Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 214
Rīgā 2025. gada 8. aprīlī (prot. Nr. 14 4. §) Bīstamo iekārtu reģistra un tehniskās uzraudzības noteikumi
Izdoti saskaņā ar likuma "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību" 3. panta otrās daļas 2., 3., 4., 5. un 6. punktu
1. Noteikumi nosaka: 1.1. būtiskās bīstamo iekārtu drošības prasības un prasības, kas jāievēro, organizējot un veicot darbus ar bīstamajām iekārtām; 1.2. bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības prasības un kārtību, tai skaitā prasības un pienākumus pārbaudes veicējiem (turpmāk – inspicēšanas institūcijas); 1.3. kārtību, kādā bīstamās iekārtas reģistrē bīstamo iekārtu reģistrā (turpmāk – reģistrs) un izslēdz no tā, un kārtību, kādā šajā reģistrā ievada informāciju par bīstamajām iekārtām; 1.4. bīstamo iekārtu valdītāja (turpmāk – valdītājs) pienākumus attiecībā uz datu ievadi reģistrā un to aktualizāciju; 1.5. bīstamās iekārtas pārbaudes zīmes paraugu. 2. Šo noteikumu prasības konkrētam bīstamo iekārtu veidam piemēro tiktāl, ciktāl normatīvajos aktos par tehniskās uzraudzības prasībām konkrētam bīstamo iekārtu veidam (turpmāk – speciālie noteikumi) nav noteikts citādi. Bīstamajām iekārtām, kuras ir arī Bīstamo kravu aprites likumā minētie bīstamo kravu apritē izmantojamie pārvadāšanas līdzekļi, ja tie speciālajos noteikumos tiek klasificēti kā bīstamās iekārtas, šo noteikumu prasības piemēro tikai attiecībā uz šo iekārtu reģistrāciju reģistrā un reģistra datu aktualizāciju. 3. Bīstamā iekārta vai tās sastāvdaļa, bīstamās iekārtas lietošanas dokumentācija un marķējums, bīstamās iekārtas pārbaude, uzturēšana un lietošana, kas atbilst piemērojamiem standartiem vai to daļām, uzskatāma par atbilstošu šajos un speciālajos noteikumos noteiktajām prasībām, kuras aptver piemērojamie standarti vai to daļas. 4. Ekonomikas ministrija sadarbībā ar standartizācijas tehnisko komiteju iesniedz nacionālajai standartizācijas institūcijai publicēšanai tās tīmekļvietnē to piemērojamo standartu sarakstu, kurus var piemērot šo un speciālo noteikumu prasību izpildei. 5. Bīstamās iekārtas, kas laistas tirgū atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu, atbilst piemērojamo standartu vai to daļu prasībām, uz kurām atsauces ir publicētas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. 6. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs iegūt datus no traktortehnikas un tās vadītāju informatīvās sistēmas un transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra par reģistrā reģistrētajai traktortehnikai vai transportlīdzeklim piešķirto reģistrācijas numuru. 7. Bīstamās iekārtas, kurām piemērojami normatīvie akti par atbilstības novērtēšanu, ir apgādātas ar tajos noteiktajiem identifikāciju un atbilstību apliecinošiem marķējumiem un dokumentāciju. 8. Reģistrā nereģistrētās bīstamās iekārtas, kurām piemērojami normatīvie akti par atbilstības novērtēšanu, bet kurām daļēji vai pilnībā zudusi tajos noteiktā atbilstību apliecinošā dokumentācija un kopš attiecīgās iekārtas izgatavošanas gada ir pagājis normatīvajos aktos par atbilstības novērtēšanu noteiktais atbilstību apliecinošās dokumentācijas glabāšanas laiks, ir apgādātas ar: 8.1. šo noteikumu 9.2. apakšpunktā noteikto dokumentāciju; 8.2. normatīvajos aktos par atbilstības novērtēšanu noteiktajiem identifikāciju un atbilstību apliecinošiem marķējumiem. 9. Bīstamās iekārtas, kurām nav piemērojami normatīvie akti par atbilstības novērtēšanu, ir apgādātas ar: 9.1. identifikāciju apliecinošu marķējumu, kurā norādīts attiecīgās iekārtas ražotājs, modelis vai tips, sērijas numurs, ražošanas gads; 9.2. dokumentāriem apliecinājumiem par attiecīgās iekārtas izcelsmi, ražotāju, identifikāciju, izgatavošanas gadu un lietošanas uzsākšanas gadu. 10. Reģistrā reģistrētai bīstamajai iekārtai, kurai ekspluatācijas laikā ir bojāti vai zuduši šajā nodaļā noteiktie identifikācijas vai atbilstības apliecinājumi, veic iekārtas datu salīdzināšanu šādā kārtībā: 10.1. inspicēšanas institūcija izvērtē, vai attiecīgās iekārtas faktiskie dati atbilst tās reģistrācijas datiem reģistrā un lietošanas dokumentācijā norādītajiem datiem; 10.2. ja konstatēta datu atbilstība, valdītājs speciālajos noteikumos noteiktajā kārtībā izvieto iekārtas reģistrācijas numuru uz iekārtas un inspicēšanas institūcija pārliecinās par to; 10.3. inspicēšanas institūcija aktualizē reģistrā iekārtas datus, veicot ierakstu "Veikta datu salīdzināšana" šo noteikumu 26.5. apakšpunktā noteiktajā iekārtas reģistrācijas datu sadaļā. 11. Bīstamās iekārtas atbilst piemērojamos normatīvajos aktos par atbilstības novērtēšanu noteiktajām būtiskajām prasībām. Bīstamās iekārtas, kurām nav piemērojami normatīvie akti par atbilstības novērtēšanu, atbilst piemērojamos speciālajos noteikumos noteiktajām būtiskajām drošības prasībām. 12. Bīstamās iekārtas ir: 12.1. apgādātas ar šo noteikumu 6. nodaļā noteiktajām prasībām atbilstošu lietošanas dokumentāciju un atbilst tajā norādītajām prasībām; 12.2. marķētas ar šo noteikumu 7. nodaļā noteiktajām prasībām atbilstošu marķējumu. 13. Bīstamo iekārtu uzturēšanu un lietošanu organizē un veic atbilstoši šo noteikumu 8. un 9. nodaļā noteiktajām prasībām. 14. Bīstamo iekārtu pārbaudes veic inspicēšanas institūcija, kas ir akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā kā A tipa inspicēšanas institūcija atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību. 15. Inspicēšanas institūcijai visā tās darbības laikā, kad tiek veikta inspicēšana reglamentētajā sfērā, minimālais profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas limits apdrošināšanas periodā ir 115 Latvijā noteikto minimālo mēneša darba algu apmērā. 16. Profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumā paredz šādus obligāti atlīdzināmos zaudējumus, kurus apdrošina inspicēšanas institūcija: 16.1. tiešie finansiālie zaudējumi, kas radušies inspicēšanas institūcijas profesionālas kļūdas vai nolaidības dēļ, sniedzot inspicēšanas pakalpojumus; 16.2. trešās personas dzīvībai, veselībai un mantai nodarītais kaitējums, kas radies inspicēšanas institūcijas profesionālas kļūdas vai nolaidības dēļ, sniedzot inspicēšanas institūcijas pakalpojumus; 16.3. videi nodarītais kaitējums, kas radies inspicēšanas institūcijas profesionālas kļūdas vai nolaidības dēļ, sniedzot inspicēšanas pakalpojumus. 17. Papildus šo noteikumu 16. punktā minētajiem obligāti atlīdzināmajiem zaudējumiem profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgumā var paredzēt arī citus atlīdzināmo zaudējumu veidus, kurus apdrošina inspicēšanas institūcija. 18. Pēc apdrošināšanas atlīdzības izmaksas inspicēšanas institūcijas pienākums ir nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā atjaunot profesionālās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līguma minimālo atbildības limitu iepriekšējā apmērā. 19. Inspicēšanas institūcija atbilstoši normatīvajiem aktiem par standartizāciju piedalās vai nodrošina deleģētā pārstāvja dalību standartizācijas tehniskajā komitejā, kuras kompetencē ir šo noteikumu 4. punktā noteikto piemērojamo standartu saraksta iesniegšana nacionālajai standartizācijas institūcijai. 20. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs piešķir inspicēšanas institūcijai piekļuves tiesības reģistram atbilstoši tās spēkā esošajai akreditācijai bīstamo iekārtu inspicēšanas jomā un akreditācijas sfērā iekļautajiem bīstamo iekārtu veidiem. 21. Inspicēšanas institūcijai ir šādi pienākumi: 21.1. atbilstoši tās akreditācijas sfērai piešķirt vai atcelt saviem darbiniekiem piekļuves tiesības reģistram un reģistra datu ievadei un aktualizācijai konkrētiem bīstamo iekārtu veidiem; 21.2. izskatīt reģistrā saņemtos iesniegumus un nodrošināt vai atteikt bīstamās iekārtas reģistrāciju, valdītāja maiņu vai bīstamās iekārtas izslēgšanu no reģistra; 21.3. ievadīt informāciju par bīstamās iekārtas pārbaudi; 21.4. pārliecināties par bīstamās iekārtas reģistrācijas datu atbilstību faktiskajam iekārtas stāvoklim un veikt datu aktualizāciju atbilstoši reģistrā noteiktajām datu ievades un aktualizācijas tiesībām. 22. Valdītājam attiecībā uz viņa valdījumā esošām bīstamajām iekārtām ir šādi pienākumi: 22.1. nodrošināt bīstamās iekārtas reģistrāciju, izslēgšanu no reģistra vai informācijas ievadi par valdītāja maiņu; 22.2. piešķirt vai atcet piekļuves tiesības inspicēšanas institūcijai veikt datu ievadi un aktualizāciju; 22.3. ievadīt un aktualizēt informāciju par bīstamās iekārtas adresi; 22.4. aktualizēt informāciju par reģistrā reģistrētas bīstamās iekārtas lietošanas pārtraukšanu uz laiku un lietošanas atsākšanu, piešķirot vai atceļot iekārtas statusu "Uz laiku noņemts no reģistra". 23. Valdītājam ir tiesības šo noteikumu 85. punktā minētajam uzturēšanas pakalpojuma sniedzējam reģistrā piešķirt vai atcelt piekļuves tiesības skatīšanās režīmā iegūt informāciju par valdītāja valdījumā esošo bīstamo iekārtu datiem. 24. Autentificēts reģistra lietotājs reģistrā datus ievada un aktualizē, aizpildot tiešsaistes formas reģistra tīmekļvietnē un augšupielādējot datnes (failus). Datnes atbilst kādam no šādiem formātiem: 24.1. vienkārša teksta formāts; 24.2. atvērtā dokumenta formāts (ODF) biroja lietotnēm; 24.3. atvērtā biroja XML (Office Open XML) datņu formāts; 24.4. portatīvā dokumenta (PDF) formāts vai portatīvā dokumenta formāts ilglaicīgai glabāšanai (PDF/A); 24.5. digitāli saspiesta un kodēta attēla (JPEG, TIFF un PNG) formāts. 25. Autentificēts reģistra lietotājs šo noteikumu 4.2., 4.3. un 4.4. apakšnodaļā noteiktos dokumentāros apliecinājumus un šo noteikumu 5.7. apakšnodaļā noteiktos pārbaudes protokolus sagatavo kādā no šo noteikumu 24. punktā norādītajiem failu formātiem un atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektroniskajiem dokumentiem noformē kā elektroniskā dokumenta oriģinālus vai elektroniskā dokumenta atvasinājumus. 26. Reģistrā norāda šādus bīstamās iekārtas reģistrācijas datus: 26.1. datus par bīstamās iekārtas reģistrāciju (reģistrētājs, reģistrācijas datums, iekārtas unikālais reģistrācijas numurs reģistrā); 26.2. bīstamās iekārtas statusu (reģistrācijā, reģistrācija atteikta, reģistrēts, uz laiku noņemts no reģistra, izslēgts no reģistra); 26.3. datus par valdītāju; 26.4. bīstamo iekārtu identificējošus un raksturojošus datus, ietverot vismaz iekārtas klasifikāciju, adresi, ražotāja norādīto iekārtas identifikāciju, pamata tehniskos raksturlielumus, piemērojamās pārbaudes un kārtējo pārbaužu periodiskumu; 26.5. ja nepieciešams, inspicēšanas institūcijas norādīto informāciju, kas piemērojama tehnisko pārbaužu plānošanai, veikšanai, iekārtas uzturēšanai un lietošanai. 27. Par bīstamās iekārtas pārbaudi reģistrā: 27.1. ievada datus par inspicēšanas institūciju un pārbaudi identificējošus un raksturojošus datus, norādot vismaz pārbaudes sākuma un pabeigšanas datumu, pārbaudes veikšanas vietas adresi un pārbaudes veidu; 27.2. ievada pārbaudes rezultātu, informāciju par pārbaudes zīmi un saskaņā ar speciālajiem noteikumiem norāda nākamās pārbaudes veidu un datumu; 27.3. aktualizē pārbaudes protokolu. 28. Reģistrā uzglabātie vēsturiskie dati pieejami Patērētāju tiesību aizsardzības centram tā funkciju izpildei. 29. Neautentificētiem lietotājiem, ievadot reģistrā bīstamās iekārtas reģistrācijas numuru, ir pieejama informācija par bīstamās iekārtas pārbaudes veidu, aktuālās pārbaudes rezultātu un nākamās pārbaudes datumu. 30. Lai bīstamo iekārtu reģistrētu reģistrā, tās valdītājs: 30.1. ievērojot šo noteikumu 54. un 55. punktā norādītās prasības, sagatavo attiecīgo iekārtu šo noteikumu 5.3. apakšnodaļā minētajai pirmreizējai tehniskajai pārbaudei; 30.2. iesniedz reģistrā inspicēšanas institūcijai iesniegumu par attiecīgās bīstamās iekārtas reģistrāciju. Iesniegumam pievieno dokumentārus apliecinājumus par: 30.2.1. valdītāja īpašuma vai turējuma tiesībām uz attiecīgo bīstamo iekārtu; 30.2.2. attiecīgās bīstamās iekārtas atbilstību šo noteikumu 2.1. apakšnodaļā noteiktajām prasībām. 31. Iesniegumu par bīstamās iekārtas reģistrāciju inspicēšanas institūcija izskata atbilstoši tās akreditācijas sfērā iekļautajiem bīstamo iekārtu veidiem. 32. Inspicēšanas institūcija pārbauda šo noteikumu 30.2. apakšpunktā minēto dokumentāciju un piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 31. punktā minētā iesnieguma saņemšanas veic reģistrā vienu no šādām darbībām: 32.1. apstiprina iesniegumu par bīstamās iekārtas reģistrāciju; 32.2. atsaka attiecīgās iekārtas reģistrāciju, to pamatojot. 33. Šo noteikumu 32.1. apakšpunktā minētajā gadījumā inspicēšanas institūcija 10 darbdienu laikā pēc iesnieguma apstiprināšanas veic attiecīgās bīstamās iekārtas pirmreizējo tehnisko pārbaudi. Ja pārbaudes rezultāts atbilstoši šo noteikumu 46. punktam ir vērtējums 0, 1 vai 2, inspicēšanas institūcija iekārtu reģistrē reģistrā. Ja pārbaudes rezultāts ir vērtējums 3, inspicēšanas institūcija atsaka attiecīgās iekārtas reģistrāciju reģistrā. 34. Valdītājs 10 darbdienu laikā pēc valdījuma tiesību iegūšanas iesniedz inspicēšanas institūcijai reģistrā valdītāja maiņas iesniegumu. Iesniegumam pievieno dokumentārus apliecinājumus par valdītāja īpašuma vai turējuma tiesībām uz attiecīgo bīstamo iekārtu. 35. Iesniegumu par valdītāja maiņu inspicēšanas institūcija izskata neatkarīgi no tās akreditācijas sfērā iekļautajiem bīstamo iekārtu veidiem. 36. Inspicēšanas institūcija pārbauda šo noteikumu 34. punktā minēto dokumentāciju un 10 darbdienu laikā pēc valdītāja maiņas iesnieguma saņemšanas apstiprina reģistrā valdītāja maiņas iesniegumu un veic izmaiņas reģistrācijas datos par tās valdītāju vai atsaka reģistrēt valdītāja maiņu, to pamatojot. 37. Bīstamo iekārtu izslēdz no reģistra, ja attiecīgā iekārta: 37.1. fiziski vairs nepastāv; 37.2. pārbūves dēļ (izmainīta iekārtas uzbūve, tehniskie raksturlielumi, funkcionalitāte) neatbilst attiecīgajai iekārtai piemērojamos speciālajos noteikumos noteiktajai klasifikācijai; 37.3. vairs nav paredzēta lietošanai Latvijas teritorijā; 37.4. šo noteikumu 10. punktā noteiktajā iekārtas datu salīdzināšanā atzīta par neidentificējamu vai atzīts, ka tā ir bez apliecinājumiem par atbilstību, ja tiek izpildīti šo noteikumu 37.1. vai 37.3. apakšpunktā minētie nosacījumi. 38. Lai bīstamo iekārtu izslēgtu no reģistra, valdītājs 10 darbdienu laikā no dienas, kad bīstamajai iekārtai ir iestājies kāds no šo noteikumu 37. punktā minētajiem apstākļiem un par to ir pieejami dokumentāri apliecinājumi, reģistrā iesniedz iesniegumu inspicēšanas institūcijai par attiecīgās iekārtas izslēgšanu no reģistra. Iesniegumam pievieno šajā punktā minētos dokumentāros apliecinājumus. 39. Iesniegumu par bīstamās iekārtas izslēgšanu no reģistra inspicēšanas institūcija izskata atbilstoši tās akreditācijas sfērā iekļautajiem bīstamo iekārtu veidiem. 40. Inspicēšanas institūcija pārbauda šo noteikumu 38. punktā minētos dokumentus un piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas par bīstamās iekārtas izslēgšanu no reģistra veic reģistrā vienu no šādām darbībām: 40.1. apstiprina iesniegumu un izslēdz bīstamo iekārtu no reģistra; 40.2. atsaka bīstamās iekārtas izslēgšanu no reģistra, to pamatojot. 41. Bīstamo iekārtu pārbaužu veidi: 41.1. pamatpārbaudes: 41.1.1. pirmreizējā tehniskā pārbaude; 41.1.2. kārtējā tehniskā pārbaude; 41.2. papildu pārbaudes: 41.2.1. atkārtotā tehniskā pārbaude; 41.2.2. ārpuskārtas tehniskā pārbaude; 41.2.3. speciālajos noteikumos noteiktās pārbaudes, kurām šīs nodaļas prasības piemēro tiktāl, ciktāl tās neierobežo speciālajos noteikumos noteiktās prasības. 42. Pārbaudes apjomu nosaka inspicēšanas institūcija, ievērojot šajos un speciālajos noteikumos noteiktās prasības un pamatojoties uz savu profesionālo spriedumu par atbilstošo pārbaudes tvērumu, lai novērtētu bīstamās iekārtas atbilstību šo noteikumu 2. nodaļā minētajām prasībām. Pēc inspicēšanas institūcijas pamatota pieprasījuma pārbaudes apjomā iekļauj šo noteikumu 8.2. apakšnodaļā noteiktās elektroinstalācijas pārbaudes, šo noteikumu 84.6. apakšpunktā noteiktās testa pārbaudes un šo noteikumu 100. punktā noteiktās pārbaudes ar nesagraujošām kontroles metodēm. 43. Inspicēšanas institūcija pārbaudes apjoma noteikšanā ievēro šādus vispārīgos nosacījumus: 43.1. bīstamajai iekārtai piemērojamās būtiskās prasības un piemērojamos standartos noteiktās prasības, kā arī iekārtas lietošanas faktiskos apstākļus; 43.2. reģistrā reģistrētām bīstamajām iekārtām ņem vērā vismaz pēdējās pamatpārbaudes un pēc tās veikto pārbaužu datus. Ja attiecīgajai iekārtai speciālajos noteikumos noteikti vairāki kārtējās tehniskās pārbaudes veidi, ņem vērā tāda paša veida pārbaudes datus; 43.3. pārbaudes apjomā iekļauj pārbaudes laikā ārpus sākotnējā pārbaudes tvēruma konstatēto acīmredzamo neatbilstību izvērtēšanu; 43.4. ja ārpuskārtas tehnisko pārbaudi apvieno ar kārtējo tehnisko pārbaudi, to norāda kārtējās tehniskās pārbaudes protokolā līdz ar šo noteikumu 52. punktā noteikto ārpuskārtas pārbaudes iemeslu. 44. Pārbaudē vispirms novērtē bīstamās iekārtas atsevišķo elementu atbilstību šo noteikumu 2. nodaļā noteiktajām prasībām, kuras aptver attiecīgos novērtēšanai pakļautos iekārtas elementus, un katru pārbaudīto iekārtas elementu novērtē ar kādu no šo noteikumu 46. punktā noteiktajiem vērtējumiem (turpmāk – pārbaudes starprezultāts). 45. Pamatojoties uz pārbaudes starprezultātiem, novērtē bīstamās iekārtas atbilstību attiecīgajām šo noteikumu 2. nodaļā noteiktajām prasībām, kuras aptver attiecīgās pārbaudes veida apjomu. Bīstamo iekārtu novērtē ar kādu no šo noteikumu 46. punktā noteiktajiem vērtējumiem (turpmāk – pārbaudes rezultāts), ievērojot, ka pārbaudes rezultāts nav labvēlīgāks par jebkuru no pārbaudes starprezultātiem. 46. Pārbaudes starprezultāts un pārbaudes rezultāts un no tiem izrietošie bīstamās iekārtas lietošanas nosacījumi un pārbaužu kārtība ir šāda: 46.1. vērtējums 0 – neatbilstību nav vai ir maznozīmīgas neatbilstības, kas nerada draudus. Bīstamās iekārtas lietošana ir atļauta; 46.2. vērtējums 1 – ir neatbilstības, kas nerada būtiskus draudus. Bīstamās iekārtas lietošana ir atļauta. Konstatētās neatbilstības novērš līdz nākamai kārtējai tehniskajai pārbaudei, kurā nenovērstajām neatbilstībām pārbaudes starprezultātu izsaka ar vērtējumu 2; 46.3. vērtējumus 2 – ir būtiskas neatbilstības, kas var radīt draudus. Pamatpārbaudē bīstamajai iekārtai tiek dota pagaidu lietošanas atļauja 30 dienas no pārbaudes pabeigšanas dienas, kuru laikā novērš konstatētās neatbilstības un veic vienreizēju atkārtoto tehnisko pārbaudi. Papildu pārbaudē bīstamās iekārtas turpmāka lietošana nav atļauta, līdz tiek novērstas konstatētās neatbilstības un veikta kārtējā tehniskā pārbaude; 46.4. vērtējums 3 – ir bīstamas neatbilstības, kas rada tiešus draudus. Bīstamās iekārtas turpmāka lietošana nav atļauta, līdz tiek novērstas konstatētās neatbilstības un veikta kārtējā tehniskā pārbaude. 47. Pirmreizējo tehnisko pārbaudi veic pirms bīstamās iekārtas reģistrācijas reģistrā. Pārbaudē novērtē attiecīgās bīstamās iekārtas: 47.1. faktisko atbilstību datiem, kas norādīti pieteikumā par bīstamās iekārtas reģistrāciju un attiecīgās iekārtas lietošanas dokumentācijā; 47.2. atbilstību šo noteikumu 2.1. apakšnodaļā un 11. un 12. punktā minētajām prasībām. 48. Bīstamajai iekārtai, kurai piemērojami normatīvie akti par atbilstības novērtēšanu un kopš tās izgatavošanas lietošana tiks uzsākta pirmo reizi, pirmreizējā tehniskajā pārbaudē nevērtē iekārtas atbilstību šo noteikumu 11. punktā minētajām prasībām. 49. Kārtējo tehnisko pārbaudi veic reģistrā reģistrētai bīstamajai iekārtai šo noteikumu 46.3. un 46.4. apakšpunktā noteiktajos gadījumos, kā arī speciālajos noteikumos noteiktajā apjomā un kārtībā. 50. Kārtējā tehniskajā pārbaudē novērtē attiecīgās bīstamās iekārtas: 50.1. reģistrācijas datu atbilstību faktiskajiem iekārtas datiem; 50.2. atbilstību šo noteikumu 11. un 12. punktā minētajām prasībām. Ja speciālajos noteikumos noteikti vairāki kārtējās tehniskās pārbaudes veidi, katrā no tiem atbilstību šo noteikumu 11. un 12. punktā minētajām prasībām novērtē atbilstoši speciālajos noteikumos noteiktajam pārbaudes apjomam; 50.3. atbilstību šo noteikumu 10. punktā minētajām prasībām, ja inspicēšanas institūcijai radušās aizdomas vai ja to pieprasījis valdītājs. 51. Atkārtotajā tehniskajā pārbaudē novērtē bīstamās iekārtas atbilstību šo noteikumu 2. nodaļā minētajām prasībām, kuras aptver attiecīgajā pārbaudē, kura izteikta ar vērtējumu 2, konstatētās neatbilstības (pārbaudes starprezultāti). 52. Ārpuskārtas tehnisko pārbaudi veic: 52.1. pirms bīstamās iekārtas lietošanas atsākšanas pēc šo noteikumu 8.3. apakšnodaļā noteiktās bīstamās iekārtas pārbūves; 52.2. pirms bīstamās iekārtas lietošanas atsākšanas pēc avārijas, ņemot vērā normatīvajos aktos par bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu noteikto kārtību; 52.3. pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonas pamatota rakstiska pieprasījuma. Ja amatpersonas pieprasījumā tas pamatoti norādīts, pārbaudes veikšanai pieaicina inspicēšanas institūciju, kas nav veikusi attiecīgās bīstamās iekārtas pēdējo tehnisko pārbaudi; 52.4. speciālajos noteikumos norādītajos gadījumos. 53. Ārpuskārtas tehniskajā pārbaudē novērtē attiecīgās bīstamās iekārtas atbilstību šo noteikumu 2. nodaļā minētajām prasībām, kuras aptver attiecīgās ārpuskārtas pārbaudes veikšanas pamatojumu. 54. Pirms bīstamās iekārtas pārbaudes tās valdītājs un inspicēšanas institūcija saskaņo veicamos pasākumus, lai sagatavotu bīstamo iekārtu pārbaudei, pārbaudes apjomu un kārtību un pārbaudes veikšanas laiku. 55. Pirms bīstamās iekārtas pārbaudes uzsākšanas tās valdītājs nodrošina, ka: 55.1. uz pārbaudes laiku attiecīgā bīstamā iekārta nav pieejama nepiederošām personām (izvietotas drošības zīmes, norobežojumi) un pārbaudāmās bīstamās iekārtas lietotāji ir informēti tiem viegli uztveramā veidā par bīstamās iekārtas nepieejamību uz pārbaudes laiku; 55.2. attiecīgā bīstamā iekārta var droši pildīt tai paredzētās funkcijas un ir darba kārtībā; 55.3. pārbaudes veicējam ir pieejama attiecīgās bīstamās iekārtas lietošanas dokumentācija; 55.4. veikti konkrētajam bīstamās iekārtas veidam nepieciešamie sagatavošanas pasākumi, ja tas noteikts attiecīgajai bīstamajai iekārtai piemērojamos speciālajos noteikumos; 55.5. pārbaudē piedalās valdītāja vai tā pilnvarotās personas pārstāvis un, ja attiecināms, pārbaudāmās bīstamās iekārtas operators un šo noteikumu 85. punktā minētā uzturēšanas pakalpojuma sniedzēja pārstāvis. 56. Inspicēšanas institūcija pārtrauc pārbaudi un attiecīgo pārbaudes starprezultātu izsaka ar vērtējumu 3, ja attiecīgā bīstamā iekārta: 56.1. nav sagatavota pārbaudei atbilstoši šo noteikumu 54. un 55. punktā noteiktajām prasībām; 56.2. nav identificējama; 56.3. nodota pārbaudei bez lietošanas dokumentācijas; 56.4. nav aprīkota ar lietošanas dokumentācijā noteikto aprīkojumu piekļuvei uzturēšanas darbu veikšanai; 56.5. ir ar acīmredzamiem trūkumiem vai bojājumiem, kas var apdraudēt pārbaudes veicēja veselību vai dzīvību vai bojāt pārbaudes ierīces vai pašu iekārtu, vai radīt vides piesārņojumu, materiālos zaudējumus, vai šādi trūkumi vai bojājumi iekārtai rodas tehniskās pārbaudes laikā; 56.6. nav iedarbināma vai nav darba kārtībā; 56.7. aprīkota ar ražotāja neparedzētiem materiāliem vai elementiem, kas apgrūtina, traucē vai liedz veikt iekārtas pārbaudi; 56.8. pirmreizējās tehniskās pārbaudes laikā nav apgādāta vai apgādāta ar neattiecināmiem vai neatbilstošiem šo noteikumu 2.1. apakšnodaļā noteiktajiem identifikācijas vai atbilstības apliecinājumiem. 57. Ja bīstamās iekārtas reģistrācijas dati neatbilst faktiskajam bīstamās iekārtas stāvoklim, pārbaudes rezultātu reģistrē reģistrā un pārbaudes zīmi izsniedz tikai tad, kad reģistrā ir aktualizēti bīstamās iekārtas reģistrācijas dati. 58. Bīstamās iekārtas pārbaude ir pabeigta, kad inspicēšanas institūcija reģistrā apstiprinājusi pārbaudes datus un izsniegusi pārbaudes zīmi atbilstoši speciālajiem noteikumiem par pārbaudes zīmes uzlikšanu uz iekārtas vai glabāšanu lietošanas dokumentācijā. 59. Piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 58. punktā noteiktās pārbaudes datu apstiprināšanas inspicēšanas institūcija reģistrā aktualizē pārbaudes protokolu un pēc pieprasījuma izsniedz to valdītājam. 60. Pārbaudes protokolā ietver vismaz šādu informāciju: 60.1. atsauces uz normatīvajiem aktiem bīstamo iekārtu jomā, inspicēšanas institūcijas akreditēto metodiku un, ja attiecināms, atsauces uz piemērojamiem standartiem; 60.2. bīstamās iekārtas reģistrācijas datus, norādot bīstamās iekārtas unikālo reģistrācijas numuru reģistrā, informāciju par valdītāju, bīstamās iekārtas klasifikāciju un ražotāja norādīto bīstamās iekārtas identifikāciju; 60.3. bīstamās iekārtas pārbaudes datus, norādot: 60.3.1. datus par pārbaudes veicēju, pārbaudes sākuma un pabeigšanas datumu, pārbaudes veikšanas vietas adresi; 60.3.2. pārbaudes veidu. Ja veikta ārpuskārtas tehniskā pārbaude, norāda pārbaudes veikšanas pamatojumu atbilstoši šo noteikumu 52. punktam. Ja par vairākiem pārbaužu veidiem sastāda vienu protokolu, protokolā norāda visus veiktos pārbaužu veidus; 60.3.3. pārbaudītos bīstamās iekārtas elementus; 60.3.4. pārbaudes starprezultātus un pārbaudes rezultātus; 60.3.5. katram starprezultātam, kas izteikts ar vērtējumu 1, 2 vai 3, atbilstošās neatbilstības aprakstu; 60.3.6. ja nepieciešams, informāciju par veiktajiem mērījumiem, to rezultātiem un izmantotajiem mērīšanas līdzekļiem, atsauces uz pārbaudes ietvaros izvērtētajiem mērījumu pārskatiem, informāciju par aizsargzīmogojumu uzlikšanu un citu informāciju; 60.4. saskaņā ar speciālajiem noteikumiem nākamās pārbaudes veidu un datumu (datumu norāda, ja pārbaudes rezultāts ir izteikts ar vērtējumu 0, 1 vai 2). Ja speciālajos noteikumos noteikti vairāki kārtējās tehniskās pārbaudes veidi, norāda katra veida nākamo pārbaudes datumu; 60.5. valdītāja vai tās valdītāja pilnvarotās personas vārdu un uzvārdu, kas piedalījās pārbaudē; 60.6. bīstamās iekārtas uzrādītāja parakstu, kas apliecina iepazīšanos ar bīstamās iekārtas novērtējumu, ja protokolu izsniedz pārbaudes vietā. 61. Pārbaudes zīmes unikālo ID numuru piešķir reģistrs, kad reģistrā ir izveidota attiecīgās pārbaudes informācijas ievadīšanas sagatave. 62. Pārbaudes zīme (paraugs noteikts šo noteikumu 1. pielikumā) satur šādu informāciju: 62.1. nosaukumu "Pārbaudes zīme"; 62.2. pārbaudītās bīstamās iekārtas reģistrācijas numuru reģistrā; 62.3. pārbaudi veikušās inspicēšanas institūcijas akreditācijas numuru; 62.4. reģistra piešķirto pārbaudes zīmes unikālo numuru; 62.5. atbilstoši pārbaudes rezultātam: 62.5.1. saskaņā ar speciālajiem noteikumiem nākamās pārbaudes datumu, ja pārbaudes rezultāts ir izteikts ar vērtējumu 0, 1 vai 2; 62.5.2. uzrakstu sarkanā krāsā "NEIZMANTOT", ja pārbaudes rezultāts ir izteikts ar vērtējumu 3. 63. Pārbaudes zīmi var veidot no pamata un maināmās daļas, ievērojot, ka: 63.1. pamata daļā norāda šo noteikumu 62.1. un 62.2. apakšpunktā minēto informāciju; 63.2. maināmajā daļā norāda šo noteikumu 62.3., 62.4. un 62.5. apakšpunktā minēto informāciju. 64. Pārbaudes zīmes informācija tās darbības laikā ir salasāma, neizdzēšama, nepārprotama un viegli saskatāma personām, kurām tā adresēta. 65. Bīstamās iekārtas lietošanas dokumentācija sastāv no: 65.1. identifikāciju un atbilstību apliecinošas dokumentācijas, ievērojot šo noteikumu 2.1. apakšnodaļā minētās prasības; 65.2. lietošanas un uzturēšanas instrukcijām; 65.3. uzturēšanas žurnāla un uzturēšanas izpilddokumentācijas; 65.4. darba žurnāla, ja tas noteikts speciālajos noteikumos. 66. Lietošanas dokumentāciju: 66.1. noformē un uztur valsts valodā papīra, elektroniskā vai hibrīdformā, tā ir salasāma, nepārprotama un noformēta veidā, kas nepieļauj neidentificējamu izmaiņu veikšanu. Izņēmuma kārtā lietošanas dokumentācijai pievieno dokumentus valodā, kura ir saprotama ražotāja vai tā pilnvarotā pārstāvja specializētajiem darbiniekiem; 66.2. un tās atvasinājumus un tulkojumus noformē, norādot attiecīgā dokumenta autoru un attiecīgās bīstamās iekārtas identifikāciju (ražotāja piešķirtā identifikācija, bīstamās iekārtas reģistrācijas numurs reģistrā); 66.3. uztur pastāvīgi pieejamu personām, kurām tā nepieciešama normatīvajos aktos bīstamo iekārtu jomā noteikto pienākumu veikšanai; 66.4. valdītāja maiņas gadījumā nodod kopā ar attiecīgo bīstamo iekārtu, izņemot darba žurnālu; 66.5. glabā līdz attiecīgās bīstamās iekārtas izslēgšanai no reģistra. 67. Bīstamās iekārtas lietošanas un uzturēšanas instrukcija satur informāciju un dokumentus, kas noteikti attiecīgajai bīstamajai iekārtai piemērojamos normatīvajos aktos par atbilstības novērtēšanu, speciālajos noteikumos un šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšnodaļā (piemēro atbilstoši konkrētās bīstamās iekārtas veidam un pielietojumam). 68. Ja ir veiktas izmaiņas bīstamās iekārtas uzturēšanas vai lietošanas nosacījumos, attiecīgo lietošanas vai uzturēšanas instrukciju vai tās daļu aktualizē atbilstoši izmaiņu apjomam. Spēku zaudējušo vēsturisko informāciju saglabā un nodrošina nepārprotamu aktuālās un vēsturiskās informācijas savstarpējo identifikāciju. 69. Uzturēšanas instrukcijā iekļautas prasības un kārtība, kādā veicama bīstamās iekārtas uzturēšana, tai skaitā norādīti nepieciešamie uzturēšanas pasākumu veidi, to izpildes periodiskums, metodika, veicamo darbu apjoms, darba aizsardzības pasākumi, bīstamās iekārtas marķējums (drošības zīmes, uzraksti un instrukcijas, tai skaitā piktogrammu veidā) un tā izvietošana. 70. Uzturēšanas instrukcija satur rasējumus, shēmas, diagrammas, specifikācijas, aprakstus un paskaidrojumus, kas nepieciešami bīstamās iekārtas uzturēšanai, tai skaitā norāda būtiskāko ierīču (piemēram, vadības un kontroles ierīču, drošības ierīču, slēgierīču, mērierīču) izvietojumu, kā arī drošības sastāvdaļu ražotāja instrukcijas atbilstoši piemērojamiem normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu. 71. Lietošanas instrukcija satur testēšanas pārskatus un atzinumus par bīstamās iekārtas ražotāja vai tā uzdevumā veiktajiem testiem, pirms bīstamā iekārta pirmo reizi nodota lietošanā (funkcionālās pārbaudes par piemērotību paredzētajam nolūkam, kā arī statiskie un dinamiskie testi), vai instrukciju par lietotājam veicamiem pasākumiem pirms bīstamās iekārtas lietošanas uzsākšanas pirmo reizi. 72. Instrukcijā ir iekļauta informācija par bīstamās iekārtas tehniskajiem raksturlielumiem, bīstamās iekārtas vispārīgs apraksts par tās konstrukciju, darbību, paredzamo lietošanu un lietošanas apstākļiem, ņemot vērā jebkuru pamatoti paredzamu nepareizu lietošanu, par lietošanas ierobežojumiem un brīdinājumi par veidiem, kādos bīstamo iekārtu nedrīkst lietot. 73. Instrukcijā norādītas bīstamās iekārtas lietošanas prasības un kārtība normālā lietošanas režīmā paredzētajos lietošanas apstākļos, tai skaitā: 73.1. bīstamās iekārtas operatora darbstacijas apraksts, instrukcijas operatora apmācībai, lietotājam veicamie darba aizsardzības pasākumi, ja nepieciešams, arī informācija par nepieciešamajiem individuālās aizsardzības līdzekļiem; 73.2. prasības un kārtība bīstamās iekārtas uzstādīšanai, pieslēgšanai un iedarbināšanai, kā arī bīstamās iekārtas pareizas darbības pārbaudei pirms lietošanas uzsākšanas; 73.3. prasības un kārtība bīstamās iekārtas iedarbināšanai, lietošanai, apstādināšanai, atslēgšanai, noņemšanai no uzstādīšanas vietas pēc lietošanas pabeigšanas. 74. Instrukcijā norādīta bīstamās iekārtas lietošanas kārtība ārkārtas apstākļos (darbības traucējumi, nelaimes gadījums, avārija), tai skaitā kārtība, kādā veic: 74.1. bīstamās iekārtas drošu atbloķēšanu bloķēšanās gadījumā; 74.2. ārkārtas apturēšanu un lietošanas atsākšanu pēc ārkārtas apturēšanas; 74.3. cilvēku atbrīvošanu un evakuāciju vai paševakuāciju; 74.4. ārkārtas darbības ar bīstamo iekārtu, ja noticis nelaimes gadījums vai avārija, un darbības bojājumu un negadījumu radīto seku novēršanu. 75. Instrukcija satur rasējumus, shēmas, diagrammas, specifikācijas, aprakstus un paskaidrojumus, kas nepieciešami bīstamās iekārtas lietošanai, tai skaitā norādīts būtiskāko ierīču (piemēram, vadības un kontroles ierīču, drošības ierīču, slēgierīču, mērierīču) izvietojums un prasības bīstamās iekārtas marķējumam (drošības zīmes, uzraksti un instrukcijas, tai skaitā piktogrammu veidā) un tā izvietošanai. Ja bīstamā iekārta paredzēta, lai to lietotu neprofesionāli lietotāji (tai skaitā patērētāji), instrukcija satur prasības neprofesionāliem lietotājiem paredzētajam marķējumam un tā izvietojumam. 76. Ziņas par bīstamās iekārtas uzturēšanu reģistrē bīstamās iekārtas uzturēšanas žurnālā, kas satur šo noteikumu 2. pielikumā minēto informāciju. 77. Ziņas par bīstamās iekārtas lietošanu reģistrē bīstamās iekārtas darba žurnālā, kas satur speciālajos noteikumos norādīto informāciju. 78. Bīstamās iekārtas uzturēšanas žurnālā reģistrē šādu informāciju: 78.1. veiktie uzturēšanas pasākumi, ievērojot šo noteikumu 8. nodaļā minētās prasības; 78.2. konstatētie defekti, trūkumi, bojājumi; 78.3. bīstamās iekārtas lietošana ārkārtas apstākļos, cilvēku atbrīvošana un evakuācija (izņemot paševakuāciju); 78.4. konstatētie darbības traucējumi un bīstamās iekārtas darbības atjaunošana normālā lietošanas režīmā pēc bīstamās iekārtas bloķēšanas; 78.5. notikušie negadījumi, kuros iesaistīta attiecīgā bīstamā iekārta; 78.6. bīstamās iekārtas avārijas, kas noteiktas normatīvajos aktos par bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu kārtību. 79. Papildus speciālajos noteikumos noteiktajām prasībām bīstamās iekārtas darba žurnālā reģistrē šādu informāciju: 79.1. lietošanas laikā konstatētos bīstamās iekārtas darbības traucējumus, defektus, trūkumus, bojājumus; 79.2. faktu, ka veikta bīstamās iekārtas lietošana ārkārtas apstākļos, noticis negadījums vai avārija. 80. Papildus šo noteikumu 2.1. apakšnodaļā noteiktajām prasībām bīstamās iekārtas ir apgādātas ar šādu marķējumu: 80.1. reģistrācijas numuru reģistrā, ievērojot speciālajos noteikumos noteiktās prasības; 80.2. marķējumu, kas noteikts attiecīgās bīstamās iekārtas lietošanas instrukcijā, bīstamajai iekārtai piemērojamos speciālajos noteikumos un normatīvajos aktos par atbilstības novērtēšanu; 80.3. bīstamās iekārtas, kurām nav piemērojami normatīvie akti par atbilstības novērtēšanu, marķētas vismaz ar attiecīgās iekārtas tehniskajiem raksturlielumiem un drošības marķējumu (informācijas, brīdinājuma un aizlieguma zīmēm, uzrakstiem un instrukcijām piktogrammu veidā), ievērojot normatīvos aktus par darba aizsardzības prasībām drošības zīmju lietošanā. 81. Bīstamo iekārtu marķējums ir noformēts un novietots uz attiecīgās bīstamās iekārtas salasāmi, neizdzēšami, nepārprotami, viegli saskatāmi personām, kurām konkrētais marķējums adresēts. 82. Reģistrā reģistrētām bīstamajām iekārtām daļēji vai pilnībā zudušu vai bojātu marķējumu atjauno. 83. Bīstamās iekārtas uzturēšanu organizē un veic atbilstoši attiecīgās bīstamās iekārtas uzturēšanas instrukcijai un speciālajos noteikumos, šajā nodaļā un šo noteikumu 11. un 12. punktā noteiktajām prasībām. 84. Uzturēšanas pasākumi: 84.1. preventīvs uzturēšanas pasākums (apskates, tehniskās apkopes) atbilstoši bīstamās iekārtas uzturēšanas instrukcijai; 84.2. elektroinstalācijas pārbaude atbilstoši šo noteikumu 8.2. apakšnodaļā minētajām prasībām; 84.3. bīstamās iekārtas remonts; 84.4. montāža, demontāža atbilstoši bīstamās iekārtas uzturēšanas instrukcijai un speciālajos noteikumos minētajām prasībām; 84.5. bīstamās iekārtas pārbūve; 84.6. testa pārbaude, tai skaitā vizuālā, funkcionālā pārbaude, statiskais, dinamiskais tests, mērījums, aprēķins atbilstoši bīstamās iekārtas uzturēšanas dokumentācijai un speciālajos noteikumos minētajām prasībām; 84.7. bīstamajām iekārtām, kuru lietošana uz laiku ir pārtraukta: 84.7.1. glabāšana noslēgtā (stacionāras iekārtas), sakļautā (satuvinātas iekārtas kustīgās daļas) vai demontētā (izjaukts pa detaļām) stāvoklī; 84.7.2. konservācija (uzstādītā vai samontētā stāvoklī esošas iekārtas glabāšana). 85. Bīstamās iekārtas uzturēšanu veic valdītājs vai tā vārdā juridiska vai fiziska persona (turpmāk – uzturēšanas pakalpojuma sniedzējs) uz rakstiska līguma pamata, kurā noteiktas uzturēšanas pakalpojuma sniedzējam nodotās uzturēšanas funkcijas, bīstamās iekārtas, uzturēšanas pakalpojuma sniedzēja piesaistītie apakšuzņēmēji un tiem nodotās bīstamās iekārtas un uzturēšanas funkcijas, kā arī valdītāja un uzturēšanas pakalpojuma sniedzēja savstarpējā atbildība. 86. Uzturēšanas pakalpojuma sniedzējs, to dokumentāri apliecinot: 86.1. nosaka bīstamās iekārtas uzturēšanā iesaistītās personas, to pienākumus, uzdevumus, atbildību, šo personu apmācību vajadzības un to nodrošināšanas kārtību un nodrošina, ka uzturēšanā iesaistītās personas ir apmācītas atbilstoši attiecīgās bīstamās iekārtas lietošanas instrukcijai un apmācītas un instruētas atbilstoši normatīvajiem aktiem darba aizsardzības jomā; 86.2. izstrādā un ievieš uzturēšanas pasākumu izpildes procedūras (darbu plānošana, organizēšana, veikšana, uzraudzība, kontrole, darbu dokumentācija). 87. Uzturēšanas pakalpojuma sniedzējs nodrošina, ka uzturēšanas laikā attiecīgā bīstamā iekārta nav pieejama nepiederošām personām (izvietotas drošības zīmes, norobežojumi) un bīstamās iekārtas lietotāji ir informēti tiem viegli uztveramā veidā par iekārtas nepieejamību. 88. Par veiktajiem uzturēšanas pasākumiem uzturēšanas pakalpojuma sniedzējs izdara ierakstu attiecīgās bīstamās iekārtas uzturēšanas žurnālā, norādot konkrētos veiktos pasākumus, un, ja attiecināms, bīstamās iekārtas uzturēšanas izpilddokumentācijai pievieno attiecīgo uzturēšanas pasākumu dokumentāciju. 89. Bīstamās iekārtas elektroinstalācijas (elektrosistēmas zemsprieguma daļa, kas pārvada un sadala elektroenerģiju bīstamajā iekārtā no elektroietaišu piederības robežas līdz bīstamajai iekārtai, tai skaitā zemējuma un zibensaizsardzības ierīces) pārbaudi veic: 89.1. pirms bīstamās iekārtas reģistrācijas reģistrā; 89.2. bīstamās iekārtas lietošanas laikā reizi trijos gados vai, ja bīstamā iekārta tiek lietota sprādzienbīstamā vai ķīmiski agresīvā vidē, – reizi gadā, vai speciālajos noteikumos noteiktajā periodiskumā; 89.3. pēc atkārtotas montāžas, rekonstrukcijas, pārbūves vai remontdarbiem, ja tas noteikts remontdarbu dokumentācijā; 89.4. pēc inspicēšanas institūcijas pamatota pieprasījuma. 90. Elektroinstalācijas pārbaudi veic un atzinumu izsniedz persona, kurai piešķirta elektrodrošības grupa saskaņā ar normatīvajiem aktiem par obligāti piemērojamo energostandartu, kas nosaka elektroapgādes objektu ekspluatācijas organizatoriskās un tehniskās drošības prasības. Elektroinstalācijas pārbaudes atzinumā norāda pretestības mērījumu rezultātu atbilstību speciālajos noteikumos noteiktajām prasībām. 91. Bīstamās iekārtas remontu un pārbūvi veic atbilstoši attiecīgajam pasākumam izstrādātai darbu izpildes dokumentācijai. 92. Remontu veic bīstamās iekārtas bojājumu, defektu, nolietojuma novēršanai, ja nepieciešams, bīstamās iekārtas oriģinālā izpildījuma atjaunošanai. Remonta laikā netiek izmainīts bīstamās iekārtas oriģinālais izpildījums un netiek veikti instrukcijā neiekļauti pārveidojumi. 93. Ja atbilstoši bīstamās iekārtas uzturēšanas instrukcijai, sasniedzot noteiktu bīstamās iekārtas vai tās elementu lietošanas laiku, jāveic atsevišķu elementu nomaiņa, tad to veic arī tad, ja šiem elementiem nav konstatējami acīmredzami bojājumi vai nolietojums. 94. Bīstamās iekārtas pārbūve ir bīstamās iekārtas oriģinālā izpildījuma pārveidošana ar materiāliem vai digitāliem līdzekļiem, kas nav paredzēta uzturēšanas instrukcijā un kas tiek veikta, ja izpildīti šādi priekšnosacījumi: 94.1. bīstamā iekārta ir reģistrēta reģistrā un valdītājs reģistrā ir aktualizējis bīstamās iekārtas statusu – lietošanas pārtraukšana uz laiku; 94.2. bīstamā iekārta atbilst šo noteikumu 2. nodaļā minētajām prasībām; 94.3. bīstamajai iekārtai paredzēts izpildīt vienu vai vairākus šādus nosacījumus: 94.3.1. drošības līmeņa paaugstināšanu; 94.3.2. modernizāciju atbilstoši tehnikas attīstībai; 94.3.3. pielāgošanu lietotāja vajadzībām; 94.3.4. darba parametru samazināšanu. 95. Pārbūves veicējs pirms pārbūves veic riska vērtējumu, nosakot, kuras drošības prasības skars paredzētie pārveidošanas pasākumi, identificējot pārveidošanas pasākumu radītos riskus un nosakot, vai tos aptver iekārtas ražošanā piemērotie risku novēršanas vai samazināšanas pasākumi. 96. Pārbūves veicējs bīstamās iekārtas pārbūvi klasificē šādās kategorijās: 96.1. vienkāršota pārbūve – bīstamās iekārtas atjaunošana, uzlabošana vai modernizācija, saglabājot bīstamās iekārtas pamata konstrukciju un funkcionalitāti, paredzēto pārbūves pasākumu radītie riski ir aptverti ar bīstamās iekārtas ražošanā piemērotajiem risku novēršanas vai samazināšanas pasākumiem; 96.2. būtiska pārbūve – bīstamās iekārtas pamata konstrukcijas, funkcionalitātes, darbības principu maiņa, paredzēto pārbūves pasākumu radītie riski nav aptverti ar bīstamās iekārtas ražošanā piemērotajiem risku novēršanas vai samazināšanas pasākumiem. 97. Ja tiek veikta vienkāršota pārbūve, nodrošina reģistrā reģistrētās bīstamās iekārtas atbilstību šo noteikumu 2. nodaļā minētajām prasībām un inspicēšanas institūcija aktualizē iekārtas reģistrācijas datus reģistrā, savukārt, ja tiek veikta būtiska pārbūve, pārbūves veicējs uzņemas ražotāja pienākumus un bīstamās iekārtas lietošanas uzsākšanai piemērojamas prasības par pirmreizējo tehnisko pārbaudi un reģistrāciju reģistrā. 98. Bīstamo iekārtu nesošo konstrukciju, konstrukciju, kuru robežvērtības ir izmantotas stiprības aprēķinos, un konstrukciju, kuras izmanto cilvēku celšanai, pārvietošanai un drošībai, elementus atļauts metināt metinātājiem, kuri atbilstoši piemērojamo standartu prasībām ir apliecinājuši savu kompetenci šādu darbu izpildē. Metināšanu veic saskaņā ar metināšanas procesa specifikāciju, kas sagatavota un apstiprināta piemērojamos standartos noteiktajā kārtībā un pievienota attiecīgās bīstamās iekārtas uzturēšanas izpilddokumentācijai. 99. Pēc šo noteikumu 98. punktā minēto bīstamo iekārtu elementu metināšanas metinātajiem savienojumiem veic pārbaudi ar nesagraujošām kontroles metodēm atbilstoši šo noteikumu 100. punktam. 100. Bīstamās iekārtas elementus un metinātos savienojumus atbilstoši piemērojamiem standartiem pārbauda ar nesagraujošām kontroles metodēm laboratorijas, kas akreditētas nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību vai citā Eiropas Savienības dalībvalsts akreditācijas institūcijā. 101. Ja bīstamās iekārtas lietošana uz laiku ir pārtraukta, nodrošina tās glabāšanu vai konservāciju tā, lai bīstamā iekārta neradītu draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi vai materiālajām vērtībām, tai skaitā nodrošinot, ka: 101.1. ir ievērotas šajos un speciālajos noteikumos noteiktās prasības; 101.2. ir ievērota bīstamās iekārtas uzturēšanas un lietošanas instrukcija; 101.3. bīstamā iekārta nav pieejama nepiederošām personām (novietota vietā, kas nav pieejama nepiederošām personām, vai, ja nepieciešams, izvietotas drošības zīmes, norobežojumi); 101.4. informācija par bīstamās iekārtas atrašanos glabāšanā vai konservācijā ir nepārprotami un viegli pieejama personām, kurām tā nepieciešama normatīvajos aktos bīstamo iekārtu jomā noteikto pienākumu veikšanai, vai, ja attiecināms, neprofesionālajiem lietotājiem; 101.5. bīstamā iekārta ir aizsargāta pret nelabvēlīgu ārējo iedarbību. 102. Bīstamās iekārtas konservāciju veic izņēmuma gadījumā, ja tehniski pamatotu apsvērumu dēļ nav iespējama bīstamās iekārtas glabāšana (stacionāru bīstamo iekārtu nav iespējams noslēgt, nav iespējama bīstamās iekārtas instrukcijā noteiktā bīstamās iekārtas sakļaušana vai demontāža). Pirms konservācijas veic riska novērtēšanu un izstrādā riska novēršanas pasākumu plānu, tai skaitā nosakot konservācijas laikā veicamos uzturēšanas pasākumus. Atbilstoši plānam veic bīstamās iekārtas konservāciju un uzturēšanas pasākumus visā bīstamās iekārtas konservācijas laikā. 104. Bīstamās iekārtas lietotājs ir persona, kuras faktiskajā varā lietošanas laikā atrodas attiecīgā bīstamā iekārta. Lietotājs, kurš nav bīstamās iekārtas valdītājs, uzņemas valdītājam noteiktos bīstamās iekārtas lietošanas pienākumus un atbildību. 105. Bīstamās iekārtas lietotājs: 105.1. nosaka bīstamās iekārtas lietošanā iesaistītās personas, to pienākumus un atbildību, kārtību, kādā minētajām personām pieejama lietošanas instrukcija un darba žurnāls, kā arī darba žurnāla aizpildīšanas kārtību; 105.2. nodrošina, ka bīstamās iekārtas lietošanā iesaistītās personas ir apmācītas un instruētas atbilstoši normatīvajiem aktiem darba aizsardzības jomā un attiecīgās bīstamās iekārtas lietošanas instrukcijai, un attiecīgā apmācība un instruktāža ir dokumentāri apliecināta; 105.3. nodrošina drošu bīstamās iekārtas lietošanu (darbu plānošana, organizēšana, veikšana, uzraudzība, kontrole), ievērojot attiecīgās bīstamās iekārtas lietošanas instrukciju un normatīvos aktus par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību, kā arī ievērojot bīstamās iekārtas lietošanai citos normatīvajos aktos noteiktās prasības. 106. Ja bīstamās iekārtas lietotājs nav tās valdītājs, bīstamās iekārtas lietotājs nekavējoties informē attiecīgās bīstamās iekārtas valdītāju par konstatētajiem traucējumiem bīstamās iekārtas darbībā, bojājumiem, negadījumiem vai avārijām. 107. Veicot darbus ar bīstamo iekārtu paaugstinātas bīstamības apstākļos, bīstamās iekārtas lietotājs papildus ievēro prasības, kas noteiktas norīkojumā darbam paaugstinātas bīstamības apstākļos un attiecīgajā darba aizsardzības instruktāžā par drošiem darba paņēmieniem, veicot attiecīgos darbus paaugstinātas bīstamības apstākļos. 108. Veicot darbus elektropārvades līnijas aizsargjoslā (paaugstinātas bīstamības apstākļi): 108.1. ievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības par obligāti piemērojamo energostandartu, kas nosaka elektroapgādes objektu ekspluatācijas organizatoriskās un tehniskās drošības prasības; 108.2. izmanto tādas bīstamās iekārtas, kuru aprīkojums novērš risku saskarties ar gaisvadu elektropārvades līniju vai risku radīt elektrisko loku starp jebkuru iekārtas daļu vai iekārtas operatoru un gaisvadu elektropārvades līniju, vai, ja nevar pilnībā novērst risku personām saskarties ar gaisvadu elektropārvades līniju, izmanto iekārtas, kas ražotas un aprīkotas tā, lai novērstu jebkādus ar elektrību saistītus apdraudējumus. 109. Bīstamās iekārtas ir atbilstošas šo un speciālo noteikumu prasībām, kamēr ir spēkā to tehniskās pārbaudes protokols, kas izsniegts līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai. 110. Iepriekšējā parauga bīstamās iekārtas pārbaudes zīmi var izsniegt līdz 2025. gada 31. decembrim, ja tajā norādīta šo noteikumu 62.4. apakšpunktā un, ja attiecināms, šo noteikumu 62.5.2. apakšpunktā noteiktā informācija. Ministru prezidente E. Siliņa
Ekonomikas ministrs V. Valainis Iekārtas reģ. Nr. _____
Piezīmes. 1 Formāts: dd.mm.gggg. 2 Atsauces uz attiecīgi uzturēšanas vai lietošanas instrukcijai (to norādot) pievienotajiem pielikumiem. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Bīstamo iekārtu reģistra un tehniskās uzraudzības noteikumi
Statuss:
Vēl nav spēkā
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|