Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Attēlotā redakcija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 92
Rīgā 2020. gada 11. februārī (prot. Nr. 6 13. §) Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likuma 41.2 panta trešo daļu 1. Noteikumi nosaka Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (turpmāk – sistēma) iekļaujamo informāciju un tās aprites kārtību, sistēmas lietotājus, kārtību, kādā tiem tiek piešķirtas un anulētas piekļuves tiesības, kā arī šo tiesību apjomu. 3. Informāciju, kas jau vienreiz iesniegta sistēmā, nepieprasa iesniegt atkārtoti, un tā ir pieejama sistēmas lietotājiem šajos noteikumos noteiktajā apjomā un kārtībā. 4. Persona, kurai saskaņā ar normatīvajiem aktiem jūrlietu jomā ir pienākums iesniegt informāciju sistēmā, ir atbildīga par attiecīgās informācijas iesniegšanu atbilstoši minēto normatīvo aktu prasībām. Šī persona ir atbildīga arī par informācijas atjaunināšanu (ja pēc iesniegšanas informācija ir mainījusies) un labošanu (ja pēc iesniegšanas informācijā ir konstatēta kļūda). Ja informāciju nepieciešams labot pēc tam, kad kuģis izgājis no ostas, to labo pēc saskaņošanas ar attiecīgajām šo noteikumu 13. punktā minētajām vietējām kompetentajām institūcijām. Sistēmā informāciju iekļauj valsts valodā, paredzot arī angļu valodas lietošanas iespēju. (Grozīts ar MK 10.08.2021. noteikumiem Nr. 531) 5. Sistēmā elektroniski iesniegtu dokumentu uzskata par personas pašrocīgi parakstītu un šādam dokumentam ir juridisks spēks, ja tam ir drošs elektroniskais paraksts un laika zīmogs vai elektroniskais paraksts (ja sistēmas turētājs un sistēmas lietotājs rakstveidā vienojušies par elektroniskā dokumenta parakstīšanu ar elektronisko parakstu). Par sistēmā iesniedzamo dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu sistēmas turētājs un sistēmas lietotājs vienojas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par elektroniskajiem dokumentiem. 6. Sistēmā iekļauj šādu informāciju: 6.1. paziņojumu par kuģa ienākšanu ostā un iziešanu no tās; 6.2. paziņojumu par bīstamu un piesārņojošu kuģa kravu (HAZMAT); 6.3. paziņojumu par kuģa atkritumu nodošanu; 6.4. kuģa pirmsienākšanas aizsardzības informāciju; 6.5. paziņojumu par personu, kas nokļuvusi un uzturas uz kuģa nelegāli; 6.6. vispārīgo deklarāciju (FAL 1. veidlapa); 6.7. kuģa manifestu; 6.8. kuģa krājumu deklarāciju (FAL 3. veidlapa); 6.9. apkalpes mantu deklarāciju (FAL 4. veidlapa); 6.10. apkalpes sarakstu (FAL 5. veidlapa); 6.11. pasažieru sarakstu (FAL 6. veidlapa); 6.12. jūras sanitāro deklarāciju; 6.13. iesniegumu preču izkraušanas atļaujas saņemšanai; 6.14. ziņas par faktiski izkrautajām precēm; 6.15. iesniegumu preču iekraušanas atļaujas saņemšanai; 6.16. ziņas par faktiski iekrautajām precēm; 6.17. paziņojumu par personām, kas atrodas uz pasažieru kuģa. Minētais paziņojums nepieciešams cilvēku meklēšanas un glābšanas nolūkiem; 6.18. paziņojumā par personām, kas atrodas uz pasažieru kuģa, ietverto personas datu aizsardzībai nepieciešamās atzīmes: 6.18.1. atzīmi, ka kuģa reiss ir droši noslēdzies; 6.18.2. atzīmi, ka reisa laikā ir radusies ārkārtas situācija vai noticis negadījums; 6.18.3. atzīmi, ka institūcija ir uzsākusi ar ārkārtas situāciju vai negadījumu saistītu izmeklēšanu; 6.18.4. atzīmi, ka institūcija ir pabeigusi ar ārkārtas situāciju vai negadījumu saistītu izmeklēšanu un ir pabeigta tai sekojošā tiesvedība; 6.18.5. atzīmi, ka ir pabeigtas visas ar ārkārtas situāciju vai negadījumu saistītās izmeklēšanas vai tiesvedības; 6.19. paziņojumu par nepieciešamību veikt paplašinātu inspekciju ostas valsts kontroles ietvaros; 6.20. paziņojumu par kuģa faktisko ienākšanas laiku (ATA); 6.21. paziņojumu par kuģa faktisko iziešanas laiku (ATD); 6.22. informāciju par kuģim piemērotajiem kontroles pasākumiem (piemēram, aizturēšanu vai operāciju apturēšanu); 6.23. informāciju par kuģim, ostai, ostas daļai vai ostas iekārtai noteikto aizsardzības līmeni; 6.24. informāciju par vietām, kurām ir ostas vai ostas iekārtas aizsardzības plāns; 6.25. informāciju par personām, kuras ir atbildīgas par ostas vai ostas iekārtas aizsardzību; 6.26. ziņas par maksu par navigācijas pakalpojumiem; 6.27. ziņas par kuģa apgādi muitošanas kārtības nodrošināšanai: 6.27.1. kuģa apgādes pieteikumu un skenētu preču pavaddokumentu (pavadzīmi); 6.27.2. skenētu preču pavaddokumentu (pavadzīmi) ar kuģa kapteiņa vai tā pilnvarotas personas veiktajām atzīmēm, kas apliecina preču piegādi uz kuģa; 6.27.3. atzīmi, ka uzraudzības muitas iestāde atļauj vai aizliedz veikt kuģa apgādi. (Grozīts ar MK 10.08.2021. noteikumiem Nr. 531) 7. Informāciju sistēmā iesniedz un tās apriti nodrošina, izmantojot sistēmas tiešsaistes elektronisko datu apstrādes formas (tai skaitā izklājlapas) vai tīmekļa pakalpes XML formātā. 8. Sistēmas pārzinis izstrādā un savā tīmekļvietnē publicē sistēmas tīmekļa pakalpju datu apmaiņas formātu tehnisko specifikāciju, kā arī tehnisko informāciju par pieslēgšanās iespējām sistēmai datu apmaiņas funkcionalitātes nodrošināšanai. 9. Ja informāciju sistēmā neizdodas iesniegt tehnisku traucējumu dēļ, to atbilstošajām kompetentajām institūcijām iesniedz un nepieciešamās atļaujas no šīm institūcijām saņem, izmantojot citus pieejamos līdzekļus (piemēram, tālruni, faksu vai elektronisko pastu). Nekavējoties, bet ne vēlāk kā vienu dienu pēc to traucējumu novēršanas, kuri liedza iesniegt informāciju sistēmā, attiecīgo informāciju iesniedz arī sistēmā. 10. Informāciju sistēmā glabā vismaz piecus gadus, ja šajos noteikumos vai citos normatīvajos aktos, kas regulē informācijas glabāšanu, nav noteikts citādi. Konkrētus informācijas glabāšanas termiņus nosaka sistēmas pārzinis saskaņā ar normatīvajiem aktiem dokumentu un arhīvu pārvaldības jomā. 11. Paziņojumā par personām, kas atrodas uz pasažieru kuģa, ietvertos personas datus no sistēmas automātiski dzēš, kad pagājušas 60 dienas pēc kuģa faktiskā iziešanas laika no ostas (ATD). Ja sistēmā ir izdarīta atzīme, ka attiecīgais kuģa reiss ir droši noslēdzies, datus dzēš nekavējoties pēc minētās atzīmes izdarīšanas. Ja sistēmā ir izdarīta atzīme, ka attiecīgā reisa laikā ir radusies ārkārtas situācija vai noticis negadījums, datus glabā līdz brīdim, kad sistēmā ir izdarīta atzīme, ka ir pabeigtas visas ar šo ārkārtas situāciju vai negadījumu saistītās izmeklēšanas vai tiesvedības. 12. Sistēmas lietotāji ir: 12.1. nacionālā kompetentā institūcija – sistēmas pārzinis; 12.2. vietējās kompetentās institūcijas; 12.3. autorizētie sistēmas lietotāji. 13. Vietējās kompetentās institūcijas ir: 13.1. valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija"; 13.2. ostu pārvaldes; 13.3. Nacionālie bruņotie spēki; 13.4. Valsts vides dienests; 13.5. Valsts robežsardze; 13.6. Valsts ieņēmumu dienests; 13.7. Pārtikas un veterinārais dienests; 13.8. Veselības inspekcija; 13.9. Slimību profilakses un kontroles centrs; 13.10. Valsts policija; 13.11. Valsts drošības dienests; 13.12. Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs; 13.13. Centrālā statistikas pārvalde. (Grozīts ar MK 10.08.2021. noteikumiem Nr. 531) 14. Autorizētie sistēmas lietotāji ir: 14.1. kuģa īpašnieks, valdītājs vai tā pilnvarota persona; 14.2. kravas īpašnieks, valdītājs vai tā pilnvarota persona; 14.3. komersants, kas veic kuģu aģentēšanu; 14.4. komersants, kas veic kravu aģentēšanu; 14.5. komersants, kas sniedz vienu vai vairākus no šādiem ostu pakalpojumiem: 14.5.1. bunkurēšana; 14.5.2. kravas apstrāde (stividoru pakalpojumi); 14.5.3. tauvošana; 14.5.4. pasažieru pakalpojumi; 14.5.5. kuģa atkritumu pieņemšana; 14.5.6. vilkšana; 14.5.7. kuģa apgāde; 14.5.8. kuģa būve vai remonts. (Grozīts ar MK 10.08.2021. noteikumiem Nr. 531) 16. Lai vietējai kompetentajai institūcijai (izņemot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto institūciju) vai autorizētajam sistēmas lietotājam tiktu piešķirta piekļuve sistēmai, attiecīgā vietējā kompetentā institūcija vai autorizētais sistēmas lietotājs veic šādas secīgas darbības: 16.1. iesniedz sistēmas turētājam pieteikumu sistēmas lietošanas līguma noslēgšanai (2. pielikums); 16.2. noslēdz ar sistēmas turētāju sistēmas lietošanas līgumu. 17. Pēc šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētā pieteikuma saņemšanas sistēmas turētājs mēneša laikā pārliecinās, vai piekļuves pieprasītājs ir vietējā kompetentā institūcija vai autorizētais sistēmas lietotājs. Lai pārliecinātos, vai komersants ir atzīstams par autorizēto sistēmas lietotāju, sistēmas turētājs pieprasa ostu pārvaldēm informāciju par attiecīgo komersantu. Ja konstatēts, ka piekļuves pieprasītājs ir vietējā kompetentā institūcija vai autorizētais sistēmas lietotājs, sistēmas turētājs sagatavo atbilstošu sistēmas lietošanas līgumu. 18. Vietējai kompetentajai institūcijai (izņemot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto institūciju) vai autorizētajam sistēmas lietotājam piekļuvi sistēmai var anulēt, ja: 18.1. vietējā kompetentā institūcija vai autorizētais sistēmas lietotājs neievēro šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētā līguma noteikumus; 18.2. vietējai kompetentajai institūcijai vai autorizētajam sistēmas lietotājam vairs nav tiesiska pamata piekļūt sistēmai (piemēram, zaudējis spēku līgums ar ostu par kuģu aģentēšanas pakalpojumu sniegšanu attiecīgajā ostā). 19. Vietējai kompetentajai institūcijai (izņemot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto institūciju) vai autorizētajam sistēmas lietotājam piesaistītajām fiziskajām personām piekļuvi sistēmai piešķir šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā. 20. Vietējai kompetentajai institūcijai vai autorizētajam sistēmas lietotājam piesaistītajām fiziskajām personām piekļuvi sistēmai var anulēt, ja: 20.1. persona neievēro sistēmas lietošanas noteikumus; 20.2. personai vairs nav tiesiska pamata piekļūt sistēmai (piemēram, ar personu ir izbeigtas darba attiecības vai mainījušies personas amata pienākumi). 21. Šo noteikumu 6.17. un 6.18. apakšpunktā minēto informāciju sistēmā iekļauj un tās glabāšanu un dzēšanu nodrošina šo noteikumu 11. punktā norādītajā kārtībā, tiklīdz ir izveidota atbilstoša sistēmas funkcionalitāte. Sistēmas pārzinis līdz 2023. gada 19. decembrim nodrošina minētās funkcionalitātes izveidi. 22. Sistēmas lietotājiem, kuri līgumu ar sistēmas turētāju par sistēmas lietošanu ir noslēguši pirms šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētais pieteikums nav jāiesniedz un līgums nav jāpārslēdz. 23. Divu gadu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas sistēmas turētājs pārjauno visu esošo sistēmas lietotāju piekļuves tiesības tā, lai tās nepārsniegtu šo noteikumu 1. pielikumā norādīto piekļuves tiesību apjomu. Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no: 1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 27. jūnija Direktīvas 2002/59/EK, ar ko izveido Kopienas kuģu satiksmes uzraudzības un informācijas sistēmu un atceļ Padomes Direktīvu 93/75/EEK; 2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 23. aprīļa Direktīvas 2009/17/EK, ar kuru groza Direktīvu 2002/59/EK, ar ko izveido Kopienas kuģu satiksmes uzraudzības un informācijas sistēmu; 3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 20. oktobra Direktīvas 2010/65/ES par ziņošanas formalitātēm kuģiem, kuri ienāk dalībvalstu ostās un/vai iziet no tām, un ar ko atceļ Direktīvu 2002/6/EK; 4) Komisijas 2014. gada 28. oktobra Direktīvas 2014/100/ES, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/59/EK, ar ko izveido Kopienas kuģu satiksmes uzraudzības un informācijas sistēmu; 5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. novembra Direktīvas (ES) 2017/2109, ar ko groza Padomes Direktīvu 98/41/EK par to personu reģistrāciju, kas atrodas uz pasažieru kuģiem, kuri kursē uz Kopienas dalībvalstu ostām vai no tām, un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2010/65/ES par ziņošanas formalitātēm kuģiem, kuri ienāk dalībvalstu ostās un/vai iziet no tām. Ministru prezidents A. K. Kariņš
Satiksmes ministrs T. Linkaits Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas lietotāju piekļuves tiesību apjoms
(Pielikums MK 10.08.2021. noteikumu Nr. 531 redakcijā) 1. Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (turpmāk – sistēma) pārzinim ir piekļuve visai sistēmā iekļautajai informācijai. 2. Vietējām kompetentajām institūcijām un autorizētajiem sistēmas lietotājiem piekļuves tiesības piešķir atbilstoši to darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām funkcijām un nepieciešamās informācijas apjomam, nepārsniedzot šādu piekļuves tiesību apjomu:
PIETEIKUMS
Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) lietošanas līguma noslēgšanai (Pielikums MK 10.08.2021. noteikumu Nr. 531 redakcijā)
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi
Statuss:
Spēkā esošs
Dokumenta valoda:
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|