Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Par valsts budžetu
2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un
2027. gadam
I nodaļa
Budžeta ietvars 2025., 2026. un 2027. gadam
1. pants. Ar šā likuma sagatavošanu un ar valsts
budžetu saistīto lēmumu pieņemšanu un rīcību īsteno Fiskālās
disciplīnas likumā noteiktos fiskālās politikas principus un
vidēja termiņa budžeta politikas prioritāro attīstības virzienu -
drošība.
2. pants. Šā likuma sagatavošanā izmantota iekšzemes
kopprodukta prognoze 2015. gada salīdzināmajās cenās 2025. gadam
29 982 000 000 euro apmērā, 2026. gadam 30 810 000 000
euro apmērā un 2027. gadam 31 610 000 000 euro
apmērā. Šā likuma sagatavošanā izmantota iekšzemes kopprodukta
pieauguma tempa prognoze 2025. gadam 2,9 procenti, 2026. gadam
2,8 procenti un 2027. gadam 2,6 procenti. Šā likuma sagatavošanā
izmantota iekšzemes kopprodukta prognoze faktiskajās cenās 2025.
gadam 44 379 000 000 euro apmērā, 2026. gadam 46 836 000
000 euro apmērā un 2027. gadam 49 349 000 000 euro
apmērā.
3. pants. Šā likuma sagatavošanā izmantota potenciālā
iekšzemes kopprodukta prognoze 2015. gada salīdzināmajās cenās
2025. gadam 30 327 000 000 euro apmērā, 2026. gadam 30 994
000 000 euro apmērā un 2027. gadam 31 675 000 000
euro apmērā. Šā likuma sagatavošanā izmantota potenciālā
iekšzemes kopprodukta pieauguma tempa prognoze 2025. gadam
2,2 procenti, 2026. gadam 2,2 procenti un 2027. gadam
2,2 procenti.
4. pants. Vispārējās valdības budžeta strukturālās
bilances mērķis atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai,
kas noteikta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada
21. maija regulu (ES) Nr. 549/2013 par Eiropas nacionālo un
reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā (turpmāk - Eiropas
nacionālo un reģionālo kontu sistēma Eiropas Savienībā), 2025.
gadā ir -0,82 procenti no iekšzemes kopprodukta, 2026.
gadā -0,75 procenti no iekšzemes kopprodukta un
2027. gadā -0,79 procenti no iekšzemes kopprodukta.
5. pants. Noteikt, ka no vispārējās valdības budžeta
strukturālās bilances mērķa tiek izslēgti šādi izdevumi:
1) izdevumi pasākumiem, kuri tika atzīti par vienreizējiem
saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta
ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 5. pantu un kuru
ieviešana turpinās 2025.-2027. gada periodā;
2) izdevumi pasākumiem, kuri tika atzīti par vienreizējiem
saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta
ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 5. pantu un kuru
ieviešana turpinās 2025.-2027. gada periodā;
3) valsts aizsardzības bāzes izdevumu pieaugums pret
iepriekšējo gadu 100 procentu apmērā. Pirmajā gadā pēc pieauguma
80 procentu apmērā, otrajā gadā pēc pieauguma 60 procentu apmērā,
trešajā gadā pēc pieauguma 40 procentu apmērā un ceturtajā gadā
pēc pieauguma 20 procentu apmērā.
6. pants. Vispārējās valdības budžeta bilance
atbilstoši Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas
Savienībā metodoloģijai, neieskaitot fiskālā nodrošinājuma
rezervi, 2025. gadā ir -2,9 procenti no iekšzemes kopprodukta,
2026. gadā -2,6 procenti no iekšzemes kopprodukta un 2027. gadā
-2,4 procenti no iekšzemes kopprodukta.
7. pants. Noteikt valsts budžeta finansiālās bilances
apjomu un maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopapjomu
2025., 2026. un 2027. gadam saskaņā ar šā likuma 1.
pielikumu.
8. pants. Noteikt valsts budžeta ieņēmumu prognozes
2025., 2026. un 2027. gadam saskaņā ar šā likuma 1. un 2.
pielikumu.
9. pants. Noteikt, ka 2025., 2026. un 2027. gadā
izlīdzinātos izdevumus nosaka faktiski attiecīgajā gadā
prognozēto izdevumu apjomā.
10. pants. Noteikt izlīdzinātos izdevumus 2025. gadā 2
682 148 172 euro, tajā skaitā Eiropas Savienības
struktūrfondu un Kohēzijas fonda izlīdzinātos izdevumus 1 481 461
030 euro, kopējās lauksaimniecības politikas un kopējās
zivsaimniecības politikas izlīdzinātos izdevumus 696 873 456
euro un valsts parāda apkalpošanas izlīdzinātos izdevumus
503 813 686 euro.
11. pants. Noteikt izlīdzinātos izdevumus 2026. gadā 2
711 978 428 euro, tajā skaitā Eiropas Savienības
struktūrfondu un Kohēzijas fonda izlīdzinātos izdevumus 1 508 192
066 euro, kopējās lauksaimniecības politikas un kopējās
zivsaimniecības politikas izlīdzinātos izdevumus 599 609 114
euro un valsts parāda apkalpošanas izlīdzinātos izdevumus
604 177 248 euro.
12. pants. Noteikt izlīdzinātos izdevumus 2027. gadā 2
249 119 646 euro, tajā skaitā Eiropas Savienības
struktūrfondu un Kohēzijas fonda izlīdzinātos izdevumus 969 032
146 euro, kopējās lauksaimniecības politikas un kopējās
zivsaimniecības politikas izlīdzinātos izdevumus 618 058 615
euro un valsts parāda apkalpošanas izlīdzinātos izdevumus
662 028 885 euro.
13. pants. Noteikt, ka fiskālā nodrošinājuma rezerve
2025., 2026. un 2027. gadam ir 0,1 procents no iekšzemes
kopprodukta.
14. pants. Noteikt, ka koriģētie maksimāli pieļaujamie
valsts budžeta izdevumi 2025., 2026. un 2027. gadam tiek
aprēķināti saskaņā ar Fiskālās disciplīnas likuma bilances
nosacījumu un papildus Fiskālās disciplīnas likumā noteiktajiem
gadījumiem tiek precizēti atbilstoši izmaiņām to izdevumu apjomā,
kas tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta bilances mērķa
saskaņā ar šā likuma 5. pantu.
15. pants. Noteikt koriģētos maksimāli pieļaujamos
valsts budžeta izdevumus 2025. gadā 14 494 055 027 euro,
2026. gadā 14 633 209 791 euro un 2027. gadā 14 822 301
668 euro.
16. pants. Noteikt maksimāli pieļaujamo valsts budžeta
kopējo izdevumu apjomu katrai ministrijai un citai centrālajai
valsts iestādei 2025., 2026. un 2027. gadam saskaņā ar šā likuma
3. pielikumu.
17. pants. (1) Ikgadējais pašvaldību kopējais aizņēmumu
pieļaujamais palielinājums 2025., 2026. un 2027. gadā ir 168 138
258 euro. Sagatavojot likumu par valsts budžetu 2026.
gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam, ikgadējais
aizņēmumu pieļaujamais palielinājums tiek precizēts.
(2) No šā panta pirmajā daļā minētā palielinājuma noteikt
aizņēmumu palielinājumu 2025. gadā 29 188 091 euro un
2026. gadā 6 883 554 euro Rīgas valstspilsētas pašvaldībai
projekta "Satiksmes pārvads no Tvaika ielas uz
Kundziņsalu" mērķu sasniegšanai, ar nosacījumu, ka Rīgas
valstspilsētas pašvaldība atmaksā iepriekš saņemtos aizņēmumus
2025. gadā ne mazāk kā 29 188 091 euro apmērā un 2026.
gadā ne mazāk kā 6 883 554 euro apmērā.
(3) Noteikt, ka 2025., 2026. un 2027. gadā galvenā aizņēmumu
prioritāte ir aizņēmumi Eiropas Savienības un pārējās ārvalstu
finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai, aizņēmumi
Eiropas Atveseļošanas fonda finansēto projektu īstenošanai,
aizņēmumi emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumentu
līdzfinansēto projektu īstenošanai un aizņēmumi jaunas
pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas
pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, lai mazinātu
pašvaldībā reģistrēto bērnu rindu uz vietām pirmsskolas
izglītības iestādēs.
(4) Papildus šā panta pirmajā daļā minētajam aizņēmumu
palielinājumam Rīgas valstspilsētas pašvaldībai ir tiesības
emitēt obligācijas 2025., 2026. un 2027. gadā, lai nodrošinātu
finansējumu investīciju projektiem, kas atbilst Rīgas
valstspilsētas apstiprinātai pašvaldības attīstības programmai,
un lietderīgu un ilgtspējīgu investīciju īstenošanu pašvaldības
autonomās funkcijas nodrošināšanai. Emisijas kopējo apjomu un, ja
attiecināms, emisijas laidienu apjomu pa gadiem apstiprina
Ministru kabinets. Obligāciju emisija veicama tā, lai neradītu
negatīvu ietekmi uz 2025. gada vispārējās valdības budžeta
bilanci. Turpmāko gadu fiskālo ietekmi plāno, sagatavojot
likumprojektu par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru
2026., 2027. un 2028. gadam. Pēc Finanšu ministrijas pieprasījuma
Rīgas valstspilsētas pašvaldība iesniedz Finanšu ministrijai
nepieciešamo informāciju emisijas negatīvās fiskālās ietekmes
noteikšanai un, ja nepieciešams, priekšlikumus kompensējošiem
pasākumiem negatīvās ietekmes mazināšanai.
(5) Ministru kabinets nosaka šā panta ceturtajā daļā minēto
obligāciju emitēšanas kārtību un nosacījumus.
18. pants. Noteikt, ka iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumu sadalījums starp valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
2025., 2026. un 2027. gadā ir šāds: pašvaldību budžetiem - 78
procenti un valsts budžetam - 22 procenti.
19. pants. Pašvaldības dome gadskārtējā pašvaldības
budžetā 2025. gadam paredz finansējumu līdzdalības budžetam ne
mazāk kā 0,1 procenta apmērā, 2026. gadā ne mazāk kā 0,2 procentu
apmērā, 2027. gadā ne mazāk kā 0,3 procentu apmērā un 2028. gadā
ne mazāk kā 0,4 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena
gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa
faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim
gadiem.
20. pants. Noteikt, ka vispārējās valdības sektorā
iekļautās valsts kapitālsabiedrības negatīvā ietekme uz
vispārējās valdības budžeta bilanci, kas aprēķināta saskaņā ar šā
likuma 12. pielikumu, 2026. un 2027. gadā drīkst pārsniegt 5 000
000 euro tad, ja ir saņemta Ministru kabineta piekrišana.
Kapitāla daļu turētājs nodrošina šā nosacījuma izpildi un, ja
nepieciešama Ministru kabineta piekrišana, līdz likumprojekta par
valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru
sagatavošanas grafikā noteiktajam termiņam iesniedz Ministru
kabinetam attiecīgu ziņojumu.
21. pants. Noteikt, ka vispārējās valdības sektorā
iekļautās pašvaldību kapitālsabiedrības negatīvā ietekme uz
vispārējās valdības budžeta bilanci, kas aprēķināta saskaņā ar šā
likuma 12. pielikumu, 2026. un 2027. gadā drīkst pārsniegt 5 000
000 euro tad, ja ir saņemta Ministru kabineta piekrišana,
ja vien attiecīgā pašvaldība nenodrošina, ka tās un visu tās
institūciju, kas iekļautas vispārējās valdības sektorā, kopējā
ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiek prognozēta
neitrāla vai pozitīva un par to ir saņemts Finanšu ministrijas
atzinums. Kapitāla daļu turētājs nodrošina šā nosacījuma izpildi
un, ja nepieciešama Ministru kabineta piekrišana, līdz
likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa
budžeta ietvaru sagatavošanas grafikā noteiktajam termiņam
iesniedz Finanšu ministrijai attiecīgu ziņojumu, kuru Finanšu
ministrija tālāk virza izskatīšanai Ministru kabinetā.
22. pants. Noteikt, ka informācija par vispārējās
valdības sektorā iekļauto kapitālsabiedrību faktisko un
prognozēto ietekmi uz vispārējās valdības izdevumiem, ieņēmumiem,
budžeta bilanci un parādu ir publiski pieejama un Finanšu
ministrija to iekļauj šā likuma paskaidrojumos.
23. pants. Lai nodrošinātu virssaistību neitrālu
ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci Eiropas Savienības
struktūrfondu un Kohēzijas fonda darbības programmas
"Izaugsme un nodarbinātība" ietvaros, virssaistības
tiek kompensētas no Eiropas Savienības fondu finansējuma līdz
plānošanas perioda beigām atbilstoši Ministru kabineta
lēmumam.
24. pants. Noteikt, ka minimālā prognozējamā peļņas
daļa, kas izmaksājama dividendēs, un dividendēs izmaksājamā
peļņas daļa valsts kapitālsabiedrībām, publiski privātajām
kapitālsabiedrībām un publiskas personas kontrolētām
kapitālsabiedrībām, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), 2025.
gadā (par 2024. pārskata gadu), 2026. gadā (par 2025. pārskata
gadu) un 2027. gadā (par 2026. pārskata gadu) ir 70 procenti no
kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.
25. pants. Noteikt, ka akciju sabiedrība
"Latvenergo" ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumos
dividenžu maksājumu 2025. gadā (par 2024. pārskata gadu) 70
procentu apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 183 908
268 euro, 2026. gadā (par 2025. pārskata gadu) 70 procentu
apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 131 051 751
euro un 2027. gadā (par 2026. pārskata gadu) 70 procentu
apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 124 490 701
euro, uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un nomaksājot
uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
26. pants. Noteikt, ka akciju sabiedrība "Latvijas
valsts meži" ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumos
dividenžu maksājumu 2025. gadā (par 2024. pārskata gadu) 70
procentu apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 111 002
179 euro, uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un
nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
27. pants. Noteikt, ka akciju sabiedrība
"Augstsprieguma tīkls" ieskaita valsts pamatbudžeta
ieņēmumos dividenžu maksājumu 2025. gadā (par 2024. pārskata
gadu) 70 procentu apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā
10 391 040 euro, 2026. gadā (par 2025. pārskata gadu) 70
procentu apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 5 308
160 euro un 2027. gadā (par 2026. pārskata gadu) 70
procentu apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 12 068
480 euro, uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un
nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā.
28. pants. Noteikt, ka akciju sabiedrība "Latvijas
Loto" ieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumos dividenžu
maksājumu 2025. gadā (par 2024. pārskata gadu) 70 procentu apmērā
no pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 10 033 770 euro,
2026. gadā (par 2025. pārskata gadu) 70 procentu apmērā no
pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 9 357 760 euro un
2027. gadā (par 2026. pārskata gadu) 70 procentu apmērā no
pārskata gada peļņas, bet ne mazāk kā 10 257 400 euro,
uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un nomaksājot uzņēmumu
ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
29. pants. Noteikt, ka valsts akciju sabiedrība
"Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" ieskaita
valsts pamatbudžeta ieņēmumos dividenžu maksājumu 2025. gadā (par
2024. pārskata gadu) 70 procentu apmērā no pārskata gada peļņas,
bet ne mazāk kā 7 244 722 euro un 2026. gadā (par 2025.
pārskata gadu) 70 procentu apmērā no pārskata gada peļņas, bet ne
mazāk kā 6 252 155 euro, uzņēmumu ienākuma nodokli
aprēķinot un nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
II nodaļa
Valsts budžets 2025. gadam
30. pants. Apstiprināt valsts budžetu 2025. gadam
ieņēmumos 15 119 104 933 euro apmērā saskaņā ar šā likuma
1. un 2. pielikumu.
31. pants. Apstiprināt valsts budžetu 2025. gadam
izdevumos 17 140 852 997 euro apmērā saskaņā ar šā likuma
1., 3., 4. un 5. pielikumu.
32. pants. (1) Apstiprināt mērķdotāciju apjomu
pašvaldībām 617 863 741 euro apmērā, tajā skaitā:
1) pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu,
pašvaldību speciālās izglītības iestāžu, pašvaldību profesionālās
izglītības iestāžu un daļējai interešu izglītības programmu
pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām 472 197 088 euro apmērā saskaņā ar šā
likuma 6. un 7. pielikumu;
2) pašvaldību speciālo pirmsskolas izglītības grupu pedagogu
darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām, speciālajām izglītības iestādēm, kas nodrošina
internāta pakalpojumus, 72 633 320 euro apmērā saskaņā ar
šā likuma 8. pielikumu;
3) pašvaldību izglītības iestādēs bērnu no piecu gadu vecuma
izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts
sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 70 980 645
euro apmērā saskaņā ar šā likuma 9. pielikumu;
4) māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts
sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2 052 688
euro apmērā saskaņā ar šā likuma 10. pielikumu.
(2) Ministru kabinetam, pamatojoties uz Izglītības un zinātnes
ministrijas sniegto informāciju, ir tiesības mainīt šā panta
pirmās daļas 1., 2. un 3. punktā minētajos pielikumos noteikto
finansējuma sadalījumu pa pašvaldībām.
(3) Ministru kabinetam, pamatojoties uz Kultūras ministrijas
sniegto informāciju, ir tiesības mainīt šā panta pirmās daļas 4.
punktā minētajā pielikumā noteikto finansējuma sadalījumu pa
pašvaldībām.
(4) Noteikt, ka pašvaldības tām piešķirto mērķdotāciju
pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām ir tiesīgas izmantot atlaišanas pabalstu
izmaksai pedagogiem, kas zaudē darbu izglītības iestāžu
likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā, ja reorganizācija vai
likvidācija ir pabeigta ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31.
augustam.
33. pants. Apstiprināt valsts budžeta dotāciju
pašvaldībām 106 534 905 euro apmērā, tajā skaitā:
1) pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam 50 630 855
euro apmērā;
2) budžeta dotāciju 52 800 762 euro apmērā, kura tiek
integrēta pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmā pēc
iedzīvotāju ienākuma nodokļa sadales principiem. Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā pašvaldībām piešķir valsts budžeta
dotāciju;
3) budžeta dotāciju 2 500 000 euro apmērā, pamatojoties
uz Ministru kabineta rīkojumu, piešķiršanai Alūksnes novada
pašvaldībai, Augšdaugavas novada pašvaldībai, Balvu novada
pašvaldībai, Krāslavas novada pašvaldībai un Ludzas novada
pašvaldībai atbilstoši Eiropas Savienības ārējās robežas
kilometru garumam;
4) pašvaldībām par tiem iemītniekiem veco ļaužu pansionātos un
centros (par vienu iemītnieku 9 576 euro), kuri tajos
ievietoti līdz 1998. gada 1. janvārim, 603 288 euro
apmērā. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā pašvaldībām
piešķir valsts budžeta dotāciju.
34. pants. Apstiprināt valsts budžeta ilgtermiņa
saistību maksimāli pieļaujamo apjomu saskaņā ar šā likuma 11.
pielikumu.
35. pants. Noteikt maksimālo valsts parādu 2025. gada
beigās nominālvērtībā 21 000 000 000 euro apmērā, ņemot
vērā Valsts kases administrētajiem aizņēmumiem un valsts parāda
vērtspapīriem piesaistīto atvasināto finanšu instrumentu valūtas
rezultātu.
36. pants. Valdības rīcības pieļaujamās robežas, lai
segtu uz valsts budžetu attiecināmās valsts vārdā sniegto
galvojumu parāda saistības 2025. gadā, ir novērtētas 579 000
euro apmērā.
37. pants. Noteikt valsts budžeta aizdevumu kopējo
palielinājumu 166 319 079 euro apmērā, kas neietver šā
likuma 38. pantā noteikto pašvaldību aizņēmumu kopējo
palielinājumu, ja aizņēmumi tiek ņemti no valsts budžeta.
38. pants. (1) Noteikt pašvaldību aizņēmumu kopējo
palielinājumu 168 138 258 euro apmērā:
1) Eiropas Savienības fondu un pārējās ārvalstu finanšu
palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai, tajā skaitā
kapitālsabiedrību pamatkapitāla palielināšanai ar mērķi
nodrošināt pašvaldību līdzfinansējumu Eiropas Savienības fondu un
pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu
īstenošanai, ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz projekta
attiecināmo izmaksu kopsummu;
2) Eiropas Atveseļošanas fonda finansēto projektu īstenošanai
ar aizņēmuma apmēru, kas ne vairāk kā par 10 procentiem pārsniedz
projekta Eiropas Atveseļošanas fonda finansējuma kopsummu, un
pievienotās vērtības nodokļa izmaksām;
3) emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumentu līdzfinansēto
projektu īstenošanai ar aizņēmuma apmēru, kas nepārsniedz
projekta attiecināmo izmaksu kopsummu;
4) jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecības vai
esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanas investīciju
projektiem, mazinot bērnu rindu uz vietām pirmsskolas izglītības
iestādēs, un pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras
investīciju projektiem, ievērojot šādus nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 10 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 90 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
c) ir sniegts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrijas pozitīvs atzinums par projekta atbilstību
apstiprinātajiem vērtēšanas kritērijiem,
d) aizņēmuma pieprasījums pirmsskolas izglītības iestāžu
infrastruktūras investīciju projektam iesniegts ne vēlāk kā līdz
2025. gada 1. septembrim;
5) izglītības iestādes investīciju projektu īstenošanai
ilgtspējīgas pamatizglītības un vidējās izglītības funkcijas
īstenošanai, kā arī skolu tīkla sakārtošanai, ievērojot šādus
nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 10 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 90 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā, izņemot jaunas izglītības
iestādes būvniecībai,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
c) ir sniegts Izglītības un zinātnes ministrijas pozitīvs
atzinums par projekta atbilstību apstiprinātajiem vērtēšanas
kritērijiem,
d) aizņēmuma pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā līdz 2025.
gada 1. septembrim;
6) transporta iegādei skolēnu pārvadāšanai, ievērojot šādus
nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 10 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 90 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
c) aizņēmuma pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā līdz 2025.
gada 1. septembrim;
7) ceļu būvniecības projektiem, tajā skaitā projektā paredzēto
inženiertīklu būvniecībai, ievērojot šādus nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 15 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 85 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
c) ir sniegts Satiksmes ministrijas atzinums par projekta
atbilstību apstiprinātajiem vērtēšanas kritērijiem, izņemot par
būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu
būvniecību,
d) aizņēmuma pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā līdz 2025.
gada 1. septembrim;
8) iekšējās drošības investīciju projektu īstenošanai -
policijas infrastruktūras izveidei un uzlabošanai, ievērojot
šādus nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 15 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 85 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
c) ir sniegts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrijas pozitīvs atzinums par projekta atbilstību pašvaldības
attīstības programmai un projekta nepieciešamību pašvaldības
autonomās funkcijas ilgtspējīgai nodrošināšanai,
d) aizņēmuma pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā līdz 2025.
gada 1. septembrim;
9) meliorācijas sistēmu sakārtošanas, rekonstrukcijas, kā arī
pilsētu lietus, ūdens kanalizācijas sistēmas investīciju
projektiem, ievērojot šādus nosacījumus:
a) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 15 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 85 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
b) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
c) ir sniegts Zemkopības ministrijas pozitīvs atzinums par
pašvaldības meliorācijas sistēmas un pilsētu lietus, ūdens
kanalizācijas sistēmas iekļaušanos kopējā meliorācijas sistēmā un
funkcionalitātes nodrošināšanu attiecīgajā pašvaldības
teritorijā,
d) aizņēmuma pieprasījums iesniegts ne vēlāk kā līdz 2025.
gada 1. septembrim;
10) katras pašvaldības ne vairāk kā četriem noteiktiem
prioritāriem investīciju projektiem, tajā skaitā uzsāktu projektu
turpināšanai, pabeigšanai, ievērojot šādus nosacījumus:
a) Rīgas valstspilsētas pašvaldībai kā galvaspilsētai kopējā
aizņēmumu summa 8 000 000 euro apmērā, pārējām pašvaldībām
kopējā aizņēmumu summa 1 500 000 euro apmērā,
b) pašvaldības budžeta ikgadējais līdzfinansējums, sākot ar
2025. gadu, nav mazāks par 10 procentiem un ikgadējais aizņēmuma
apmērs nav lielāks par 90 procentiem no pašvaldības kopējām
projekta izmaksām attiecīgajā gadā,
c) pašvaldības budžeta līdzfinansējums veikts līdz aizņēmuma
izmaksu pieprasījuma iesniegšanai vai vienlaikus ar aizņēmuma
izmaksu,
d) pašvaldība 2025. gadā neapgūto aizņēmuma daļu nodrošina no
pašvaldības 2026. gada budžeta līdzekļiem. Aizņēmums piešķirams
ar izmaksu 2025. un 2026. gadā,
e) aizņēmumu neattiecina uz pašvaldības budžeta
līdzfinansējuma daļas nodrošināšanu šā panta pirmās daļas 4., 5.,
6., 7., 8. un 9. punktā minētajos investīciju projektos,
f) ir sniegts domes lēmums, kas apliecina attiecīgā projekta
atbilstību pašvaldības attīstības programmai un lietderīgu
investīciju īstenošanu pašvaldības autonomās funkcijas
nodrošināšanai;
11) piešķirto vidējā termiņa aizņēmumu izmaksai atbilstoši
noslēgtajiem aizdevuma līgumiem;
12) budžeta un finanšu vadībai ar atmaksas termiņu līdz trim
gadiem no aizdevuma līguma noslēgšanas dienas;
13) Rīgas valstspilsētas pašvaldībai projekta "Satiksmes
pārvads no Tvaika ielas uz Kundziņsalu" mērķu sasniegšanai,
atbilstoši šā likuma 17. panta otrajā daļā minētajiem
nosacījumiem;
14) patvertņu izveidošanai, tajā skaitā pašvaldības
administratīvajā teritorijā esošu telpu pielāgošanai patvertņu
vajadzībām, ja ir sniegts Iekšlietu ministrijas pozitīvs atzinums
par patvertnes funkcionalitāti drošības nodrošināšanai.
(2) Noteikt pašvaldību sniegto galvojumu kopējo palielinājumu
56 914 872 euro apmērā pašvaldību kapitālsabiedrību
aizņēmumiem investīciju projektu īstenošanai, kā arī pašvaldību
kapitālsabiedrību aizņēmumiem no valsts budžeta kurināmā iegādei
ar aizdevuma atmaksas termiņu līdz diviem gadiem un ar atlikto
pamatsummas maksājumu līdz vienam gadam no aizdevuma līguma
noslēgšanas dienas.
(3) Pašvaldība sniegto galvojumu savas kapitālsabiedrības
aizņēmumam dzīvojamo īres māju būvniecībai, atjaunošanai,
pārbūvei vai jaunuzceltu, atjaunotu vai pārbūvētu dzīvojamo īres
māju iegādei saistībās (aizņēmumu, galvojumu un citu ilgtermiņa
saistību apmērā pret 2025. gada plānotajiem pamatbudžeta
ieņēmumiem bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa
finansēšanai, tajā skaitā bez valsts budžeta transfertiem Eiropas
Savienības un citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētiem
projektiem noteiktu mērķu (izdevumu) finansēšanai, un iemaksām
pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā) iekļauj 50 procentu
apmērā no galvotās aizņēmuma summas.
(4) Pašvaldība var saņemt aizņēmumu vai sniegt galvojumu
gadījumos, kad pašvaldības saistību (aizņēmumu, galvojumu un citu
ilgtermiņa saistību) apmērs kādā no saistību izpildes gadiem
pārsniedz 20 procentus no 2025. gada plānotajiem pamatbudžeta
ieņēmumiem bez valsts budžeta transfertiem noteikta mērķa
finansēšanai, tajā skaitā bez valsts budžeta transfertiem Eiropas
Savienības un citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētiem
projektiem noteiktu mērķu (izdevumu) finansēšanai, un iemaksām
pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā, ar nosacījumu, ka
aizņēmums tiek ņemts vai galvojums tiek sniegts Eiropas
Savienības finansējuma un valsts budžeta dotācijas
priekšfinansēšanas nodrošināšanai šā panta pirmās daļas 1. un 2.
punktā minētajiem investīciju projektiem un pašvaldības dome ir
apliecinājusi, ka tā spēs pildīt savas saistības un veikt
maksājumus, kuriem iestājies atmaksas termiņš.
(5) Noteikt, ka pašvaldībām nav tiesību uzņemties ilgtermiņa
saistības atbilstoši likuma "Par pašvaldību budžetiem"
22. pantam, izņemot saistības:
1) līdz pieciem gadiem pašvaldību autonomo funkciju
nodrošināšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem, datortehnikas,
sakaru un citas biroja tehnikas iegādei;
2) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu nodrošināšanai;
3) šā panta pirmajā daļā minēto investīciju projektu
īstenošanai;
4) Publiskās un privātās partnerības likumā noteiktajā kārtībā
akceptēto publiskās un privātās partnerības projektu
īstenošanai.
(6) Finanšu ministram ir tiesības mainīt valsts budžeta
aizdevumu un pašvaldību aizņēmumu kopējos palielinājumus,
nepārsniedzot šo palielinājumu kopsummu, par prioritāriem nosakot
aizņēmumus Eiropas Savienības fondu un pārējās ārvalstu finanšu
palīdzības līdzfinansētiem projektiem un Eiropas Atveseļošanas
fonda finansētiem projektiem, un, ja nepieciešams, noteikt
aizņēmuma palielinājumu pašvaldību finanšu stabilizēšanai.
39. pants. (1) Valsts kase, pamatojoties uz pašvaldības
iesniegumu, veic grozījumus vienā vai vairākos līgumos par valsts
aizdevumu investīciju projektiem, samazinot 2025. gada
pamatsummas maksājumus ne vairāk kā par 30 procentiem no 2025.
gada pamatsummu kopējā apmēra, nepagarinot aizdevuma atmaksas
termiņu un precizējot aizdevuma atmaksas grafiku, ievērojot šādus
nosacījumus:
1) pašvaldība līdz 2025. gada 1. martam ir iesniegusi domes
lēmumu par grozījumiem aizdevuma atmaksas grafikā;
2) domes lēmumā ir sniegts apliecinājums, ka dome ir
izvērtējusi ekonomisko pamatojumu pamatsummas pārcelšanai,
pašvaldības finanšu situāciju ilgtermiņā, iespējamos finanšu
riskus un turpmākajos gados no pašvaldības budžeta nodrošinās
aizdevumu pamatsummu atmaksu atbilstoši aizdevumu atmaksas
grafikiem;
3) katra atsevišķa aizdevuma atlikums nav mazāks par 10 000
euro;
4) aizdevuma pamatsummas maksājums veicams turpmākajos gados,
nodrošinot, ka pašvaldības uzņemto saistību (aizņēmumu, galvojumu
un citu ilgtermiņa saistību) apmērs nevienā no saistību izpildes
gadiem nepārsniedz 20 procentus no 2025. gada plānotajiem
pamatbudžeta ieņēmumiem bez valsts budžeta transfertiem noteikta
mērķa finansēšanai, tajā skaitā bez valsts budžeta transfertiem
Eiropas Savienības un citas ārvalstu finanšu palīdzības
līdzfinansētiem projektiem noteiktu mērķu (izdevumu)
finansēšanai, un iemaksām pašvaldību finanšu izlīdzināšanas
fondā.
(2) Pašvaldībām, kurām nepieciešams aizņēmumu 2025. gada
pamatsummas maksājumus samazināt lielākā apmērā, nekā noteikts šā
panta pirmajā daļā, vienlaikus iesniedzams domē apstiprināts
rīcības plāns pašvaldības izdevumu optimizācijai un procesu
centralizācijai vidējā termiņā. Finanšu ministrija jautājumu
izskata vispārējā kārtībā, kādā tiek veiktas izmaiņas valsts
aizdevumu nosacījumos.
40. pants. (1) Noteikt, ka prognozētie iedzīvotāju
ienākuma nodokļa ieņēmumi pašvaldību budžetos ir 2 133 992 585
euro.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto iedzīvotāju ienākuma nodokļa
prognozēto ieņēmumu procentuālais sadalījums pa ceturkšņiem tiek
noteikts šādā apmērā: I ceturksnī - 22 procenti, II ceturksnī -
23 procenti, III ceturksnī - 27 procenti, IV ceturksnī - 28
procenti.
(3) Pašvaldībām katru mēnesi tiek ieskaitīta viena trešā daļa
no ceturksnim prognozētajiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumiem atbilstoši šā panta otrajā daļā noteiktajam
sadalījumam.
(4) Lai nodrošinātu pašvaldību funkciju veikšanai sabalansētu
naudas plūsmu, Valsts ieņēmumu dienests no attiecināto ieņēmumu
konta reizi nedēļā ieskaita finansējumu pašvaldību budžeta
ieņēmumu sadales kontā Valsts kasē, sadalot mēnesim prognozēto
ieņēmumu daļu proporcionāli nedēļu skaitam mēnesī. Ja iedzīvotāju
ienākuma nodokļa ieņēmumi nepildās atbilstoši plānotajam, tad,
pamatojoties uz finanšu ministra rīkojumu, to kompensē no valsts
pamatbudžetā ieskaitāmās iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļas. Ja
turpmākajā periodā tiek konstatēta iedzīvotāju ienākuma nodokļa
pārpilde, tad Finanšu ministrija valsts budžeta izmaksātās
kompensācijas apmērā veic iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu
pārpildes ieturēšanu un attiecina to uz valsts pamatbudžetā
ieskaitāmo iedzīvotāju ienākuma nodokli.
(5) Valsts kase pēc līdzekļu saņemšanas pašvaldību budžeta
ieņēmumu sadales kontā attiecīgajā mēneša nedēļā pārskaita naudas
līdzekļus pašvaldībām kā iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumus,
vienlaikus veicot iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas
fondā, ieturot atbilstošās summas no pašvaldību budžetiem
noteiktās iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu sadalījuma daļas
un ieskaitot tās minētajā fondā.
(6) Noteikt, ka gadījumā, ja veidojas pašvaldību 2025. gada
ieņēmumi virs garantētās iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu
prognozes, Valsts ieņēmumu dienests tos uzkrāj attiecināto
ieņēmumu kontā un 2025. gada pēdējā darba dienā ieskaita Valsts
kases norādītā kontā pašvaldību aizņēmumu saistību dzēšanai.
Valsts kase publicē savā tīmekļvietnē informāciju par katras
pašvaldības ieņēmumu summas apmēru 2025. gadā virs garantētās
iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu prognozes un pašvaldību
aizņēmumu saistību dzēšanai pārskaita naudas līdzekļus uz
pašvaldību aizņēmumu automātisko saistību ieturēšanas kontiem
gada pēdējā darba dienā. Pašvaldības līdz 2026. gada 1. februārim
pieņem domes lēmumus par pašvaldības ieņēmumu summas apmēra 2025.
gadā virs garantētās iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu
prognozes attiecināšanu uz valsts aizdevumu pamatsummu maksājumu
dzēšanu, lai Valsts kase nodrošinātu no pašvaldību kontiem
automātisko saistību ieturēšanu ne vēlāk kā līdz 2026. gada 20.
februārim.
41. pants. Noteikt, ka budžeta resora "62.
Mērķdotācijas pašvaldībām" programmas 01.00.00
"Mērķdotācijas izglītības pasākumiem", programmas
05.00.00 "Mērķdotācijas pašvaldībām - pašvaldību izglītības
iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām" un programmas 10.00.00
"Mērķdotācijas pašvaldībām - pašvaldību izglītības iestādēs
bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba
samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām" izpildītājs ir Izglītības un zinātnes
ministrija.
42. pants. Noteikt, ka budžeta resora "62.
Mērķdotācijas pašvaldībām" programmas 02.00.00
"Mērķdotācijas pašvaldību tautas mākslas kolektīvu vadītāju
darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām" izpildītājs ir Kultūras ministrija.
43. pants. Noteikt, ka budžeta resora "64.
Dotācija pašvaldībām" un budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmu izpildītājs ir Finanšu
ministrija.
44. pants. (1) Noteikt, ka saskaņā ar likumu "Par
valsts sociālo apdrošināšanu":
1) sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu sadalījums 2025.
gadā ir šāds: sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumos
tiek ieskaitīti 97,10 procenti un pamatbudžeta ieņēmumos
veselības apdrošināšanai - 2,90 procenti;
2) sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumu sadalei
2025. gadā piemēro šādus ieņēmumu īpatsvarus: valsts pensiju
speciālajā budžetā - 72,79 procenti; nodarbinātības speciālajā
budžetā - 4,45 procenti; darba negadījumu speciālajā budžetā -
2,16 procenti; invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā
budžetā - 20,60 procenti.
(2) Ministru kabinetam ir tiesības mainīt šā panta pirmās
daļas 2. punktā noteiktos sociālās apdrošināšanas speciālo
budžetu īpatsvarus, ja:
1) stājas spēkā normatīvie akti, kuriem ir finansiāla ietekme
uz valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
izdevumiem;
2) gada laikā mainās pabalstu un pensiju saņēmēju skaits un
pabalstu un pensiju vidējie apmēri un papildus nepieciešamos
izdevumus nesedz kādā no speciālajiem budžetiem plānotais
apropriācijas apmērs, nepārsniedzot sociālās apdrošināšanas
speciālajam budžetam šajā likumā noteikto apropriācijas
apmēru;
3) kādā no speciālajiem budžetiem faktiskie ieņēmumi no valsts
sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu sadales nesasniedz
plānoto apmēru un naudas līdzekļu atlikums gada sākumā nesedz
finansējuma deficītu speciālā budžeta pakalpojumu izmaksām,
nepārsniedzot sociālās apdrošināšanas speciālajam budžetam šajā
likumā noteikto ieņēmumu no valsts sociālās apdrošināšanas
obligāto iemaksu sadales apmēru.
45. pants. Maksa, kas tiek ieturēta no valsts pensijas,
pabalsta vai atlīdzības par to piegādi saņēmēja dzīvesvietā, ir
2,39 euro. Ieturēto maksu par valsts pensijas, pabalsta
vai atlīdzības piegādi saņēmēja dzīvesvietā Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra pārskaita valsts akciju sabiedrībai
"Latvijas Pasts" no tā budžeta līdzekļiem, no kura tiek
izmaksāta valsts pensija, pabalsts vai atlīdzība.
46. pants. Lai nodrošinātu resursu efektīvu
izlietojumu, piesaistīto ekspertu vietā, ja nepieciešams,
Fiskālās disciplīnas padome ārējos normatīvajos aktos noteikto
funkciju izpildei ir tiesīga algot darbiniekus kārtējam gadam
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Fiskālās disciplīnas
padome pielīdzināma budžeta iestādei Likuma par budžetu un
finanšu vadību izpratnē.
47. pants. Papildus Fiskālās disciplīnas likumā
noteiktajai Fiskālās disciplīnas padomes kompetencei Fiskālās
disciplīnas padome veic Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada
21. maija regulas (ES) Nr. 473/2013 par kopīgiem noteikumiem
budžeta plānu projektu uzraudzībai un novērtēšanai un pārmērīga
budžeta deficīta novēršanai eurozonas dalībvalstīs
noteikto makroekonomisko prognožu apstiprināšanu.
48. pants. Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros
sadarbībai ar starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām
nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu, nodrošinot iesaisti
starptautiskās un nacionālās drošības stiprināšanā, nosaka
Ministru kabinets.
49. pants. Noteikt, ka saskaņā ar Lauksaimniecības un
lauku attīstības likumu un Attīstības finanšu institūcijas likumu
valsts 260 000 000 euro apmērā atbild par akciju
sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum"
izsniegtajām garantijām.
50. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt
apropriāciju Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.03.00
"Iemaksas starptautiskajās organizācijās" un veikt
maksājumu Starptautiskajam Valūtas fondam, ja saskaņā ar likuma
"Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā Valūtas
fondā" 5. pantu izdotās parādzīmes noteikumiem saņemts
pieprasījums no Starptautiskā Valūtas fonda veikt maksājumu, un
informēt par to Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisiju.
51. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt
apropriāciju Finanšu ministrijas budžetā, nepārsniedzot
Starptautiskā Valūtas fonda piešķirto speciālo aizņēmuma tiesību
asignējumu Latvijas Republikai, lai veiktu aizdevumu un
ieguldījumu atbilstoši Starptautiskā Valūtas fonda priekšlikumiem
par speciālo aizņēmuma tiesību tālāku aizdošanu un ieguldīšanu,
ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no
attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un
nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
52. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt
apropriāciju Veselības ministrijai, paredzot dotāciju no
vispārējiem ieņēmumiem valsts līdzdalībai vispārējās valdības
sektorā iekļautās kapitālsabiedrībās, kuras sniedz valsts
apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus diennakts stacionārā,
lai minētajās kapitālsabiedrībās veiktu pamatkapitāla
palielināšanu ar finanšu ieguldījumu, nodrošinot stacionāro
veselības aprūpes pakalpojumu pilnveidi un slimnīcu tīkla
attīstību. Šajā pantā paredzēto apropriācijas palielinājumu
finansēšanas klasifikācijas kategoriju kodiem var veikt, ja
apropriācijas palielināšanai nav negatīvas ietekmes uz vispārējās
valdības budžeta bilanci nominālajā izteiksmē atbilstoši Eiropas
nacionālo un reģionālo kontu sistēmas Eiropas Savienībā
metodoloģijai, tas uzlabo veselības aprūpei piešķirtā publiskā
finansējuma izlietojuma efektivitāti, ir pieņemts attiecīgs
Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret
apropriācijas palielinājumu. Veselības ministrijai atbilstoši
normatīvajiem aktiem ir pienākums veikt darbības līdzdalības
iegūšanai un finanšu ieguldījumu veikšanai pamatkapitālā.
53. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt šajā
likumā noteikto valsts budžeta aizdevumu kopējo palielinājumu
Starptautiskā Valūtas fonda speciālo aizņēmuma tiesību aizdevumu
apmērā, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu
laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to
izskatījusi un nav iebildusi.
54. pants. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas dalību
Starptautiskā Valūtas fonda kvotu palielināšanā atbilstoši
Starptautiskā Valūtas fonda kvotu 16. vispārējam pārskatam,
atļaut finanšu ministram palielināt Latvijas Republikas saistības
pret Starptautisko Valūtas fondu un palielināt apropriāciju
Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.03.00
"Iemaksas starptautiskajās organizācijās", lai
apmaksātu Latvijas Republikas kvotas palielināšanu, ja ir
pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas palielinājumu.
55. pants. (1) Valsts akciju sabiedrība "Valsts
nekustamie īpašumi" publiskas personas mantas - valsts
nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0022)
Brīvības ielā 68, Rīgā - atsavināšanas rezultātā iegūtos
līdzekļus pēc faktisko atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas
ieskaita valsts budžetā.
(2) Atļaut finanšu ministram palielināt Izglītības un zinātnes
ministrijas budžeta apakšprogrammā 02.01.00 "Profesionālās
izglītības programmu īstenošana" apropriāciju resursiem no
dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, piešķirot līdzekļus, lai
nodrošinātu ar testamentu uzliktā pienākuma izpildi un novirzītu
finansējumu profesionālās izglītības kompetences centra
"Rīgas valsts tehnikums" trūcīgo un sekmīgo audzēkņu
atbalstīšanai un infrastruktūras un materiāli tehniskā
nodrošinājuma vajadzībām, ievērojot Rīgas valsts tehnikuma
Attīstības un investīciju stratēģiju 2021.-2027. gadam, pēc tam,
kad valsts nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100
022 0022) Brīvības ielā 68, Rīgā, atsavināšanas rezultātā iegūtie
līdzekļi pēc faktisko atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas
ieskaitīti valsts budžetā, ja Saeimas Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas palielinājumu.
56. pants. (1) Noteikt, ka valsts akciju sabiedrība
"Valsts nekustamie īpašumi" nodrošina telpu pielāgošanu
Aizsardzības ministrijai (Jaunsardzes centram), Iekšlietu
ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai), Veselības
ministrijai (Veselības inspekcijai) un Ekonomikas ministrijai un
tās padotības iestādēm (Patērētāju tiesību aizsardzības centram,
Konkurences padomei, Latvijas Nacionālajam akreditācijas birojam,
Centrālajai statistikas pārvaldei) nekustamajā īpašumā (nekustamā
īpašuma kadastra Nr. 0100 085 2143) Talejas ielā 1, Rīgā.
(2) Atļaut Finanšu ministrijai, Ekonomikas ministrijai un
Veselības ministrijai nodot valsts akciju sabiedrībai
"Valsts nekustamie īpašumi" atsavināšanai šādus valsts
nekustamos īpašumus:
1) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 020
0035) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100
020 0035) 0,2044 ha platībā un piecas būves (būvju kadastra
apzīmējumi 0100 020 0035 001, 0100 020 0035 002, 0100 020 0035
003, 0100 020 0035 004 un 0100 020 0035 005) - Brīvības ielā 55,
Rīgā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu
ministrijas personā;
2) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 020
0060) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100
020 0060) 0,0765 ha platībā un būvi (būves kadastra apzīmējums
0100 020 0060 001) - Lāčplēša ielā 1, Rīgā, kas ierakstīts
zemesgrāmatā uz valsts vārda Ekonomikas ministrijas personā;
3) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 520
0011) - būvi (būves kadastra apzīmējums 0100 020 0168 001) -
Krišjāņa Valdemāra ielā 32, Rīgā, kopā ar nekustamo īpašumu
(nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 020 0168) - zemes vienību
(zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 020 0168) 0,1272 ha
platībā - Krišjāņa Valdemāra ielā 32, Rīgā, kas ierakstīti
zemesgrāmatā uz valsts vārda Ekonomikas ministrijas personā;
4) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 115
0309) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100
115 0309) 0,5759 ha platībā un trīs būves (būvju kadastra
apzīmējumi 0100 115 0309 002, 0100 115 0309 012, 0100 115 0309
015) - Krīvu ielā 11, Rīgā, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts
vārda Ekonomikas ministrijas personā;
5) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 026
0008) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100
026 0008) 0,5472 ha platībā un desmit būves (būvju kadastra
apzīmējumi 0100 026 0008 001, 0100 026 0008 002, 0100 026 0008
003, 0100 026 0008 004, 0100 026 0008 005, 0100 026 0008 006,
0100 026 0008 007, 0100 026 0008 008, 0100 026 0008 009 un 0100
026 0008 010) - Klijānu ielā 7, Rīgā, kas ierakstīts zemesgrāmatā
uz valsts vārda Veselības ministrijas personā.
(3) Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie
īpašumi" šā panta otrajā daļā minēto valsts nekustamo
īpašumu atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc
atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas ieskaita valsts budžetā.
(4) Finanšu ministram ir tiesības palielināt Finanšu
ministrijai apropriāciju finansēšanas klasifikācijas kategoriju
kodiem, lai veiktu ieguldījumu valsts akciju sabiedrības
"Valsts nekustamie īpašumi" pamatkapitālā, attiecīgi
nodrošinot ar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.
0100 085 2143) Talejas ielā 1, Rīgā, saistītā aizdevuma atmaksu
atbilstoši šā panta otrajā daļā minēto nekustamo īpašumu
atsavināšanas rezultātā valsts budžeta ieņēmumos ieskaitīto
līdzekļu apmēram un nomas maksas samazinājumu atbilstoši
aizdevuma atmaksas apmēram. Apropriāciju palielina, ja ir
pieņemts Ministru kabineta lēmums par apropriācijas palielināšanu
un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba
dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to
izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas
palielinājumu.
57. pants. Finanšu ministram, veicot apropriāciju
pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā
noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām,
apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām
kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem
mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2023.-2025. gadam,
2024.-2026. gadam un 2025.-2027. gadam piešķirtā finansējuma, ja
tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta
strukturālo bilanci, ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta
lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu
darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir
to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
58. pants. Papildus Valsts un pašvaldību institūciju
amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 16. pantā noteiktajam
un atbilstoši institūcijā noteiktajai prēmēšanas kārtībai un
kritērijiem var prēmēt, ja Valsts ieņēmumu dienesta,
Prokuratūras, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja,
Finanšu izlūkošanas dienesta, Iekšējās drošības biroja, Valsts
robežsardzes un Valsts policijas amatpersonu (darbinieku) tiešas
darbības rezultātā atklāti un novērsti liela apjoma noziedzīgi
nodarījumi valsts ieņēmumu un nodokļu administrēšanas jomā, kā
arī valsts institūciju dienestā, kuri radījuši vai varēja radīt
būtisku kaitējumu un kurus izdarījušas valsts amatpersonas,
aizturētas kontrabandas kravas un aizliegtu priekšmetu ievešana
un izvešana, novērsta būtiska noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācija un tā rezultātā ir palielinājušies valsts budžeta
ieņēmumi vai tiek prognozēts būtisks šo ieņēmumu palielinājums,
Ministru kabinets pieņem lēmumu par attiecīgo institūciju
konkrēto amatpersonu (darbinieku) motivēšanu un apropriācijas
palielinājumam novirzāmo finansējuma apjomu. Finanšu ministram ir
tiesības palielināt apropriāciju izdevumiem, ja Saeimas Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no
attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un
nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
59. pants. (1) Ekonomikas ministrijas budžeta programmā
33.00.00 "Ekonomikas attīstības programma" ieskaitītie
līdzekļi izmantojami atbalsta pasākumiem Latvijas uzņēmējiem
jaunu eksporta tirgu apguvē un eksporta palielināšanā uz
prioritāriem mērķa tirgiem, tūrisma veicināšanas un attīstības
pasākumiem, mājokļa pieejamības un administrēšanas izmaksu
segšanai.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētajiem mērķiem apropriācijas
pārdale starp Ekonomikas ministriju un citiem budžeta resoriem
tiek veikta kā transferta pārskaitījums.
60. pants. (1) Jauno ārvalstu filmu uzņemšanai Latvijā
finanšu ministram ir tiesības palielināt 2025. gada apropriāciju
Ekonomikas ministrijai izdevumiem un palielināt valsts budžeta
likumā Ekonomikas ministrijai noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa
saistību maksimāli pieļaujamos apjomus 2026. un 2027. gadam
līdzfinansējuma nodrošināšanai, ja pēc ekonomikas ministra
ierosinājuma ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu
laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to
izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas un valsts budžeta
ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamo apjomu
palielinājumu.
(2) Līdzfinansējuma apjoms nepārsniedz 30 procentus no jauno
ārvalstu filmu projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
61. pants. (1) Jauna dižpasākuma Latvijā organizēšanas
līdzfinansējumam finanšu ministram ir tiesības palielināt 2025.
gada apropriāciju Ekonomikas ministrijai izdevumiem un palielināt
valsts budžeta likumā Ekonomikas ministrijai noteiktos valsts
budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus 2026.
un 2027. gadam, ja pēc ekonomikas ministra ierosinājuma ir
pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas un valsts budžeta ilgtermiņa saistību
maksimāli pieļaujamo apjomu palielinājumu.
(2) Līdzfinansējuma apjoms nepārsniedz 30 procentus no jauno
dižpasākumu organizēšanas attiecināmajām izmaksām.
(3) Dižpasākums šā panta izpratnē ir starptautiska mēroga
pasākums, kuru organizē, deleģē vai kura sadarbības partneris ir
pasaules vai Eiropas mēroga organizācija un kurš rada būtisku
ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību, piesaistot vismaz 5 000
ārvalstu apmeklētāju un dalībnieku, kas Latvijas tūristu mītnēs
vai īstermiņa īres mītnēs pavada vismaz divas naktis.
62. pants. Saskaņā ar šā likuma 60. un 61. panta
noteikumiem veiktais kopējais apropriācijas palielinājums 2025.
gadā un uzņemto ilgtermiņa saistību apjoms kopā turpmākajiem
vidēja termiņa budžeta ietvara gadiem nepārsniedz 15 procentus no
attiecīgā gada fiskālā nodrošinājuma rezerves apjoma. Līdz 2026.
gada 28. februārim Ekonomikas ministrija iesniedz Ministru
kabinetam ziņojumu par 2025. gadā piešķirto līdzfinansējumu.
63. pants. Ja 2025. gadā faktiskie ieņēmumi no naudas
sodiem, ko uzliek Valsts policija par pārkāpumiem ceļu satiksmē,
kuri fiksēti ar valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes
drošības direkcija" un valsts sabiedrības ar ierobežotu
atbildību "Latvijas Valsts ceļi" tehniskajiem
līdzekļiem, pārsniedz šajā likumā plānoto apmēru un saistībā ar
to palielinās valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes
drošības direkcija" sagatavojamo un nosūtāmo lēmumu skaits
un ar to saistītie valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes
drošības direkcija" izdevumi, finanšu ministram ir tiesības
atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, kas pieņemts, izskatot
Iekšlietu ministrijas priekšlikumus, palielināt Iekšlietu
ministrijai apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem
ieņēmumiem un izdevumiem, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret
apropriācijas palielinājumu.
64. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 04.00.00 "Latvijas prezidentūras
Eiropas Savienības Padomē nodrošināšana" noteikto
apropriāciju 55 805 euro apmērā finanšu ministrs pārdala
ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts
attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas pārdali.
65. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 09.00.00 "Valsts nozīmes
reformas īstenošanai" noteikto apropriāciju 8 522 283
euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai
centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru
kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas
dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas
pārdali.
66. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"
noteikto apropriāciju 887 824 euro apmērā finanšu ministrs
pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei
atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un
proliferācijas finansēšanas novēršanai, ja ir pieņemts attiecīgs
Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret
apropriācijas pārdali.
67. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 12.00.00 "Finansējums veselības
jomas pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības
ierobežošanai" noteikto apropriāciju 5 330 508 euro
apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai
valsts iestādei ar Covid-19 izplatību saistītā valsts
apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem, ja
ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no
attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un
nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
68. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 17.00.00 "Finansējums Ukrainas
civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu
īstenošanai" noteikto apropriāciju 65 000 000 euro
apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai
valsts iestādei Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā
noteikto pasākumu īstenošanai atbilstoši Ministru kabineta
apstiprinātajam pasākumu plānam atbalsta sniegšanai Ukrainas
civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2025. gadā, ja ir pieņemts
attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas pārdali.
69. pants. (1) Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts
drošības stiprināšanas pasākumiem" noteikto apropriāciju 363
500 918 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai
vai citai centrālajai valsts iestādei ar valsts drošību saistītu
pasākumu īstenošanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta
lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu
darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir
to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
(2) Finanšu ministram ir tiesības palielināt šajā likumā
noteikto apropriāciju šā panta pirmajā daļā minētajā programmā ar
valsts drošību saistītu pasākumu īstenošanai un palielināt šā
likuma 35. pantā noteikto maksimālo valsts parādu 2025. gada
beigās, un paplašināt valdības rīcības pieļaujamās robežas
valdības saistību izpildei likuma "Par valsts budžetu 2023.
gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 5.
panta 3. un 5. punktā noteikto pasākumu un likuma "Par
valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un
2026. gadam" 5. panta 3. un 5. punktā noteikto pasākumu
īstenošanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu
laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to
izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas
palielinājumu.
(3) Lai nodrošinātu paredzēto valsts budžeta līdzekļu
maksimāli efektīvu izlietošanu, finanšu ministram ir tiesības
ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei no šā panta
pirmajā daļā minētās programmas pārdalīto un noteiktajiem mērķiem
neizmantoto finansējumu pārdalīt no ministrijas vai citas
centrālās valsts iestādes budžeta uz šā panta pirmajā daļā minēto
programmu.
70. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 20.00.00 "Veselības aprūpes
pasākumu īstenošana" noteikto apropriāciju 3 035 869
euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai
centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru
kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas
dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas
pārdali.
71. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 21.00.00 "Finansējums vēlēšanu
nodrošināšanai" noteikto apropriāciju 2 817 413 euro
apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai
valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta
lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu
darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir
to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
72. pants. Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 22.00.00 "Valsts ārējās robežas
drošības pasākumu nodrošināšana" noteikto apropriāciju 4 806
180 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai
citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs
Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret
apropriācijas pārdali.
73. pants. (1) Noteikt, ka budžeta resora "74.
Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais
finansējums" programmā 23.00.00 "Valsts atbalsta
programmas un citi valsts nozīmes pasākumi" noteikto
apropriāciju 57 382 914 euro apmērā, tajā skaitā 30 000
000 euro apmērā pedagogu atalgojuma pieaugumam, tajā
skaitā finansējumam pedagogu darba samaksai atbilstoši
aktualizētajam skolēnu skaitam, 26 012 914 euro apmērā
valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītāja (valsts akciju sabiedrības "Latvijas
dzelzceļš") finanšu līdzsvara par 2024. gadu nodrošināšanai,
1 000 000 euro apmērā Eiropas Rekonstrukcijas un
attīstības bankas pilnvarnieku valdes 2026. gada sanāksmes
organizēšanai, 370 000 euro apmērā Nacionālā mākslīgā
intelekta centra izveidei, finanšu ministrs pārdala ministrijai
vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs
Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas
saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret
apropriācijas pārdali.
(2) Ja valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras
pārvaldītāja (valsts akciju sabiedrības "Latvijas
dzelzceļš") finanšu līdzsvara par 2024. gadu nodrošināšanai
nepieciešams mazāks finansējums nekā šā panta pirmajā daļā šim
mērķim ieplānotais finansējums, atlikums nav pārdalāms citiem
mērķiem.
74. pants. Finanšu ministram ir tiesības ministrijām un
citām centrālajām valsts iestādēm līdz 2025. gada 30. septembrim
nepārdalīto šā likuma 64., 65., 66., 67., 68., 70., 71., 72. un
73. pantā (ievērojot panta otrās daļas nosacījumu) minētajās
budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes
procesā pārdalāmais finansējums" programmās, kā arī
programmā 01.00.00 "Apropriācijas rezerve" noteikto
apropriāciju pārdalīt uz programmu 02.00.00 "Līdzekļi
neparedzētiem gadījumiem".
75. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt
apropriāciju izdevumiem Aizsardzības ministrijai, atļaut
Aizsardzības ministrijai uzņemties ilgtermiņa saistības un
paplašināt valdības rīcības pieļaujamās robežas valdības saistību
izpildei aizsardzības investīciju palielināšanai Padomes 2024.
gada 29. aprīļa regulas (ES) 2024/1264, ar ko groza regulu (EK)
Nr. 1467/97 par to, kā paātrināt un precizēt pārmērīga budžeta
deficīta novēršanas procedūras īstenošanu izpratnē, ja ir
pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas palielinājumu.
76. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt
apropriāciju Klimata un enerģētikas ministrijai negatīvo seku
mazināšanai, ja pēc elektrotīklu sinhronizācijas ar kontinentālās
Eiropas vienoto tīklu neplānoti pieaug enerģijas izmaksas
enerģijas lietotājiem, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta
lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu
darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir
to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Ministru kabinets pieņem lēmumu par apropriācijas palielinājumu,
ja strauja energoapgādes izmaksu pieauguma apstākļos Eiropas
Savienības Padome apstiprina vispārējās izņēmuma klauzulas vai
konkrētai valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu
atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa
regulai (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu
koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ
Padomes regulu (EK) Nr. 1466/97.
77. pants. Finanšu ministram ir tiesības palielināt
apropriāciju ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei
valsts atbalstam mājsaimniecībām par patērētajiem
energoresursiem, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta
lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu
darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir
to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Ministru kabinets pieņem lēmumu par apropriācijas palielinājumu
finansējuma nodrošināšanai valsts atbalstam saskaņā ar
Energoapgādes izmaksu valsts atbalsta likumu, ja strauja
energoapgādes izmaksu pieauguma apstākļos Eiropas Savienības
Padome apstiprina vispārējās izņēmuma klauzulas vai konkrētai
valstij paredzētas izņēmuma klauzulas aktivizēšanu atbilstoši
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa regulai (ES)
2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un
budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes regulu (EK)
Nr. 1466/97.
78. pants. Atļaut finanšu ministram Latvijas Republikas
vārdā 2025. gadā izsniegt valsts aizdevumus Latvijas lielo ostu
pārvaldēm (Rīgas brīvostas pārvaldei, Ventspils brīvostas
pārvaldei un Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei)
kredītiestāžu izsniegto būvniecības kredītu pārkreditēšanai.
Aizdevumus minētajam mērķim atļauts izsniegt, ja tas nerada
negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci, Ministru
kabinets ir pieņēmis attiecīgu lēmumu, kurā noteikti valsts
aizdevuma izsniegšanas nosacījumi, un Saeimas Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret aizdevuma izsniegšanu.
79. pants. Atļaut finanšu ministram palielināt
apropriāciju Zemkopības ministrijas budžetā valsts budžeta
iestāžu ieņēmumu par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citu
pašu ieņēmumu atlikumu, kas izveidojies Zemkopības ministrijas
budžeta apakšprogrammas 64.08.00 "Izdevumi Eiropas
Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu
īstenošanai (2014-2020)" ietvaros, izmantošanai atlīdzības
izdevumiem Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.02.00
"Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība
lauksaimniecībā" un programmā 97.00.00 "Nozares vadība
un politikas plānošana", ja Saeimas Budžeta un finanšu
(nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās
informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi
pret apropriācijas palielinājumu, vienlaikus ievērojot, lai
atlīdzības fonda apmērs pamatfunkciju īstenošanai nepārsniedz 2,6
procentu pieaugumu salīdzinājumā ar 2024. gada aktualizēto plānu
uz 31. jūliju.
80. pants. Noteikt, ka gadījumā, kad, aprēķinot 2025.
gada valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku)
bāzes mēnešalgu, finanšu un apdrošināšanas jomas bāzes mēnešalgu,
elektronisko sakaru un enerģētikas nozares bāzes mēnešalgu vai
ostas valdes priekšsēdētāja bāzes mēnešalgu, iegūst skaitli, kas
ir lielāks par 2,6, kārtējā gada attiecīgo bāzes mēnešalgu
indeksē ar skaitli 2,6.
81. pants. Noteikt, ka 2025. gadā valsts un pašvaldību
institūcijās netiek palielināts kopējais no valsts pamatbudžeta
finansēto amata vietu skaits, izņemot gadījumus, kad ir pieņemts
atsevišķs pašvaldības domes vai Ministru kabineta lēmums. Lai
Ministru kabinets varētu pieņemt lēmumu par amata vietas
piešķiršanu, noteikt, ka ar 2025. gada 1. janvāri Valsts
kanceleja apkopo to valsts pārvaldē ilgstoši vakanto amata vietu
kopējo skaitu, kuras ir bijušas vakantas vairāk nekā 12 mēnešus
uz 2024. gada 30. septembri. Kopējo ilgstoši vakanto amata vietu
skaitu nosaka atbilstoši iestāžu sniegtajiem datiem Atlīdzības
uzskaites sistēmā, kā arī ievērojot šādus nosacījumus:
1) ilgstoši vakanto amata vietu skaitā netiek iekļautas
iestādes vadītāju amata vietas un Eiropas Savienības politiku
instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto
projektu un pasākumu īstenošanai nepieciešamās amata vietas, kas
izveidotas uz noteiktu laiku, kā arī karavīru un robežsargu
(amatpersonu ar speciālo dienesta pakāpi) un ilgstošā prombūtnē
esošo darbinieku amata vietas;
2) apkopotie ilgstoši vakantie amati tiek izslēgti no iestādes
amatu saraksta, saglabājot tiem paredzēto finansējumu atlīdzībai
iestādes rīcībā.
82. pants. Publiskas personas kapitālsabiedrības un tās
atkarīgās kapitālsabiedrības, publiski privātās
kapitālsabiedrības un publiskas personas kontrolētas
kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce vai padome (ja
tāda ir izveidota), izņemot gadījumus, kad ir pieņemts publiskas
personas augstākās lēmējinstitūcijas (Ministru kabineta par
valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldības domes par pašvaldības
kapitālsabiedrībām) atsevišķs lēmums, nodrošina, ka 2025. gadā
kopējās personāla izmaksas kapitālsabiedrībā var tikt
palielinātas ne vairāk kā par 2,6 procentiem salīdzinājumā ar
iepriekšējo pārskata gadu.
Pārejas noteikums
Šā likuma 17. panta piektā daļa stājas spēkā 2026. gada 1.
janvārī. Līdz šā likuma 17. panta piektās daļas spēkā stāšanās
dienai piemēro obligāciju emitēšanas kārtību un nosacījumus, kas
pieņemti saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam
un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 17. panta
trešo daļu.
Likums stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Likums Saeimā pieņemts 2024. gada 6. decembrī.
Valsts prezidents E. Rinkēvičs
Rīgā 2024. gada 19. decembrī
1. pielikums
"Valsts konsolidētais budžets"
2. pielikums
"Valsts budžeta ieņēmumi"
3. pielikums
"Valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta
kopsavilkums"
4. pielikums
"Valsts pamatbudžeta ieņēmumu un izdevumu atšifrējums pa
programmām un apakšprogrammām"
5. pielikums
"Valsts speciālā budžeta ieņēmumu un izdevumu atšifrējums pa
programmām un apakšprogrammām"
6. pielikums
"Mērķdotācijas pašvaldībām - pašvaldību pamata un vispārējās
vidējās izglītības iestāžu, pašvaldību speciālās izglītības
iestāžu un pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu pedagogu
darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām"
7. pielikums
"Mērķdotācijas pašvaldībām - interešu izglītības programmu
pedagogu daļējai darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām"
8. pielikums
"Mērķdotācijas pašvaldībām - pašvaldību speciālo pirmsskolas
izglītības grupu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām, speciālajām izglītības
iestādēm, kas nodrošina internāta pakalpojumus"
9. pielikums
"Mērķdotācijas pašvaldībām - pašvaldību izglītības iestādēs
bērnu no piecu gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba
samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām"
10. pielikums
"Mērķdotācijas pašvaldību māksliniecisko kolektīvu vadītāju
darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām"
11. pielikums
"Valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamais
apjoms"
12. pielikums
"Veidlapa par vispārējās valdības sektorā iekļautās
kapitālsabiedrības ietekmes uz vispārējās valdības budžeta
bilanci aprēķinu"