Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 638
Rīgā 2022. gada 11. oktobrī (prot. Nr. 52 43. §) Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības komersantiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz ekonomiku
Izdoti saskaņā ar Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 4. panta pirmo daļu
1. Noteikumi nosaka pieejamo finansējumu, nosacījumus un kārtību, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts, kā arī neatbalstāmās nozares un darbības energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības komersantiem (turpmāk – komersants), kurus ietekmējušas pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas sekas, kas izpaužas kā papildu izmaksas par energoresursiem to krasā cenu pieauguma dēļ. 2. Atbalstu komersantiem piešķir granta veidā atbilstoši Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 2. panta otrajai daļai. 5. Šo noteikumu ietvaros atbalstu piešķir komersantam, kas atbilst visiem šiem nosacījumiem: 5.1. tas veic saimniecisko pamatdarbību kādā no šo noteikumu pielikumā minētajām nozarēm atbilstoši Eiropas Savienības Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas NACE 2. redakcijai un tās kodam (turpmāk – NACE 2. red. kods); 5.2. energoresursu izmaksas ir vismaz 3 % no kopējām komersanta saimnieciskās darbības izmaksām 2021. gadā; 5.3. kopējais elektroenerģijas vai kopējais dabasgāzes patēriņš komersanta vajadzībām 2021. gadā bija vismaz 500 megavatstundas (MWh). 6. Attiecināmās izmaksas aprēķina, pamatojoties uz dabasgāzes un elektroenerģijas izmaksu pieaugumu, un nosaka kā starpību starp cenu par vienību konkrētā mēnesī, ko komersants kā galapatērētājs ir iepircis no ārējiem piegādātājiem laikposmā no 2022. gada 1. februāra līdz 2022. gada 31. decembrim, un divkāršotu (200 %) vidējo cenu par vienību, ko komersants maksājis atsauces periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim. No 2022. gada 1. septembra dabasgāzes un elektroenerģijas daudzums, ko izmanto, lai aprēķinātu attiecināmās izmaksas, nedrīkst pārsniegt 70 % no saņēmēja patēriņa tajā pašā periodā 2021. gadā. Aprēķinā izmanto šādu formulu: (p(t) – p(ref) × 2) × q(t), kur p – vienības cena par dabasgāzi vai elektroenerģiju; 7. Vienam komersantam kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz 30 % no dabasgāzes un elektroenerģijas attiecināmajām izmaksām, un kopējais atbalsts saistīto personu grupai nepārsniedz 2 000 000 euro. (MK 06.12.2022. noteikumu Nr. 754 redakcijā) 7.1 Šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai. (MK 06.12.2022. noteikumu Nr. 754 redakcijā) 8. Komersants var saņemt avansa maksājumu, ja atbalsts ir piešķirts, pirms radušās attiecināmās izmaksas. Lai saņemtu avansa maksājumu, Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – birojs) izmanto šo noteikumu 6. punktā minēto attiecināmo izmaksu aprēķinus ar nosacījumu, ka tiek ievēroti šo noteikumu 7. punktā minētie maksimālie apmēri. Birojs pārbauda attiecīgos maksimālos apmērus, pamatojoties uz faktiskajām izmaksām, un atgūst visus atbalsta maksājumus, kuri pārsniedz minētos maksimālos apmērus, sešu mēnešu laikā pēc attiecināmā laikposma beigām. 9. Piešķirtais atbalsts attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar tikt apvienots ar finansējumu citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros, kam finansējums tiek piešķirts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām. 10. Šo noteikumu 9. punktā minētais nosacījums neattiecas uz gadījumu, ja atbalsts tiek kumulēts ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar normatīvajiem aktiem ierobežotas atbalsta summas veidā, lai mazinātu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radītās sekas uz ekonomiku. Atbalsta kumulācijas gadījumā tiek ievērots nosacījums, ka netiek pārsniegta šo noteikumu 7. punktā minētā kopējā atbalsta summa. 11. Komersants sagatavo un līdz 2022. gada 17. novembrim iesniedz birojā iesniegumu, lai pieteiktos atbalstam par noteiktu atbalsta perioda mēnesi, noteiktiem atbalsta perioda mēnešiem vai visiem mēnešiem atbalsta periodā kopā. Komersants iesniegumu iesniedz vienu reizi. 12. Birojs savā tīmekļvietnē ievieto iesnieguma veidlapas paraugu. Iesniegumā komersants norāda šādu informāciju: 12.1. komersanta nosaukums, reģistrācijas numurs, elektroniskā pasta adrese, maksājuma konts, uz kuru pārskaitāms atbalsts, un NACE 2. red. kods; 12.2. atbalsta perioda mēnesis vai mēneši, par kuriem tiek pieprasīts atbalsts; 12.3. atbalstam pieprasītā summa un veiktais attiecināmo izmaksu aprēķins; 12.4. komersanta energoresursu izmaksas un kopējās saimnieciskās darbības izmaksas 2021. gadā; 12.5. komersanta kopējais elektroenerģijas vai kopējais dabasgāzes patēriņš 2021. gadā megavatstundās (MWh); 12.6. cena par vienību un patērēto dabasgāzes un elektroenerģijas daudzumu konkrētā atbalsta mēnesī, ko komersants maksājis attiecināmajā laikposmā; 12.7. vidējā cena par dabasgāzes un elektroenerģijas vienību, ko komersants maksājis atsauces periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim; 12.8. papildu informācija, kas nepieciešama atbalsta saņemšanai. 13. Iesniegumam pievieno: 13.1. dokumentus, kas apliecina atbalsta aprēķinā izmantotās attiecināmās izmaksas (elektroenerģijas un dabasgāzes rēķinus); 13.2. zvērināta revidenta apliecinājumu, ka komersanta energoresursu izmaksas par 2021. gadu veido noteiktu summu un tās ir vismaz 3 % no kopējām komersanta saimnieciskās darbības izmaksām; 13.3. gada pārskatu par 2021. gadu; 13.4. apliecinājumu: 13.4.1. ka komersants iepriekš nav saņēmis atbalstu, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot atbalstu, kas sniegts saskaņā ar normatīvajiem aktiem ierobežotas atbalsta summas veidā, lai mazinātu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radītās sekas uz ekonomiku; 13.4.2. ka komersants neatbilst nevienai no šo noteikumu 26. punktā minētajām pazīmēm; 13.4.3. kas pamato atbalsta saņemšanai norādīto informāciju. 14. Birojs savā tīmekļvietnē un oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicē informāciju par dienu, kad tiek uzsākta iesniegumu pieņemšana. 15. Birojs, pamatojoties uz komersanta iesniegumā norādīto informāciju, pieņem lēmumu un piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas izmaksā atbalstu, ieskaitot to iesniegumā norādītajā komersanta kontā. 17. Birojs pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu, ja komersants neatbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām un Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 2. panta ceturtajai daļai. 18. Birojs izstrādā iekšējo kārtību šo noteikumu piemērošanai un metodiku, kā tiek vērtēta komersanta atbilstība atbalsta saņemšanai, piešķirts atbalsts un tiek veikta komersantu uzraudzība, lai nodrošinātu valsts finansējuma izlietošanu atbilstoši mērķim. 19. Lai pārliecinātos par komersanta atbilstību šajos noteikumos minētajiem kritērijiem visā atbalsta uzraudzības periodā, birojs izlases veidā pārbauda 10 % no to kopējā atbalstu saņēmušo komersantu skaita, kas nav pieprasījuši avansa maksājumu. Ja biroja rīcībā ir informācija par iespējamiem riskiem nelikumīga valsts atbalsta saņemšanā, tas pārbauda komersanta atbilstību šajos noteikumos paredzētajām prasībām. (MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 703 redakcijā) 20. Birojs, ja nepieciešams, atbalsta uzraudzības vajadzībām pieprasa Valsts ieņēmumu dienestam šādu informāciju, tostarp norādot komersanta nosaukumu un reģistrācijas numuru: 20.1. reģistrētos darbības nozaru NACE 2. red. kodus; 20.2. gada pārskatus par 2021. gadu; 20.3. gada ienākumu deklarāciju pielikumus D3 un D31. 21. Sadales un pārvades sistēmu operatori atbalsta uzraudzības vajadzībām pēc biroja pieprasījuma sniedz informāciju par komersanta elektroenerģijas un dabasgāzes patēriņu. 22. Birojs nodrošina: 22.1. informācijas publicēšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības; 22.2. saskaņā ar šo noteikumu 15. punktu piešķirtā atbalsta uzskaiti un informācijas glabāšanu. Minēto informāciju birojs glabā 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros ir piešķirts pēdējais atbalsts, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā; 22.3. tāda saraksta publicēšanu savā tīmekļvietnē, kurā norādīti visi komersanti, kas šo noteikumu ietvaros ir saņēmuši atbalstu, un katram komersantam piešķirtā atbalsta apmērs. 23. Atbalsta saņēmējs glabā datus par atbalstu, kas saņemts saskaņā ar šo noteikumu 15. punktu, 10 gadus no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu. 24. Atbalstu saņēmušais komersants sniedz birojam visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti. 25. Finanšu ministrija, pamatojoties uz biroja sniegto informāciju, iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu. 26. Atbalstu nepiešķir: 26.1. komersantam, kuram iesnieguma iesniegšanas dienā ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums; 26.2. ja komersantam lēmuma pieņemšanas brīdī ir pasludināts maksātnespējas process vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru; 26.3. komersantam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu. 27. Atbalsts netiek sniegts šādām neatbalstāmām nozarēm un darbībām: 27.1. alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. koda grupa 11.01 "Spirtu destilēšana, rektificēšana un maisīšana", 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); 27.2. azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības"); 27.3. ieroču un munīcijas tirdzniecībai (NACE 2. red. koda grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); 27.4. tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. koda 12. nodaļas "Tabakas izstrādājumu ražošana" grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); 27.5. operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. koda L sadaļas "Operācijas ar nekustamo īpašumu" grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu"); 27.6. tāda nekustamā īpašuma attīstīšanai, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu dzīvojamā māja; 27.7. kredītiestādēm vai citām finanšu iestādēm; 27.8. finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2. red. koda K sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības"); 27.9. nozarēm un darbībām, kas nav iekļautas šo noteikumu pielikumā. (Grozīts ar MK 08.11.2022. noteikumiem Nr. 703) 28. Ja komersants, kuram atbalstu piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem, vienlaikus darbojas vienā vai vairākās atbalstāmajās nozarēs un izslēgtajās nozarēs vai veic neatbalstāmas darbības, tas nodrošina darbību vai izmaksu nodalīšanu. 29. Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, komersantam ir pienākums atmaksāt valsts budžetā visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 30. Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā birojs pieņēmis lēmumu par atbalsta piešķiršanu. 32. Birojs pieņem lēmumu un izmaksā atbalstu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 33. Noteikumi stājas spēkā ar dienu, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas lēmums par šajos noteikumos ietvertā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 34. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos ietvertā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Ministru prezidents A. K. Kariņš
Ekonomikas ministre I. Indriksone Pielikums
Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumiem Nr. 638 (Pielikums MK 08.11.2022. noteikumu Nr. 703 redakcijā)
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības ..
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|