|
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 398
Rīgā 2022. gada 5. jūlijā (prot. Nr. 35 15. §) Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību
Izdoti saskaņā ar Augstskolu likuma 46. panta trešo daļu, Izglītības likuma 9. panta trešo daļu, 14. panta 33. punktu un Vispārējās izglītības likuma 4. panta 12. punktu
1. Noteikumi nosaka centralizēto eksāmenu (turpmāk – eksāmens) saturu un norises kārtību akreditēto izglītības iestāžu (turpmāk – izglītības iestāde) īstenotajās izglītības programmās. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā) 2. Eksāmenu norisi nodrošina: 2.1. Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra) un pašvaldības izglītības speciālists vai izglītības pārvaldes iestāde (turpmāk – pašvaldības atbildīgā amatpersona) kopīgi ar izglītības iestādēm, kas atrodas attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā; 2.2. aģentūra kopīgi ar augstskolām. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 3. Pašvaldības atbildīgā amatpersona un izglītības iestādes vadītājs ir tiesīgs šajos noteikumos minēto pienākumu veikšanai pilnvarot citu amatpersonu. 4. Eksāmenu norisē izmanto Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmu (turpmāk – informācijas sistēma). 5. Izglītības iestādes vadītājs norīko personu ar informācijas sistēmas lietotāja piekļuves tiesībām (turpmāk – informācijas sistēmas lietotājs), lai tā veiktu izglītojamo reģistra pārbaudi, lejupielādētu pārbaudes darbu materiālus, augšupielādētu izglītojamo aizpildītos pārbaudes darbu materiālus un veiktu citas normatīvajos aktos noteiktās darbības. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 6. Eksāmenus drīkst kārtot: 6.1. izglītības iestādē, kura īsteno licencētas pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības programmas, profesionālās pamatizglītības, profesionālās vidējās izglītības vai arodizglītības programmas, ja attiecīgajā mācību gadā izglītības iestādē mācās izglītojamie, kuriem nepieciešams kārtot eksāmenus; 6.2. augstskolā, ar kuru aģentūra ir noslēgusi sadarbības līgumu par eksāmenu organizēšanu. (Grozīts ar MK 21.03.2023. noteikumiem Nr. 129; MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 7. Izglītības iestādē, kura atrodas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību organizē ne mazāk kā 15 izglītojamiem. Pārējās izglītības iestādēs eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību organizē ne mazāk kā 10 izglītojamiem. Ja attiecīgajā izglītības iestādē izglītojamo skaits, kas kārto eksāmenu par pamatizglītību vai vispārējo vidējo izglītību, neatbilst šajā punktā minētajām prasībām, pašvaldības atbildīgā amatpersona organizē apvienoto eksāmenu. Saskaņojot ar aģentūru, apvienoto eksāmenu kopīgi var rīkot izglītības iestādēm no dažādām pašvaldībām. Ja apvienoto eksāmenu nav iespējams organizēt, pašvaldības atbildīgā amatpersona, saskaņojot ar aģentūru, ir tiesīga organizēt eksāmenu attiecīgajā iestādē. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 8. Apvienotais eksāmens ir pašvaldības atbildīgās amatpersonas noteiktā izglītības iestādē organizēts eksāmens, kurā piedalās izglītojamie no divām vai vairākām izglītības iestādēm. Apvienoto eksāmenu var organizēt arī tad, ja izglītības iestāde nevar nodrošināt praktiskās daļas norisi visiem izglītojamiem vienlaikus. Ja apvienotā eksāmena norisi nevar organizēt pašvaldība, to var organizēt augstskola, ar kuru aģentūra ir noslēgusi sadarbības līgumu par eksāmenu organizēšanu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 9. Pašvaldības atbildīgā amatpersona atbilstoši izglītības iestāžu apstiprinātajiem izglītojamo pieteikumiem apvienotos eksāmenus informācijas sistēmā reģistrē ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā eksāmena norises dienas. 10. Izglītojamais attiecīgo eksāmenu: 10.1. mācību gadā drīkst kārtot vienu reizi; 10.2. mācību priekšmetā, kuru iespējams kārtot vairākos mācību satura apguves līmeņos, attiecīgajā mācību gadā drīkst kārtot tikai vienā līmenī – vispārīgajā, optimālajā vai augstākajā. 10.3. kārto attiecīgā mācību priekšmeta kursa apguves noslēgumā vai vidējās izglītības posma pēdējā mācību gadā. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 11. Ja izglītojamais eksāmenu nenokārto vai vēlas uzlabot iegūto vērtējumu, attiecīgo eksāmenu izglītojamais atkārtoti var kārtot nākamajā mācību gadā. 12. Ja izglītojamais eksāmenu kārto atkārtoti, sekmju izrakstā ieraksta visu iegūto sertifikātu numurus. Šī prasība nav attiecināma uz eksāmeniem, kurus kārto augstskolā pēc vidējās izglītības iegūšanas. 13. Izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona nodrošina, lai izglītojamie un nepilngadīgo izglītojamo likumiskie pārstāvji vai par nepilngadīga izglītojamā resocializāciju atbildīgā amatpersona, ja izglītojamais atrodas ieslodzījuma vietā, līdz attiecīgā mācību gada 1. decembrim un atkārtoti ne vēlāk kā astoņas nedēļas līdz attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienai tiktu informēti par šo noteikumu prasībām un Ministru kabineta noteikumiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. Iepazīšanos ar šo noteikumu prasībām un Ministru kabineta noteikumiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā: 13.1. izglītojamie, kas atrodas ieslodzījuma vietā, un 9. klases izglītojamie apliecina ar parakstu klases vai grupas žurnālā vai ar identifikāciju elektroniskajā žurnālā; 13.2. izglītojamie vidējās izglītības pakāpē apliecina, veicot atzīmi informācijas sistēmā, piesakoties valsts pārbaudījumiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 14. Aģentūra atbilstoši valsts pamatizglītības standartam un valsts vispārējās vidējās izglītības standartam izstrādā katra eksāmena programmu. Programmā norāda: 14.1. eksāmena mērķi un adresātu; 14.2. vērtēšanas saturu; 14.3. eksāmena darba uzbūvi; 14.4. nepieciešamo resursu nodrošinājumu; 14.5. vērtēšanas kārtību un kritērijus; 14.6. palīglīdzekļus, kurus atļauts izmantot eksāmena laikā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 15. Aģentūra apstiprina eksāmenu programmas un līdz attiecīgā mācību gada otrā semestra sākumam publicē tās aģentūras tīmekļvietnē un informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 16. Eksāmena materiālu izstrādi nodrošina aģentūra saskaņā ar aģentūras apstiprinātajām eksāmenu programmām. Aģentūra veic eksāmenu materiālu izstrādes ekspertu atlasi, piesaistot personas, kuras ir apguvušas aģentūras organizētos pedagogu profesionālās pilnveides kursus par valsts pārbaudes darbu veidošanu un analīzi. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 17. Eksāmens var būt rakstisks vai kombinēts (rakstu un mutvārdu daļa vai rakstu un praktiskā daļa). Eksāmenu vai tā daļu kārto tiešsaistē informācijas sistēmā, ja tas paredzēts attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darba norises darbību laikos. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 18. Aģentūra līdz otrā semestra sākumam publicē informācijas sistēmā sarakstu ar eksāmenos praktiskās daļas veikšanai nepieciešamajām ierīcēm, piederumiem un vielām. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 19. Aģentūra ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienas publicē informācijas sistēmā mutvārdu daļas ieraksta lietojumprogrammatūru (turpmāk – ieraksta programmatūra) vai tās atjauninātās versijas, vai citu eksāmena norisei nepieciešamo programmatūru. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 20. Eksāmena materiāls, eksāmena materiāla elektroniskās versijas (turpmāk – e-materiāls), e-materiāla atvasinājums papīra formā (turpmāk – atvasinājums) un pavairotais atvasinājums ir ierobežotas pieejamības informācija līdz attiecīgā eksāmena norises beigām. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina, lai to aprite izglītības iestādē notiktu, ievērojot normatīvos aktus, kas regulē ierobežotas pieejamības informācijas aizsardzību. Personas, kurām darba pienākumu pildīšanai ir pieeja eksāmena materiālam, veic atzīmi sistēmā, ka tās ir iepazinušās ar minētajiem noteikumiem un apņemas tos ievērot. 21. Eksāmeni izglītības iestādē notiek saskaņā ar izglītības iestādes izveidotu eksāmenu norises grafiku, kas ievadīts informācijas sistēmā un kurā ir norāde par katra eksāmena norises vietu, laiku, eksāmena daļas (rakstu daļa, mutvārdu daļa vai praktiskā daļa) vadītāju (turpmāk – eksāmena vadītājs), mutvārdu daļas intervētāju un informācijas tehnoloģiju speciālistu. Izglītības iestāde eksāmenu grafiku izveido informācijas sistēmā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienas. Ja objektīvu apstākļu dēļ nepieciešams, izglītības iestāde līdz eksāmena sākumam var veikt izmaiņas eksāmenu grafikā. Ja izglītības iestādei ir nepietiekams skaits eksāmena praktiskās daļas vadītāju, pašvaldības atbildīgā persona par eksāmena vadītāju norīko citas izglītības iestādes attiecīgā mācību priekšmeta pedagogu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 22. Aģentūra nosaka norises laikus šādām ar eksāmenu saistītām darbībām (turpmāk – valsts pārbaudes darbu norises darbību laiki): 22.1. aploksnes ar eksāmena materiāliem atvēršana; 22.2. e-materiāla lejupielādes laiks informācijas sistēmā un e-materiāla atvasinājumu veidošana papīra formā; 22.3. eksāmena un tā daļu izpildes sākuma un beigu laiks; 22.4. aizpildīto eksāmena materiālu sakārtošana, ievietošana aploksnēs, aplokšņu aizlīmēšana un nogādāšana aģentūrā; 22.5. eksāmena ieraksta programmatūras izmantošana un audioierakstu vai videoierakstu augšupielāde informācijas sistēmā; 22.6. (Svītrots) 22.7. atbalsta pasākumu piemērošana izglītojamam ar speciālām vajadzībām; 22.8. šo noteikumu 57., 66., 67., 74., 75., 76., 78., 79., 80. un 81. punktā, 91.3. un 98.2. apakšpunktā, 103. punktā un 105.6. apakšpunktā minēto aktu, paskaidrojumu un ziņojumu iesniegšana informācijas sistēmā vai elektroniska nosūtīšana aģentūrai. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 23. Informāciju par valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem aģentūra ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienas publicē aģentūras tīmekļvietnē un informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 23.1 Aģentūra nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus diasporas bērniem, kuri saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem apgūst vispārējās pamatizglītības programmu tālmācības formā Latvijas izglītības iestādē un vienlaikus turpina pamatizglītības ieguvi ārvalsts izglītības iestādē, ko apliecina ārvalsts izglītības iestādes izsniegta izziņa, kas iesniegta Latvijas izglītības iestādē līdz attiecīgā mācību gada 1. martam. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 23.2 Aģentūra nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un atbalsta pasākumus Ukrainas civiliedzīvotājiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 24. Ja izglītības iestāde nevar nodrošināt eksāmena norisi atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem, piemēram, interneta vai elektroenerģijas padeves traucējumu dēļ, izglītības iestādes vadītājs par to nekavējoties informē aģentūru. Aģentūra izglītības iestādei nosaka citus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un nekavējoties veic atzīmi informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 25. Izglītojamam ar speciālām vajadzībām, kuram ir Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas (turpmāk – pedagoģiski medicīniskā komisija) atzinums par atbilstošas izglītības programmas īstenošanu vai pedagoģiski medicīniskās komisijas, logopēda, skolotāja logopēda, speciālā pedagoga, izglītības vai klīniskā psihologa atzinums par izglītojamam nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem mācību procesa un valsts pārbaudes darbu laikā, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu, kas līdz attiecīgā mācību gada 1. martam iesniegts izglītības iestādes vadītājam, izglītības iestādes vadītājs nosaka atšķirīgus valsts pārbaudes darbu norises darbību laikus un atbalsta pasākumus. Valsts pārbaudes darbos piemēro atbalsta pasākumus, kādus izglītojamais ir saņēmis izglītības programmas īstenošanas procesā un kurus aģentūra ir noteikusi saskaņā ar šo noteikumu 22.7. apakšpunktu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 30.1 Izglītības iestāde informācijas sistēmā ne vēlāk kā sešas nedēļas pirms attiecīgā eksāmena norises dienas ieraksta izglītojamam piemērojamos atbalsta pasākumus. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 31. No attiecīgā mācību gada 1. novembra līdz 15. janvārim informācijas sistēmā: 31.1. izglītības iestāde piesaka visus 9. klases izglītojamos vispārējās pamatizglītības eksāmeniem; 31.2. izglītojamais vispārējās vidējās izglītības eksāmeniem piesakās, atzīmējot, kurus eksāmenus un kādā mācību satura apguves līmenī kārtos; 31.3. izglītības iestādes vadītāja norīkotais informācijas sistēmas lietotājs, pamatojoties uz tā izglītojamā iesniegumu, kurš atrodas ieslodzījuma vietā vai kuram nav subjekta identitātes pārbaudes iespēju informācijas sistēmā, atzīmē, kurus eksāmenus un kādā mācību satura apguves līmenī vidējās izglītības iegūšanai izglītojamais kārtos; 31.4. izglītības iestāde pārliecinās, vai visi izglītojamie ir pieteikušies minimāli nepieciešamajam eksāmenu skaitam vidējās izglītības iegūšanai un, ja nepieciešams, sazinās ar izglītojamo, lai precizētu vai papildinātu ierakstus informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 32. Ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms attiecīgā eksāmena norises dienas izglītojamie vidējās izglītības pakāpē, ja nepieciešams (piemēram, izglītojamais vēlas mainīt iepriekš izvēlētos eksāmenus vai kārtot papildu eksāmenu), veic izmaiņas informācijas sistēmā un apstiprina pieteikumus eksāmeniem, kā arī iepazīstas ar eksāmenu norises kārtību, veicot par to atzīmi informācijas sistēmā. Ja izvēlētos eksāmenus vēlas mainīt 9. klases izglītojamais vai izglītojamais, kurš atrodas ieslodzījuma vietā vai kuram nav subjekta identitātes pārbaudes iespēju informācijas sistēmā, izmaiņas informācijas sistēmā veic izglītības iestādes vadītāja norīkotais informācijas sistēmas lietotājs, pamatojoties uz iesniegumu, kas saņemts no pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja, vai par nepilngadīga izglītojamā resocializāciju atbildīgās amatpersonas, ja izglītojamais atrodas ieslodzījuma vietā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 33. Persona, kura ir ieguvusi atestātu par vispārējo vidējo izglītību vai diplomu par profesionālo vidējo izglītību un kurai nepieciešams kārtot eksāmenu, lai saņemtu vispārējās vidējās izglītības sertifikātu: 33.1. to kārto augstskolā, ar kuru aģentūra ir noslēgusi sadarbības līgumu par eksāmenu organizēšanu; 33.2. ne vēlāk kā līdz attiecīgā mācību gada 15. janvārim iesniedz augstskolā rakstisku iesniegumu, norādot eksāmenus, kurus vēlas kārtot. Atbildīgā augstskolas amatpersona divu darbdienu laikā nodrošina personas iesniegumā norādīto eksāmenu pieteikšanu informācijas sistēmā. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 34. Līdz attiecīgā mācību gada 1. decembrim aģentūra tīmekļvietnē publicē to augstskolu sarakstu, ar kurām tā ir noslēgusi sadarbības līgumus par eksāmenu organizēšanu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 36. Pašvaldības atbildīgā amatpersona apkopo tās teritorijā esošo izglītības iestāžu (tai skaitā valsts dibināto, valsts augstskolas dibināto un privāto izglītības iestāžu) iesniegto novērotāju un mutvārdu daļas vērtētāju sarakstus un ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms attiecīgā mācību gada pirmā eksāmena norises dienas pašvaldības administratīvajā teritorijā vai, pašvaldībām savstarpēji vienojoties, vairāku pašvaldību administratīvajās teritorijās esošajās izglītības iestādēs norīko un informācijas sistēmā norāda: 36.1. novērotājus; 36.2. mutvārdu daļas vērtētājus; 36.3. apvienotā eksāmena vadītājus un mutvārdu daļas intervētājus. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 37. Eksāmena vadītājs nodrošina eksāmena norises organizāciju atbilstoši šo noteikumu prasībām un attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. Eksāmena vadītājs nedrīkst būt attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs. 38. Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs un eksāmena vadītājs nodrošina eksāmena mutvārdu daļas vai praktiskās daļas norises organizāciju atbilstoši šo noteikumu prasībām un attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs vai praktiskās daļas vadītājs ir attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs. Eksāmena vadītājs ir izglītības iestādes pedagogs. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā) 39. Eksāmena mutvārdu daļas vērtētājs ir citas izglītības iestādes attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs. Ja pašvaldība nevar nodrošināt citas izglītības iestādes pedagogu, tad mutvārdu daļas vērtētājs var būt izglītības iestādes attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs vai citas pašvaldības izglītības iestādes attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 40. Novērotājs ir pedagogs no citas izglītības iestādes, pašvaldības atbildīgā amatpersona vai persona, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi līgumu, vai augstskolas atbildīgā persona, kas uzrauga eksāmena norises atbilstību šo noteikumu prasībām un attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. 41. Eksāmena rakstu daļas vai mutvārdu daļas vadītājs, mutvārdu daļas vērtētājs vai novērotājs nedrīkst būt attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, klases audzinātājs, tēvs, māte, aizbildnis, brālis, māsa, vectēvs, vecāmāte vai laulātais izglītojamam, kurš kārto eksāmenu. Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs vai praktiskās daļas vadītājs nedrīkst būt tēvs, māte, aizbildnis, brālis, māsa, vectēvs, vecāmāte vai laulātais izglītojamam, kurš kārto eksāmenu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 42. Izglītības iestādes vadītājs, eksāmena vadītājs, mutvārdu daļas intervētājs vai novērotājs līdz eksāmena norises dienai informācijas sistēmā apliecina, ka ir iepazinies ar eksāmena norises kārtību, pārbaudes darba norises darbību laikiem, darba pienākumiem un informācijas neizpaušanas nosacījumiem. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā) 43. Pašvaldības atbildīgā amatpersona nodrošina, ka mutvārdu daļas vērtētājs ne vēlāk kā nedēļu līdz attiecīgā eksāmena norisei tiek iepazīstināts ar aģentūras apstiprinātajiem mutvārdu daļas vērtēšanas kritērijiem. Mutvārdu daļas vērtētājs līdz attiecīgā eksāmena norisei informācijas sistēmā apliecina, ka ir iepazinies ar mutvārdu daļas vērtēšanas kritērijiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 44. Eksāmena novērošanā var piedalīties aģentūras pārstāvji, personas, ar kurām aģentūra ir noslēgusi līgumu par eksāmenu novērošanu (turpmāk abi kopā – aģentūras novērotājs), vai Izglītības kvalitātes valsts dienesta (turpmāk – dienests) pārstāvji (turpmāk – dienesta novērotājs). Dienesta novērotājs vai aģentūras novērotājs eksāmena novērošanā piedalās visu eksāmena vai tā daļas norises darbību laiku. Dienesta novērotājs vai aģentūras novērotājs nevar piedalīties eksāmena novērošanā, ja viņš ir tēvs, māte, aizbildnis, brālis, māsa, vectēvs, vecāmāte vai laulātais izglītojamam, kurš kārto eksāmenu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 45. Dienests reģistrē dienesta novērotāju informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 46. Aģentūra reģistrē aģentūras novērotāju informācijas sistēmā. Aģentūras novērotājs informācijas sistēmā atzīmē, ka iepazinies ar novērotāja pienākumiem, un eksāmena laikā vai tajā pašā dienā pēc eksāmena informācijas sistēmā aizpilda novērošanas veidlapu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 47. Izglītības iestādes vadītājs: 47.1. nodrošina, lai izglītojamie veiktu šo noteikumu 32. punktā minētās darbības; 47.2. ne vēlāk kā piecas nedēļas pirms eksāmena norises dienas informācijas sistēmā pārbauda eksāmenam pieteikto izglītojamo sarakstu (turpmāk – izglītojamo kodu saraksts) un, ja nepieciešams, aktualizē izglītojamo kodu sarakstu; 47.3. ne vēlāk kā vienu nedēļu pirms attiecīgā eksāmena norises dienas izveido eksāmena mutvārdu vai praktiskās daļas sarakstu, kurā norāda eksāmena norises darbību laiku un telpu, kurā izglītojamais kārtos eksāmena mutvārdu vai praktisko daļu. 48. Izglītības iestādes vadītājs atbilstoši katra eksāmena specifikai nodrošina: 48.1. atsevišķu galdu un krēslu katram izglītojamam eksāmena rakstu daļā (galdi ir novietoti atstatu (vismaz viena metra attālumā) cits no cita vai attālums starp monitoriem ir vismaz 1 m, izņemot gadījumu, ja tie novietoti viens otram pretī); 48.2. izglītojamo darba vietu atrašanos vismaz viena metra attālumā citu no citas drošības apsvērumu dēļ, ja eksāmenā tiek veikts praktiskais darbs; 48.3. katram tiešsaistes eksāmena vai tā daļas kārtotājam datortehniku ar interneta pieslēgumu un nepieciešamo programmatūru; 48.4. katram izglītojamam praktiskās daļas veikšanai nepieciešamās ierīces, piederumus un vielas un atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem praktiskās daļas vadītājam iespēju izglītības iestādē netraucēti iepazīties ar praktiskās daļas eksāmena materiāliem; 48.5. audio vai video atskaņotāju vai datortehniku, kas nodrošina audio vai video atskaņošanu katrā eksāmena telpā, kurā tas nepieciešams atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos noteiktajai kārtībai, austiņas katram izglītojamam, ja tās nepieciešamas atbilstoši valsts pārbaudes darba norises darbību laikos noteiktajai kārtībai, kā arī audio, video vai datortehniku mutvārdu vai praktiskās daļas eksāmenu ierakstiem un vērtēšanai; 48.6. pulksteni, kas tiek novietots eksāmena telpā izglītojamiem redzamā vietā, izņemot gadījumu, ja attiecīgo eksāmena daļu kārto elektroniski; 48.7. informācijas tehnoloģiju speciālista palīdzību, ja tā nepieciešama kādā no eksāmena norises telpām, lai novērstu ar informācijas tehnoloģijām saistītas problēmas. (Grozīts ar MK 21.03.2023. noteikumiem Nr. 129; MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 49. Aģentūra nosaka eksāmena materiālu piegādes vietu un laiku un par to informē pašvaldības atbildīgās amatpersonas ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms pirmā eksāmena norises dienas. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 50. Par eksāmena materiālu piegādi augstskolai aģentūra vienojas ar augstskolu šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajā sadarbības līgumā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 51. Aģentūra eksāmenu materiālus iesaiņo slēgtā aploksnē (turpmāk – aploksne) atbilstoši izglītojamo skaitam, kas sešas nedēļas pirms eksāmena norises dienas reģistrēts informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 52. Aģentūra nodrošina aplokšņu piegādi pašvaldībām slēgtā iepakojumā (turpmāk – paka), kurā ievietots pavadraksts. Pavadrakstā norāda katrai izglītības iestādei paredzēto aplokšņu skaitu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 53. Eksāmena materiālu piegādi veic fiziska vai juridiska persona, ar kuru aģentūra noslēgusi līgumu par paku piegādi, vai aģentūras pilnvarota amatpersona (turpmāk – piegādātājs). (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 54. Aģentūra piegādātājam nodod pakas un noformē pavadzīmi, kurā norāda paku skaitu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 56. Pieņemot pakas, pašvaldības atbildīgā amatpersona pārliecinās: 56.1. par paku neskartību un skaita atbilstību pavadzīmē norādītajam skaitam; 56.2. par aplokšņu skaita atbilstību pavadrakstā norādītajam skaitam. 57. Ja tiek konstatēts pakas bojājums, paku skaita neatbilstība pavadzīmē norādītajam skaitam, aplokšņu skaita neatbilstība pavadrakstā norādītajam skaitam vai aploksnes bojājums, pašvaldības atbildīgā amatpersona vismaz divu amatpersonu (izglītības iestāžu vadītāju vai divu citu pašvaldības atbildīgo amatpersonu) klātbūtnē sastāda aktu un tajā norāda bojājumu vai iztrūkuma apmēru, kā arī nekavējoties par to ziņo aģentūrai. Aģentūra dod norādījumus turpmākajai darbībai ar eksāmenu materiāliem. Pašvaldības atbildīgā amatpersona nodrošina akta iesniegšanu informācijas sistēmā vai elektronisku nosūtīšanu aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 58. Pašvaldības atbildīgā amatpersona: 58.1. līdz aplokšņu nodošanai attiecīgās izglītības iestādes vadītājam vai citas pašvaldības atbildīgajai amatpersonai nodrošina to uzglabāšanu; 58.2. nodod pašvaldības teritorijā esošajām izglītības iestādēm paredzētās aploksnes attiecīgās izglītības iestādes vadītājam; 58.3. nodod aploksnes citas pašvaldības atbildīgajai amatpersonai, ja pašvaldībai piegādātas citas pašvaldības izglītības iestādei adresētas aploksnes. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 59. Pašvaldības atbildīgā amatpersona aploksnes izglītības iestāžu vadītājiem vai citas pašvaldības atbildīgajām amatpersonām nodod iepriekš norādītajās telpās. Katrs izglītības iestādes vadītājs vai citas pašvaldības atbildīgā amatpersona pavadrakstā parakstās par aplokšņu saņemšanu. 60. Izglītības iestādes vadītājs pēc aplokšņu saņemšanas līdz to atvēršanas brīdim saskaņā ar attiecīgā eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem nodrošina aplokšņu uzglabāšanu neatvērtā veidā. 61. Eksāmena e-materiālu (atsevišķa daļa vai viss materiāls) aģentūra ievieto informācijas sistēmā saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 62. Informācijas sistēmas lietotājs saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem informācijas sistēmā saņem e-materiālu, izdrukā tā atvasinājumu un nodod izglītības iestādes vadītājam. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina atvasinājuma pavairošanu papīra formā. 63. Informācijas sistēmas lietotājs saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem informācijas sistēmā saņem audio vai video materiālu, pavairo, saglabā datu nesējos atbilstoši eksāmena telpu skaitam un nodod izglītības iestādes vadītājam, kurš nodrošina audio vai video ierakstu nodošanu eksāmena vadītājam. Atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem audio vai video materiālu, mutvārdu daļas materiālus informācijas sistēmā var saņemt arī eksāmena vadītājs, mutvārdu daļas intervētājs eksāmena telpā. 64. Novērotājs, ierodoties eksāmena norises vietā, izglītības iestādes vadītājam uzrāda personu apliecinošu dokumentu. 65. Aploksni ar eksāmena rakstu daļas materiāliem izglītības iestādes vadītājs atver eksāmena vadītāja, novērotāja un divu izglītojamo pārstāvju klātbūtnē 30 minūtes pirms eksāmena sākuma. Ja izglītības iestādē izglītojamo skaits, kuri kārto konkrēto eksāmenu, pārsniedz 75, izglītības iestādes vadītājs eksāmena rakstu daļas materiālus atver eksāmena vadītāja, novērotāja un divu izglītojamo pārstāvju klātbūtnē 45 minūtes pirms eksāmena sākuma. 66. Izglītības iestādes vadītājs pārbauda eksāmena materiālu skaita atbilstību eksāmenam pieteikto izglītojamo skaitam un sastāda aktu par saņemto eksāmena rakstu daļas materiālu sadali. 67. Ja eksāmena materiāli ir bojāti vai to skaits neatbilst eksāmenam pieteikto izglītojamo skaitam, izglītības iestādes vadītājs eksāmena vadītāja un novērotāja klātbūtnē pavairo eksāmena materiālus nepieciešamajā skaitā. Šādā gadījumā sastādīto aktu par saņemto eksāmena rakstu daļas materiālu sadali iesniedz informācijas sistēmā vai elektroniski nosūta aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 68. Ja izglītības iestādes vadītājs ir saņēmis aploksni ar eksāmena materiāliem, kuri netika pieprasīti, viņš nekavējoties informē aģentūru. Aģentūra dod norādījumus turpmākajai darbībai ar eksāmena materiāliem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 69. Izglītības iestādes vadītājs visas neizdalītās eksāmena materiālu lapas apzīmogo ar izglītības iestādes zīmogu, uz katra eksāmena materiālu eksemplāra pirmās lapas uzraksta "ANULĒTS" un paraksta to. Ja eksāmena telpā paliek kāds neizdalīts eksāmena materiāls, eksāmena vadītājs uz pirmās lapas uzraksta "ANULĒTS" un paraksta to. Neizdalītās un anulētās eksāmena materiālu lapas metodiskajiem nolūkiem var izmantot ne agrāk kā nākamajā dienā pēc eksāmena norises beigām. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 70. Izglītības iestādes vadītājs atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem nodrošina, ka: 70.1. eksāmena mutvārdu daļas intervētājam un mutvārdu daļas vērtētājam izglītības iestādē ir iespēja netraucēti iepazīties ar attiecīgās dienas mutvārdu daļas eksāmena materiāliem; 70.2. izglītības iestādes vadītāja norīkotā persona pirms eksāmena pārbauda, vai datortehnika ir darba kārtībā. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā) 71. Eksāmena vadītājs: 71.1. pirms eksāmena norises sākuma novērotāja klātbūtnē tukšā eksāmena telpā pārbauda audio vai video ieraksta atskaņošanas kvalitāti; 71.2. ne agrāk kā 15 minūtes pirms eksāmena rakstu daļas sākuma ielaiž izglītojamos eksāmena telpā, pārbauda katra izglītojamā personu apliecinošu dokumentu vai izglītojamā statusu apliecinošu dokumentu (piemēram, skolēna apliecība, skolēna karte), ja izglītojamais nav sasniedzis 15 gadu vecumu, izņemot ieslodzījuma vietā esošos izglītojamos, un ierāda vietu atbilstoši informācijas sistēmas nejauši izveidotajai kodu secībai; 71.3. eksāmena norisi vada latviešu valodā (izņemot svešvalodu eksāmena mutvārdu daļu); 71.4. eksāmena laikā nav tiesīgs skaidrot izglītojamiem eksāmena saturu. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 72. Ja izglītojamais nokavē eksāmena sākumu, viņam ir tiesības iesaistīties eksāmena norisē un kārtot eksāmenu. Eksāmena kārtošanas laiks šādā gadījumā netiek pagarināts. 73. Izglītojamie eksāmena laikā var lietot tikai tos resursus un līdzekļus, kas norādīti konkrētā eksāmena programmā. 74. Ja izglītojamais eksāmena laikā lieto eksāmena programmā neminētus palīglīdzekļus, traucē darbu citiem izglītojamiem vai nestrādā patstāvīgi, eksāmena vadītājs pieprasa izglītojamā rakstisku paskaidrojumu. Pēc paskaidrojuma sniegšanas eksāmena vadītājs izraida izglītojamo no eksāmena telpas. Izglītojamā darbs netiek vērtēts. Attiecīgo eksāmenu izglītojamais atkārtoti var kārtot nākamajā mācību gadā. 75. Pēc eksāmena norises beigām par izglītojamā izraidīšanu no eksāmena telpas eksāmena vadītājs, novērotājs un izglītības iestādes vadītājs sastāda aktu. Izglītības iestādes vadītājs nodrošina akta un izglītojamā paskaidrojuma iesniegšanu informācijas sistēmā eksāmena norises dienā vai elektronisku nosūtīšanu aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 76. Ja novērotājs eksāmena norises gaitā konstatē pārkāpumus, viņš eksāmena dienā iesniedz ziņojumu informācijas sistēmā vai elektroniski nosūta aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 77. Izglītības iestādes vadītājs nākamajā darbdienā pēc eksāmena norises informācijas sistēmā pārbauda, vai nav iesniegts ziņojums par pārkāpumiem eksāmena laikā. Ja ir iesniegts ziņojums, izglītības iestādes vadītājs vai eksāmena vadītājs vienas darbdienas laikā informācijas sistēmā ir tiesīgs sniegt skaidrojumu. 78. Ja eksāmena norises gaitā novērotājs konstatē pārkāpumus augstskolā, viņš eksāmena norises dienā uzraksta ziņojumu par konstatētajiem pārkāpumiem un augstskolas atbildīgā persona to iesniedz informācijas sistēmā vai elektroniski nosūta aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 79. Ja dienesta novērotājs vai aģentūras novērotājs eksāmena vai tā daļas norises gaitā konstatē pārkāpumus, viņš eksāmena vai tā daļas norises dienā informācijas sistēmā aizpilda ziņojuma veidlapu un nekavējoties informē izglītības iestādes vadītāju. Eksāmena vadītājs un (vai) novērotājs sniedz paskaidrojumu aģentūrai par aģentūras novērotāja konstatētajiem pārkāpumiem, un izglītības iestādes vadītājs nodrošina paskaidrojuma ievietošanu informācijas sistēmā eksāmena vai tā daļas norises dienā vai elektroniski nosūta aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 80. Ja novērotājs, aģentūras novērotājs vai dienesta novērotājs pārkāpj šo noteikumu prasības, eksāmena vadītājs uzraksta ziņojumu par konstatētajiem pārkāpumiem un izglītības iestādes vadītājs eksāmena norises dienā to iesniedz informācijas sistēmā vai elektroniski nosūta aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 81. Ja augstskolā novērotājs pārkāpj šo noteikumu prasības, eksāmena vadītājs uzraksta ziņojumu par konstatētajiem pārkāpumiem un eksāmena norises dienā iesniedz to informācijas sistēmā vai elektroniski nosūta aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 82. Eksāmena telpā atrodas izglītojamie, kuri kārto eksāmenu, eksāmena vadītājs un novērotājs. Telpā var atrasties arī aģentūras novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs un informācijas tehnoloģiju speciālists. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 83. Ja eksāmena rakstu daļas norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 82. punktā minētajām personām eksāmena telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki. 84. Pildot eksāmena rakstu daļu, izglītojamie eksāmena telpā sēž pie galdiem pa vienam izglītojamo kodu secībā. 85. Izglītojamam ar speciālām vajadzībām, kuram ir dzirdes traucējumi, darba vietu eksāmena telpā norāda eksāmena vadītājs. 86. Izglītojamie ar speciālām vajadzībām, kuriem ir noteikts atšķirīgs eksāmena norises darbību laiks un atbalsta pasākumi, kas var traucēt pārējo izglītojamo darbu, eksāmenu kārto atsevišķā telpā. 88. Eksāmena rakstu daļas darba materiālus izglītojamais pilda ar pildspalvu, kuras serdenis vai tinte ir neizdzēšamā tumši zilā vai melnā krāsā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 89. Izglītojamais, kas ir pabeidzis eksāmena rakstu daļu, pēc kuras saskaņā ar eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem ir paredzēts starpbrīdis vai eksāmena beigas, eksāmena darbu nodod eksāmena vadītājam un atstāj eksāmena telpu. 90. Ārkārtas gadījumā (veselības stāvokļa vai fizioloģisku iemeslu dēļ) eksāmena vadītājs var atļaut eksāmena rakstu daļas norises laikā vienlaikus iziet no telpas tikai vienam izglītojamam iepriekš norīkotas personas pavadībā. Šādā gadījumā izglītojamais savu rakstu darbu atstāj eksāmena vadītājam, kurš uz izglītojamā veiktā rakstu darba ar pildspalvu atzīmē prombūtnes laiku. Izglītojamam eksāmena laiks netiek pagarināts. Ja eksāmena vadītājs atļauj iziet no telpas izglītojamam ar speciālām vajadzībām, eksāmena laiks tiek pagarināts ne ilgāk par 10 minūtēm. 91. Eksāmena vadītājs: 91.1. eksāmena telpā izglītojamo sarakstā un informācijas sistēmā atzīmē, kuri izglītojamie piedalījušies katrā eksāmena rakstu daļā; 91.2. sakārto rakstu daļas darbus izglītojamo kodu secībā atbilstoši izglītojamo sarakstam; 91.3. rakstu daļas darbus, izglītojamo sarakstu un aktu par nepiedalīšanos kādā no eksāmena daļām (ja ir šāds akts) ievieto aploksnēs un aploksnes aizlīmē saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem; 91.4. un novērotājs paraksta aizlīmētās aploksnes, kurās atrodas eksāmena darbi. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 92. Eksāmena vadītājs nodrošina aizlīmēto aplokšņu ar aizpildītajiem eksāmenu darbiem neaizskaramību līdz nodošanai izglītības iestādes vadītājam apzīmogošanai un parakstīšanai. 93. Katrā eksāmena mutvārdu daļas norises telpā atrodas izglītojamie, kuri kārto eksāmenu, viens eksāmena mutvārdu daļas intervētājs un viens mutvārdu daļas vērtētājs. Telpā var atrasties arī aģentūras novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs un informācijas tehnoloģiju speciālists. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 94. Ja eksāmena mutvārdu daļas norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 93. punktā minētajām personām eksāmena telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki. 94.1 Eksāmena mutvārdu daļas sagatavošanās telpā atrodas izglītojamie, kuri sagatavo mutvārdu daļas atbildi, eksāmena vadītājs, kurš pārrauga izglītojamo sagatavošanās procesu atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem, un novērotājs. Ja eksāmena mutvārdu daļas atbildi sagatavo izglītojamie, kas atrodas ieslodzījuma vietā, eksāmena mutvārdu daļas sagatavošanās telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 95. Eksāmena mutvārdu daļā izglītojamie piedalās atbilstoši izglītības iestādes vadītāja apstiprinātam eksāmena mutvārdu daļas sarakstam. Ienākot eksāmena mutvārdu daļas norises telpā, izglītojamais uzrāda mutvārdu daļas vērtētājam personu apliecinošu dokumentu vai izglītojamā statusu apliecinošu dokumentu (piemēram, skolēna apliecību, skolēna karti), ja izglītojamais nav sasniedzis 15 gadu vecumu, izņemot ieslodzījuma vietā esošos izglītojamos. Eksāmena mutvārdu daļas intervētājs savu darbību un izglītojamo dalību eksāmenā organizē atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem un attiecīgā eksāmena materiālos esošo uzdevumu nosacījumiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 96. Eksāmena mutvārdu daļas norisi ieraksta datnēs, izmantojot attiecīgās iestādes datortehniku un aģentūras izstrādāto ieraksta programmatūru atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikos noteiktajai kārtībai. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 97. Eksāmena mutvārdu daļas vērtētājs: 97.1. eksāmena telpā noklausās izglītojamā atbildi, novērtē to saskaņā ar vērtēšanas kritērijiem un ieraksta vērtējumu protokolā un informācijas sistēmā, neapspriežot to ar eksāmena mutvārdu daļas intervētāju; 97.2. nodrošina eksāmena mutvārdu daļas materiālu uzglabāšanu un neaizskaramību izglītības iestādē starpbrīžu laikā. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 98. Pēc mutvārdu daļas beigām: 98.1. izglītības iestādes vadītāja norīkotais informācijas sistēmas lietotājs mutvārdu daļas vērtētāja klātbūtnē izglītojamo atbildes ieraksta datu nesējā un izdrukā ieraksta programmatūras automātiski sagatavoto atbilžu reģistru (turpmāk – atbilžu reģistrs); 98.2. mutvārdu daļas vērtētājs protokolu, atbilžu reģistru un aktu par nepiedalīšanos mutvārdu daļā (ja ir šāds akts) ievieto aploksnē, aizlīmē aploksni un parakstās uz tās; 98.3. mutvārdu daļas vērtētājs aploksni ar tajā ievietotu protokolu, atbilžu reģistru un aktu par nepiedalīšanos mutvārdu daļā, datu nesēju ar izglītojamo atbildēm, kā arī eksāmena materiālus intervētāja klātbūtnē nodod izglītības iestādes vadītājam glabāšanai izglītības iestādē līdz nākamā mācību gada sākumam, un izglītības iestādes vadītājs tos iesniedz aģentūrā pēc tās pieprasījuma vai nodrošina to nosūtīšanu aģentūrai atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 99. Pēc mutvārdu daļas beigām izglītības iestādes vadītāja norīkotais informācijas sistēmas lietotājs nodrošina tūlītēju eksāmena mutvārdu daļas atbilžu un ieraksta programmatūras automātiski sagatavoto atbilžu reģistra augšupielādi informācijas sistēmā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 100. Katrā eksāmena praktiskās daļas telpā uz katriem 15 izglītojamiem atrodas vismaz viens eksāmena vadītājs un viens novērotājs. Telpā var atrasties arī aģentūras novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs un informācijas tehnoloģiju speciālists. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 101. Ja eksāmena praktiskās daļas norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 100. punktā minētajām personām eksāmena praktiskās daļas telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki. 102. Eksāmena vadītājs uzaicina izglītojamos ienākt eksāmena telpā atbilstoši izglītības iestādes vadītāja sastādītajam eksāmena praktiskās daļas sarakstam. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā) 103. Ja izglītojamais eksāmena praktiskās daļas laikā traucē citus izglītojamos vai rada veselībai un dzīvībai bīstamu situāciju, eksāmena vadītājs pieprasa izglītojamā rakstisku paskaidrojumu. Pēc paskaidrojuma sniegšanas eksāmena vadītājs izraida izglītojamo no eksāmena telpas. Izglītojamā praktiskās daļas darbs netiek vērtēts. 104. Ārkārtas gadījumā (veselības stāvokļa vai fizioloģisku iemeslu dēļ) eksāmena vadītājs var atļaut eksāmena praktiskās daļas norises laikā vienlaikus iziet no telpas tikai vienam izglītojamam iepriekš norīkotas personas pavadībā. Šādā gadījumā izglītojamais atstāj savu darba vietu, eksāmena vadītājs praktiskās daļas izpildes protokolā ar pildspalvu atzīmē prombūtnes laiku. Izglītojamam eksāmena laiks netiek pagarināts. Ja eksāmena vadītājs atļauj iziet no telpas izglītojamam ar speciālām vajadzībām, eksāmena laiks tiek pagarināts ne ilgāk par 10 minūtēm. 105. Eksāmena vadītājs: 105.1. savu darbu organizē atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem un attiecīgā eksāmena materiālos esošo uzdevumu nosacījumiem; 105.2. ja nepieciešams, drīkst sniegt tehnisku palīdzību izglītojamam; 105.3. nodrošina eksāmena praktiskās daļas materiālu uzglabāšanu un neaizskaramību izglītības iestādē starpbrīžu laikā; 105.4. izglītojamo sarakstā un informācijas sistēmā atzīmē, kuri izglītojamie piedalījušies praktiskajā daļā; 105.5. (svītrots ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658); 105.6. praktiskās daļas darba lapas, izglītojamo sarakstu un aktu par nepiedalīšanos praktiskajā daļā (ja ir šāds akts) ievieto aploksnē un aploksni aizlīmē saskaņā ar valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem; 105.7. un novērotājs paraksta aizlīmēto aploksni, kurā atrodas eksāmena darbi; 105.8. nodrošina aizlīmēto aplokšņu ar aizpildītajiem eksāmenu darbiem neaizskaramību līdz to nodošanai izglītības iestādes vadītājam apzīmogošanai un parakstīšanai. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā, kas grozīta ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 106. Ne vēlāk kā stundu pirms eksāmena vai tā daļas norises eksāmena vadītājs: 106.1. pārbauda, vai eksāmena telpa ir piemērota eksāmena norisei, vai ir kvalitatīvs interneta pieslēgums, vai darbojas informācijas sistēma un vai tā ir pieejama visās darbstacijās; 106.2. ja nepieciešams, pārbauda datortīklu vai veic datortehnikas maiņu. 107. Eksāmena telpā uz katriem 15 izglītojamiem ir vismaz viens eksāmena vadītājs un viens novērotājs. Telpā var atrasties arī aģentūras novērotājs, dienesta novērotājs, izglītības iestādes vadītājs un informācijas tehnoloģiju speciālists. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 108. Ja eksāmena norise tiek organizēta izglītojamiem, kas atrodas ieslodzījuma vietā, papildus šo noteikumu 107. punktā minētajām personām eksāmena telpā var atrasties arī ieslodzījuma vietas darbinieki. 109. Eksāmena vadītājs: 109.1. eksāmena nodrošināšanai izmanto atsevišķu datoru, kurā drīkst atvērt tikai informācijas sistēmu un noteiktus informācijas avotus atbilstoši eksāmena programmai; 109.2. 15 minūtes pirms eksāmena sākuma informācijas sistēmā uzzina izglītības iestādei piešķirto eksāmena uzsākšanas paroli, ko nedrīkst izpaust izglītojamiem; 109.3. ielaiž izglītojamos eksāmena telpā ne agrāk par 15 minūtēm pirms eksāmena sākuma; 109.4. nodrošina, ka katram izglītojamam ir dators un papīra lapa melnrakstam; 109.5. nodrošina, lai izglītojamam eksāmena laikā interneta pārlūkprogrammā būtu atvērti tikai eksāmena uzdevumi un netiktu lietotas citas datorprogrammas, izņemot tās, kuru lietošana ir noteikta eksāmena programmā vai uzdevumos. 110. Pildot eksāmenu tiešsaistē, izglītojamie eksāmena telpā sēž pie datoriem izglītojamo kodu secībā. 111. Izglītojamais pirms eksāmena sākuma autorizējas informācijas sistēmā, un eksāmena vadītājs katra izglītojamā datorā ievada piešķirto eksāmena uzsākšanas paroli. 112. Eksāmena uzdevumu izpildes laiku atbilstoši valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem kontrolē informācijas sistēmas vide. 113. Izglītojamais, kas ir pabeidzis eksāmena daļu, pēc kuras saskaņā ar eksāmena valsts pārbaudes darbu norises darbību laikiem ir paredzēts starpbrīdis, vai eksāmenu, iesniedz darbu informācijas sistēmā, pārliecinoties, ka tiek parādīta apstiprinoša atbilde, un atstāj eksāmena telpu. Beidzoties eksāmena laikam, eksāmena darbs tiek iesniegts automātiski. 114. Ārkārtas gadījumā (veselības stāvokļa vai fizioloģisku iemeslu dēļ) eksāmena vadītājs var atļaut pārtraukt eksāmena norisi tiešsaistē un vienlaikus iziet no telpas tikai vienam izglītojamam iepriekš norīkotas personas pavadībā. Izglītojamam eksāmena laiks netiek pagarināts. Ja eksāmena vadītājs atļauj iziet no telpas izglītojamam ar speciālām vajadzībām, eksāmena vadītājs eksāmena izpildes laiku drīkst pagarināt ne ilgāk par 10 minūtēm. 115. Ja izglītojamais nepiedalās kādā no eksāmena daļām, eksāmena vadītājs informācijas sistēmā veic atzīmi par to, izņemot gadījumu, ja izglītojamais nepiedalās eksāmena mutvārdu daļā, – tad informācijas sistēmā atzīmi par nepiedalīšanos veic informācijas sistēmas lietotājs. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 116. Eksāmena vadītājs novērotāja klātbūtnē nodod izglītības iestādes vadītājam aizlīmētās un parakstītās aploksnes ar eksāmena darbiem un neizmantotos eksāmena materiālus. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 117. Izglītības iestādes vadītājs: 117.1. nodrošina atvērto eksāmena materiālu aplokšņu uzglabāšanu izglītības iestādē vienu mēnesi pēc attiecīgā eksāmena norises dienas; 117.2. ar izglītības iestādes zīmogu apzīmogo līmējuma vietās aploksnes, kurās ievietoti izglītojamo aizpildītie eksāmenu darbi, paraksta tās un nodrošina aplokšņu nogādāšanu aģentūrā ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc eksāmena daļas norises beigām. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 118. Izglītības iestādes vadītāja norīkotais informācijas sistēmas lietotājs: 118.1. uzreiz pēc eksāmena norises pārbauda, vai informācijas sistēmā atzīmēti visi izglītojamie, kuri piedalījušies eksāmenā, izdrukā no informācijas sistēmas izglītojamo dalības sarakstu, paraksta to un pievieno uz aģentūru nogādājamām aploksnēm ar eksāmena darbiem; 118.2. ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc eksāmena norises piesaka informācijas sistēmā tos izglītojamos, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nav ieradušies uz eksāmenu noteiktajā laikā un kuriem nepieciešams kārtot attiecīgo eksāmenu vai tā daļu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 119. Izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nav ieradušies uz eksāmenu vai tā daļu noteiktajā laikā un kuriem nepieciešams to kārtot, eksāmena laiku nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 120. Aģentūra izveido procedūras komisiju, kas izskata saņemtos ziņojumus par pārkāpumiem eksāmena norises gaitā un pieņem lēmumu par vērtējumu konkrētā uzdevumā, eksāmena daļā un visā eksāmenā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 121. Procedūras komisijas sastāvā iekļauj vismaz vienu Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvi, vienu dienesta pārstāvi, vismaz trīs aģentūras pārstāvjus un vismaz trīs citu eksāmenu norises nodrošināšanā iesaistīto institūciju pārstāvjus. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 122. Procedūras komisija anulē izglītojamā eksāmena darba, tā daļas vai atsevišķu uzdevumu vērtējumu, ja: 122.1. eksāmena darbā, tā daļā vai atsevišķos uzdevumos lasāmi cilvēka cieņu aizskaroši izteikumi; 122.2. eksāmena darbs, tā daļa vai atsevišķi uzdevumi ir aizpildīti ar zīmuli (izņemot zīmējumus); 122.3. eksāmena darbā, tā daļā vai atsevišķos uzdevumos ir konstatētas nepamatotas atšķirības tekstā vai starp zīmējumu un aprēķinu vai tekstu; 122.4. vairāku izglītojamo eksāmena darbi, to daļas vai uzdevumi veikti vienveidīgi (konstatējot, ka darbs nav veikts patstāvīgi); 122.5. eksāmena darba uzdevumi veikti, izmantojot palīglīdzekļus, kuri nav atļauti attiecīgā eksāmena programmā; 122.6. konstatēts, ka eksāmena darbs ir plaģiāts. (Grozīts ar MK 04.11.2025. noteikumiem Nr. 658) 123. Aģentūra procedūras komisijas lēmumu par izglītojamā eksāmena darba, tā daļas vai atsevišķu uzdevumu vērtējumu, izņemot šo noteikumu 124. punktā minēto lēmumu, paziņo izglītojamam Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā, informē izglītojamā izglītības iestādi par procedūras komisijas lēmumu un, ja nepieciešams, informācijas sistēmā maina vērtējumu. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 124. Ja pieļauta kļūda sagatavotajā eksāmena materiālā, procedūras komisija lemj par eksāmena uzdevuma vai tā daļas vērtējuma ieskaitīšanu vai anulēšanu visiem izglītojamiem, kuri kārtojuši attiecīgo eksāmenu. 125. Eksāmena darbu vērtēšanu nodrošina aģentūra. Aģentūra nosaka nepieciešamo eksāmena darbu vērtētāju skaitu atbilstoši informācijas sistēmā reģistrētajiem izglītojamo pieteikumiem un sadarbībā ar izglītības pārvaldes iestādēm veic eksāmena darbu vērtētāju atlasi. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 126. Aģentūra veic eksāmenu darbu vērtētāju atlasi, piesaistot personas, kuras ir apguvušas aģentūras organizētos pedagogu profesionālās pilnveides kursus par valsts pārbaudes darbu vērtēšanu un atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem: 126.1. ir attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs, kas Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrēts kā vispārējās vidējās izglītības vai vispārējās pamatizglītības pedagogs; 126.2. ir Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrēts kā akadēmiskais personāls atbilstošajā zinātnes nozarē; 126.3. ir bijušais attiecīgā mācību priekšmeta pedagogs; 126.4. ir izglītības metodiķis. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 126.1 Ja eksāmena darbu vērtētājs eksāmena vērtēšanas laikā konstatē šo noteikumu 122. punktā minētos pārkāpumus, viņš nekavējoties iesniedz ziņojumu aģentūrā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 127. Aģentūra piecu nedēļu laikā pēc attiecīgā mācību gada beigām eksāmena rezultātus (veselos procentos, bez aritmētiskās noapaļošanas) katrā daļā un visā darbā: 127.1. ievada un aktualizē informācijas sistēmā; 127.2. ieraksta aģentūras izsniegtajā sertifikātā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 128. Ja izglītojamais atbrīvots no kādas eksāmena daļas, tad par šo daļu vērtējuma nav un kopējais eksāmena rezultāts procentos tiek izteikts no tām daļām, kurās izglītojamais piedalījies. 129. Izglītojamais vai nepilngadīgā izglītojamā likumiskais pārstāvis ar informācijas sistēmā publicētajiem eksāmena rezultātiem var iepazīties, izmantojot attiecīgo e-pakalpojumu Vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv. Izglītojamam, kurš atrodas ieslodzījuma vietā, eksāmena rezultātus paziņo izglītības iestādes vadītāja norīkota persona triju darbdienu laikā pēc eksāmena rezultātu publicēšanas informācijas sistēmā. Izglītības iestāde var informēt izglītojamo vai nepilngadīgā izglītojamā likumisko pārstāvi par informācijas sistēmā publicētajiem eksāmena rezultātiem un izsniegt izglītojamam vai nepilngadīgā izglītojamā likumiskajam pārstāvim informācijas sistēmā glabātos sertifikātus elektroniska dokumenta formā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 130. Mēneša laikā pēc eksāmena rezultātu publicēšanas vai paziņošanas šo noteikumu 129. punktā minētajā kārtībā izglītojamais vai nepilngadīga izglītojamā likumiskais pārstāvis, vai par nepilngadīga izglītojamā resocializāciju atbildīgā amatpersona, ja izglītojamais atrodas ieslodzījuma vietā, var apstrīdēt eksāmena rezultātu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 131. Aģentūras direktors apstiprina apelācijas komisiju. Apelācijas komisijas sastāvā ir vismaz trīs aģentūras pārstāvji, tai skaitā aģentūras direktors, un vismaz divi attiecīgā eksāmena vērtētāji. Apelācijas komisijā neiekļauj eksāmena vērtētāju, kura vērtējums tiek apstrīdēts. Apelācijas komisijas vadītājs ir aģentūras direktors. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 132. Apelācijas komisija izskata iesniegumus, kas saņemti no izglītojamiem vai nepilngadīgo izglītojamo likumiskajiem pārstāvjiem, vai par nepilngadīga izglītojamā resocializāciju atbildīgās amatpersonas, ja izglītojamais atrodas ieslodzījuma vietā, pārskata eksāmenā piešķirto vērtējumu un pieņem lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 133. Eksāmena darbus aģentūra glabā līdz nākamā mācību gada sākumam un pēc tam tos iznīcina. (MK 04.11.2025. noteikumu Nr. 658 redakcijā) 134. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumus Nr. 335 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 57. nr.; 2011, 27. nr.; 2012, 197. nr.; 2017, 159. nr.; 2019, 129. nr.; 2020, 93A. nr.). 134.1 Šo noteikumu 23.1 punktā minēto izziņu par 2022./2023. mācību gadu un 25. punktā minēto pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu par atbalsta pasākumu piemērošanu 2022./2023. mācību gada valsts pārbaudes darbos izglītības iestādes vadītājam iesniedz līdz 2023. gada 17. aprīlim. (MK 21.03.2023. noteikumu Nr. 129 redakcijā) Ministru prezidenta pienākumu izpildītājs ‒ Ministru prezidenta biedrs, aizsardzības ministrs A. Pabriks
Izglītības un zinātnes ministre A. Muižniece |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību
Statuss:
Spēkā esošs
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|