Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi Nr. SN 5/2023
Saulkrastos 2023. gada 26. aprīlī
Saistošie noteikumi par Saulkrastu novadā esošu publiskās lietošanas teritoriju kopšanu un uzturēšanu
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā kopjama Saulkrastu novada administratīvā teritorija. 2
2. Noteikumos lietoto terminu skaidrojums: 2.1. īpašumam piegulošā, publiskā lietošanā nodota pašvaldības teritorija – Saulkrastu novada teritorijā publiskā lietošanā esoši un nekustamajam īpašumam pieguloši apstādījumi, vai zālieni līdz tuvākajai ietves, bet ja ietves nav, brauktuves malai, bet ne tālāk kā trīs metru attālumā no nekustamā īpašuma robežas; 2.2. nedzīvojamo ēku teritorija – nedzīvojamai ēkai piederīga vai piesaistīta zeme; 2.3. piebrauktuve – attiecīgi aprīkots ceļa (ielas) elements, kas paredzēts transportlīdzekļu piekļūšanai no ceļa (ielas) braucamās daļas līdz ceļam (ielai) piegulošajai teritorijai un īpašumam; 2.4. zālājs – biotopi, kuros augu segu veido daudzgadīgi lakstaugi, kuru pastāvēšanas nosacījums ir pļaušana un/vai ganīšana, izņemot aizsargājama biotopa teritoriju, kurā saglabājama dabīgā zemsedze; 2.5. zāliens – kopts, blīvs, ilggadīgs dažādu kopā augošu zemo graudzāļu sugu zelmenis, kas apklāj augsni un kas netiek izmantots lauksaimniecībā un kam ir svarīga nozīme ainavā; tas tiek regulāri pļauts un kopts Saulkrastu novada pilsētu un pagastu ciemu teritorijās. 3
3. Noteikumu mērķis ir veidot sakoptu pilsētvidi un lauku apvidu, nosakot teritoriju kopšanas un uzturēšanas prasības pilsētā un lauku apvidos. 4
II. Nekustamā īpašuma un tam piegulošo publiskā lietošanā esošo teritoriju uzturēšana un kopšana
4. Par nekustamā īpašuma sakopšanu un uzturēšanu ir atbildīgs attiecīgā nekustamā īpašuma īpašnieks (valdītājs). Gadījumos, kad nekustamais īpašums sastāv no zemes gabala un ēkas, kas pieder dažādām personām, par nekustamā īpašuma, tam piegulošo teritoriju un pagalmu sakopšanu atbild ēkas īpašnieks, ja saskaņā ar īpašnieku savstarpēju vienošanos nav noteikta cita kārtība. Ja ir noteikta ēkai funkcionāli nepieciešamā platība, ēkas īpašnieks nodrošina nekustamā īpašuma sakopšanu un uzturēšanu ēkas funkcionāli nepieciešamā platībā, bet zemes īpašnieks atlikušajā īpašumā, abas proporcionāli nodrošinot piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas sakopšanu un uzturēšanu. 5
6. Nekustamam īpašumam (tajā skaitā viendzīvokļa dzīvojamo māju) piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijā 4. punktā minētās personas nodrošina: 6.1. teritorijas (tostarp piebrauktuvju) sakopšanu; 6.2. zāliena, zālāja nopļaušanu (tostarp gar piebrauktuvēm), izņemot aizsargājama biotopa teritorijā; 6.3. apstādījumu kopšanu (nodrošināma atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem par apstādījumu uzturēšanu un aizsardzību); 6.4. teritorijas šķērsojošo un teritorijai piegulošo novadgrāvju uzturēšana. 7
7. Šo saistošo noteikumu izpratnē: 7.1. teritorijas sakopšana nozīmē tīrības uzturēšanu, atbilstoši vispārpieņemtām sanitārajām normām, nepieļaujot krūmāju un koku sējeņu veidošanos, zaru, lapu vai atkritumu uzkrāšanos, lapu un sīko zaru savākšanu un utilizēšanu; 7.2. zālāja nopļaušana nozīmē zāles pļaušanu pilsētas un ciemu teritorijā (neattiecas uz lauksaimniecībā izmantojamām zemēm, kuras atrodas pilsētas un ciema teritorijā) ne retāk kā divas reizes gadā līdz 15. jūnijam un 15. septembrim. Ārpus pilsētas un ciema teritorijas zālāja nopļaušana nodrošināma līdz 15. septembrim; 7.3. zāliena nopļaušana nozīmē zāles regulāru pļaušanu, nepieļaujot zāles garumu virs 15 cm; 7.4. piebrauktuvju pastāvīga kopšana nozīmē atkritumu savākšanu, attīrīšanu no zariem un lapām, zālāja nopļaušana; 7.5. īpašuma uzturēšana kārtībā nozīmē: 7.5.1. nedzīvojamo ēku teritorijās, kas vērstas uz publiskās lietošanas teritorijas pusi – objekta skatlogu, ārdurvju un fasādes tīrības nodrošināšana, atkritumu urnu izvietošana; 7.5.2. publiskā lietošanā esošo vai no publiskas teritorijas redzamu labiekārtojuma elementu (bērnu rotaļu ierīču, sporta aprīkojuma, atsevišķo laternu un apgaismes ķermeņu, karogu mastu, velosipēdu statīvu u.tml.) uzturēšana tehniskā un vizuālā kārtībā, to savlaicīga krāsošana, atjaunošana, remontēšana vai nojaukšana. 7.6. teritorijas šķērsojošo un teritorijai piegulošo novadgrāvju uzturēšana nozīmē kopšanas darbu kompleksu – grāvju regulāru izpļaušanu un caurteku tīrīšanu, tā lai tiktu nodrošinātu patstāvīga ūdens caurplūde tajā. 8
8. Piegulošajā teritorijā nav pieļaujama: 8.1. būvmateriālu, būvgružu, metāllūžņu un atkritumu (izņemot nešķirotu sadzīves atkritumu konteineros, kuru tilpums nav lielāks par 1100 litriem, un, ja tas netraucē gājēju un transportlīdzekļu satiksmei) novietošana nekustamā īpašuma piegulošā teritorijā; 8.2. dažādu veselībai bīstamu atkritumu un būvgružu, kas rada saindēšanās, ievainojumu un infekcijas slimību izplatīšanas risku vai rada smakas izplatīšanos, izvietošana dzīvojamās mājas teritorijā; 8.3. kurināmā (malka, akmeņogles, briketes u.c. kurināmais) novietošana un uzglabāšana nekustamajam īpašumam piegulošajā teritorijā ilgāk par 7 (septiņām) diennaktīm; 8.4. kurināmā (malka, akmeņogles, briketes u.c. kurināmais) novietošana un uzglabāšana nekustamajam īpašumam piegulošajā teritorijā, ja tas traucē gājēju vai transporta kustību; 8.5. mēslojuma, mēslu un ķimikāliju novietošana nekustamajam īpašumam piegulošajā teritorijā; 8.6. jebkādu atkritumu, dubļu un gružu no ceļiem, lietus ūdens noteku restēm un vākiem, inženiertīklu akām ieslaucīšana grāvjos un caurtekās; 8.7. Ziemas periodā: 8.7.1. lāsteku veidošanās uz jumtiem un sniega uzkrāšanās, kas apdraud cilvēku dzīvību, veselību vai mantu. Šādos gadījumos nekavējoties jānorobežo bīstamā teritorija, jāveic lāsteku un sniega no jumtiem novākšana, kā arī nepieciešamības gadījumā jāveic pasākumi sniega un lāsteku novākšanai no brauktuves un ietvēm; 8.7.2. sniega un ledus, t.sk. no ēkas jumta notīrītā vai nokritušā sniega vai ledus, novietošana uz brauktuves, sabiedriskā transporta pieturvietās un apstādījumos. Sniegs un ledus novietojams tā, lai tiktu nodrošināta visu ceļu satiksmes dalībnieku droša pārvietošanās; 8.7.3. ietves un piebrauktuves kaisīšana ziemas periodā ar sāli, izdedžiem, pelniem, netīrām smiltīm, melnzemi un citiem nepiemērotiem materiāliem. 9
9. Tīrot sniegu un ledu, jānodrošina piekļuve inženiertīklu komunikāciju akām, ceļam piegulošai ēkai (būvei) un apstādījumu, kāpņu, brauktuvju, ietvju segumu, mazo arhitektūras formu un kultūrvēsturisko pieminekļu saudzēšana, tos nesabojājot. 10
III. Pašvaldības līdzdalība
10. Pašvaldība kā īpašnieks nodrošina: 10.1. zāliena nopļaušanu sabiedriskās vietās; 10.2. ietvju sakopšanu; 10.3. piegulošās teritorijās esošo caurteku sakopšanu, nepieļaujot caurteku aizsprostošanos vai sabrukšanu; 10.4. gājējiem un transporta satiksmei bīstamas vietas norobežošanu ietves, brauktuves vai piebrauktuves seguma bojājuma gadījumā; 10.5. ziemas sezonā: 10.5.1. ietvju attīrīšanu no sniega un ledus, un to kaisīšanu ar pretslīdes materiāliem; 10.5.2. uz ietvēm izkaisītā pretslīdes materiāla savākšanu viena mēneša laikā pēc sniega nokušanas, bet ne vēlāk kā līdz katra gada 30. aprīlim. 11
IV. Atbildība par saistošo noteikumu neievērošanu
11. Par saistošo noteikumu 6., 8. un 9. punktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no 2 līdz 100 naudas soda vienībām, juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no 2 līdz 300 naudas soda vienībām. 12
12. Šajos noteikumos noteiktā administratīvā atbildība nav piemērojama daudzdzīvokļu dzīvojamo māju un to teritorijas sanitārās apkopes prasību pārkāpumu gadījumos, par kuru atbildība paredzēta Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 29. pantā. 13
13. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumos minētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Saulkrastu pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Saulkrastu pašvaldības policijas priekšnieks. 14
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
Saulkrastu novada domes saistošo noteikumu "Saistošie noteikumi par Saulkrastu novadā esošu publiskās lietošanas teritoriju kopšanu un uzturēšanu" paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija | Mērķis | Ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma spēkā stāšanos Saulkrastu novada pašvaldības teritorijā ietilpst Saulkrastu pagasts, Saulkrastu pilsēta un Sējas pagasts. Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punkts cita starpā noteic, ka 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus. Saistošie noteikumi izstrādāti pamatojoties uz Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu, kas noteic, ka Dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, šādos jautājumos: – par teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu; – par īpašumam piegulošu, publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju (gājēju ietves un zālāji līdz brauktuves malai, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas) kopšanu. Saistošajos noteikumos ietvertais regulējums ļauj panākt to, lai nedzīvojamo namu un daudzdzīvokļu dzīvojamo māju teritoriju, viendzīvokļa māju un neapbūvētu zemesgabalu teritoriju īpašnieks, tiesiskais, faktiskais valdītājs vai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldnieks pienācīgi koptu nekustamo īpašuma un īpašumam pieguļošo teritoriju. Tādējādi tiek nodrošināta Saulkrastu novada teritorijas sakoptība un sanitārā tīrība, kas ir gan pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju, gan pašu īpašnieku, tiesisko vai faktisko valdītāju interesēs, gan arī nodrošina iedzīvotāju kopējās publiskās intereses dzīvot labiekārtotā un sanitāri tīrā teritorijā. Saistošie noteikumi nosaka personas, kurām ir pienākums kopt nekustamo īpašumu un īpašumam piegulošo teritoriju, prasības, kā ir kopjama teritorija, pašvaldības līdzdalību minētā pienākuma īstenošanai, kā arī atbildību par saistošajos noteikumos noteikto prasību neievērošanu un kompetence administratīvā pārkāpuma procesā. Attiecībā uz īpašumam pieguļošo teritoriju saistošajos noteikumos ir noteikta platība uz kādu attiecas pienākums kopt īpašumam pieguļošo, publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju. Pašvaldība īpašumam pieguļošo teritoriju ir noteikusi, ņemot vērā pašvaldības iepriekšējo praksi un pašvaldības finansiālās iespējas, kā arī līdzšinējo pašvaldības līdzdalību teritorijas kopšanā. Attiecībā uz teritorijas sakopšanu 28.09.2010. MK noteikumi Nr. 906 "Dzīvojamās mājas sanitārās apkopes noteikumi" noteic regulāri veicamos teritorijas sakopšanas darbus, tādēļ attiecībā uz daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām saistošajos noteikumos noteikta vien kārtība. Savukārt uz pārējo dzīvojamo ēku un nedzīvojamo ēku īpašniekiem (valdītājiem) tiek noteikts veicamās darbības, kas jānodrošina, lai tiktu īstenota Saulkrastu novada teritorijas sakoptība un sanitārā tīrība. Attiecībā uz teritorijas kopšanu saistošie noteikumi paredz zāliena nopļaušanu, nepieļaujot zāles garumu virs 15 cm. Lai arī minētā norma var šķist ierobežojoša, tomēr tā ietverta saistošajos noteikumos ar mērķi nepieļaut kaitēkļiem labvēlīgas vides radīšanu. Slimību profilakses un kontroles centrs norāda, ka efektīvs veids, kā mazināt ērču daudzumu apkārtējā vidē, ir to sakopt, regulāri pļaut zāli, izcirst krūmus un neatstāt pērnā gada lapu kaudzes, kokus un zarus pagalmā. Teritorija, kas ir nekopta un aizaugusi ar garu zāli rada labus apstākļus ne tikai dažādu kaitēkļu, ērču, bet arī čūsku vairošanos. Ņemot vērā minēto, lai aizsargātu sabiedrības drošību ir noteikta prasības zāles garumam arī viendzīvokļa māju un neapbūvētu zemesgabalu teritorijām pilsētas un ciemu teritorijās. Minētā norma iestrādāta, lai mazinātu ērču daudzumu, kā arī citu kaitēkļu apjomu, tādējādi nodrošinot sanitāro tīrību un aizsargājot sabiedrības veselību, drošību. Attiecībā uz Meliorācijas sistēmu uzturēšanu Meliorācijas likuma 22. panta pirmā daļa paredz, ka pašvaldības meliorācijas sistēmas būvniecību, ekspluatāciju un uzturēšanu nodrošina attiecīgā pašvaldība. Pašvaldības teritorijā ir vēsturiski izveidojusies situācija, ka nekustamajos īpašumos pastāv notekgrāvji, kas nav pašvaldībā pilnībā uzskaitīti, bet to uzturēšana var būt būtiska, lai saglabātu īpašumos dzīvojamai apbūvei nepieciešamos hidroloģiskos apstākļus. Izstrādājot jauno teritorijas plānojuma darba uzdevumā ir prasība izstrādāt meliorācijas attīstības plānu. Pēc meliorācijas attīstības plāna izstrādes tiks identificēts, kuri grāvji ir būtiski hidroloģiskā stāvokļa nodrošināšanai, tāpēc to uzturēšana ir jāuzņemas pašvaldībai. Piebrauktuvju pastāvīga kopšana nozīmē atkritumu savākšanu, attīrīšanu no zariem un lapām, zālāja nopļaušana – Atkritumu apsaimniekošanas likums neparedz ēku īpašniekiem nodrošināt atkritumu savākšanu no piebrauktuves. Atkritumu apsaimniekošanas likuma normas ir vērstas uz atkritumu radītāja pienākumu nodrošināt radīto atkritumu savākšanu. Labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par atsevišķas personas interesēm nodarīto kaitējumu. | Nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi | Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā kopjama Saulkrastu novada administratīvā teritorija, paredzot administratīvo atbildību par šo noteikumu neievērošanu. Papildus tiek noteiktas kompetentās institūcijas, kas veic administratīvā pārkāpuma procesu un pieņem lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā, kā arī piemērojamos sodus. Atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam, lai nodrošinātu sanitāro tīrību pašvaldības administratīvajā teritorijā, pašvaldībām ir tiesības izdot saistošos noteikumus un noteikt atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt nekustamā īpašuma īpašniekus (valdītājus) no pārkāpumu izdarīšanas. Saistošo noteikumu mērķis nav administratīvi sodīt, bet gan aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Par katru saistošajos noteikumos uzskaitīto pārkāpumu soda apmērs nav noteikts atsevišķi, jo, nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 45. panta regulējumam nepastāv alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, jo tikai Dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus. | Fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus (izņemot saistošo noteikumu projektu par pašvaldības nodevām, kam nenorāda plānoto ietekmi uz pašvaldības budžetu) | Saulkrastu novada pašvaldība 2022. gadā ir veikusi iepirkumu Publisko iepirkumu likumā noteiktā kārtībā par pašvaldības teritorijas kopšanas un uzturēšanas darbiem Saulkrastu novadā (līguma izpildes termiņš 36 (trīsdesmit seši) mēneši). Ar 29.06.2022. domes sēdes lēmumu (Prot. Nr. 13/2022 § 46) pašvaldība ir uzņēmusies ilgtermiņa saistības EUR 1 116 988,93 (viens miljons viens simts sešpadsmit tūkstoši deviņi simti astoņdesmit astoņi euro, 93 centi), t.sk. PVN 21 %, apmērā, par teritorijas kopšanas un uzturēšanas darbi Saulkrastu pilsētā un pagastā. | Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sasitošie noteikumi labvēlīgi ietekmē vidi, jo nodrošina sanitāro tīrību, kā arī mazina ērču, kas ir būtisks veselības drauds, daudzumu un izplatību apkārtējā vidē Saistošie noteikumi tiešā veidā neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā un neietekmē konkurenci. | Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām – gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām | Noteikumu izpildi un piemērošanu nodrošina Saulkrastu novada pašvaldības policija. | Ietekmi uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumu kontrole ir paredzēta Saulkrastu novada pašvaldības policijas amatpersonu amata pienākumos. | Izpildes nodrošināšana | Saistošie noteikumu kontroli veic Saulkrastu novada pašvaldības policijas amatpersonas. | Prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums ir ietverts Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3., 4. punktā. Ņemot vērā, ka saistošo noteikumu izpilde no pašvaldības puses ir arī pašvaldības autonomās funkcijas, kas noteikta Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā, īstenošana, izdevumi, kas paredzēti pašvaldības budžetā ir samērīgi, lai nodrošinātu autonomās funkcijas realizēšanu. Prasības nekustamo īpašumu īpašniekiem ir noteiktas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam pilnvarojumam, līdz ar to uzskatāmas par samērīgām. | Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām (tostarp saistošo noteikumu projekta publiskās izvērtēšanas laikā saņemtos sabiedrības viedokļus) | Saistošo noteikumu projekts 2023. gada 12. aprīlī ievietots Saulkrastu novada pašvaldības tīmekļa vietnē sadaļā Saistošo noteikumu projekti. Daļēji ņemti vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ierosinājumi, kas ietverti 16.01.2023. vēstulē Nr. 1-18/265 un 2023. gada 28. jūnija atzinumā Nr. 1-18/3660. |
Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
|
|
Saistītie dokumenti
-
Izdoti saskaņā ar
-
Citi saistītie dokumenti
|