Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts zaudēs spēku 2026. gada 1. janvārī.
Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 1/2025
Alūksnē 2025. gada 10. februārī (prot. Nr. 2, 6. p.) Par Alūksnes novada pašvaldības budžetu 2025. gadam
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 48. panta pirmo un otro daļu, likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. un 17. pantu 1. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžetu 2025. gadam:
4. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžeta 2025. gada ieņēmumus atbilstoši ieņēmumu veidiem, izdevumus atbilstoši funkcionālajām un ekonomiskām kategorijām saskaņā ar 1. pielikumu. 5. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžetu 2025. gadam:
8. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžeta 2025. gada ieņēmumus atbilstoši ieņēmumu veidiem, izdevumus atbilstoši funkcionālajām un ekonomiskām kategorijām saskaņā ar 2. pielikumu. 9. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības Attīstības programmas Rīcības un Investīciju plāna izpildei novirzīto Alūksnes novada pašvaldības budžeta finansējumu saskaņā ar 3. pielikumu. 10. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības aizņēmumu un galvojumu saistības 2025. gadā: 10.1. Valsts kases aizņēmumu saistību izpildei 2 361 190 EUR, tajā skaitā: 10.1.1. kārtējie maksājumi 2 364 190 EUR saskaņā ar 4. pielikumu; 10.1.2. pēc Eiropas Savienības projektu finansējuma saņemšanas 0 EUR; 10.2. galvojumu saistību izpildei 124 737 EUR saskaņā ar 5. pielikumu. 11. Alūksnes novada pašvaldības Centrālās administrācijas Finanšu nodaļai uzdot sekot līdzi Valsts kases aizdevumu procentu likmju izmaiņām un, nepieciešamības gadījumā, veikt procentu pārrēķinu iekļaujot to Valsts kases e-pakalpojumu portāla iestādes pārskatos par attiecīgo mēnesi un, ja iespējams, nākamajos Alūksnes novada pašvaldības budžeta 2025. gadam grozījumos. 12. Pamatbudžeta un ziedojumu un dāvinājumu budžeta ieņēmumu un izdevumu daļas precizējamas budžeta izpildes gaitā. 13. Iestāžu un struktūrvienību vadītājiem piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošināt efektīvu, lietderīgu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu atbilstoši tāmēs plānotajam, lai nodrošinātu attiecīgo pašvaldības funkciju izpildi. 14. Iestāžu un struktūrvienību vadītāji ir atbildīgi par attiecīgas iestādes budžeta izpildi, tajā skaitā arī par Publisko iepirkumu likuma ievērošanu to vadītajā iestādē vai struktūrvienībā. 15. Iestāžu un struktūrvienību vadītājiem, nepieciešamības gadījumos, ir tiesības pieprasīt veikt iekšējos budžeta pārkārtojumus pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem attiecīgās iestādes vai struktūrvienības apstiprinātā budžeta ietvaros, iesniedzot pieprasījumu par budžeta pārkārtošanu Alūksnes novada pašvaldībai. 16. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
ALŪKSNES NOVADA PAŠVALDĪBAS
BUDŽETS 2025. GADAM Alūksnes novada pašvaldības Attīstības programmas 2022.–2027. gadam Rīcības un Investīciju plāna finansējums 2025. gadam Latvijas un Alūksnes novada ekonomikā 2024. gadā ārējo apstākļu ietekmē bija vērojama ekonomiskās aktivitātes samazināšanās, iekšzemes kopprodukts bija par 0,9 % mazāks nekā iepriekšējā gadā. Atsevišķās jomās ekonomiskās aktivitātes kritums bija visai būtisks, piemēram, transporta sektorā – par 8,5 %, būvniecībā – par 5,6 %, apstrādes rūpniecībā – par 4,7 % pret attiecīgo iepriekšējā gada periodu, tirdzniecības sektorā ekonomiskā aktivitāte palielinājās par 2,3 %. Finanšu ministrija un Latvijas Banka 2025. gadā prognozē iekšzemes kopprodukta pieaugumu valstī attiecīgi par 2,9 % un 2,6 %. 2024. gada pirmajā pusē inflācija samazinājās līdz 0,7 % pret iepriekšējā gada attiecīgo periodu jūlijā un augustā, taču gada pēdējos mēnešos bija vērojams neliels patēriņa cenu pieaugums līdz 2,2 % novembrī. Augstāka inflācija bija vērojama tieši pārtikas preču un pakalpojumu cenu jomā. Būvniecības cenu pieaugums gada laikā saglabājās 1,6 % –2,4 % robežās. 2024. gada laikā valstī kopumā turpinājās straujš vidējās darba samaksas pieaugums, gada pirmajos trīs ceturkšņos pārsniedzot attiecīgo iepriekšējā gada līmeni par 9 % –11 %, vispārējās valdības sektorā pat par 10 % –19 %. Samazinoties inflācijai, straujais darba samaksas pieaugums nodrošināja arī strādājošo reālās darba samaksas palielinājumu. Saskaņā ar Finanšu ministrijas prognozēm vidējā darba samaksa valstī 2025. gadā palielināsies par 6,3 %, gada vidējā inflācija būs 2,2 %. Tomēr jāņem vērā, ka, ieviešot jauno Eiropas Savienības ekonomikas pārvaldības sistēmas pamatprincipu publiskās pārvaldes izdevumu ierobežošanai, darba samaksas pieaugums vispārējās valdības sektorā 2025. gada nedrīkstēs pārsniegt 2,6 %, kas var ietekmēt arī prognozēto vidējās darba samaksas pieaugumu. Finanšu tirgū 2024. gada laikā bija vērojams kredīta procentu likmju samazinājums, Euribor 12 mēnešu likmei samazinoties no 3,5 % līdz 2,4 % gada beigās. Samazinājās arī Valsts kases aizdevumu likmes pašvaldībām, taču daudz mazākā apmērā, 10 gadu aizdevuma fiksētajai likmei samazinoties no 3,8 % gada sākumā līdz 3,6 % gada beigās (Finanšu ministrijas dati). Alūksnes novada pašvaldība turpina strādāt saskaņā ar 2021. gada 23. decembrī Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumā Nr. 367 apstiprināto Alūksnes novada attīstības programmu 2022.–2027. gadam, kas ir vidēja termiņa teritorijas attīstības plānošanas dokuments un kas nosaka prioritātes un pasākumu kopumu, atbildīgos īstenotājus un finanšu resursus pašvaldības ilgtermiņa mērķu īstenošanai. Pašvaldības darbības finansiālo pamatu veido budžets, kas ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai, kā arī teritorijas ilgtermiņa attīstībai. 2024. gadā faktiski saņemtais iedzīvotāju ienākuma nodoklis bija par 527 922 EUR lielāks nekā plānots 2024. gadam. 2025. gadā budžeta izaicinājumi saistās ar nākotnes Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanu. Alūksnes novadu veido 16 teritoriālās vienības (15 pagasti un pilsēta) ar administratīvo centru Alūksnes pilsētā. Novads aizņem 169724 ha zemes (VZD dati uz 01.01.2024.), no tās 43141 ha lauksaimniecībā izmantojamā zeme -25 %, savukārt 106606 ha meži – 63 %. Pēdējo 4 gadu laikā par 2 % samazinājusies lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība, savukārt mežu platība ir palielinājusies par 2 % (VZD aktualizētie dati uz 01.01.2025. nav pieejami). Uz 2025. gada 1. janvāri Alūksnes novadā deklarēta dzīvesvieta ir 13 878 iedzīvotājiem, Alūksnes pilsētā 6 500 iedzīvotāji. Deklarēto iedzīvotāju skaits uz 01.01.2025. Pašvaldībā turpina sarukt iedzīvotāju skaits, bet šī tendence ir novērojama gan Vidzemē, gan valstī kopumā. Alūksnes pilsētā iedzīvotāju skaita samazināšanās notiek lēnāk nekā Alūksnes novada lauku teritorijā. Pēdējā gada dati parāda to, ka iedzīvotāju skaits Alūksnes novadā kopā ir samazinājies par 337 iedzīvotājiem, savukārt Alūksnes pilsētā tas ir samazinājies par 166 iedzīvotājiem. 64,44 % (8943) no kopējā deklarēto iedzīvotāju skaita ir darbspējas vecumā, 22,94 % (3184) pēc darbspējas vecuma un 12,62 % (1751) līdz darbspējas vecumam. Deklarēto iedzīvotāju sadalījums pēc darbspējas vecuma, uz 01.01.2025. Alūksnes novadā pēc Lursoft statistikas datiem ekonomiski aktīvi uzņēmumi ir 1488. Pēc NACE klasifikatora populārākās uzņēmējdarbības nozares Alūksnes novadā ir lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības sektori, pakalpojumu nozare, vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība. Nozīmīgu lomu novada nodarbinātībā ieņem arī būvniecības, profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu un apstrādes rūpniecības nozares. Ekonomiski aktīvie uzņēmumi Alūksnes novadā, 2017.–2024. Katru gadu tiek gan reģistrēti jauni uzņēmumi, gan likvidēti uzņēmumi. 2024. gadā tika jaunreģistrēti 36 uzņēmumi novadā, savukārt likvidēti 4 uzņēmumi. Likvidēto uzņēmumu skaits ir samazinājies, salīdzinot ar 43 pērnajā gadā. Populārākās nozares, kurās tika reģistrēti uzņēmumi 2024. gadā, ir būvniecība un arhitektūra; automobiļu un motociklu remonts, tirdzniecība, transports un sauszemes pārvadājumi; ceļojumu un reklāmas aģentūras; vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; ražošana. Reģistrētie un likvidētie uzņēmumi Alūksnes novadā, 2017.–2024. Nodarbināto skaits valstī 2024. gadā būtiski nemainījās. Alūksnes novadā ir vērojama strauja bezdarba līmeņa samazināšanās – 2024. gadā bezdarba līmenis samazinājies līdz 5,1 %. Kopumā bezdarba līmenis ir zemāks nekā valstī un Vidzemes reģionā vidējais reģistrētā bezdarba līmenis. Finanšu ministrija prognozē, ka 2025. gadā nodarbināto iedzīvotāju skaits valstī saglabāsies nemainīgs. Bezdarba līmenis uz 31.12.2024, % Lai veicinātu Alūksnes novada attīstību, 2025. gadā, tāpat kā iepriekšējos gados, iespēju robežās tiks piesaistīti Eiropas Savienības fondu līdzekļi un ieplānoti pašvaldības budžeta līdzekļi Alūksnes novada attīstības programmas 2022.–2027. gadam Rīcības un Investīciju plānu realizācijai, un, ja būs nepieciešams, arī Valsts kases aizņēmuma līdzekļi projektu priekšfinansēšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem. No Alūksnes novada attīstības programmas 2022.–2027. gadam Investīciju plāna uz 2024. gada beigām kopā ir realizētas aktivitātes 34 % apmērā un 15 % apmērā ir realizācijas procesā. 2025. gadā turpināsies uzsākto projektu realizācija: 1. Interreg VI-A Igaunijas-Latvijas pārrobežu sadarbības programmas 2021.–2027. gadam projekts "Vietējo sporta kopienu aktivizēšana no pierobežas reģioniem, izmantojot pārrobežu sadarbību"/"The activation of local sport communities from border regions through cross-border cooperation" SPORTS VISIEM/ SPORTS FOR ALL. 2. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.3. pasākuma "Publiskās ārtelpas attīstība" projekts "Publiskās ārtelpas attīstīšana Alūksnes pilsētas funkcionālajā teritorijā". 3. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.3. pasākumā "Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku" projekts "Infrastruktūras izveide Alūksnē, Alūksnes novadā". 4. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" projekts "Vides pieejamības nodrošināšanai personu ar invaliditāti mājokļos". 5. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem veselības aprūpes, veselības veicināšanas un slimību profilakses pakalpojumiem, uzlabojot veselības aprūpes sistēmu efektivitāti un izturētspēju" 4.1.2.2. pasākuma "Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai" projekts "Esi vesels Bānīša zemē". 6. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.3. pasākuma "Sociālo mājokļu atjaunošana vai jaunu sociālo mājokļu būvniecība" projekts "Sociālo mājokļu atjaunošana". 7. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" projekts "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam Alūksnes pilsētā". 8. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" projekts "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana Alūksnes novadā". 9. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.6. pasākuma "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās" projekts "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana Alūksnes novadā". 10. Interreg VI-A Igaunijas–Latvijas pārrobežu sadarbības programmas 2021.–2027. gadam projekts projekts "Atklājot mantojumu – Mūsdienīgs un inovatīvs kultūras mantojuma mācību risinājums pašvaldību skolām un bērnudārziem – Mantojuma ieskauts". 11. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.6.i. investīcijas "Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde" projekts "Elektroautobusu iegāde izglītojamo mobilitātes veicināšanai un skolu tīkla sasniedzamības nodrošināšanai Alūksnes novadā". 12. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" reformu un investīciju virziena 2.3. "Digitālās prasmes" reformas 2.3.2.r. "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.1.i. investīcijas "Digitālās prasmes iedzīvotājiem t.sk. jauniešiem" projekts 2.3.2.1.i."Digitālā darba ar jaunatni sistēmas attīstība pašvaldībās". 13. Programmas "Erasmus +" 1. pamatdarbības "Jaunatnes līdzdalības projekti" projekts "Sarunu karuselis". 14. Jaunatnes politikas valsts programmas 2025.–2027. gadam iniciatīvas "Kontakts" projekts. 15. Valsts Kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas projektu konkursa "Muzeju nozares attīstības programma" projekts "Alūksnes novada muzeja pastāvīgās ekspozīcijas "Drūmākās lappuses Latvijas valsts vēsturē. Deportācijas" pārveide un modernizācija". 17. Valsts Kultūrkapitāla fonda 2024. gada 3. kultūras projektu konkursa projekts "Alūksnes Jaunās pils kāpņu telpas ziemeļu un rietumu sienas gleznojumu restaurācija un rekonstrukcija". 2025. gadā tiks uzsākta projektu realizācija: 1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.1. pasākuma "Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām" projekts "Pielāgošanās klimata pārmaiņām un plūdu risku mazināšana, veicot ilgtspējīgas infrastruktūras izveidi un atjaunošanu Alūksnes pilsētā". 2. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" projekts "Uzņēmējdarbības attīstībai nepieciešamās infrastruktūras izbūve Alūksnes novadā" (1. kārta). 3. Satiksmes ministrijas atbalsts tranzītielu sakārtošanai projekts "Pils ielas posma pārbūve Alūksnē". 4. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.3. pasākumā "Atbalsts uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras attīstībai, veicinot pāreju uz klimatneitrālu ekonomiku" projekts 1. kārtas, 2. uzsaukumā. Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
1. Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžets 1.1. Ieņēmumi Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada pamatbudžeta ieņēmumi plānoti 27 898 510 EUR apmērā un tos veido nodokļu ieņēmumi (iedzīvotāju ienākuma nodoklis, īpašuma nodoklis un azartspēļu nodoklis), nenodokļu ieņēmumi (valsts un pašvaldības nodevas, naudas sodi un sankcijas u.c.), pārējie nenodokļu ieņēmumi (pašvaldības īpašuma iznomāšana, atsavināšana u.c.), ieņēmumi no iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, kā arī transferti (mērķdotācijas, kas tiek saņemtas no atsevišķām ministrijām un pašvaldībām, un paredzētas, galvenokārt, pedagogu darba samaksai, kā arī Eiropas Savienības fondu finansēto projektu īstenošanai, ielu (ceļu) fondam un pašvaldību maksājumiem par izglītības pakalpojumiem). Plānoto aktivitāšu īstenošanai novirzīts naudas līdzekļu atlikums uz 2025. gada sākumu 4 206 812 EUR apmērā. Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžeta ieņēmumu daļu var raksturot pēc 1. tabulā apkopotiem datiem. 1. tabula Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada pamatbudžeta ieņēmumi (euro, %)
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk – IIN) ieņēmumi plānoti 9 981 674 EUR apmērā, kas ir par 200 081 EUR vairāk nekā 2024. gadā faktiski saņemts. Nekustamā īpašuma nodokļa (turpmāk – NĪN) ieņēmumi plānoti 729 699 EUR apmērā, kas ir par 203 626 EUR mazāk nekā 2024. gadā faktiski saņemts. NĪN kārtējā gada ieņēmumi plānoti 729 699 EUR apmērā, tajā skaitā par zemi 564 831 EUR, par ēkām un būvēm 117 7206 EUR un par mājokļiem 47 142 EUR. Dabas resursu nodokļa ieņēmumi plānoti 46 000 EUR apmērā, bet azartspēļu nodokļa ieņēmumi plānoti 12 600 EUR apmērā. Nenodokļu ieņēmumus 600 221 EUR apmērā veido valsts un pašvaldības nodevas, naudas sodi un sankcijas, pārējie nenodokļu ieņēmumi, ieņēmumi no pašvaldības īpašuma atsavināšanas un ieņēmumi no uzņēmējdarbības un īpašuma. Valsts budžeta transfertu ieņēmumi plānoti 14 805 735 EUR apmērā, tajā skaitā: • Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta dotācija pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām 2 976 293 EUR apmērā (periodam no 2025. gada janvāra līdz 2025. gada augustam), • Latvijas Nacionālā kultūras centra valsts budžeta dotācija mūzikas un mākslas profesionālās ievirzes izglītības pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām 234 994 EUR apmērā (periodam no 2025. gada janvāra līdz 2025. gada augustam), • Izglītības un zinātnes m ministrijas un Latvijas Nacionāla kultūras centra valsts budžeta dotācijas prognoze pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām 1 590 254 EUR apmērā (periodam no 2025. gada septembra līdz 2025. gada decembrim), • Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta dotācija skolēnu no 1. līdz 4. klases ēdināšanai 124 315 EUR apmērā, • Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta dotācija sporta pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām 313 417 EUR apmērā (periodam no 2025. gada janvāra līdz 2025. gada decembrim), • Latvijas Nacionālā kultūras centra valsts budžeta dotācija tautas māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām 31 672 EUR apmērā (12 mēnešu periodam), • Nacionālā veselības centra valsts budžeta dotācija feldšerpunktu uzturēšanai un ārstu palīgu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātām iemaksām 108 661 EUR apmērā, • Nodarbinātības valsts aģentūras valsts budžeta dotācija algotiem pagaidu sabiedriskiem darbiem 32 200 EUR apmērā (12 mēnešu periodam), • Satiksmes ministrijas valsts budžeta dotācija autoceļu (ielu) fondam un Pils ielas posmā no Kolberģa ielas līdz Kalnadruvas ielai Alūksnē, Alūksnes novadā, pārbūvei 1 493 943 EUR apmērā, • Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta dotācija asistentu nodrošināšanai personām ar invaliditāti 37 870 EUR apmērā, • Labklājības ministrijas valsts budžeta dotācija pansionāta iemītniekam, kas ievietots līdz 1998. gadam, 9 576 EUR apmērā, • Labklājības ministrijas finansējums asistenta pakalpojuma nodrošināšanai 720 000 EUR apmērā, • Labklājības ministrijas finansējums trūcīgo un maznodrošināto personu pabalstu kompensācijai 130 000 EUR apmērā, • Labklājības ministrijas finansējums vardarbībā cietušo personu rehabilitācijas pakalpojumu kompensācijai 26 882 EUR apmērā, • Labklājības ministrijas finansējums aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai bērniem ar invaliditāti 8 460 EUR apmērā, • Labklājības ministrijas finansējums supervīziju nodrošināšanai sociālajiem darbiniekiem 4 000 EUR apmērā, • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas finansējums vienotā klientu apkalpošanas centra uzturēšanai 23 452 EUR apmērā, • Valsts dotācija no pašvaldības finanšu izlīdzināšanas fonda 4 797 255 EUR apmērā, kas ir par 174 648 EUR vairāk nekā 2024. gadā faktiski saņemts, • Valsts dotācija Eiropas Savienības ārējas robežas pašvaldībām 319 137 EUR apmērā, • Izglītības un zinātnes ministrijas finansējums nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai 3 084 EUR apmērā, • Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras finansējums projektiem 470 752 EUR apmērā, • Latvijas Nacionālā kultūras centra finansējums programmai "Latvijas skolas soma" 24 540 EUR apmērā, • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības (turpmāk – VARAM) ministrijas finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam 20 000 EUR apmērā, • VARAM finansējums Eiropas Savienības fondu projektam 12 807 EUR apmērā, • Centrālās finanšu un līgumu aģentūras finansējums Eiropas Savienības struktūrfondu projektu īstenošanai 1 220 912 EUR apmērā, • EASMUS+ programmas finansējums 7 467 EUR apmērā, • Satiksmes ministrija papildu mērķdotācija pašvaldībām par īpašumā pārņemtajiem valsts vietējo autoceļu posma kilometriem 63 792 EUR apmērā. Pašvaldību budžetu transfertu ieņēmumi plānoti 127 000 EUR apmērā kā savstarpējo norēķinu ieņēmumi par izglītības iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem. Maksas pakalpojumus un citus pašu ieņēmumus 1 595 581 EUR apmērā veido ieņēmumi no budžeta iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem. Alūksnes novada pašvaldība 2025. gadā plāno piesaistīt Valsts kases aizdevuma līdzekļus Eiropas Savienības fondu projektu finansēšanai. Alūksnes novada pašvaldība izmantoja likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 39. panta nosacījumu, pārkārtojot 2025. gada pamatsummas maksājumus ap 499 000 EUR apmērā trīsdesmit vienam Valsts kases aizdevumam, novirzot izmaiņas vienmērīgi turpmākajiem gadiem. Pamatbudžeta ieņēmumi tika plānoti, ievērojot piesardzības principu. 1.2. Izdevumi Alūksnes novada pašvaldības budžets 2025 . gadam tika veidots saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes 30.03.2023. noteikumiem Nr. 1/2023 "Kārtība, kādā sadala Alūksnes novada pašvaldības budžeta līdzekļus". 2025. gadā Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumi plānoti 33 689 635 EUR apmērā, tajā skaitā: 1. izdevumi pēc funkcionālajām kategorijām 32 153 620 EUR apmērā, kas ir 95,44 % no kopējiem izdevumiem, 2. aizņēmumu pamatsummu atmaksa 1 442 172 EUR apmērā, kas ir 4,28 % no kopējiem izdevumiem, 3. līdzdalība komersantu pašu kapitālā 93 843 EUR apmērā, kas ir 0,28 % no kopējiem izdevumiem. Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžeta izdevumu daļu var raksturot pēc 2. tabulā apkopotiem datiem. 2. tabula Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada pamatbudžeta izdevumi (euro, %)
Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada pamatbudžeta izdevumu daļu pēc ekonomiskās klasifikācijas kodiem var raksturot pēc 3. tabulā apkopotiem datiem. 3. tabula Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada pamatbudžeta izdevumi pēc ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %)
Ņemot vērā Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumus Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" un Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumus Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" ar 2025. gada 1. janvāri tika pārskatīts atalgojums Alūksnes novada pašvaldības darbiniekiem, kuru atalgojums bija zem normatīvajos aktos noteikto minimālo darba algas apmēru, pirmsskolas, interešu un profesionālās ievirzes izglītības pedagogiem, kuri saņem atalgojumu no pašvaldības finansējuma, un pārējiem pašvaldības darbiniekiem, kopā šim mērķim piešķirts finansējuma 364 496 EUR apmērā. Eiropas Savienības fonda projektu līdzfinansējumam paredzēts finansējums 607 119 EUR apmērā un Valsts kases aizdevuma līdzekļi 1 584 313 EUR apmērā. 1.2.1. Izpildvaras un likumdošanas institūcijas Funkcionālajā kategorijā "Izpildvaras un likumdošanas institūcijas" iekļauti Alūksnes novada pašvaldības domes deputātu, komiteju un komisiju, Alūksnes novada pašvaldības administrācijas, Alūksnes novada pagastu apvienības pārvaldes, Alūksnes novada Dzimtsarakstu nodaļas, vienoto valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centru darbības, Alūksnes novada pašvaldības parāda (aizņēmumu apkalpošana, procentu maksājumi) maksājumu nodrošināšana, pabalsti pagastu padomju priekšsēdētājiem, Alūksnes novada vēlēšanu komisijas darba un pašvaldību vēlēšanās procesa nodrošināšana un pašvaldības līdzekļi neparedzētiem gadījumiem. Funkcionālās kategorijas "Izpildvaras un likumdošanas institūcijas" 2025. gada finansējuma izdevumu nodrošināšanai struktūra pa institūcijām apkopota 1. attēlā 1. attēls Izpildvaras un likumdošanas institūciju 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda Alūksnes novada pašvaldības Centrālās administrācijas darbības nodrošināšana – 1 485 434 EUR, kas ir 45,57 % no funkcionālās kategorijas "Izpildvaras un likumdošanas institūcijas" plānotā finansējuma. Otra lielāka izdevumu pozīcija ir pašvaldības parāda maksājumu nodrošināšana (Valsts kases aizdevumu apkalpošana un procentu maksājumi) – 1 056 730 EUR, kas ir 32,42 % no funkcionālās kategorijas "Izpildvaras un likumdošanas institūcijas" plānotā finansējuma. Funkcionālās kategorijas "Izpildvaras un likumdošanas institūcijas" struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopota 2. attēlā. 2. attēls Izpildvaras un likumdošanas institūciju 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi atlīdzības nodrošināšanai 1 770 914 EUR, kas ir 54,33 % no funkcionālajai kategorijai "Izpildvaras un likumdošanas institūcijas" plānotā finansējuma. Sociālajos pabalstos paredzēts finansējums bijušajiem pagastu padomju priekšsēdētājiem, lai nodrošinātu ikmēneša pabalstus kā starpību starp valstī noteiktajām divām minimālajām mēneša darba algām un piešķirto vecuma pensiju, pamatojoties uz Republikas pilsētas domes un novada domes deputāta statusa likumu. 1.2.2. Sabiedriskā kārtība un drošība Funkcionālajā kategorijā "Sabiedriskā kārtība un drošība" iekļauti Alūksnes novada Pašvaldības policija, ugunsdrošības pasākumi Liepnas pagastā, atskurbtuves pakalpojuma nodrošināšana un, kopš 2024. gada, pasākumi civilās aizsardzības nodrošināšanai, Alūksnes novada ugunsdrošības hidrantu uzturēšanai. Funkcionālās kategorijas "Sabiedriskā kārtība un drošība" 2025. gada finansējuma struktūra pa institūcijām apkopota 3. tabulā. 3. tabula Sabiedriskās kārtības un drošības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %)
Funkcionālās kategorijas "Sabiedriskā kārtība un drošība" 2025. gada finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopota 3. attēlā. 3. attēls Sabiedriskās kārtības un drošības institūciju 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi pamatlīdzekļu iegādei 382 721 EUR, kas sastāda 69,53 % no funkcionālās kategorijas "Sabiedriskā kārtība un drošība" plānotā finansējuma. Alūksnes novada Pašvaldības policijai pamatlīdzekļu iegādes finansējums plānots 70 364 EUR apmērā, no tiem 56 600 EUR paredzēti iestādes operatīva transportlīdzekļa iegādei. Alūksnes novada Pašvaldības policijas tāmē paredzēts finansējums Alūksnes novada pašvaldības 26.10.2023. noteikumos Nr. 10/2023 "Sabiedrības iesaistei sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā" paredzētai atlīdzībai 1000 EUR apmērā. Civilās aizsardzības pasākumu nodrošināšanai novirzīts papildus piešķirtais valsts finansējums, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 33. panta pirmās daļas 3. punktu kā vienai no piecām Eiropas Savienības ārējās robežas pašvaldībai. Ugunsdrošības pasākumi Liepnas pagastā iekļauj sevī pasākumu kopumu līdz Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ierašanās brīdim notikuma vietā. Atskurbināšanas autonomu funkciju Alūksnes novada pašvaldība nodrošina pakalpojuma līguma ietvaros. 1.2.3. Ekonomiskā darbība Funkcionālajā kategorijā "Ekonomiskā darbība" iekļauta nodarbinātības pasākumu nodrošināšana, mežu apsaimniekošana, būvniecības procesa kontrole Alūksnes novada teritorijā, Alūksnes novada pašvaldības autoceļu (ielu) infrastruktūras būvniecība un uzturēšana, Alūksnes novada pašvaldības sakaru sistēmas uzturēšana, tūrisms, projektu ieviešanas un uzņēmējdarbības atbalsta pasākumi. 4. attēls Ekonomiskās darbības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Nodarbinātības pasākumi" paredzēts finansējums pasākumiem, kas tiek īstenoti sadarbībā ar Nodarbinātības valsts aģentūru, 65 214 EUR apmērā, tajā skaitā algotiem pagaidu sabiedriskiem darbiem 34 757 EUR apmērā un skolēnu nodarbinātības pasākumam vasarā 30 457 EUR apmērā. Funkcionālajā kategorijā "Mežu apsaimniekošana" paredzēts finansējums Alūksnes novada pašvaldībai piederošo mežu apsaimniekošanai, jaunstādu kopšanai un meža zemju taksācijai (pašvaldības iestāde "SPODRA"). Būvniecības procesa kontroli Alūksnes novada teritorijā veic pašvaldības iestāde "Būvvalde". Funkcionālajā kategorijā "Autoceļu (ielu) infrastruktūras uzturēšana" paredzēts finansējums ceļu un/vai ielu būvdarbu projektēšanai, būvdarbu veikšanai un autoceļu (ielu) uzturēšanai no valsts budžeta dotācijas un pašvaldības finansējuma šādiem mērķiem un šādā apmērā: 1. Alūksnes pilsētas satiksmes drošības pasākumiem 170 000 EUR apmērā; 2. Alūksnes novada pagastu apvienības pārvaldes ceļu uzturēšanai (no pašvaldības finansējuma) 108 873 EUR apmērā; 3. Alūksnes novada pašvaldības autoceļu (ielu) uzturēšanai no valsts budžeta finansējuma 954 526 EUR apmērā; 4. Satiksmes ministrijas finansējums un pašvaldības līdzfinansējums Pils ielas no Kolberģa ielas līdz Kalnadruvas ielai pārbūvei 962 012 EUR apmērā; 5. Pašvaldības īpašumā pārņemto valsts vietējo autoceļu posmu uzturēšanai 127 584 EUR apmērā. Funkcionālajā kategorijā "Alūksnes novada sakaru sistēmas uzturēšana" paredzēts finansējums Alūksnes novada pašvaldības iestāžu centrālās sakaru sistēmas uzturēšanai, datu uzglabāšanai (serveris) un pārraidīšanas nodrošināšanai (interneta pieslēgums). Funkcionālajā kategorijā "Tūrisms" paredzēts finansējums Alūksnes Tūrisma informācijas centra darbības nodrošināšanai. Funkcionālajā kategorijā "Projektu ieviešanas un uzņēmējdarbības atbalsta pasākumi" paredzēts finansējums investīciju projektu sagatavošanas un ieviešanas pasākumu nodrošināšanai un dažādu fondu projektu līdzfinansējumam (nesadalīts konkrētiem projektiem). 5. attēls Projektu ieviešanas un uzņēmējdarbības atbalsta pasākumu 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālās kategorijas "Ekonomiskā darbība" 2025. gada finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopota 6. attēlā. 6. attēls Ekonomiskās darbības 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi pamatlīdzekļu iegādei (būvprojektu izstrāde un objektu būvuzraudzība) 1 925 649 EUR, kas ir 56,25 % no funkcionālās kategorijas "Ekonomiskā darbība" plānotā finansējuma, otrajā vietā ir izdevumi precēm un pakalpojumiem 1 125 495 EUR, kas ir 32,88 % no funkcionālās kategorijas "Ekonomiskā darbība" plānotā finansējuma. Sociālajos pabalstos paredzēts finansējums bezdarbnieku nodarbinātībai algotos pagaidu sabiedriskajos darbos. 1.2.4. Vides aizsardzība Funkcionālajā kategorijā "Vides aizsardzība" paredzēts finansējums bioloģiskās daudzveidības un ainavas aizsardzībai, tajā skaitā: 1. Lietus ūdens attīrīšanas izdevumu kompensācijai (dotācija SIA "RŪPE") 24 500 EUR apmērā, 2. Dabas resursu nodokļa ietvaros paredzēto pasākumu īstenošanai 55 664 EUR apmērā, 3. Zaļo un dārza atkritumu kompostēšanas laukuma Alūksnes novadā uzturēšanai 17 749 EUR apmērā, 4. Tabakas izstrādājumu ar filtru (TIF) apsaimniekošana 183 EUR apmērā. Funkcionālās kategorijas "Vides aizsardzība" 2025. gada finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopota 7. attēlā. 7. attēls Vides aizsardzības 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi par precēm un pakalpojumiem 57 964 EUR, kas ir 59,09 % no funkcionālās kategorijas "Vides aizsardzība" plānotā finansējuma, otrajā vietā ir izdevumi dotācijām 24 500 EUR, kas ir 24,98 % no funkcionālās kategorijas "Vides aizsardzība" plānotā finansējuma. Dabas resursu nodokļa izlietojums atrunāts Dabas resursu nodokļa likuma 29. pantā. 1.2.5. Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana Funkcionālajā kategorijā "Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana" paredzēts finansējums Alūksnes novada pašvaldībai piederošo mājokļu (dzīvokļu, ēku, būvju) apsaimniekošanai, Alūksnes novada teritorijas apsaimniekošanai, ūdensapgādes (kanalizācijas) organizēšanai, ielu apgaismojuma apsaimniekošanai, nekustamā īpašuma uzmērīšanai, ierakstīšanai Zemesgrāmatā, ģeodēziskā tīkla uzturēšanai u.c. 8. attēls Teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Mājokļu (dzīvokļu, ēku) apsaimniekošana" paredzēts finansējums: 1. pašvaldībai piederošo dzīvokļu un māju apsaimniekošanai, brīvo dzīvokļu uzturēšanai 84 059 EUR apmērā; 2. pašvaldībai piederošo administratīvo ēku (Dārza iela 11, Ojāra Vācieša iela 2A u.c. Alūksnē, Alūksnes novadā) apsaimniekošanai (pašvaldības iestāde "SPODRA") 180 864 EUR apmērā; 3. Mārkalnes pagasta ēkas "Pūcīte" siltumapgādes pakalpojuma nodrošināšanai 16 417 EUR apmērā. Funkcionālajā kategorijā "Teritoriju apsaimniekošana" paredzēts finansējums Alūksnes novada pagastu teritoriju apsaimniekošanai, aizsargājamās ainavu apvidus "Veclaicene" teritorijas uzturēšanai, Alūksnes pilsētas teritorijas, sporta būvju (Alūksnes Pilssalas stadions, Ziemas sporta un atpūtas centrs "Mežinieki"), strūklaku un publisko tualešu uzturēšanai (pašvaldības iestāde "SPODRA"), Alūksnes novada publisko ezeru apsaimniekošanai (pašvaldības iestāde "ALJA"), ainavu arhitekta ieceru nodrošināšanai, autotransporta vienību atjaunošanai, ERAF projekta "Infrastruktūras izveide Alūksnē, Alūksnes novadā" (Alsviķu ielas infrastruktūra Alūksnē) un "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam Alūksnes pilsētā" (Ezermalas iela Alūksnē) īstenošanai. 9. attēls Teritoriju apsaimniekošanas 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Ūdensapgādes (kanalizācijas) organizēšana" paredzēts finansējums šādiem mērķiem un šādā apmērā: 1. projektu konkursa nekustamā īpašuma pieslēgšanai centralizētajai ūdensapgādes un/vai kanalizācijas sistēmai, tajā skaitā iepriekšējos gados iesāktiem projektiem, 16 877 EUR apmērā; 2. decentralizēto kanalizācijas sistēmu reģistrēšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 27. jūnija noteikumiem Nr. 384 "Noteikumi par decentralizēto kanalizācijas sistēmu apsaimniekošanu un reģistrēšanu" 9 000 EUR apmērā. Funkcionālajā kategorijā "Ielu apgaismojuma apsaimniekošana" paredzēts finansējums Alūksnes pilsētas un Alūksnes novada pagastu ielu apgaismojuma apsaimniekošanai. 10. attēls Ielu apgaismojuma apsaimniekošanas 2025. gada finansējuma struktūra pa teritorijām (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Ielu apgaismojuma apsaimniekošana" paredzētais finansējums pēc ekonomiskās klasifikācijas kodiem plānots elektroenerģijas un remontdarbu izdevumu nodrošināšanai 74 890 EUR apmērā, kā arī ielu apgaismojuma atjaunošanai un papildināšanai Alūksnes novada pagastos 139 400 EUR apmērā. Funkcionālajā kategorijā "Pārējā teritoriju un mājokļu apsaimniekošana" paredzēts finansējums nekustamā un kustamā īpašuma atsavināšanas procesam, iepriekšējo gadu atsavināšanas procesā iegūto līdzekļu atlikums (līdz Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumam par piešķiršanu un pārkārtošanu konkrētam mērķim), iepriekšējo gadu finansējuma atlikums Alūksnes novada pagastu teritoriālo vienību infrastruktūras un vides kvalitātes uzlabošanai (līdz Finanšu komitejas lēmumam par piešķiršanu un pārkārtošanu attiecīgajai struktūrvienībai), nekustamā īpašuma uzmērīšanai un ierakstīšanai Zemesgrāmatā, ģeodēziskā tīkla uzturēšanai, biedru maksām biedrībām, kurās Alūksnes novada pašvaldība ir biedrs, dzīvnieku patversmes pakalpojumam, Alūksnes novada pašvaldības administrācijas autotransporta uzturēšanai, zemes lietošanas tiesību nodrošināšanai un sabiedrības līdzdalības budžetam. 11. attēls Pārējās teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Alūksnes novada pagastu teritoriālo vienību infrastruktūras un vides kvalitātes uzlabošana" ir plānots iepriekšējo gadu neizlietotā finansējuma atlikums, tādejādi pilnā apjomā tiks izpildīti Alūksnes novada domes 25.01.2018. noteikumi Nr. 1/2018 "Par Alūksnes novada pagastu teritoriālo vienību infrastruktūras un vides kvalitātes uzlabošanas mērķprogrammu 2018.–2023. gadam". Funkcionālajā kategorijā "Jaunlaicenes industriālās teritorijas uzturēšana" tiek uzkrāti nomas ieņēmumi no industriālās teritorijas nomas un par to izlietojumu tiks lemts atsevišķi. Funkcionālajā kategorijā "Nekustamā īpašuma uzturēšana" paredzēts finansējums neapdzīvoto nekustamo īpašumu elektroapgādes pieslēguma nodrošināšanai, nekustamā īpašuma uzturēšanai, nekustamā īpašuma (kas nav nodots konkrētai iestādei) apdrošināšanai, dažādu būvprojektu un /vai apliecinājuma karšu izstrādei. Funkcionālajā kategorijā "Nekustamā īpašuma uzmērīšana un ierakstīšana Zemesgrāmatā" paredzēts finansējums Alūksnes novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu uzmērīšanai dabā, dokumentu sakārtošanai un šo īpašumu ierakstīšanai Zemesgrāmatā uz Alūksnes novada pašvaldības vārda. Funkcionālajā kategorijā "Atsavināšanas procesa nodrošinājums" attiecina izdevumus (piemēram: tirgus vērtības noteikšana u.c.) par nekustamajiem īpašumiem, par kuriem pieņemts Alūksnes novada pašvaldības domes lēmums par atsavināšanu. Līdzekļi tiks izdalīti konkrētam mērķim ar atsevišķu Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumu pēc atsavināšanas līdzekļu ieskaitīšanas pašvaldības bankas kontos. Funkcionālajā kategorijā "Ģeodēziskās izpētes, ģeodēziskā tīkla uzturēšana" paredzēts finansējums ģeodēziskā tīkla uzturēšanai, ģeotehniskās izpētes pakalpojumam, Strūves ģeodēziskā tīkla uzturēšanai. Funkcionālajā kategorijā "Autotransporta uzturēšana" paredzēts finansējums četru automašīnu uzturēšanai, kuras pēc pieprasījuma izmanto Alūksnes novada pašvaldības iestādes. Funkcionālajā kategorijā "Dzīvnieku patversmes pakalpojumi" paredzēts finansējums klejojošo suņu un kaķu izķeršanas, sterilizācijas, kastrācijas un citu saistītu pakalpojumu nodrošināšanai. Funkcionālajā kategorijā "Deleģēti uzdevumi" paredzēts finansējums nevalstiskajām organizācijām un biedrībām ar līgumu deleģēto uzdevumu izpildei. Funkcionālajā kategorijā "Alūksnes pilsētas svētku noformējums" paredzēts finansējums Alūksnes pilsētas noformējuma papildinājumam tradicionālajos svētkos: Ziemassvētki un Jaunais gads, Lieldienas, Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas diena, Alūksnes pilsētas svētki, Lāčplēša diena un Latvijas Republikas Proklamēšanas diena. Funkcionālajā kategorijā "Pārējā tautsaimniecība" paredzēts finansējums biedru maksām biedrībai "Latvijas Pašvaldību savienība", biedrībai "Latvijas Pašvaldību izpilddirektoru asociācija", biedrībai "Alūksnes lauku partnerība", biedrībai "Reģionālās attīstības centru apvienība", sakaru nodrošināšanai videonovērošanas sistēmai Alūksnes Muižas parkā, sadarbības līguma ar valsts akciju sabiedrību "Ceļu satiksmes drošības direkcija" nodrošināšanai, tautsaimniecības rakstura sludinājumu publicēšanai laikrakstos, valsts nodevas par izpildu dokumentu iesniegšanu, zemes nomas maksājumi (7. Siguldas kājnieku pulka piemineklis u.c.), pievienotās vērtība nodokļa maksājumiem, sabiedrības līdzdalības budžetam, kas tiks piešķirts saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības 27.06.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 26/2024 "Alūksnes novada pašvaldības līdzdalības budžeta nolikums". Funkcionālās kategorijas "Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana" 2025. gada finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopota 12. attēlā. 12. attēls Teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi pamatkapitāla veidošanai 2 036 786 EUR, kas ir 41,73 % no funkcionālās kategorijas "Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana" plānotā finansējuma, otrajā vietā ir izdevumi precēm un pakalpojumiem 1 571 600 EUR, kas ir 32,20 % no funkcionālās kategorijas "Teritoriju un mājokļu apsaimniekošana" plānotā finansējuma. 1.2.6. Veselība Funkcionālajā kategorijā "Veselība" paredzēts finansējums feldšeru – vecmāšu punktu darbības nodrošināšanai Alūksnes novada teritorijā, rezidentiem – stipendiātiem veselības jomā. 13. attēls Veselības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Alūksnes novadā izveidoti 7 feldšeru – vecmāšu punkti, no kuriem 5 saņem Nacionālā Veselības dienesta līdzfinansējumu, divus feldšeru – vecmāšu punktus (Kalncempju un Ilzenes pagastā) finansē Alūksnes novada pašvaldība. 2025. gada budžetā paredzēts finansējums diviem rezidentiem – stipendiātiem veselības jomā. Funkcionālās kategorijas "Veselība" 2025. gada finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopota 14. attēlā. 14. attēls Veselības 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi atlīdzībai 95 174 EUR, kas ir 58,98 % no funkcionālās kategorijas "Veselība" plānotā finansējuma, otrajā vietā ir izdevumi precēm un pakalpojumiem 34 590 EUR, kas ir 21,43 % no funkcionālās kategorijas "Veselība" plānotā finansējuma. 1.2.7. Atpūta, kultūra, sports Funkcionālajā kategorijā "Atpūta, kultūra, sports" paredzēts finansējums Alūksnes novada sporta pasākumiem, Alūksnes Sporta centra daļējai uzturēšanai, pašvaldības atbalstam sporta sasniegumu veicināšanai, Alūksnes novada bibliotēkas, Alūksnes novada muzeja, Alūksnes novada Kultūras centra uzturēšanai un tautas kolektīvu darba nodrošināšanai, Alūksnes novada kultūras pasākumu nodrošināšanai, Alūksnes novada viesu uzņemšanai, sabiedrisko attiecību pasākumiem, novada reklāmas pasākumiem, Alūksnes pilsētas svētkiem u.c. pasākumu īstenošanai. 15. attēls Atpūtas, kultūras, sporta 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Sports un atpūta" paredzēts finansējums Alūksnes novada sporta pasākumiem, Alūksnes Sporta centra daļējai uzturēšanai, pašvaldības atbalstam sporta sasniegumu veicināšanai, Igaunijas–Latvijas (EST-LAT) pārrobežas programmas projekta "Sports visiem" īstenošanai. 16. attēls Sporta un atpūtas 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Alūksnes novada sporta pasākumi" paredzēts finansējums: 1. Latvijas un Alūksnes novada čempionātiem basketbolā, galda tenisā, džudo, orientēšanā, Latvijas pump track čempionātam u.c.; 2. tautas sporta pasākumiem, kā parka skrējienu seriāls, krosa skriešanas seriāls "Mizojam ka prieks", kalnu velosipēdistu sacensības "Līkloči papardēs", Liepnas nakts volejbols, suņu sporta sacensību seriāls, "Kristera kausa" izcīņa pludmales volejbolā, sporta dienas Zaķusalā, sporta un prāta spēles "Ilzene 2024", disku golfa sacensības "Mežinieku kauss", Mamanet sacensības, tradicionāls Ziemassvētku paskrējiens u.c.; 3. starptautiska mēroga sacensībām autorallijā "Rally Alūksne 2026", Latvijas 3 x 3 basketbola posma sacensībām, Eiropas čempionātam ūdens motosportā, džudo Ziemassvētku turnīram, makšķerēšanā "Ilgāja zivtiņa 2025", Latvijas kausam triatlonā, VIVUS MTB kalnu velosacensībām u.c.; 4. novada sportistu dalībai sacensībās. Funkcionālajā kategorijā "Bibliotēkas" paredzēts finansējums Alūksnes novada bibliotēkas uzturēšanai. 17. attēls Alūksnes novada bibliotēkas 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi atlīdzības nodrošināšanai 352 864 EUR, kas ir 66,20 % no funkcionālās kategorijas "Bibliotēkas" plānotā finansējuma. Funkcionālajā kategorijā "Muzeji" paredzēts finansējums Alūksnes novada muzeja ar divām struktūrvienībām: Jaunlaicenes muižas muzejs "Malēnieša pasaule" un Viktora Ķirpa Ates muzeja "Vidzemes lauku sēta". 18. attēls Funkcionālās kategorijas "Muzeji" 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi Alūksnes novada muzejam 323 212 EUR, kas ir 82,73 % no funkcionālās kategorijas "Muzeji" plānotā finansējuma. 19. attēls Funkcionālās kategorijas "Muzeji" 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais pēc izdevumu īpatsvara postenis ir atlīdzības nodrošināšanai 215 052 EUR, kas ir 55,04 % no funkcionālās kategorijas "Muzeji" plānotā finansējuma. Otrais lielākais izdevumu postenis ir precēm un pakalpojumiem – 171 382 EUR, kas ir 43,87 % no funkcionālās kategorijas "Muzeji" plānotā finansējuma. Funkcionālajā kategorijā "Kultūras centri, tautas, kultūras un saieta nami" paredzēts finansējums Alūksnes novada Kultūras centra uzturēšanai. 20. attēls Kultūras centra, tautas, kultūras un saieta namu 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) 21. attēls Kultūras centra, tautas, kultūras un saieta namu 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielāko izdevumu daļu sastāda izdevumi atlīdzībai 331 473 EUR, kas ir 52,78 % no funkcionālās kategorijas "Kultūras centri, tautas, kultūras un saieta nami" plānotā finansējuma. Otrais lielākais izdevumu apjoms ir preču un pakalpojumu iegādei 286 858 EUR, kas ir 45,68 % no funkcionālās kategorijas "Kultūras centri, tautas, kultūras un saieta nami" plānotā finansējuma, tajā skaitā pasākumu īstenošanai 114 376 EUR, kas ir 39,87 % no ekonomiskās klasifikācijas koda "Preces un pakalpojumi" plānotā finansējumā. Alūksnes novada Kultūras centrs trešo gadu rīkos konkursu pasākumu dažādošanai ar novada komersantu iesaisti, šim mērķim paredzot 6000 EUR. Funkcionālajā kategorijā "Pārējie citur neklasificētie kultūras pasākumi" paredzēts finansējums Alūksnes novada Kultūras centra tautas kolektīvu darba nodrošinājumam, Alūksnes novada kultūras pasākumiem, sabiedrisko attiecību pasākumiem, Alūksnes novada viesu uzņemšanai, Alūksnes pilsētas svētku norisei, Alūksnes novada reklāmas pasākumiem, apbalvojumam "Pagodinājums", novada pagastu tradīciju pasākumiem. 22. attēls Pārējo citur neklasificēto kultūras pasākumu 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Alūksnes novada Kultūras centra tautas kolektīvi" paredzēts finansējums māksliniecisko kolektīvu darba nodrošinājumam. Funkcionālajā kategorijā "Novada kultūras pasākumi" paredzēts finansējums novada mēroga kultūras pasākumiem. Funkcionālajā kategorijā "Novada viesu uzņemšana" paredzēts finansējums viesu delegāciju, citu pašvaldību kolēģu uzņemšanai. Funkcionālajā kategorijā "Sabiedrisko attiecību pasākumi" paredzēts finansējums sabiedrisko attiecību veidošanai, iedzīvotāju informēšanai un Alūksnes novada informatīvā izdevuma "Alūksnes Novada Vēstis" izdošanai un izplatīšanai, apbalvojumam "Zelta bite", kā arī domes reprezentatīvajiem izdevumiem. Funkcionālajā kategorijā "Valsts budžeta mērķdotācija tautas kolektīvu vadītāju atlīdzībai" paredzēts finansējums Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 649 "Kārtība, kādā pašvaldībām aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju (turpmāk – mērķdotācija) māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām" izpildei. Funkcionālajā kategorijā "Novada pagastu tradīciju pasākumi" paredzēts finansējums vēsturiski izveidoto pagastu tradīciju kopšanai. Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde pēc saviem ieskatiem piešķir finansējumu tradīcijām. Funkcionālajā kategorijā "Apbalvojums "Pagodinājums"" paredzēts finansējums Alūksnes novada svinīgā pasākuma organizēšanai un pašvaldības apbalvojumu pasniegšanai izglītības, kultūras, sporta un uzņēmējdarbības nozarēs. Funkcionālajā kategorijā "Novada reklāmas pasākumi" paredzēts finansējums Alūksnes novada un lielāko novada pasākumu reklamēšanai valsts un starptautiskajā mērogā. Funkcionālajā kategorijā "Alūksnes pilsētas svētki" paredzēts finansējums svētku norisei atbilstoši svētku programmai un aktivitātēm. 1.2.8. Izglītība Funkcionālajā kategorijā "Izglītība" paredzēts finansējums visiem izglītības līmeņiem, papildu izglītības pakalpojumiem, investīciju projektu, Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku, kas norisināsies no 2025. gada 5. līdz 13. jūlijam, nodrošināšanai. 23. attēls Izglītības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %) Pēc īpatsvara lielākais finansējums ir pamata un vispārējās izglītības nodrošināšanai 5 443 879 EUR, kas ir 43,43 % no funkcionālās kategorijas "Izglītība" plānotā finansējuma, otra pozīcija pēc finansējuma īpatsvara ir pirmsskolas izglītības nodrošināšanai 2 938 291 EUR, kas ir 23,44 % no funkcionālās kategorijas "Izglītība" plānotā finansējuma, trešā pozīcija pēc finansējuma īpatsvara ir papildu izglītības pakalpojumu nodrošināšanai 1 903 212 EUR, kas ir 15,18 % no funkcionālās kategorijas "Izglītība" plānotā finansējuma. 1.2.8.1. Pirmsskolas izglītība Funkcionālajā kategorijā "Pirmsskolas izglītība" paredzēts finansējums pirmsskolas izglītības iestāžu un pirmsskolas izglītības grupu uzturēšanai bez finansējuma ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai un skolēnu pārvadājumiem. 4. tabula Pirmsskolas izglītības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %)
Pirmsskolas izglītību Alūksnes novadā uz 2025. gada sākumu nodrošina piecas pirmsskolas izglītības iestādes un trīs pamata un vispārējas izglītības iestādes. 24. attēls Pirmsskolas izglītības 2025. gada finansējuma struktūra pa teritorijām (euro, %, bez finansējuma prognozes) Pirmsskolas izglītības izdevumi tiek segti no valsts mērķdotācijas līdzekļiem (pedagogu, kuri nodarbināti bērnu no piecu gadu vecumā apmācībā un bērnu speciālās izglītības programmu apmācībā, atlīdzība), pašvaldības 2025. gada asignējumiem un iestāžu 2024. gada līdzekļu atlikuma. 25. attēls Pirmsskolas izglītības 2025. gada finansēšanas avotu struktūra (euro, %) Lielākais īpatsvars pirmsskolas izglītības finansēšanas avotos ir Alūksnes novada pašvaldības asignējumiem 1 972 848 EUR, kas ir 67,14 % no pirmsskolas izglītības 2025. gada finansējuma kopsummas. 26. attēls Pirmsskolas izglītības 2025. gada finansēšanas struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars pirmsskolas izglītības izdevumos ir atlīdzības nodrošināšanai 2 616 414 EUR, kas ir 89,05 % no pirmsskolas izglītības 2025. gada plānotā finansējuma. Pamatlīdzekļu iegādei plānoti 145 924 EUR, tajā skaitā telpu kapitālais remonts 144 524 EUR, inventāra iegādei 1400 EUR. 1.2.8.2. Pamata un vispārējā izglītība Funkcionālajā kategorijā "Pamata un vispārējā izglītība" paredzēts finansējums pamatskolu, vidusskolu un ģimnāzijas uzturēšanai bez finansējuma ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai, dienesta viesnīcas pakalpojuma nodrošināšanai, skolēnu pārvadājumiem un asistenta pakalpojumiem. Funkcionālajā kategorijā paredzēts finansējums pašvaldības un Eiropas Savienības fondu investīciju projektu īstenošanai izglītības jomā. 5. tabula Pamata un vispārējās izglītības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %)
Pamata un vispārējo izglītību Alūksnes novadā nodrošina divas Alūksnes pilsētas izglītības iestādes un divas Alūksnes novada pagastu izglītības iestādes. 27. attēls Pamata un vispārējās izglītības 2025. gada finansējuma struktūra pa teritorijām (euro, %, bez finansējuma prognozes) Pamata un vispārējās izglītības izdevumi tiek segti no valsts mērķdotācijas līdzekļiem (pedagogu atlīdzība), pašvaldības 2025. gada asignējumiem, budžeta iestāžu ieņēmumiem (telpu nomas u.c.) un iestāžu 2024. gada līdzekļu atlikuma. 28. attēls Pamata un vispārējās izglītības 2025. gada finansēšanas avotu struktūra (euro, %) Lielākais īpatsvars pamata un vispārējās izglītības finansēšanas avotos ir valsts mērķdotācijai 3 531 132 EUR, kas ir 64,86 % no pamata un vispārējās izglītības 2025. gada finansējuma kopsummas. Otrais pēc īpatsvara ir pašvaldības 2025. gada finansējums 1 120 647 EUR, kas ir 20,59 % no pamata un vispārējās izglītības 2025. gada finansējuma kopsummas. 29. attēls Pamata un vispārējās izglītības ES fondu izdevumu struktūra pa projektiem (euro, %) 2025. gadā Alūksnes novada pašvaldība turpina īstenot Eiropas Savienības fonda projektu "Publiskās ārtelpas attīstīšana Alūksnes pilsētas funkcionālajā teritorijā". 30. attēls Pamata un vispārējās izglītības finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars pamata un vispārējās izglītības izdevumos ir atlīdzības nodrošināšanai 4 203 184 EUR, kas ir 77,21 % no pamata un vispārējās izglītības 2025. gada plānotā finansējuma, otrais pēc īpatsvara izdevumu veids ir pamatlīdzekļu iegāde un izveidošana 684 694 EUR, kas ir 12,58 % no pamata un vispārējās izglītības 2025. gada plānotā finansējuma. 1.2.8.3. Profesionālās ievirzes izglītība Funkcionālajā kategorijā "Profesionālās ievirzes izglītība" paredzēts finansējums Alūksnes Mākslas skolas, Alūksnes Mūzikas skolas, Alūksnes Sporta skolas uzturēšanai. 31. attēls Profesionālās ievirzes izglītības 2025. gada finansējuma struktūra pa iestādēm un pasākumiem (euro, %, ar finansējuma prognozi) Lielākais īpatsvars ir finansējumam Alūksnes Sporta skolas uzturēšanai 623 391 EUR, kas ir 49,19 % no profesionālās ievirzes izglītībai 2025. gada plānotā finansējuma. Otrā vietā pēc īpatsvara ir Alūksnes Mūzikas skolas uzturēšana 428 870 EUR, kas ir 33,84 % no profesionālās ievirzes izglītībai 2025. gada plānotā finansējuma. 32. attēls Profesionālās ievirzes izglītības 2025. gada finansējuma struktūra pa finansēšanas avotiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir valsts budžeta mērķdotācijai 670 556 EUR apmērā, kas ir 52,91 % no profesionālās ievirzes izglītībai 2025. gada plānotā finansējuma. Otrais pēc īpatsvara ir pašvaldības finansējums 425 788 EUR, kas ir 33,60 % no profesionālās ievirzes izglītībai 2025. gada plānotā finansējuma. 33. attēls Profesionālās ievirzes izglītības 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars profesionālās ievirzes izglītības izdevumos ir atlīdzībai 1 008 980 EUR, kas ir 79,61 % no profesionālās ievirzes izglītības 2025. gada plānotā finansējuma. Ekonomiskās klasifikācijas kodā "Atmaksa valsts budžetam" paredzēta 2024. gadā neizlietotā finansējuma sporta profesionālās ievirzes pedagogu darba samaksai atmaksa valstij, saskaņā ar noslēgto līgumu. 1.2.8.4. Interešu izglītība Funkcionālajā kategorijā "Interešu izglītība" paredzēts finansējums profesionālās ievirzes izglītības iestādēm interešu stundu nodrošinājumam, jaunatnes darba nodrošinājumam Alūksnes novadā un Alūksnes Bērnu un jauniešu centra uzturēšanai un metodiskā darba nodrošināšanai interešu izglītības jomā. 6. tabula Interešu izglītības 2025. gada finansējuma struktūra (euro, %)
Vislielākais pēc īpatsvara finansējums piešķirts Alūksnes Bērnu un jauniešu centram, kas īsteno lielāku daļu interešu programmu Alūksnes pilsētā un novadā. 34. attēls Interešu izglītības 2025. gada finansējuma struktūra pa finansēšanas avotiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pašvaldības finansējumam 219 453 EUR, kas ir 44,40 % no interešu izglītībai 2025. gadā plānotā finansējuma. Mācību stundu sadali pa izglītības iestādēm un interešu izglītības programmām veic Alūksnes Bērnu un jauniešu centra izveidotā komisija. No valsts budžeta mērķdotācijas tiek apmaksātas 327 mācību stundas nedēļā. No pašvaldības 2025. gada asignējumiem tiek apmaksātas 120,38 mācību stundas nedēļā interešu programmās "Vides izglītība "Mazpulki"", "Sports" un "Pūtēju orķestris". Alūksnes Bērnu un jauniešu centram deleģēts uzdevums koordinēt jaunatnes darbu visā novada teritorijā un interešu izglītības metodisko nodrošinājumu. 35. attēls Interešu izglītības 2025. gada finansējuma struktūra pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars interešu izglītības izdevumos ir atlīdzības nodrošināšanai 396 908 EUR, kas ir 80,31 % no interešu izglītības 2025. gada plānotā finansējuma. 1.2.8.5. Papildu izglītības pakalpojumi Funkcionālajā kategorijā "Papildu izglītības pakalpojumi" paredzēts finansējums izglītības iestādes dienesta viesnīcas nodrošinājumam, skolēnu ēdināšanas pakalpojumam, skolēnu pārvadājumiem, asistenta pakalpojumiem bērniem, kuriem ir funkcionālie traucējumi. 36. attēls Papildu izglītības pakalpojumu 2025. gada finansējuma struktūra pa finansēšanas avotiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pašvaldības finansējumam 686 2630 EUR, kas ir 36,06 % no papildu izglītības pakalpojumiem 2025. gadam plānotā finansējuma. 37. attēls Papildu izglītības pakalpojumu 2025. gada finansējuma sadalījums pa pakalpojuma veidiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir skolēnu pārvadājumu pakalpojumam 953 999 EUR, kas ir 50,13 % no papildu izglītības pakalpojumiem 2025. gadam plānotā finansējuma, jo 2025. gadā Alūksnes novada pašvaldība īsteno Eiropas Savienības fonda projektu "Elektroautobusu iegāde izglītojamo mobilitātes veicināšanai un skolu tīkla sasniedzamības nodrošināšanai Alūksnes novadā" 11 713 EUR apmērā un "Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana Alūksnes novadā" (3 transportlīdzekļi izglītībai un 3 transportlīdzekļi citām pašvaldības autonomām funkcijām) 740 476 EUR apmērā. 38. attēls Papildu izglītības pakalpojumu 2025. gada finansējuma sadalījums pa finansēšanas avotiem un pakalpojuma veidiem (%) Skolēnu pārvadājumi tiek sniegti saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes 27.04.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 10/2023 "Par izglītojamo pārvadājumiem, braukšanas maksas atvieglojumiem un izdevumu kompensācijas kārtību Alūksnes novadā". Skolēnu un audzēkņu ēdināšanas pakalpojums lielākajā daļā tiek segts no pašvaldības 2025. gada asignējumiem. Ēdināšanas pakalpojumu atvieglojumus piešķir saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes 27.07.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 19/2023 "Par ēdināšanas pakalpojuma maksas atvieglojumiem Alūksnes novada pašvaldības izglītības iestādēs". Audzēkņiem un skolēniem, kuri apgūst speciālās izglītības programmas, piemēro atvieglojumu 100 % no ēdināšanas pakalpojuma maksas. Ar 2025. gada 1. septembri ēdināšanas pakalpojumu visās pirmsskolas izglītības iestādēs, Alekseja Grāvīša Liepnas pamatskolā un Ziemeru pamatskolā sniegs SIA "BALTIC RESTAURANTS CATERING". Asistenta pakalpojumu personām, kurām ir veselības funkcionālie traucējumi, nodrošina no valsts budžeta dotācijas līdzekļiem. 2024. gada līdzekļu atlikums arī ir valsts budžeta dotācijas līdzekļi. Dienesta viesnīcas pakalpojumus Alūksnes novadā sniedz Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzija Alūksnes novada izglītības iestāžu izglītojamajiem bezmaksas. Budžeta ieņēmumi 2 000 EUR apmērā plānoti Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas dienesta viesnīcā kā ieņēmumi par nometņu, sporta sacensību dalībnieku nakšņošanu un Ukrainas civiliedzīvotāju īslaicīgu izmitināšanu. 39. attēls Papildu izglītības pakalpojumu 2025. gada izdevumu sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pamatlīdzekļu iegādei 747 501 EUR, kas ir 39,28 % no papildu izglītības pakalpojumu 2025. gadam plānotā finansējuma (lielākā daļa saistīta ar Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanu). Izdevumu pozīcijā "Sociālie pabalsti" iekļauti izdevumi par sabiedriskā (vietējās reģionālās nozīmes maršrutos un/vai starppilsētu maršrutos) transporta pakalpojumiem un kompensācijas vecākiem par izglītojamo nogādāšanu ar personīgo autotransportu līdz tuvākai sabiedriskā transporta pieturai vai izglītības iestādei saistošajos noteikumos noteiktajos gadījumos. 1.2.8.7. Izglītības pārvalde Funkcionālajā kategorijā "Izglītības pārvalde" piešķirts finansējums pašvaldības iestādes "Izglītības pārvalde" darba nodrošinājumam, kas veic Alūksnes novada pašvaldības vispārizglītojošo izglītības iestāžu metodisko un visu izglītības iestāžu kontrolējošo funkciju. 40. attēls Izglītības pārvaldes 2025. gada finansējuma avotu struktūra (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pašvaldības 2025. gada asignējumiem 69 076 EUR, kas ir 83,55 % no Izglītības pārvaldei 2025. gada plānotā finansējuma. 41. attēls Izglītības pārvaldes 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir atlīdzības nodrošināšanai 69 076 EUR, kas ir 83,55 % no Izglītības pārvaldei 2025. gada plānotā finansējuma. 1.2.8.8. Pārējie citur neklasificētie izglītības pakalpojumi Funkcionālajā kategorijā "Pārējie citur neklasificētie izglītības pakalpojumi" piešķirts finansējums vispārizglītojošo izglītības iestāžu metodiskajam (metodiskās apvienības, semināri, olimpiādes, konkursi, apbalvojumi, stipendiāti, centralizēta datorprogrammu licenču iegāde) darbam, Latvijas Nacionāla kultūras centra projektam "Latvijas skolas soma", pašvaldību savstarpējiem norēķiniem par izglītības iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem un XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku nodrošināšanai. 42. attēls Pārējo citur neklasificēto izglītības pasākumu 2025. gada finansējuma avotu struktūra (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pašvaldības asignējumi 223 281 EUR, kas ir 57,71 % no pārējo citur neklasificēto izglītības pakalpojumiem 2025. gadam plānotā finansējuma, otrā pozīcijā ir ieņēmumi izglītības funkciju nodrošināšanai (Latvijas pašvaldību maksājumi par viņu teritorijā deklarētiem skolēniem, kuri apmeklē Alūksnes novada izglītības iestādes) 127 000 EUR, kas ir 32,82 % no pārējiem citur neklasificētiem izglītības pakalpojumiem 2025. gadam plānotā finansējuma. 43. attēls Pārējo citur neklasificēto izglītības pakalpojumu 2025. gada finansējuma sadalījums pa pakalpojuma veidiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir savstarpējiem norēķiniem par izglītības iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem 2165 472 EUR, kas ir 55,69 % no pārējiem citur neklasificētiem izglītības pakalpojumiem 2025. gadam plānotā finansējuma. 44. attēls Pārējo citur neklasificēto izglītības pakalpojumu 2025. gada finansējuma sadalījums pa finansēšanas avotiem un pakalpojuma veidiem (%) Funkcionālajā kategorijā "Savstarpējie norēķini par izglītības iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem" izdevumu segšanai lielākais īpatsvars ir ieņēmumiem no citām pašvaldībām par Alūksnes novada izglītības iestāžu sniegtajiem pirmsskolas un pamata un vispārējās vidējās izglītības pakalpojumiem. Lai nodrošinātu savstarpējos norēķinus ar citām pašvaldībām par Alūksnes novadā deklarētājiem skolēniem, kas mācās citu pašvaldību izglītības iestādēs, Alūksnes novada pašvaldība piešķir asignējumus 88 472 EUR apmērā. 45. attēls Pārējo citur neklasificēto izglītības pakalpojumu 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pašvaldību uzturēšanas izdevumu transfertiem 215 472 EUR, kas ir 55,69 % no pārējo citur neklasificētā izglītības pakalpojumiem 2025. gadam plānotā finansējuma. Saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības 26.02.2015. noteikumiem Nr. 2/2015 "Kārtība par naudas balvas, stipendijas un papildu finansējuma piešķiršanu Alūksnes novada pašvaldības izglītības iestāžu izglītojamajiem un pedagogiem", Alūksnes novada pašvaldība pēc Izglītības pārvaldes izveidotās komisijas lēmuma reizi gadā godina valsts un starptautiskā mēroga olimpiāžu, konkursu, čempionātu uzvarētājus – izglītojamos un pedagogus mācību darbā, interešu un profesionālās ievirzes izglītībā, izmaksājot naudas balvas. Izglītojamajiem, kuriem ir augstāki sasniegumi noteikumos noteiktajos gadījumos, piešķir stipendijas vienam mācību gadam. Metodiskā darba ietvaros, Izglītības pārvalde centralizēti iegādāsies datorprogrammu licences visiem datoriem Alūksnes novada pamata un vispārējās vidējās izglītības iestādēs, nodrošinās novada olimpiāžu un konkursu norisi, koordinēs mācību priekšmetu metodisko apvienību darbību, rīkos pilnveidošanas apmācības pedagogiem u.c. 1.2.9. Sociālā aizsardzība Funkcionālajā kategorijā "Sociālā aizsardzība" paredzēts finansējums Alūksnes novada Bāriņtiesai, Sociālo lietu pārvaldei ar struktūrvienībām, Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai, savstarpējiem norēķiniem ar citām pašvaldībām par sociālās aprūpes centru (pansionātu) sniegtiem pakalpojumiem, pirktiem sociāliem pakalpojumiem. 46. attēls Sociālās aizsardzības 2025. gada finansējuma avotu struktūra (euro, %) Lielākais īpatsvars ir pašvaldības 2025. gada asignējumiem 1 880 465 EUR, kas ir 38,39 % no sociālai aizsardzībai 2025. gadam plānotā finansējuma, otrā pozīcijā ir valsts budžeta transferti 1 321 881 EUR, kas ir 26,99 % no sociālai aizsardzībai 2025. gadam plānotā finansējuma. 47. attēls Sociālās aizsardzības 2025. gada finansējuma sadalījums pa pakalpojuma veidiem, (euro, %) Funkcionālajā kategorijā "Bāriņtiesa" paredzēts finansējums Alūksnes novada pašvaldības iestādes darba nodrošinājumam. Funkcionālajā kategorijā "Materiāls atbalsts iedzīvotājiem Alūksnes novadā" paredzēts finansējums atbalstam saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes 28.09.2023. saistošiem noteikumiem Nr. 28/2023 "Par pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Alūksnes novadā". Pašvaldības materiālā atbalsta veidi ir bērna piedzimšanas pabalsts, svētku pabalsts jaundzimušajam un svētku pabalsts 100 un vairāk gadus sasniegušām personām, ziemassvētku pabalsts, pabalsts politiski represētām personām un svētku pabalsts "Zelta kāzu" un "Dimanta kāzu" jubilejās. Visi pabalsti ir Alūksnes novada pašvaldības brīvprātīga iniciatīva. Funkcionālajā kategorijā "Eiropas Savienības fondu projekti" paredzēts finansējums četru projektu īstenošanai – Vides pieejamības nodrošināšana personu ar invaliditāti mājokļos, Sociālo mājokļu atjaunošana, Esi vesels Bānīša zemē un Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana Alūksnes novadā. Funkcionālajā kategorijā "Savstarpējie norēķini par sociālajiem pakalpojumiem un pirktie sociālie pakalpojumi" paredzēts finansējums pirkto sociālo pakalpojumu nodrošināšanai (Smiltenes novada sociālās aprūpes centrs "Trapene", Balvu novada pašvaldības pansionāts "Balvi", Valmieras SOS bērnu ciemats, SIA "Sarkanā Krusta Smiltenes slimnīca", Latvijas Sarkana krusta pakalpojums "Aprūpe mājās" u.c.). Funkcionālajā kategorijā "Sociālo lietu pārvalde" paredzēts finansējums Sociālo lietu pārvaldes darba nodrošinājumam, pabalstiem maznodrošinātām un trūcīgām personām, sociālo aprūpes centru "Alūksne" un "Pīlādži", sociālās mājas un dienas aprūpes centra "Saules stars" un "Saules zaķi", specializēto darbnīcu, sociālās rehabilitācijas centra darbības nodrošinājumam un pārējiem sociāliem pasākumiem. 48. attēls Sociālo lietu pārvaldes 2025. gada finansējuma sadalījums pa pakalpojumu veidiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir asistenta pakalpojumiem 784 168 EUR, kas ir 23,01 % no sociālai aizsardzībai 2025. gadam plānotā finansējuma. Otrie pēc īpatsvara ir izdevumi sociālās aprūpes centra "Pīlādži" darba nodrošinājumam 698 371 EUR, kas ir 20,50 % no sociālai aizsardzībai 2025. gadam plānotā finansējuma. Izdevumi pabalstiem maznodrošinātām un trūcīgām personām sastāda 541 312 EUR, kas ir 15,89 % no sociālai aizsardzībai 2025. gadam plānotā finansējuma. Pārējos sociālajos pakalpojumos paredzēts finansējums sociālo dzīvokļu maksājumu atlaidei, ārkārtas situācijās nonākušo iedzīvotāju ēdināšanai un izmitināšanai, personu, kam nav piederīgo, apbedīšanas pakalpojumam un līdzfinansējumam biedrību darbības nodrošināšanai, ja biedrība ir sabiedriskā labuma organizācija, apvieno politiski represētas personas vai personas ar veselības traucējumiem un tās darbība ir vērsta šajā jomā. Alūksnes novadā darbojas desmit biedrības, kas atbilst Alūksnes novada pašvaldības 26.09.2024. saistošajos noteikumos Nr. 32/2024 "Par Alūksnes novada pašvaldības atbalstu biedrībām, nodibinājumiem un reliģiskajām organizācijām" noteiktajam statusam, un katrai biedrībai tās darbības nodrošināšanai paredzēts finansējums 1 000 EUR apmērā. Pabalsti maznodrošinātām un trūcīgām personām tiek piešķirti un izmaksāti saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes 02.05.2022. saistošajiem noteikumiem Nr. 11/2022 "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novadā", Alūksnes novada pašvaldības domes 29.04.2021. saistošajiem noteikumiem Nr. 11/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Alūksnes novadā" un Alūksnes novada pašvaldības domes 30.11.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 39/2023 "Par pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušiem bērnam un audžuģimenei Alūksnes novadā". Sociālo lietu pārvaldes finansējuma sadalījums pa finansēšanas avotiem un pakalpojuma veidiem apkopots 49. attēlā. 49. attēls Sociālo lietu pārvaldes 2025. gada finansējuma sadalījums pa finansēšanas avotiem un pakalpojuma veidiem (%) Funkcionālās kategorijas "Sociālā aizsardzība" finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem apkopots 50. attēlā. 50. attēls Sociālās aizsardzības 2025. gada finansējuma sadalījums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir izdevumiem atlīdzības nodrošināšanas 2 252 115 EUR, kas ir 45,98 % no sociālai aizsardzībai 2025. gadam plānotā finansējuma. 1.2.10. Aizdevumu pamatsummu atmaksa 2025. gada aizdevumu pamatsummu atmaksai paredzēts finansējums 1 442 172 EUR apmērā. Kā jau minēts iepriekš, Alūksnes novada pašvaldība izmantoja likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 39. panta nosacījumu un 31 Valsts kases aizdevumiem samazināja 2025. gada pamatsummas maksājumus ap 499 000 EUR apmērā, novirzot izmaiņas vienmērīgi turpmākajiem gadiem. 2025. gadā plānots pilnībā atmaksāt sešus Valsts kases aizdevumus: 1. SIA "Rūpe" pamatkapitāla palielināšana ERAF projektam "Alūksnes novada Alsviķu pagasta Strautiņu ciema ūdenssaimniecības attīstība"; 2. SIA "Rūpe" pamatkapitāla palielināšana ERAF projektam "Alūksnes novada Ilzenes pagasta Jaunzemu ciema ūdenssaimniecības attīstība"; 3. SIA "Rūpe" pamatkapitāla palielināšana ERAF projektam "Alūksnes novada Zeltiņu pagasta Zeltiņu ciema ūdenssaimniecības attīstība"; 4. SIA "Rūpe" pamatkapitāla palielināšana ERAF projektam "Alūksnes novada Alsviķu pagasta Alsviķu ciema ūdenssaimniecības attīstība"; 5. ERAF projekts "Alūksnes pilsētas rūpnieciskās apbūves teritorijas attīstība 1. kārta"; 6. ERAF projekts "Energoefektiovitātes paaugstināšana Alūksnes novada pašvaldības ēkā". Aizdevumu pamatsummu atmaksa gada laikā var mainīties, saņemot Eiropas Savienības projektu finansējumu. 1.2.11. Līdzdalība komersantu pašu kapitālā 2025. gadā Eiropas Savienības fonda projekta "Infrastruktūras izveide Alūksnē, Alūksnes novadā" īstenošanā kā sadarbības partneris piesaistīta Alūksnes novada pašvaldības kapitālsabiedrība SIA "RŪPE" un budžetā ieplānots finansējums pamatkapitāla palielināšanai 93 843 EUR apmērā no projekta finansējuma. 2. Ziedojumi un dāvinājumi 2.1. Ieņēmumi Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada budžeta otro daļu veido "Ziedojumi un dāvinājumi". 2025. gadā Alūksnes novada pašvaldības budžetā ziedojumu un dāvinājumu ieņēmumi nav plānoti. Noteikto ziedojumu mērķu izdevumu segšanai novirzīts naudas līdzekļu atlikums 2025. gada sākumā 22 457 EUR apmērā. Ziedojumu un dāvinājumu ieņēmumi tiek plānoti pēc faktiski saņemtajiem naudas līdzekļiem. 1.2. Izdevumi Ziedojumu un dāvinājumu ieņēmumus drīkst izlietot tikai konkrētu mērķu izdevumiem, kas apkopoti 7. tabulā. 7. tabula Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada speciālā budžeta – ziedojumu un dāvinājumu izdevumi pa valdības funkcijām (euro, %)
Ziedojumu saņēmēji ir pašvaldības iestāde "SPODRA", pašvaldības iestāde "ALJA", Alūksnes novada pagastu apvienības pārvalde, Alūksnes novada bibliotēka, Alūksnes novada muzejs, Alūksnes novada Kultūras centrs, Jaunalūksnes pirmsskolas izglītības iestāde "Pūcīte", Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzija, Alūksnes Mūzikas skola. Saskaņā ar ziedojumu un dāvinājumu noteiktiem mērķiem to izlietojums pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem atspoguļots 51. attēlā. 51. attēls Alūksnes novada pašvaldības 2025. gada ziedojumu un dāvinājumu izdevumi pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem (euro, %) Lielākais īpatsvars ir izdevumiem pamatlīdzekļu iegādei 15 010 EUR, kas ir 66,84 % no ziedojumiem un dāvinājumiem 2025. gadam plānotā finansējuma. Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Alūksnes novada pašvaldības budžetu 2025. gadam
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|