Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta rīkojums Nr. 556

Rīgā 2022. gada 18. augustā (prot. Nr. 40 23. §)
Par Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānu 2022.–2023. gadam

1. Apstiprināt Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānu 2022.–2023. gadam (turpmāk – plāns).

2. Noteikt Kultūras ministriju un Izglītības un zinātnes ministriju par atbildīgajām institūcijām plāna īstenošanas vadībā, koordinācijā un pārraudzībā.

3. Plāna izpildē iesaistītajām institūcijām sagatavot un katru gadu līdz 30. septembrim iesniegt Dziesmu un deju svētku padomē informāciju par plāna izpildi.

4. Dziesmu un deju svētku padomei sagatavot un kultūras ministram katru gadu līdz 30. novembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plāna īstenošanas gaitu.

5. Plānā paredzēto pasākumu īstenošanu nodrošināt no plānā minētajām institūcijām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

6. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumu Nr. 439 "Par Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānu 2020. gadam".

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Kultūras ministrs N. Puntulis
(Ministru kabineta
2022. gada 18. augusta
rīkojums Nr. 556)
Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plāns 2022.–2023. gadam

Rīga, 2022

Satura rādītājs

I.Kopsavilkums2
II.Situācijas raksturojums3
III.Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspējas faktori5
IV.Plāna sasaiste ar citiem tiesību aktiem6
V.Plāna mērķis un rīcības virzieni7
VI.Dziesmu un deju svētku saglabāšanas un attīstības pasākumi 2022.-2023.gadā9
VII.Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu16

Izmantotie saīsinājumi:

IeMIekšlietu ministrija
IZMIzglītības un zinātnes ministrija
JVLMAJāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija
KISCKultūras informācijas sistēmu centrs
KMKultūras ministrija
LKALatvijas Kultūras akadēmija
LKKLatvijas Kultūras koledža
LEBMLatvijas Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs
LNKCLatvijas Nacionālais kultūras centrs
LPSLatvijas Pašvaldību savienība
NMPDNeatliekamās medicīniskās palīdzības dienests 
NVONevalstiskās organizācijas
RMMRakstniecības un mūzikas muzejs
TLMSTautas lietišķās mākslas studija
VISCValsts izglītības satura centrs
VSAOIValsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likme
LNKC NKPLatvijas Nacionālā kultūras centra nozaru konsultatīvās padomes
ELAEiropas Latviešu apvienība
PBLAPasaules brīvo latviešu apvienība
UNESCOApvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācija (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization)
VMVeselības ministrija
VPValsts policija
VUGDValsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests

I. Kopsavilkums

Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plāns 2022.-2023.gadam (turpmāk – plāns) ir politikas plānošanas dokuments, kas izstrādāts, pamatojoties uz Dziesmu un deju svētku likuma 4.pantu, lai nodrošinātu Dziesmu un deju svētku ciklisku norisi un savlaicīgu to sagatavošanas procesu. Dziesmu un deju svētku likuma 5.pants nosaka Dziesmu un deju svētku periodiskumu: Vispārējie latviešu Dziesmu un deju svētki notiek reizi piecos gados, to starplaikā – Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki. Saskaņā ar Dziesmu un deju svētku likuma 7.panta pirmās daļas 4.punktu Ministru kabinets apstiprina Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānošanas dokumentus, to skaitā Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānu.

Plāns ir nacionālā līmeņa īstermiņa attīstības plānošanas dokuments, kas trijiem gadiem nosaka valsts mērķus Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspējas nodrošināšanā, kā arī rīcības virzienus un uzdevumus (pasākumus) mērķu sasniegšanai. Plānu īsteno laikā no 2022. līdz 2023.gadam, kas atbilst XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku sagatavošanas un īstenošanas posmam. Plāna īstenošanas laikā 2022.gadā plānota gatavošanās un dalība XIX Baltijas valstu studentu dziesmu un deju svētkiem "Gaudeamus" Lietuvā, Viļņā 2022.gadā.

Jāņem vērā, ka plāns tiks īstenots laikā, kad pasaule, tai skaitā Latvija, piedzīvo Covid-19 pandēmiju. Šis apstāklis ir būtiski ierobežojis kultūras un izglītības institūciju, kā arī māksliniecisko kolektīvu darbību, tādējādi ietekmējot gan gatavošanos XIX Baltijas valstu studentu dziesmu un deju svētkiem "Gaudeamus", gan XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku sagatavošanu.

Plāns izstrādāts, sadarbojoties KM un tās padotības iestādei LNKC ar IZM un tās padotības iestādi – VISC, kā arī citiem dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un attīstībā iesaistītajām pusēm (pašvaldībām un to institūcijām, kultūrizglītības iestādēm, dziesmu un deju svētku māksliniecisko žanru speciālistiem un nevalstiskajām organizācijām). Plāns ir izskatīts un atbalstīts Dziesmu un deju svētku padomes 2021.gada 3.marta sēdē (prot. Nr.3.2-2/1. 3§ "Par Dziesmu un deju svētku saglabāšanas un attīstības plānu 2021.-2023.gadam").

II. Situācijas raksturojums

Dziesmu un deju svētku tradīcija un tās simbolisms Latvijā, Igaunijā un Lietuvā 2003.gadā tika atzīts par Apvienoto Nāciju izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (turpmāk – UNESCO) Cilvēces mutvārdu un nemateriālā kultūras mantojuma meistardarbu. Dziesmu un deju svētku tradīcija visās trīs Baltijas valstīs aizvien ir dzīva un tiek uzturēta kā unikāla kultūras vērtība gan starpsvētku periodā, gan svētkos, visām trim valstīm savstarpēji un regulāri sadarbojoties (mākslinieciskie kolektīvi) un apmainoties ar ekspertu pieredzi (nozīmīgākās atziņas).

Dziesmu un deju svētku tradīcija (sākotnēji kā daudzbalsīga tautas kopdziedāšanas forma) radās 19.gadsimtā un izplatījās vairākās Eiropas valstīs kā nacionāli noskaņota patriotiska kustība. Tomēr tikai Baltijas valstīs tradīcija ir saglabājusies līdz mūsu dienām un uzplaukusi, attīstot savas raksturīgās iezīmes, kas gan vēsturiskajā literatūrā, gan pasaules kultūras mantojuma sarakstos ļauj šo tradīciju vērtēt kā Baltijas kultūras fenomenu. Tradīcijas attīstības posmi ļauj secināt, ka Dziesmu un deju svētki Latvijā, Lietuvā un Igaunijā veidojušies un attīstījušies kā vēsturiska nepieciešamība jaunajām nācijām veidot un stiprināt savu nacionālo pašapziņu, kā arī paust nacionālo identitāti. Kamēr citās Eiropas valstīs svētki kļuva par sekundāru kultūras parādību un pakāpeniski izzuda, Baltijas valstīs Dziesmu un deju svētku tradīcija attīstījās kā briestošās nacionālās pašapziņas manifestācijas spilgtākā forma. Jau I Vispārējie latviešu Dziesmu svētki Latvijā 1873.gadā kalpoja kā spēcīgs stimuls un vienlaikus arī ietvars nacionālās kultūras attīstībai. Šie svētki deva iespēju Baltijas tautām apliecināt sevi kā līdztiesīgām kultūras nācijām, kurām ir bagātīgs kultūras mantojums un daudzveidīgas spējas mākslinieciskajā jaunradē.

Dziesmu un deju svētku tradīcijas kodolu veido nu jau 16 tūkstošu dziedātāju lielā kopkora daudzbalsīga kopdziedāšana a cappella izpildījumā, kuru Latvijā tradicionāli Dziesmu un deju svētkos prezentē kā augstvērtīgu māksliniecisko priekšnesumu. Laika gaitā Dziesmu un deju svētki ir attīstījušies un sazarojušies gan mākslinieciskās izpausmes formās, gan repertuāra bagātībā. Šobrīd svētki izauguši par vērienīgu multidisciplināru pasākumu, kas balstās trīs savstarpējā mijiedarbē un attīstībā esošās kultūras formās – tautas mākslā (amatiermākslā), profesionālajā mākslā un tradicionālajā kultūrā. Svētkos ikvienā no mākslinieciskajiem vai tradicionālās kultūras žanriem tiek demonstrētas izcilas prasmes un tehniskās kvalitātes, kā arī Dziesmu un deju svētku tradīcijas kopienas vienots un sabiedrību saliedējošs gars.

Dziesmu un deju svētku tradīcijas kulminācija ar īpaši emocionāli piepildītu svētku atmosfēru ir Vispārējie latviešu Dziesmu un deju svētki, kas Latvijā notiek Rīgā reizi piecos gados nedēļas garumā vai pat ilgāk. Svētkos ierasti piedalās ap 46 tūkstošiem dalībnieku, tos apmeklē vismaz 100 tūkstoši skatītāju, svētku koncertus dažādos medijos (TV, radio, interneta vietnēs) skatās un klausās vismaz 500 tūkstoši interesentu 20 pasaules valstīs.

Būtiskākie svētku elementi ir pasākumi (koncerti), kuri reprezentē kopdziedāšanu, īpaši a cappella izpildījumā (kori), kopdejošanu (deju kolektīvi) un kopmuzicēšanu (pūtēju orķestri, kokļu mūzikas ansambļi), kā arī svētku dalībnieku gājiens, rituāla svētku atklāšana un noslēguma koncerts Mežaparka Lielajā estrādē. Svētku nedēļu bagātina norises, piedaloties dažādu māksliniecisko izpausmju un tradicionālās kultūras kolektīviem, tai skaitā diasporai un Latvijas mazākumtautībām.

Līdzās Vispārējiem latviešu Dziesmu un deju svētkiem attīstījušies tādi nacionāla un starptautiska mēroga notikumi kā Baltijas valstu studentu Dziesmu un deju svētki "Gaudeamus" (pirmie svētki notika Igaunijā 1956.gadā), Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki (kopš 1960.gada), Ziemeļu un Baltijas valstu Dziesmu svētki (kopš 1995.gada), starptautiskais folkloras festivāls "Baltica" (Latvijā kopš 1988.gada) un starptautiskais tautas deju festivāls "Sudmaliņas" (kopš 1997.gada).

2023.gadā Dziesmu un deju svētku tradīcijai apritēs 150 gadi. Tāpēc būtiska ir svētku galveno pasākumu norises vietu (infrastruktūras) atjaunošana:

1) līdz 2021.gada decembrim ir pabeigta Mežaparka Lielās estrādes pārbūves B posma B 2 kārta. Tās ietvaros veikta estrādes fasādes, jumta (ieklāta membrāna), iekštelpu un saimniecības teritorijas izbūve. Atjaunots estrādes teritorijā esošais vēsturiskais paviljons, kā arī notiek Dziesmusvētku ekspozīcijas izveidošana estrādes ēkā. Būvdarbu pasūtītājs ir Rīgas domes Īpašuma departaments, projekta īstenotājs akciju sabiedrība "LNK Industries" (B daļas 2.posma kopējā summa: 22 773 943,94 euro ar PVN). Atjaunotā estrāde ir pamats koru nozares ierosinājumam 2023.gada Dziesmu un deju svētku laikā sarīkot īpašu koru lielkoncertu, kurā, akcentējot kordziedāšanas tradīciju un estrādes akustisko vidi, skanēs kora dziesmas a cappella izpildījumā;

2) 2021.gada 12.februārī tika izsludināts projektēšanas iepirkums par centrālā sporta laukuma būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi. Pretendentiem piedāvājumi bija jāiesniedz līdz 2021.gada 12.aprīlim. Līgums par projektēšanu tika noslēgts 2021.gada 21.septembrī. Uz doto brīdi, projekti ir izstrādāti un tiek skaņoti ar tehnisko noteikumu izdevējiem. Nākamais solis ir būvdarbu iepirkuma izsludināšana. Centrālā sporta laukuma rekonstrukcijas būvdarbus plānots uzsākt 2022.gada 4.ceturksnī. Būvdarbu ietvaros tiks pilnībā rekonstruēti vieglatlētikas skrejceļi un vieglatlētikas sektori, atjaunots dabīgais futbola laukuma zāliens, veikts teritorijas labiekārtojums, tajā skaitā, jaunu koku stādījumi. Būvdarbus plānots pabeigt 2023.gada 2.ceturksnī. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojumu Nr.365 "Par prioritārajam pasākumam "Papildu investīcijas valsts nozīmes sporta infrastruktūras attīstības projektu īstenošanai" paredzētā finansējuma sadalījumu 2020.gadā" Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" apakšprogrammā 09.04.00 "Sporta būves" 2020.gadā paredzētais finansējums 1 080 688 euro apmērā tiek piešķirts Daugavas stadiona centrālā sporta laukuma (futbols un vieglatlētika) rekonstrukcijai (ieguldījums valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Kultūras un sporta centrs "Daugavas stadions"" pamatkapitālā)1.

2018.gadā Dziesmu un deju svētku kopienu Latvijā veidoja ap 145 tūkstošiem visu paaudžu dažādu māksliniecisko kolektīvu dalībnieki, kas savas zināšanas un prasmes apgūst un izkopj, darbojoties pašvaldības kultūras un izglītības iestāžu vai cita dibinātāja koros, deju kolektīvos, pūtēju orķestros, vokālajās grupās, amatierteātros (drāmas pulciņos), tautas mūzikas ansambļos, kokļu mūzikas ansambļos, tautas lietišķās mākslas studijās (pulciņos), folkloras kopās, etnogrāfiskajos ansambļos vai citās ar tradicionālo kultūru saistītās grupās.

Dziesmu un deju svētku tradīcija gadu gaitā sekmējusi ārvalstu latviešu kopienas saliedētību, uzturot latvisko identitāti un stiprinot savstarpējo sadarbību. Pasaulē iedibinātas un regulāri turpinātas Dziesmu un deju svētku tradīcijas izpausmes – Vispārējie latviešu Dziesmu svētki Amerikā, Austrālijas latviešu kultūras dienas, Latviešu Dziesmu svētki Kanādā, Dziesmu un deju svētku tradīcijas pasākumi Eiropā un Krievijā, Pasaules Brīvo latviešu dziesmu dienas u.c.

Ņemot vērā Covid-19 pandēmijas situāciju 2020., 2021. un 2022.gadā (pamatojoties uz Ministru kabineta 2020.gada 12.marta rīkojumu Nr.103 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" Latvijā no 2020.gada 12.marta līdz 2020.gada 9.jūnijam, kā arī pamatojoties uz Ministru kabineta 2020.gada 6.novembra rīkojumu Nr.655 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" Latvijā no 2020.gada 9.novembra līdz 2021.gada 6.aprīlim un pamatojoties uz Ministru kabineta 2021.gada 9.oktobra rīkojumu Nr.720 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" Latvijā no 2021.gada 11.oktobra līdz 2022.gada 28.februārim tika izsludināta ārkārtējā situācija), 2020.gadā tika pārtraukts visu veidu izglītības un kultūras process klātienes formā. Tādējādi tika liegta arī māksliniecisko kolektīvu darbība klātienē. Savukārt 2021.gada rudenī daļēji tika atjaunota māksliniecisko kolektīvu darbība – mēģinājumos varēja piedalīties 20 dalībnieki ar Covid-19 infekcijas pārslimošanas vai vakcinācijas sertifikātu, nodrošinot vienam dalībniekam 15 m2 no kopējās telpas platības. Izprotot nepieciešamību darīt visu iespējamo, lai pārvarētu Covid-19 pandēmiju un tās radītās sekas, ir radušies riski, kas tagad un turpmāk atstās ietekmi uz Dziesmu un deju svētku tradīcijas procesu un ilgtspēju – māksliniecisko kolektīvu un to dalībnieku kvantitatīvais kritums un mākslinieciskās kvalitātes lejupslīde. 2020. un 2021.gadā tika atcelti vairāki Dziesmu un deju svētku starplaika pasākumi Latvijas reģionos un diasporā, tādējādi apdraudot iespēju savlaicīgi un kvalitatīvi sagatavot kārtējos Vispārējos latviešu Dziesmu un deju svētkus 2023.gadā. Ja nebūs iespēja kvalitatīvi sagatavot svētku repertuāru, tad 2022.gada maijā tiks pieņemts lēmums pārcelt svētkus uz 2024.gadu. Savukārt 2023.gadā, ņemot vērā Dziesmu svētku 150 gadi, norisināsies atsevišķi pasākumi.

Ar Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija rīkojumu Nr.412 "Par XII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku norises laiku"2 tika noteikts, ka XII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētki tiek rīkoti no 2021.gada 2.jūlija līdz 30.oktobrim Latvijas teritorijā un tiek ievēroti attiecīgie epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai. Piedalīšanās svētkos bija brīvprātīga, ievērojot atļauto dalībnieku skaitu.

Plāna īstenošanas laikā tiks uzsākta gatavošanās XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem 2025.gadā. Vienlaikus tiek gatavoti un sarīkoti Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku starpsvētku pasākumi 2022. un 2023.gadā.

III. Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspējas faktori

1. Katra indivīda personīgā motivācija – vēlme izkopt un pašapliecināt savas radošās spējas, iesaistoties kādā no tautas mākslas vai tradicionālās kultūras kolektīviem;

2. Plaša visu paaudžu tautas mākslas kustība (māksliniecisko kolektīvu nepārtraukta darbība) – pamats Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspējai (pēctecība), kas sekmē kultūras daudzveidību un vitalitāti Latvijas pašvaldībās, un, vienkopus pulcējoties svētkos – iespēja apliecināties kā vienotai nācijai;

3. Atbalstoša izglītības sistēma, kas sekmē tradīcijas saglabāšanu un tālāknodošanu (pēctecība);

4. Tradīcija balstās uz nepārtrauktu procesu un pasākumu sistēmu, harmoniski apvienojot tradicionālās un laikmetīgās (profesionālā māksla un mūzika, dizains, radošās industrijas) kultūras izpausmes;

5. Kopdarbs – laba pārvaldības un organizatoriskā sistēma, tai skaitā starpnacionālā līmenī (elastīgs un funkcionējošs valsts, pašvaldību, nevalstiskā sektora un kopienas sadarbības tīkls);

6. Atbalstoša un motivējoša vide – nodrošināta infrastruktūra (bāze – izglītības iestādes un pašvaldību kultūras centri) un citi atbalsta mehānismi, piemēram, metodiskais atbalsts, tai skaitā Dziesmu un deju svētku procesa virsvadītāju un virsdiriģentu darbība, finansiāls atbalsts (mērķdotācija);

7. Dziesmu un deju svētku mākslinieciskā kvalitāte un pieejamība (Dziesmu un deju svētku sagatavošana un īstenošana (repertuārs), ārējā komunikācija, u.c.).

IV. Plāna sasaiste ar citiem tiesību aktiem

Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam ("Latvija 2030") (apstiprināta Saeimā 2010.gada 10.jūnijā). Tajā kā pirmā prioritāte noteikta Latvijas kultūras telpas attīstība. Prioritātes ietvaros izvirzīts mērķis – saglabāt un attīstīt Latvijas kultūras kapitālu un veicināt piederības izjūtu Latvijas kultūras telpai, attīstot sabiedrības radošumā balstītu konkurētspējīgu nacionālo identitāti un veidojot Latvijā kvalitatīvu kultūrvidi.

Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam ("NAP2027") (apstiprināts Saeimā 2020.gada 2.jūlijā) ir galvenais valsts vidēja termiņa attīstības plānošanas dokuments Latvijā. Tas izstrādāts, īstenojot Latvijas Ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030.gadam (Latvija2030) un ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķus, lai nākamajos septiņos gados ikviens Latvijas iedzīvotājs un Latvijas sabiedrība kopumā panāktu dzīves kvalitātes uzlabošanos. Eiropas Savienības un citu ārvalstu finanšu instrumentu finansējuma plānošanas dokumentu izstrāde 2021.-2027.gadam notiek, pamatojoties uz NAP2027 noteiktajām prioritātēm un mērķiem. NAP2027 ietvaru veido četri stratēģiskie mērķi, kuri ievirza politiku nākamajiem septiņiem gadiem, un sešas prioritātes, kurās sagrupēti astoņpadsmit rīcības virzieni. NAP2027 prioritātes ir – "Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki", "Zināšanas un prasmes personības un valsts izaugsmei", "Uzņēmumu konkurētspēja un materiālā labklājība", "Kvalitatīva dzīves vide un teritoriju attīstība", "Vienota, droša un atvērta sabiedrība", kā arī "Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei".

Kultūrpolitikas pamatnostādnes 2022.-2027.gadam "Kultūrvalsts" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 1.marta rīkojumu Nr.143) ir vidēja termiņa politikas plānošanas dokuments, kas nosaka valsts stratēģiskos mērķus, prioritātes, rīcības virzienus un uzdevumus kultūrpolitikas jomā laika posmam no 2022. līdz 2027.gadam, kas nodrošina NAP2027 prioritātē "Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei" izvirzīto rīcības virzienu un uzdevumu izpildi. Pamatnostādņu mērķis – ilgtspējīga un sabiedrībai pieejama kultūra cilvēka izaugsmei un nacionālas valsts attīstībai, kas ietver iedzīvotāju iesaisti Dziesmu un deju svētku kustībā, nodrošinot Dziesmu un deju svētku tradīcijas pēctecību.

Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.72). Par pamatnostādņu virsmērķa – nacionāla, solidāra, atvērta un pilsoniski aktīva sabiedrība, kuras pastāvēšanas pamats ir Satversmē noteiktās demokrātiskās vērtības un cilvēktiesības, latviešu valoda un latviskā kultūrtelpa. Politikas rezultātu un rezultatīvo rādītāju 1. Rīcības virzienā "Nacionālā identitāte un piederība" uzsvērts, ka latviešu valoda un kultūrtelpa veido nacionālās identitātes pamatu, tā stiprina piederību nācijai un Latvijas valstij. Tāpēc latviešu valodas un latviskās kultūrtelpas saglabāšana un nostiprināšana ir Latvijas ilgtermiņa attīstības prioritāte.

Reģionālās politikas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra rīkojumu Nr.587). Šo pamatnostādņu B virzienā "Pakalpojumu efektivitātes uzlabošana reģionos" plānoti ieguldījumu virzieni – jaunu pakalpojumu izveide, paplašinot kultūras mantojuma saturisko piedāvājumu un stiprinot teritoriju identitāti; kā arī piekļuves infrastruktūras uzlabošana, lai nodrošinātu kultūras pakalpojumu un kultūras vērtību pieejamību reģionos.

Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija rīkojumu Nr.436) norādīts, ka individuālo kompetenču attīstībā nozīmīgu ieguldījumu sniedz kultūrizglītība, kuru nodrošina dažādu dibinātāju izglītības iestādes. Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021.-2027.gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" īstenošanas periodā nepieciešams stiprināt starpinstitūciju sadarbību un koordināciju izglītības rīcībpolitikas izstrādē, īstenošanā un dažādu jautājumu savlaicīgā saskaņošanā, nodrošinot kultūrizglītības un kultūras norišu pieejamību ikvienam izglītojamajam kā daļu no mūsdienīgas formālās izglītības.

Plāns darbam ar diasporu 2021.-2023.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2021.gada 19.janvāra rīkojumu Nr.33). Plāns darbam ar diasporu 2021.-2023.gadam ir politikas plānošanas dokuments, kas izstrādāts saskaņā ar Diasporas likuma 6.panta otrās daļas 1.punkta c) apakšpunktu. Lai uzturētu Dziesmu un deju svētku tradīciju ilgtspēju, Plānā darbam ar diasporu 2021.-2023.gadam paredzēts nodrošināt metodisku atbalstu koru un deju kolektīvu vadītāju meistarkursu organizēšanai, kuros ik gadu plānots sniegt metodisko atbalstu vismaz 80 pašdarbības kopu vadītājiem. Ar valsts atbalstu tiks nodrošināta diasporas kolektīvu dalība Vispārējo latviešu Dziesmu un Deju svētkos, tam 2023.gadā paredzēts finansiāls atbalsts 285 000 euro apmērā.

Dziesmu un deju svētku likums – tā mērķis saglabāt, attīstīt un nodot tālāk nākamajām paaudzēm dziesmu un deju svētku tradīciju. Likumā noteiktie uzdevumi paredz nodrošināt Dziesmu un deju svētku ciklisku nepārtrauktu norisi, nodrošināt Dziesmu un deju svētku sagatavošanas procesu, kā arī noteikt valsts un pašvaldību finansiālo un organizatorisko atbildību. Likuma 4.pants paredz plāna izstrādi, lai nodrošinātu Dziesmu un deju svētku ciklisku norisi un savlaicīgu to sagatavošanas procesu. Likuma 5.pantā noteiktas darbības, kas jāveic Dziesmu un deju svētku starplaikā. Šie noteikumi ņemti vērā, veidojot plānu.

Likums "Par Apvienoto Nāciju izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas konvenciju par nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanu" – Latvijā ir ratificēta 2003.gada 17.oktobra UNESCO konvencija par Nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanu (turpmāk – Konvencija). 2003.gadā Igaunijas, Latvijas un Lietuvas Dziesmu un deju svētku tradīcijas procesu un simbolismu UNESCO pasludināja par Cilvēces mutvārdu un nemateriālā kultūras mantojumu meistardarbu. Piesakot Dziesmu un deju svētku tradīciju UNESCO, Baltijas valstis vienlaikus uzņēmās atbildību pastiprināti rūpēties par tradīcijas unikālajām vērtībām. Kopš 2004.gada 25.novembra, kad Latvijas valsts pievienojās Konvencijai, Dziesmu un deju svētku tradīcija kā starptautiski atzīta nemateriālā kultūras mantojuma vērtība saglabājama atbilstoši starptautiskajam tiesiskajam regulējumam.

V. Plāna mērķis un rīcības virzieni

Plāna mērķis: Saglabāt, attīstīt un nodrošināt Dziesmu un deju svētku tradīcijas – UNESCO starptautiski atzīta Cilvēces un nemateriālā kultūras mantojuma meistardarba – ilgtspējas faktorus.

1. Rīcības virziens: Nostiprināt formālās un neformālās izglītības lomu Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanai un ilgtspējai;

2. Rīcības virziens: Nodrošināt māksliniecisko kolektīvu darbību, repertuāra sagatavošanu un apgūšanu (Dziesmu un deju svētku starplaika pasākumi, tai skaitā skates, konkursi, izstādes, jaunrades pasākumi un citas iniciatīvas);

3. Rīcības virziens: Sagatavot un īstenot XXVII Vispārējos latviešu dziesmu un XVII Deju svētkus – svētku tradīcijas 150 gades pasākumus;

4. Rīcības virziens: Sagatavot un sarīkot Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku starpsvētku pasākumus 2022., 2023.gadā un uzsākt gatavošanos XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem 2025.gadā;

5. Rīcības virziens: Īstenot starptautisko sadarbību, sekmējot Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspēju Baltijā.

VI. Dziesmu un deju svētku saglabāšanas un attīstības pasākumi 2022.-2023.gadā

Plāna mērķisSaglabāt, attīstīt un nodrošināt Dziesmu un deju svētku tradīcijas – UNESCO starptautiski atzīta Cilvēces un nemateriālā kultūras mantojuma meistardarba – ilgtspējas faktorus.
Politikas rezultāts un rezultatīvie rādītājiNodrošināta Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku tradīcijas nepārtrauktība. Saglabājot vismaz 43 000 dalībnieku skaitu mākslinieciskajos kolektīvos, kuri piedalās svētkos. Nodrošināta Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku tradīcija, iesaistot tradīcijas saglabāšanā ap 50 000 dalībnieku.
1. Rīcības virziensNostiprināt formālās un neformālās izglītības lomu Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanai un ilgtspējai
Nr. p. k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsAtbildīgā institūcijaLīdzatbildīgās institūcijasIzpildes termiņš
(ar precizitāti līdz pusgadam)
1.1.Nodrošināt daudzveidīgas kultūrizglītības programmas interešu izglītībā, motivējot bērnus un jauniešus iesaistīties Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un attīstībā

Īstenotas kultūrizglītības programmas interešu izglītībā.

Nodrošināts metodiskais atbalsts kultūrizglītības programmu īstenošanai

Izglītības iestādēs ir pieejamas kultūrizglītības programmas;

Organizēti semināri un kursi kultūrizglītības ~ 1500 pedagogiem;

Sagatavoti metodiskie atbalsta materiāli, tai skaitā repertuāra krājumi – vismaz 3 gadā

VISC

IZM

Pašvaldības

31.12.2022.

31.12.2023.

1.2.Nodrošināt māksliniecisko kolektīvu vadītāju tālākizglītību un profesionālo pilnveidiPilnveidoti vai no jauna izveidoti un īstenoti tālākizglītības un profesionālās pilnveides pasākumi atbilstoši mērķgrupu vajadzībāmNodrošināti tālākizglītības un profesionālās pilnveides pasākumi tautas mākslas nozarēs – gadā apmeklējuši vismaz 1000 jomas speciālisti un interesentiLNKC

Pašvaldības

NVO

31.12.2022.
2. Rīcības virziensNodrošināt māksliniecisko kolektīvu darbību, repertuāra sagatavošanu un apgūšanu (Dziesmu un deju svētku starplaika pasākumi, tai skaitā skates, konkursi, izstādes, jaunrades pasākumi un citas iniciatīvas)
Nr. p. k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsAtbildīgā institūcijaLīdzatbildīgās institūcijasIzpildes termiņš
(ar precizitāti līdz pusgadam)
2.1.Sekmēt māksliniecisko kolektīvu darbības nepārtrauktību un dalību Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un attīstībā

Nodrošināta valsts budžeta mērķdotācija pašvaldību un citu dibinātāju māksliniecisko kolektīvu vadītājiem darba samaksai un VSAOI;

Sagatavoti priekšlikumi un iesniegti izvērtēšanai KM par valsts un pašvaldību atbildību māksliniecisko kolektīvu vadītāju un speciālistu atlīdzībai pēc vienotiem principiem

Aprēķināta un sadalīta valsts mērķdotācija vismaz 1680 māksliniecisko kolektīvu vadītājiem atbilstoši normatīvajiem aktiem;

Izdots Ministru kabineta 2022.gada 24.maija rīkojums Nr.348 "Par valsts budžeta mērķdotācijas sadalījumu 2022.gadam to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības"

LNKC

KM

LPS

Pašvaldības

31.12.2022.

31.12.2023.

2.2.Nodrošināt metodisko atbalstu mākslinieciskajiem kolektīviem Latvijas pilsētās un novados, tai skaitā nodrošinot svētku starplaika un kārtējo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku koprepertuāra apguviNodrošināta 61virsvadītāju un virsdiriģentu darbība Latvijas pilsētās un novadosVismaz 1060 kolektīvi saņēmuši metodisko atbalstu koprepertuāra apguvē (kori, deju kolektīvi, pūtēju orķestri, kokļu mūzikas ansambļi)LNKC

KM

Pašvaldības

31.12.2022.

31.12.2023.

2.3.Nodrošināt regulāru repertuāra papildinājumu koru, deju, pūtēju orķestru un kokļu mūzikas nozarē, tai skaitā iekļaujot to Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku koprepertuārāĪstenoti jaunrades pasākumi, pasūtīti jaundarbi koru, deju, pūtēju orķestru un kokļu mūzikas nozarēsKoru, pūtēju orķestru un kokļu mūzikas nozarē pasūtīto skaņdarbu skaits vismaz 40, pasūtinātas jaunas deju horeogrāfijasLNKCLNKC NKP JVLMA31.12.2022.
2.4.Nodrošināt savlaicīgu kārtējo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku koprepertuāra kvalitatīvu apguvi Latvijā un diasporā

Apguvei pieejams koprepertuārs koru, deju, pūtēju orķestru un kokļu mūzikas nozarēs (audioieraksti, deju zīmējumi, notis);

Koru, deju, putēju orķestru un kokļu mūzikas nozarēs apgūts svētku koprepertuārs

Koprepertuāru apguvuši vismaz 1060 kolektīvi;

Nodrošināti balsu un partiju ieraksti, deju apraksti, video un audio ieraksti – 120;

Nošu krājumi –4;

Kopmēģinājumu skaits svētku koprepertuāra apguvei – 287;

Modelēšanas pasākumu skaits – vismaz 19

LNKC

LNKC NKP Virsdiriģenti un virsvadītāji

Pašvaldības

NVO

31.12.2022.

31.12.2023.

2.5.Noteikt kārtējo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku dalībniekusĪstenotas svētku dalībnieku atlases skates Latvijas reģionos, Rīgā un diasporā atbilstoši skašu un konkursu rezultātiem

Skašu rezultāti;

Svētkos piedalās vismaz 1600 mākslinieciskie kolektīvi, 43000 dalībnieki

LNKC

Pašvaldības

PBLA

ELA

31.12.2022.

31.06.2023.

2.6.Sekmēt svētku tradīcijas izpausmju – kultūrvēsturisko novadu Dziesmu un deju svētku regularitāti un ilgtspējuKultūrvēsturiskajos novados: Kurzemē, Latgalē, Vidzemē, Zemgalē sarīkoti kultūrvēsturisko novadu Dziesmu un deju svētkiĪstenots 1 pasākums, dalībnieku skaits atbilstoši valstī noteiktajai epidemioloģiskajai situācijaiLNKC

Pašvaldības

LNKC NKP

Virsdiriģenti un virsvadītāji

Māksliniecisko kolektīvu vadītāji

31.12.2022.
2.7.Sekmēt tautas mākslas procesā iesaistīto māksliniecisko kolektīvu kvalitatīvu darbībuTautas mākslas nozarēs (koru, deju, pūtēju orķestru, kokļu mūzikas, vokālās mākslas, amatierteātru, folkloras, tautas mūzikas, tautas lietišķās mākslas) sarīkoti svētku starplaika pasākumiĪstenots vismaz 1 pasākums gadā katrā no 9 tautas mākslas nozarēmLNKC

LNKC NKP

Virsdiriģenti un virsvadītāji Pašvaldības

NVO

31.12.2022.
2.8.Sniegt metodisku atbalstu Latvijas mazākumtautību māksliniecisko kolektīvu vadītājiem, tai skaitā nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, sekmējot Latvijas mazākumtautību dalību kārtējos Vispārējos latviešu Dziesmu un deju svētkosSekmēta mazākumtautību māksliniecisko kolektīvu dalība svētkos

Īstenots vismaz 1 metodiskā atbalsta pasākums gadā;

Vismaz 70 mazākumtautību mākslinieciskie kolektīvi gatavojas kārtējiem Vispārējiem latviešu Dziesmu un deju svētkiem

LNKC

KM

NVO

31.12.2022.

31.12.2023.

2.9.Sniegt metodisku atbalstu ārvalstu latviešu māksliniecisko kolektīvu vadītājiem un dalībniekiem, sekmējot diasporas dalību kārtējos Vispārējos latviešu Dziesmu un deju svētkos un svētku starplaika pasākumosSekmēta diasporas māksliniecisko kolektīvu dalība svētkos un svētku starplaika pasākumos

Īstenots vismaz 1 metodiskā atbalsta pasākums gadā;

Vismaz 70 diasporas mākslinieciskie kolektīvi gatavojas kārtējiem Vispārējiem latviešu Dziesmu un deju svētkiem

LNKC

KM

PBLA

ELA

31.12.2022.

31.12.2023.

2.10.Naudas balvas māksliniecisko kolektīvu vadītājiem XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku tradīcijas 150 gades pasākumu sagatavošanaiSekmēta māksliniecisko kolektīvu dalība starpsvētku pasākumos, modelēšanas koncertos un kopmēģinājumosAprēķinātas un sadalītas naudas balvas vismaz 1638 māksliniecisko kolektīvu vadītājiemLNKCKM31.12.2022.
2.11Nodrošināt filmas "Zeme, kas dzied" saturu un informācijuIevietota LNKC sniegtā informācija un sagatavotais saturs filmā "Zeme, kas dzied"Sagatavota filma "Zeme, kas dzied"LNKCKM31.03.2023.
3. Rīcības virziensSagatavot un īstenot XXVII Vispārējos latviešu dziesmu un XVII Deju svētkus – svētku tradīcijas 150 gades pasākumus
Nr. p. k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsAtbildīgā institūcijaLīdzatbildīgās institūcijasIzpildes termiņš
(ar precizitāti līdz pusgadam)
3.1.Sagatavot un īstenot svētku māksliniecisko programmu (pasākumu plānu, mēģinājumu grafikus, nosakot katram svētku pasākumam vietu un laiku)

Izsludināti konkursi, izvērtēti konkursu piedāvājumi tautas mākslas nozarēs atbilstoši svētku mākslinieciskajai programmai;

Apstiprināts svētku laiks un svētku pasākumu norises vietas

Sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku norises laiku un vietām";

Ministru kabineta 2022.gada 15.februāra rīkojums Nr.92 "Par XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku norises laiku"

LNKC

LNKC NKP

Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku mākslinieciskā padome

Dziesmu un deju svētku padome

Rīgas valstspilsētas pašvaldība

KM

31.12.2022.

10.07.2023.

3.2.Izveidot patstāvīgo Dziesmu un deju svētku ekspozīciju Mežaparka Lielajā estrādē; nodrošināt tās uzturēšanu un profesionālu darbību

Izveidota darba grupa, piesaistīti konsultanti un eksperti. Veikta ekspozīcijai nepieciešamo kolekcijas priekšmetu restaurācija un konservācija.

Izstrādāta ekspozīcijas struktūras un visu objektu koncepcija un satura plāns. Veikti iepirkumi, saimnieciski un radoši pasākumi ekspozīcijas satura un infrastruktūras elementu izgatavošanai – veikta objektu un satura ražošana un uzstādīšana. Izstrādāta koncepcija un veikta izgatavošana izglītojošajiem elementiem, iespieddarbiem, digitālajai datu bāzei un interneta videi.

Veikta ekspozīcijas visu elementu uzstādīšana, testēšana, īstenotas komunikācijas un mārketinga aktivitātes, ekspozīcija atvērta sabiedrībai

Izveidota patstāvīgā Dziesmu un deju svētku ekspozīcija, izglītojošās programmas, mājaslapa, datu bāze un darbojas "Kopienas telpa" kā Dziesmusvētku informācijas un pētniecības centrsRakstniecības un mūzikas muzejs

KM

LNKC

Dziesmu un deju svētku padome

31.12.2022.

30.06.2023.

3.3.Nodrošināt sabiedrības, tai skaitā dalībnieku informētību par svētku sagatavošanu, norisi un pieejamību

Sagatavots komunikācijas plāns;

Nodrošināti komunikācijas rīki: tīmekļa vietne, iespieddarbi, mediju pasākumi, u.c.

Svētku pieejamības rādītāji:

svētku pasākumiem dažādos medijos sekojuši vismaz 300 000 skatītāju

LNKCPR pakalpojums31.12.2022.
3.4.Nodrošināt svētku dalībnieku uzturēšanos svētkosNodrošināta dalībnieku ēdināšana un naktsmītnes, pārvietošanās Rīgas valstspilsētā svētku laikāDalībnieku skaitsLNKC

Rīgas valstspilsētas pašvaldība

Pašvaldības

Pārtikas un veterinārais dienests

10.07.2023.
3.5.Nodrošināt sabiedrisko kārtību un drošību svētkos

Nodrošināta Operatīvās vadības grupas darbība saskaņā ar svētku norises plānu;

Sagatavots operatīvās rīcības plāns, tai skaitā risku vadības plāns, sagatavotas instrukcijas svētku dalībniekiem

Uzdevuma nodrošināšanai izmantoto resursu apjoms

IeM

VP

VUGD

VM

NMPD

KM

LNKC

Dziesmu un deju svētku padome

Rīcības komiteja

Operatīvā vadības grupa

Rīgas valstspilsētas pašvaldība

Pašvaldības

10.07.2023.
3.6.Svētku norises kapacitātes nodrošinājums, iesaistot brīvprātīgosNodrošināta svētku noriseBrīvprātīgo skaits; nodrošināto pasākumu skaitsLNKCNVO10.07.2023.
3.7.Organizēt svētku izvērtēšanas procesu, tai skaitā sarīkojot svētku izvērtēšanas konferenciIzvērtēt svētku sagatavošanu un norisi, organizēt konferenciKonferencē piedalījušies vismaz 300 svētku īstenotājiLNKC

KM

Pašvaldības

NVO

Citas iesaistītās puses

31.12.2023.
4. Rīcības virziensSagatavot un sarīkot Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku starpsvētku pasākumus 2022., 2023.gadā un uzsākt gatavošanos XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem 2025.gadā
Nr. p. k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsAtbildīgā institūcijaLīdzatbildīgās institūcijasIzpildes termiņš
(ar precizitāti līdz pusgadam)
4.1.Organizēt starpsvētku pasākumus visās Dziesmu un deju svētku nozarēs (koris, deja, instrumentālā mūzika, teātris, vizuālā un vizuāli plastiskā māksla, tradicionālā māksla)Organizēti valsts nozīmes starpsvētku pasākumi

2022.gads :

- IX Latvijas izglītības iestāžu pūtēju orķestru festivāla video norise,

- Latvijas skolu 2.-4.klašu koru dziedāšanas svētki pašvaldībās "Tauriņu balsis",

- tautas deju festivāls "Latvju bērni danci veda",

- folkloras kopu nacionālais sarīkojums programmā "Pulkā eimu, pulkā teku"

2023.gads:

- VI Mākslas un mūzikas festivāls "Toņi un pustoņi",

- III Latvijas izglītības iestāžu simfonisko orķestru festivāls,

- XII Latvijas zēnu koru salidojums,

- 5.-12.klašu koru konkurss "Dziesmai būt!",

- tautas deju festivāls "Latvju bērni danci veda",

- folkloras kopu nacionālais sarīkojums programmā "Pulkā eimu, pulkā teku",

- profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu radošais pasākums "Radi, rādi, raidi!"

VISCPašvaldības

31.12.2022.

31.12.2023.

4.2Sagatavot un izsludināt Svētku mākslinieciskās koncepcijas, logo un svētku koncertu koncepciju konkursusSagatavoti nolikumi, izvērtēti konkursu piedāvājumiIzvēlēts atbilstošākais piedāvājums bērnu un jauniešu auditorijaiVISCEkspertu padomes31.12.2023.
4.3.Nodrošināt bērnu un jauniešu māksliniecisko kolektīvu vadītāju (pedagogu) un profesionālās kompetences pilnveidiĪstenotas kompetences pilnveides programmasPedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu dalībniekiVISCPašvaldības31.12.2023.
5. rīcības virziensĪstenot starptautisko sadarbību, sekmējot Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspēju Baltijā
Nr. p. k.PasākumsDarbības rezultātsRezultatīvais rādītājsAtbildīgā institūcijaLīdzatbildīgās institūcijasIzpildes termiņš
(ar precizitāti līdz pusgadam)
5.1.Nodrošināt Latvijas dalību XIX Baltijas valstu studentu dziesmu un deju svētkos "Gaudeamus" LietuvāSagatavots svētku repertuārsSvētkos piedalījušies vismaz 1100 Latvijas dalībniekiVISCAugstskolas31.12.2022.
5.2.Stiprināt Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspējas faktorus Baltijas valstīsBaltijas valstu dziesmu un deju svētku komitejas darbība īstenota saskaņā ar 08.07.2018. Baltijas valstu līgumu "Par Baltijas valstu komiteju Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanai un attīstībai"

Vismaz 1 komitejas sēde gadā;

Konference Igaunijā

Dziesmu un deju svētku rīkotāji IgaunijāDziesmu un deju svētku rīkotāji Latvijā un Lietuvā

31.12.2022.

31.12.2023.

VII. Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu

Finansēšanas kārtību nosaka Likums par budžetu un finanšu vadību. Plāns tiek īstenots ikgadējā valsts budžeta piešķirto līdzekļu ietvaros, kā arī pašvaldību budžeta līdzekļu ietvaros. 2023.gadā plānotais finansējums iekļauts Kultūras ministrijas budžetā, tai skaitā indikatīvi pārdalāmais finansējums iesaistītajām institūcijām – Iekšlietu ministrijai, Veselības ministrijai, Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio. Minēto institūciju tāmes tiks izstrādātas darba procesā saskaņā ar Dziesmu un deju svētku rīkotāja noteiktajām prioritātēm. Dziesmu un deju svētku likuma 7.panta devītajā daļā noteikts, ka Dziesmu un deju svētku atspoguļošanu un popularizēšanu nodrošina sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi. Dziesmu un deju svētku norises gadā sabiedriskajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem sabiedriskā pasūtījuma ietvaros valsts budžetā paredz nepieciešamo papildu finansējumu.

Nr.Uzdevums/ PasākumsBudžeta resorsBudžeta programmas (apakšprogrammas kods un nosaukums)Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējumsNepieciešamais papildu finansējums   Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta)
202220232024202220232024Turpmākajā laikposmā līdz pasākuma pabeigšanai (ja pasākuma īstenošana ir terminēta)turpmāk ik gadu (ja pasākuma izpilde ir terminēta) 
 Finansējums plāna realizācijai kopā  56790708953231       
 tajā skaitā           
 22.Kultūras ministrija  46005237874684       
  tai skaitā:          
   21.00.00 Kultūras mantojums45361587810319       
   26.00.00 Sabiedrības saliedētības pasākumi:         
   tai skaitā:2662326623       
   26.01.00 Sabiedrības saliedētības pasākumi1330013300       
   26.02.00 Diasporas pasākumu īstenošana1332313323       
   97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana3774237742       
 15.Izglītības un zinātnes ministrija  100067100067       
  tai skaitā:          
   42.03.00 "Skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki"100067100067       
 62.resors  978480978480       
  tai skaitā:          
   02.00.00 Mērķdotācija pašvaldību tautas mākslas kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām978480978480       
1.Rīcības virziens
1.1.Nodrošināt daudzveidīgas kultūrizglītības programmas interešu izglītībā, motivējot bērnus un jauniešus iesaistīties Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un attīstībā15.Izglītības un zinātnes ministrija42.03.00 "Skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki"*         
1.2.Nodrošināt māksliniecisko kolektīvu vadītāju tālākizglītību un profesionālo pilnveidi22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums29538        
2. Rīcības virziens
2.1.Sekmēt māksliniecisko kolektīvu darbības nepārtrauktību un dalību Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un attīstībā22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums113304113304       
62.resors02.00.00 Mērķdotācija pašvaldību tautas mākslas kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām978480978480       
2.2.Nodrošināt metodisko atbalstu mākslinieciskajiem kolektīviem Latvijas pilsētās un novados, tai skaitā nodrošinot svētku starplaika un kārtējo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku koprepertuāra apguvi22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums171600171600       
2.3.Nodrošināt regulāru repertuāra papildinājumu koru, deju, pūtēju orķestru un kokļu mūzikas nozarē, tai skaitā iekļaujot to Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku koprepertuārā22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums200000        
2.4.Nodrošināt savlaicīgu kārtējo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku koprepertuāra kvalitatīvu apguvi Latvijā un diasporā22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums237420328965       
22.Kultūras ministrija97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana3774237742       
2.5.Noteikt kārtējo Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku dalībniekus22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums101000206000       
2.6.Sekmēt svētku tradīcijas izpausmju – kultūrvēsturisko novadu Dziesmu un deju svētku regularitāti un ilgtspēju22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums99000        
2.7.Sekmēt tautas mākslas procesā iesaistīto māksliniecisko kolektīvu kvalitatīvu darbību22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums101000        
2.8.Sniegt metodisku atbalstu Latvijas mazākumtautību māksliniecisko kolektīvu vadītājiem, tai skaitā nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, sekmējot Latvijas mazākumtautību dalību kārtējos Vispārējos latviešu Dziesmu un deju svētkos22.Kultūras ministrija26.01.00 Sabiedrības saliedētības pasākumi1330013300       
2.9.Sniegt metodisku atbalstu ārvalstu latviešu māksliniecisko kolektīvu vadītājiem un dalībniekiem, sekmējot diasporas dalību kārtējos Vispārējos latviešu Dziesmu un deju svētkos un svētku starplaika pasākumos22.Kultūras ministrija26.02.00. Diasporas pasākumu īstenošana1332313323       
2.10.Naudas balvas māksliniecisko kolektīvu vadītājiem XXVII Vispārējo latviešu Dziesmu un XVII Deju svētku tradīcijas 150 gades pasākumu sagatavošanai22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums1500000        
2.11.Nodrošināt filmas "Zeme, kas dzied" saturu un informāciju22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums10000004000       
3. Rīcības virziens
3.1.Sagatavot un īstenot svētku māksliniecisko programmu (pasākumu plānu, mēģinājumu grafikus, nosakot katram svētku pasākumam vietu un laiku)22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums710002319538       
3.2.Izveidot patstāvīgo Dziesmu un deju svētku ekspozīciju Mežaparka Lielajā estrādē; nodrošināt tās uzturēšanu un profesionālu darbību22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums812289786450       
3.3.Nodrošināt sabiedrības, tai skaitā dalībnieku informētību par svētku sagatavošanu, norisi un pieejamību22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums100007811007       
3.4.Nodrošināt svētku dalībnieku uzturēšanos svētkos22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums 2000000       
3.5.Nodrošināt sabiedrisko kārtību un drošību svētkos22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums 999455       
3.6.Svētku norises kapacitātes nodrošinājums, iesaistot brīvprātīgos22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums 10000       
3.7.Organizēt svētku izvērtēšanas procesu, tai skaitā sarīkojot svētku izvērtēšanas konferenci22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums 60000       
4. Rīcības virziens
4.1.Organizēt starpsvētku pasākumus visās Dziesmu un deju svētku nozarēs (koris, deja, instrumentālā mūzika, teātris, vizuālā un vizuāli plastiskā māksla, tradicionālā māksla)15.Izglītības un zinātnes ministrija42.03.00 "Skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki"100067100067       
4.2.Sagatavot un izsludināt Svētku mākslinieciskās koncepcijas, logo un svētku koncertu koncepciju konkursus15.Izglītības un zinātnes ministrija42.03.00 "Skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki"*         
4.3.Nodrošināt bērnu un jauniešu māksliniecisko kolektīvu vadītāju (pedagogu) un profesionālās kompetences pilnveidi15.Izglītības un zinātnes ministrija42.03.00 "Skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki"*         
5. Rīcības virziens
5.1.Nodrošināt Latvijas dalību XIX Baltijas valstu studentu dziesmu un deju svētkos "Gaudeamus" Lietuvā15.Izglītības un zinātnes ministrija42.03.00 "Skolu jaunatnes Dziesmu un deju svētki"*         
5.2.Stiprināt Dziesmu un deju svētku tradīcijas ilgtspējas faktorus Baltijas valstīs22.Kultūras ministrija21.00.00 Kultūras mantojums budžeta ietvaros         
*Finansējums pasākumam tiks nodrošināts 4.1.pasākumam piešķirtā finansējuma ietvaros.       

1 Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija rīkojums Nr.365 "Par prioritārajam pasākumam "Papildu investīcijas valsts nozīmes sporta infrastruktūras attīstības projektu īstenošanai" paredzētā finansējuma sadalījumu 2020.gadā", Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315849-par-prioritarajam-pasakumam-papildu-investicijas-valsts-nozimes-sporta-infrastrukturas-attistibas-projektu-istenosanai-paredzeta


2 Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija rīkojums Nr.412 "Par XII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku norises laiku", Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/323992-par-xii-latvijas-skolu-jaunatnes-dziesmu-un-deju-svetku-norises-laiku

Kultūras ministrs N. Puntulis
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plānu 2022.–2023. gadam Izdevējs: Ministru kabinets Veids: rīkojums Numurs: 556Pieņemts: 18.08.2022.Stājas spēkā: 18.08.2022.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 161, 22.08.2022. OP numurs: 2022/161.4
Politikas plānošanas dokuments Nosaukums: Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanas un attīstības plāns 2022.–2023. gadam Veids: konceptuālais ziņojumsPolitikas joma: Kultūras politika Atbildīgā iestāde: Kultūras ministrija
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Politikas plānošanas dokumenti
  • Citi saistītie dokumenti
334856
18.08.2022
85
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"