Ministru kabineta rīkojums Nr. 349
Rīgā 2019. gada 17. jūlijā (prot. Nr. 32 51.
§)
Par konceptuālo ziņojumu "Par
jaunieviestā antidopinga uzraudzības mehānisma funkcionalitāti,
trūkumiem un priekšrocībām, kā arī nacionālā antidopinga
regulējuma noteikšanu ārējos normatīvajos aktos"
1. Atbalstīt konceptuālajā ziņojumā "Par jaunieviestā
antidopinga uzraudzības mehānisma funkcionalitāti, trūkumiem un
priekšrocībām, kā arī nacionālā antidopinga regulējuma noteikšanu
ārējos normatīvajos aktos" (turpmāk - konceptuālais
ziņojums) ietverto risinājumu.
2. Noteikt Veselības ministriju par atbildīgo un Izglītības un
zinātnes ministriju par līdzatbildīgo institūciju konceptuālā
ziņojuma īstenošanā.
3. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu
Veselības ministrijai konceptuālajā ziņojumā paredzēto pasākumu
īstenošanai 2020. gadam un turpmākajiem gadiem izskatīt Ministru
kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2020. gadam"
un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2020.,
2021. un 2022. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu
ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem
prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta
finansiālajām iespējām.
Ministru prezidents A. K.
Kariņš
Veselības ministre I. Viņķele
(Ministru kabineta
2019. gada 17. jūlija
rīkojums Nr. 349)
Konceptuālais ziņojums
"Par jaunieviestā antidopinga uzraudzības mehānisma
funkcionalitāti, trūkumiem un priekšrocībām, kā arī nacionālā
antidopinga regulējuma noteikšanu ārējos normatīvajos
aktos"
2019. gads
SATURS
Konceptuālā ziņojuma kopsavilkums
I. Esošās situācijas raksturojums
1.1. Veiktās izmaiņas antidopinga jomā Latvijā
1.2. Izmaiņu izvērtējums - atbilstība starptautiskajām
saistībām un situācijai Latvijā
1.3. Izveidotās sistēmas tālākā attīstība un nepieciešamie
uzlabojumi
1.3.1. Nepieciešamie uzlabojumi, kas noteikti Eiropas Padomes
Antidopinga konvencijas novērtējuma vizītes ziņojumā
1.3.2. Nepieciešamie uzlabojumi, kas noteikti Korektīvajā
darbību plānā
1.3.3. Citi nepieciešamie uzlabojumi
1.4. Jaunieviestā antidopinga uzraudzības mehānisma
funkcionalitāte un priekšrocības
1.5. Jaunieviestā antidopinga uzraudzības mehānisma
trūkumi
1.6. Nacionālā antidopinga regulējuma noteikšana ārējos
normatīvajos aktos
II. Piedāvātais risinājums
III. Ietekmes novērtējums uz problēmas risināšanu
IV. Risinājuma ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu
Kopsavilkums par konceptuālajā ziņojumā iekļautā risinājuma
realizācijai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta
finansējumu
Konceptuālā
ziņojuma kopsavilkums
Konceptuālais ziņojums sagatavots atbilstoši Ministru kabineta
2018.gada 16.janvāra sēdes protokollēmumam par likumprojektu
"Grozījumi Sporta likumā" (prot. Nr. 3, 21.§), kas
paredz sagatavot konceptuālo ziņojumu par jaunieviestā
antidopinga uzraudzības mehānisma funkcionalitāti, trūkumiem un
priekšrocībām, kā arī nacionālā antidopinga regulējuma noteikšanu
ārējos normatīvajos aktos. "Grozījumi Sporta likumā"
Saeimā tika pieņemti 2018.gada 24.maijā un stājās spēkā 2018.gada
1.jūlijā.
Ziņojumā atspoguļota pašreizējā situācija jeb veiktās izmaiņas
antidopinga jomā Latvijā pēc konceptuālajā ziņojumā (apstiprināts
ar Ministru kabineta 2017.gada 26.septembra rīkojumu Nr.539)
"Par situāciju antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām
izmaiņām" (turpmāk - Konceptuālais ziņojums) ietverto
uzlabojumu un risinājumu ieviešanas.
Izveidotās sistēmas tālākās attīstības nepieciešamie
uzlabojumi aktualizēti pamatojoties uz Eiropas Padomes
Antidopinga konvencijas novērtējuma vizītes Latvijā veikto
ziņojumu un Pasaules Antidopinga aģentūras Korektīvo darbību
plānā noradītajiem nepieciešamajiem uzlabojumiem. Minētajos
dokumentos atspoguļoti galvenie nepieciešamie uzlabojumi, kuri
Latvijas Antidopinga birojam (turpmāk - Birojs) kopā ar citām
iesaistītajām institūcijām būtu jānovērš, piemēram, izglītības
programmas pilnveides nepieciešamība, konsultatīvas komisijas
izveidošana Biroja funkciju un stratēģiskās darbības uzlabošanai.
Vienlaikus konceptuālajā ziņojumā minēti nepieciešamie sistēmas
ADAMS (Anti - Doping Administration and Management system)
uzlabojumi, ko aktualizējis Birojs tā sekmīgākai un efektīvākai
darbībai. Ziņojumā piedāvāts risinājums identificētajām problēmām
un aprēķināts nepieciešamais papildu finansējums no valsts
budžeta.
I. Esošās
situācijas raksturojums
1.1. Veiktās
izmaiņas antidopinga jomā Latvijā
Iepriekš Latvijas normatīvie akti, kas regulēja nacionālo
antidopinga sistēmu Latvijā un tajā ietverto institūciju vietu
valsts pārvaldes sistēmā un darbību, neatbilda Pasaules
Antidopinga kodeksa prasībām (turpmāk - Kodekss). Starptautiskās
konvencijās minēto prasību izpilde un dopinga kontroļu
organizēšana tika deleģēta Veselības ministrijas padotības
iestādei Valsts sporta medicīnas centram (turpmāk - VSMC). VSMC
Antidopinga nodaļai dopinga kontroļu veikšana bija jāsaskaņo ar
Antidopinga komiteju, tai skaitā, atbilstoši valsts pārvaldes
sistēmai, Antidopinga nodaļa atradās tiešā Valsts sporta
medicīnas centra pakļautībā un savukārt VSMC atradās Veselības
ministrijas pakļautībā. Šāda padotības forma nenodrošināja VSMC
Antidopinga nodaļas autonomiju.
Konceptuālajā ziņojumā tika norādīti riski, ja situācija
netiks mainīta (aizliegums piedalīties Olimpiskajās spēlēs,
daļēji vai pilnīgi apturēts starptautiskais finansējums
dalībvalstu nacionālajām olimpiskajām organizācijām, aizliegums
rīkot lielus sporta pasākumus un daudzi citi riski). Veselības
ministrijas izstrādātajā konceptuālajā ziņojumā situācijas
risināšanai un antidopinga sistēmas institucionālā modeļa
atbilstības nodrošināšanai tika piedāvāts izveidot Biroju kā
tiešās pārvaldes iestādi VSMC reorganizācijas rezultātā. Veiktie
grozījumi Sporta likumā atrisināja jautājumu par antidopinga
struktūras neatkarību, izveidojot Biroju kā atsevišķu tiešās
pārvaldes iestādi veselības ministra pārraudzībā. Izveidojot
Biroju, tika nodrošināta Latvijas antidopinga organizācijas
autonomija, kas ir būtisks priekšnoteikums saskaņā ar Kodeksa
22.panta 6.punktu, kas nosaka, ka katra valdība ievēro valsts
antidopinga organizācijas autonomiju savā valstī un neiejaucas
tās lēmumos un darbības organizēšanā.
Vienlaikus jaunizveidotajam Birojam tika izveidota atsevišķa
budžeta apakšprogramma. Šāda papildu finansējuma piešķiršana ļāva
izpildīt Kodeksa prasību, kas nosaka, ka antidopinga institūcijai
jānodrošina pietiekami finanšu resursi, lai visās jomās īstenotu
Kodeksam un starptautiskajiem standartiem atbilstošas antidopinga
programmas.
Izveidotais antidopinga jomas attīstības modelis noteica veikt
izmaiņas normatīvajā regulējumā, lai nodrošinātu Latvijas
antidopinga organizācijas juridisko statusu un darbinieku
atlīdzības apmēru atbilstoši darba specifikai. Lai ieviestu
konceptuālajā ziņojumā paredzētās izmaiņas attiecībā uz
antidopinga jomu Latvijā, tika veikti grozījumi vairākos
normatīvajos aktos. Atbilstoši 2018.gada 26.jūnija Ministru
kabineta noteikumiem Nr.377 "Latvijas Antidopinga biroja
nolikums" tika noteiktas Biroja funkcijas, uzdevumi,
tiesības un tā darbības organizācija.
Konstatēto Kodeksa nepilnību novēršanai, attiecībā uz
neatkarīgu Disciplināro antidopinga komisiju un Terapeitiskās
lietošanas izņēmumu komisiju, 2018.gada 24.jūlija tika
apstiprināti Ministru kabineta noteikumi Nr.440
"Disciplinārās antidopinga komisijas un Terapeitiskās
lietošanas izņēmumu komisijas izveidošanas kārtība".
Disciplinārā antidopinga komisija izskata iespējamos antidopinga
noteikumu pārkāpumus un pieņem par tiem lēmumus, savukārt
Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas darbība nodrošina
atļauju izsniegšanu sportistiem, kuriem nepieciešams lietot
medikamentus vai metodes no aizliegto vielu un metožu saraksta,
medicīnisku apstākļu dēļ.
Attiecīgi 2018.gada 12.decembrī tika apstiprināts Ministru
kabineta rīkojums Nr.666 "Par Pārsūdzības komisiju".
Pārsūdzības komisija atbilstoši starptautiskiem antidopinga
noteikumiem izskata sportistu sūdzības par Biroja lēmumiem, par
Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas lēmumiem, tāpat
izskata Biroja, sportistu vai sporta darbinieku sūdzības par
Disciplinārās antidopinga komisijas lēmumiem.
1.2. Izmaiņu
izvērtējums - atbilstība starptautiskajām saistībām un situācijai
Latvijā
Ņemot vērā finansējuma palielinājumu antidopinga jomai
Latvijā, izveidotas atsevišķas dopinga kontroļu paraugu
savākšanas personāla amata vietas, kā arī palielināts
finansējuma apjoms Pasaules antidopinga akreditētās
laboratorijas pakalpojumiem. Atbilstoši tam, Birojs spēj
nodrošināt atbilstību Kodeksa prasībām (tehniskajam dokumentam
par specifiskajām analīzēm sportā), veicot ne mazāk kā 1000
dopinga kontroles (analīzes) gadā.
Atbilstoši Pasaules Antidopinga aģentūras Pārbaužu un
izmeklējumu starptautiskā standartā noteiktajam (turpmāk -
Standarts), Birojs ir izveidojis paraugu uzglabāšanas sistēmu
atkārtotu analīžu veikšanai, kas ļauj atklāt antidopinga
noteikumu pārkāpumus nākotnē, izmantojot precīzāku paraugu
analizēšanas metodiku. Saskaņā ar Standartā noteikto, Birojs ir
izstrādājis iekšēju dokumentu, kas apraksta kā rīkoties ar
informāciju, kuru sniegusi trešā persona par iespējamu
antidopinga noteikumu pārkāpumu. Atbilstoši Standartam, Birojs ir
izstrādājis dopinga kontrolieru mācību plānu, kurā ietilpst
sākotnējās mācības, tālākizglītība, dopinga kontrolieru
uzraudzība un darba vērtēšana dopinga kontroles procesā sacensību
laikā. Vienlaikus Birojs ir uzsācis sportista pases vadības
vienību (Athlete Passport Management Units, APMU)
hematoloģiskās un steroīdu pases analīzes.
Pasaules Antidopinga aģentūras nacionālās antidopinga sistēmas
Kodeksa atbilstības kontroles ietvaros tiek sagatavots korektīvo
darbību plāns (turpmāk - Korektīvo darbību plāns) par dalībvalstu
veiktajiem pasākumiem antidopinga jomā. Saskaņā ar Korektīvo
darbību plānu veiktas arī šādas izmaiņas:
1) Birojs ir izstrādājis sporta veida riska novērtējumu
Latvijā, kas balstās uz saņemto informāciju par to, kuras
aizliegtās vielas un/vai metodes var tikt ļaunprātīgi izmantotas
attiecīgajos sporta veidos un sporta disciplīnās.
2) Birojs ir izstrādājis starptautiskajām prasībām atbilstošu
dopinga kontroļu plānu, kas nodrošina mērķtiecīgas dopinga
kontroles un arī pārbaužu sistemātiskumu.
3) Birojs ir izstrādājis Antidopinga izglītības plānu, kas
sniedz pārskatu par to, kādi pasākumi veicami, lai izglītotu
sportistus, sporta darbiniekus, iesaistītās sporta organizācijas
un jebkuru sabiedrības locekli antidopinga jautājumos.
1.3. Izveidotās
sistēmas tālākā attīstība un nepieciešamie uzlabojumi
1.3.1.
Nepieciešamie uzlabojumi, kas noteikti Eiropas Padomes
Antidopinga konvencijas novērtējuma vizītes ziņojumā
2018.gada decembrī Latvijā notika Eiropas Padomes Antidopinga
konvencijas novērtējuma vizīte, tajā tika pieaicināti eksperti,
tostarp no Pasaules Antidopinga aģentūras. Eksperti iepazinās ar
jaunizveidoto antidopinga sistēmu Latvijā. Pēc sanāksmes eksperti
sniedza rekomendācijas Latvijas atbildīgajām institūcijām par
uzlabojumiem, kas nepieciešami efektīvākai antidopinga jomas
regulēšanai un tās atbilstībai Kodeksa prasībām.
Ziņojumā norādītas un akcentētas šādas rekomendācijas un
nepieciešamie uzlabojumi:
1) Neatkarīgas konsultatīvās komisijas izveides
nepieciešamība. Eksperti iesaka izvērtēt iespēju izveidot
konsultatīvo komisiju, kas konsultētu Biroju stratēģiskos
jautājumos.
2) Informācijas apmaiņas uzlabošanai, nepieciešams pilnveidot
sadarbību starp Latvijas Sporta federāciju padomi, Latvijas
Olimpisko komiteju un Biroju attiecībā par sacensību grafikiem,
sportistu un sporta personu datu un citas noderīgas ar
antidopingu saistītas informācijas apmaiņu.
3) Nepieciešams pilnveidot izglītības programmu un izglītojošo
aktivitāšu īstenošanas plānu, t.sk. ieviešot kvalitātes kontroles
kritērijus, nodrošinot uz vērtībām balstītus mērķtiecīgas
izglītošanas pasākumus (informatīvās kampaņas sportā
iesaistītajām personām, sabiedrībai un ar dopinga kontroli
saistīto sektoru personālam).
1.3.2.
Nepieciešamie uzlabojumi, kas noteikti Korektīvajā darbību
plānā
Lai nodrošinātu pilnīgu korektīvo darbību plāna izpildi, kas
apstiprina Biroja īstenoto funkciju atbilstību starptautiskajām
saistībām, Pasaules Antidopinga aģentūra norāda, ka nepieciešams
veikt uzlabojumus izstrādātajai antidopinga izglītības programmai
(nepieciešams paredzēt atbilstošu finansējumu saskaņā ar
aktualizēto izglītības aktivitāšu īstenošanas plānu).
1.3.3. Citi
nepieciešamie uzlabojumi
Ar Pasaules Antidopinga aģentūras izstrādāto ADAMS
(Anti-Doping Administration and Management System) jaunāko
atjaunojumu plānoto ieviešanu 2019.gada 3.ceturksnī, tiks
uzlabota un automatizēta virkne funkciju - sportistu atrašanās
vietas informācija, pārbaužu plānošanas, bioloģisko pasu,
terapeitiskās lietošanas atļauju un laboratorijas rezultātu
moduļi, kā arī elektronisko dopinga kontroļu anketu sistēma
(Paperless). Ieviešot elektronisko dopinga kontroļu
sistēmu tiks automatizēta datu ievade ADAMS, paraugu savākšanas
paziņošana, elektroniskā parakstīšana un integrēta sportistu
atrašanās vietas informācija. Šāda sistēma novērsīs kļūdu
pieļaušanas risku aizpildot dopinga kontroles veidlapas, gan
sacensību, gan ārpus sacensību dopinga kontrolēs, kas var
ietekmēt dopinga kontroļu rezultātu attiecināmību uz konkrēto
dopinga kontroles procesu. Šādas sistēmas nodrošināšanai
nepieciešama atbilstošu mobilo iekārtu, operētājsistēmu iegāde un
pastāvīga tīkla pieslēguma nodrošināšana dopinga kontroļu
plānošanas un savākšanas laikā.
1.4.
Jaunieviestā antidopinga uzraudzības mehānisma funkcionalitāte un
priekšrocības
Izveidojot Biroju tika novērstas galvenās Latvijas antidopinga
sistēmas nepilnības - nepietiekama antidopinga institucionālā
modeļa autonomija un finansiālā neatkarība, kā arī mazināts
birokrātiskais slogs. Nacionālās antidopinga sistēmas regulējošo
normatīvo aktu grozījumi (Sporta likums) nodrošina Biroja
autonomiju, atbilstošu juridisko statusu valsts pārvaldes sistēmā
un tiesības nepastarpināti īstenot antidopinga jomas uzdevumus
atbilstoši Kodeksā noteiktajiem nacionālās antidopinga
organizācijas mērķiem. Papildu finansējums un atsevišķa budžeta
programma ļauj nodrošināt efektīvāku un kvalitatīvu Biroja darbu,
veicot labas pārvaldības principus. Ņemot vērā palielināto
finansējumu, Birojs spēj veikt starptautiskajās prasībās noteikto
dopinga analīžu skaitu.
Izveidojot antidopinga komisijas tika ieviesti vairāki
instrumenti, kas papildina antidopinga jomas regulējumu un kas ir
saskaņā ar Konvenciju. Ministru kabineta noteikumos ir noteikta
kārtība Disciplinārās antidopinga komisijas, Terapeitiskās
lietošanas izņēmumu komisijas1 un Pārsūdzības
komisijas izveidei2.
Atbilstoši Eiropas Padomes Antidopinga konvencijas novērtējuma
vizītes ziņojumam, jau šobrīd Latvijā antidopinga jomā tiek
izpildītas prasības, kas noteiktas Kodeksā. Ir izveidojusies
sadarbība starp Biroju un vietējām sporta organizācijām (Latvijas
Sporta Federācijas padome, Latvijas Olimpiskā komiteja), kas
nodrošina informācijas apmaiņu dopinga jautājumos, tomēr
starptautiskie Eiropas padomes eksperti atzīmē, ka šai sadarbībai
ir jābūt ciešākai un jānodrošina efektīvāka un tiesiska
informācijas apmaiņa. Tāpat eksperti atzīmē, ka šobrīd Latvijai
nav savas Pasaules Antidopinga aģentūras akreditētas
laboratorijas, bet tas netraucē dopinga kontroļu veikšanai, jo ir
izveidota sadarbība ar Drēzdenes laboratoriju, kas atbilst
Konvencijai un darbojas efektīvi. Vienlaikus ekspertu ziņojumā
norādīts, ka šobrīd jau tiek nodrošināti pasākumi antidopinga
izglītošanas jomā, tomēr nepieciešami uzlabojumi gan izveidotajām
antidopinga programmām, gan sabiedrības informēšanai, paredzot
tam arī atbilstošu finansējumu.
1.5.
Jaunieviestā antidopinga uzraudzības mehānisma trūkumi
Izvērtējot esošo situāciju un ekspertu ziņojumu, konstatēti
šādi trūkumi un nepieciešami uzlabojumi:
• Nepilnīga normatīvā regulējuma bāze antidopinga jomā ir
būtisks trūkums efektīvai un pārdomātai Biroja darbībai, tāpēc ir
nepieciešams pēc iespējas ātrāk izstrādāt Kodeksam atbilstošus
Nacionālos antidopinga noteikumus.
• Ir jāpilnveido antidopinga izglītības programmu darbība, lai
izpildītu starptautiskajās prasībās noteikto un sasniegtu pēc
iespējas plašāku informētību sabiedrībā un īpaši sportistu,
treneru un citu sporta darbinieku vidū.
• Šobrīd nav izveidota konsultatīvā komisija, kas varētu
sniegt atbalstu Birojam stratēģiskajos jautājumos. Šādas
komisijas izveide varētu veicināt Biroja darbības
efektivitāti.
1.6. Nacionālā
antidopinga regulējuma noteikšana ārējos normatīvajos aktos
2018.gada 24.maija Saeimā pieņemtajā likumā "Grozījumi
Sporta likumā" noteikts izstrādāt vairākus normatīvos aktus
antidopinga jomas pilnveidošanai Latvijā. Atbilstoši Ministru
kabinetam noteikts ne vēlāk kā līdz 2019.gada 30.jūnijam
izdot:
a. Nacionālos antidopinga noteikumus;
b. Noteikumus par kārtību un termiņiem, kādos Latvijas
Antidopinga birojs vēršas Disciplinārajā antidopinga komisijā, un
kārtību un termiņu, kādos Disciplinārā antidopinga komisija
izskata iespējamos antidopinga noteikumu pārkāpumus un pieņem par
tiem lēmumus;
c. Noteikumus par kārtību un termiņiem, kādos sportists
iesniedz terapeitiskās lietošanas izņēmumu pieteikumu anketu, kā
arī kārtību un termiņiem, kādos Terapeitiskās lietošanas izņēmumu
komisija pieņem lēmumu par terapeitiskās lietošanas
izņēmumiem.
Ievērojot minēto, šobrīd norit darbs pie Nacionālo antidopinga
noteikumu izstrādes. Atbilstoši Sporta likuma 11.3
panta sestajai daļai un 11.4 panta sestajai daļai ir
jānosaka arī kārtība un termiņi attiecībā uz vēršanos par
iespējamiem pārkāpumiem Disciplinārajā antidopinga komisijā (b.
apakšpunkts) un kārtība un termiņi par sportista vēršanos
Terapeitisko lietošanas izņēmumu komisijā (c. apakšpunkts). Ņemot
vērā plānoto noteikumu specifiku antidopinga jomā, tiks
izstrādāti Nacionālie antidopinga noteikumi, kuros tiks iekļauts
arī noteikumi par kārtību un termiņiem attiecībā uz Disciplināro
antidopinga komisiju un Terapeitisko lietošanas izņēmumu
komisiju.
Attiecībā par periodu, kamēr nav izstrādāti Nacionālie
antidopinga noteikumi, Sporta likuma Pārejas noteikumu 12.punktā
ietvertā frāze "piemēro Pasaules Antidopinga kodeksā
noteiktos principus" jāskata kontekstā ar Pasaules
Antidopinga kodeksā definēto Pasaules Antidopinga programmu jeb
tās elementiem, kas nodrošina optimālu saskaņotību un labāko
praksi starp starptautiskajām un nacionālajām antidopinga
sistēmām. Attiecīgi starptautiskas organizācijas respektē
nacionālo organizāciju pieņemtos lēmumus un otrādāk, vai arī
piemēro detalizētu, Pasaules antidopinga programmā noteiktu
lēmumu atzīšanas kārtību, sākot no dopinga kontroļu saskaņošanas
līdz lēmumiem terapeitiskā izņēmumu piešķiršanas vai
disciplinārajos, pārsūdzības procesos. Pasaules antidopinga
programmas elementi ir Pasaules Antidopinga kodekss,
Starptautiskie standarti, kā arī labākās prakses paraugi un
vadlīnijas.
Lai nodrošinātu personu tiesības uz taisnīgu antidopinga
noteikumu pārkāpumu lietu izskatīšanu, kā arī lēmumu pārsūdzību,
Birojs un attiecīgi Disciplinārā antidopinga komisija vai
Pārsūdzības komisija, papildus Pasaules Antidopinga Kodeksa 8. un
13.pantam, piemēro arī Rezultātu pārvaldības, lietu izskatīšanas
un lēmumu pieņemšanas vadlīnijas3. Ņemot vērā, ka
vadlīnijas ir Antidopinga programmas elements, tajās norādītās
procedūras ir daļa no Pasaules Antidopinga kodeksā noteiktajiem
principiem. Birojam konstatējot nelabvēlīgus analīžu rezultātus
vai citu Pasaules Antidopinga kodeksā noteiktu pārkāpumu,
iesaistītās puses, atbilstoši vadlīnijām, tiek detalizēti
informētas par tālākajiem procesiem un termiņiem - paskaidrojumu
sniegšanas termiņu, noteikumu pārkāpumu lietas izskatīšanas vietu
un laiku (pēc paskaidrojumu saņemšanas), kā arī termiņiem, kuros
tiek paziņots par lēmumu un termiņiem, kurā rakstāms iesniegums
par pārsūdzības pieteikumu (iesaistītās puses tiek detalizēti
informētas par to tiesībaizsardzības iespējām). Līdz Nacionālo
Antidopinga noteikumu spēkā stāšanās brīdim Birojs noteikumu
pārkāpumu lietvedību organizē tā, lai taisnīga lietas izskatīšana
un lēmumu pieņemšana notiktu savlaicīgi (in a timley
manner), kas vadlīnijās tiek rekomendētas periodā, kas
nepārsniedz sešus mēnešus. Papildus vadlīnijām, pārkāpumu
lietvedībā vērā tiek ņemtas arī Eiropas Padomes Monitoringa
grupas 2017.gada 20.februāra rekomendācijas4. Gan
vadlīnijas, gan Eiropas Padomes rekomendācijas ietver galvenos
principus, kas jāievēro šādām komisijām, tai skaitā lietas
izskatīšanas procesa pamatus.
Pārsūdzības komisijas, Disciplinārās antidopinga komisijas un
Terapeitiskās lietošanas komisijas izveide ir noteikta Sporta
likuma 11.3, 11.4, 11.5 pantos.
Savukārt to darbību reglamentē iekšējie normatīvie akti
(nolikumi), ko apstiprina iestādes vadītājs vai komisijas
priekšsēdētājs, un kas nav saistoši trešajām pusēm. Lai
nodrošinātu augstāk minēto komisiju tiesiskāku darbību,
nepieciešams Ministru kabineta noteikumos noteikt komisiju lēmumu
pieņemšanas kārtību. Attiecīgi nosakot šīs normas Ministru
kabineta noteikumos (Nacionālie antidopinga noteikumi), tiktu
uzlabota lēmumu pieņemšanas kārtība un noteikumi būtu saistoši
visām iesaistītajām pusēm.
II. Piedāvātais
risinājums
1) Oficiālas sadarbības nodrošināšanai starp Biroju un
Latvijas Sporta federāciju padomi, kā arī starp Biroju un
Latvijas Olimpisko komiteju, nepieciešams slēgt sadarbības
līgumus starp iesaistītajām pusēm, lai organizētu ar dopinga
jautājumiem saistītās informācijas apmaiņu.
2) Neatkarīgas konsultatīvās komisijas izveide risinātu
jautājumu par nacionālo antidopinga stratēģisko attīstību,
sniegtu priekšlikumus par antidopinga jautājumiem un
nepieciešamajiem uzlabojumiem. Paredzēts, ka šādu komisiju
nepieciešams izveidot un apstiprināt Birojam, piesaistot tajā
kompetentās iestādes antidopinga jautājumu regulēšanai.
3) Antidopinga izglītības programmu nepilnību novēršana ir
būtisks uzdevums, lai nodrošinātu sabiedrības un iesaistīto
mērķauditoriju (sportistu, sporta darbinieku, sporta speciālistu
u.c. iesaistīto pušu) informētību un zināšanas antidopinga jomā.
Nepieciešams pilnveidot un novērst atklātās nepilnības saistībā
ar izglītības plānu, kuras minētas gan ekspertu ziņojumā, gan arī
Pasaules Antidopinga aģentūras korektīvo rīcību plānā.
• Izglītības plānam ir jāparedz skaidra kontroles un
vērtēšanas kārtība. Ievērojot šos nosacījumus, tiks nodrošināta
izglītības plāna sistemātiska virzība nākotnē, kā arī tas
nodrošinātu nemainīgu izglītojošo aktivitāšu kvalitāti un
regularitāti.
• Šobrīd izveidotais Biroja izglītības plāns ir jāpilnveido,
lai tajā būtu iekļautas visas mērķauditorijas ar tām noteiktām
prioritātēm nākamajiem trim gadiem. Vienlaikus jāiekļauj
izglītības plānā iestādes, kurām būtu papildu jāiesaistās
izglītojošo programmu īstenošanas atbalstā un jāparedz
nepieciešamie resursi programmas izpildei.
• Sabiedrības informēšanai un pozitīvas attieksmes veidošanai
par tīru, un "patiesu" sportu un godīgu rīcību,
nepieciešams veidot sociālas kampaņas, lai efektīvi informētu un
izglītotu sabiedrību, kā arī mainītu attieksmi par dopinga vielu
nekaitīgumu. Lai īstenotu šādas kampaņas, nepieciešams papildu
finansējums.
4) Pasaules Antidopinga Aģentūras izstrādātajai ADAMS
atjaunojuma ieviešanai nepieciešams papildu finansējums, lai
realizētu plānotās sistēmas tehnisko nodrošinājumu. Darbības
nodrošināšanai nepieciešama atbilstošu mobilo iekārtu,
operētājsistēmu iegāde un patstāvīga tīkla pieslēguma
nodrošināšana dopinga kontroļu plānošanas un savākšanas
laikā.
III. Ietekmes
novērtējums uz problēmas risināšanu
Īstenojot plānotās izmaiņas saistībā ar antidopinga jomu
Latvijā, kas noteiktas gan Eiropas Padomes Antidopinga
konvencijas novērtējuma vizītes ziņojumā, gan Korektīvo darbību
plānā, kā arī ņemot vērā Biroja aktualizētos nepieciešamos
uzlabojumus, tiek plānota šāda minēto risinājumu ietekme:
• Izveidojot konsultatīvo komisiju, tiek izveidota platforma,
uzticot tai funkcijas, kas saistās ar valsts finansējuma
atbildīgu izlietojumu, galveno Biroja standartu ievērošanu,
galveno stratēģisko prioritāšu noteikšanu.
• Sadarbības nodrošināšana starp galveno antidopinga
ierobežošanas institūciju un Latvijas Sporta federācijas padomi
un Latvijas Olimpisko komiteju veicinās efektīvāku informācijas
apmaiņu par testēšanu un izglītības aktivitāšu attīstību.
• Izglītības programmu pilnveidošanas rezultātā tiks
organizēti mērķtiecīgi izglītojošie pasākumi katrai no
mērķauditorijām, tādējādi uzlabojot kopējo sabiedrības
informētību par dopinga jautājumiem un tā lietošanas sekām. Gan
sabiedrībā, gan sporta vidē tiks veicināta "tīra un godīga
sporta" kā vērtības attīstība un popularizēšana, kas sekmēs
dopinga lietošanas mazināšanos.
• ADAMS sistēmas automatizēšana ievērojami samazinās
nepieciešamā darba un laika patēriņu salīdzinājumā ar esošo
papīra anketu sistēmu, tāpat šādas sistēmas izveide novērš kļūdu
pieļaušanas risku aizpildot dopinga kontroles veidlapas, gan
sacensību, gan ārpus sacensību dopinga kontrolēs, kas var
ietekmēt dopinga kontroļu rezultātu attiecināmību uz konkrēto
dopinga kontroles procesu.
IV. Risinājuma
ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu
Lai sekmīgi īstenotu un realizētu Latvijas antidopinga biroja
darbības principus, nepieciešams papildu finansējums šādiem
pasākumiem, sākot no 2020.gada un turpmāk ik gadu.
Pasākums |
2019 |
2020 |
2021 |
Turpmāk ik gadu |
Kampaņas izstrāde, īstenošana un reklāma "Patiess
Sports" |
0 |
50 698 |
50 698 |
50 698 |
Reklāma |
1 000 |
0 |
0 |
0 |
Reprezentācija materiāli "Patiess Sports" |
0 |
2 885 |
2 885 |
2 885 |
Lektoru izmaksas |
1 998 |
3 807 |
3 807 |
3 807 |
Informatīvie izdales materiāli |
1 000 |
2 420 |
2 420 |
2 420 |
Diena
par tīru sportu |
1 525 |
3 083 |
3 083 |
3 083 |
Elektronisko dopinga kontroļu anketu sistēmas ieviešana un
uzturēšana |
0 |
2 633 |
500 |
500 |
Mājaslapas izveidošana uz vienotās platformas un
uzturēšana |
1 200 |
0 |
0 |
0 |
Suvenīri stenda pasākumos "Outreach" |
1 000 |
0 |
0 |
0 |
KOPĀ |
7 723* |
65 526 |
63 393 |
63 393 |
* Finansējums pasākumu ieviešanai 2019.gadā tiks novirzīts
no budžeta apakšprogrammas 39.07.00 "Antidopinga politikas
veidošana" esošā finansējuma atbilstoši likumam "Par
valsts budžetu 2019. gadam"
Kopsavilkums par
konceptuālajā ziņojumā iekļautā risinājuma realizācijai
nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu
Risinājums |
Risinājums
(risinājuma varianti) |
Budžeta programmas
(apakšprogrammas)
kods un nosaukums |
Vidēja termiņa
budžeta ietvara likumā plānotais finansējums |
Nepieciešamais
papildu finansējums |
Pasākuma īstenošanas
gads
(ja risinājuma (risinājuma varianta) īstenošana ir
terminēta) |
2019 |
2020 |
2021 |
2019 |
2020 |
2021 |
turpmākajā laikposmā līdz
risinājuma (risinājuma varianta) pabeigšanai
(ja īstenošana ir terminēta) |
turpmāk ik gadu
(ja risinājuma (risinājuma varianta) izpilde nav
terminēta) |
|
Finansējums konceptuālā ziņojuma īstenošanai kopā |
|
39.07.00 apakšprogrammai Antidopinga politikas
īstenošana |
7 723 |
0 |
0 |
0 |
65 526 |
63 393 |
0 |
63 393 |
0 |
tajā skaitā |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Veselības ministrija |
|
|
7 723 |
0 |
0 |
0 |
65 526 |
63 393 |
0 |
63 393 |
0 |
1. risinājums |
|
|
7 723 |
0 |
0 |
0 |
65 526 |
63 393 |
0 |
63 393 |
0 |
|
1. variants |
|
7 723 |
0 |
0 |
0 |
65 526 |
63 393 |
0 |
63 393 |
0 |
|
29. Veselības ministrija |
|
7 723 |
0 |
0 |
0 |
65 526 |
63 393 |
0 |
63 393 |
0 |
1
https://likumi.lv/ta/id/300575-disciplinaras-antidopinga-komisijas-un-terapeitiskas-lietosanas-iznemumu-komisijas-izveidosanas-kartiba
2
https://likumi.lv/ta/id/303664-par-parsudzibas-komisiju
3 GUIDELINES - RESULTS MANAGEMENT, HEARINGS AND
DECISIONS;
https://www.wada-ama.org/en/resources/world-anti-doping-program/guidelines-results-management-hearings-and-decisions
4 Recommendation on ensuring the independence of
hearing panels (bodies) and promoting fair trial in anti-doping
cases;
https://rm.coe.int/recommendation-on-ensuring-the-independence-of-hearing-panels-bodies-a/1680735159
Veselības ministre I. Viņķele