Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 59
Rīgā 2025. gada 21. janvārī (prot. Nr. 3 21. §) Mēneša pārskata sagatavošanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 30. panta sesto daļu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā: 1.1. budžeta iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes sagatavo un iesniedz Valsts kasei mēneša pārskatu; 1.2. ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes un pašvaldības sagatavo un iesniedz Valsts kasei mēneša pārskatu vai konsolidēto mēneša pārskatu, kā arī tā iesniegšanas termiņu. 2. Valsts kase katru mēnesi sešpadsmitajā datumā publicē Valsts kases tīmekļvietnē pašvaldību mēneša pārskatus un konsolidētos mēneša pārskatus, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu, budžeta nefinansētu iestāžu un valsts budžeta iestāžu mēneša pārskatus un konsolidētos mēneša pārskatus, kas sagatavoti atbilstoši šiem noteikumiem. 3. Mēneša pārskatu (turpmāk – pārskats) veido informācija par: 3.1. budžeta izpildi; 3.2. iestādes izdevumiem Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai; 3.3. aizņēmumiem, galvojumiem un saistību apmēru. 4. Pārskata sagatavošanai, pārbaudei, parakstīšanai un iesniegšanai izmanto Valsts kases e-pakalpojumu portālu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus. 5. Valsts drošības iestāžu likumā minētās valsts drošības iestādes pārskatu sagatavo un iesniedz augstākai iestādei, kas veic konsolidāciju. 6. Pārskatu (izņemot gada pēdējā mēneša pārskatu) iesniedz pārskata periodam sekojošā mēneša desmitajā datumā. Gada pēdējā mēneša pārskatu iesniedz pārskata periodam sekojošā mēneša četrpadsmitajā datumā. 7. Pārskatā norāda šādu vispārīgu informāciju: 7.1. iestādes nosaukums, kā arī citas ziņas un apzīmējumi, kas nepieciešami iestādes identificēšanai; 7.2. informācija par to, vai pārskats ir vienas atsevišķas iestādes vai vairāku iestāžu pārskatu kopsavilkums; 7.3. ja pārskatu sniedz konsolidācijā iesaistīta iestāde, – tās ministrijas, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes vai pašvaldības nosaukums, kuras konsolidētajā pārskatā ir ietverta informācija par attiecīgo iestādi; 7.4. pārskata periods (mēnesis); 7.5. skaitļa precizitātes pakāpe. 10. Šo noteikumu 3.1. un 3.2. apakšpunktā minēto informāciju sagatavo pēc naudas plūsmas principa, bet 3.3. apakšpunktā minēto informāciju – pēc uzkrāšanas principa. 11. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu budžeta sadales kontā veiktie Valsts kases darījumi, kas attiecas uz iedzīvotāju ienākuma nodokli, pašvaldību budžeta dotāciju pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam, Valsts kases izsniegto aizdevumu atmaksu un pašvaldību budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem citām pašvaldībām, šo noteikumu izpratnē uzskatāmi par naudas plūsmu. 12. Lai pārskata lietotājiem sniegtu skaidru un patiesu priekšstatu par pārskatā iekļauto informāciju, Finanšu ministrijai (Valsts kasei) ir tiesības pieprasīt papildu skaidrojumus par pārskatā sniegto informāciju. 13. Pārskatu par budžeta izpildi sagatavo no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas, budžeta nefinansētas iestādes, pašvaldības un pašvaldību budžeta iestādes par katru budžeta veidu atsevišķi sadalījumā pa ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas klasifikācijas kodiem atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta klasifikāciju jomā. 14. Pārskatā par budžeta izpildi sniedz informāciju par: 14.1. kārtējam pārskata gadam plānotajiem ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas rādītājiem vismaz likuma par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru pielikumos apstiprinātajā detalizācijā; 14.2. budžeta izpildi no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām un pārskata mēneša budžeta izpildi. Budžeta ieņēmumu izpildi kodificē piecās zīmēs, budžeta izdevumu izpildi atbilstoši funkcionālajām kategorijām kodificē pirmajās divās zīmēs, izdevumus atbilstoši ekonomiskajām kategorijām kodificē četrās zīmēs, budžeta finansēšanas izpildi kodificē pirmajās trijās zīmēs un piektajā zīmē; 14.3. budžeta izpildes rādītāju no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām procentuālo izteiksmi attiecībā pret plānoto budžetu pārskata gadam; 14.4. budžeta naudas līdzekļu un noguldījumu atlikumu vērtību atbilstošajā finansēšanas postenī pārskata gada sākumā un pārskata perioda beigās; 14.5. no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisku personu, budžeta nefinansētu iestāžu un pašvaldību budžeta iestāžu savstarpējiem transfertu maksājumiem no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām sadalījumā pa darījumu partneriem. 15. Pārskatu par izdevumiem Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai sagatavo pašvaldības, pašvaldību budžeta iestādes sadalījumā pa izdevumu grupām atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta klasifikāciju jomā, nodalot uzturēšanas izdevumus un kapitālos izdevumus, un tajā ietver informāciju par: 15.1. visu projektu plānotajiem kopējiem izdevumiem; 15.2. plānotajiem projektu kopējiem izdevumiem pārskata gadā; 15.3. pārskata mēneša izpildi un izpildi no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām; 15.4. plānotajiem projektu kopējiem izdevumiem turpmākajos gados līdz projekta pabeigšanai, atsevišķi nodalot plānotos izdevumus nākamajā un aiznākamajā pārskata gadā. 16. Pārskatu par aizņēmumiem sagatavo budžeta iestādes, pašvaldības, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes, un tajā ietver informāciju par katru noslēgto aizņēmuma un finanšu līzinga līgumu (turpmāk – aizņēmuma līgums). Informāciju par aizņēmumiem, kas saņemti no Valsts kases, nodala no informācijas par pārējiem aizņēmumiem. 17. Pārskatā par aizņēmumiem sniedz šādu informāciju: 17.1. aizņēmuma līguma numurs, aizdevēja nosaukums un institucionālais sektors, aizņēmuma līgumā noteiktais aizņēmuma mērķis, aizņēmuma līguma noslēgšanas datums, aizņēmuma līgumā minētais datums, līdz kuram aizdevējam atmaksās attiecīgo aizņēmumu, aizņēmumam piemērotās procentu likmes veids un valūta, kādā izsniegts aizņēmums, aizņēmuma līgumā noteiktā aizņēmuma summa euro; 17.2. aizņēmuma saistību uzskaites vērtība pārskata gada sākumā un pārskata perioda beigās, no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām saņemtie un atmaksātie aizņēmumi (darījumi), saistību izmaiņas valūtas kursa svārstību dēļ un citas izmaiņas (sniedzot skaidrojumu par to būtību); 17.3. no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām samaksātie aizņēmuma apkalpošanas izdevumi, pārskata perioda beigās nesaņemtais aizņēmuma apjoms un līdz pārskata gada beigām atmaksājamā aizņēmuma pamatsummas daļa. 18. Pārskatu par galvojumiem sagatavo budžeta iestādes, pašvaldības, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas un budžeta nefinansētas iestādes, un tajā ietver informāciju par katru noslēgto galvojuma līgumu (ieskaitot galvojumus studiju un studējošo kredītiem), tai skaitā par galvojumiem, kurus atmaksā galvotājs. Informāciju par galvojumiem, kuri sniegti par aizņēmumiem, kas saņemti no Valsts kases, nodala no informācijas par pārējiem galvojumiem. 19. Pārskatā par galvojumiem sniedz šādu informāciju: 19.1. galvojuma līguma numurs, galvotā aizņēmuma izsniedzēja nosaukums un institucionālais sektors, galvojuma līgumā noteiktais aizņēmuma mērķis, aizņēmēja nosaukums, galvojuma līguma noslēgšanas datums, galvotā aizņēmuma atmaksas termiņš, valūta, kādā sniegts galvojums, kopējā galvojuma līguma summa; 19.2. galvojuma līguma summa, kurai: 19.2.1. nav iestājies aizņēmuma atmaksas termiņš pārskata gada sākumā un pārskata perioda beigās; 19.2.2. aizņēmuma atmaksa jāveic līdz pārskata gada beigām; 19.3. no gada sākuma līdz pārskata perioda beigām saņemtie un atmaksātie galvotie aizņēmumi (darījumi), aizņēmumu vērtības izmaiņas valūtas kursa svārstību dēļ un citas izmaiņas (sniedzot skaidrojumu par to būtību) galvotās summas apmērā. Atmaksātos galvotos aizņēmumus norāda sadalījumā pa aizņēmuma maksātājiem. 20. Pārskatu par saistību apmēru sagatavo pašvaldības un pašvaldību budžeta iestādes, un tajā ietver informāciju par katru noslēgto aizņēmuma līgumu (izņemot finanšu līzinga līgumu) un galvojuma līgumu, kā arī par citām ilgtermiņa saistībām, kas noslēgtas Publiskās un privātās partnerības likumā noteiktajā kārtībā apstiprināto publiskās un privātās partnerības projektu īstenošanai. Informāciju par aizņēmumiem, kas saņemti no Valsts kases, nodala no informācijas par pārējiem aizņēmumiem. Informāciju par galvojumiem, kuri sniegti par aizņēmumiem, kas saņemti no Valsts kases, nodala no informācijas par pārējiem galvojumiem. 21. Pārskatā par saistību apmēru sniedz šādu informāciju: 21.1. katra aizņēmuma vai galvojuma līguma numurs, aizdevēja nosaukums un institucionālais sektors, aizņēmuma vai galvojuma līgumā noteiktais aizņēmuma mērķis, līguma noslēgšanas datums; 21.2. kopējais saistību apmērs (pamatsumma, procentu maksājumi un apkalpošanas izdevumi) atbilstoši noslēgtajam līgumam, nodalot pārskata gadā un tam sekojošos sešos pārskata gados par katru gadu atsevišķi un turpmākajos gados kopā atmaksājamo saistību summu līdz pilnīgai saistību dzēšanai. Informāciju par citām ilgtermiņa saistībām sniedz kopsummā, nenodalot pa līgumiem; 21.3. pārskata gadā plānotie pamatbudžeta ieņēmumi bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa finansēšanai (tai skaitā bez valsts budžeta transfertiem Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētiem projektiem noteiktu mērķu (izdevumu) finansēšanai) un iemaksām pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā; 21.4. saistību apjoms procentos no šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētā rādītāja. Saistību apjomu procentos norāda par pārskata gadu un tam sekojošiem sešiem pārskata gadiem par katru gadu atsevišķi. 22. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes konsolidētajā pārskatā iekļauj konsolidācijā iesaistīto valsts budžeta iestāžu pārskatus. 23. No valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas konsolidētajā pārskatā iekļauj konsolidācijā iesaistīto attiecīgās no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskās personas izveidoto iestāžu pārskatus. 24. Budžeta nefinansētas iestādes konsolidētajā pārskatā iekļauj konsolidācijā iesaistīto attiecīgās budžeta nefinansētas iestādes padotības iestāžu pārskatus. 25. Pašvaldības konsolidētajā pārskatā iekļauj konsolidācijā iesaistīto attiecīgās pašvaldības budžeta iestāžu un kopīgo iestāžu (Pašvaldību likuma izpratnē) pārskatus. Kopīgās iestādes pārskatu pašvaldības konsolidētajā pārskatā iekļauj tā pašvaldība, kurai šāds pienākums noteikts kopīgās iestādes nolikumā. 26. Konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskatus sagatavo uz vienu un to pašu pārskata datumu, piemērojot vienotus budžeta klasifikācijas, grāmatvedības uzskaites un pārskatu sagatavošanas principus. 27. Konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskatus apvieno šādā kārtībā: 27.1. apvieno konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskatos attiecīgajos posteņos norādītās summas, tas ir, veido kopsavilkumu, kas aptver vienādu posteņu summēšanu; 27.2. iestāde, kas veic konsolidāciju, koriģē iestāžu pārskatu datus, kuri sagatavoti, piemērojot atšķirīgas budžeta klasifikācijas, grāmatvedības uzskaites metodes un atšķirīgus novērtēšanas un pārskata sagatavošanas principus. Par korekciju summu attiecīgi palielina vai samazina konsolidētā pārskata posteņu vērtību un koriģē attiecīgos posteņus; 27.3. izslēdz konsolidācijā iesaistīto iestāžu savstarpējos darījumus pa budžeta veidiem, tas ir, veido konsolidācijas posteņu izklāstu, kurā norāda posteni un summu, kuru konsolidē; 27.4. veido konsolidēto pārskatu, kas aptver kopsavilkuma, konsolidācijas un korekciju posteņu izklāsta datu summēšanu. 28. Iestāde, kas veic konsolidāciju, nodrošina konsolidācijā iesaistīto iestāžu pārskata atbilstības pārbaudi atbilstoši šo noteikumu prasībām. Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministra vietā - tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Mēneša pārskata sagatavošanas kārtība
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|