Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Rīgas brīvostas pārvaldes valdes lēmums Nr. 98 2022. gada 23. decembrī (prot. Nr. 18, p. 1) Par grozījumiem "Rīgas ostas maksās"Izskatot jautājumu par grozījumiem Rīgas ostas maksās, kā arī Rīgas brīvostas pārvaldnieka A.Zeltiņa 22.12.2022. ziņojumu, Rīgas brīvostas valde konstatēja: Šobrīd spēkā esošie Rīgas ostu maksu tarifi apstiprināti ar Rīgas brīvostas valdes 2020.gada 19.novembra lēmumu Nr.105 "Par Rīgas ostas maksu apstiprināšanu" un stājās spēkā 08.01.2021. Rīgas ostas maksas tika pārskatītas atbilstoši Eiropas Savienības regulā 2017/352, ar ko izveido ostas pakalpojumu sniegšanas sistēmu un kopīgos noteikumus par ostu finanšu pārredzamību, iekļautajiem nosacījumiem (spēkā kopš 24.03.2019.). Rīgas ostu maksu izmaiņu pamatā ir šī brīža makroekonomiskā situācija - būtisks izmaksu pieaugums, kas tieši ietekmē Rīgas brīvostas pārvaldes saimniecisko darbību un attīstību. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes publiskoto informāciju patēriņa cenas patēriņa grupai "Visas preces un pakalpojumi" laika periodā kopš Rīgas ostu maksu apstiprināšanas ir pieaugušas par 29%. Arī būvniecības izmaksas, kas ir nozīmīgs rādītājs infrastruktūras attīstības projektu realizēšanai, 2022.gada trešajā ceturksnī salīdzinājumā ar 2021. gada pirmo ceturksni ir pieaugušas par 28,7%. Ņemot vērā vispārējo izmaksu kāpumu, arī Finanšu ministrija 27.09.2022. publiskoja jaunus makroekonomiskos pieņēmumus cenu indeksu izmaiņām, kas izmantojami finanšu un ekonomisko aprēķinu veikšanā. Proti, PCI 2022. gada paaugstināts uz 16,5% (2023.g. - 6,5%, 2024.g. - 1%), savukārt 2022.g.-2025.g. periodam vidējais aprēķinu PCI noteikts 8,0% apmērā. Savukārt Latvijas Banka 2022. gada septembrī publiskoja jaunas Latvijas makroekonomiskās prognozes, saskaņā ar kurām ir inflācijas prognoze nākamajiem gadiem ir paaugstināta, pamatojot to galvenokārt ar enerģijas (īpaši gāzes) un pārtikas cenu pieaugumu. Inflācijas prognozes paaugstinātas līdz 16,9% 2022.gadā, 9,2% 2023.gadā un 3,4% 2024.gadam, kas atbilst kas vidējai 9,7% inflācijai 2022.g.-2024.g. periodam (atbilstoši CAGR - compound average growth rate - aprēķinam). Jāņem vērā, ka arī attiecībā uz inflācijas rādītāju prognozēm pastāv zināma nenoteiktība, jo energoresursu cena un ekonomikas stabilizēšanās kopumā ir atkarīga gan no ģeopolitiskās situācijas tālākā attīstības scenārija, gan no Eiropas valstu spējas pielāgoties alternatīviem energoresursu apgādes risinājumiem. Līdz ar to pastāv iespēja, ka faktiskā inflācija pārsniegs prognozētos inflācijas rādītājus. Šāda situācija tieši ietekmē Rīgas brīvostas pārvaldes saimnieciskās darbības izmaksas - pieaug gan izdevumi, kas saistīti ar pamata procesu nodrošināšanu un infrastruktūras uzturēšanu, gan izdevumi infrastruktūras attīstībai. Izmaksu pieaugums, kas saistīts ar jau uzsākto investīciju projektu turpināšanu un plānos paredzēto investīciju aktivitāšu uzsākšanu, tiek vērtēts 20-25% apmērā salīdzinājumā ar sākotnējām aplēsēm. Salīdzinājumā ar 2021.gadu par ceturto daļu pieaug infrastruktūras un teritorijas uzturēšana/tehniskā apkalpošanas/remonta izmaksas, par vairāk nekā trešdaļu aug izmaksas kuģu apkalpošanai un akvatorijas apsaimniekošanai, bet elektroenerģijas/apkures izmaksas sadārdzinās gandrīz 3 reizes. Situācijā, kad būtiski mainās kravu plūsmas, jautājums par ostas konkurētspējas saglabāšanu un jaunu klientu piesaisti kļūst jo īpaši aktuāls. Tāpēc ir nepieciešams ne tikai nodrošināt kuģošanas infrastruktūru atbilstoši aktuālajām tendencēm un prasībām (padziļināšana, molu rekonstrukcija u.c.), bet turpināt investīcijas informācijas tehnoloģiju modernizācijā, tai skaitā kuģu satiksmes atbalstam, kā arī investēt jaunas kuģošanas infrastruktūras izbūvē, lai sekmētu ostas brīvo teritoriju sagatavošanu jaunu komersantu ienākšanai u.t.t. Šī brīža Rīgas ostas maksu ieņēmumi nesedz energoresursu cenu pieauguma un inflācijas rezultātā būtiski kāpušās Rīgas brīvostas pārvaldes izmaksas. Rīgas ostas maksu 71.punkts nosaka, ka Ostas izdevumu un ieņēmumu līdzsvarošanai atbilstoši tirgus situācijai transporta nozarē, ostas maksas un ostu pakalpojumu maksimālo tarifu robežlīmeņus pārskata reizi gadā. Ņemot vērā šos apstākļus un nepieciešamību palielināt Rīgas brīvostas pārvaldes ieņēmumus, lai pēc iespējas ātrāk vismaz daļēji segtu izmaksu pieaugumu, tai skaitā citiem ostas pakalpojumu sniedzējiem, indeksētu ostas maksu likmes un pakalpojumu robežlīmeņu tarifu likmes, palielinot tās par 10%, kas atbilst vidējai 9,7% inflācijai 2022.g.-2024.g. periodam. Atbilstoši Ostu likuma 13.panta trešajai daļai ostas maksas un tarifus pēc apspriešanās ostas sadarbības padomē nosaka ostas pārvalde un publicē tos oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ostas pārvaldes tīmekļvietnē. Rīgas brīvostas pārvalde, nolūkā nodrošināt apspriešanu par ostas maksu un pakalpojumu tarifu palielināšanu ar ostas lietotājiem un pakalpojumu sniedzējiem, 2022.gada 29.novembrī nosūtīja vēstuli (Nr.1-12/1283) biedrībai "Rīgas brīvostas padome", kura pārstāv Rīgas brīvostā strādājošo komersantu intereses un tamdēļ būtu uzskatāma par ostas sadarbības padomi Ostu likuma 19.1 panta izpratnē. Ar vēstuli Rīgas brīvostas pārvalde informēja biedrību par plānoto Rīgas ostas maksās noteikto ostu maksu un pakalpojumu tarifu maksimālos robežlīmeņu palielināšanu par 10%. No biedrības "Rīgas brīvostas padome" tika saņemta atbilde - 2022.gada 19.decembra vēstule Nr.19.12.2022-1, kurā tika norādīts, ka biedrība, pārstāvot Rīgas ostas uzņēmējus ir apspriedusi Rīgas ostu maksu projektu, izprot šī brīža ekonomiskos un ģeopolitiskos apstākļus, kā rezultātā ir nepieciešamas izmaiņas Rīgas ostas maksās un neiebilst pret sagatavoto projektu. Papildus saistībā ar grozījumiem Rīgas ostas maksās biedrības "Rīgas brīvostas padome" pārstāvis tika uzklausīts arī Rīgas brīvostas valdes 2022.gada 21.decembra sēdē. Veicot apspriešanos ar ostu lietotāju pārstāvjiem, Rīgas brīvostas pārvalde ir sniegusi skaidrojumu ostu maksu likmju un pakalpojumu maksimālo tarifu robežlīmeņu pārskatīšanai. Rīgas brīvostas pārvalde ir sniegusi visu informāciju par izmaiņu būtību un apmēru. Rīgas brīvostas pārvalde un Rīgas ostas stividori ir secinājuši, ka "Rīgas ostas maksas" pārskatīšanai ir objektīvs pamats, ņemot vērā gan makroekonomisko situāciju, gan nepieciešamību nodrošināt Rīgas ostas konkurētspēju attiecībā pret citām ostām reģionā, tādējādi atbalstot indeksēt ostas maksu likmes un pakalpojumu robežlīmeņu tarifu likmes, palielinot tās par 10%. Izstrādājot grozījumus "Rīgas ostas maksās", Rīgas brīvostas pārvalde izvērtēja konkurētspēju ietekmējošos riskus, salīdzinot ostas maksas Rīgā pēc tarifu pārskatīšanas ar ostas maksām par Rīgas ostas tiešajām konkurentēm uzskatāmās Ventspils, Klaipēdas un Tallinas ostās. Lai arī ostas maksu palielināšana par 10% atsevišķos gadījumos padarīs Rīgas ostu par dārgāko starp apskatītajām ostām, šis pārsvars ir neliels. Ievērojot minēto, un pamatojoties uz Ostu likuma 7.panta otrās daļas 1.punktu, 13.panta trešo daļu, 15.panta otro daļu, 19.1 pantu, Rīgas brīvostas likuma 6.panta pirmo daļu, ņemot vērā Rīgas brīvostas valdes 2020.gada 19.novembra lēmumu Nr.105 "Par Rīgas ostas maksu apstiprināšanu", izskatot iesniegtos materiālus un Rīgas brīvostas pārvaldnieka A.Zeltiņa 2022.gada 22.decembra ziņojumu par grozījumiem "Rīgas ostas maksās", Rīgas brīvostas valde nolemj: 1. Apstiprināt grozījumus "Rīgas ostas maksās" saskaņā ar pielikumu. Šo lēmumu viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs V. Zeps
APSTIPRINĀTI Grozījumi Rīgas ostas maksāsIzdoti saskaņā ar Ostu likuma Izdarīt Rīgas ostas maksās (apstiprinātas ar Rīgas brīvostas valdes 2020. gada 19. novembra lēmumu Nr. 105 (prot. Nr. 16, p. 1) šādus grozījumus: Izteikt 22., 23., 24., 25., 26., 30., 32., 35., 37., 40., 52., 54., 56., 57. 59., 60., 61., 62., 63., 64., 65. un 67. punktu šādā redakcijā: "22. Konteinerkuģiem, refrižeratorkuģiem, ro-ro kuģiem, pasažieru kuģiem, pasažieru-kravas kuģiem un kruīza kuģiem, ienākot ostā un izejot no ostas, kanāla maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 22.1. konteinerkuģim 0.450 EUR/ GT; 22.2. refrižeratorkuģim un ro-ro kuģim 0.224 EUR/GT; 22.3. kruīza kuģim, pasažieru kuģim un pasažieru-kravas kuģim - 0.110 EUR/GT; 22.4. pasažieru kuģiem un pasažieru-kravas kuģiem, kas kursē kuģošanas līnijā, kuras grafiks paredz vismaz 350 kuģu ienācienus kalendārajā gadā, 0.094 EUR/GT. 23. Tankkuģiem, specializētajiem kuģiem un pārējiem kuģiem, izņemot 22. punktā nosauktos kuģus, ienākot ostā vai izejot no ostas ar kravu, kanāla maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 23.1. tankkuģim 1.058 EUR/GT; 23.2. specializētajam kuģim 0.481 EUR/GT; 23.3. pārējiem kuģiem 0.963 EUR/GT. 24. Tankkuģiem, specializētajiem kuģiem un pārējiem kuģiem, izņemot 22. punktā nosauktos kuģus, ienākot ostā vai izejot no ostas bez kravas, kanāla maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 24.1. tankkuģim 0.587 EUR/GT; 24.2. specializētajam kuģim 0.241 EUR/GT; 24.3. pārējiem kuģiem 0.481 EUR/GT. 25. Ienākot ostā un izejot no ostas, ja apmeklējuma laikā nav veiktas kravas un/vai pasažieru operācijas, kanāla maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 25.1. konteinerkuģim 0.223 EUR/GT; 25.2. refrižeratorkuģim, ro-ro kuģim un specializētajam kuģim 0.112 EUR/GT; 25.3. pasažieru kuģim un pasažieru-kravas kuģim 0.105 EUR/GT; 25.4. pārējiem kuģiem 0.259 EUR/GT. 26. Par kuģa pārtauvošanos kanāla maksu aprēķina pēc likmes 0.120 EUR/GT. 30. Piestātnes maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 30.1. pasažieru kuģiem un pasažieru-kravas kuģiem - 0.286 EUR/GT; 30.2. kruīza kuģiem - 0.099 EUR/GT; 30.3. pārējiem kuģiem - 0.099 EUR/GT. 32. Kuģim, kas neveic kravas un/vai pasažieru operācijas, piestātnes maksu aprēķina pēc šādām stundas likmēm: 32.1. ro-ro kuģim 0.008 EUR/GT; 32.2. pasažieru kuģim un pasažieru-kravas kuģim 0.008 EUR/GT; 32.3. kruīza kuģim 0.008 EUR/GT; 32.4. zvejas kuģim 0.006 EUR/GT; 32.5. pārējiem kuģiem 0.012 EUR/GT. 35. Sanitāro maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 35.1. pasažieru kuģim un pasažieru-kravas kuģim 0.022 EUR/GT; 35.2. kruīza kuģim 0.028 EUR/GT; 35.3. pārējiem kuģiem - 0.068 EUR/GT. 37. Pasažieru maksu aprēķina pēc šādām likmēm: 37.1. Pasažieru kuģim un pasažieru-kravas kuģim - 1.10 EUR par katru pasažieri; 37.2. Kruīza kuģim - 1.21 EUR par katru pasažieri. 40. Mazo kuģu maksu aprēķina pēc likmes 0.047 EUR/GT. 52. Maksu par velkoņa pakalpojumiem piemēro par katru velkoņa/-u izmantošanas gadījumu. Maksimāli pieļaujamo maksu par velkoņa izmantošanu tauvošanas darbos aprēķina neatkarīgi no tauvošanā izmantoto velkoņu skaita pēc šādām likmēm: 52.1. pietauvošana vai attauvošana - 0.187 EUR/GT; 52.2. pārtauvošana no vienas piestātnes uz otru - 0.242 EUR/GT; 52.3. pārtauvošana vienas piestātnes robežās - 0.187 EUR/GT. 54. Maksimāli pieļaujamo maksu par velkoņa vai cita pašgājēja peldoša līdzekļa izmantošanu ar kuģa tauvošanu nesaistītos darbos aprēķina, par pamatu ņemot velkoņa dzinēja jaudu pēc šādām stundas likmēm:
56. Maksimāli pieļaujamo maksu par tauvotāju sniegtajiem tauvošanas darbiem kuģim piestātnē (pietauvošana, attauvošana vai pārvilkšana) nosaka atsevišķi par katru operāciju pēc šādām likmēm:
Maksimālā pieļaujamā maksa neietver samaksu par peldlīdzekļu izmantošanu, ja tādi nepieciešami kuģu tauvu nogādei līdz krastam, par ko samaksa tiek noteikta atsevišķi. 57. Maksimāli pieļaujamo maksu par peldošā celtņa izmantošanu aprēķina, par pamatu ņemot kuģa bez dzinēja celtspēju pēc šādām stundas likmēm:
59. Maksimāli pieļaujamo maksu par peldošā celtņa darbu, tā pārvietošanu ar velkoni vai bez tā uz darba vietu un atpakaļ aprēķina, par pamatu ņemot peldošā celtņa celtspēju pēc šādām stundas likmēm:
60. Maksimāli pieļaujamo maksu par ugunsdzēsēju personāla dežūru uz kuģa vai pie kuģa aprēķina pēc likmes 9.90 EUR/h. 61. Maksimāli pieļaujamo maksu par ugunsdzēšanai aprīkotas tehnikas dežūru pie kuģa aprēķina pēc šādas stundas likmes: 61.1. uguns dzēšanai aprīkota kutera dežūra 356.40 EUR/h; 61.2. uguns dzēšanai aprīkotas mašīnas dežūra 33.00 EUR/h. 62. Maksimāli pieļaujamo maksu par naftu saturošo kuģu radīto atkritumu (MARPOL konvencijas I pielikums) nodošanu speciāli aprīkotam kuģim, autotransportam vai attīrīšanas iekārtās aprēķina pēc šādām likmēm: 62.1. speciāli aprīkotam kuģim vai autotransportam - 88.99 EUR/m3; 62.2. stacionārajās iekārtās - 46.20 EUR/m3. 63. Maksimāli pieļaujamo maksu par notekūdeņu (MARPOL konvencijas IV pielikums) nodošanu speciāli aprīkotam kuģim, autotransportam vai attīrīšanas iekārtās aprēķina pēc šādām likmēm: 63.1. speciāli aprīkotam kuģim vai autotransportam - 37.40 EUR/m3; 63.2. stacionārajās iekārtās - 9.90 EUR/m3. 64. Maksimāli pieļaujamo maksu par atkritumu (MARPOL konvencijas V pielikums) nodošanu aprēķina pēc likmes 38.34 EUR/m3. Atkritumus pieņem piestātnē, kurā kuģis atrodas. 65. Maksimāli pieļaujamo maksu par izplūdes gāzu attīrīšanas procesā radušos atlikumu (ar Ph līmeni 6.8-7.2) (MARPOL konvencijas VI pielikums) nodošanu aprēķina pēc likmes 110.00 EUR/m3. Atkritumus pieņem piestātnē, kurā kuģis atrodas. 67. Maksimāli pieļaujamo maksu par dzeramā ūdens piegādi kuģim aprēķina pēc šādas likmes: 67.1. ja ūdeni piegādā no stacionārām iekārtām piestātnēs - 2.75 EUR/m3; 67.2. ja ūdeni piegādā ar autotransportu - 17.05 EUR/m3 (tai skaitā transporta pakalpojumu izmaksas); 67.3. ja ūdeni piegādā reidā stāvošam kuģim - 2.75 EUR/m3, neskaitot ostas velkoņa izmaksas.". Grozījumi stājās spēkā 2023. gada 1. martā. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par grozījumiem "Rīgas ostas maksās"
Izdevējs: Rīgas brīvostas pārvalde
Veids:
lēmums
Numurs: 98Pieņemts: 23.12.2022.Stājas spēkā: 01.03.2023.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 253, 30.12.2022.
OP numurs:
2022/253.3
Saistītie dokumenti
|