Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Ilgtspējas
informācijas atklāšanas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1. pants. Likumā lietotie
termini
(1) Likumā ir lietoti šādi termini:
1) ilgtspējas jautājumi - vides tiesības, sociālās
tiesības un cilvēktiesības, un pārvaldības faktori, tostarp
ilgtspējas faktori Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada
27. novembra regulas (ES) Nr. 2019/2088 par
informācijas atklāšanu, kas saistīta ar ilgtspēju, finanšu
pakalpojumu nozarē (turpmāk - Regula
(ES) Nr. 2019/2088) 2. panta 24. punkta
izpratnē;
2) mazas un nesarežģītas iestādes - iestādes
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija
regulas (ES) Nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām
attiecībā uz kredītiestādēm un ieguldījumu brokeru sabiedrībām,
un ar ko groza regulu (ES) Nr. 648/2012 (turpmāk - Regula
(ES) Nr. 575/2013) 4. panta 1. punkta
145. apakšpunkta izpratnē;
3) trešā valsts - jebkura valsts, izņemot Eiropas
Savienības dalībvalsti, Eiropas Ekonomikas zonas valsti un
Šveices Konfederāciju.
(2) Likumā lietotais termins "sabiedriskas nozīmes
struktūra" atbilst Revīzijas pakalpojumu likumā lietotajam
terminam, termini "sabiedrība" un "koncerns"
atbilst Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā
lietotajiem terminiem, termins "kredītiestāde" atbilst
Kredītiestāžu likumā lietotajam terminam, termini
"apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrības" un
"kaptīvās apdrošināšanas un kaptīvās pārapdrošināšanas
sabiedrības" atbilst Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas
likumā lietotajiem terminiem, jēdziens "pārvedami
vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū" atbilst Finanšu
instrumentu tirgus likumā lietotajam jēdzienam.
(3) Ar ilgtspējas ziņojumu šajā likumā saprot ar
ilgtspējas jautājumiem saistītu informāciju saskaņā ar šā likuma
4., 7. un 12. pantu.
2. pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt publiski pieejamu un salīdzināmu
informāciju, lai izprastu likuma subjekta darbības ietekmi uz
ilgtspējas jautājumiem, un informāciju par to, kā ilgtspējas
jautājumi ietekmē subjekta attīstību, darbības rezultātus un
stāvokli.
3. pants. Likuma subjekti
(1) Likums attiecas uz Latvijas Republikā
reģistrētām:
1) komercsabiedrībām, kuras ir lielas sabiedrības un liela
koncerna mātes sabiedrības;
2) vidējām sabiedrībām un mazām sabiedrībām, izņemot
mikrosabiedrības, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir
iekļauti regulētajā tirgū;
3) lielām meitas sabiedrībām vai mazām un vidējām meitas
sabiedrībām, ja šo sabiedrību pārvedami vērtspapīri ir iekļauti
regulētajā tirgū un ja minēto sabiedrību galveno mātes sabiedrību
reglamentē trešās valsts tiesību akti (turpmāk - trešās valsts
sabiedrības meitas sabiedrības);
4) filiālēm, kas ir tādas sabiedrības filiāles, kuru
reglamentē trešās valsts tiesību akti, ja šo filiāļu neto
apgrozījums iepriekšējā pārskata gadā bilances datumā pārsniedz
40 000 000 euro un ja šīs trešās valsts
sabiedrības neto apgrozījums grupas līmenī Eiropas Savienībā
secīgi divus pārskata gadus pēc kārtas bilances datumā pārsniedz
150 000 000 euro (turpmāk - trešās valsts
sabiedrības filiāle).
(2) Šis likums neattiecas uz krājaizdevu sabiedrībām,
pārvedamu vērtspapīru kolektīvo ieguldījumu fondiem, kā arī
alternatīvo ieguldījumu fondiem.
(3) Piemērojot šo likumu tā subjektu - liela sabiedrība,
vidēja sabiedrība un maza sabiedrība, kā arī liels koncerns -
noteikšanai, tiek izmantotas Gada pārskatu un konsolidēto gada
pārskatu likumā noteiktās kritēriju robežvērtības.
(4) Šā panta pirmās daļas 4. punktā un šā likuma
13. panta pirmajā daļā minētais neto apgrozījums ir
ieņēmumi, kā definēts tajā finanšu pārskatu sagatavošanas sistēmā
vai tās nozīmē, uz kuru pamatojoties tiek sagatavoti trešās
valsts sabiedrības finanšu pārskati.
II nodaļa
Ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma saturs,
atbrīvojumi no šo ziņojumu sniegšanas
4. pants. Ilgtspējas
ziņojums
(1) Šā likuma 3. panta pirmās daļas 1., 2. un
3. punktā minētajam likuma subjektam ir pienākums vadības
ziņojumā iekļaut ilgtspējas informāciju, kura sniedz izpratni par
likuma subjekta darbības ietekmi uz ilgtspējas jautājumiem, un
informāciju par to, kā ilgtspējas jautājumi ietekmē likuma
subjekta attīstību, darbības rezultātus un stāvokli. Minētā
ilgtspējas informācija vadības ziņojumā ir skaidri identificējama
un iekļauta atsevišķā sadaļā.
(2) Informācija, kas minēta šā panta pirmajā daļā, ir
šāda:
1) īss likuma subjekta darbības modeļa un stratēģijas
apraksts, tostarp:
a) darbības modeļa un stratēģijas noturība pret riskiem, kas
saistīti ar ilgtspējas jautājumiem,
b) iespējas, kas saistītas ar ilgtspējas jautājumiem,
c) plāni, citstarp īstenošanas darbības un saistītie finanšu
un investīciju plāni, kuru mērķis ir nodrošināt, ka likuma
subjekta darbības modelis un stratēģija ir vērsti uz
pārkārtošanos uz ilgtspējīgu ekonomiku un globālās sasilšanas
ierobežošanu līdz 1,5 °C saskaņā ar Apvienoto Nāciju
Organizācijas Vispārējās konvencijas par klimata pārmaiņām
ietvaros 2015. gada 12. decembrī pieņemto Parīzes
nolīgumu un mērķi līdz 2050. gadam panākt
klimatneitralitāti, kā noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes
2021. gada 30. jūnija regulā
(ES) Nr. 2021/1119, ar ko izveido klimatneitralitātes
panākšanas satvaru un groza regulas (EK) Nr. 401/2009
un (ES) 2018/1999 ("Eiropas Klimata akts")
(turpmāk - Regula (ES) Nr. 2021/1119) un attiecīgā
gadījumā ar to, cik lielā mērā likuma subjektu ietekmē ar oglēm,
naftu un gāzi saistītas darbības,
d) informācija par to, kā likuma subjekta darbības modelī un
stratēģijā ir ņemtas vērā likuma subjekta ieinteresēto personu
(personu, kuras var ietekmēt likuma subjektu vai kuras likuma
subjekts var ietekmēt) intereses un likuma subjekta ietekme uz
ilgtspējas jautājumiem,
e) informācija par to, kā likuma subjekta stratēģija tiek
īstenota attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem;
2) apraksts par likuma subjekta izvirzītajiem ilgtspējas
mērķiem, rādītājiem un plānotajiem termiņiem un, ja piemērojams,
absolūtie siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķi un
rādītāji vismaz 2030. un 2050. gadam, apraksts par likuma
subjekta īstenotajiem pasākumiem un paziņojums par vides faktoru
mērķu un rādītāju sasaisti ar zinātniski pamatotiem datiem;
3) apraksts par likuma subjekta valdes, padomes un citas
līdzīgas pārvaldes institūcijas funkcijām ilgtspējas jautājumu
risināšanā un to zinātību un prasmju atbilstību funkciju izpildei
vai par resursiem, kas pieejami šādu zinātību vai prasmju
ieguvei;
4) apraksts par likuma subjekta politiku saistībā ar
ilgtspējas jautājumiem;
5) informācija par valdei, padomei un citai līdzīgai pārvaldes
institūcijai pieejamiem veicināšanas pasākumiem attiecībā uz
ilgtspējas jautājumu risināšanu;
6) apraksts par:
a) likuma subjekta īstenoto rūpības pienākuma procesu
attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem, ja attiecināms, - atbilstoši
Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības
pienākuma procesa prasībām,
b) galveno faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi, kas
saistīta ar paša likuma subjekta darbību un vērtību ķēdi, arī tā
produktiem un pakalpojumiem, tai skaitā darījumu attiecībām un
piegāžu ķēdi, darbībām, kuras veiktas, lai identificētu un
uzraudzītu minēto ietekmi, un cita veida nelabvēlīgu ietekmi,
kuru identificēt likuma subjektam ir pienākums saskaņā ar citām
Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības
pienākuma procesa prasībām,
c) jebkuru darbību, ko likuma subjekts veicis, lai novērstu,
mazinātu, labotu vai izbeigtu faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo
ietekmi, un šādu darbību rezultātiem;
7) likuma subjekta būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem
saistīto risku apraksts, tostarp nozīmīgāko ietekmes faktoru
raksturojums un ziņas par likuma subjekta īstenoto attiecīgo
risku vadības procesu;
8) rādītāji, kas attiecas uz šīs daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6.
un 7. punktā minētās informācijas atklāšanu.
(3) Likuma subjekts ilgtspējas ziņojumā iekļauj
informāciju par ilgtspējas informācijas ieguves avotiem un
metodēm. Ilgtspējas ziņojumā informācija norādāma īstermiņa,
vidēja termiņa un ilgtermiņa perspektīvā, ja attiecināms.
(4) Saskaņā ar šā panta pirmo un otro daļu sniegtajā
informācijā, kur tas nepieciešams, ietver informāciju par paša
likuma subjekta darbību un par tā vērtību ķēdi, arī tā produktiem
un pakalpojumiem, komercdarbības attiecībām un piegāžu ķēdēm.
(5) Ja visa nepieciešamā informācija saskaņā ar šā panta
ceturto daļu par likuma subjekta vērtību ķēdi nav pieejama,
pirmajos trijos pārskata gados (pēc šajā likumā attiecīgajam
likuma subjektam noteiktā pienākuma sagatavot ilgtspējas
ziņojumu) likuma subjekts apraksta centienus (pasākumus), kas
veikti, lai iegūtu informāciju par savu vērtību ķēdi, iemeslus,
kuru dēļ visu nepieciešamo informāciju nebija iespējams iegūt, un
savus plānus nepieciešamās informācijas iegūšanai nākotnē.
(6) Attiecīgā gadījumā, ja tas nepieciešams, šā panta
pirmajā un otrajā daļā minēto informāciju norāda saistībā ar
finanšu pārskatā norādītajām summām un ietver papildu
skaidrojumus attiecībā uz citu vadības ziņojumā ietverto
informāciju saistībā ar ilgtspējas jautājumiem.
(7) Izņēmuma gadījumā likuma subjekts var nesniegt
informāciju par notikumiem, kuru iestāšanās ir sagaidāma tuvākā
gada laikā, vai par sarunu procesā esošiem jautājumiem, ja ir
izpildīti abi šādi nosacījumi:
1) likuma subjekta valde vai personālsabiedrības biedri,
kuriem ir pārstāvības tiesības, rakstveida ziņojumā likuma
subjekta akcionāru (dalībnieku) sapulcei sniedz skaidrojumu par
apstākļiem, kuru dēļ minētās informācijas izpaušana nopietni
kaitētu subjekta komercdarbībai;
2) minētās informācijas nesniegšana nav šķērslis skaidras un
patiesas izpratnes iegūšanai par likuma subjekta attīstību,
darbības rezultātiem, finansiālo stāvokli un tā komercdarbības
ietekmi.
(8) Likuma subjekts šā panta pirmajā, otrajā, trešajā,
ceturtajā, piektajā, sestajā un septītajā daļā minēto informāciju
sniedz saskaņā ar šā likuma 10. pantā minētajiem ar Eiropas
Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu
sniegšanas standartiem.
(9) Likuma subjekta valde, sagatavojot šā panta otrajā
daļā, tostarp tās 6. punktā, minēto informāciju, savlaicīgi
piemērotā apmērā informē savus darbinieku pārstāvjus, bet, ja
tādu nav, - savus darbiniekus un apspriež ar tiem attiecīgo
informāciju un ilgtspējas informācijas iegūšanas un pārbaudes
līdzekļus. Darbinieku viedokli, ciktāl attiecināms, dara zināmu
atbilstīgajām valdes, padomes un citām līdzīgām pārvaldes
institūcijām.
(10) Likuma subjekts, kas ir maza un vidēja sabiedrība,
ja šīs sabiedrības pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā
tirgū, maza un nesarežģīta iestāde, kaptīvā apdrošināšanas
sabiedrība vai kaptīvā pārapdrošināšanas sabiedrība, neatkarīgi
no šā likuma 5. un 6. panta attiecināmības un šā panta
otrās, trešās, ceturtās, piektās, sestās, septītās un astotās
daļas prasībām var savu ilgtspējas ziņu sniegšanu ierobežot,
norādot tikai šādu informāciju:
1) īss likuma subjekta darbības modeļa un stratēģijas
apraksts;
2) apraksts par likuma subjekta politiku saistībā ar
ilgtspējas jautājumiem;
3) likuma subjekta galvenā faktiskā vai iespējamā nelabvēlīgā
ietekme uz ilgtspējas jautājumiem un jebkura darbība, ko likuma
subjekts veicis, lai novērstu, mazinātu, labotu vai izbeigtu
faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi;
4) likuma subjekta būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem
saistīto risku apraksts un ziņas par likuma subjekta īstenoto
attiecīgo risku vadības procesu;
5) galvenie rādītāji, kas vajadzīgi šā panta desmitās daļas
1., 2., 3. un 4. punktā minētās informācijas atklāšanai.
(11) Likuma subjekts, uz kuru attiecas šā panta desmitās
daļas nosacījumi, sagatavo ilgtspējas ziņojumu saskaņā ar šā
likuma 11. pantā minētajiem mazo un vidējo sabiedrību
ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(12) Ja likuma subjekts ir izpildījis šā panta pirmajā,
otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā,
astotajā, devītajā un desmitajā daļā noteiktās prasības,
uzskatāms, ka tas ir izpildījis gada pārskata un konsolidētā gada
pārskata sagatavošanu reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto
pienākumu attiecībā uz noteiktu nefinanšu rādītāju sniegšanu.
5. pants. Atbrīvojums likuma
subjektam - meitas sabiedrībai - no pienākuma sagatavot
ilgtspējas ziņojumu
(1) Likuma subjekts - meitas sabiedrība - ir atbrīvots no
pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu šā likuma 4. pantā
noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā subjekta un tā meitas
sabiedrības ilgtspējas jautājumiem ir iekļautas citas Latvijas
Republikā vai Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētas mātes
sabiedrības konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, kurš sagatavots
atbilstoši šā likuma 7. panta prasībām, ar nosacījumu, ka šā
subjekta vadības ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
1) tās mātes sabiedrības nosaukums un juridiskā adrese, kura
sniedz informāciju koncerna līmenī saskaņā ar šā likuma
4. panta astoto daļu;
2) tīmekļvietnes saite uz mātes sabiedrības konsolidēto
vadības ziņojumu un uz šā likuma 16. pantā noteiktajā
kārtībā sagatavoto apliecinājuma ziņojumu;
3) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma
attiecināmību uz likuma subjektu.
(2) Meitas sabiedrība nodrošina, ka mātes sabiedrības
konsolidētais vadības ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē
latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras
ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kas tās uzrauga
saskaņā ar nosacījumiem, kuri paredzēti Regulas
(ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro),
uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas
sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība
atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma
1. panta pirmās daļas 41. punkta
"b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna
mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro
tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas
sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā
tirgū.
6. pants. Atbrīvojums trešās
valsts sabiedrības meitas sabiedrībai no pienākuma sagatavot
ilgtspējas ziņojumu
(1) Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība ir
atbrīvota no pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu šā likuma
4. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā likuma subjekta
un tā meitas sabiedrības (ja attiecināms) ilgtspējas jautājumiem
ir iekļautas trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības
konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, kurš sagatavots saskaņā ar
ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, kas pieņemti atbilstoši
šā likuma 10. pantam, vai veidā, kas ir līdzvērtīgs
minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, un ir ievēroti
visi šādi nosacījumi:
1) šā panta pirmajā daļā minētā likuma subjekta vadības
ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
a) tās trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības nosaukums
un juridiskā adrese, kura sniedz informāciju koncerna līmenī
saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem vai veidā, kas
ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas
standartiem,
b) tīmekļvietnes saite uz publiskoto trešajā valstī
reģistrētās mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un
apliecinājuma ziņojumu,
c) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma
attiecināmību uz likuma subjektu;
2) ja mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, tad šādas
mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un
apliecinājuma ziņojumu, kuru sniegusi viena vai vairākas personas
vai juridiskās personas, kuras ir pilnvarotas sniegt
apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar tiesību aktiem, kas reglamentē
minēto mātes sabiedrību, publisko saskaņā ar attiecīgajos
normatīvajos aktos noteiktajiem gada pārskata publiskošanas
nosacījumiem un saskaņā ar noteiktajām prasībām par publiskošanu,
kas reglamentē atbrīvoto trešās valsts sabiedrības meitas
sabiedrību;
3) ja likuma subjekta mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā
valstī, Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada
18. jūnija regulas (ES) Nr. 2020/852 par
regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko
groza regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk - Regula
(ES) Nr. 2020/852) 8. pantā paredzēto publiskojamo
informāciju par attiecīgā likuma subjekta un tā meitas sabiedrību
darbību un ilgtspējas jautājumiem iekļauj likuma subjekta vadības
ziņojumā vai konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, ko sastādījusi
trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība.
(2) Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība
nodrošina, ka trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības
konsolidētais ilgtspējas ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē
latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras
ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kas tās uzrauga
saskaņā ar nosacījumiem, kuri paredzēti Regulas
(ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro),
uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas
sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība
atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma
1. panta pirmās daļas 41. punkta
"b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna
mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro
tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas
sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā
tirgū.
7. pants. Konsolidētais
ilgtspējas ziņojums
(1) Liela koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums
konsolidētajā vadības ziņojumā iekļaut ilgtspējas informāciju,
kura sniedz izpratni par koncerna darbības ietekmi uz ilgtspējas
jautājumiem, un informāciju par to, kā ilgtspējas jautājumi
ietekmē koncerna attīstību, darbības rezultātus un stāvokli, -
konsolidēto ilgtspējas ziņojumu. Minētā ilgtspējas informācija
konsolidētajā vadības ziņojumā ir skaidri identificējama un
iekļauta atsevišķā sadaļā.
(2) Informācija, kas minēta šā panta pirmajā daļā, ir
šāda:
1) īss koncerna darbības modeļa un stratēģijas apraksts,
tostarp:
a) darbības modeļa un stratēģijas noturība pret riskiem, kas
saistīti ar ilgtspējas jautājumiem,
b) iespējas, kas saistītas ar ilgtspējas jautājumiem,
c) plāni, citstarp īstenošanas darbības un saistītie finanšu
un investīciju plāni, kuru mērķis ir nodrošināt, ka koncerna
darbības modelis un stratēģija ir vērsti uz pārkārtošanos uz
ilgtspējīgu ekonomiku un globālās sasilšanas ierobežošanu līdz
1,5 °C saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Vispārējās
konvencijas par klimata pārmaiņām ietvaros 2015. gada
12. decembrī pieņemto Parīzes nolīgumu un mērķi līdz
2050. gadam panākt klimatneitralitāti, kā noteikts Regulā
(ES) Nr. 2021/1119 un attiecīgā gadījumā ar to, cik
lielā mērā likuma subjektu ietekmē ar oglēm, naftu un gāzi
saistītas darbības,
d) informācija par to, kā koncerna darbības modelī un
stratēģijā ir ņemtas vērā koncerna ieinteresēto personu (personu,
kuras var ietekmēt likuma subjektu vai kuras likuma subjekts var
ietekmēt) intereses un koncerna ietekme uz ilgtspējas
jautājumiem,
e) informācija par to, kā koncerna stratēģija tiek īstenota
attiecībā uz ilgtspējas jautājumiem;
2) apraksts par koncerna izvirzītajiem ilgtspējas mērķiem,
rādītājiem un plānotajiem termiņiem un, ja piemērojams, absolūtie
siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas mērķi un rādītāji
vismaz 2030. un 2050. gadam, apraksts par koncerna
īstenotajiem pasākumiem un paziņojums par vides faktoru mērķu un
rādītāju sasaisti ar zinātniski pamatotiem datiem;
3) apraksts par konsolidācijā iesaistīto likuma subjektu
valdes, padomes un citu līdzīgas pārvaldes institūciju funkcijām
ilgtspējas jautājumu risināšanā un to zinātību un prasmju
atbilstību funkciju izpildei vai par resursiem, kas pieejami šādu
zinātību vai prasmju ieguvei;
4) apraksts par koncerna politiku saistībā ar ilgtspējas
jautājumiem;
5) informācija par konsolidācijā iesaistīto likuma subjektu
valdei, padomei un citām līdzīgām pārvaldes institūcijām
pieejamiem veicināšanas pasākumiem saistībā ar ilgtspējas
jautājumu risināšanu;
6) apraksts par:
a) koncerna īstenoto rūpības pienākuma procesu attiecībā uz
ilgtspējas jautājumiem, ja attiecināms, - atbilstoši Eiropas
Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas rūpības pienākuma
procesa prasībām,
b) galveno faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo ietekmi, kas
saistīta ar paša koncerna darbību un vērtību ķēdi, arī tā
produktiem un pakalpojumiem, tai skaitā darījumu attiecībām un
piegāžu ķēdi, darbībām, kuras veiktas, lai identificētu un
uzraudzītu minēto ietekmi, un cita veida nelabvēlīgu ietekmi,
kuru koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums identificēt saskaņā
ar citām Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām pienācīgas
rūpības pienākuma procesa prasībām,
c) jebkuru darbību, ko koncerns veicis, lai novērstu,
mazinātu, labotu vai izbeigtu faktisko vai iespējamo nelabvēlīgo
ietekmi, un šādu darbību rezultātiem;
7) koncerna būtiskāko ar ilgtspējas jautājumiem saistīto risku
apraksts, tostarp nozīmīgāko ietekmes faktoru raksturojums un
ziņas par koncerna īstenoto attiecīgo risku vadības procesu;
8) rādītāji, kas attiecas uz šīs daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6.
un 7. punktā minētās informācijas atklāšanu.
(3) Koncerna mātes sabiedrība konsolidētajā ilgtspējas
ziņojumā iekļauj informāciju par ilgtspējas informācijas ieguves
avotiem un metodēm. Konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā informācija
norādāma īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa perspektīvā, ja
attiecināms.
(4) Saskaņā ar šā panta pirmo un otro daļu sniegtajā
informācijā, kur tas nepieciešams, ietver informāciju par paša
koncerna darbību un par tā vērtību ķēdi, arī tā produktiem un
pakalpojumiem, komercdarbības attiecībām un piegāžu ķēdēm.
(5) Ja visa nepieciešamā informācija saskaņā ar šā panta
ceturto daļu par koncerna vērtību ķēdi nav pieejama, pirmajos
trijos pārskata gados (pēc šajā likumā attiecīgajam koncernam
noteiktā pienākuma sagatavot ilgtspējas ziņojumu) mātes
sabiedrība apraksta centienus (pasākumus), kas veikti, lai iegūtu
informāciju par savu vērtību ķēdi, iemeslus, kuru dēļ visu
nepieciešamo informāciju nebija iespējams iegūt, un savus plānus
nepieciešamās informācijas iegūšanai nākotnē.
(6) Attiecīgā gadījumā, ja tas nepieciešams, šā panta
pirmajā un otrajā daļā minētajā informācijā iekļauj arī atsauces
un papildu skaidrojumus par citu informāciju, kas iekļauta
konsolidētajā vadības ziņojumā, un par summām, kuras norādītas
konsolidētajā finanšu pārskatā saistībā ar ilgtspējas
jautājumiem.
(7) Izņēmuma gadījumā koncerna mātes sabiedrība var
nesniegt informāciju par notikumiem, kuru iestāšanās ir sagaidāma
tuvākā gada laikā, vai par sarunu procesā esošiem jautājumiem, ja
ir izpildīti abi šādi nosacījumi:
1) mātes sabiedrības valde vai personālsabiedrības biedri,
kuriem ir pārstāvības tiesības, rakstveida ziņojumā minētās mātes
sabiedrības akcionāru (dalībnieku) sapulcei sniedz skaidrojumu
par apstākļiem, kuru dēļ minētās informācijas izpaušana nopietni
kaitētu koncerna komercdarbībai;
2) minētās informācijas nesniegšana nav šķērslis skaidras un
patiesas izpratnes iegūšanai par koncerna attīstību, darbības
rezultātiem, finansiālo stāvokli un koncerna komercdarbības
ietekmi.
(8) Ja konsolidācijā iesaistītajam likuma subjektam
konstatē būtiskas atšķirības starp koncernam būtiskajiem riskiem
vai koncerna ietekmi un riskiem, kas apdraud vienu vai vairākas
meitas sabiedrības, vai meitas sabiedrības vai meitas sabiedrību
ietekmi, šāds likuma subjekts nodrošina pienācīgu izpratni
attiecīgi par vienas vai vairāku šādu meitas sabiedrību
būtiskajiem riskiem un vienas vai vairāku šādu meitas sabiedrību
ietekmi.
(9) Konsolidācijā iesaistītais likuma subjekts norāda,
vai konsolidācijā iekļautās meitas sabiedrības ir atbrīvotas no
ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas gada pārskata vadības ziņojumā
vai konsolidētajā līmenī attiecīgi saskaņā ar šā likuma 5. un
8. pantu.
(10) Mātes sabiedrība šā panta pirmajā, otrajā, trešajā,
ceturtajā, piektajā un sestajā daļā minēto informāciju sniedz
saskaņā ar šā likuma 10. pantā minētajiem ar Eiropas
Komisijas īstenošanas aktiem apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu
sniegšanas standartiem.
(11) Mātes sabiedrības valde, sagatavojot šā panta otrajā
daļā, tostarp tās 6. punktā, minēto informāciju, savlaicīgi
piemērotā apmērā informē savus darbinieku pārstāvjus, bet, ja
tādu nav, - savus darbiniekus un apspriež ar tiem attiecīgo
informāciju un ilgtspējas informācijas iegūšanas un pārbaudes
līdzekļus. Darbinieku viedokli, ciktāl attiecināms, dara zināmu
atbilstīgajām valdes, padomes un citām līdzīgām pārvaldes
institūcijām.
(12) Ja mātes sabiedrība ir izpildījusi šā panta pirmajā,
otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā,
astotajā, devītajā un desmitajā daļā noteiktās prasības,
uzskatāms, ka tā ir izpildījusi gada pārskata un konsolidētā gada
pārskata sagatavošanu reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto
pienākumu attiecībā uz noteiktu nefinanšu rādītāju sniegšanu un
šā likuma 4. pantā noteikto pienākumu sagatavot ilgtspējas
ziņojumu.
8. pants. Atbrīvojums mātes
sabiedrībai, kas ir arī meitas sabiedrība, no pienākuma sagatavot
konsolidēto ilgtspējas ziņojumu
(1) Mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība, ir
atbrīvota no pienākuma sagatavot konsolidēto ilgtspējas ziņojumu
šā likuma 7. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā
subjekta un tās meitas sabiedrību ilgtspējas jautājumiem ir
iekļautas citas Latvijas Republikā vai Eiropas Savienības
dalībvalstī reģistrētas sabiedrības sagatavotajā konsolidētajā
vadības ziņojumā, kurš sagatavots atbilstoši šā likuma
7. panta prasībām, ar nosacījumu, ka šīs atbrīvotās mātes
sabiedrības vadības ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
1) tās mātes sabiedrības nosaukums un juridiskā adrese, kura
sniedz informāciju koncerna līmenī saskaņā ar šā likuma
7. panta desmito daļu;
2) tīmekļvietnes saite uz mātes sabiedrības konsolidēto
vadības ziņojumu un uz šā likuma 16. pantā noteiktajā
kārtībā sagatavoto apliecinājuma ziņojumu;
3) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma
attiecināmību uz šo likuma subjektu.
(2) Mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība,
nodrošina, ka mātes sabiedrības konsolidētais vadības ziņojums ir
publiskots tās tīmekļvietnē latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras
ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kura tās uzrauga
saskaņā ar nosacījumiem, kas paredzēti Regulas (ES)
Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro), uzskata par
minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas
sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība
atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma
1. panta pirmās daļas 41. punkta
"b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna
mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro
tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas
sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā
tirgū.
9. pants. Atbrīvojums mātes
sabiedrībai, kas ir arī meitas sabiedrība trešajā valstī
reģistrētai mātes sabiedrībai, no pienākuma sagatavot konsolidēto
ilgtspējas ziņojumu
(1) Mātes sabiedrība, kas ir arī meitas sabiedrība
trešajā valstī reģistrētai mātes sabiedrībai, ir atbrīvota no
pienākuma sagatavot konsolidēto ilgtspējas ziņojumu šā likuma
7. pantā noteiktajā kārtībā, ja ziņas par šā likuma subjekta
un tā meitas sabiedrības (ja attiecināms) ilgtspējas jautājumiem
ir iekļautas trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības
konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, kurš sagatavots saskaņā ar
ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, kas pieņemti atbilstoši
šā likuma 10. pantam, vai veidā, kas ir līdzvērtīgs
minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem, un ir ievēroti
visi šādi nosacījumi:
1) šā panta pirmajā daļā minētā likuma subjekta vadības
ziņojumā ir iekļauta šāda informācija:
a) tās trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības nosaukums
un juridiskā adrese, kura sniedz informāciju koncerna līmenī
saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem vai veidā, kas
ir līdzvērtīgs minētajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas
standartiem,
b) tīmekļvietnes saite uz publiskoto trešajā valstī
reģistrētās mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un
apliecinājuma ziņojumu,
c) informācija par šajā pantā noteiktā atbrīvojuma
attiecināmību uz šo likuma subjektu;
2) ja mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, tad šādas
mātes sabiedrības konsolidēto ilgtspējas ziņojumu un
apliecinājuma ziņojumu, kuru sniegusi viena vai vairākas personas
vai juridiskās personas, kuras ir pilnvarotas sniegt
apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar tiesību aktiem, kas reglamentē
minēto mātes sabiedrību, publisko saskaņā ar attiecīgajos
normatīvajos aktos noteiktajiem gada pārskata publiskošanas
nosacījumiem un saskaņā ar prasībām par publiskošanu, kas
reglamentē atbrīvoto mātes sabiedrību;
3) ja mātes sabiedrība ir reģistrēta trešajā valstī, Regulas
(ES) Nr. 2020/852 8. pantā paredzēto publiskojamo
informāciju par attiecīgā likuma subjekta un tā meitas sabiedrību
darbību un ilgtspējas jautājumiem iekļauj mātes sabiedrības
vadības ziņojumā vai konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā, ko
sastādījusi trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība.
(2) Mātes sabiedrība, kas ir meitas sabiedrība trešajā
valstī reģistrētai mātes sabiedrībai, nodrošina, ka trešajā
valstī reģistrētās mātes sabiedrības konsolidētais ilgtspējas
ziņojums ir publiskots tās tīmekļvietnē latviešu valodā.
(3) Šā panta pirmās daļas izpildei kredītiestādes, kuras
ir pastāvīgi radniecīgas centrālajai iestādei, kura tās uzrauga
saskaņā ar nosacījumiem, kas paredzēti Regulas
(ES) Nr. 575/2013 10. pantā (ja to piemēro),
uzskata par minētās centrālās iestādes meitas sabiedrībām.
(4) Šā panta pirmās daļas izpildei apdrošināšanas
sabiedrības, kuru centralizētu koordināciju veic cita sabiedrība
atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma
1. panta pirmās daļas 41. punkta
"b" apakšpunktam, tiek uzskatītas par koncerna
mātes sabiedrības meitas sabiedrībām.
(5) Šā panta pirmajā daļā noteikto atbrīvojumu nepiemēro
tādiem šajā pantā minētajiem likuma subjektiem, kas ir lielas
sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā
tirgū.
III
nodaļa
Ilgtspējas ziņu sniegšanas standarti un vienotais elektroniskais
ziņošanas formāts
10. pants. Ilgtspējas ziņu
sniegšanas standarti
(1) Ilgtspējas ziņojums un arī konsolidētais ilgtspējas
ziņojums tiek sagatavots saskaņā ar šā likuma 4. un 7. pantā
noteiktajām prasībām atbilstoši ilgtspējas ziņu sniegšanas
standartiem, kuri pieņemti saskaņā ar Komisijas 2023. gada
31. jūlija deleģēto regulu (ES) Nr. 2023/2772, ar
ko Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2013/34/ES papildina
attiecībā uz ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(2) Ilgtspējas ziņu sniegšanas standartos, ņemot vērā
konkrētā ilgtspējas ziņu sniegšanas standarta priekšmetu, nosaka
informāciju, kuru likuma subjektam ir pienākums atklāt par
ilgtspējas jautājumiem.
11. pants. Ilgtspējas ziņu
sniegšanas standarti mazai un vidējai sabiedrībai
Likuma subjekts, kas ir maza un vidēja sabiedrība, ja šīs
sabiedrības pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū,
maza un nesarežģīta iestāde, kaptīvā apdrošināšanas sabiedrība
vai kaptīvā pārapdrošināšanas sabiedrība, saskaņā ar šā likuma
4. panta desmito daļu ilgtspējas ziņojumu sagatavo
atbilstoši ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem
apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem mazai un
vidējai sabiedrībai.
12. pants. Vienotais
elektroniskais ziņošanas formāts
(1) Sabiedrības, uz kurām attiecas šā likuma
4. panta prasības, sagatavo vadības ziņojumu elektroniskā
ziņošanas formātā saskaņā ar Komisijas 2018. gada
17. decembra deleģētās regulas (ES) Nr. 2019/815,
ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2004/109/EK
papildina attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem
par vienotā elektroniskās ziņošanas formāta specifikāciju
(turpmāk - Regula (ES) Nr. 2019/815) 3. pantu un
iezīmē ilgtspējas ziņojumā sniegto ilgtspējas informāciju,
tostarp Regulas (ES) 2020/852 8. pantā noteikto
atklājamo informāciju, atbilstīgi minētajā deleģētajā regulā
noteiktajam elektroniskās ziņošanas formātam.
(2) Likuma subjekts, kas ir mātes sabiedrība, uz kuru
attiecas šā likuma 7. pants, sagatavo konsolidēto vadības
ziņojumu elektroniskā ziņošanas formātā saskaņā ar Regulas
(ES) Nr. 2019/815 3. pantu un iezīmē ilgtspējas
ziņojumā sniegto ilgtspējas informāciju, tostarp Regulas
(ES) Nr. 2020/852 8. pantā noteikto atklājamo
informāciju, atbilstīgi minētajā deleģētajā regulā noteiktajam
elektroniskās ziņošanas formātam.
IV nodaļa
Ilgtspējas ziņojumi attiecībā uz trešās valsts sabiedrības meitas
sabiedrībām un trešās valsts sabiedrības filiālēm
13. pants. Trešās valsts
sabiedrības meitas sabiedrības ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas
un publiskošanas prasības
(1) Šā likuma 3. panta pirmās daļas 3. punktā
minētā trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība, ja trešajā
valstī reģistrētās mātes sabiedrības neto apgrozījums koncerna
līmenī Eiropas Savienībā secīgi divus pārskata gadus pēc kārtas
bilances datumā pārsniedz 150 000 000 euro,
publisko ilgtspējas ziņojumu, kas ietver šā likuma 7. panta
otrās daļas 1. punkta "c", "d",
"e" apakšpunktā, 2., 3., 4., 5., 6. punktā
un, ja attiecināms, 8. punktā norādīto informāciju,
publiskojot ilgtspējas ziņojumu trešajā valstī reģistrētās mātes
sabiedrības koncerna līmenī.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais ilgtspējas ziņojums ir
sagatavojams atbilstoši ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem
apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem trešo
valstu sabiedrībām.
(3) Neatkarīgi no šā panta otrās daļas šā panta pirmajā
daļā minēto ilgtspējas ziņojumu var sagatavot saskaņā ar šā
likuma 10. pantā norādītajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas
standartiem vai tādā veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem
ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(4) Ja šā panta pirmajā daļā minētā informācija, kas
nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai, nav pieejama,
trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība pieprasa, lai tās
trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība sniedz visu
informāciju, kas tai nepieciešama ilgtspējas ziņojuma
sagatavošanai un publiskošanai.
(5) Ja visa prasītā informācija netiek sniegta, trešās
valsts sabiedrības meitas sabiedrība sagatavo un publisko šā
panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu, kurā iekļauj visu
tās rīcībā esošo, iegūto vai saņemto informāciju, un izdod
(sagatavo) paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī
reģistrētā mātes sabiedrība nav sniegusi vajadzīgo
informāciju.
(6) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu
publisko kopā ar apliecinājuma ziņojumu, ko sniegusi viena vai
vairākas personas vai sabiedrības, kuras pilnvarotas to darīt
saskaņā ar trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības vai
dalībvalsts tiesību aktiem.
(7) Ja trešajā valstī reģistrētā mātes sabiedrība
nesniedz apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar šā panta sesto daļu,
trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība izdod (sagatavo)
paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā mātes
sabiedrība nav sniegusi apliecinājuma ziņojumu.
(8) Ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un
attiecīgā gadījumā šā panta piektajā daļā minēto paziņojumu,
ņemot vērā attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktos gada
pārskata iesniegšanas termiņus, iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.
(9) Ilgtspējas ziņojums, ko iesniedz šā panta astotajā
daļā noteiktajā kārtībā, ir sagatavojams latviešu valodā vai
tulkojams latviešu valodā, ja trešās valsts sabiedrības meitas
sabiedrība saņēmusi trešajā valstī reģistrētās mātes sabiedrības
ilgtspējas ziņojumu un tas nav latviešu valodā.
(10) Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrība
ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā
gadījumā šā panta piektajā daļā minēto paziņojumu, ņemot vērā
attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktos gada pārskata
iesniegšanas termiņus, bez maksas publisko trešās valsts
sabiedrības meitas sabiedrības tīmekļvietnē.
14. pants. Trešās valsts
sabiedrības filiāles ilgtspējas ziņojuma sagatavošanas un
publiskošanas prasības
(1) Šā likuma 3. panta pirmās daļas 4. punktā
minētā trešās valsts sabiedrības filiāle publisko ilgtspējas
ziņojumu, kurā ietverta informācija, kas norādīta šā likuma
7. panta otrās daļas 1. punkta "c",
"d", "e" apakšpunktā, 2., 3., 4., 5.,
6. punktā, un, ja attiecināms, 8. punktā norādīto
informāciju, publiskojot ilgtspējas ziņojumu trešajā valstī
reģistrētās sabiedrības grupas līmenī vai, ja nav attiecināms,
individuālā līmenī.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto trešās valsts
sabiedrības filiāle piemēro tikai tad, ja tās trešajā valstī
reģistrētajai sabiedrībai nav šā likuma 13. pantā minētās
trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības.
(3) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu
sagatavo atbilstoši ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktiem
apstiprinātajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem trešo
valstu sabiedrībām.
(4) Neatkarīgi no šā panta trešās daļas šā panta pirmajā
daļā minēto ilgtspējas ziņojumu var sagatavot saskaņā ar šā
likuma 10. pantā norādītajiem ilgtspējas ziņu sniegšanas
standartiem vai tādā veidā, kas ir līdzvērtīgs minētajiem
ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem.
(5) Ja šā panta pirmajā daļā minētā informācija, kas
nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai, nav pieejama,
trešās valsts sabiedrības filiāle pieprasa, lai tās trešajā
valstī reģistrētā sabiedrība sniedz visu informāciju, kas tai
nepieciešama ilgtspējas ziņojuma sagatavošanai un
publiskošanai.
(6) Ja visa prasītā informācija netiek sniegta, trešās
valsts sabiedrības filiāle sagatavo un publisko šā panta pirmajā
daļā minēto ilgtspējas ziņojumu, kurā iekļauj visu tās rīcībā
esošo, iegūto vai saņemto informāciju, un izdod (sagatavo)
paziņojumu, kurā norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā
sabiedrība nav sniegusi vajadzīgo informāciju.
(7) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojumu
publisko kopā ar apliecinājuma ziņojumu, ko sniegusi viena vai
vairākas personas vai sabiedrības, kuras pilnvarotas to darīt
saskaņā ar trešajā valstī reģistrētās sabiedrības vai dalībvalsts
tiesību aktiem.
(8) Ja trešajā valstī reģistrētā sabiedrība nesniedz
apliecinājuma ziņojumu saskaņā ar šā panta septīto daļu, trešās
valsts sabiedrības filiāle izdod (sagatavo) paziņojumu, kurā
norāda, ka tās trešajā valstī reģistrētā sabiedrība nav sniegusi
apliecinājuma ziņojumu.
(9) Ilgtspējas ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un
attiecīgā gadījumā šā panta sestajā daļā minēto paziņojumu ne
vēlāk kā 12 mēnešus pēc pārskata gada bilances datuma
elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās
deklarēšanas sistēmā.
(10) Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā piecu darbdienu
laikā pēc šā panta devītajā daļā minēto dokumentu saņemšanas
elektroniski nodod tos Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram
(turpmāk - Uzņēmumu reģistrs). Dokumentus Uzņēmumu reģistram
nodod tiešsaistes datu pārraides režīmā.
(11) Uzņēmumu reģistrs pēc šā panta devītajā daļā minēto
dokumentu saņemšanas publisko tos savā tīmekļvietnē, un tie ir
publiski pieejami bez maksas.
(12) Ilgtspējas ziņojums, ko iesniedz šā panta devītajā
daļā noteiktajā kārtībā, ir sagatavojams latviešu valodā vai
tulkojams latviešu valodā, ja trešās valsts sabiedrības filiāle
saņēmusi trešajā valstī reģistrētās sabiedrības ilgtspējas
ziņojumu un tas nav latviešu valodā.
(13) Ilgtspējas ziņojumā kopā ar apliecinājuma ziņojumu
un attiecīgā gadījumā šā panta sestajā daļā minētajā paziņojumā
norāda ziņas par šajā pantā noteikto ilgtspējas ziņojuma
paziņojuma publiskošanas tīmekļvietni.
(14) Trešās valsts sabiedrības filiāle ilgtspējas
ziņojumu kopā ar apliecinājuma ziņojumu un attiecīgā gadījumā šā
panta sestajā daļā minēto paziņojumu ne vēlāk kā 12 mēnešus pēc
pārskata gada bilances datuma bez maksas publisko trešās valsts
sabiedrības filiāles tīmekļvietnē.
15. pants. Par ilgtspējas
ziņojuma sagatavošanu un publiskošanu tīmekļvietnē atbildīgās
personas
(1) Par ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu un publiskošanu
tīmekļvietnē šā likuma 13. pantā noteiktajā kārtībā ir
atbildīga trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrības (akciju
sabiedrības, sabiedrības ar ierobežotu atbildību) valde
atbilstoši tās zināšanām un kompetencei.
(2) Par ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu un publiskošanu
tīmekļvietnē šā likuma 14. pantā noteiktajā kārtībā ir
atbildīga persona vai personas, kuras pilnvarotas pārstāvēt
trešās valsts sabiedrības filiāli, atbilstoši to zināšanām un
kompetencei.
V nodaļa
Ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma
apliecinājums
16. pants. Zvērināta revidenta
vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības apliecinājuma
sniegšana
(1) Šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētais likuma
subjekts nodrošina, ka zvērināts revidents vai zvērinātu
revidentu komercsabiedrība (turpmāk - zvērināts revidents) reizi
gadā - gada pārskata un konsolidētā gada pārskata revīzijas
laikā - apliecina:
1) ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja
ir pienākums tādu sagatavot) atbilstību šā likuma prasībām un
ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem;
2) ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja
ir pienākums tādu sagatavot) formāta un tajos ietverto ziņu
iezīmēšanas (marķēšanas) prasību atbilstību šā likuma
12. pantam, kā arī Regulas (ES) Nr. 2020/852
8. pantam.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto ilgtspējas ziņojuma un
konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot)
apliecinājumu var sniegt zvērināts revidents, kas šā likuma
3. panta pirmajā daļā minētajam likuma subjektam veic arī
gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata (ja ir pienākums tādu
sagatavot) revīziju. Šajā gadījumā zvērināts revidents ievēro
Revīzijas pakalpojumu likumā noteiktās ilgtspējas ziņojuma
apliecinājuma pakalpojuma sniedzējam noteiktās prasības.
(3) Zvērināts revidents ilgtspējas ziņojuma un
konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot)
apliecinājumu sniedz un apliecinājuma ziņojumu sagatavo saskaņā
ar Revīzijas pakalpojumu likumu un ilgtspējas ziņojuma
apliecinājuma standartiem.
17. pants. Likuma subjekta
pienākums un atbildība
(1) Šā likuma 3. panta pirmajā daļā minētais likuma
subjekts sniedz zvērinātam revidentam visu nepieciešamo
informāciju, lai zvērināts revidents varētu sniegt šā likuma
16. panta pirmajā daļā noteikto apliecinājumu.
(2) Par šā likuma 16. panta pirmajā daļā minētā
apliecinājuma nodrošināšanu ir atbildīga likuma subjekta
valde.
Pārejas
noteikumi
1. Līdz 2030. gada 6. janvārim tāda Eiropas
Savienībā reģistrēta meitas sabiedrība, kuras mātes sabiedrību
nereglamentē Eiropas Savienības dalībvalsts tiesību akti un kurai
no koncerna meitas sabiedrībām, kas reģistrētas Eiropas Savienībā
vienā no pieciem iepriekšējiem pārskata gadiem, Eiropas Savienībā
ir lielākais apgrozījums, attiecīgā gadījumā konsolidēti var
sagatavot konsolidētu ilgtspējas ziņojumu saskaņā ar šā likuma
7. pantu, ietverot visas šādas trešajā valstī reģistrētās
mātes sabiedrības meitas sabiedrības, kuras reģistrētas Eiropas
Savienībā un uz kurām attiecas šā likuma 4. vai
7. pants.
2. Līdz 2030. gada 6. janvārim atļauts šo
pārejas noteikumu 1. punktā minētajā ilgtspējas ziņojumā
iekļaut Regulas (ES) Nr. 2020/852 8. pantā
noteikto informāciju par darbībām, ko veic šo pārejas noteikumu
1. punktā minētie subjekti.
3. Šo pārejas noteikumu 1. punktā minēto konsolidēto
ilgtspējas ziņojumu Latvijas Republikā reģistrētā meitas
sabiedrība publisko saskaņā ar attiecīgajos normatīvajos aktos
noteiktajiem gada pārskata publiskošanas nosacījumiem.
4. Piemērojot šā likuma 5. un 6. pantā un 8. un
9. pantā noteikto atbrīvojumu attiecīgi meitas sabiedrībai
un mātes sabiedrībai, ziņošanu atbilstoši šo pārejas noteikumu
1. punktā norādītajai kārtībai uzskata par mātes sabiedrības
ziņošanu koncerna līmenī attiecībā uz konsolidācijā iekļautajām
sabiedrībām. Uzskata, ka ziņošana atbilstoši šo pārejas noteikumu
2. punktā norādītajai kārtībai atbilst attiecīgi šā likuma
6. un 9. pantā minētajiem nosacījumiem.
5. Lielai sabiedrībai, kura ir sabiedriskas nozīmes
struktūra un kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500, ir
pienākums sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas
ziņojumu, sākot ar 2024. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš
sākas 2024. gada 1. janvārī vai 2024. kalendāra
gada laikā).
6. Liela koncerna mātes sabiedrībai, kura ir sabiedriskas
nozīmes struktūra un kuras darbinieku skaits ir lielāks par 500,
ir pienākums sagatavot šā likuma 7. pantā minēto konsolidēto
ilgtspējas ziņojumu, sākot ar 2024. pārskata gadu (pārskata
gadu, kurš sākas 2024. gada 1. janvārī vai
2024. kalendāra gada laikā).
7. Lielai sabiedrībai ir pienākums sagatavot šā likuma
4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar
2025. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas
2025. gada 1. janvārī vai 2025. kalendāra gada
laikā).
8. Liela koncerna mātes sabiedrībai ir pienākums
sagatavot šā likuma 7. pantā minēto konsolidēto ilgtspējas
ziņojumu, sākot ar 2025. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš
sākas 2025. gada 1. janvārī vai 2025. kalendāra
gada laikā).
9. Mazai un vidējai sabiedrībai, ja šo sabiedrību
pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, ir pienākums
sagatavot šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu,
sākot ar 2026. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas
2026. gada 1. janvārī vai 2026. kalendāra gada
laikā).
10. Maza un vidēja sabiedrība, ja šo sabiedrību pārvedami
vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, par pārskata gadiem,
kuri sākas pirms 2028. gada 1. janvāra, var vadības
ziņojumā neiekļaut šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas
ziņojumu. Šādos gadījumos likuma subjekts vadības ziņojumā sniedz
īsu pamatojumu tam, kādēļ ziņas par ilgtspējas jautājumiem netiek
sniegtas.
11. Mazām un nesarežģītām iestādēm ir pienākums sagatavot
šā likuma 4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar
2026. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas
2026. gada 1. janvārī vai 2026. kalendāra gada
laikā), ja tās atbilst vienai no šādām sabiedrībām:
1) liela sabiedrība;
2) maza vai vidēja sabiedrība, ja šo sabiedrību pārvedami
vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
12. Kaptīvām apdrošināšanas sabiedrībām un kaptīvām
pārapdrošināšanas sabiedrībām ir pienākums sagatavot šā likuma
4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, sākot ar
2026. pārskata gadu (pārskata gadu, kurš sākas
2026. gada 1. janvārī vai 2026. kalendāra gada
laikā), ja tās atbilst vienai no šādām sabiedrībām:
1) liela sabiedrība;
2) maza vai vidēja sabiedrība, ja šo sabiedrību pārvedami
vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū.
13. Mazas un nesarežģītas iestādes un kaptīvās
apdrošināšanas sabiedrības un kaptīvās pārapdrošināšanas
sabiedrības par pārskata gadiem, kuri sākas pirms 2028. gada
1. janvāra, vadības ziņojumā var neiekļaut šā likuma
4. pantā minēto ilgtspējas ziņojumu, ja tās ir mazas un
vidējas sabiedrības un to pārvedami vērtspapīri ir iekļauti
regulētajā tirgū. Šādos gadījumos likuma subjekts vadības
ziņojumā sniedz īsu pamatojumu tam, kādēļ ziņas par ilgtspējas
jautājumiem netiek sniegtas.
14. Šā likuma 12. panta pirmajā un otrajā daļā
ietvertā prasība sagatavot vadības ziņojumu un konsolidēto
vadības ziņojumu vienotajā elektroniskajā ziņošanas formātā
saskaņā ar Regulas (ES) Nr. 2019/815 3. pantu un
iezīmēt ilgtspējas ziņojumā un konsolidētajā ilgtspējas ziņojumā
sniegto ilgtspējas informāciju, tostarp Regulas
(ES) Nr. 2020/852 8. pantā noteikto atklājamo
informāciju, piemērojama, sākot ar nākamo dienu pēc tam, kad
stājas spēkā Eiropas Komisijas deleģētais tiesību akts, ar kuru
groza Regulu (ES) Nr. 2019/815 attiecībā uz iezīmēšanas
tehniskajām prasībām.
15. Trešās valsts sabiedrības meitas sabiedrībai vai
trešās valsts sabiedrības filiālei no šā likuma IV nodaļas
izrietošie pienākumi ir piemērojami, sākot ar 2028. pārskata
gadu (pārskata gadu, kurš sākas 2028. gada 1. janvārī
vai 2028. kalendāra gada laikā).
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas
Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra
direktīvas (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo
ilgtspējas ziņu sniegšanu groza regulu
(ES) Nr. 537/2014, direktīvu 2004/109/EK, direktīvu
2006/43/EK un direktīvu 2013/34/ES.
Likums Saeimā pieņemts 2024. gada 26. septembrī.
Valsts prezidents
E. Rinkēvičs
Rīgā 2024. gada 3. oktobrī