkai piegulošajā teritorijā vai pacēlāja ierīkošanas izmaksas pārsniedz noteikumu 6. punktā norādīto summu, persona saglabā kārtas numuru rindā un informē Dienestu par turpmāko rīcību. 20. Ja persona, kurai ir pienākusi rinda saņemt mobilo ratiņkrēsla pacēlāju, atsakās to saņemt, mobilais ratiņkrēsla pacēlājs tiek piedāvāts lietošanā nākamajai rindā esošajai personai. 21. Ja persona izvēlas saņemt Pašvaldības pabalstu, tad vides pielāgošanas pasākumu īstenošanu un ar to saistīto normatīvo aktu ievērošanu nodrošina persona. 22. Pēc vides pielāgošanas darbu pabeigšanas persona iesniedz Dienestā dokumentus, kas apliecina darbu pabeigšanu (izbūvi un izdevumu apliecinoši dokumenti). 23. Dienests izvērtē noteikumu 22. punktā minētos dokumentus un pieņem lēmumu par Pašvaldības pabalsta izmaksu. Dienests Pašvaldības pabalstu izmaksā desmit darba dienu laikā no lēmuma pieņemšanas, pārskaitot Pašvaldības pabalstu uz personas iesniegumā norādīto kredītiestādes kontu. 24. Dienests pieņem lēmumu par personas izslēgšanu no Reģistra, ja: 24.1. persona tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā; 24.2. persona ir mainījusi deklarēto dzīvesvietu un tās dzīvesvieta vairs nav deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā; 24.3. persona atrodas ieslodzījuma vietā; 24.4. persona Dienesta norādītajā termiņā neiesniedz noteikumu 18.1.1. vai 18.1.2. apakšpunktā minētos dokumentus; 24.5. persona trīs reizes ir atlikusi stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja ierīkošanu vai saņemšanu; 24.6. persona atsakās no pacēlāja ierīkošanas, iesniedzot Dienestā iesniegumu; 24.7. persona ir mirusi. 25. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis rakstiski informē Dienestu par noteikumu 24.1.-24.3. apakšpunktā minētajiem apstākļiem viena mēneša laikā pēc attiecīgo apstākļu iestāšanās. V. Pacēlāja tehniskā apkope, remonts, atdošana vai demontāža26. Dienests nodrošina Pašvaldības īpašumā esoša pacēlāja garantijas un tehnisko apkopi ne retāk kā vienu reizi kalendāra gadā vai atbilstoši ražotāja garantijā noteiktajam termiņam, kā arī pacēlāja remontu atbilstoši Pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem. 27. Persona, tās likumiskais vai pilnvarotais pārstāvis ne vēlāk kā viena mēneša laikā no brīža, kad zudusi nepieciešamība lietot pacēlāju, par to informē Dienestu, un Dienests organizē mobilā ratiņkrēsla pacēlāja atgūšanu vai stacionārā ratiņkrēsla pacēlāja vai krēsla pacēlāja demontāžu, izņemot, ja pacēlājs ir piešķirts lietošanā citai personai. 28. Par pacēlāja atdošanu Dienestam tiek sagatavots pieņemšanas un nodošanas akts, izņemot noteikumu 24.7. apakšpunktā noteiktajā gadījumā. VI. Noslēguma jautājumi29. Personas, kuras līdz noteikumu spēkā stāšanās brīdim ir reģistrētas Reģistrā, saglabā kārtas numuru Reģistrā. 30. Personai, kurai, pamatojoties uz Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā", piešķirts Pašvaldības finansējums un uzsākta pacēlāja ierīkošana līdz 2025. gada 31. decembrim vai kura piedalās Pašvaldības īstenotajā projektā "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai", nav tiesību pretendēt uz Pašvaldības pabalstu. 31. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2023. gada 5. aprīļa saistošos noteikumus Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 79; 2024, Nr. 238; 2025, Nr. 80). 32. Noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs
Paskaidrojuma
raksts
|
|
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot
iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma
izstrādi
Rīgas dome 2023. gada 5. aprīlī izdeva saistošos noteikumus Nr. RD-23-194-sn "Par riteņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr. RD-23-194-sn), kuros izdarīti grozījumi 2024. gada 20. novembrī ar saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-306-sn un 2025. gada 16. aprīlī ar saistošajiem noteikumiem Nr. RD-25-331-sn. Saistošie noteikumi Nr. RD-23-194-sn noteic kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk arī - pašvaldība) personām ar kustību traucējumiem, kuras pārvietojas ratiņkrēslā, tiek ierīkots un piešķirts lietošanā ratiņkrēsla pacēlājs vai krēsla pacēlājs, proti, tiek noteikta pacēlāju pieprasīšanas, piešķiršanas, samaksas kārtība, kā arī reglamentēts pacēlāju ierīkošanas process, ko atbilstoši pašvaldības budžetā piešķirtā finansējuma apmēram nodrošina pašvaldības iestāde - Rīgas Sociālais dienests. Saistošie noteikumi Nr. RD-23-194-sn nosaka viena pacēlāja ierīkošanas izmaksas līdz 10 000 euro. Pacēlāju ierīkošanu veic publiskā iepirkuma procedūrā izraudzīts pakalpojumu sniedzējs. Pašvaldības iedzīvotāji ir izteikuši lūgumu piešķirt saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn noteikto finansējumu viena ratiņkrēsla pacēlāja ierīkošanai (līdz 10 000 euro) pašvaldības pabalsta veidā, pabalsta saņēmējam uzņemoties saistības nodrošināt pacēlāja ierīkošanu. Iekļaujot saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn normu par pašvaldības pabalsta ratiņkrēsla ierīkošanai piešķiršanu, noteikumu grozījumi pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Tādējādi, pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu, ir sagatavots jauns saistošo noteikumu projekts "Par ratiņkrēsla pacēlāja piešķiršanu lietošanā un atbalstu mājokļa vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai" (turpmāk - Saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta otrās daļas 7. punktam un piektajai daļai, kur noteikts, ka pašvaldība var piešķirt finansējumu mājokļu un vides pieejamības nodrošināšanai, nosakot minētās palīdzības sniegšanas kārtību un apmēru saistošajos noteikumos, kā arī Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, kur noteikts, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu autonomo funkciju izpildi, tostarp Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā norādītās pašvaldības funkcijas - nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus - izpildi. Saistošie noteikumi nemaina saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn noteikto personu loku, kam pašvaldības atbalstu var piešķirt ārpus kārtas, t. i., bērniem, personām, kuras iegūst izglītību, strādā vai veic brīvprātīgo darbu, personām, kuras regulāri apmeklē ārstniecības iestādi dzīvības uzturēšanai, personām, kuru dzīvesvietā ir stacionārais pacēlājs, kas ir bijis piešķirts lietošanā citai personai. Atšķirībā no saistošajos noteikumos Nr. RD-23-194-sn noteiktā Saistošajos noteikumos noteikts, ka pašvaldības atbalsts vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai ārpus dzīvojamām telpām var tikt piešķirts pašvaldības pabalsta veidā un persona, kurai piešķirts pabalsts, pati nodrošina vides pielāgošanas pasākumus; šādā gadījumā īpašuma tiesības uz jau radītajām vērtībām ir personai. Ja persona pašvaldības atbalstu vēlas saņemt pašvaldības pabalsta veidā, tad personai atbalstu var piešķirt ārpus kārtas. Saistošie noteikumi noteic, ka pašvaldības pabalsts personai tiek izmaksāts pēc ratiņkrēsla pacēlāja ierīkošanas darbu pabeigšanas uz Rīgas Sociālā dienesta lēmuma pamata, ja persona iesniegusi dokumentus, kas apliecina darbu pabeigšanu (izbūvi un izdevumus apliecinoši dokumenti). Saistošajos noteikumos paredzēta personas iespēja izvēlēties, kādu pašvaldības atbalsta veidu persona vēlas saņemt - pašvaldības finansējumu pacēlāja iegādei un ierīkošanai vai pašvaldības pabalstu pacēlāja iegādei un ierīkošanai. Līdz Rīgas Sociālā dienesta lēmuma par personas atzīšanu par tiesīgu saņemt pašvaldības atbalstu pieņemšanas brīdim persona var mainīt pašvaldības atbalsta veidu. Ar Saistošajiem noteikumiem netiek grozīta līdzšinējā pacēlāju pieprasīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtība, kā arī netiek mainīts pašvaldības finansējuma apmērs viena pacēlāja ierīkošanai, kas šobrīd ir noteikts līdz 10 000 euro. |
|
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus
Jau no 2011. gada izveidota pamatbudžeta programma "Invalīdu pacēlāju uzstādīšana, apkope un remonts". Finansējums nodrošināts pašvaldības budžeta ietvaros. Pašvaldības 2025. gada budžetā tika paredzēts finansējums līdz 100 000 euro, t. i., 10 pacēlāju ierīkošanai (aprēķini veikti, pieņemot viena pacēlāja izmaksas līdz 10 000 euro). Pašvaldības 2026. gada budžetā finansējuma palielinājums šobrīd nav plānots. |
|
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību,
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā
regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija,
prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei)
Saistošie noteikumi rada iespēju pašvaldības iedzīvotājiem saņemt pacēlāju pastāvīgā lietošanā - tādā veidā iedzīvotāji ar kustību traucējumiem var iekļauties sabiedrībā, patstāvīgi apmeklēt nepieciešamās institūcijas, ārstniecības iestādes, atpūtas iestādes u. tml. Vienlaikus, saņemot pašvaldības atbalstu pacēlāja ierīkošanai pašvaldības pabalsta veidā, iedzīvotāji ar kustību traucējumiem var ātrāk organizēt pacēlāja ierīkošanas procesu un gūt iespēju izmantot pacēlāju savā sadzīvē. Tiks mazināts rindā gaidīšanas laiks personām, kurām ir vajadzība izmantot pacēlāju ikdienā, tai skaitā apmeklējot mācību iestādi un darba vietu. |
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām
gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan
fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām,
gan budžeta finansētām institūcijām
Ja iedzīvotāji aktīvi izvēlēsies pašvaldības atbalstu saņemt pašvaldības pabalsta veidā, var samazināties pašvaldības administratīvās procedūras attiecībā uz pacēlāju ierīkošanas procesa nodrošināšanu (publiskā iepirkuma procedūra, līgumu slēgšana, pacēlāju ierīkošanas darbu nodrošināšana un uzraudzība, jaunradītā pašvaldības īpašuma uzturēšana, uzskaite u. tml.). Attiecībā uz citām administratīvajām procedūrām izmaiņas nav paredzētas (iesniegumu iesniegšana, izvērtēšana, lēmumu pieņemšana, pacēlāju ierīkošanas nodrošināšana, ja persona vēlas saņemt pašvaldības atbalstu finansējuma veidā vai vēlas saņemt lietošanā ratiņkrēslu, pašvaldības īpašuma uzturēšana, uzskaite u. tml.). |
|
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem
Neietekmē. |
|
6. Izpildes nodrošināšana
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Rīgas Sociālais dienests. |
|
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz
mērķa sasniegšana
Saistošie noteikumi ietver minimālas prasības personai iesniegt nepieciešamos dokumentus, bet lēmuma pieņēmēja - Rīgas Sociālā dienesta - rīcībā jau var būt dokumenti, ko persona iesniegusi un kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai. Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības dokumentu noformēšanai ir samērīgas attiecībā pret to, ka persona iegūst iespēju pārvietoties, patstāvīgi izkļūt no mājokļa un apmeklēt vēlamās un nepieciešamās iestādes un pasākumus. |
|
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām
un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā
gūtā informācija
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 17. septembra līdz 2025. gada 30. septembrim tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv, nosakot, ka viedoklis jāsniedz Rīgas valstspilsētas pašvaldības Labklājības departamentam (e-pasts: dl@riga.lv). Publikācijā norādītajā laika periodā tika saņemts priekšlikums atteikties no saistošo noteikumu 5. punktā iestrādātā ierobežojuma, ka pašvaldības atbalstu persona var saņemt, ja dzīvojamās telpas, kurās faktiski dzīvo persona (turpmāk - mājoklis), ir personas, personas mājsaimniecības locekļa vai personas likumiskā pārstāvja lietošanā saskaņā ar dzīvojamās telpas īres līgumu, kas noslēgts vismaz uz pieciem gadiem, skaitot no pašvaldības atbalsta pieprasīšanas dienas. Ierosinājums pamatots ar to, ka var būt gadījumi, kad dzīvoklis ir pašvaldības īpašums un tas tiek izīrēts uz īsāku termiņu. Izvērtējot iesniegto priekšlikumu, secināts, ka saskaņā ar Rīgas domes 2022. gada 8. jūnija saistošo noteikumu Nr. 41 "Par reģistrācijas un palīdzības sniegšanas kārtību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 18. punktu dzīvojamo telpu īres līguma termiņš divi gadi noteikts gadījumos, ja iedzīvotājiem pašvaldības palīdzība sniegta likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" ietvaros. Minēto noteikumu 83. punkts noteic, ka iepriekšējā periodā likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" ietvaros noslēgtie beztermiņa īres līgumi pārslēdzami pēc pašvaldības vai īrnieka iniciatīvas. Saistošo noteikumu mērķis ir sniegt atbalstu konkrētai personai vides pielāgošanas pasākumu nodrošināšanai ārpus šīs personas lietošanā esošām dzīvojamām telpām (mobilo vai stacionāro ratiņkrēsla pacēlāju un krēsla pacēlāju ierīkošana). Dzīvokļu īpašuma likuma 11. panta piektā daļa noteic, ka dzīvokļa īpašniekam, lai nodrošinātu viņam vai viņa ģimenes loceklim mājokļa un vides pieejamību, ievērojot būvniecības prasības, kā arī iepriekš informējot dzīvokļu īpašnieku kopību (dzīvojamās mājas pārvaldnieku), ir tiesības: 1) uzstādīt pacēlāju dzīvojamās mājas kāpņu telpā; 2) izbūvēt uzbrauktuvi pie dzīvojamās mājas ieejas vai pie dzīvokļa īpašuma, ja tam ir atsevišķa ieeja; 3) veikt citāda veida dzīvojamās mājas kopīpašumā esošās daļas pielāgošanu, lai nodrošinātu sava mājokļa un vides pieejamību. Tādējādi, lai veicinātu pašvaldības īpašumā esošajās daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās vides pieejamības nodrošināšanu, kā arī lai sniegtu palīdzību pašvaldības iedzīvotājiem, kuri īrē pašvaldības īpašumā esošos dzīvokļus, kam nav nodrošināta vides pieejamība, ir atbalstāms priekšlikums nepiemērot prasību īres līguma termiņam - pieci gadi. Ņemot vērā pašvaldības atbalsta apmēru (10 000 euro) un to, ka minētais ieguldījums tiek veikts pašvaldības īpašumā, nosakāms, ka šādos gadījumos, kad pašvaldības dzīvokļa īres līguma termiņš ir mazāks nekā pieci gadi, pašvaldības dzīvokļu īrnieki var saņemt pašvaldības atbalstu tikai pašvaldības finansējuma veidā, t. i., pacēlāja ierīkošanu nodrošina pašvaldības iestāde - Rīgas Sociālais dienests un jaunradītās vērtības ir pašvaldības īpašums. Saistošo noteikumu projekts apspriests Rīgas valstspilsētas pašvaldības Personu ar invaliditāti nevalstisko organizāciju konsultatīvajā padomē 2025. gada 2. oktobrī, un saistošo noteikumu projekts ar ierosinātajiem precizējumiem tika atbalstīts. Ņemot vērā iekļautos priekšlikumus, saistošajos noteikumos veikti arī citi redakcionāli precizējumi, nemainot to saturu pēc būtības. |
Rīgas domes priekšsēdētājs V. Kleinbergs