Ministru kabineta rīkojums Nr. 539
  Rīgā 2017. gada 26. septembrī (prot. Nr. 48
  40. §)
  Par konceptuālo ziņojumu "Par
  situāciju antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām
  izmaiņām"
  1. Atbalstīt konceptuālajā ziņojumā "Par situāciju
  antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām izmaiņām"
  (turpmāk - konceptuālais ziņojums) ietverto risinājumu.
  2. Noteikt Veselības ministriju par atbildīgo un Izglītības un
  zinātnes ministriju par līdzatbildīgo institūciju konceptuālajā
  ziņojumā ietvertā risinājuma īstenošanai.
  3. Veselības ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes
  ministriju izstrādāt un veselības ministram līdz 2018. gada 1.
  jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā konceptuālajā
  ziņojumā ietvertā risinājuma īstenošanai nepieciešamo normatīvo
  aktu projektus.
  Ministru prezidents Māris
  Kučinskis
  Veselības ministre Anda
  Čakša
 
  (Ministru kabineta
  2017. gada 26. septembra
  rīkojums Nr. 539)
  Veselības
  ministrija
  Konceptuālais ziņojums
  "Par situāciju antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām
  izmaiņām"
  2017. gada septembris
  SATURS
  KONCEPTUĀLĀ
  ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
  I ESOŠĀS
  SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS ANTIDOPINGA JOMĀ
  1.1.
  Starptautiskās saistības antidopinga jomā
  1.2. Antidopinga
  sistēma Latvijā
  1.3. Kodekss un
  Latvijas antidopinga sistēmas atbilstība Kodeksa prasībām
  1.4. Riski, ja
  situācija nemainās
  1.5. Citu valstu
  pieredze antidopinga sistēmas veidošanā
  1.6. Latvijas
  antidopinga sistēmas institucionālās attīstības alternatīvas
  II PROBLĒMAS
  RISINĀJUMS
  III IETEKMES
  NOVĒRTĒJUMS
  IV PIEDĀVĀTĀ
  RISINĀJUMA IETEKME UZ VALSTS UN PAŠVALDĪBU BUDŽETU
  Kopsavilkums par
  konceptuālajā ziņojumā iekļautā risinājuma realizācijai
  nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu
  KONCEPTUĀLĀ
  ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
  Ziņojumā ir iekļauta pašreizējās situācijas antidopinga jomā
  Latvijā analīze, kurā aprakstītas pastāvošās problēmas attiecībā
  uz Pasaules Antidopinga kodeksā (turpmāk - Kodekss) un Eiropas
  Padomes Antidopinga konvencijā, kā arī Starptautiskā konvencijā
  pret dopingu sportā noteikto normu ievērošanu un izpildi. Saskaņā
  ar Pasaules Antidopinga organizācijas veikto aptauju par Kodeksa
  atbilstību dalībvalstīs, Latvijas antidopinga sistēmā ir
  konstatētas vairākas neatbilstības. Būtiskākais ir tas, ka
  ir nepietiekama valsts
  antidopinga organizācijas autonomija (Latvijā nacionālā
  antidopinga organizācija ir Valsts sporta medicīnas centra
  (turpmāk - VSMC) Antidopinga nodaļa). Tāpat minētajai
  nacionālajai antidopinga organizācijai nav nodrošināts pietiekams
  finansējums, lai pilnvērtīgi īstenotu Kodeksā un konvencijās
  noteiktās prasības.
  Esošās situācijas uzlabošanai, ziņojumā ir iekļautas
  iespējamās Latvijas antidopinga sistēmas institucionālās
  attīstības alternatīvas, no kurām viena ir piedāvāta kā
  risinājums, lai nodrošinātu antidopinga organizācijas autonomiju,
  kā arī novērstu citas esošās antidopinga sistēmas neatbilstības
  Kodeksam un konvencijām. Veselības ministrijas (turpmāk - VM)
  piedāvātais risinājums ir Antidopinga biroja kā tiešās pārvaldes
  iestādes izveide VSMC reorganizācijas rezultātā, minētais birojs
  darbotos veselības ministra pārraudzībā. Konceptuālajā ziņojumā
  ir ietverts arī šī risinājuma ietekmes novērtējums uz pastāvošo
  neatbilstību novēršanu, kā arī ietekme uz valsts budžeta
  finansējumu. Lai nodrošinātu antidopinga organizācijas autonomiju
  un novērstu pastāvošās neatbilstības antidopinga jautājumu
  uzraudzībā, 2018. gadā un turpmāk ik gadu no valsts budžeta
  līdzekļiem papildus ir nepieciešami 600 000 euro. Nepieciešamais
  papildus finansējums Veselības ministrijai tika atbalstīts:
  - Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 8. septembra
  ārkārtas sēdes (Nr. 44, paragrāfs Nr. 1) lēmumu konceptuāli tika
  atbalstīts valdību veidojošās koalīcijas sadarbības partneru
  darba grupas izvirzītie priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem
  pasākumiem, saskaņā ar informatīvā ziņojuma "Par fiskālās
  telpas pasākumiem un izdevumiem prioritārajiem pasākumiem valsts
  budžetam 2018. gadam un ietvaram 2018.-2020. gadam" 1.
  pielikumu, t.sk. Veselības ministrijai tika atbasltīts
  finansējums prioritārajam pasākumam "Neatkarīga un efektīva
  Antidopinga biroja izveide" 224 950 euro apmērā ik gadu.
  - Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra
  sēdes (Nr. 45) lēmumu konceptuāli tika atbalstīti valdību
  veidojošās koalīcijas sadarbības partneru darba grupas izvirzītie
  priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem t.sk.
  Veselības ministrijai tika atbasltīts finansējums prioritārajam
  pasākumam "Neatkarīga un efektīva Antidopinga biroja
  izveide" 375 050 euro apmērā ik gadu.
  Nepieciešams uzsvērt, ka, nenovēršot šobrīd pastāvošās
  antidopinga sistēmas neatbilstības Kodeksam un konvencijām, ir
  apdraudēta Latvijas sportistu dalība Olimpiskajās spēlēs (tostarp
  XXIII Ziemas Olimpiskās spēles Phjončhanā, Dienvidkorejā, no
  2018. gada 9. līdz 25. februārim), kā arī Latvijai var tikt
  piespriesta soda nauda 10 000 USD apmērā un soda nauda divu gadu
  dalībvalsts Pasaules antidopinga aģentūras (turpmāk - WADA)
  atbalsta maksas apmērā, daļēji vai pilnīgi apturēts
  starptautiskais finansējums dalībvalstu nacionālajām olimpiskajām
  organizācijām, aizliegts rīkot pasaules čempionātus un lielus
  sporta pasākumus un citi.
  I ESOŠĀS
  SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS ANTIDOPINGA JOMĀ
  1.1.
  Starptautiskās saistības antidopinga jomā
  Mūsdienās antidopinga jautājumus lielā mērā virza un organizē
  starptautiskās organizācijas un valstu institūcijas. Ikdienas
  dopinga profilakse un sankciju noteikšana ir valstu un vietējo
  sporta organizāciju pārziņā, kamēr starptautiskā līmenī
  antidopinga aktivitātes veic starptautiskās organizācijas.
  Nozīmīgākā starptautiskā organizācija šajā jomā ir Pasaules
  antidopinga aģentūra (WADA). WADA ir neatkarīga starptautiska
  aģentūra, kuras kompetencē ietilpst Nacionālo Antidopinga
  organizāciju atbilstības Kodeksam pārraudzība.
  Latvija ar 1997. gada 3. janvāra likumu "Par Eiropas
  padomes Antidopinga konvenciju Nr. 135" ir ratificējusi
  Eiropas Padomes Antidopinga konvenciju, kas stājās spēkā
  1989. gada 16. novembrī. Šis ir pirmais starptautiskais
  instruments, kurš nosaka pasākumus un atbildību, lai valdības un
  sporta kustība koordinētā veidā cīnītos pret dopingu sportā
  (aizliegto dopinga vielu un metožu pieejamības un lietošanas
  ierobežošanas pasākumi, dopinga kontrole un dopinga kontroļu
  analīze). Tā nosaka valstu kopējos principus, uz kuriem
  balstoties katra valsts veido savu antidopinga politiku.
  Ministru kabinets 2002. gada 3. septembrī apstiprināja
  Eiropas Padomes Antidopinga konvencijas papildprotokolu ar
  mērķi nodrošināt savstarpēju antidopinga kontroļu atzīšanu un
  pastiprināt konvencijas piemērošanu dalībvalstīs. Pēc protokola
  parakstīšanas Eiropas Padomes Antidopinga konvencijas
  dalībvalstis, tai skaitā arī Latvija, savā teritorijā var veikt
  dopinga kontroles no citām valstīm iebraukušajiem sportistiem.
  Papildprotokols ir pirmais starptautisko publisko tiesību
  instruments, kas atzīst WADA pilnvaras veikt ārpus sacensību
  dopinga kontroles.1
  Pasaules konferencē par dopingu sportā 2003. gada 5. martā
  tika pieņemta Kopenhāgenas deklarācija par antidopingu
  sportā, kuru Latvijas Republikas Ministru kabinets pieņēma
  2004. gada 7. janvārī, izdodot rīkojumu Nr. 1 "Par
  Kopenhāgenas deklarāciju par antidopingu sportā". Ar šo
  rīkojumu Latvija atzīst WADA lomu antidopinga jomā un atbalsta
  gan šo organizāciju, gan Pasaules Antidopinga kodeksu.
  Deklarācijā ir noteikti pasākumi, lai ierobežotu sportā aizliegto
  vielu un metožu pieejamību un izmantošanu. Katra valsts apņemas
  nodrošināt tādu noteikumu, administratīvu ierobežojumu un, ja
  nepieciešams, juridisku nosacījumu ieviešanu, lai kontrolētu
  aizliegto vielu un aizliegto metožu pieejamību, tajā skaitā,
  importu, eksportu, izplatīšanu, pārvadāšanu un izgatavošanu, un
  nodrošinātu informācijas apmaiņu starp attiecīgās jurisdikcijas
  institūcijām, lai samazinātu aizliegto vielu un aizliegto metožu
  pieejamību, tāpat katra valsts pēc iespējas nodrošina finansiālo
  atbalstu nacionālajai antidopinga programmai, tajā skaitā,
  dopinga kontrolei, izglītībai, pētījumiem un informatīvajiem
  pasākumiem.2
  Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras
  organizācijas (turpmāk - UNESCO) Starptautiskā konvencija pret
  dopingu sportā stājās spēkā 2007. gada 1. februārī, Latvijā
  ratificēta ar 2006. gada 23. februāra likumu "Par
  Starptautisko konvenciju pret dopingu sportā". Tās mērķis ir
  veicināt dopinga nepieļaušanu sportā un cīņu pret to, lai dopingu
  izskaustu pilnībā. Kā minētās konvencijas pielikums 2003. gada 5.
  martā tika pieņemts Pasaules Antidopinga kodekss, kura
  mērķis savukārt ir aizsargāt sportista pamattiesības piedalīties
  sportā, kurā nav dopinga, un tādējādi veicināt sportistu
  veselību, godīgumu un vienlīdzību pasaulē, kā arī starptautiskā
  un valsts līmenī nodrošināt saskaņotas, koordinētas un efektīvas
  antidopinga programmas attiecībā uz dopinga lietošanas gadījumu
  noteikšanu, to skaita samazināšanu un dopinga lietošanas
  novēršanu. Kodekss ir īstenojams, ievērojot vairākus
  starptautiskos standartus, tostarp:
  1) aizliegtais
  saraksts, kas iekļauj vielas vai metodes, kas var
  paaugstināt sportisko sniegumu un ir saistītas ar reālu vai
  potenciālu sportista veselības apdraudējumu;
  2) terapeitiskās
  lietošanas izņēmumu noteikšanas standarts, kas nodrošina
  vienotas tiesības visiem sportistiem pieprasīt atļauju ārstēšanās
  nolūkā lietot aizliegtajā sarakstā iekļautās vielas vai
  metodes;
  3) starptautiskais
  laboratoriju standarts, kura mērķis ir nodrošināt, lai
  laboratorijas sniegtu pamatotus analītiskos rezultātus un faktus
  apliecinošus datus, kā arī sasniegtu vienotus un saskaņotus
  rezultātus un ziņojumus no visām laboratorijām, nosakot prasības
  WADA akreditācijas saņemšanai un saglabāšanai, laboratorijas
  darba standartus un akreditācijas procesa aprakstus;
  4) starptautiskais
  pārbaužu un izmeklējumu standarts, kas ir vērsts uz to,
  lai efektīvi plānotu sacensību un ārpus sacensību pārbaudes, kā
  arī saglabātu savāktos paraugus to sākotnējā stāvoklī no brīža,
  kad sportistam paziņo par pārbaudi, līdz brīdim, kad paraugus
  transportē uz laboratoriju analīzēm.
  1.2. Antidopinga
  sistēma Latvijā
  Latvijā konceptuālo ietvaru nacionālajiem normatīvajiem
  aktiem, kas regulē antidopinga jautājumus, veido iepriekš minētie
  starptautiskie dokumenti un konvencijas, ko Latvija ir
  ratificējusi.3 Latvijā Kodeksa un konvenciju
  starptautisko prasību un mērķu īstenošana ir noteikta Sporta
  likumā, definējot VM un Izglītības un zinātnes ministrijas
  (turpmāk - IZM) kompetences antidopinga jomā.4
  Latvijā Sporta likums nosaka godīgas spēles principu -
  cīņu pret dopinga lietošanu sportā5, kā arī to, ka
  sportista, sporta darbinieka un sporta speciālista pienākums ir
  ievērot starptautisko un Latvijā atzīto sporta federāciju
  noteikumus, sporta ētikas un godīgas spēles principus,
  antidopinga konvenciju noteikumus, kā arī normatīvos
  aktus6. Šis regulējums attiecas uz katra sportista
  personīgo pienākumu nodrošināt, lai viņa organismā nenokļūtu
  aizliegtas vielas, un atbildību par jebkādas aizliegtas vielas
  klātbūtni paraugos, kas ņemti no viņu ķermeņa gan apzinātas
  dopinga lietošanas, gan neapzinātas dopinga lietošanas
  gadījumā7.
  Saskaņā ar Sporta likumu ir izdoti Ministru kabineta 2011.
  gada 19. oktobra noteikumi Nr. 820 "Dopinga kontroles
  kārtība", kas stājās spēkā 2011. gada 27. oktobrī. Šo
  noteikumu pielikumos ir iekļautas aizliegtās dopinga vielas un
  metodes. Katra gada otrajā pusgadā WADA apstiprina jaunu
  aizliegto vielu un metožu sarakstu, kas stājas spēkā nākamā gada
  1. janvārī. Līdz ar to nacionālajā līmenī attiecīgi tiek mainīts
  Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumu Nr. 820
  "Dopinga kontroles kārtība" 1. pielikums, kurā ir
  atspoguļots aizliegto vielu saraksts.
  WADA un Sporta medicīnas valsts aģentūra (tagad VSMC) 2007.
  gada 1. janvārī noslēdza vienošanos par ADAMS
  (Anti-Doping Administration and Management System)
  sistēmas lietošanu. Sistēmā organizācijām ir iespējams
  apmainīties ar nepieciešamo informāciju un veikt visas galvenās
  funkcijas: informācijas apkopošanu par sportistu atrašanās
  vietām, terapeitiskās lietošanas atļauju izsniegšanu un uzskaiti,
  dopinga kontroļu plānošanu un dopinga kontroļu rezultātu
  apstrādi. Līdz ar to informācija par dopinga kontroli, tajā
  skaitā par laboratorijas rezultātiem un iespējamām sankcijām, var
  tikt paziņota pilnvarotām institūcijām, un dati tiek ievadīti
  ADAMS sistēmā atbilstoši Kodeksam8.
  Atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 4. decembra
  noteikumiem Nr. 821 "Valsts sporta medicīnas centra
  nolikums" Antidopinga konvencijās minēto prasību izpilde
  un dopinga kontroļu organizēšana deleģēta VM padotības iestādei
  VSMC. Nolikums nosaka VSMC kompetenci organizēt un koordinēt
  antidopinga pasākumus valstī, tostarp koordinēt antidopinga
  konvencijās noteikto pasākumu īstenošanu, veikt sportistu dopinga
  kontroli, apzināt dopinga lietošanas un ar dopinga lietošanu
  saistītās problēmas sabiedrībā un izstrādāt ieteikumus dopinga
  vielu aprites ierobežošanai un kontrolei ārpus sporta jomas,
  sagatavot un īstenot izglītojošas programmas, informācijas
  kampaņas par dopingu, veicināt un uzturēt starpnozaru un
  starpvalstu sadarbību antidopinga pasākumu īstenošanā, kā arī
  veidot un uzturēt dopinga kontroles datubāzi9.
  Lai īstenotu nolikumā minētās kompetences antidopinga jomā,
  VSMC ir izveidota atsevišķa struktūrvienība Antidopinga
  nodaļa. Tās struktūru un padotību VSMC direktoram regulē
  Antidopinga nodaļas reglaments. Antidopinga nodaļā izveidotas
  četras amata vietas:
  • Vadītājs (administratīvā vadība, lokāla un starptautiska
  mēroga sadarbība);
  • Trīs eksperti: 1) juridisko jautājumu un lietvedības
  jomā;
  2) izglītības un projektu koordinēšanas jomā;
  3) dopinga kontroļu plānošanas un terapeitiskās lietošanas
  atļauju koordinēšanas jomā.
  Antidopinga nodaļas darba specifika prasa daudz laika darbam
  veltīt ārpus ierastā iestāžu darba laika. Atbilstoši darbinieku
  intervijās sniegtajai informācijai nodaļas darbību nākotnē var
  apdraudēt darbinieku motivācijas trūkums, kas saistīts ar
  nepietiekamo atalgojumu apvienojumā ar nepieciešamību strādāt
  sestdienās un svētdienās10. Šobrīd dopinga kontroles
  veic - eksperts (izglītība, projektu koordinēšana) un eksperts
  (dopinga kontroļu plānošana, terapeitiskās lietošanas atļaujas),
  piemēram, 2016. gadā dopinga kontroļu laikā tika nodrošināta 327
  paraugu iegūšana.
  Situācijas analīze un prognozes liecina par to, ka ar
  Antidopinga nodaļā esošajām amata vietām nav iespējams īstenot
  Antidopinga konvencijās, Kodeksā un Standartos11
  noteiktās prasības. Prasību neievērošana rada draudus Latvijas
  antidopinga sistēmas pastāvēšanai.
  Pēc 2017. gada Kodeksa atbilstības aptaujas datu analīzes ir
  konstatētas vairākas neatbilstības Kodeksam, kas apskatītas
  Konceptuālā ziņojuma 1.3. nodaļā. Neatbilstības Kodeksam Latvijai
  radīs sekas, kas atspoguļotas Konceptuālā ziņojuma 1.4.
  nodaļā.
  1.3. Kodekss un
  Latvijas antidopinga sistēmas atbilstība Kodeksa prasībām
  Atbilstoši spēkā esošajam likumam "Par Starptautisko
  konvenciju pret dopingu sportā", Latvijai ir saistošs
  Kodekss un starptautiskie standarti, kuru redakcijas tika
  apstiprinātas Pasaules Antidopinga konferencē pret dopingu
  sportā. Visi Kodeksa noteikumi pēc būtības ir obligāti un tie
  attiecīgi jāpiemēro visām antidopinga organizācijām, sportistiem
  un citām personām.
  Jānorāda, ka Kodekss12 nosaka, ka katra valdība
  ievēro valsts antidopinga organizācijas autonomiju savā valstī un
  neiejaucas tās lēmumos un pasākumos saistībā ar tās darbību. Taču
  Latvijas normatīvie akti, kas regulē nacionālo antidopinga
  sistēmu un tajā ietverto institūciju vietu valsts pārvaldes
  sistēmā un darbību, nav atbilstoši Kodeksa prasībām. Proti,
  saskaņā ar 2011. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 820
  "Dopinga kontroles kārtība" Antidopinga nodaļai dopinga
  kontroļu veikšana ir jāsaskaņo ar Antidopinga komiteju, tai
  skaitā, atbilstoši valsts pārvaldes sistēmai, Antidopinga nodaļa
  atrodas tiešā VSMC un VM pakļautībā. Šāda padotības forma
  nenodrošina Antidopinga nodaļas autonomiju.
  WADA Nacionālo antidopinga sistēmas Kodeksa atbilstības
  kontroli veic reizi divos gados. Lai atvieglotu informācijas
  iegūšanu, WADA izstrādā Kodeksa atbilstības anketas,
  uz kurās ietvertajiem jautājumiem atbildes sniedz nacionālās
  antidopinga organizācijas. Kodeksa atbilstības anketās sniegtā
  informācija ļauj konstatēt dalībvalsts neatbilstības Kodeksam un
  rada sistemātisku darbību kopumu. WADA 2017. gadā veica minēto
  kontroli dalībvalstīm, nosūtot anketas, uz kurās ietvertajiem
  jautājumiem atbildes sniedza arī Antidopinga nodaļa. Kodeksa
  atbilstības anketās ietvertā informācija ļāva konstatēt Latvijas
  antidopinga sistēmas neatbilstības Kodeksam.
  Konstatētās neatbilstības Kodeksam ir ļoti būtiskas, jo
  atbilstoši trim Kodeksa neatbilstības kategorijām, Atbilstības
  pārskatīšanas komisijai ir tiesības tās kvalificēt otrajā Kodeksa
  neatbilstību kategorijā. Otrajā Kodeksa neatbilstības
  kategorijā (paaugstināta prioritāte) ietilpst tie
  gadījumi, kad antidopinga sistēmas neatbilstība Kodeksam ir
  saistīta ar antidopinga organizāciju nolaidību vai gadījumi, kad
  nacionālie normatīvie akti nav uzskatāmi par atbilstošiem
  Kodeksam, tai skaitā, kad valdības nav nodrošinājušas pietiekamu
  finansējumu antidopinga programmu īstenošanai.
  Neatbilstības Kodeksam, kas radīs tiešas sekas antidopinga
  sistēmas pastāvēšanai:
  • Ir nepietiekams valsts finansējums, lai nodrošinātu
  atbilstību Kodeksa tehniskajam dokumentam par specifiskām
  analīzēm sportā (Technical document for sport specific
  analysis, TDSSA).
  • Pamatojoties uz ierobežoto valsts finansējumu, sportistam,
  kurš izcieš diskvalifikācijas periodu, netiek veiktas dopinga
  kontroles.
  • Pamatojoties uz ierobežoto valsts finansējumu, katra gada
  dopinga kontroļu plānā netiek īstenota paraugu uzglabāšanas un
  atkārtotu analīžu organizēšanas stratēģija, t.i. nepieciešama
  dopinga kontroļu laikā iegūto paraugu uzglabāšana ilgāk par trim
  mēnešiem atkārtotu analīžu veikšanai vēlākā laika periodā.
  • Netiek saskaņota kontroļu veikšana ar citām starptautiskajām
  sporta federācijām un antidopinga organizācijām, lai optimizētu
  dopinga kontroļu plānā ietvertās pārbaudes sportistiem, kuri ir
  arī citu organizāciju jurisdikcijā.
  • Rezultātu pārvaldības procesā netiek izmantots ne Sportista
  pases vadības vienību (Athlete Passport Management Units,
  APMU) hematoloģiskās bioloģiskās pases modulis, ne steroīdu
  bioloģiskās pases modulis.
  • Netipiskās atradnes (Netipiska atradne jeb netipisks
  parametrs - tāds WADA akreditētas laboratorijas vai citas WADA
  apstiprinātas laboratorijas ziņojums, kurā saskaņā ar
  Laboratoriju starptautisko standartu vai attiecīgajiem
  tehniskajiem dokumentiem ir pausta prasība veikt turpmāku
  izmeklēšanu, pirms konstatēts nelabvēlīgs analīžu rezultāts)
  netiek nosūtītas ekspertīzes veikšanai.
  • Antidopinga nodaļā nav atsevišķs dopinga kontroļu paraugu
  savākšanas personāls, kas līdz ar to ietekmē pārējo antidopinga
  uzdevumu ieviešanu un izpildi.
  • Ierobežotu finanšu resursu dēļ nav izstrādāta kārtība un
  procedūras, lai nodrošinātu savāktās informācijas apkopošanu un
  apstrādi antidopinga nolūkos (Pārbaužu un izmeklējumu
  starptautiskā standarta 11.2.2. punkts: Antidopinga organizācijas
  ievieš politiku un procedūras, kas nodrošina, ka iegūtā vai
  saņemtā antidopinga informācija tiek apstrādāta droši un
  konfidenciāli, ka informācijas avoti ir aizsargāti, ka
  informācijas noplūdes risks vai netīša izpaušana tiek novērsta
  pienācīgi un ka ar tiesībaizsardzības iestādēm, citām
  attiecīgajām iestādēm un/vai citām trešajām personām kopīgi
  lietotā informācija tiek apstrādāta, izmantota un izpausta tikai
  likumīgām antidopinga vajadzībām).
  • Nav dokumentētas procedūras, lai izmeklētu iespējamu prasību
  neievērošanu (saistībā ar Pārbaužu un izmeklējumu starptautiskā
  standarta A 3.1. punktu) (Pārbaužu un izmeklējumu starptautiskā
  standarta A. 3.1. Pārbaudes iestāde ir atbildīga par to, lai
  nodrošinātu, ka: a) ja tā uzzina par iespējamu prasību neizpildi,
  tā informē WADA un ierosina izmeklēšanu par iespējamo prasību
  neizpildi, pamatojoties uz visu attiecīgo informāciju un
  dokumentāciju; b) sportists vai cita persona ir rakstiski
  informēti par iespējamo prasību neievērošanu, un viņiem ir dota
  iespēja sniegt atbildi; c) izmeklēšana tiek veikta bez liekas
  kavēšanās, un novērtēšanas process ir dokumentēts; un d) galīgais
  konstatējums (t. i., izteikt vai neizteikt aizdomas par
  antidopinga noteikumu pārkāpumu), norādot iemeslus, nekavējoties
  tiek darīts pieejams WADA un pārējām antidopinga organizācijām
  saskaņā ar Kodeksa 7. panta 10. punktu un 14. panta 1. punkta 4.
  apakšpunktu).
  • Nav izveidota neatkarīga disciplinārā komisija. Latvijas
  atzīto sporta federāciju disciplinārās komisijas locekļi ir
  pastāvīgā interešu konflikta stāvoklī, pieņemot lēmumus par
  konkrētās federācijas sportistiem.
  • Nav izstrādātas procedūras, lai nodrošinātu iespējas laicīgi
  identificēt aizliegtas biedrošanās gadījumus.
  • Nav izstrādāta konfidencialitātes un interešu konflikta
  novēršanas politika Terapeitiskās lietošanas izņēmumu
  piešķiršanas komisijā.
  • Netiek slēgtas juridiski saistošas vienošanās vai līgumi ar
  trešajām personām, piemēram, starptautiskajām sporta federācijām,
  kuras saņem personu datus (izņemot ar dopinga kontrolieru
  asistentiem) ārpus dopinga kontroļu procedūras.
  • Netiek ievēroti dokumentu glabāšanas termiņi atbilstoši
  Starptautiskajam privātuma un datu aizsardzības standartam.
  Netiek ievērots Starptautiskais privātuma un datu aizsardzības
  standarts attiecībā uz drošu datu glabāšanu (ne elektroniskā, ne
  papīra formātā).
  • Trūkst valsts finansējuma resursu izglītības un informācijas
  pasākumiem.
  1.4. Riski, ja
  situācija nemainās
  Jāuzsver, ka Antidopinga konvencijās noteikto mērķu
  sasniegšanu nav iespējams interpretēt bez Kodeksa un Standartiem,
  tādēļ konkrētie starptautiskie līgumi, Kodekss un Standarti ir
  jāskata kā vienots normu veselums13. Antidopinga
  konvencijās noteiktie mērķi ir sasniegti, ja nacionālā
  antidopinga sistēma ir veidota atbilstoši Kodeksa un Standartu
  prasībām un tikai WADA ir tiesības veikt nacionālo antidopinga
  sistēmu Kodeksa atbilstības
  kontroli14,15. Riski, kas skars
  Latviju kā Antidopinga konvenciju dalībvalsti, tiek noteikti
  Kodeksā un šobrīd izstrādes procesā esošajā projektā16
  "Parakstītāju Starptautiskais Kodeksa atbilstības
  Standarts"17 (turpmāk - ISCCS).
  Saskaņā ar
  Kodeksu dalībvalstij ir šādas neatbilstības sekas:
  • Aizliegums dalībai Olimpiskajās spēlēs (tostarp XXIII Ziemas
  Olimpiskās spēlēs Phjončhanā, Dienvidkorejā, no 2018. gada 9.
  līdz 25. februārim),18 un daļēji vai pilnīgi apturēts
  starptautiskais finansējums dalībvalstu nacionālajām olimpiskajām
  organizācijām (Latvijas Olimpiskā komiteja)19;
  • Zaudēts Starptautisko federāciju biedru statuss20
  un daļēji vai pilnīgi apturēts starptautisko federāciju
  finansējums21;
  • Aizliegums rīkot pasaules čempionātus22 un lielus
  sporta pasākumus23.
  Kodeksā šīs sekas tiek atspoguļotas vispārīgi, taču ISCCS ir
  norādīts detalizēts Kodeksa ievērošanas pārraudzības mehānisms,
  kas nosaka kārtību, kādā dalībvalsts neatbilstība Kodeksam tiek
  konstatēta un auditēta, tai skaitā uzskaita virkni sankciju un
  definē WADA institūciju lomu šajā procesā. ISCCS ir skatāms
  Kodeksa un Standartu kontekstā24.
  Atbilstoši ISCCS
  noteiktajam dalībvalstij ir šādas sākotnējās sekas, ja tiek
  konstatētas neatbilstības:
  • Kodeksa atbilstības darba grupas25 pieprasa
  papildus informāciju dalībvalstij, atbildes uz pieprasīto
  informāciju sniedzamas noteiktā laika periodā26;
  • Kodeksa atbilstības darba grupas un Kodeksa atbilstības
  pārskatīšanas komitejas27 lēmums uzsākt dalībvalsts
  auditu klātienē28;
  • Dalībvalsts korektīvo darbību plāns, kas tiek īstenots
  noteiktā laika periodā un kuru uzrauga Atbilstības darba
  grupa29;
  • Kodeksa neatbilstības jautājuma nodošana Atbilstības
  pārskatīšanas komisijai, kurai atbilstoši vienai no trim Kodeksa
  neatbilstības kategorijām ir tiesības ierosināt Dibināšanas
  valdei30 noteikt individuālas vai kumulatīvas
  sankcijas dalībvalstij31.
  Neatbilstības
  sekas, ja piešķirta otrā kategorija atbilstoši ISCCS B
  pielikumam
  Šobrīd nav saņemta oficiāla WADA atbilde attiecībā uz
  neatbilstībām. Taču ir veikts izvērtējums, pamatojoties uz
  Kodeksa atbilstības aptaujā sniegto informāciju, un ir
  konstatēts, ka ir vairākas neatbilstības Kodeksam (aprakstītas
  1.3. nodaļā), kas klasificējamas otrajā kategorijā.
  Saskaņā ar ISCCS B pielikumā noteikto otrās kategorijas
  piešķiršanas sekas sankciju formā ir šādas:
  • Soda nauda 10 000 USD apmērā un soda nauda divu gadu
  dalībvalsts iemaksas WADA ikgadējā budžetā (Latvijas gada dalības
  maksa ir 10 837 USD);
  • Dalībvalsts uzraudzība klātienes vizītēs par dalībvalsts
  līdzekļiem sešas reizes gadā, kas varētu prasīt nozīmīgus finanšu
  līdzekļus;
  • Aizliegums dalībvalsts nacionālo sporta organizāciju
  pārstāvjiem ieņemt amatus Starptautiskajā Olimpiskajā vai
  Paralimpiskajā komitejā, Nacionālajā antidopinga organizācijā un
  starptautiskajās federācijās;
  • WADA privilēģiju zaudēšana, kas izpaužas aizliegumos:
  - dalībvalsts pārstāvjiem ieņemt amatus WADA;
  - dalībvalsts pārstāvjiem organizēt WADA izglītības programmas
  un citus WADA pasākumus;
  - saņemt WADA finansējumu specifiskām programmām un
  aktivitātēm.
  Iepriekš minētās sekas ir spēkā 12 mēnešus līdz brīdim, kad
  dalībvalsts ir veikusi visas nepieciešamās darbības, kuru
  rezultātā nacionālā antidopinga sistēma kļūst Kodeksam
  atbilstoša. Gadījumā, ja dalībvalsts konstatētos trūkumus
  nenovērš, Dibināšanas valde nosaka papildu periodu, tai skaitā
  iepriekšminētās un papildus sekas.
  Izvērtējumā
  "Latvijas antidopinga programmas modernizācija" minētās
  neatbilstības
  Pašreizējā Latvijas antidopinga sistēmas atbilstība
  starptautisko tiesību aktu prasībām tika izvērtēta 2016. gadā
  UNESCO finansētā projekta "Latvijas antidopinga programmas
  modernizācija" ietvaros. Projekta rezultātā tika sagatavoti
  priekšlikumi Latvijas antidopinga sistēmas aktualizēšanai un
  vidēja termiņa antidopinga programmas 2017.-2021. gadam
  izstrādei. Minētās programmas ietvaros konstatētas vairākas
  neatbilstības, tostarp:
  • Ar antidopingu saistītais normatīvais regulējums Latvijā nav
  aktualizēts atbilstoši jaunākajām saistošajām starptautiskajām
  prasībām un tas var novest pie aizlieguma Latvijas sportistiem
  piedalīties starptautiskās sacensībās, kā arī radīt sliktu
  prestižu Latvijas sportam un visai valstij;
  • Nepietiekoša Antidopinga nodaļas cilvēkresursu kapacitāte un
  atalgojums nepieciešamo antidopinga pasākumu īstenošanai;
  • Antidopinga nodaļai nav pietiekama finansiālā
  neatkarība;
  • Objektīvu un neatkarīgu antidopinga noteikumu pārkāpumu
  izmeklēšanu neveic neatkarīga antidopinga noteikumu pārkāpumu
  izskatīšanas institūcija;
  • Antidopinga noteikumu pārkāpumu gadījumos administratīvās
  sistēmas uzlabošanai normatīvajā regulējumā būtu jāparedz
  noteiktā lēmuma apstrīdēšanas institūcija.
  1.5. Citu valstu
  pieredze antidopinga sistēmas veidošanā
  Jāuzsver, ka atbilstoši Kodeksam32 nacionālo
  antidopinga organizāciju atbilstības Kodeksam pārraudzība ir WADA
  kompetence, tādējādi VM un VSMC rīcībā šobrīd nav informācijas
  par citu valstu antidopinga sistēmu atbilstību Kodeksam saskaņā
  ar Kodeksa atbilstības aptauju, jo šāda veida aptauja tiek veikta
  pirmo reizi 2017. gadā.
  Piemēram, Lietuvas antidopinga aģentūra ir publiska
  valsts pārvaldes iestāde un tiek finansēta no Fiziskās izglītības
  un sporta atbalsta fonda, kā arī finansējumu piešķir Lietuvas
  Olimpiskā komiteja. Lietuvas Antidopinga aģentūrai ir tiesības
  sniegt maksas pakalpojumus. Atbilstoši Lietuvas Republikas
  Fiziskās izglītības un sporta likuma 46. pantam ir
  izveidota Lietuvas
  Antidopinga komisija, kuras sastāvā ir dažādu institūciju
  pārstāvji, kas tiek iecelti uz četru gadu termiņu. Komisija ir
  atbildīga par cīņas pret dopinga vielu un metožu lietošanas
  sportā programmas izstrādi, apstiprināšanu un ieviešanu valstī.
  Komisijas pieņemtajiem lēmumiem ir rekomendējošs raksturs.
  Savukārt Somijas antidopinga aģentūra ir nevalstiska
  organizācija, kas saņem finansējumu no Somijas Izglītības un
  kultūras ministrijas loteriju budžeta. Piemēram, 2014. gadā
  organizācijas kopbudžets bija 3 195 000 euro, no kuriem
  Izglītības un kultūras ministrijas piešķirtais finansējums bija 3
  000 000 euro, un attiecīgi 2014. gadā veiktas 3 020 dopinga
  kontroles. Šai aģentūrai ir piecas dalīborganizācijas - Somijas
  Olimpiskā komiteja, Somijas Paralimpiskā komiteja, Somijas Sporta
  medicīnas sabiedrība, Somijas Sporta konfederācija un Somijas
  valdība, kuru pārstāv Izglītības un kultūras ministrija. Tā ir
  atbildīga par visām antidopinga aktivitātēm Somijā, veicinot tīru
  sportu un godīgu spēli. Somijā ir izstrādāts savs antidopinga
  kodekss, kas ir spēkā kopš 2015. gada 1. janvāra. Šo kodeksu ir
  atzinusi WADA un tas atbilst WADA Kodeksam. Somijas antidopinga
  kodekss attiecas, pirmkārt, uz visām sporta organizācijām un
  citām asociācijām, kas ir reģistrētas Somijā un, otrkārt, uz šo
  organizāciju un asociāciju biedriem, sportistiem, kuri piedalās
  sacensības, un viņus atbalstošo personālu.
  1.6. Latvijas
  antidopinga sistēmas institucionālās attīstības alternatīvas
  Lai nodrošinātu Latvijas antidopinga organizācijas autonomiju
  darbībā un lēmumu pieņemšanā un lielāku finansiālo neatkarību
  saskaņā ar starptautiskajām prasībām, nepieciešams
  nodrošināt:
  • Latvijas antidopinga institucionālas sistēmas modeļa
  autonomiju (tai skaitā, finanšu autonomiju);
  • kā arī pietiekamus finanšu resursus.
  Antidopinga sistēmas institucionālā modeļa atbilstības
  nodrošināšanai, nosakot juridisko statusu, tika izskatītas šādas
  iespējas:
  1) Antidopinga aģentūras izveidošana. Atbilstoši
  Publisko aģentūru likumam33 par aģentūru var būt tikai
  pašfinansējoša iestāde, kurai ar likumu vai Ministru
  kabineta noteikumiem ir nodota kompetence pakalpojumu sniegšanas
  jomā. Antidopinga aģentūra neatbilstu Publisko aģentūru likuma
  prasībām, jo tai ir jānodrošina valsts funkcijas, piemēram,
  organizēt un koordinēt antidopinga pasākumus valstī, veidot un
  uzturēt informācijas un dopinga kontroļu datubāzes, funkcijas,
  kuras tiek finansētas no valsts budžeta dotācijām un kuras nav
  saistītas ar pakalpojumu sniegšanu. Pamatojoties uz minēto,
  Antidopinga aģentūras galvenais uzdevums nav publisko maksas
  pakalpojumu sniegšana, tādējādi Publisko aģentūru likumā noteikto
  prasību, ka lielāko daļu no aģentūras budžeta veido ieņēmumi no
  publisko maksas pakalpojumu sniegšanas, Antidopinga aģentūra
  nevar izpildīt.34 Līdzīgi risinājums, ka VSMC tiek
  mainīts statuss uz valsts aģentūru un Antidopinga nodaļa īsteno
  antidopinga pasākumus kā šīs valsts aģentūras struktūrvienība,
  nav atbalstāms, jo VSMC sniegtie maksas pakalpojumi nenodrošina
  pietiekošus finanšu līdzekļus, lai institūcija būtu
  pašfinansējoša saskaņā ar Publisko aģentūru likumu un antidopinga
  funkciju veikšanai nepieciešamas nozīmīgas valsts budžeta
  dotācijas.
  2) Antidopinga fonda izveidošana. Pamatojoties uz
  Biedrību un nodibinājumu likumu, publisks nodibinājums jeb fonds
  ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa
  sasniegšanai, kam nav peļņas gūšanas rakstura35 un
  publisko nodibinājumu (fondu) darbību regulē citi
  likumi36. Praksē redzams, ka Publiskie fondi, kā
  piemēram, Sabiedrības integrācijas fonds, Valsts Kultūrkapitāla
  fonds un Uzturlīdzekļu garantijas fonds, ir veidoti sabiedrības
  un sociālo interešu aizsardzībai, kultūras veicināšanai, un šie
  mērķi tiek sasniegti, piesaistot, uzkrājot un sadalot finanšu
  līdzekļus, kas saņemti kā ziedojumi un valsts budžeta programmu
  ietvaros. Nacionālo antidopinga organizāciju uzdevums nav
  administrēt finanšu līdzekļus, tos sadalot citām fiziskām vai
  juridiskām personām, bet gan antidopinga programmu īstenošana. Ja
  raugās no prakses viedokļa, kāds izpaužas iepriekšminēto fondu
  darbībā un mērķos, tad nacionālai antidopinga organizācija nevar
  izpildīt publiskā fonda nosacījumus.
  3) Antidopinga funkciju deleģēšana nevalstiskai
  organizācijai (turpmāk - NVO). Ņemot vērā pieejamo
  informāciju par NVO, kas Latvijā darbojas veselības jomā, VM
  ieskatā neviena no šīm organizācijām nav piemērota antidopinga
  funkciju veikšanai.
  4) Latvijas Antidopinga biroja kā VSMC
  struktūrvienības izveide. Minētais birojs atrastos veselības
  ministra pārraudzībā un īstenotu antidopinga konvenciju noteikumu
  ieviešanai nepieciešamos pasākumus. Vienlaikus VSMC budžeta
  ietvaros būtu jāizveido jauna budžeta apakšprogramma, lai
  nodrošinātu Latvijas Antidopinga birojam finanšu līdzekļus tā
  darbības īstenošanai. Taču minētais biroja statuss rada bažas, jo
  saskaņā ar WADA prasībām valstij jāievēro valsts antidopinga
  organizācijas autonomija valstī un valsts nedrīkst iejaukties
  antidopinga organizācijas lēmumos un pasākumos (Kodeksa 22. panta
  6. punkts).
  5) Antidopinga biroja kā tiešās pārvaldes iestādes
  izveidošana VSMC reorganizācijas rezultātā37 un
  birojs atrastos veselības ministra pārraudzībā, antidopinga
  biroja administratīvās atbalsta funkcijas, piemēram,
  personālvadību un grāmatvedību, nodrošinātu VM centralizēti.
  Antidopinga jomā pieņemto lēmumu vai rīcības tiesiskuma pārbaudi
  var veikt WADA.
  II Problēmas
  risinājums
  Antidopinga
  biroja izveidošana VSMC reorganizācijas rezultātā
  Lai nodrošinātu Latvijas antidopinga organizācijas autonomiju
  darbībā un lēmumu pieņemšanā un finansiālo neatkarību saskaņā ar
  starptautiskajām prasībām, VM piedāvā izveidot Antidopinga
  biroju kā tiešās pārvaldes iestādi, pārņemot VSMC
  kompetenci38 antidopinga jomā. Minētā iestāde atrodas
  veselības ministra pārraudzībā un īsteno antidopinga konvenciju
  noteikumu ieviešanai nepieciešamos pasākumus. Vienlaikus tiek
  izveidota jauna budžeta apakšprogramma, lai nodrošinātu
  Antidopinga birojam finanšu līdzekļus tā darbības īstenošanai.
  Tādējādi tiktu nodrošināta Latvijas antidopinga organizācijas
  autonomija, kas ir būtisks priekšnoteikums saskaņā ar WADA
  Pasaules Antidopinga kodeksa 22. panta 6. punktu, kas nosaka, ka
  katra valdība ievēro valsts antidopinga organizācijas autonomiju
  savā valstī un neiejaucas tās lēmumos un pasākumos saistībā ar
  tās darbību. Tāpat minētais kodekss nosaka, ka jānodrošina
  pietiekami finanšu resursi, lai visās jomās īstenotu Kodeksam un
  starptautiskajiem standartiem atbilstīgas antidopinga
  programmas.
  Antidopinga
  biroja juridiskais statuss
  Antidopinga birojs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas izveidota
  VSMC reorganizācijas rezultātā, piešķirot savu personālu un
  finanšu līdzekļus tā darbības īstenošanai39. Ar
  normatīvo aktu Antidopinga birojam kā iestādei ir iespējams
  noteikt padotību VM pārraudzības formā, kurā VM ir tiesības
  pārbaudīt Antidopinga biroja lēmuma tiesiskumu un atcelt
  prettiesisku lēmumu, kā arī prettiesiskas bezdarbības gadījumā
  dot rīkojumu pieņemt lēmumu40, kas attiecas uz
  administratīvo tiesību jomu. Antidopinga jomā pieņemto lēmumu vai
  rīcības tiesiskuma pārbaudi var veikt WADA. Kā arī autonomijas
  nostiprināšanai paredzēts mainīt normatīvo regulējumu attiecībā
  uz Antidopinga komitejas darbību, veidot Disciplināro antidopinga
  komisiju un pilnveidot Terapeitiskās lietošanas komisijas
  darbību, vienlaikus paredzēts noteikt, ka lēmumi attiecībā uz
  antidopinga jomu (piemēram, dopinga kontroļu rezultātiem) nav
  apstrīdami Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
  Antidopinga biroja administratīvās atbalsta funkcijas,
  piemēram, personālvadība, grāmatvedība, VM nodrošinās
  centralizēti. Nepieciešamie papildu cilvēkresursi tik nodrošināti
  Veselības ministrijas resora ietvaros no esošajiem vakantajiem
  amatiem.
  Šāds risinājums
  nodrošinātu atbilstošu Kodeksā41 noteikto
  nacionālās antidopinga organizācijas autonomiju nekā šī brīža
  modelis, kad Antidopinga nodaļa ir VSMC struktūrvienība un
  atrodas VM pakļautībā, kas nozīmē, ka VM vai VSMC direktors var
  dot rīkojumus Antidopinga nodaļai, kā arī atcelt Antidopinga
  nodaļas lēmumus.
  Antidopinga
  biroja struktūra (10 amata vietas):
  • Vadītājs (nacionālo un starptautisko attiecību joma);
  • Vadītāja vietnieks (juridiskās attiecības un rezultātu
  pārvaldība);
  • Trīs eksperti: 1) dopinga kontroļu plānošanā;
  2) izglītības un informācijas pasākumos;
  3) terapeitiskās lietošanas un medikamentu jautājumos;
  • Vadītāja palīgs lietvedības jautājumos;
  • Divi dopinga kontrolieri;
  • Divas amata vietas attiecībā uz administratīvo vadības
  funkciju nodrošināšanu un informāciju sistēmas drošības
  nodrošināšanu. Vienlaikus tiks vērtēta Antidopinga biroja
  atsevišķu atbalsta funkciju (piemēram, informācijas komunikāciju
  tehnoloģiju un administratīvo vadības funkciju nodrošināšana
  utt.) centralizācijas iespēja valsts pārvaldes reformu plāna
  ietvaros.
  Ņemot vērā situāciju, ka Antidopinga biroja darbinieki ir
  atbildīgi par valstiskā un starptautiskā mērogā nozīmīgu funkciju
  īstenošanu antidopinga jomā, ir nozīmīgi šiem darbiniekiem
  nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu, lai novērstu korupcijas
  riskus, ietekmēšanu un saglabātu darbinieku ar specifiskām
  kompetencēm darbību Antidopinga birojā, kā arī lai nodrošinātu
  Latvijas sportistu dalību starptautiskās sacensībās, kā arī
  Olimpiskajās spēlēs.
  Nepieciešamās
  izmaiņas normatīvajā regulējumā
  Lai nodrošinātu Antidopinga biroja juridisko statusu un
  darbinieku atlīdzības apmēru atbilstoši darba specifikai,
  nepieciešams veikt grozījumus šādos normatīvajos aktos:
  • Sporta likumā;
  • Ministru kabineta 2004. gada 13. aprīļa noteikumi Nr. 286
  "Veselības ministrijas nolikums";
  • Ministru kabineta 2011. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 820
  "Dopinga kontroles kārtība".
  Vienlaikus jāizdod jauni šādi normatīvie akti:
  • Antidopinga biroja nolikums;
  • Ministru kabineta noteikumi attiecībā uz Nacionālo
  antidopinga kodeksu;
  • Ministru kabineta rīkojums par VSMC reorganizāciju un
  Antidopinga biroja kā valsts tiešās pārvaldes iestādes
  izveidi.
  Neatbilstību
  Kodeksam novēršana piedāvātā risinājuma ietvaros
  Piedāvātā risinājuma ietvaros tiek izveidots Antidopinga
  birojs kā neatkarīga institūcija, piešķirot papildus finansējumu,
  tādējādi tiks nodrošināta antidopinga organizācijas autonomija un
  novērstas 1.3. sadaļā minētās neatbilstības Kodeksam. Jāatzīmē,
  ka daļu no minētajām neatbilstībām (piemēram, atbilstošu
  procedūru izstrādi saskaņā ar starptautiskajām normām) var
  novērst, neveidojot Antidopinga biroju kā institūciju.
  • Ņemot vērā papildu cilvēkresursus un papildu finansējumu
  kontroļu veikšanai ir uzlabota dopinga kontroļu veikšana: t.sk.
  ir divi dopinga kontrolieri; tiek pakāpeniski palielināts gadā
  veikto dopinga kontroļu skaits (tādējādi tiek veiktas arī dopinga
  kontroles diskvalificētajiem sportistiem); paraugi tiek
  atbilstoši uzglabāti, lai veiktu atkārtotas analīzes; netipiskās
  atradnes tiek nosūtītas ekspertīzes veikšanai; rezultātu
  pārvaldības procesā tiek izmantoti sportista hematoloģiskās un
  steroīdu bioloģiskās pases moduļi.
  • Tāpat, ņemot vērā papildu cilvēkresursu kapacitāti, ir
  atbilstošs personāls, lai veiktu antidopinga jomas pasākumus,
  t.sk. izglītības un informācijas pasākumus; tiek nodrošināta
  atbilstība Kodeksa tehniskajam dokumentam par specifiskām
  analīzēm sportā; tiek saskaņota kontroļu veikšana ar citām
  starptautiskajām sporta federācijām un antidopinga organizācijām,
  lai optimizētu dopinga kontroļu plānā ietvertās pārbaudes
  sportistiem.
  • Antidopinga organizācijas darbība ir uzlabota, ir
  izstrādātas atbilstošās procedūras Antidopinga biroja darbības
  organizācijā saskaņā ar WADA standartiem; procedūras, lai laicīgi
  identificētu aizliegtu biedrošanās gadījumus; procedūras, lai
  nodrošinātu savāktās informācijas apkopošanu un apstrādi
  antidopinga nolūkos saskaņā ar WADA; tiek slēgtas juridiski
  saistošas vienošanās vai līgumi ar trešajām personām, kuras saņem
  personu datus ārpus dopinga kontroļu procedūras.
  • Vienlaikus tiks veikti grozījumi normatīvajā regulējumā,
  paredzot izveidot neatkarīgu Disciplināro antidopinga komisiju,
  kā arī pilnveidot Terapeitiskas lietošanas komisijas darbu.
  • Tiek ievēroti dokumentu glabāšanas termiņi atbilstoši
  Starptautiskajam privātuma un datu aizsardzības standartam, kā
  arī tiek ievērots standarts attiecībā uz drošu datu glabāšanu gan
  elektroniskā, gan papīra formātā.
  III Ietekmes
  novērtējums
  Lai veiktu ziņojumā atspoguļotās situācijas uzlabošanu un
  minēto problēmu atrisināšanu, tiek izveidota tiešās pārvaldes
  iestāde "Antidopinga birojs" (skat. II nodaļu),
  tādējādi minētā risinājuma ietekme ir šāda:
  1) Tiek atrisināta antidopinga sistēmas institucionālā modeļa
  neatbilstība Kodeksa prasībām, kā arī tiek novērstas Konceptuālā
  ziņojuma 1.3. nodaļā uzskaitītās Kodeksa neatbilstības un
  novērsti Konceptuālā ziņojuma 1.4. nodaļā noteiktie riski.
  Tādējādi tiek novērstas abas galvenās Latvijas antidopinga
  sistēmas problēmas: nepietiekama antidopinga institucionālā
  modeļa autonomija un finansiālā neatkarība, un nepietiekami
  finansiālie resursi, lai nodrošinātu atbilstošu antidopinga
  sistēmas darbību.
  2) Izveidojot Antidopinga biroju, tiek ievēroti visi seši
  pamatprincipi, kuru piemērošana valsts pārvaldē ir svarīga, lai
  nodrošinātu turpmāk izvirzīto mērķu sasniegšanu un rīcības
  virzienu īstenošanu42:
  • Elastības princips - tā ir spēja vajadzības gadījumā mainīt
  pieeju problēmas risināšanai.
  • Sadarbības princips - politikas veidošanā būtiska loma ir
  valsts pārvaldei, kas pārvaldības procesos iesaista nevalstisko
  un privāto sektoru.
  • Efektivitātes princips - efektīva valsts pārvalde principa
  šaurākajā izpratnē ir pakalpojumu vienības sniegšana par
  iespējami zemākām izmaksām, maksimāli taupīgi izmantojot finanšu
  līdzekļus.
  • Tiesiskuma princips - valsts pārvaldei savā darbībā ir
  jāievēro likums un tiesības, tostarp tiesību princips. Tas
  nozīmē, ka valsts pārvaldei ir jānodrošina privātpersonu
  (sabiedrības kopumā) tiesību un brīvību ievērošana.
  • Samērojamības princips - lai gan efektivitātes princips
  lielā mērā ir vērsts uz izmaksu samazināšanu, tomēr valsts
  pārvaldes politikas kontekstā tas nevar tikt skatīts atrauti no
  samērojamības principa, kas nozīmē, ka rezultāti ir samērojami ar
  izmaksām.
  • Pieejamības princips - valsts pārvaldē galvenokārt izpaužas
  attiecībā uz pakalpojumu un informācijas pieejamību.
  • Subsidiaritātes princips - princips, kura mērķis ir
  nodrošināt lēmumu pieņemšanas procesa saikni ar sabiedrību,
  regulāri pārbaudot, vai veiktās darbības ir attaisnojamas, ņemot
  vērā valsts un vietējā līmeņa iespējas.
  IV Piedāvātā
  risinājuma ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu
  Likuma "Par valsts budžetu 2017. gadam" ietvaros
  VSMC budžeta apakšprogrammā 39.02.00 "Sporta medicīnas
  nodrošināšana" antidopinga funkciju veikšanai 2017. gadā
  plānots novirzīt 97 370 euro (tiešās izmaksas), lai varētu
  veikt 150 dopinga kontroles (analīzes).
  Neatkarīga un efektīva Antidopinga biroja izveidei sākot ar
  2018. gadu un turpmāk ik gadu nepieciešami finanšu līdzekļi
  (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem) 699 943 euro apmērā (lai
  varētu veikt līdz 1000 dopinga kontroles (analīzes), kā arī
  varētu veikt gadā vismaz 30 antidopinga izglītības pasākumus
  gadā).
  Nepieciešams izveidot jaunu budžeta apakšprogrammu, piešķirot
  no valsts budžeta līdzekļiem antidopinga funkciju veikšanai
  nepieciešamo "iezīmētu" finansējumu, lai gadā par
  valsts budžeta līdzekļiem varētu veikt nepieciešamo dopinga
  kontroļu (analīžu) skaitu (sasniedzot 1000 dopinga kontroles
  (analīzes)), kā arī varētu veikt gadā vismaz 30 antidopinga
  izglītības pasākumus.
  Daļu no nepieciešamā finansējuma jaunajai budžeta
  apakšprogrammai Antidopinga birojam nepieciešams novirzīt no
  budžeta apakšprogrammas 39.02.00 "Sporta medicīnas
  nodrošināšana" 2018.gadam un turpmākajiem gadiem 99 943 euro
  apmērā (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem):
  - antidopinga funkciju veikšanai 97 617 euro apmērā (t.sk. EKK
  1000 Atlīdzība - 61 796 euro un EKK 2000 Preces un pakalpojumi -
  35 821 euro). Palielinājums salīdzinot ar 2017. gadā plānotajiem
  izdevumiem veidojas pamatojoties uz darba devēja VSAOI izmaiņām
  ar 2018. gada 1. janvāri (2018. gadā 2017. gada 27. jūlijā Saeimā
  tika pieņemti grozījumi likumā "Par valsts sociālo
  apdrošināšanu", kuros tiek paredzēts, ka obligāto iemaksu
  likme, ja darba ņēmējs tiek apdrošināts visiem sociālās
  apdrošināšanas veidiem, ir 35,09 procenti, no kuriem 24,09
  procentus (iepriekšējo 23,59%) maksā darba devējs un 11 procentus
  - darba ņēmējs;
  - netiešajām izmaksām 2 326 euro apmērā (EKK 2000 Preces un
  pakalpojumi).
  Ir nepieciešams papildus finansējums (dotācija no vispārējiem
  ieņēmumiem) jaunajai Antidopinga biroja budžeta apakšprogrammai
  2018. gadam un turpmāk ik gadu 600 000 euro
  apmērā.
  Nepieciešamais papildus finansējums Veselības ministrijai tika
  atbalstīts:
  - Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 8. septembra
  ārkārtas sēdes (Nr. 44, paragrāfs Nr. 1) lēmumu konceptuāli tika
  atbalstīts valdību veidojošās koalīcijas sadarbības partneru
  darba grupas izvirzītie priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem
  pasākumiem, saskaņā ar informatīvā ziņojuma "Par fiskālās
  telpas pasākumiem un izdevumiem prioritārajiem pasākumiem valsts
  budžetam 2018. gadam un ietvaram 2018.-2020. gadam" 1.
  pielikumu, t.sk. Veselības ministrijai tika atbasltīts
  finansējums prioritārajam pasākumam "Neatkarīga un efektīva
  Antidopinga biroja izveide" 224 950 euro apmērā ik gadu.
  - Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra
  sēdes (Nr. 45) lēmumu konceptuāli tika atbalstīti valdību
  veidojošās koalīcijas sadarbības partneru darba grupas izvirzītie
  priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem t.sk.
  Veselības ministrijai tika atbasltīts finansējums prioritārajam
  pasākumam "Neatkarīga un efektīva Antidopinga biroja
  izveide" 375 050 euro apmērā ik gadu.
  Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 28. augusta
  protokola Nr. 41 1. § 5. punktā noteikto, Veselības ministrija
  lūdza aktualizēt nozares 2018.-2020. gada maksimāli pieļaujamā
  valsts pamatbudžeta izdevumu apjomu, pārdalot izdevumu
  pārskatīšanas rezultātā identificētos iekšējos resursus citiem
  svarīgiem pasākumiem veselības nozares pamatfunkciju izpildei
  atbilstoši Informatīvā ziņojuma "Par valsts budžeta izdevumu
  pārskatīšanas 2018., 2019. un 2020. gadam rezultātiem un
  priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par
  vidēja termiņa budžeta 2018., 2019. un 2020. gadam" un
  likumprojekta "Par valsts budžetu 2018. gadam"
  izstrādes procesā" 15. pielikumā akceptētajām izmaiņām, tai
  skaitā par 2 047 euro - palielināt izdevumus
  starptautiskajai sadarbībai (7700 kods) budžeta apakšprogrammā
  37.04.00 "Maksājumi starptautiskajās organizācijās"
  prioritārā pasākuma "Neatkarīgas un efektīvas antidopinga
  struktūras izveide Valsts sporta medicīnas centrā"
  daļējai realizācijai - lai nodrošinātu Latvijas dalības maksu
  Nacionālo Antidopinga organizāciju institūtā (iNADO), pārņemot
  maksājumu 2 095 USD (2 047 euro) apmērā no Valsts sporta
  medicīnas centra un iekļaujot to kopējos Veselības ministrijas
  starptautiskajos maksājumos. Par nepieciešamību palielināt
  finansējumu no iekšējiem resursiem dalības maksas nodrošināšanai
  jaunai starptautiskai organizācijai Veselības ministrija ir
  sagatavojusi informatīvo ziņojumu, kas ir iesniegts izskatīšanai
  Ministru kabinetā.
  Kopsavilkums par
  konceptuālajā ziņojumā iekļautā risinājuma realizācijai
  nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu
  
    
      | Risinājums | Risinājums (risnājuma varianti) | Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums
 | Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais
      finansējums | Nepieciešamais papildu finansējums | Pasākuma īstenošanas gads (ja risinājuma (risinājuma varianta) īstenošana ir
      terminēta)
 | 
    
      | 2017 | 2018 | 2019 | 2018 | 2019 | 2020 | turpmākajā laikposmā līdz risinājuma (risinājuma varianta)
      pabeigšanai (ja īstenošana ir terminēta)
 | turpmāk ik gadu (ja risinājuma (risinājuma varianta) izpilde nav
      terminēta)
 |  | 
    
      | Finansējums konceptuālā ziņojuma
      īstenošanai kopā |  |  | 99 943 | 99 943 | 99 943 | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 0 | 
    
      | tajā skaitā | 
          | 
          |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
    
      | 29. Veselības ministrija | 
          | 
          | 99 943 | 99 943 | 99 943 | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 0 | 
    
      | 1. risinājums |  |  | 99 943 | 99 943 | 99 943 | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 0 | 
    
      |  | 1. variants | 
          | 99 943 | 99 943 | 99 943 | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 0 | 
    
      |  | 29. Veselības
      ministrija |  | 99 943 | 99 943 | 99 943 | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 0 | 
    
      |  |  | 39.02.00 apakšprogramma | 99 943 | 99 943 | 99 943 | -99 943 | -99 943 | -99 943 |  | -99 943 |  | 
    
      |  |  | Jaunizveidotā budžeta
      apakšprogramma |  |  |  | 699 943 | 699 943 | 699 943 |  | 699 943 |  | 
  
  
  
    1 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 24.-25. lpp
    2 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 14. lpp
    3 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Normatīvā bāze un attīstības plānošanas
    dokumenti. 38.-50. lpp
    4 Sporta likuma 6. panta piektās daļas 3. un 4.
    punkts
    5 Sporta likuma 3. pants
    6 Sporta likuma 18. un 20. pants
    7 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 37.-38. lpp
    8 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 39. lpp
    9 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 40.-41. lpp
    10 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 55. lpp.
    11 Standarti - Kodeksa standarti, Kodeksa
    tehniskie dokumenti un Kodeksa labākās prakses piemēri
    12 Kodeksa 22.6. punkts
    13 2005. gada 19. oktobra Starptautiskās
    konvencijas pret dopingu sportā 4. panta pirmā daļa
    14 Kodeksa 20.7.2. punkts
    15 Kodeksa 23.5.1. punkts
    16 Plānots, ka ISCCS ar Kodeksa grozījumiem spēkā
    stāsies 2018. gada sākumā pēc WADA Dibināšanas valdes lēmuma
    2017. gada 15. novembrī
    17 International Standard for Code Compliance by
    Signatories
    18 Kodeksa 20.1.8. punkts
    19 Kodeksa 20.1.3. punkts
    20 Kodeksa 20.3.2. punkts
    21 Kodeksa 20.3.9. punkts
    22 Kodeksa 20.3.11. punkts
    23 Kodeksa 20.6.6. punkts
    24 ISCCS 1. punkts
    25 Kodeksa atbilstības darba grupa (WADA
    Complience Taskforce) pārrauga atbilstību Kodeksam, tās
    sastāvu veido WADA departamentu personāls. ISCCS 6.1.1.
    punkts
    26 ISCCS 8.6. punkts
    27 Kodeksa atbilstības pārskata komiteja
    (Complience Review Committee) ir neatkarīga WADA
    struktūra, kas pārskata Atbilstības darba grupas sniegto
    informāciju Kodeksa atbilstības jautājumos un sniedz ieteikumus
    WADA dibināšanas valdei. ISCCS 6.2.1. punkts
    28 ISCCS 8.7. punkts
    29 ISCCS 9.2. punkts
    30 Dibināšanas valde - augstākā WADA pārvaldes
    institūcija, kas atbilstoši Kodeksa 23.5.4. punktam apstiprina
    visus WADA (Atbilstības pārskatīšanas komitejas) sniegtos
    ziņojumus par Kodeksa ievērošanu.
    31 ISCCS 11.1. punkts
    32 Kodeksa 23.5.1. punkts.
    33 Publisko aģentūru likums.
    https://likumi.lv/doc.php?id=202272
    34 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
    gadam. 2. daļa. Institucionālās sistēmas alternatīvas. 22.-23.
    lpp.
    35 Biedrību un nodibinājumu likums. 2. panta otrā
    daļa https://likumi.lv/doc.php?id=81050
    36 Biedrību un nodibinājumu likums. 12. pants
    https://likumi.lv/doc.php?id=81050
    37 Atbilstoši "Valsts pārvaldes iekārtas
    likums" 1. panta 3. punkts
    38 Vienlaikus VSMC reorganizācijas rezultātā
    funkcija attiecībā uz veselības aprūpi un medicīnisko
    uzraudzību sportistiem līdz 18 gadu vecumam un bērniem ar
    paaugstinātu fizisko slodzi tiks nodota Bērnu klīniskās
    universitātes slimnīcai.
    39 Valsts pārvaldes iekārtas likums. 1. panta 3.
    punkts
    40 Valsts pārvaldes iekārtas likums. 7. panta
    piektā daļa
    41 Kodeksa 22. panta 6. punkts
    42 Par Valsts pārvaldes politikas attīstības
    pamatnostādnēm 2014.-2020. gadam.
    https://likumi.lv/doc.php?id=271384
   
  Veselības ministre Anda Čakša