Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta rīkojums Nr. 656

Rīgā 2025. gada 7. oktobrī (prot. Nr. 41 42. §)
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" projektu saraksta apstiprināšanu 

1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" mērķu sasniegšanai apstiprināt šādus projektus:

1.1. Valsts ieņēmumu dienesta projektu "VID IKT attīstība, paplašinot Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumu izmantošanu datu pieejamības un augstas kiberdrošības nodrošināšanai", kopējais finansējums – 3 527 090 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 998 026 euro un nacionālais finansējums – 529 064 euro (1. pielikums); 

1.2. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" projektu "Latvijas Digitālās veselības centra uzturēto IT sistēmu drošības un rezerves infrastruktūras risinājumu izveide", finansējums – 3 308 744 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 2 812 432 euro un nacionālais finansējums – 496 312 euro (2. pielikums); 

1.3. Ārlietu ministrijas projektu "Komponenšu iegāde klasificētiem sakariem Ārlietu ministrijas un vēstniecību vajadzībām", finansējums – 1 750 798 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 488 178 euro un nacionālais finansējums – 262 620 euro (3. pielikums);

1.4. Valsts digitālās attīstības aģentūras projektu "Valsts kritisko IKT risinājumu un pakalpojumu infrastruktūras un kiberdrošības stiprināšana Valsts digitālās attīstības aģentūrā", finansējums – 6 800 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 5 780 000 euro un nacionālais finansējums – 1 020 000 euro (4. pielikums);

1.5. Kultūras informācijas sistēmu centra projektu "Kultūras nozares kiberdrošības stiprināšanai nepieciešamās centralizēti pārvaldāmas datortehnikas, t. sk. licenču, iegāde Latvijas Nacionālās bibliotēkas Datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitātes uzlabošanai", finansējums – 5 182 408 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 4 405 047 euro un nacionālais finansējums – 777 361 euro (5. pielikums); 

1.6. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra projektu "Kiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē", finansējums – 18 213 695 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 15 481 641 euro un nacionālais finansējums – 2 732 054 euro (6. pielikums);

1.7. Zemkopības ministrijas projektu "Zemkopības resora IKT infrastruktūras (LAD datu centrs) un koplietošanas drošības risinājumu un informācijas sistēmu kiberdrošības stiprināšana", finansējums – 400 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 340 000 euro un nacionālais finansējums – 60 000 euro (7. pielikums).

2. Noteikt šā rīkojuma 1. punktā norādītās institūcijas par projektu iesniedzējiem un atbildīgajiem par projekta īstenošanu un projekta mērķu un rezultātu (tai skaitā finanšu un rezultāta rādītāju) sasniegšanu.

3. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt šā rīkojuma 1. punktā norādītos projektu iesniedzējus iesniegt projekta iesniegumu 1.3.1.3. pasākuma ietvaros. 

4. Šā rīkojuma 1. punktā minētos projektus finansēt no 1.3.1.3. pasākumam paredzētajiem līdzekļiem, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumiem Nr. 320 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi". 

5. Šā rīkojuma 1. punktā norādītajām institūcijām uzraudzības padomes sastāvā, kas izveidota, pamatojoties uz Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumu Nr. 320 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" īstenošanas noteikumi" 39. punktu, iekļaut Nacionālā kiberdrošības centra pārstāvjus, lai nodrošinātu kiberdrošības aktivitāšu koordināciju, uzraudzību un centralizēto pakalpojumu integrāciju.

Ministru prezidente E. Siliņa

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrs R. Čudars
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
VID IKT attīstība, paplašinot Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumu izmantošanu datu pieejamības un augstas kiberdrošības nodrošināšanai
Projekta īstenotājsValsts ieņēmumu dienests
Projekta nosaukumsVID IKT attīstība, paplašinot Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumu izmantošanu datu pieejamības un augstas kiberdrošības nodrošināšanai
Finansējums (euro)3 527 090 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 2 998 026 euro un nacionālais finansējums - 529 064 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

VID informācijas sistēmu (IS) migrācija uz VESPC, lai paaugstinātu IKT risinājumu un pakalpojumu pieejamību, kiberdrošību un noturību pret pieaugošajiem kiberdraudiem (pakalpojumi – datubāzes un serveru noma, rezerves kopēšana, centra pakalpojumu ierīkošana).

Uz Oracle tehnoloģijām bāzētās VID IS tiek darbinātas uz īpašumā esošajām Oracle inženierētajām iekārtām ZFS Storage Appliance, SuperCluster M7 un Exadata Database Machine X8-2 servera (Iekārtas). Pašreizējais drošības līmenis kopumā atbilst noteiktajām pamatprasībām, taču, lai efektīvāk aizsargātu IS no arvien sarežģītākiem kiberuzbrukumiem, jāturpina stiprināt to kiberdrošību un noturību pret kiberuzbrukumiem. Papildus 15.12.2026. Iekārtām beigsies ražotāja garantija (end of life), kas nozīmē, ka tām netiks sniegts tehniskais atbalsts un nodrošināti atjauninājumi, kā rezultātā Iekārtas kļūs mazāk aizsargātas pret kiberuzbrukumiem. Lai arī turpmāk nodrošinātu VID uz Oracle tehnoloģijām bāzēto pamatdarbības IS augsto pieejamību, stiprinātu kiberdrošību VID izmatotiem IKT risinājumiem un iedzīvinātu valsts mērķarhitektūras noteiktos pamatprincipus, ar 01.01.2027. nepieciešams IS darbināt VESPC.

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

1. VID IS migrācija un darbināšana VESPC.

2. Datu aizsardzības risinājumu pilnveidošana.

3. Vienotas pārvaldības ieviešana VID IS Oracle datubāzēm.

Ieguvumi: stiprināta VID IKT risinājumu un pakalpojumu pieejamība un kiberdrošība, uzlabota datu pieejamība un integritāte. Efektivizēta VID IS pārvaldība un samazināts administratīvais slogs, optimizēta resursu izmantošana. Nodrošināta vienota drošības politika.

Sasniedzamie rezultāti1

Projekta sasniedzamie rezultāti

Rezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)  

Sasniegšanas laiks (gads)

Uzlabota IS pieejamībaPalielinās IS pieejamība %.Esošais vidējais - 99,5 %

Plānotais vidējais - 99,7 %

2029
Palielināts Oracle infrastruktūras uzlabojumu un atjauninājumu uzstādīšanas biežumsUzstādīti ražotāja ciklā noteiktie drošības un funkcionālie programmatūras atjauninājumi (atjauninājumi)Esošā situācija – atjauninājumi uzstādīti 1 reizi gadā

Plānotā situācija – atjauninājumi uzstādīti ne mazāk kā 2 reizes gadā (vai saskaņā ar ražotāja noteikto programmatūras atjaunināšanas ciklu)

2028
Nomigrētas VID IS datubāzes uz mākoņpakalpojumuNomigrēto VID IS datubāzu skaits uz mākoņpakalpojumuEsošā vērtība – 0

Plānotā vērtība – 12

2029
Pilnveidots datu aizsardzības risinājumsPilnveidots viens IKT datu aizsardzības risinājums pret datu zudumiemEsošā situācija – nav mākoņpakalpojums

Plānotā vērtība – būs mākoņpakalpojums (rezerves kopijas)

2029

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji2)

VID  atbildībā esošo IKT risinājumu drošības, pieejamības un veiktspējas uzlabošana (IKT risinājumu komplekts)

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

n/a

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumu Nr. 320 32.punktam finansējuma saņēmējs nodrošinās projekta īstenošanas rezultātā attīstīto IKT risinājumu uzturēšanu.

Pieņemot, ka mākoņpakalpojuma uzturēšanai būs nepieciešama operatīvās atmiņas noma (348 480,00 EUR ar PVN gadā), procesora jaudas noma (132 422,40 EUR ar PVN gadā) un diska vietas noma (179 685,00 EUR ar PVN gadā) un par pamatu ņemot šī brīža starp VID un LVRTC noslēgtā līguma cenas, kopējās provizoriskās izmaksas gadā būs 660 587,40 EUR ar PVN. Iespēja finansējumu nodrošināt no esošā VID budžeta ir 307 878,40 EUR gadā, tāpēc ik gadu VID būs nepieciešams papildu finansējums IKT risinājuma uzturēšanai 352 709,00 EUR apmērā, kas tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, tai skaitā:

kārtējam gadam, finansējumu pārdalot no projektu uzturēšanas apropriācijas rezerves (atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 21.punktā paredzētajam);

vidējam termiņam, palielinot budžeta bāzes izdevumus (atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 17.janvāra noteikumu Nr.15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.4.apakšpunktā paredzētajam).

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tam nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.   

Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
n/a

1 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

2 Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.maija noteikumu Nr. 320 10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
Latvijas Digitālās veselības centra uzturēto IT sistēmu drošības un rezerves infrastruktūras risinājumu izveide
Projekta īstenotājsSIA "Latvijas Digitālās veselības centrs"1
Projekta nosaukumsLatvijas Digitālās veselības centra uzturēto IT sistēmu drošības un rezerves infrastruktūras risinājumu izveide
Finansējums (euro)3 308 744 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 2 812 432 euro un nacionālais finansējums - 496 312 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Nodrošināt drošu IKT vidi Nacionālā veselības dienesta (turpmāk - Dienests) un SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk - Centrs) informācijas sistēmu (IS) darbināšanai un IS lietotājiem, nodrošinot pieejamību, integritāti un konfidencialitāti. Aizsargāt IS informācijas un tehniskos resursus, novērst IS drošības apdraudējumus ārkārtas situācijās, kā arī atbilstību MK397 noteikumiem un Nacionālajam kiberdrošības likumam (turpmāk NKDL).

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

1. Izveidot rezerves datu centru, lai atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 6.jūlija noteikumu Nr. 5082 2. pielikuma 7.5 punkta prasībām nodrošinātu pieeju datiem, sistēmām un procesiem arī no alternatīvās lokācijas izmantojot Valsts elektronisko sakaru pakalpojuma centra nodrošināto funkcionalitāti.

2. Vienota veselības nozares kiberdrošības pakalpojumu kopas, automatizēts kiberincidentu novēršanas process caur SOAR platformu (Drošības orķestrēšana, automatizācija un reaģēšana) kā arī monitoringa risinājuma izveide, ikgadēja licenču iegāde un konfigurācijas darbi lai, atbilstoši NKDL un MK397 spētu reaģēt uz incidentiem, reģistrēt tos, ziņot kiberincidentu novēršanas institūcijām (Nacionālais kiberdrošības centrs un Cert.lv):

2.1. Drošības incidentu agrīna identificēšana, savlaicīga novēršana un drošības notikumu informācijas automatizēta apmaiņa ar kiberincidentu novēršanas institūcijām (Nacionālais kiberdrošības centrs un Cert.lv) pielietojot risinājums SIEM, un SOAR, kā arī to ieviešanas, konfigurācijas darbi un resursi auditācija pierakstu glabāšanai ilgtermiņā atbilstoši Kiberdrošības likumam un saistītajām prasībām;

2.2 Izmantoto Aizsardzības Ministrijas finansēto un Latvijas Valsts radio televīzijas centra nodrošināto centralizēto risinājumu (WAF) notikumu un incidentu efektīva pārvaldīšana izmantojot vienotu incidentu pārvaldības SOC risinājumu un to datu nodošanu uz CERT SOC, pēc nepieciešamības.

2.3. Lietotāju gala iekārtu (datoru, mobilo iekārtu utt.) aizsardzība un pārvaldība (endpoint management solution), licences un konfigurācijas darbi;

2.4. Kiberdrošības pakalpojumu kopa, kas nodrošina aplikāciju un gala iekārtu dzīvescikla drošības pārvaldību, konfigurāciju atbilstību MK397 prasībām, operētājsistēmas ievainojamību uzraudzību un nulles dienas incidentu novēršanu ar EDR un XDR programmatūras palīdzību kas integrēts vienotā SOAR platformā un automatizētā incidentu procesā (licences, ieviešana un konfigurācijas darbi);

2.4. IKT drošības risinājumu un pakārtotas infrastruktūras administrēšanas pakalpojuma ieviešana un pielāgojumu izstrāde;

2.5. Drošības rīka licences, ieviešanas un konfigurācijas darbi.

3. Ārējo drošības audita nodrošināšana - IS testi, ievainojamību skenēšanas un saistītās aktivitātes atbilstoši normatīvajiem aktiem kiberdrošības jomā.

 

Sasniedzamie rezultāti3

Projekta sasniedzamie rezultātiRezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)  Sasniegšanas laiks (gads)
Izveidots rezerves datu centrs un tiek nodrošināta IS produkcijas vižu darbība arī no alternatīvās lokācijas izmantojot Valsts elektronisko sakaru centra funkcionalitāti

E-veselības moduļu skaits, kuriem tiek nodrošināta darbība no alternatīvās lokācijas

0/vismaz 3

2027

Kritiskiem WEB resursiem tiek nodrošināts pakalpojums

WEB resursu skaits

3 / >10

2026

Drošības rīka darbināšana tiek īstenota kritiskos WEB resursos

WEB resursu skaits

0 />10

2026

Tiek veikta IS drošības testēšana

IS vai to moduļu skaits

5

2025-2028

Tiek veikta drošības incidentu un saistošās informācijas automatizētas apmaiņas kanāla izveide ar kiberincidentu novēršanas institūcijām kā Cert.lv un CERT.SOC

Izveidots informācijas apmaiņas kanāls un tiek nodota visa nepieciešamā informācija Cert.lv un CERT.SOC

5

2025-2028

Tiek nodrošināta nepatrauktā datu centrā izvietoto centralizēto iekārtu (serveru, utt.) aizsardzība, pārvaldība un uzraudzība

% no kopēja iekārtu skaita

80% /> 100%

2027

Drošības incidentu novēršanas automatizācija un informācijas un notikumu pārvaldības risinājums ieviests visām IS

% no kopēja IS skaita

100%

2027

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji4)

Vienotā Veselības Informācijas Sistēma (e-veselība):

Autentifikācijas modulis;

Elektroniskās Veselības Kartes modulis;

Elektronisko recepšu modulis;

Darba nespējas lapu modulis;

Pierakstu un nosūtījumu modulis;

Laboratorisko izmeklējumu un rezultātu modelis;

Pārrobežu datu apmaiņas modulis (pamatdati un e-receptes);

Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrs (PREDA).

Veselības Apdrošināšanas Finansēšanas Likuma IS (VAFL);

Vienotā vakcinācijas tīkla IS (ViVaT);

covid19sertifikāts IS;

Vadības Informācijas Sistēma;

Veselības Nozares Statistikas IS (NSIS);

Stacionāro ārstniecības iestāžu resursu informācijas sistēma (SAIRIS)

Kompensējamo Zāļu Reģistra IS (KZRU)

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

LVRTC5, CERT.LV, NKDC

*Nepieciešamības gadījumā tiks nodrošināta projekta pārskatīšana iesaistot sadarbības partnerus projekta uzraudzības padomē.

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

Katru gadu uzturēšanas vajadzībām ir nepieciešami papildu indikatīvi 898 632,80 euro, kas nav projekta īstenotāja rīcībā, tāpēc tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Izmaksas veido šādas pozīcijas:

Auditācijas procesa pilnveidošana un uzturēšana kā ārpakalpojums, ietverot incidentu analīzi un kļūdaini pozitīvo rezultātu identificēšanu un korektu nošķiršanu – 240 000 EUR/gadā;

Ņemot vērā paredzēto LDVC centralizācijas iestādes lomu veselības resorā neizbēgami jārēķinās ar:

nepieciešamību pēc telemetrijas analītikas, tās pielāgošanu gan LDVC, gan, centralizācijas rezultātā, uzraugāmo (monitorējamo) iestāžu un to IKT un sistēmu radīto auditācijas notikumu skaita pieaugumu;

arī apstrādājamo un analizējamo, ar kiberdrošību saistīto kiberincidentu un citu  (saistītu) notikumu apstrādes, vērtēšanas pieaugumu, turklāt, šīs (analītikai nepieciešamās) informācijas normalizāciju  - apstrādājamas un jēgpilnas analītikas un reaģēšanas uz notikumiem ieguvei.

Līdz ar to, augstāk minētā sakarā, ārpakalpojuma izmaksu aplēse vērtējama kā zema ( 2080 stundas – (15 svētku dienas × 8 stundas) – 160 atvaļinājuma stundas = 2080 – 120 – 160 = 1800 darba stundas gadā, ja pieņem, ka ārpakalpojumā tiek īstenots, nepārtrauktības nodrošināšanai, kā 2 aizvietojošu  ekspertu darbs 3600h gadā, tad tā izmaksas sastāda ~ 66,66 EUR/h). Neiekļaujot vai samazinot šīs izmaksas, veidojas risks ne tikai kompetences, bet nepieciešamās kapacitātes nodrošināšanai. 

Ārējo drošības audita nodrošināšanas ārpakalpojums – 72 000 EUR/gadā;

Datu centra infrastruktūras īres pakalpojums (auditācijas pierakstu uzglabāšanai atbilstošu likumdošanai), kas ietver arī nepieciešamās licences (rezerves DC) – 586 632.80 EUR/gadā;

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tiem nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.

Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
n/a

1 Pamatojoties uz Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojumu Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - Nacionālā veselības dienesta (turpmāk - Dienests) reorganizāciju" sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" (turpmāk - Centrs) ar 2025.gada 1.janvāri ir Dienesta tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkciju īstenot e-veselības politiku. 

2 "Kritiskās infrastruktūras, tajā skaitā Eiropas kritiskās infrastruktūras, apzināšanas, drošības pasākumu un darbības nepārtrauktības plānošanas un īstenošanas kārtība"

3 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

4 Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.maija noteikumu Nr. 320 10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

5 Sadarbības partnera piesaiste atbilstoši Satiksmes ministrijas nolikuma (Ministru kabineta 2023.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.242) 5.2.1.punktam un Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra nodrošināšanas kārtības (Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra instrukcija Nr. 5) 6.punktam.

3. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
Komponenšu iegāde klasificētiem sakariem Ārlietu ministrijas un vēstniecību vajadzībām
Projekta īstenotājsĀrlietu ministrija
Projekta nosaukumsKomponenšu iegāde klasificētiem sakariem Ārlietu ministrijas un vēstniecību vajadzībām
Finansējums (euro)1 750 798 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 488 178 euro un nacionālais finansējums 262 620 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Ministru kabineta 19.12.2023. noteikumu Nr.8221 7. punktā noteiktajām prasībām atbilstošu klasificēto informācija apmaiņas sistēmu stiprināšana diplomātiskajā dienestā. Bez paaugstinātas drošības un pieejamības mūsdienu apdraudējuma apstākļos Ārlietu ministrijas kopējā informācijas komunikāciju sistēma vairs nevar nodrošināt pilnvērtīgu iespēju diplomātiskajam dienestam aizstāvēt valsts suverēnās intereses, tajā skaitā valsts apdraudējuma gadījumā.

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Projektā paredzēts iegādāties kompetento iestāžu sertificētas komponentes klasificētiem sakariem, kas stiprinās klasificēto sakaru iespējas diplomātiskajā dienestā.

Sasniedzamie rezultāti2

Projekta sasniedzamie rezultāti

Rezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)  

Sasniegšanas laiks (gads)

Stiprinātas klasificēto sakaru iespējas diplomātiskajā dienestāVeiksmīgu darbību kopums sasniedzamajam rezultātam, kas balstīts uz kompetento iestāžu atzinumu par procentuālo izpildi, no saskaņotā apjomaKompetento iestāžu apliecinājums par veiksmīgu darbību kopumu konkrētā projekta tvērumā.

Esošā – 0, plānotā - 1.

2028.gads

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji3)

Nodrošināta diplomātiskā dienesta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

n/a

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

Komponentes nākamajos gados tiks uzturētas Ārlietu ministrijas budžeta ietvaros (prognozētā summa - 16,700 EUR gadā).

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tam nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.

Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
n/a

1 "Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi"

2 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

3 Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.maija noteikumu Nr. 320 10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

4. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
Valsts kritisko IKT risinājumu un pakalpojumu infrastruktūras un kiberdrošības stiprināšana Valsts digitālās attīstības aģentūrā
Projekta īstenotājsValsts digitālās attīstības aģentūra (turpmāk - VDAA)
Projekta nosaukumsValsts kritisko IKT risinājumu un pakalpojumu infrastruktūras un kiberdrošības stiprināšana Valsts digitālās attīstības aģentūrā
Finansējums (euro)6 800 000 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 5 780 000 euro un nacionālais finansējums - 1 020 000 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Projekta mērķis ir stiprināt VDAA atbildībā esošu valsts kritisko un koplietošanas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (turpmāk - IKT) risinājumu kiberdrošību, pieejamību un veiktspēju, nodrošinot tam nepieciešamo infrastruktūru, kā arī Vēlēšanu platformā ieviest Saeimas vēlēšanu organizēšanai nepieciešamo funkcionalitāti.

VDAA pārziņā ir nozīmīgi valsts kritiskie un koplietošanas IKT risinājumi – valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.gov.lv, Valsts informācijas sistēmu savietotājs, Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma, Vēlēšanu platforma, Elektroniskais tiešsaistes vēlēšanu reģistrs, Valsts informācijas sistēma darbam ar ES dokumentiem, Valsts vienotais ģeotelpiskās informācijas portāls geolatvija.lv, Latvijas atvērto datu portāls, NĪN daudzbērnu ģimeņu atvieglojumu aprēķina risinājums, Elektronisko iepirkumu sistēma, Vienreizes principa tehniskās sistēmas platforma, papildus arī citi mazāki IKT risinājumi vai risinājumi, kas nepieciešami iepriekš minēto risinājumu ekspluatēšanai, un uzturēšanā esoši citu iestāžu pārziņā esošiem IKT risinājumiem – starp kuriem izceļami Teritoriālās attīstības un plānošanas informācijas sistēma, Reģionālās attīstības indikatoru modulis un Dabas datu pārvaldības sistēma "Ozols". Tāpat VDAA nodrošina koplietošanas pakalpojumus IKT risinājumu pārvaldībai un uzturēšanai arī citām valsts pārvaldes iestādēm, primāri Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) resora iestādēm un Valsts kancelejai, bet ar plānoto VDAA reorganizāciju aģentūras loma šajā jomā būtiski pieaugs, kā rezultātā šos pakalpojumus aģentūra paredz sniegt aizvien vairāk valsts pārvaldes iestādēm.

Nepieciešamība stiprināt kibernoturību atbilst Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam1 un tās sasniedzamajā politikas rezultātā "PR2.2.-1: Valsts digitālā infrastruktūra ir uzticama un droši pieejama" noteiktajam un Latvijas kiberdrošības stratēģijā 2023.–2026. gadam, līdz ar to Projekta īstenošana veicinās tā sasniegšanu, kā arī Nacionālās kiberdrošības likumā un no tā izrietošajos normatīvajos aktos noteikto prasību realizāciju.

Droša, veiktspējīga un uzticama valsts pārvaldes pakalpojuma nodrošināšana ir īpaši aktuāla attiecībā uz vēlēšanu procesiem, tāpēc Projekta tvērumā ietilpst Saeimas vēlēšanu organizēšanai nepieciešamās funkcionalitātes izstrāde atbilstoši Vēlēšanu platformas ilgtermiņa attīstības vīzijai. Projekta laikā Vēlēšanu platformai tiks veikti nepieciešamie pielāgojumi 2026. gada Saeimas vēlēšanu nodrošināšanai, tiks veikti saistīto projektu laikā identificētie papildus nepieciešamie pielāgojumi, kā arī platformas lietojamības uzlabojumi.

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Drošības pārvaldības un uzraudzības risinājumu attīstība, kā ietvaros tiks iegādāta un ieviesta drošības pārvaldībai un uzraudzībai nepieciešamā infrastruktūra un standartprogrammatūra (piemēram, priviliģēto lietotāju tiesību un lomu pārvaldības procesiem), kā arī tiks veikti drošības un ielaušanās auditi projekta īstenošanas laikā.

Ieguvums: Nodrošināta VDAA atbildībā esošo kritisko risinājumu drošības pārvaldība un uzraudzība atbilstoši saistošiem normatīvajiem aktiem, VDAA iekšējo noteikumu nosacījumiem un IKT nozares labās prakses principiem.

Informācijas sistēmu, platformu un koplietošanas risinājumu, to tehniskās infrastruktūras pilnveidošana, kā ietvaros tiks iegādāta un ieviesta valsts kritisko IKT risinājumu atbilstošas pieejamības un veiktspējas nodrošināšanai nepieciešamā infrastruktūra, standartprogrammatūra un darbinieku apmācība darbībai kiberincidentu novēršanas un seku likvidācijas veikšanai.

Ieguvums: Nodrošināta VDAA atbildībā esošo kritisko risinājumu pieejamība un veiktspēja atbilstoši saistošiem normatīvajiem aktiem, VDAA iekšējo noteikumu nosacījumiem un IKT nozares labās prakses principiem.

VARAM resora IKT darba vietu un datu pārraides drošības stiprināšana, kā ietvaros tiks iegādātas un ieviestas lietojumprogrammas un ieviesti risinājumi un procesi VARAM resora darbinieku darba vietu drošības, pieejamības un veiktspējas pienācīgai nodrošināšanai, tai skaitā darbībai ārkārtas situācijās.

Ieguvums: Nodrošināta VARAM resora darbinieku (tai skaitā kritisko IKT resursu darbību nodrošinošo) darba vietu drošība, pieejamība un veiktspēja atbilstoši saistošiem normatīvajiem aktiem, VDAA iekšējo noteikumu nosacījumiem un IKT nozares labās prakses principiem.

Saeimas vēlēšanu organizēšanai nepieciešamās funkcionalitātes izstrāde, kā ietvaros Vēlēšanu platformai tiks veikti nepieciešamie pielāgojumi 2026. gada Saeimas vēlēšanu nodrošināšanai, tiks veikti saistīto projektu laikā identificētie papildus nepieciešamie pielāgojumi, kā arī platformas lietojamības uzlabojumi un nepieciešamās kibernoturības nodrošināšana (piem., attiecībā uz auditēšanas procesiem). Tiks izveidots jauns process – balss nodošana glabāšanā un veikti pielāgojumi Elektroniskam tiešsaistes vēlētāju reģistram.

Ieguvums: Izstrādāta un ieviesta nepieciešamā vēlēšanu platformas funkcionalitāte, kas nodrošina Saeimas vēlēšanu procesu atbilstoši normatīvajiem aktiem un tehniskajām prasībām.

VDAA IKT risinājumu pārvaldības lomas paplašināšana, iekļaujot uzdevumus saistībā ar institūciju konsultēšanu un koordinēšanu to IKT risinājumu migrācijas procesā uz valsts datu apstrādes mākoņa datu centriem vai uz privātajiem mākoņdatošanas pakalpojumu sniedzējiem.

Ieguvums: Funkcija stiprina vienotu pieeju valsts IKT resursu konsolidācijai, paaugstina informācijas drošības un infrastruktūras pārvaldības efektivitāti, nodrošina metodisku un koordinējošu atbalstu iestādēm lēmumu pieņemšanā par piemērotākajiem infrastruktūras risinājumiem, kā arī veicina iesaistīto institūciju administratīvā sloga mazināšanu migrācijas un saskaņošanas procesu ietvaros.

Sasniedzamie rezultāti2

Projekta sasniedzamie rezultātiRezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)Sasniegšanas laiks (gads)
Modernizēta un stiprināta kibernoturība informācijas tehnoloģiju (turpmāk – IT) infrastruktūrai un tās drošības komponentēmUzlaboti vismaz 4 IT infrastruktūras vienumiEsošā – 0*;

Plānotā – 4

2029
Paplašināti kiberdrošības (piekļuves, tiesību un perimetra) pārvaldības rīkiPaplašināti vismaz 4 rīki VDAA IKT kiberdrošības pārvaldībaiEsošā – 0*;

Plānotā – 4

2029
Izstrādātas un ieviestas kiberdrošības politikas un procedūras atbilstoši Nacionālā kiberdrošības likuma un drošības pārvaldības standarta ISO/IEC 27001 prasībāmPrecizēts un uzlabots vismaz 1 dokumentu komplektsEsošā – 0*;

Plānotā – 1

2029
Paaugstināta IT speciālistu kompetence par kiberdrošības un infrastruktūras jautājumiemApmācīti vismaz 45 IT speciālistiEsošā – 0*;

Plānotā – 45

2029
Veikti IKT risinājumu risku novērtēšanas un ielaušanās testiVeiktas vismaz 20 ārēji eksponētu sistēmu drošības pārbaudes ar ielaušanās testuEsošā – 0;

Plānotā – 20

2029
Vēlēšanu platformā ieviesta Saeimas vēlēšanu organizēšanai nepieciešamā funkcionalitāteEkspluatācijā darbojas Saeimas vēlēšanu organizēšanai nepieciešamais IKT risinājumsEsošā – 0;

Plānotā – 1

2026
Iestādēm nodrošināts atbalsts lēmumu pieņemšanā par piemērotākajiem mākoņdatošanas platformās infrastruktūras risinājumiemSniegti datu centra brokera eksperta pakalpojumi iestādēmEsošā – 0;

Plānotā – 5

2029
* Projekta rezultāta sasniegšanai tiks izmantoti esoši vienumi, bet to kvalitāte tiek uzlabota līmenī, kas nav pirms projekta uzsākšanas.

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji3)

VDAA atbildībā esošo IKT risinājumu drošības, pieejamības un veiktspējas pārvaldības platforma (IKT infrastruktūras risinājumu komplekts, ko izmanto visi VDAA infrastruktūrā izmitinātie risinājumi – valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.gov.lv, Valsts informācijas sistēmu savietotājs, Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēma, Vēlēšanu platforma, Elektroniskais tiešsaistes vēlēšanu reģistrs, Valsts informācijas sistēma darbam ar ES dokumentiem, Valsts vienotais ģeotelpiskās informācijas portāls geolatvija.lv, Latvijas atvērto datu portāls, NĪN daudzbērnu ģimeņu atvieglojumu aprēķina risinājums, Elektronisko iepirkumu sistēma, Vienreizes principa tehniskās sistēmas platforma, papildus arī citi mazāki IKT risinājumi vai risinājumi, kas nepieciešami iepriekš minēto risinājumu ekspluatēšanai, un uzturēšanā esoši citu iestāžu pārziņā esošiem IKT risinājumiem - starp kuriem izceļami Teritoriālās attīstības un plānošanas informācijas sistēma, Reģionālās attīstības indikatoru modulis un Dabas datu pārvaldības sistēma "Ozols");

Vēlēšanu platforma;

Elektroniskais tiešsaistes vēlēšanu reģistrs.

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

Centrālā vēlēšanu komisija (turpmāk – CVK), Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk – PMLP).

Projekta sadarbības partneriem (CVK un PMLP) projekta ietvaros netiks piešķirts finansējums.

Ievērojot Komisijas paziņojumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) vispārīgajos principos norādīto pirmo nosacījumu valsts īstenota pasākuma kvalificēšanai kā komercdarbības atbalstam - atbalsta saņēmējs ir saimnieciskās darbības veicējs - VDAA kā Projekta īstenotājs un CVK un PMLP kā Projekta sadarbības partneri nav saimnieciskās darbības veicēji, tāpēc nav konstatējams komercdarbības atbalsts. 

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

Projekta īstenošanas saturs un ar kiberdrošības realizāciju saistītā informācija ir uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju, tāpēc Projekta īstenošanas detaļas, rādītāji, rezultāti, atskaites un dokumentācija ir jāveido kā ierobežotas pieejamības informācija.

Projekta īstenošana veicinās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.3. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu kiberdrošības paaugstināšana" mērķu un iznākuma rādītāju sasniegšanu.

Projekta rezultātu uzturēšanai būs nepieciešams finansējums 967 822 EUR katru gadu pēc projekta noslēgšanas, kas ietver projekta rezultātiem nepieciešamo:

standartprogrammatūras nodrošināšanu un uzturēšanu - 331 500 EUR;

lietojumprogrammatūras uzturēšanas un attīstības pieprasījumu izdevumus - 380 862 EUR;

tehniskā atbalsta ārpakalpojumus – 6 050 EUR;

drošības un veiktspējas auditus – 100 000 EUR;

VESPC pakalpojumus - 149 410 EUR.

Uzturēšanai plānoto finansējumu plānots pieprasīt normatīvo aktu noteiktajā kārtībā.

Ja līdzekļus uzturēšanai nepiešķir, tad projekta ietvaros izstrādāto risinājumu uzturēšana pilnā apjomā nav iespējama. Šī situācija rada būtiskus riskus gan informācijas drošības jomā, gan arī apdraud normatīvo aktu prasību izpildi un valsts IKT infrastruktūras ilgtspēju.

Ņemot vērā šobrīd pieejamo finansējumu un VDAA apstiprināto budžeta ietvaru, nav iespējams nodrošināt turpmāku zemāk uzskaitīto IKT risinājumu izstrādi, ieviešanu un uzturēšanu. Minētās aktivitātes ir būtiskas valsts kritiskās infrastruktūras drošības, pieejamības un veiktspējas nodrošināšanai, tomēr to īstenošanai/ uzturēšanai  nepieciešamie resursi pārsniedz pieejamo budžetu.

Nepietiekams finansējums būtiski ierobežo iespējas:

iegādāties un uzturēt drošības pārvaldībai nepieciešamo infrastruktūru un programmatūru;

veikt drošības un ielaušanās auditus atbilstoši projekta grafikam;

nodrošināt kiberdrošības risku novēršanu un incidentu seku likvidēšanu ar nepieciešamo kompetenci un tehnisko bāzi;

sagatavot vēlēšanu platformas funkcionalitāti 2026. gada Saeimas vēlēšanām, iekļaujot atbilstošus pielāgojumus un noturības uzlabojumus;

nodrošināt koordinējošo un konsultējošo atbalstu iestādēm IKT migrācijas un konsolidācijas procesos.

Projekta īstenošanas ietvaros netiks veiktas darbības un aktivitātes, kas tiek īstenotas citu Eiropas Savienības struktūrfondu, citu projektu vai finansējuma ietvaros un projekta īstenošanas laikā tiks veikta uzraudzība dubultā finansējuma neiestāšanas kontrolēšanai. Projekta tvērumā neietilpst sekojošas darbības un aktivitātes, kas tiek finansētas un īstenotas no citiem finansēšanas avotiem:

Kritiskās infrastruktūras publiski eksponēto resursu DDoS aizsardzība (tai skaitā "Vairogs", "Vairogs+" vai kopējā WAF un DDoS aizsardzība), kuru finansējumu nodrošina Aizsardzības ministrijas programmas;

Drošības (ielaušanās) auditi, kuru finansējums ietverts citu projektu tvērumā vai tiek veikti no VDAA budžeta;

Drošības servisi/pakalpojumi, kurus nodrošina CERT.LV.

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tiem nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.

Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
Vēlēšanu platforma, Elektroniskais tiešsaistes vēlēšanu reģistrs

1 Ministru kabineta 07.07.2021. rīkojums Nr.490 "Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam "Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam".

2 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

3 Atbilstoši Ministru kabineta ERAF 1.3.1.3. pasākuma noteikumu projekta (25-TA-641)10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana.

5. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
Kultūras nozares kiberdrošības stiprināšanai nepieciešamās centralizēti pārvaldāmas datortehnikas, t. sk. licenču, iegāde Latvijas Nacionālās bibliotēkas Datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitātes uzlabošanai
Projekta īstenotājsKultūras informāciju sistēmu centrs
Projekta nosaukumsKultūras nozares kiberdrošības stiprināšanai nepieciešamās centralizēti pārvaldāmas datortehnikas, t.sk. licenču, iegāde Latvijas Nacionālās bibliotēkas Datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitātes uzlabošanai
Finansējums (euro)5 182 408 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 4 405 047 euro un nacionālais finansējums - 777 361 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Projekta mērķis ir stiprināt kultūras nozares civilās aizsardzības spējas un uzlabot kiberdrošību. Tas tiks panākts, nodrošinot kultūras resora institūciju darbiniekus ar licencētu un centralizēti pārvaldāmu datortehniku un IKT risinājumiem. Kā arī projekts paredz Latvijas Nacionālās bibliotēkas Datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitātes uzlabošanu uzlabojot kiberdrošības spējas.

Kultūras nozares institūcijām ir būtiski uzlabot kiberdrošību, lai aizsargātu datus un novērstu iespējamos kiberdraudu riskus. Pašreizējā infrastruktūra nav pietiekami efektīva, droša un ilgtspējīga, kas rada ievērojamas problēmas datu pārvaldībā un aizsardzībā. Turklāt, krīzes situācijās ir jāveic īpašas drošības prasības, jo nepieciešams nodrošināt kultūras vērtību aizsardzība, kas pašreizējā infrastruktūrā nav pietiekami nodrošināta. Latvijas Nacionālās bibliotēkas Datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitāte kultūras nozarei ir nepietiekama, kas apdraud digitālo kultūras vērtību saglabāšanu un aizsardzību ārkārtas situācijās.

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

1. Licencētas un centralizēti pārvaldāmas datortehnikas iegāde un uzstādīšana.

Tiks iegādāta licencēta un centralizēti pārvaldāma datortehnika, kas nodrošinās augstu drošības līmeni un efektīvu pārvaldību. Uzstādīšana tiks veikta visās kultūras resora institūcijās. Centralizēta pārvaldība ļaus ātri veikt atjauninājumus un drošības uzlabojumus.

2. Latvijas Nacionālās bibliotēkas Datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitātes uzlabošanas nodrošināšana.

Tiks iegādātas jaunas iekārtas, kas nodrošinās datu rezerves kopiju izveidi un saglabāšanu.

3. IKT tehnoloģisko risinājumu un programmatūras pārvaldība.

Tiks veikti IKT tehnoloģisko risinājumu, sistēmu konfigurāciju, pārvaldības politiku un programmatūras atjaunināšanas pasākumi, kas samazinās kultūras resora institūciju kiberdraudu riskus.

Sasniedzamie rezultāti1

Projekta sasniedzamie rezultāti

Rezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)  

Sasniegšanas laiks (gads)

1. Datortehnika, kas atbilst jaunāko operētājsistēmu un kiberdrošības noteikumu prasībāmVienību skaits procentosEsošā 60%

Plānotā 100%

2028
2. LNB datu centra rezerves kopiju infrastruktūras (hot backup with instant recovery) kapacitātes paaugstināšanaIzmantojamais datu glabāšanas apjoms TBEsošais datu glabāšanas apjoms 319 TB, plānotais - 600 TB*2027
3. Atjaunināti centralizēti IKT risinājumiRisinājumu skaitsEsošā 0

Plānotā 3

2028

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji2)

Nodrošināta kultūras resora centralizētas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pārvaldības kiberdrošības paaugstināšana, kas ietver konkrētus drošības pasākumus digitālas infrastruktūras aizsargāšanai un nodrošināta kultūras resora rezerves kopiju veidošanas atbilstība Nacionālās kiberdrošības likuma un tā pakārtoto tiesību aktu prasībām.

Projekta īstenošanas laikā tiks ieviesti atjaunināti, centralizēti IKT risinājumi:

1. Centralizētu kiberdrošības atbalsta IKT risinājumu atjauninājumu komplekts

2. Pamatdarbības programmatūras atjauninājumu komplekts

3. Centralizēti pārvaldāmu IKT iekārtu programmatūras atjauninājumu komplekts

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

Projekta īstenošanā tiks piesaistīts sadarbības partneris Latvijas Nacionālā bibliotēka, kas pati īstenos aktivitāti, kas attiecināma uz LNB datu centra rezerves kopiju infrastruktūras kapacitātes paaugstināšanu.

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

Projekta īstenošanā tiks izmantoti KISC centralizēti pārvaldāmie un ieviestie risinājumi kultūras resoram, nepieciešamības gadījumā tiks veikti risinājumu uzlabojumi, papildinājumi un atjauninājumi.

Latvijas Nacionālās bibliotēkas datu centru rezerves kopiju infrastruktūra tiks pilnveidota ievērojot vienotus nosacījumus, kas noteikti valsts datu apstrādes mākoņiem.

Uzturēšanas izmaksas projektā sasniedzamajiem rezultātiem pēc projekta īstenošanas ir plānotas līdz 300 000 euro gadā, kas tiks papildu pieprasītas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

1. Centralizētu kiberdrošības atbalsta IKT risinājumu uzturēšana (Automatizētas IT infrastruktūras atklāšanas un saistību kartēšanas (atbilstoši Kiberdrošības likumam), Priviliģēto lietotāju paroļu pārvaldības (PAM), infrastruktūras uzraudzības programmatūras ikgadējās uzturēšanas izmaksas) 72 000 euro gadā.

Lai nodrošinātu vienotu un drošu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pārvaldību visā Kultūras resorā, kā arī atbilstību Kiberdrošības likuma un citu normatīvo aktu prasībām, ir būtiski uzturēt vairākus centralizētus kiberdrošības atbalsta risinājumus. Šie risinājumi līdz šim nav bijuši pieejami iestādēm atsevišķi.

Minētie kiberdrošības rīki tiek nodrošināti uz abonēšanas (subscription) principa pamata, nevis kā vienreizēji iegādājami produkti. Lai nodrošinātu šo risinājumu darbību, ir nepieciešams veikt regulārus maksājumus par licencēm, kas ietver arī programmatūras atjauninājumus, drošības uzlabojumus un tehnisko atbalstu. Šāda pieeja ir kļuvusi par nozares standartu un ir būtiska, lai nodrošinātu sistēmu atbilstību aktuālajām kiberdrošības prasībām un aizsardzību pret jaunākajiem apdraudējumiem.

Detalizēts atšifrējums: Automatizētas IT infrastruktūras atklāšanas un saistību kartēšanas - Device42 licences un programmatūras atjaunināšanas izmaksas 46000 EUR gadā;

Priviliģēto lietotāju paroļu pārvaldības (PAM) - Device42 licences un programmatūras atjaunināšanas izmaksas 26000 EUR gadā.

2. Pamatdarbības programmatūras uzturēšanas izmaksas (licenču ikgadējās uzturēšanas izmaksas) 174 000 euro gadā

Dokumentu vadības sistēma Namejs ir jauna, centralizēta platforma, kas līdz šim lielākajā daļā Kultūras resora iestādēs nav bijusi ieviesta. Sistēmas ieviešana notika ar Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) atbalstu, un tās mērķis ir nodrošināt vienotu, drošu un efektīvu dokumentu aprites vidi visām Kultūras resora iestādēm. Šāda pieeja būtiski uzlabo pārvaldības kvalitāti, atbilstību kiberdrošības prasībām un ļauj atteikties no sadrumstalotiem, lokāliem risinājumiem, tādējādi ilgtermiņā samazinot administratīvo slogu un izmaksas. Sistēmas uzturēšana pēc projekta noslēguma nav nodrošināta ar esošajiem budžeta līdzekļiem, jo līdz šim šāds centralizēts risinājums nav eksistējis un attiecīgi nav bijis iekļauts iestāžu bāzes budžetos. Turklāt, lai nodrošinātu sistēmas darbību atbilstoši Kiberdrošības likuma un citu normatīvo aktu prasībām, nepieciešams nodrošināt regulārus atjauninājumus, drošības uzlabojumus un tehnisko atbalstu, kas ir iespējams tikai ar licencēšanas un uzturēšanas pakalpojumu finansējumu.

Detalizēts atšifrējums: Resora vienotas lietvedības risinājuma licences un programmatūras atjaunināšanas izmaksas 4000 lietotājiem 174000 gadā,

3. Centralizēti pārvaldāmu IKT iekārtu programmatūras uzturēšana (Risinājumi tiek licencēti uz abonēšanas (subscription) modeļa pamata, nepieciešama centralizēti pārvaldāmu tīkla iekārtu programmatūras abonēšana, kas nodrošina regulārus atjauninājumus, drošības uzlabojumus un tehnisko atbalstu) 54 000 euro gadā

Detalizēts atšifrējums: Pozīcija ir provizorisks aprēķins FortiGate centralizētu ugunsmūru platformas un Aruba centralizētu tīkla iekārtu platformas abonēšanas izmaksām turpmākajos gados, ņemot vērā tīkla iekārtu, apkalpojamo iestāžu un lietotāju skaitu. 

Kiberdrošības IKT risinājumi (atbilstoši galvenajām darbībām) projekta ietvaros tiks ieviesti visās Kultūras resora iestādēs, t.sk., Kultūras ministrija, Latvijas Nacionālais arhīvs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Nacionālais Kino centrs, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, Kultūras informācijas sistēmu centrs, Valsts Kultūrkapitāla fonds, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs, Latvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Memoriālo muzeju apvienība, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs, Latvijas Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Īpaši aizsargājamais kultūras piemineklis – Turaidas muzejrezervāts, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo bibliotēka, Mākslu izglītības kompetences centrs Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola, Mākslu izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs Nacionālā Mākslu vidusskola, Mākslu izglītības kompetences centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs "Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola", Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskola, Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tiem nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.

Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
n/a

1 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

2 Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.maija noteikumu Nr. 320 10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

6. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
Kiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē
Projekta īstenotājsIekšlietu ministrijas Informācijas centrs (Centrs)
Projekta nosaukumsKiberdraudu samazināšana iekšlietu nozarē
Finansējums (euro)18 213 695, tajā skaitā Eiropas

Reģionālās attīstības fonda finansējums

- 15 481 641, euro un nacionālais

finansējums - 2 732 054 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Projekta mērķis ir novērst un samazināt kiberdraudus iekšlietu nozares kritiskajā infrastruktūrā – datu pārraides tīklos, sakaru sistēmās un datortehnikas gala iekārtās, vienlaicīgi pilnveidojot noturību pret kiberuzbrukumiem un mazinātu digitālās drošības riskus.

Nacionālās drošības koncepcijā (apstiprināta Saeimā 2023. gada 28. septembrī) ir aplūkoti draudi, kas tieši un pastarpināti ietekmē Latvijas nacionālo drošību. Draudi nacionālajai drošībai ir saistīti ar situācijas attīstību starptautiskajā drošības vidē. Pēdējos gados Latvijas kibertelpā būtiski pieaudzis skaits kiberincidentiem, kas vērsti pret valsts un pašvaldību institūcijām, informācijas tehnoloģiju kritisko infrastruktūru1.

Infrastruktūras drošību tiešā veidā ietekmē uzticamu un ražotāja atbalstītu iekārtu un programmatūras izmantošana. Datoru operētājsistēmu, datu uzglabāšanas sakaru un tīkla iekārtu drošības ievainojamību dēļ radušos drošības incidentu rezultātā nodarītie zaudējumi apstrādājamās informācijas integritātei, pieejamībai vai konfidencialitātei var būt neatgriezeniski.

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

1. Radiosakaru drošības uzlabojumi.

Darbības ietvaros, pēc nepieciešamības piesaistot kompetentu ārpakalpojumu, paredzēts:

nomainīt novecojušās XTS un XTL tipa radiostacijas, kuras neatbalsta TDMA tehnoloģiju, daļai no tām ir kritiska ievainojamība;

nodrošināt datu šifrēšanu esošajām radiostacijām, veikt saistītos radiosakaru tīkla uzlabojumus;

uzsākt priekšnosacījumu izveidi trauksmes sirēnu vadībai caur radiosakaru tīklu (kā alternatīvu sakaru kanālu).

2. Drošas datorizētās darba vietas.

Darbības ietvaros, pēc nepieciešamības piesaistot kompetentu ārpakalpojumu, plānots:

veikt datorizēto darba vietu modernizāciju, atsakoties no novecojušas datortehnikas, kas neatbalsta Windows 11 operētājsistēmu;

veikt drošības prasībām atbilstoša darbstaciju pārvaldības risinājuma (SCCM un AD) konfigurācijas un aizsardzības stiprināšanas (hardening) konfigurācijas plānošanu, veikt tā izvēršanu fokusējoties uz noturību pret kiberincidentiem;

veikt ar b) punktā minēto risinājumu pārvaldāmo datoru operētājsistēmu pārinstalēšanas plāna sagatavošanu, datu migrācijas plāna sagatavošanu, kā arī veikt pārinstalēšanu uz jaunāko pieejamo operētājsistēmu Windows un datu pārnešanu, izslēdzot pastāvīgā apdraudējuma ietekmes riskus;

modernizēt telefonijas sistēmas, atsakoties no novecojušiem nedrošiem fiksēto sakaru risinājumiem;

pilnveidot kiberdrošības pārvaldību reglamentējošo iekšējo dokumentāciju atbilstoši Nacionālā kiberdrošības likuma un saistīto ārējo normatīvo aktu prasībām.

3. Iekšlietu nozares kritiskās IKT infrastruktūras noturība.

Darbības ietvaros, pēc nepieciešamības piesaistot kompetentu ārpakalpojumu, plānots:

veikt novecojušu, ražotāja neatbalstītu datu pārraides tīkla un datu centru infrastruktūras iekārtu nomaiņu, neatbalstītas programmatūras modernizāciju;

atbilstoši kiberdrošības minimālajām prasībām izstrādāt centrālās IKT infrastruktūras darbības nepārtrauktības dokumentāciju.

4. Informācijas sistēmu noturība.

Darbības ietvaros, piesaistot kompetentu ārpakalpojumu, plānots:

uzlabot novecojušas un ilgstoši neattīstītas programmatūras (legacy) pieteikšanās risinājumu drošības līmeni;

pieslēgt papildu sistēmas pie mākslīgā intelekta tehnoloģijās balstīta auditācijas pierakstu analīzes risinājuma, efektīvākai incidentu noteikšanai;

pilnveidot autentifikācijas un autorizācijas programmatūras komponentes maksimizējot 2FA izmantošanas iespējas.

Sasniedzamie rezultāti2

Projekta sasniedzamie rezultāti

Rezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)  

Sasniegšanas laiks (gads)

Veikti uzlabojumi radiostacijāsGab. (radiostacijas)1200 / 50002027
Datorizētu darba vietu pastiprināta aizsardzībaGab. (datorizēta darba vieta)0 / 85002029
Veikti drošības uzlabojumi centrālajā IKT infrastruktūrāKomplekts (IKT infrastruktūras uzlabojumu kopums)0 / 12029
Informācijas sistēmu noturībaGab. (pilnveidota programmatūra)0/32027

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji3)

Radiostaciju risinājums

Datorizētu darba vietu risinājums

Centrālās IKT infrastruktūras risinājums

Programmatūra

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

nav attiecināms

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

Uzturēšanas izdevumi

Pēc projekta īstenošanas pabeigšanas, sākot ar 2030.gadu un turpmāk ik gadu nepieciešams šāds uzturēšanas līdzekļu nodrošinājums:

IKT risinājumu uzturēšanai:

Radiosakaru ierīču, to risinājumu, datorizēto darba vietu, kritiskās IKT infrastruktūras nepieciešamā kiberdrošības līmeņa un informācijas sistēmu noturības uzturēšanai nepieciešams papildu 2 699 487 eiro ik gadu, kas nav projekta īstenotāja rīcībā, tāpēc tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Pamatojums IKT risinājumu uzturēšanai.

Lai uzturētu projekta ietvaros sasniegto drošības līmeni, jāspēj segt ikgadēji un pastāvīgi izdevumi, kas saitīti ar:

Radiosakaru sistēmai finansējums (2022.-2026.) Centra budžeta bāzē uzturēšanai (ražotāja atbalstam) ir 844 459 EUR/gadā, kas neietver sistēmas atjaunošanu uz jaunāku versiju.

Neveicot sistēmas atjaunošanu uz jaunāku versiju, ražotājs faktiski pārtrauc radiosakaru sistēmas uzturēšanu. 2022.gadā uz prioritārā pasākuma pieteikuma pamata no budžeta līdzekļiem Centram tika piešķirts finansējums radiosakaru sistēmas versijas jaunināšanai 2 534 497,46 EUR apmērā.

Projekta ietvaros tiks veikta radiosakaru gala iekārtu šifrēšanas risinājumu ieviešana, kas arī sadārdzinās uzturēšanu. Provizoriskā cena radiosakaru sistēmas uzturēšanai, kas ietver arī radiosakaru sistēmas versijas uzlabojumus (upgrade), sastādīs 1 624 646 EUR/gadā (ik gadu palielinoties gada inflācijas apjomā), līdz ar to Centra budžetā iztrūks 780 187 EUR/gadā radiosakaru sistēmas uzturēšanai un sistēmas drošas darbības nodrošināšanai ilgtermiņā.

Iekšlietu nozares vajadzībām Centrs uztur 8500 datorizētās darba vietas. Centra budžetā līdzekļi iekšlietu resora darbinieku gala iekārtu vajadzībām kapitālajiem ieguldījumiem ir pieejami un plānoti tikai programmatūras iegādei 430 000 EUR apjomā, kā arī 100 000 EUR biroja tehnikas atjaunošanai.

Šī projekta ietvaros tiks radītas drošas darba vietas un šo darba vietu turpmākai uzturēšanai un drošībai nepieciešams pastāvīgi nodrošināt licenču (Windows E3) nomu.

Windows E3 licenču abonēšanai nepieciešamais finansējums ir 148 EUR/gadā x 8500 = 1 258 000 EUR/gadā.

Projekta ietvaros drošas infrastruktūras un kapacitātes paplašināšanai iegādāto resursu - komutatoru, tīkla drošības iekārtu, sakaru iekārtu un datu uzglabāšanas risinājumu uzturēšanai nepieciešamais finansējums ir vismaz 520 000 EUR/gadā.

Informācijas sistēmu noturība. Nepārtraukti augot prasībām pēc papildu funkcionalitātes, lietojamības un apstrādājamo datu apjomam informācijas sistēmās, ko nespēj nodrošināt līdz šim ilgstoši izmantotās tehnoloģiskās platformas, tika uzsākta mērķtiecīga sistēmu funkcionalitātes izstrāde izmantojot modernus programmatūras risinājumus. Vienlaicīgi vecajās programmatūras platformās investīcijas tika pārtrauktas, bet platformas turpināja darbu, līdz ar ko ir radušās drošības nepilnības, kuras nevar ignorēt. Nepilnības ir novēršamas ar auditācijas pierakstu analītikas risinājumu pieslēgšanu/pielāgošanu un licenču abonēšanu 36 300 EUR/gadā, autentifikācijas un autorizācijas mehānismu uzlabošanu un tālāku uzturēšanu, provizoriski 20 000 EUR/gadā.

Lai nodrošinātu projekta ietvarā radītās infrastruktūras drošību un nepārtrauktu darbību apdraudējumu, krīžu vai ārkārtas situāciju gadījumā, ir būtiski piesaistīt ārpakalpojumu, kurš būs atbildīgs par darbības nepārtrauktības plānošanu, uzturēs projekta ietvarā radītās infrastruktūras darbības nepārtrauktības plānu, nodrošinās šī plāna regulāru aktualizēšanu, ņemot vērā mainīgos riskus un apdraudējumus, organizēs un vadīs izstrādātā plāna testēšanu, lai pārliecinātos par tā efektivitāti reālās situācijās. (Atbilstoši Nacionālā kiberdrošības likuma un saistīto ārējo normatīvo aktu prasībām). Nepieciešamais ārpakalpojuma uzturēšanas finansējums ir 85 000 EUR/gadā.

Centram nav pieejami budžeta līdzekļi, lai uzturētu rezultātus, kas sasniegti iepriekš minētajās aktivitātēs.

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tam nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.

Informācijas sagatavotājs

Matīss Baltalksnis, Diāna Andžāne
Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
N/A

1 CERT.LV - 2024.gads Latvijas kibertelpā

2 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

3 Atbilstoši Ministru kabineta ERAF 1.3.1.3. pasākuma noteikumu projekta (25-TA-641)10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

7. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. oktobra
rīkojumam Nr. 656
Zemkopības resora IKT infrastruktūras (LAD datu centrs) un koplietošanas drošības risinājumu un informācijas sistēmu kiberdrošības stiprināšana
Projekta īstenotājsZemkopības ministrija
Projekta nosaukumsZemkopības resora IKT infrastruktūras (LAD datu centrs) un koplietošanas drošības risinājumu un informācijas sistēmu kiberdrošības stiprināšana
Finansējums (euro)400 000 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums - 340 000 euro un nacionālais finansējums - 60 000 euro

Projekta mērķis un risināmā problēma (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Zemkopības resora koplietošanas datu centra (LAD datu centrs – valsts datu apstrādes mākoņa infrastruktūra/kritiskā infrastruktūra) ietvaros tiek nodrošināta un attīstīta centralizēta IKT serveru infrastruktūra un virtualizācijas platforma. Centralizētas datu centra platformas ietvaros tiek ieviesti un attīstīti kopēji drošības pārvaldības risinājumi, tai skaitā, centralizēts datu centra ugunsmūra risinājums ar virtuālu privāto ugunsmūru (VDOM) atbalstu, un ugunsmūra notikumu drošības analīzes risinājumu, augstas pieejamības skaitļošanas un datu uzglabāšanas serveru virtualizācijas infrastruktūra (High Avalaibility infrastruckture), SIEM1, PAM, VPN, MFA un citi risinājumi.

Galvenās projekta darbības un ieguvumi (līdz 1000 rakstu zīmēm)

Darbības:

LAD datu centra infrastruktūras centrālā ugunsmūra pamata funkcionalitātes licenču un ražotāja atbalsta darbības pagarināšana un notikumu analītikas licenču darbības pagarināšana līdz projekta beigām;

Citu LAD datu centra infrastruktūras risinājumu kiberdrošības pielietojamības paplašināšana (SIEM, PAM, VPN, MFA u.c).

Ieguvumi:

Paaugstināts esošais kiberdrošības līmenis;

Stiprināta informācijas sistēmu noturība pret kiberdraudiem.

Sasniedzamie rezultāti2

Projekta sasniedzamie rezultātiRezultāta rādītāja mērījums (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts)Vērtība (esošā un plānotā)Sasniegšanas laiks (gads)
Papildināta LAD datu centra IKT infrastruktūraCentralizētā datu centra ugunsmūra, notikumu analīzes iespēju stiprināšana un infrastruktūras kiberdrošības risinājumu paplašināšana (iestāžu skaits)Esošā vērtība - 1, plānotā vērtība - 42029

IKT risinājumu uzskaitījums (iznākuma rādītāji3)

Papildināta zemkopības resora koplietošanas datu centra (LAD datu centra kritiskā infrastruktūra) tehniskie resursi.

Paaugstināts zemkopības resora iestāžu informācijas sistēmu drošības līmenis un noturība pret sistēmu pieejamības un darbības riskiem.

Indikatīvie sadarbības partneri (ja attiecināms)

Lauku atbalsta dienests

Cita būtiska informācija (tajā skaitā, informācija par projekta rezultātu uzturēšanu)

LAD datu centra infrastruktūras centrālā ugunsmūra uzturēšana un attīstība nodrošinās visus platformā izmitināto informācijas sistēmu un virtuālo serveru nodrošinājumu ar augstas drošības līmeni un ārējā datu pārraides tīkla perimetra aizsardzību pret darbības un pieejamības riskiem.

Projekta rezultātu uzturēšanai būs nepieciešams finansējums indikatīvi 86 000 euro gadā (FortiGate Firewall 1801F Ent atbalsts uz gadu (ZM nozares centrālais ugunsmūris) 70 000 euro, FortiAnalyzer analīzes risinājums 16 000 euro), kas pašreiz nav projekta īstenotāja rīcībā, tāpēc tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Projekta ietvaros sniegtais atbalsts tiks izmantots finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera valsts deleģēto funkciju izpildei, neveicot saimniecisko darbību. Atbalsts tiem nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai, un attiecīgi projekts nav jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm.

Norāde, uz kuriem IKT risinājumiem attiecināmas MK 04.07.2023. noteikumu Nr.368 prasības (aizpilda VARAM)
n/a

1 Tiks saskaņots ar Aizsardzības ministriju/CERT.LV

2 Uzskaitāmi tieši uz kiberdrošības paaugstināšanu vērsto darbību rādītāji, vienlaicīgi ņemot vērā, ka gala iekārtu un licenču iegādes pamatotība un samērīgums ERAF 1.3.1.3. pasākuma mērķu sasniegšanai tiks atsevišķi vērtēts.

3 Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 27.maija noteikumu Nr. 320 10.punktam – Pasākums sasniedz šādu nacionālo iznākuma rādītāju – nodrošināta vismaz septiņu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu kiberdrošības paaugstināšana

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija Veids: rīkojums Numurs: 656Pieņemts: 07.10.2025.Stājas spēkā: 07.10.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 195, 09.10.2025. OP numurs: 2025/195.19
Saistītie dokumenti
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Politikas plānošanas dokumenti
  • Citi saistītie dokumenti
363599
{"selected":{"value":"07.10.2025","content":"<font class='s-1'>07.10.2025.-...<\/font> <font class='s-2'>N\u0101kotnes<\/font>"},"data":[{"value":"07.10.2025","iso_value":"2025\/10\/07","content":"<font class='s-1'>07.10.2025.-...<\/font> <font class='s-2'>N\u0101kotnes<\/font>"}]}
07.10.2025
85
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"