Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Mārupes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2/2025

Mārupē 2025. gada 29. janvārī
Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā
Apstiprināti ar Mārupes novada pašvaldības domes
2025. gada 29. janvāra lēmumu Nr. 22
(sēdes prot. Nr. 1)

Izdoti saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma
8.1 panta ceturto daļu
I. Vispārīgais jautājums

1. Saistošie noteikumi "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" (turpmāk – saistošie noteikumi) nosaka kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) uzsāk pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanu, piedalās pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībā un uzturēšanā, kā arī kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa būvniecību un uzturēšanu.

II. Pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšana

2. Ja pašvaldības nozīmes ceļa statuss:

2.1. piešķirts ar administratīvo aktu, pašvaldība uzsāk uzturēšanas darbus pēc tam, kad beidzies administratīvā akta apstrīdēšanas termiņš vai ir stājies spēkā galīgais nolēmums, ar kuru lēmums par pašvaldības nozīmes ceļa statusu ir atstāts spēkā, un ir piešķirta atbilstoša uzturēšanas klase un ceļš iekļauts pašvaldības nozīmes ceļu uzturēšanas sarakstā;

2.2. noteikts pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, pašvaldība uzsāk uzturēšanas darbus ne agrāk kā no dienas, kuru noteica par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgā ministrija, kad var uzsākt attiecīgo saistošo noteikumu īstenošanu, un ne ātrāk kā pieņemts pašvaldības domes lēmums, ar kuru apstiprina pašvaldības nozīmes ceļu sarakstu ar noteiktām uzturēšanas klasēm ziemas un vasaras sezonai.

3. Pirms pašvaldības nozīmes ceļam piešķir atbilstošu uzturēšanas klasi, pašvaldības īpašuma pārvalde (turpmāk – Pārvalde) apseko pašvaldības nozīmes ceļu un izvērtē ceļa tehnisko stāvokli, inženiertehnisko nodrošinājumu, labiekārtojumu, publisko pieejamību un piekļuves nodrošinājumu.

4. Apsekošanu veic un atzinumu par tās rezultātiem sagatavo Pārvalde. Ņemot vērā apsekošanas rezultātus, Pārvalde nosaka pašvaldības nozīmes ceļam uzturēšanas klasi saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli, un pašvaldības dome apstiprina pašvaldības nozīmes ceļu uzturēšanas sarakstus ziemas un vasaras sezonai.

5. Pašvaldība nepiešķir pašvaldības nozīmes ceļam uzturēšanas klasi un pašvaldības nozīmes ceļu attiecīgā uzturēšanas sarakstā neiekļauj, kā arī izņem iepriekš iekļauto pašvaldības nozīmes ceļu no attiecīgā uzturēšanas saraksta, tādējādi pārtraucot tā uzturēšanu, šādos gadījumos:

5.1. ja saskaņā ar šo noteikumu 4. punktā minēto atzinumu, tiek konstatēti būtiski šķēršļi pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanai;

5.2. ja pašvaldības nozīmes ceļa statuss noteikts, pamatojoties uz spēkā esošā detālplānojumā un administratīvajā līgumā par tā īstenošanas kārtību noteikto, un šajā līgumā ceļa īpašniekam (īpašniekiem) ir pielīgts tā uzturēšanas pienākums;

5.3. sakarā ar pašvaldības budžeta līdzekļu nepietiekamību;

5.4. ja ceļš pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā noteikta kā pašvaldības nozīmes ceļš bez uzturēšanas;

5.5. ja administratīvajā aktā par pašvaldības nozīmes ceļa statusa piešķiršanu, pašvaldības nozīmes ceļa statuss noteikts, neparedzot ceļa uzturēšanas pienākumus.

6. Pašvaldības dome ne retāk kā reizi gadā pēc pašvaldības budžeta apstiprināšanas aktualizē saistošo noteikumu 4. punktā minētos sarakstus ar atsevišķu lēmumu, ja nepieciešams iekļaut pašvaldības nozīmes ceļu uzturēšanas sarakstā ceļu, kas pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā noteikts kā pašvaldības nozīmes ceļš bez uzturēšanas, vai par kuru pieņemts lēmums šo saistošo noteikumu 4. punktā noteiktajā kārtībā, vai izņemt iepriekš iekļauto pašvaldības nozīmes ceļu no attiecīgā uzturēšanas saraksta. Šāds lēmums nav uzskatāms par pašvaldības teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma grozījumiem.

7. Pašvaldība informē pašvaldības nozīmes ceļa īpašnieku par pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanas klases nepiešķiršanu, neiekļaušanu uzturēšanas sarakstā, kā arī izņemšanu no uzturēšanas saraksta. Šajā gadījumā pašvaldības nozīmes ceļu uztur šī ceļa īpašnieks (īpašnieki).

III. Pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanas finansēšana

8. Pēc pašvaldības nozīmes ceļa iekļaušanas attiecīgā uzturēšanas sarakstā ar pašvaldības domes lēmumu, pašvaldība kļūst par tā pārvaldītāju Ceļu satiksmes likuma izpratnē. Pašvaldība uztur pašvaldības nozīmes ceļu, pilnībā sedzot ar to uzturēšanu saistītās izmaksas no pašvaldības budžeta, kā arī patstāvīgi nosaka satiksmes organizāciju, aprīkojot pašvaldības nozīmes ceļu ar nepieciešamiem satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem.

9. Pašvaldība nodrošina pašvaldības nozīmes ceļu uzturēšanas darbu veikšanu, ievērojot Ministru kabineta noteikumos par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli attiecīgajai ceļu uzturēšanas klasei noteiktās prasības vasaras un ziemas sezonā, kā arī veic segumu virsmas apstrādi, atbilstoši pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem.

10. Pašvaldības nozīmes ceļa tehniskā stāvokļa dēļ, segas konstrukcijas nolietojuma dēļ vai sakarā ar pašvaldības budžeta līdzekļu nepietiekamību, pašvaldība veic minimālos pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanas darbus atbilstoši Ministru kabineta noteikumos par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli noteiktajai E uzturēšanas klasei.

11. Ja pašvaldības nozīmes ceļam tiek atcelts pašvaldības nozīmes ceļa statuss un pašvaldība pašvaldības nozīmes ceļa uzturēšanas gaitā ir ieguldījusi pašvaldības līdzekļus, tad pašvaldībai ir tiesības lūgt fiziskai vai juridiskajai personai atgriezt ieguldītos pašvaldības līdzekļus vai ierosināt ceļa piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. Gadījumā, kad pašvaldības nozīmes ceļa statuss piešķirts ar administratīvo aktu, pašvaldība izvērtē nepieciešamību atcelt iepriekš piešķirto statusu, izdodot par to jaunu administratīvo aktu.

IV. Pašvaldības nozīmes ceļa būvniecības finansēšana

12. Pašvaldība apstiprinātā budžeta ietvaros var piedalīties pašvaldības nozīmes ceļa būvniecības izmaksu segšanā, patstāvīgi izvēloties būvdarbu veicēju un apmaksājot būvdarbus, Publisko iepirkumu likumā noteiktā kārtībā šādos gadījumos:

12.1. ja pašvaldības nozīmes ceļa pārbūve vai atjaunošana ir plānota pašvaldības Attīstības programmas Investīciju plānā, lai nodrošinātu novada vienota ceļu tīkla izveidošanu vai uzturēšanu;

12.2. ja ir nepieciešams ierīkot jaunas inženierkomunikācijas – iekārtas, ierīces, ietaises, tīklus, līnijas un to piederumus.

13. Pašvaldības dalību šo noteikumu 12. punktā noteiktajos gadījumos nosaka pašvaldības dome ar atsevišķu lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu.

V. Noslēguma jautājums

14. Atzīt par spēku zaudējušiem Mārupes novada pašvaldības domes 2021. gada 27. oktobra saistošos noteikumus Nr. 19/2021 "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" (Latvijas Vēstnesis, 2021, Nr. 226).

Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
Saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā.

1.2. Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta pirmo daļu, pašvaldības nozīmes ceļš vai iela ir privātā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums nekustamajam īpašumam, kas noteikts sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības ikvienam to izmantot. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1. panta 3. punktu termins "ceļš" ietver gan "ielu", gan "autoceļu". Atbilstoši likumam "Par autoceļiem", ceļi cita starpā iedalās autoceļos un ielās. Ievērojot minēto, šajos saistošajos noteikumos Zemes pārvaldības likuma 8.1 pantā lietotais formulējums "ceļš vai iela" tiek aizstāts ar vienu vārdu "ceļš", atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 1. panta 3. punktā ietvertajam terminam, vienlaikus to attiecinot gan uz "ielām", gan uz "ceļiem". Savukārt, atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta ceturtajai daļai, pašvaldība saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā piedalās pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībā un uzturēšanā. Pašvaldības saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa būvniecību un uzturēšanu.

1.3. Saistošo noteikumu 3. punkts nosaka, ka pirms pašvaldības nozīmes ceļam piešķir atbilstošu uzturēšanas klasi, Pārvalde apseko pašvaldības nozīmes ceļu un izvērtē ceļa tehnisko stāvokli, inženiertehnisko nodrošinājumu, labiekārtojumu, publisko pieejamību un piekļuves nodrošinājumu. Lai to izvērtētu, Pārvaldes speciālisti pārbauda, piemēram, vai: dabā ir izbūvēts ceļš; ceļš pieņemts ekspluatācijā; ceļš kā atsevišķa inženierbūve reģistrēta zemes grāmatā; ceļš tiek ekspluatēts, nodrošinot piekļuvi vismaz vienam apbūvētajam nekustamajam īpašumam, kurā atrodas ekspluatācijā nodota un faktiski izmantojama ēka; ceļa tehniskais stāvoklis pieļauj ceļa drošu ekspluatāciju (nav būtiski strukturālie bojājumi – nav bedres, iesēdumi, nodrošināta ūdens atvade u.c.); ceļš piekļaujas valsts vai pašvaldības ceļam vai veido vienotu ceļu tīklu ar citiem koplietošanas vai pašvaldības nozīmes ceļiem; ceļa sarkanajās līnijās/nodalījuma joslā izbūvētas inženierkomunikācijas; izbūvēts ceļa apgaismojums; izbūvēta meliorācijas sistēma, t.sk. grāvji, caurtekas; izbūvēta atklāta vai slēgta lietus ūdens atvades sistēma; nodrošināta publiska piekļuve ceļam (barjeras, vārti, žogi un tml.); ceļš ir garāks par 50 m; izbūvēta gājēju ietve un citas prasības.

1.4. Lai iekļautu pašvaldības nozīmes ceļa pārbūvi vai atjaunošanu pašvaldības Attīstības programmas Investīciju plānā, pašvaldības dome lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu pieņem, izvērtējot šādus kritērijus, piemēram: būvniecības ieceres atbilstību pašvaldības attīstības plānošanas dokumentos noteiktajiem rīcības virzieniem un pasākumiem; būvniecības nepieciešamību sabiedrības interešu īstenošanai; būvniecības risinājumu atbilstību būvniecības noteikumiem; ceļa kategoriju; ceļa satiksmes intensitāti; ceļa segumu; inženierkomunikāciju esamību; izdevumu pamatotību; īpašnieku pašu vai citu finansējuma apjomu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu2.1. Saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošana ietekmē pašvaldības budžeta izdevumu daļu, jo pašvaldība katru gadu budžetā plāno līdzekļus pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībai un uzturēšanai.

2.2. Ietekme uz budžetu tiks katru gadu izvērtēta, plānojot budžetu nākamajam gadam, ņemot vērā iedzīvotāju iesniegumus. Pašvaldības nozīmes ceļu uzturēšanai nepieciešamie līdzekļi tiks izvērtēti budžeta ietvaros un plānojot ikgadējā budžeta izdevumus.

2.3. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošana ietekmē cilvēku dzīvesveidu, labsajūtu, sabiedrību kopumā, jo nodrošinās vienotu ceļu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības to izmantot.

3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošanu netiek izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošana tieši neietekmēs cilvēku veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā saistošie noteikumi "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" skars, radot labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi.

3.5. Ietekme uz konkurenci – saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošana varētu atstāt ietekmi uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. Visas personas, kuras skar šo noteikumu piemērošana, var vērsties pašvaldībā.

4.2. Pašvaldības domes pieņemto lēmumu šo saistošo noteikumu noteiktajos gadījumos var pārsūdzēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas Administratīvajā rajona tiesā.

4.3. Saistošie noteikumi publicējami oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ievietojami pašvaldības tīmekļvietnē www.marupe.lv, informācija publicējama pašvaldības informatīvajā izdevumā "Mārupes Vēstis".

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem5.1. Saistošie noteikumi "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" tiek izstrādāti pašvaldību funkcijas – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību (Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts), izpildei.

5.2. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu6.1. Saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" izpildē iesaistītā institūcija ir Pašvaldības iestādes.

6.2. Saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana7.1. Saistošie noteikumi "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša ārējiem normatīvajiem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām8.1. Saistošo noteikumu projektu izstrādāja pašvaldības speciālisti.

8.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu "Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā" projekts no 2025. gada 8. janvāra līdz 2025. gada 22. janvārim publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē www.marupes.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā iedzīvotāju viedokļi pašvaldībā nav saņemti.

Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Mārupes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu būvniecībā un uzturēšanā Statuss:
Vēl nav spēkā
vēl nav spēkā
Izdevējs: Mārupes novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 2/2025Pieņemts: 29.01.2025.Stājas spēkā: 06.02.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 25, 05.02.2025. OP numurs: 2025/25.15
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
358408
06.02.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"