Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta rīkojums Nr. 290 Rīgā 2018. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 25 26. §) Par konceptuālo ziņojumu "Par Padziļinātās sadarbības programmas darbību un tās attīstības modeli"1. Atbalstīt konceptuālā ziņojuma "Par Padziļinātās sadarbības programmas darbību un tās attīstības modeli" (turpmāk - konceptuālais ziņojums) 3. sadaļā iekļauto risinājumu. 2. Atbalstīt konceptuālā ziņojuma 3. sadaļā iekļautajā risinājumā minētos pasākumus. Par pasākumu ieviešanu ir atbildīgas šādas iestādes: 2.1. par 3.1. pasākumu - Finanšu ministrija, pasākuma izpildes termiņš - 2018. gada 1. septembris; 2.2. par 3.2.1. pasākumu - Aizsardzības ministrija, Ārlietu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Ekonomikas ministrija, Labklājības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Zemkopības ministrija, pasākuma izpildes termiņš - 2018. gada 1. septembris. Ministrijas informāciju par iespējām Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem piemērot priekšrocības, kuru ieviešanai nav nepieciešami normatīvo aktu grozījumi, iesniedz Finanšu ministrijai; 2.3. par 3.2.2. pasākumu - Aizsardzības ministrija, Ārlietu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Labklājības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Zemkopības ministrija, pasākuma izpildes termiņš - 2018. gada 1. oktobris. 3. Konceptuālā ziņojuma 3. sadaļā ietverto risinājumu un pasākumu īstenošanu atbildīgajām iestādēm nodrošināt no tām piešķirtajiem budžeta līdzekļiem. Ministru prezidents Māris Kučinskis Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola
(Ministru kabineta Konceptuāls ziņojums
|
Līmenis |
Mērķa grupa |
Mērķi un kritēriji |
Priekšrocības |
1.līmenis - Bronza | Ap 2000 nodokļu maksātāju |
Godprātīga nodokļu samaksa
Uzņēmums sevi pierādījis, ka godīga nodokļu nomaksa, atbildīga uzņēmējdarbība un priekšzīmīga sadarbības ar valsts iestādēm ir būtiska uzņēmējdarbības prioritāte. Atrašanās termiņš programmas līmenī, lai sasniegtu nākamo Sudraba līmeni ir viens gads. Detalizētus kritērijus skatīt pielikuma 1.punktā. |
Vispārēja nominācija
Uzņēmums saņem atpazīstamības zīmi, kas apliecina, ka uzņēmējs ir ieguvis programmas dalībnieka statusu (turpmāk - atpazīstamības zīme) un uzņēmuma vērtības ir balstītas uz godprātīgu nodokļu nomaksu, tādejādi paaugstinot uzņēmuma reputāciju. Valsts ieņēmumu dienesta sniegtos pakalpojumus skatīt pielikuma 1.punktā. |
2.līmenis - Sudraba | Ap 200 nodokļu maksātāju |
Laba darbība
Uzņēmums mērķtiecīgi darbojas, lai īstenotu efektīvus iekšējos procesus, ar kuriem identificētu, vadītu un novērstu darījumu, darbības, atbilstības un grāmatvedības uzskaites riskus. Atrašanās termiņš programmas līmenī, lai sasniegtu nākamo Zelta līmeni ir divi gadi. Detalizētus kritērijus skatīt pielikuma 2.punktā. |
Īpaši pakalpojumi
Uzņēmums saņem atpazīstamības zīmi, kā arī vairākas pakalpojumu un finansiālās prioritātes. Valsts ieņēmumu dienesta sniegtos pakalpojumus skatīt pielikuma 2.punktā. |
3.līmenis - Zelta | Paredzēts iekļaut jau esošos Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekus (75), saglabājot līdz šim piedāvāto pakalpojumu apjomu. |
Teicama darbība
Uzņēmums demonstrē atklātību un caurskatāmību visos būtiskākajos ilgtspējas aspektos. Uzņēmums tiecas paplašināt un pielāgot savus risku vadības procesus, iekļaujot tajos būtiskākos korporatīvās atbildības aspektus. Šo uzņēmumu korporatīvās atbildības stratēģija ietver skaidrus un izmērāmus mērķus un sasniedzamos rezultātus. Detalizētus kritērijus skatīt pielikuma 3.punktā. |
Samazinātas prasības
Uzņēmums saņem atpazīstamības zīmi, kā arī vairākas pakalpojumu un finansiālās prioritātes. Valsts ieņēmumu dienesta sniegtos pakalpojumus skatīt pielikuma 3.punktā. |
3.1.2. pasākums. Administrēšana
Ņemot vērā sociālo un sadarbības partneru ieteikumus, uzņēmuma atlase un iekļaušana attiecīgajā Padziļinātā sadarbības programmas līmenī tiktu nodrošināta automātiski, balstoties uz Valsts ieņēmumu dienesta riska vadības sistēmas datiem. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina, ka Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieku saraksts tiks pārskatīts un jaunie dalībnieki Padziļinātās sadarbības programmas attiecīgā līmeņa dalībnieku sarakstā tiks iekļauti vienu reizi gadā, normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Dalībnieku sarakstu plānots publicēt Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļa vietnē. Valsts ieņēmumu dienests vienlaikus nodrošina, ka dalībnieku saraksts tiek aktualizēts un programmas dalībnieku atbilstība turpmākai dalībai tiek vērtēta ne retāk kā reizi ceturksnī, balstoties uz Valsts ieņēmumu dienesta riska vadības sistēmas datiem.
Ņemot vērā aptaujas rezultātus, kā arī sociālo un sadarbības partneru ieteikumus par to, ka kritēriju neizpilde nevar būt par iemeslu automātiskai izslēgšanai no Padziļinātās sadarbības programmas, tiek paredzēts, ka turpmāk uzņēmēji tiks brīdināti par kritēriju neizpildi. Nosakot, ka kritēriji tiks klasificēti pēc nozīmīguma un attiecīgi vienā gadījumā izslēgšana notiks nekavējoties bez brīdinājuma (piemēram: maksātnespējas process), bet citā gadījumā tiks brīdināts un dots termiņš novērst neatbilstību dalību programmā apturot līdz trūkumu novēršanai. Brīdinājums tiks nosūtīts EDS.
Dalībniekiem, kuri tiek iekļauti Padziļinātas sadarbības programmā, mainot līmeni vai izslēdzot no Padziļinātas sadarbības programmas, Valsts ieņēmumu dienests EDS nosūta informatīva rakstura paziņojumu. Paziņojumā tiek norādīti iemesli iekļaušanai Padziļinātas sadarbības programmā, līmeņa maiņai vai izslēgšanai no Padziļinātas sadarbības programmas.
Segmentēšanu, saskaņā ar šo programmu, Valsts ieņēmumu dienests veiks katru gadu no septembra līdz novembrim. Jauni dalībnieki programmā tiks iekļauti katru gadu no 1.janvāra.
Ieviešot jaunā tipa atbalsta programmu, pirmajā izvērtēšanas gadā, kas plānota 2018.gada beigās, programmas dalībniekus iekļautu attiecīgajā līmenī atbilstoši līmeņa izvērtēšanas kritērijiem, neievērojot sākotnējo principu, ka nodokļu maksātājam jāiziet visi līmeņi.
Zelta līmenī sākotnēji tiks iekļauti pašreiz esošie Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieki. Uzņēmumi, kas atbildīs šiem kritērijiem, bet kuriem nav ieviesta nodokļu riska vadības sistēma, tiks iekļauti Sudraba līmenī un informēti, nosūtot informāciju par nodokļu riska vadības ieviešanas nepieciešamību un iespēju kvalificēties Zelta līmenim. Turklāt, nosakot nodokļu riska vadības sistēmas ieviešanas termiņu - 3 - 6 mēneši. Esošajiem Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem (75 uzņēmumi), turpmāk Zelta līmeņa statusa ieguvējiem, jau šobrīd ir ieviesta nodokļu risku vadības sistēma. Paredzēts, ka esošiem Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem nevērtēs pārskatu/deklarāciju disciplīnu 2018., 2019.gadā, jo šobrīd spēkā esošajos noteikumos šāds kritērijs nav noteikts.
Sudraba līmeņa potenciālajiem dalībniekiem pārejas periodā noteikt pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā kavēt pārskatus/deklarācijas 5 reizes. Pārejas periodu nosakot - divi gadi. Tātad 2018.gada beigās, vērtējot pārskatu/deklarāciju iesniegšanas disciplīnu, tiks vērtēti kavējumi 2017./2018.gadā un veicot atkārtotu izvērtēšanu 2019.gada beigās, tiks ņemti vērā kavējumi 2018./2019.gadā, bet ne vairāk kā 5 reizes. 2020.gada beigās vērtējot pārskatu/deklarāciju iesniegšanas disciplīnu, kavējumu vairs nedrīkst būt.
Iepriekš minētie nosacījumi attieksies tikai uz pārejas periodu, lai sekmīgi ieviestu atbalsta programmu. Turpmāk kritēriji tiks vērtēti atbilstoši Padziļinātās sadarbības programmas projekta koncepcijai.
3.2. pasākums. Padziļinātās sadarbības programmas paplašināšana
Vienlaikus ieviešot piedāvātos uzlabojumus, Padziļinātās sadarbības programmas pieeju ir paredzēts paplašināt arī uz citām valsts uzraugošajām institūcijām, nodrošinot uzņēmēju atlasi atbilstoši katras institūcijas risku vadības sistēmām un attiecīgi "zema riska uzņēmējiem", kuri ir pierādījuši sevi kā godprātīgus uzņēmējus attiecīgajā uzraugošās institūciju darbības sfērā, piedāvājot konkrētās institūcijas sniegtās priekšrocības.
Ekonomikas ministrija ir veikusi pārrunas ar citām uzraugošajām institūcijām un kā labo piemēru identificējusi Valsts vides dienesta iniciatīvu "Zaļā izcilības balva", kas tiek piešķirta uzņēmumiem, kuri visaugstākajā līmenī ievēro vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, kā arī pēc savas iniciatīvas veic pasākumu kopumu ietekmes uz vidi samazināšanai.
Savukārt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra valsts eksportējošo uzņēmumu spēcināšanai ir izveidojusi eksporta pakalpojumu platformu Magnetic Latvia. Platforma paredz komersantu segmentēšanu četros līmeņos - GREEN, ORANGE, RED un PURPLE, katrai segmentēšanas grupai nosakot vērtēšanas kritērijus un priekšrocības, kas tiek piešķirtas grupas uzņēmumam. Turklāt Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir ieinteresēta līdzdarboties, iespējami integrējot atlases kritērijus vienotā atbalsta programmā nākotnē.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, kas nodrošina Eiropas Savienības fondu 2014. - 2020.gada plānošanas perioda projektu atlasi un ieviešanas uzraudzību, sadarbībā ar atbildīgajām nozaru ministrijām un Finanšu ministriju katrai Padziļinātās sadarbības programmas segmentētajai grupai paredzēs pielāgotas papildus priekšrocības vai atvieglojumus projektu ieviešanas nosacījumu izpildē atbilstoši konceptuālā ziņojuma 1.pielikumā iekļautajiem priekšlikumiem. Lai šos priekšlikumus realizētu, Finanšu ministrijai un ministrijām jāizvērtē un jāveic nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos un citos saistošos dokumentos konceptuālā ziņojuma 3.2.2. pasākumā noteiktajā termiņā.
3.2.1. pasākums. Papildu priekšrocības no citām iestādēm
Lai paplašinātu Padziļinātās sadarbības programmas darbību un vienlaikus sekmētu godprātīgu uzņēmēju motivēšanu valsts pārvaldes iestādēm (Aizsardzības ministrija, Ārlietu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Ekonomikas ministrija, Labklājības ministrija, Kultūras ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrija, Zemkopības ministrija) (turpmāk - valsts pārvaldes iestādes) atbilstoši kompetencei, izvērtēt iespējas piedāvāt uzņēmumiem papildus priekšrocības, ievērojot 3.1.1. pasākumā minētos segmentēšanas kritērijus. Pēc sagatavotā izvērtējuma, valsts pārvaldes iestādēm jāiesniedz Finanšu ministrijai informācija par iespējām Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem piemērot priekšrocības, kuru ieviešanai nav nepieciešami normatīvo aktu grozījumi.
3.2.2. pasākums. Papildu priekšrocības normatīvajos aktos
Valsts pārvaldes iestādēm vienlaikus ar nākamajiem grozījumiem attiecīgajos normatīvajos aktos, bet ne vēlāk kā līdz 2018.gada 1.oktobrim, noteiktā kārtībā sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos saistībā ar paredzētajām priekšrocībām Padziļinātās sadarbības programmā.
Piedāvātā risinājuma sākotnējais ietekmes izvērtējums
Ieviešot piedāvāto risinājumu, tiktu nodrošināts, ka Padziļinātā sadarbības programma kļūtu pieejama ikvienam Latvijas uzņēmējam, kurš sevi ir pierādījis kā godprātīgu uzņēmēju un, kura uzņēmuma vērtības ir balstītas uz savlaicīgu nodokļu nomaksu, efektīvu sadarbību ar Valsts ieņēmumu dienestu, pārkāpumu mazināšanu u.c.
Pēc Valsts ieņēmuma dienesta rīcībā esošiem datiem piedāvātais risinājums ļautu palielināt Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieku skaitu no esošajiem 75 līdz ~ 2000.
Ieviešot piedāvāto risinājumu, tiktu sekmēta uzticama nodokļu maksātāju statusa popularizēšana, kas kalpotu kā nodokļu nomaksas motivācijas rīks un marketinga instruments biznesa attiecību dibināšanā vai nostiprināšanā.
Arī starptautiskie pētījumi apstiprina, ka padziļinātās sadarbības programmas ir savstarpēji izdevīgas nodokļu maksātājiem un nodokļu iestādēm. Ieguvumi ir saistīti ar atvieglotu administrēšanu un zemākām izmaksām gan nodokļu administrēšanai (auditam), gan nodokļu maksātājiem (saistību izpildei).5
Piedāvātā risinājuma ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem
Piedāvātais risinājums tiks ieviests atbilstoši esošajam budžetam ar esošajiem informācijas tehnoloģiju risinājumiem.
Pielikumā:
Tabula, kas ietver programmas līmeņu uzskaitījumu, to aprakstu, pretendentu atlases kritērijus, Valsts ieņēmumu dienesta noteiktās prioritātes un iespējamos izslēgšanas kritērijus.
1 Verbič, M., Čok, M., & Šinkovec, D. (2014). Some evidence for implementing an enhanced relationship in Slovenia. Financial Theory and Practice, 38(1), 61-80.
2 IFA (2013). Initiative on the Enhanced Relationship.
3 http://www.seb.lv/sites/default/files/web/files/webstorage/product_documents/Indekss_1-24.pdf
4 Freedman, J., Loomer, G., & Vella, J. (2010). Analyzing the enhanced relationship between corporate taxpayers and revenue authorities: A UK case study. In The IRS Research Bulletin, Proceedings of the 2009 IRS Research Conference, The Department of the Treasury Internal Revenue Service, Washington DC.
5 De Simone, L., Sansing, R. C., & Seidman, J. K. (2013). When are Enhanced Relationship Tax Compliance Programs Mutually Beneficial?. Accounting Review, 88(6), 1971-1991.
Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola
Pielikums konceptuālajam
ziņojumam
"Par Padziļinātās sadarbības programmas darbību un tās
attīstības modeli"
Tabula, kas ietver programmas līmeņu uzskaitījumu, to aprakstu, pretendentu atlases kritērijus, Valsts ieņēmumu dienesta noteiktās prioritātes un iespējamos izslēgšanas kritērijus.
Nr. |
Līmeņi |
Apraksts |
Līmeņa atlases kritēriji |
Valsts ieņēmumu dienesta piedāvātie pakalpojumi |
Izslēgšana bez brīdinājuma |
Izslēgšana (vienu reizi gadā pārskata) |
||
prasības |
vērtēšanas kritēriji |
bez finansiālas ietekmes |
ar finansiālu ietekmi |
|||||
1. |
1.līmenis
(1 gads) |
Uzņēmums ir pierādījis, ka godīga nodokļu nomaksa, atbildīga uzņēmējdarbība un priekšzīmīga sadarbība ar valsts iestādēm ir būtiska uzņēmējdarbības prioritāte. | Saimniecisko darbību veic ilgāk par pilniem trim pārskata gadiem | Saimnieciskās darbības reģistrācijas datums | Uzņēmums saņem atpazīstamības zīmi, kas apliecina, ka uzņēmējs ir ieguvis programmas dalībnieka statusu un uzņēmuma vērtības ir balstītas uz godprātīgu nodokļu nomaksu, tādējādi paaugstinot uzņēmuma reputāciju. | Ja tiek konstatēti būtiski uzņēmējdarbības pārkāpumi, nodokļu maksātājs nekavējoties tiek izslēgts no programmas. Atjaunots tiek nākamajā gadā atbilstoši izvērtēšanas rezultātiem. | ||
Pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nodokļu pārskatu/deklarāciju iesniegšanas termiņu kavējuma skaits nepārsniedz 10 reizes | Kavēto pārskatu/deklarāciju skaits | Individuāli pielāgots maksājumu pieprasījumu un projekta progresa pārskatu iesniegšanas grafiks, bet ne retāk kā reizi ceturksnī (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Izvērtēšanas gadā trīs reizes ir kavēti pārskatu un deklarāciju iesniegšanas termiņi | |||||
Nav pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības izbeigšanu vai nav pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu, nav uzsākts likvidācijas process | Lēmumi par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu | Individuāls Centrālā finanšu un līgumu aģentūras projekta vadītājs - kontaktpersona (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu | |||||
Vērtēšanas brīdī nodokļu maksātājam nav reģistrēta riska adrese likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē, kā arī uzņēmuma amatpersonai pēdējo triju pārskata gadu laikā nav bijušas atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus | Riska adrese; lēmums ‒ valdes loceklim atņemtas tiesības ieņemt amatus |
Garantēta tikšanās ar atbildīgajiem darbiniekiem, brīdinot 4 darba dienas iepriekš (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājam ir reģistrēta riska adrese likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē, kā arī uzņēmuma amatpersonai ir atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus | |||||
Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis saistībā ar nodokļu maksātāja darbību nav atzīts par vainīgu noziedzīgā nodarījumā par krāpšanu valsts ieņēmumu jomā, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, un ne viena no minētajām personām nav izdarījusi būtiskus vai atkārtotus tiesību aktu pārkāpumus muitas jomā, t.sk. smagus noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar minēto personu saimniecisko darbību | Nodokļa maksātāja, valdes locekļa vai padomes locekļa būtiski vai atkārtoti pārkāpumi, t.sk. noziedzīgi nodarījumi | Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis saistībā ar nodokļu maksātāja darbību ir atzīts par vainīgu noziedzīgā nodarījumā par krāpšanu valsts ieņēmumu jomā, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, un kāda no minētajām personām ir izdarījusi būtiskus vai atkārtotus tiesību aktu pārkāpumus muitas jomā, t.sk. smagus noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar minēto personu saimniecisko darbību | ||||||
Nodokļu maksātājam nav ar tiesas nolēmumu pasludināts/uzsākts maksātnespējas process, uzsākts tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process | Uzsākts/pasludināts maksātnespējas process, tiesiskās aizsardzības process, ārpustiesas aizsardzības process | Nodokļu maksātājam ar tiesas nolēmumu pasludināts maksātnespējas process, uzsākts tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process | ||||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā nodokļu maksātājs nav sodīts par nodokļu normatīvo aktu pārkāpumu, saistībā ar kuru noteiktas budžetā papildus iemaksājamās summas (piemēram, soda naudas, nodokļu uzrēķini, izņemot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos), kuru kopējā summa pārsniedz trīs procentus no nodokļu maksātāja attiecīgā pārskata gada valsts budžeta ieņēmumiem | Audita, datu atbilstības pārbaude, nodokļu apmēra precizēšana, ar nodokļiem apliekamā objekta precizēšana | Nodokļu maksātājs ir sodīts par nodokļu normatīvo aktu pārkāpumu, saistībā ar kuru noteiktas budžetā papildus iemaksājamās summas (piemēram, soda naudas, nodokļu uzrēķini, izņemot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos), kuru kopējā summa pārsniedz trīs procentus no nodokļu maksātāja attiecīgā pārskata gada valsts budžeta ieņēmumiem | ||||||
Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā nav sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja ir piemērots brīdinājums par atsevišķu pārkāpumu vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 euro, un vērtējamā periodā sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro | Nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktie sodi) | Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā nav sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja ir piemērots brīdinājums par atsevišķu pārkāpumu vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 euro, un vērtējamā periodā sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro | ||||||
Vērtēšanas brīdī un pēdējo triju pārskata gadu laikā nav konstatēti pārkāpumi, lietotājam lietojot un apkalpojošam dienestam apkalpojot kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, ar ko radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu | Nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktie sodi) | Ir konstatēti pārkāpumi, lietojot kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, ar ko radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu | ||||||
Nodokļu maksātājam pēc Valsts ieņēmumu dienesta iniciatīvas nav uzsākts izslēgšanas process no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | Uzsākts izslēgšanas process no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | Nodokļu maksātājs ir izslēgts no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | ||||||
Nodokļu maksātājam statusa piešķiršanas brīdī nav uzsākts nodokļu audits | Uzsākts audits | |||||||
Pirmtaksācijas un izvērtēšanas gadā nav veikti ieraksti par komersanta nesasniedzamību juridiskajā adresē, kā arī nav veikts ieraksts, ka nodokļu maksātājs neatrodas juridiskajā adresē | Nesasniedzamība/neatrodas juridiskajā adresē | Pirmtaksācijas un izvērtēšanas gadā ir veikti ieraksti par komersanta nesasniedzamību juridiskajā adresē, kā arī ir veikts ieraksts, ka nodokļu maksātājs neatrodas juridiskajā adresē | ||||||
Par pēdējiem trim pārskata gadiem un vērtēšanas gadā par nodokļu maksātāju nav saņemta informācija no Valsts darba inspekcijas par nelegālo nodarbinātību un no citām kontrolējošām institūcijām pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nav saņemta cita negatīva (t.sk. ātrās brīdināšanas riski) Valsts ieņēmumu dienestam saistoša informācija, tai skaitā par nodokļu un nodevu samaksu | Negatīva informācija par nodokļu maksātāju, informācija par nelegālo nodarbinātību | Saņemta negatīva informācija par nodokļu maksātāju, informācija par nelegālo nodarbinātību, konstatēti ātrās brīdināšanas riski | ||||||
Vērtēšanas brīdī nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto aktuālo nodokļu (nodevu) parādu, kuru kopsumma pārsniedz 150 euro | Aktuālie parādi | Ir aktuālie parādi | ||||||
Par pirmstaksācijas gadu iesniegtajā gada pārskata peļņas vai zaudējumu aprēķinā nav norādīti zaudējumi (pēc nodokļu nomaksas). | Zaudējumi vai peļņa pēc nodokļu nomaksas | |||||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā nodokļu ieņēmumu kopsumma pārskata gadā pārsniedz 10 000 euro(nodokļu maksātāju veiktās iemaksas mīnuss nodokļu adminitrācijas atmaksātās pārmaksas) | Nodokļu ieņēmumi | Budžetā iemaksāto nodokļu summa ir samazinājusies par 10 000 euro | ||||||
Pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā par pirmo pusgadu nodokļu maksātāja darba ņēmējiem vidējie darba ienākumi nav mazāki par 80 procentiem no Centrālās statistikas pārvaldes noteiktās vidējās darba samaksas valstī, atbilstoši jaunākajiem datiem, kas publicēti tīmekļa vietnē vērtēšanas brīdī | Vidējie darba ienākumi | |||||||
2. |
2.līmenis
(2 gadi) |
Uzņēmums mērķtiecīgi darbojas, lai īstenotu efektīvus iekšējos procesus, ar kuriem identificētu, vadītu un novērstu darījumu, darbības, atbilstības un grāmatvedības uzskaites riskus. | Saimniecisko darbību veic ilgāk par pilniem trim pārskata gadiem | Saimnieciskās darbības reģistrācijas datums | Saņem sudraba līmeņa atpazīšanas zīmi | Pārmaksātā pievienotās vērtības nodokļa atmaksu veic ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc Pievienotās vērtības nodokļa likuma 118.pantā noteiktā deklarācijas iesniegšanas termiņa (izņemot gadījumus, ja konstatē būtiskus riskus) | Ja tiek konstatēti būtiski uzņēmējdarbības pārkāpumi, nodokļu maksātājs nekavējoties tiek izslēgts no programmas. Atjaunots tiek nākamajā gadā atbilstoši izvērtēšanas rezultātiem. | |
Pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nav kavēti nodokļu pārskatu/deklarāciju iesniegšanas termiņi | Nav kavēto pārskatu/deklarāciju | Atbildi uz rakstisku iesniegumu sniedz 10 darba dienu laikā (neattiecas uz administratīvo procesu iestādē un lēmumu pieņemšanu muitas lietās) | Nodrošina priekšrocības akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apmēra piemērošanā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas regulē komercdarbību ar akcīzes precēm | Izvērtēšanas gadā ir kavēti pārskatu un deklarāciju iesniegšanas termiņi | ||||
Nav pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības izbeigšanu vai nav pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu, nav uzsākts likvidācijas process | Lēmumi par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu | Atbildi uz telefoniski un elektroniski Elektroniskās deklarēšanas sistēmā uzdotu jautājumu sniedz 7 darba dienu laikā, vienas darba dienas laikā paziņojot atbildes sniegšanas termiņu provizoriski. | Neuzsāk parāda bezstrīda piedziņu laika periodā, kad nodokļa maksātājam ir tiesības novērst neatbilstību programmas dalībnieka godprātīga uzņēmēja statusam, proti nomaksāt nodokļu parādu, vienlaikus saglabājot tiesības nodrošināt prasījumu (reģistrējot ķīlas atzīmes u.c. liegumus) | Pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu | ||||
Vērtēšanas brīdī nodokļu maksātājam nav reģistrēta riska adrese likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē, kā arī uzņēmuma amatpersonai pēdējo triju pārskata gadu laikā nav bijušas atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus | Riska adrese; lēmums ‒ valdes loceklim atņemtas tiesības ieņemt amatus |
Izsniedz vai pārreģistrē speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar akcīzes precēm ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc visu dokumentu iesniegšanas un valsts nodevas samaksas, izņemot, ja tiek konstatēti gadījumi, kad Valsts ieņēmumu dienests ir tiesīgs neizsniegt vai nepārreģistrēt speciālo atļauju (licenci) | Nodokļu maksātājam ir reģistrēta riska adrese likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē, kā arī uzņēmuma amatpersonai ir atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus | |||||
Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis saistībā ar nodokļu maksātāja darbību nav atzīts par vainīgu noziedzīgā nodarījumā par krāpšanu valsts ieņēmumu jomā, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, un ne viena no minētajām personām nav izdarījusi būtiskus vai atkārtotus tiesību aktu pārkāpumus muitas jomā, t.sk. smagus noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar minēto personu saimniecisko darbību | Nodokļa maksātāja, valdes locekļa vai padomes locekļa būtiski vai atkārtoti pārkāpumi, t.sk. noziedzīgi nodarījumi | Specifiskā atbalsta mērķa specifikai pielāgoti projektu iesniegumu atlases kritēriji ar papildus punktiem (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis saistībā ar nodokļu maksātāja darbību ir atzīts par vainīgu noziedzīgā nodarījumā par krāpšanu valsts ieņēmumu jomā, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, un kāda no minētajām personām ir izdarījusi nopietnus vai atkārtotus tiesību aktu pārkāpumus muitas jomā, t.sk. smagus noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar minēto personu saimniecisko darbību | |||||
Nodokļu maksātājam nav ar tiesas nolēmumu pasludināts/uzsākts maksātnespējas process, uzsākts tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process | Uzsākts/pasludināts maksātnespējas process, tiesiskās aizsardzības process, ārpustiesas aizsardzības process | Individuāli pielāgots maksājumu pieprasījumu un projekta progresa pārskatu iesniegšanas grafiks, bet ne retāk kā reizi pusgadā (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājam ar tiesas nolēmumu ir pasludināts maksātnespējas process, uzsākts tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process | |||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā nodokļu maksātājs nav sodīts par nodokļu normatīvo aktu pārkāpumu, saistībā ar kuru noteiktas budžetā papildus iemaksājamās summas (piemēram, soda naudas, nodokļu uzrēķini, izņemot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos), kuru kopējā summa pārsniedz trīs procentus no nodokļu maksātāja attiecīgā pārskata gada valsts budžeta ieņēmumiem | Audita, datu atbilstības pārbaude, nodokļu apmēra precizēšana, ar nodokļiem apliekamā objekta precizēšana | Individuāls Centrālā finanšu un līgumu aģentūras projekta vadītājs - kontaktpersona (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājs ir sodīts par nodokļu normatīvo aktu pārkāpumu, saistībā ar kuru noteiktas budžetā papildus iemaksājamās summas (piemēram, soda naudas, nodokļu uzrēķini, izņemot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos), kuru kopējā summa pārsniedz trīs procentus no nodokļu maksātāja attiecīgā pārskata gada valsts budžeta ieņēmumiem | |||||
Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā nav sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja ir piemērots brīdinājums par atsevišķu pārkāpumu vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 euro, un vērtējamā periodā sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro | Nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktie sodi) | Garantēta tikšanās ar atbildīgajiem darbiniekiem, brīdinot 3 darba dienas iepriekš (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā nav sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja ir piemērots brīdinājums par atsevišķu pārkāpumu vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 euro, un vērtējamā periodā sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro | |||||
Vērtēšanas brīdī un pēdējo triju pārskata gadu laikā nav konstatēti pārkāpumi, lietotājam lietojot un apkalpojošam dienestam apkalpojot kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, ar ko radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu | Nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktie sodi) | Ir konstatēti pārkāpumi, lietojot kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, ar ko radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu | ||||||
Nodokļu maksātājam pēc Valsts ieņēmumu dienesta iniciatīvas nav uzsākts izslēgšanas process no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | Uzsākts izslēgšanas process no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | Nodokļu maksātājs ir izslēgts no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | ||||||
Nodokļu maksātājam statusa piešķiršanas brīdī nav uzsākts nodokļu audits | Uzsākts audits | |||||||
Pirmtaksācijas un izvērtēšanas gadā nav veikti ieraksti par komersanta nesasniedzamību juridiskajā adresē, kā arī nav veikts ieraksts, ka nodokļu maksātājs neatrodas juridiskajā adresē | Nesasniedzamība/neatrodas juridiskajā adresē | Pēdējā gada laikā ir veikti ieraksti par uzņēmuma nesasniedzamību juridiskajā adresē | ||||||
Par pēdējiem trim pārskata gadiem un vērtēšanas gadā par nodokļu maksātāju nav saņemta informācija no Valsts darba inspekcijas par nelegālo nodarbinātību un no citām kontrolējošām institūcijām pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nav saņemta cita negatīva (t.sk. ātrās brīdināšanas riski) Valsts ieņēmumu dienestam saistoša informācija, tai skaitā par nodokļu un nodevu samaksu | Negatīva informācija par nodokļu maksātāju, informācija par nelegālo nodarbinātību | Par nodokļu maksātāju no kontrolējošām institūcijām ir saņemta cita negatīva informācija, tai skaitā par nodokļu un nodevu samaksu, konstatēti ātrās brīdināšanas riski | ||||||
Vērtēšanas brīdī nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto aktuālo nodokļu (nodevu) parādu, kuru kopsumma pārsniedz 150 euro | Aktuālie parādi | Ir aktuālie parādi | ||||||
Par pirmstaksācijas gadu iesniegtajā gada pārskata peļņas vai zaudējumu aprēķinā nav norādīti zaudējumi (pēc nodokļu nomaksas). | Zaudējumi vai peļņa pēc nodokļu nomaksas | |||||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā neto apgrozījums pārskata gadā pārsniedz 4 000 000 euro | Neto apgrozījums | |||||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā nodokļu ieņēmumu kopsumma pārskata gadā pārsniedz 500 000 euro (nodokļu maksātāju veiktās iemaksas mīnuss nodokļu adminitrācijas atmaksātās pārmaksas) | Nodokļu ieņēmumi | Vidējā budžetā iemaksāto nodokļu summa ir samazinājusies un nepārsniedz 500 000 euro | ||||||
Pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nodokļu maksātājs vidēji mēnesī nodarbina vismaz 10 darbiniekus | Vidējais algu saņēmušo darbinieku skaits | |||||||
Pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā par pirmo pusgadu nodokļu maksātāja darba ņēmēju vidējie darba ienākumi ir lielāki par Centrālās statistikas pārvaldes noteiktās vidējo darba samaksu valstī, atbilstoši jaunākajiem datiem, kas publicēti tīmekļa vietnē vērtēšanas brīdī | Vidējie darba ienākumi | Izvērtēšanas gadā nodokļu maksātāja darba ņēmēju vidējie darba ienākumi ir mazāki par Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo darba samaksu valstī, atbilstoši jaunākajiem datiem, kas publicēti tīmekļa vietnē vērtēšanas brīdī | ||||||
3. |
3.līmenis
(5 gadi)
Komersanti, kas jau ir Padziļinātas sadarbības programmas dalībnieki (75) |
Uzņēmums demonstrē atklātību un caurskatāmību visos būtiskākajos ilgtspējas aspektos. Uzņēmums tiecas paplašināt un pielāgot savus risku vadības procesus, iekļaujot tajos būtiskākos korporatīvās atbildības aspektus. Šo uzņēmumu korporatīvās atbildības stratēģija ietver skaidrus un izmērāmus mērķus un sasniedzamos rezultātus. | Saimniecisko darbību veic ilgāk par pilniem trim pārskata gadiem | Saimnieciskās darbības reģistrācijas datums | Saņem zelta līmeņa uzņēmēja atpazīšanas zīmi | Pārmaksātā pievienotās vērtības nodokļa atmaksu veic ne vēlāk kā 7 darba dienu laikā pēc Pievienotās vērtības nodokļa likuma 118.pantā noteiktā deklarācijas iesniegšanas termiņa (izņemot gadījumus, ja konstatē būtiskus riskus) | Ja tiek konstatēti būtiski uzņēmējdarbības pārkāpumi, nodokļu maksātājs nekavējoties tiek izslēgts no programmas. Atjaunots tiek nākamajā gadā atbilstoši izvērtēšanas rezultātiem. | |
Pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nav kavēti nodokļu pārskatu/deklarāciju iesniegšanas termiņi | Nav kavēto pārskatu/deklarāciju | Nodrošina individuālu Valsts ieņēmumu dienesta konsultantu - kontaktpersonu, lai risinātu Valsts ieņēmumu dienesta kompetences jautājumus. Informāciju par dalībniekam noteikto konsultantu - kontaktpersonu - nosūta trīs darbdienu laikā, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu | Nodrošina priekšrocības akcīzes nodokļa vispārējā nodrošinājuma apmēra piemērošanā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas regulē komercdarbību ar akcīzes precēm. | Izvērtēšanas gadā ir kavēti pārskatu un deklarāciju iesniegšanas termiņi | ||||
Nav pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības izbeigšanu vai nav pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu, nav uzsākts likvidācijas process | Lēmumi par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu | Atbildi uz rakstisku iesniegumu sniedz 10 darba dienu laikā (neattiecas uz administratīvo procesu iestādē un lēmumu pieņemšanu muitas lietās) | Neuzsāk parāda bezstrīda piedziņu laika periodā, kad nodokļa maksātājam ir tiesības novērst neatbilstību programmas dalībnieka godprātīga uzņēmēja statusam, proti nomaksāt nodokļu parādu, vienlaikus saglabājot tiesības nodrošināt prasījumu (reģistrējot ķīlas atzīmes u.c. liegumus) | Pieņemts lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu vai izbeigšanu | ||||
Vērtēšanas brīdī nodokļu maksātājam nav reģistrēta riska adrese likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē, kā arī uzņēmuma amatpersonai pēdējo triju pārskata gadu laikā nav bijušas atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus | Riska adrese; lēmums ‒ valdes loceklim atņemtas tiesības ieņemt amatus |
Atbildi uz telefoniski un elektroniski Elektroniskās deklarēšanas sistēmā uzdotu jautājumu - sniedz 5 darba dienu laikā, vienas darba dienas laikā paziņojot atbildes sniegšanas termiņu provizoriski. | Zelta līmeņa Padziļinātās sadarbības programmas dalībniekiem saskaņā ar Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.95 "Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām" un Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" noteikto ir noteikts garāks periods elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas uzsākšanai, t.i., līdz 2019.gada 1.janvārim | Nodokļu maksātājam ir reģistrēta riska adrese likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē, kā arī uzņēmuma amatpersonai ir atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus | ||||
Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis saistībā ar nodokļu maksātāja darbību nav atzīts par vainīgu noziedzīgā nodarījumā par krāpšanu valsts ieņēmumu jomā, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, un ne viena no minētajām personām nav izdarījusi būtiskus vai atkārtotus tiesību aktu pārkāpumus muitas jomā, t.sk. smagus noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar minēto personu saimniecisko darbību | Nodokļa maksātāja, valdes locekļa vai padomes locekļa būtiski vai atkārtoti pārkāpumi, t.sk. noziedzīgi nodarījumi | Izsniedz vai pārreģistrē speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar akcīzes precēm ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc visu dokumentu iesniegšanas un valsts nodevas samaksas, izņemot, ja tiek konstatēti gadījumi, kad Valsts ieņēmumu dienests ir tiesīgs neizsniegt vai nepārreģistrēt speciālo atļauju (licenci) | Zelta līmeņa nodokļu maksātāju darbiniekiem, kuri ir Elektroniskās deklarēšanas sistēmas lietotāji un gada ienākumu deklarāciju iesniedz Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu veic mēneša laikā (nevis trīs mēnešu laikā), ja nav konstatēti riski, kuri atkarīgi no pašas fiziskās personas (nav pievienoti visi dokumenti, piemēram, Grazer samaksas dokuments, dokumenti par ārvalstīs samaksāto nodokli u.tml.), vai nodokļu maksātāja deklarētie dati nesakrīt ar Valsts ieņēmumu dienesta datiem un nepieciešams informāciju iegūt no trešās personas | Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis saistībā ar nodokļu maksātāja darbību ir atzīts par vainīgu noziedzīgā nodarījumā par krāpšanu valsts ieņēmumu jomā, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, un kāda no minētajām personām ir izdarījusi būtiskus vai atkārtotus tiesību aktu pārkāpumus muitas jomā, t.sk. smagus noziedzīgus nodarījumus, kas saistīti ar minēto personu saimniecisko darbību | ||||
Nodokļu maksātājam nav ar tiesas nolēmumu pasludināts/uzsākts maksātnespējas process, uzsākts tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process | Uzsākts/pasludināts maksātnespējas process, tiesiskās aizsardzības process, ārpustiesas aizsardzības process | Pēc nodokļu maksātāju iniciatīvas Valsts ieņēmumu dienests organizē izbraukuma semināru pie nodokļu maksātāja, izvērtējot resursu pieejamību un jautājuma sarežģītību | Nodokļu maksātājam ar tiesas nolēmumu ir pasludināts maksātnespējas process, uzsākts tiesiskās aizsardzības process vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process | |||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā nodokļu maksātājs nav sodīts par nodokļu normatīvo aktu pārkāpumu, saistībā ar kuru noteiktas budžetā papildus iemaksājamās summas (piemēram, soda naudas, nodokļu uzrēķini, izņemot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos), kuru kopējā summa pārsniedz trīs procentus no nodokļu maksātāja attiecīgā pārskata gada valsts budžeta ieņēmumiem | Audita, datu atbilstības pārbaude, nodokļu apmēra precizēšana, ar nodokļiem apliekamā objekta precizēšana | Var tikt uzaicināts dalībai Valsts ieņēmumu dienesta Konsultatīvās padomes sēdēs | Nodokļu maksātājs ir sodīts par nodokļu normatīvo aktu pārkāpumu, saistībā ar kuru noteiktas budžetā papildus iemaksājamās summas (piemēram, soda naudas, nodokļu uzrēķini, izņemot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktos), kuru kopējā summa pārsniedz trīs procentus no nodokļu maksātāja attiecīgā pārskata gada valsts budžeta ieņēmumiem | |||||
Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā nav sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja ir piemērots brīdinājums par atsevišķu pārkāpumu vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 euro, un vērtējamā periodā sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro | Nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktie sodi) | Specifisko atbalsta mērķu specifikai pielāgoti projektu iesniegumu atlases kritēriji ar papildus punktiem (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājs vai tā valdes vai padomes loceklis pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā nav sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz nodokļu maksātāja nodokļu saistībām, vai darba tiesisko attiecību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja ir piemērots brīdinājums par atsevišķu pārkāpumu vai naudas sods, kas nepārsniedz 151 euro, un vērtējamā periodā sodu kopsumma nepārsniedz 500 euro | |||||
Vērtēšanas brīdī un pēdējo triju pārskata gadu laikā nav konstatēti pārkāpumi, lietotājam lietojot un apkalpojošam dienestam apkalpojot kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, ar ko radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu | Nodokļu normatīvo aktu pārkāpumi (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktie sodi) | Individuāli pielāgots maksājumu pieprasījumu un projekta progresa pārskatu iesniegšanas grafiks, bet ne retāk kā reizi pusgadā (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Ir konstatēti pārkāpumi, lietojot kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīci vai iekārtu ar mainītu konstrukciju vai programmu, ar ko radīta iespēja slēpt vai samazināt ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu | |||||
Nodokļu maksātājam pēc Valsts ieņēmumu dienesta iniciatīvas nav uzsākts izslēgšanas process no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | Uzsākts izslēgšanas process no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | Personiskais Centrālā finanšu un līgumu aģentūras konsultants (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Nodokļu maksātājs ir izslēgts no Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra | |||||
Nodokļu maksātājam statusa piešķiršanas brīdī nav uzsākts nodokļu audits | Uzsākts audits | Garantēta tikšanās ar atbildīgajiem darbiniekiem, brīdinot 2 darba dienas iepriekš (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | ||||||
Pirmtaksācijas un izvērtēšanas gadā nav veikti ieraksti par komersanta nesasniedzamību juridiskajā adresē, kā arī nav veikts ieraksts, ka nodokļu maksātājs neatrodas juridiskajā adresē | Nesasniedzamība/neatrodas juridiskajā adresē | Ņemot vērā projekta specifiku, individuāli saskaņota maksājumu pieprasījumu pirmreizēja izskatīšana saīsinātos termiņos (starpposma maksājuma pieprasījumam - 15 darba dienas, noslēguma maksājuma pieprasījumam 45 darba dienas) (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Pēdējā gada laikā ir veikti ieraksti par uzņēmuma nesasniedzamību juridiskajā adresē | |||||
Par pēdējiem trim pārskata gadiem un vērtēšanas gadā par nodokļu maksātāju nav saņemta informācija no Valsts darba inspekcijas par nelegālo nodarbinātību un no citām kontrolējošām institūcijām pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nav saņemta cita negatīva (t.sk. ātrās brīdināšanas riski) Valsts ieņēmumu dienestam saistoša informācija, tai skaitā par nodokļu un nodevu samaksu | Negatīva informācija par nodokļu maksātāju, informācija par nelegālo nodarbinātību | Pēc attiecīgo grozījumu normatīvajos aktos spēkā stāšanās, atviegloti finanšu plūsmas nosacījumi (avansa maksājumu saņemšanai nav nepieciešama bankas garantija vai, izvērtējot konkrētā projekta riskus, var veikt maksājuma pieprasījuma ātrāku izmaksu līdz 50%, pirms maksājuma pieprasījumā iekļauto attiecināmo izdevumu apstiprināšanas) (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Par nodokļu maksātāju no kontrolējošām institūcijām ir saņemta cita negatīva informācija, tai skaitā par nodokļu un nodevu samaksu, konstatēti ātrās brīdināšanas riski | |||||
Vērtēšanas brīdī nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto aktuālo nodokļu (nodevu) parādu, kuru kopsumma pārsniedz 150 euro | Aktuālie parādi | Citi specifisko atbalsta mērķu specifikai pielāgoti un normatīvajos aktos paredzēti projekta finanšu nodrošinājuma atvieglojumi (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra). | Ir aktuālie parādi | |||||
Par pirmstaksācijas gadu iesniegtajā gada pārskata peļņas vai zaudējumu aprēķinā nav norādīti zaudējumi (pēc nodokļu nomaksas). | Zaudējumi vai peļņa pēc nodokļu nomaksas | |||||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā neto apgrozījums pārskata gadā pārsniedz 4 000 000 euro | Neto apgrozījums | |||||||
Pēdējo triju pārskata gadu laikā nodokļu ieņēmumu kopsumma pārskata gadā pārsniedz 700 000 euro(nodokļu maksātāju veiktās iemaksas mīnuss nodokļu adminitrācijas atmaksātās pārmaksas) | Nodokļu ieņēmumi | Vidējā budžetā iemaksāto nodokļu summa ir samazinājusies un nepārsniedz 700 000 euro | ||||||
Pirmstaksācijas un izvērtēšanas gadā nodokļu maksātājs vidēji mēnesī nodarbina vismaz 15 darbiniekus | Vidējais algu saņēmušo darbinieku skaits | |||||||
Pirmstaksācijas gadā un izvērtēšanas gadā par pirmo pusgadu nodokļu maksātāja darba ņēmēju vidējie darba ienākumi ir lielāki par Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo darba samaksu valstī, atbilstoši jaunākajiem datiem, kas publicēti tīmekļa vietnē vērtēšanas brīdī | Vidējie darba ienākumi | Ivērtēšanas gadā nodokļu maksātāja darba ņēmēju vidējie darba ienākumi ir mazāki par Centrālās statistikas pārvaldes noteikto vidējo darba samaksu valstī, atbilstoši jaunākajiem datiem, kas publicēti tīmekļa vietnē vērtēšanas brīdī | ||||||
Nodokļu maksātājs ir ieviesis nodokļu risku vadību |
Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola