Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2025/7

Aizkrauklē 2025. gada 21. martā
Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums
APSTIPRINĀTI
ar Aizkraukles novada domes
2025. gada 21. marta sēdes lēmumu Nr. 2025/120
(prot. Nr. 4, 3. p.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 61. pantu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka kārtību, kādā Aizkraukles novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) organizē sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursu (turpmāk – Konkurss) un piešķir finansējumu sabiedrības ierosināto teritorijas attīstības projektu ideju un citu sabiedrībai aktuālu iniciatīvu īstenošanai (turpmāk – Projekti) Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī kārtību, kādā notiek Projektu iesniegšana, vērtēšana, balsošana, īstenošana un uzraudzība.

2. Konkursa mērķi:

2.1. veicināt Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, kuru rezultātā tiek uzlabota Pašvaldības autonomo funkciju vai brīvprātīgo iniciatīvu īstenošana;

2.2. veicināt pieejamu, kvalitatīvu un viedu pakalpojumu attīstību visām sabiedrības grupām novada teritorijā;

2.3. sekmēt vietējās kopienas identitātes un piederības stiprināšanu.

3. Konkursu izsludina, organizē un īsteno Pašvaldība.

4. Līdzdalības budžeta plānošanas vienība ir visa Pašvaldības administratīvā teritorija.

5. Konkursa realizācijai pieejamais finansējums tiek noteikts Pašvaldības konkrētā gada budžetā.

II. Finansējuma piešķiršanas nosacījumi un kritēriji

6. Viena Projekta idejas realizācijai piešķir līdz 30 000 euro (trīsdesmit tūkstoši eiro un 00 centi) (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli un citus nodokļu maksājumus).

7. Kopējais līdzdalības budžeta apjoms katru gadu tiek plānots Pašvaldības gadskārtējā budžetā atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai.

8. Konkursam iesniedz Projektu, kas atbilst šādiem kritērijiem:

8.1. Projekta realizēšanas vieta ir sabiedrībai pieejama – Pašvaldības īpašums vai, saņemot rakstisku piekrišanu vai saskaņojumu, privātais īpašums vai citas publiskas personas nekustamais īpašums, ja ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;

8.2. Projekta rezultātam un īstenošanas vietai ir jābūt sabiedrībai plaši pieejamai un publiskā lietošanā esošai;

8.3. Projekta īstenošanas rezultātā tiks uzlabota Pašvaldības teritorijas publiskā infrastruktūra, veicināta izglītības, kultūras pasākumu pieejamība un kvalitatīva dzīves vide, jaunu vides objektu izveide un šiem uzlabojumiem ir sabiedriski nozīmīga vērtība;

8.4. iesniegtajai tāmei jāatbilst realizējamām Projektu idejas iespējām, Projektā paredzētajiem ieguldījumiem ir jābūt ekonomiski pamatotiem, un tajā jāiekļauj visas iespējamās izmaksas bez papildu finansējuma piesaistes, un tā rezultātā ikgadējās uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 % gadā no kopējā attiecīgā Projekta budžeta;

8.5. Projekta idejai jābūt īstenojamai un jāparedz pilnīga tās realizācija vienā kārtā;

8.6. Projekts nav saistīts ar komercdarbības atbalstu un politiskām aktivitātēm;

8.7. Projektā plānotās darbības nav plānots realizēt citos projektos, tā īstenošanai nav paredzēts piešķirt finansējumu no citiem Pašvaldības vai valsts budžeta, Eiropas Savienības fondu vai cita ārējā finanšu avota;

8.8. Projekta ideja nav pretrunā ar Pašvaldības attīstības un teritorijas plānošanas dokumentiem.

9. Finansējumu piešķir Projektiem, kas pēc to izvērtēšanas atbilst Nolikumā noteiktajiem atlases kritērijiem, rindas kārtībā, kuri saņēmuši lielāko balsu skaitu un to īstenošanas izmaksas iekļaujas pieejamā finansējuma vai tā atlikuma apjomā.

10. Pašvaldības dome, apstiprinot kārtējā gada Pašvaldības budžetu, pieņem lēmumu, kurā nosaka:

10.1. kopējā finansējuma apmēru līdzdalības budžeta Projektu ideju īstenošanai;

10.2. finansējuma sadalījuma nosacījumus un maksimālo finansējumu viena Projekta īstenošanai;

10.3. citus līdzdalības budžeta ieviešanas nosacījumus.

11. Attiecīgajā gadā apstiprināto Projektu ideju neapgūtais līdzdalības budžeta finansējums tiek pārcelts attiecīgo Projektu īstenošanai nākamajā gadā.

III. Prasības projekta iesniedzējam

12. Projekta pieteikumu dalībai Konkursā var iesniegt jebkura fiziska persona, kura uz Projekta iesniegšanas brīdi ir sasniegusi 16 gadu vecumu, normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrēta biedrība, nodibinājums, kurā nav Pašvaldības dalības (turpmāk – Iesniedzējs).

13. Viens Projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus Projektu pieteikumus.

IV. Konkursa izsludināšana

14. Lēmumu par Konkursa izsludināšanu pieņem Pašvaldības dome.

15. Informāciju par Konkursa izsludināšanu publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv un Pašvaldības informatīvajā izdevumā "Aizkraukles Novada Vēstis", norādot šādu informāciju:

15.1. Projekta pieteikumu iesniegšanas vietu, veidu un formu;

15.2. Projekta pieteikumu iesniegšanas termiņu;

15.3. Pašvaldības budžetā noteikto summu viena Projekta idejas īstenošanai;

15.4. Nolikumu;

15.5. Pašvaldības kontaktpersonu papildus informācijas saziņai;

15.6. Pašvaldība var publicēt arī citu būtisku informāciju, saistītu ar Konkursa norisi.

V. Projekta dokumenti, to noformēšanas prasības un iesniegšanas kārtība

16. Projektu pieteikumu iesniegšanas termiņš ir 40 kalendārās dienas no Konkursa izsludināšanas dienas.

17. Pašvaldība var pagarināt Projektu pieteikumu iesniegšanas termiņu par 10 kalendārajām dienām, ja iesniegto Projektu ideju skaits ir nepietiekams un nepieciešamais finansējums ir mazāks par pieejamo kopēju līdzdalības budžeta finansējumu.

18. Projekta pieteikumi, kas iesniegti pēc paziņojuma par Konkursu paredzētā termiņa, Konkursā netiek vērtēti.

19. Projekta pieteikumu veido šādi dokumenti:

19.1. aizpildīts un parakstīts Projekta pieteikums (1. pielikums) ar detalizētu informāciju un Projektu izmaksu tāmi. Ja Projekts saistīts ar būvniecību, papildus iesniedzama lokālā tāme atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 3. maija noteikumu Nr. 239 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 501-17 "Būvizmaksu noteikšanas kārtība"" 5. pielikumam;

19.2. dokuments, kas apliecina iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties iesniedzēja vārdā, ja Projekta pieteikumu iesniedz iesniedzēja pilnvarotā persona;

19.3. Projekta skice (norādāmi visu Projekta būtisko elementu izmēri (cm/m) un to izvietojums uz zemesgabala robežu plāna un izdrukas augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas sistēmas www.topografija.lv, www.kadastrs.lv vai www.geolatvija.lv);

19.4. vismaz viena vizualizācija, kurā uzskatāmi attēlots Projekta īstenošanas rezultāts un vieta;

19.5. citas publiskas personas vai privātpersonas saskaņojums, ja Projekts paredz ieguldījumus citas publiskas personas vai privātpersonas īpašumā, kā arī citi nepieciešamie rakstveida saskaņojumi, atļaujas vai cita rakstura dokumentācija, kas ir saistīta un būtiska ar pieteiktā Projekta realizāciju.

20. Projekta pieteikumus iesniedz elektroniski Viedās administrācijas un reģionālās ministrijas izstrādātajā līdzdalības budžeta informācijas sistēmā (turpmāk – LBIS) valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portāla https://geolatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets", https://geolatvija.lv/main?participation-budget=open.

21. Projekta pieteikumu sagatavo datorrakstā, latviešu valodā, ievērojot normatīvo aktu prasības dokumentu izstrādāšanai un noformēšanai.

22. Iesniedzēja iesniegts Projekta pieteikums ir apliecinājums tam, ka viņš ir iepazinies ar Nolikumu, ievēros to un uzņemas atbildību par tajā minēto prasību izpildi, kā arī iesniedzējam ir saprotami Nolikumā ietvertie nosacījumi un pamatojums Iesniedzēja Projekta neatbalstīšanas gadījumā.

23. Visas izmaksas, kas saistītas ar Projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz Iesniedzējs.

24. Iesniedzējs ir tiesīgs pirms Projekta pieteikuma iesniegšanas termiņa beigām veikt labojumus, papildināt vai atsaukt iesniegto Projekta pieteikumu.

25. Informācija par visiem iesniegtajiem Projektiem būs pieejama https://geolatvija.lv/ sadaļā "Līdzdalības budžets".

26. Jautājumu gadījumā par sabiedrības līdzdalības budžeta Projektu konkursu pieteikumu sagatavošanu un iesniegšanu konsultācijas sniedz Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības nodaļas noteikta persona, kuras kontaktinformācija norādīta Pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.aizkraukle.lv.

27. Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības nodaļa pārrauga un koordinē Projektu iesniegšanas un īstenošanas procesu tai pieejamā Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) izstrādātajā LBIS administratora vidē. 

VI. Projektu ideju pieteikumu izvērtēšana, balsošanas kārtība, lēmuma pieņemšana

28. Konkursam iesniegtos Projektu pieteikumus vērtē Līdzdalības budžeta Projektu vērtēšanas komisija (turpmāk – Komisija), kas tiek apstiprināta ar Pašvaldības domes lēmumu.

29. Komisijas darbu regulē Pašvaldības domes izdots Komisijas nolikums.

30. Komisija izvērtē Konkursam iesniegto Projektu pieteikumu atbilstību Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem, veic Projekta idejas īstenošanas iespējamības pārbaudi.

31. Pēc Nolikuma 16. punktā noteiktā termiņa beigām Komisija izvērtē iesniegtos Projektu pieteikumus un 30 kalendāro dienu laikā pieņem lēmumu par Projektu, kuri atbilst Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem un kuru īstenošana ir atzīta par iespējamu, virzību iedzīvotāju balsojumam, ja nav nepieciešama papildus informācija.

32. Balsojumu par Projektu sabiedrība var veikt:

32.1. klātienē Aizkraukles novada valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centros un bibliotēkās tiem iedzīvotājiem, kuriem nebūs iespējas autorizēties https://geolatvija.lv/ caur vienotās pieteikšanās moduli (Latvija.lv, ar e-parakstu, ar internetbanku u.tml.) uz parakstītas vienotas pilnvaras parauga pamata, uzrādot Pašvaldības darbiniekam personu apliecinošu dokumentu;

32.2. elektroniski (LBIS) valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā: https://geolatvija.lv/.

33. Balsojumā var piedalīties Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētas fiziskās personas, kuras sasniegušas vismaz 16 gadu vecumu.

34. Pašvaldībai ir tiesības pārbaudīt, vai persona balsojuma brīdī ir sasniegusi vismaz 16 gadu vecumu un deklarējusi savu dzīvesvietu Pašvaldībā, tādējādi pārliecinoties, ka balsojums ir derīgs.

35. Katrs iedzīvotājs var nobalsot par neierobežotu Projektu skaitu, taču par katru no Projektiem tikai vienu reizi.

36. Nederīgi balsojumi tiek anulēti.

37. Balsošanas termiņš ir 21 kalendārā diena kopš balsojuma uzsākšanas publicēšanas Pašvaldības tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv.

38. Ja tiek konstatēts, ka, balsošanas laikam tuvojoties beigām, vairākiem Projektiem ir vienāds balsu skaits, Pašvaldība var pagarināt balsošanas termiņu par 10 kalendārajām dienām. Ja tomēr pēc šī termiņa Konkurss ir noslēdzies ar vienādu balsu skaitu vairākiem Projektiem, kuru realizācija, ievērojot Nolikuma 6. punktā paredzētā finansējuma apmēru vienlaikus nav iespējama, tad finansējums tiek piešķirts tam Projektam kurš iesniegts pirmais pēc datuma un laika ātrāk nekā pārējie Projekti.

39. Noslēdzoties Konkursa balsojumam, Komisija, pamatojoties uz balsošanas rezultātiem 14 kalendāro dienu laikā rakstveidā apkopo informāciju par Projektiem, kuri balsošanā ir ieguvuši lielāko balsu skaitu atbilstoši Nolikuma 6. punktā noteiktajam finansējuma apjomam.

40. Lēmumu par finansējuma piešķiršanu pieņem Pašvaldības dome, pamatojoties uz Komisijas sniegto rakstveida informāciju.

41. Projekti, kuri sabiedrības balsojumā nav saņēmuši pietiekamu balsu skaitu vai neiekļaujas Projektu konkursam piešķirtā finansējuma ietvaros, tiek atstāti bez virzības.

42. Iesniedzējam tiks nodrošināta iespēja saņemt paziņojumus elektroniskā veidā par statusa izmaiņām saistībā ar viņa iesniegto Projektu un tā virzības gaitu, sekojot līdzi Projekta https://geolatvija.lv/ sadaļā "Līdzdalības budžets".

43. Informācija par Projektiem, kuri sabiedrības balsojumā būs ieguvuši visvairāk balsu un tiks īstenoti, tiks publicēta Pašvaldības tīmekļa vietnē www.aizkraukle.lv, norādot Projekta ideju un īstenošanas vietu, kā arī citu informāciju Pašvaldības ieskatā.

44. Komisijas sēdes protokoli tiek publicēti Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē atbilstoši Pašvaldības likumā noteiktajam, ievērojot personas datu aizsardzības prasības.

VII. Projekta īstenošanas nosacījumi

45. Komisija 10 darba dienu laikā no Pašvaldības domes sēdes lēmuma par finansējuma piešķiršanu spēkā stāšanās informē Projektu iesniedzējus, kuru Projekti tiks realizēti.

46. Konkursa kārtībā apstiprināto Projektu īsteno Pašvaldības atbildīgā institūcija sadarbībā ar Projekta iesniedzēju normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un procedūrās, ja nepieciešams, izsludinot publisko iepirkumu.

47. Ja iepirkuma procedūras rezultātā rodas sadārdzinājums, kura rezultātā tiek pārsniegta Projekta tāme, tad Pašvaldība sadarbībā ar Iesniedzēju samazina Projekta aktivitātes ar nosacījumu, ka tādējādi joprojām tiek sasniegts projekta mērķis. Ja tādējādi mērķi nav iespējams sasniegt, Pašvaldība Projektu nerealizē.

48. Projekta ieviešanu jāuzsāk triju mēnešu laikā pēc Konkursa rezultātu paziņošanas un īsteno divu gadu laikā.

49. Līdzdalības budžeta izlietojumu uzrauga Pašvaldības Centrālā pārvalde.

50. Pēc Projekta īstenošanas Nolikuma 49. punktā noteiktā Pašvaldības atbildīgā institūcija informē Pašvaldības domi:

50.1. par Projekta realizācijai piešķirtā finansējuma izlietojumu;

50.2. par Projekta īstenošanas gaitu un rezultātiem.

51. Projekta idejas īstenošanas rezultātā radītais infrastruktūras objekts vai būve ir Pašvaldības īpašums.

VIII. Noslēguma jautājums

52. Saistošie noteikumi publicējami, un tie stājas spēkā nākamā dienā pēc to publikācijas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

53. Ar saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi tiek atzīti par spēku zaudējušiem Aizkraukles novada domes 2024. gada 19. decembra saistošie noteikumi Nr. 2024/20 "Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums".

Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums
PROJEKTA PIETEIKUMA VEIDLAPA

Projekta nosaukums:

 

1. Informācija par projekta iesniedzēju:

Fiziska persona (aizpilda, ja ideju iesniedz fiziska persona)
Vārds, uzvārds 
Kontaktinformācija saziņai (tālruņa numurs, e-pasta adrese) 
 
Juridiska persona (biedrība vai nodibinājums, kurā nav pašvaldības dalības) (aizpilda, ja ideju iesniedz juridiska persona)
Nosaukums 
Vienotais reģistrācijas numurs 
Kontaktinformācija saziņai (tālruņa numurs, e-pasta adrese, e-adrese) 
Pārstāvja vārds, uzvārds 
Pārstāvības pamats (statūti, pilnvara, cits) 

2. Informācija par projektu

2.1. Īstenošanas vieta (ja projekta ietvaros plānoti ieguldījumi infrastruktūrā vai projektā plānoto darbību norisei nepieciešams konkrēts īpašums)
Adrese 
Kadastra numurs 
Cita informācija, kas iespējami precizē projekta idejas īstenošanas vietu 
 
2.2. Projekta idejas apraksts (īss un strukturēts projekta būtības kopsavilkums, kas jebkuram interesentam sniedz ieskatu par to, kas projektā plānots, t.sk., norādot projektā plānotās darbības, galveno mērķa grupu un tās vajadzības, kādu pievienoto vērtību projekta īstenošana sniegs, pamatojot projektā plānoto darbību nepieciešamību, un uz projekta ideju attiecināmo mērķi)
 
 
2.3. Projekta realizēšanai iespējami nepieciešamais finansējums (norādāms projekta darbu apjoms, iespējamās darbu un materiālu izmaksas, pamatotas ar aprēķiniem vai izmaksu tāmi un turpmākās uzturēšanas izmaksas):
Darbu veids
vai konstruktīvā elementa nosaukums, apraksts
Cena par vienību, EURVienību skaitsKopējā cena, EUR (ar PVN)Piezīmes
Projektēšana un autoruzraudzība1   
Būvuzraudzība2   
Būvniecība3   
    
    
PAVISAM KOPĀ   
 
2.4. Projekta iesniedzēja apliecinājums, ka projektā plānotās darbības nav plānots realizēt citos projektos, tā īstenošanai nav paredzēts piešķirt finansējumu no citiem pašvaldības vai valsts budžeta, Eiropas Savienības fondu vai citiem ārvalstu finanšu līdzekļiem
 
 
2.5. Projekta idejas pielikumi
Projekta skice (tajā norādāmi visu projekta idejas būtisko elementu izmēri (cm/m) un to izvietojums uz zemesgabala robežu plāna vai izdrukas no tīmekļvietnes www.topografija.lv, www.kadastrs.lv vai www.geolatvija.lv)

vismaz viena vizualizācija, kurā uzskatāmi attēlots projekta idejas īstenošanas rezultāts;

dokuments, kas apliecina projekta idejas iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties projekta idejas iesniedzēja vārdā (ja attiecināms);

Citas publiskas personas vai privātpersonas saskaņojums, ja projekts paredz ieguldījumus citas publiskas personas vai privātpersonas īpašumā (ja attiecināms)

cits (norādīt)_______________________________________________

Apliecinu, ka:

projekta realizēšanas vieta ir sabiedrībai pieejama – Pašvaldības īpašums vai, saņemot rakstisku piekrišanu vai saskaņojumu, privātais īpašums vai citas publiskas personas nekustamais īpašums, ja ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;

projekta rezultāts būs neierobežoti pieejams visai sabiedrībai, arī, ja tiks radīts intelektuāls īpašums, pēc projekta pabeigšanas to neaprobežos autortiesības vai blakustiesības;

projektu iespējams īstenot 2 (divu) gadu laikā;

projekta izmaksas nepārsniedz Nolikuma 6. punktā noteikto finansējuma apmēru.

Datums*: __________________

____________________________________
(Nosaukums, pārstāvja vārds, uzvārds)

_____________________
(paraksts*)

* Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir noformēts atbilstoši elektronisko dokumentu noformēšanai normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.


1Ne vairāk kā 10 % no projekta īstenošanas izmaksām

2 Ne vairāk kā 3 % no projekta īstenošanas izmaksām

3 Ja projekts saistīts ar būvniecību, papildus iesniedzama lokālā tāme atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 3. maija noteikumu Nr. 239 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 501-17 "Būvizmaksu noteikšanas kārtība"" 5. pielikumam.

Aizkraukles novada domes 2025. gada 21. marta saistošo noteikumu Nr. 2025/7 "Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums[1] 2024. gada 19. decembrī, pamatojoties uz Pašvaldību likuma 61. pantu, tika pieņemti Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2024/20 "Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums" (turpmāk – saistošie noteikumi).

Atbilstoši Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkta deleģējumam pašvaldībām ir uzlikts pienākums, sākot ar 2025. gadu, gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam.

[2] Pašvaldību likuma 59. pants nosaka jaunu sabiedrības iesaistes pašvaldības darbā veidu – līdzdalības budžeta ieviešanu. Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59.60.61. un 62. pantā. Pašvaldība ar sabiedrības iesaistes palīdzību īsteno līdzdalības budžetu atbilstoši ikgadējā pašvaldības budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem.

Līdzdalības budžeta projektu konkurss sniegs iespēju iedzīvotājiem noteikt, kā pašvaldības attīstībai tiek izmantota daļa no pašvaldības budžeta.

[3] Šobrīd papildus izvērtēti Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) vebināros un vadlīnijās noteiktie ieteikumi, skaidrojumi par līdzdalības budžeta un līdzdalības budžeta platformas (geolatvija.lv) ieviešanas nosacījumiem, pielāgojot to ērtākai funkcionalitātei un sabiedrības pieejamībai, uzklausīta un ņemta vērā citu pašvaldību prakse.

Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 61. panta pirmo daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta pirmās daļas 1. punktu, atsevišķi izstrādāts līdzdalības budžeta komisijas nolikums, kas nosaka iesniegto līdzdalības budžeta projektu izvērtēšanas norises un atlases kārtību, kas bija daļa no saistošo noteikumu redakcijas.

Notikušas vairāku nedēļu Pašvaldības vadības diskusijas par efektīvāku līdzdalības budžeta procesa ieviešanu Pašvaldībā, kas kopumā radījis nepieciešamību grozīt lielāko daļu esošās redakcijas saistošajos noteikumos.

[4] Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punkts nosaka, ka grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu.

Ņemot vērā šos apstākļus, ir izstrādāti saistošie noteikumi jaunā redakcijā.

[5] Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Pašvaldība organizē sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursu (turpmāk – Konkurss) un piešķir finansējumu sabiedrības ierosināto teritorijas attīstības projektu ideju un citu sabiedrībai aktuālu iniciatīvu īstenošanai (turpmāk – Projekti) Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī kārtību, kādā notiek Projektu iesniegšana, vērtēšana, balsošana, īstenošana un uzraudzība.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu[1] Pašvaldību likums paredz līdzdalības budžetu, kas tiek izlietots sabiedrības ierosinātiem teritorijas attīstības projektiem, kurus īsteno pašvaldība. Iedzīvotāju rosinātajos projektos paredzētie ieguldījumi tiek plānoti ekonomiski pamatoti, un projekta ietvaros paredzētās uzlabotās infrastruktūras ikgadējās uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 % gadā no kopējā attiecīgā projekta budžeta. Līdzdalības budžeta projektu realizācijai kopējais pieejamais finansējums tiks noteikts gadskārtējā Pašvaldības budžetā.

[2] Atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai dome gadskārtējā pašvaldības budžetā paredz finansējumu līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem, t.i., vismaz 119220,63 euro.

Aizkraukles novada 2025. gada budžetā līdzdalības budžeta projektu konkursa norisei plānots paredzēt finansējumu – 125 000 euro apmērā.

Viena lielā projekta realizācijai paredzamais finansējums līdz 30 000 euro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

[3] Likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 19. pants paredz pārejas kārtību, līdz tiek sasniegts Pašvaldību likuma 59. panta otrajā daļā noteiktais līdzdalības budžeta apmērs – vismaz 0,5 % no pašvaldības vidējiem viena gada IIN un NĪN faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem 3 gadiem:

2025. gadā – ne mazāk kā 0,1 %

2026. gadā – ne mazāk kā 0,2 %

2027. gadā – ne mazāk kā 0,3 %

2028. gadā – ne mazāk kā 0,4 %

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci[1] Sociālā ietekme – tiks veicināta sabiedrības iesaiste Pašvaldības darbā, sabiedrībai nepieciešamo iniciatīvu īstenošanai tiks rīkots projektu konkurss, kura norisi reglamentēs nolikums.

Lai veicināt pieejamu, kvalitatīvu un viedu pakalpojumu attīstību visām sabiedrības grupām novada teritorijā, ievērojot iedzīvotāju intereses, projektu konkursa kritērijiem atbilstošie un sabiedrības balsojuma rezultātā visaugstāko novērtējumu ieguvušie projekti tiks īstenoti par pašvaldības budžeta līdzekļiem.

Ieviešot pašvaldības līdzdalības budžeta projektu konkursu, Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem ģeogrāfiski attālāko reģionu iedzīvotājiem tiek mazināts atstumtības risks, radot vienādas iespējas ietekmēt savas apkārtējās vides uzlabojumus, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam, radot visiem vienādas iespējas ietekmēt apkārtējās vides uzlabojumus, veicināta savstarpējā sadarbība un sabiedrības saliedēšana, saskaņota rīcība kopējam labumam.

[2] Ietekme uz vidi – paredz ieguldījumus infrastruktūrā, paredzama pozitīva ietekme uz vidi, labiekārtojot un attīstot Pašvaldības administratīvās teritorijas. Ar šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz vidi, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kuru īstenošanas rezultātā var tikt uzlaboti kādi konkrēti apkārtējās vides apstākļi.

[3] Ietekme uz iedzīvotāju veselību – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz iedzīvotāju veselību, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kas paredzēti sabiedrības veselības uzlabošanai, piemēram, pastaigu takas, āra trenažieri u.tml.

[4] Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Pašvaldības administratīvajā teritorijā – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, taču pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs piesaistīt uzņēmējus konkursā uzvarējušo projektu realizācijai, kā arī, sakārtojot publiski pieejamas teritorijas, var atstāt pozitīvu ietekmi uz blakus esošām uzņēmējdarbības teritorijām.

[5] Ietekme uz konkurenci – konstatējama ierobežojoša ietekme uz tirgu un atbilstību brīvai un godīgai konkurencei, jo līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizēs Pašvaldība, ievērojot visus normatīvus attiecībā uz publiskā iepirkuma regulējumu, nodrošinot atbilstību brīvai un godīgai konkurencei.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām[1] Saistošo noteikumu izpildi, projektu ieviešanu, īstenošanu un uzraudzību nodrošina Pašvaldība, kā arī saistošo noteikumu piemērošanā un ar to saistītajos jautājumos persona var vērsties Pašvaldībā.

Saistošo noteikumu projekts iekļauj līdzdalības budžeta konkursa pieteikuma veidlapu, ko interesentiem jāaizpilda, un citus dokumentus atbilstoši nolikumam, lai pretendētu uz projekta idejas realizāciju.

[2] Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas, sabiedrības dalība līdzdalības budžeta konkursā ir bezmaksas. Iesniegto līdzdalības budžeta projektu ideju atbilstību noteiktajiem kritērijiem, realizācijas iespējamību izvērtē un iedzīvotāju balsošanai nodod līdzdalības budžeta konkursa vērtēšanas komisija, kura izveidota ar Pašvaldības domes lēmumu. Komisijas locekļi atlīdzību par veikto darbu komisijā nesaņem.

Projekta iesniedzējiem konsultācijas nodrošinās atbildīgo Pašvaldības struktūrvienību darbinieki savas atlīdzības ietvaros.

[3] Visas izmaksas, kas saistītas ar projekta pieteikuma sagatavošanu un iesniegšanu, sedz iesniedzējs.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem[1] Saistošie noteikumi veicinās Pašvaldības funkciju izpildi un to īstenošanā tiks iesaistīti pašvaldības administrācijas cilvēkresursi.

[2] Papildus nav nepieciešams veidot jaunas darba vietas, esošo likvidācija vai reorganizācija.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu[1] Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Pašvaldība saskaņā ar Pašvaldību likuma 62. panta pirmo daļu. Projektu konkursu izsludina, organizē un īsteno Pašvaldība.

[2] Līdzdalības budžeta projektu pieteikumus izskata komisija. Komisija virza projektu pieteikumus iedzīvotāju balsošanai. Komisija nepieņem lēmumu par to, kurš projekts tiks realizēts, to izlems iedzīvotāju balsošanas rezultāti.

[3] Noslēdzoties Konkursa balsojuma termiņam Komisija, pamatojoties uz balsošanas rezultātiem 14 kalendāro dienu laikā rakstveidā apkopo informāciju par projektiem, kuri balsošanā ir ieguvuši lielāko balsu skaitu atbilstoši nolikuma 6. punktā noteiktajam finansējuma apjomam.

Lēmumu par finansējuma piešķiršanu pieņem Pašvaldības dome, pamatojoties uz Komisijas rakstveidā sniegto informāciju.

[4] Līdzdalības budžeta projektu konkursu administrēs pašvaldības noteiktā atbildīgā Pašvaldības Centrālās pārvaldes Attīstības nodaļa. Personām veicamās darbības noteiktas saistošajos noteikumos.

[5] Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiks bezmaksas līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī (LBIS) valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portāla https://geolatvija.lv sadaļā "Līdzdalības budžets", https://geolatvija.lv/main?participation-budget=open, kuru izstrādā VARAM.

Papildus balsot varēs arī klātienē Aizkraukles novada valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centros un bibliotēkās tiem iedzīvotājiem

Informācija par līdzdalības budžeta projektu konkursu tiks ievietota Pašvaldības tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi veicinās Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

Paredzams, ka sabiedrības ierosinātajiem pašvaldības teritorijas attīstības projektiem katru gadu, sākot ar 2025. gadu, tiks paredzēts finansējums līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Līdzdalības budžeta apjoms ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, piemēram, no iedzīvotāju atsaucības un intereses līdzdarboties, kā arī no iesniegto ideju daudzuma un kvalitātes.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošajiem normatīvajiem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmAtbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts publicēts no 2025. gada 18. februāra līdz 2025. gada 4. martam Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv.

Saistošo noteikumu izstrādes gaitā rīkotas vadības apspriedes, uzklausīta citu pašvaldību pieredze, ievērotas VARAM oficiālajā tīmekļa vietnē ievietotās vadlīnijas un VARAM pārstāvju ieteikumi līdzdalības procesa ieviešanā, pašvaldības atbildīgo speciālistu ieteikumi.

Noteiktajā termiņā Pašvaldībā netika saņemti priekšlikumi.

Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Aizkraukles novada pašvaldības sabiedrības līdzdalības budžeta projektu konkursa nolikums Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Aizkraukles novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 2025/7Pieņemts: 21.03.2025.Stājas spēkā: 26.03.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 59, 25.03.2025. OP numurs: 2025/59.2
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
359467
26.03.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"