Ministru kabineta rīkojums Nr. 539
Rīgā 2017. gada 26. septembrī (prot. Nr. 48
40. §)
Par konceptuālo ziņojumu "Par
situāciju antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām
izmaiņām"
1. Atbalstīt konceptuālajā ziņojumā "Par situāciju
antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām izmaiņām"
(turpmāk - konceptuālais ziņojums) ietverto risinājumu.
2. Noteikt Veselības ministriju par atbildīgo un Izglītības un
zinātnes ministriju par līdzatbildīgo institūciju konceptuālajā
ziņojumā ietvertā risinājuma īstenošanai.
3. Veselības ministrijai sadarbībā ar Izglītības un zinātnes
ministriju izstrādāt un veselības ministram līdz 2018. gada 1.
jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā konceptuālajā
ziņojumā ietvertā risinājuma īstenošanai nepieciešamo normatīvo
aktu projektus.
Ministru prezidents Māris
Kučinskis
Veselības ministre Anda
Čakša
(Ministru kabineta
2017. gada 26. septembra
rīkojums Nr. 539)
Veselības
ministrija
Konceptuālais ziņojums
"Par situāciju antidopinga jomā Latvijā un nepieciešamajām
izmaiņām"
2017. gada septembris
SATURS
KONCEPTUĀLĀ
ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
I ESOŠĀS
SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS ANTIDOPINGA JOMĀ
1.1.
Starptautiskās saistības antidopinga jomā
1.2. Antidopinga
sistēma Latvijā
1.3. Kodekss un
Latvijas antidopinga sistēmas atbilstība Kodeksa prasībām
1.4. Riski, ja
situācija nemainās
1.5. Citu valstu
pieredze antidopinga sistēmas veidošanā
1.6. Latvijas
antidopinga sistēmas institucionālās attīstības alternatīvas
II PROBLĒMAS
RISINĀJUMS
III IETEKMES
NOVĒRTĒJUMS
IV PIEDĀVĀTĀ
RISINĀJUMA IETEKME UZ VALSTS UN PAŠVALDĪBU BUDŽETU
Kopsavilkums par
konceptuālajā ziņojumā iekļautā risinājuma realizācijai
nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu
KONCEPTUĀLĀ
ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
Ziņojumā ir iekļauta pašreizējās situācijas antidopinga jomā
Latvijā analīze, kurā aprakstītas pastāvošās problēmas attiecībā
uz Pasaules Antidopinga kodeksā (turpmāk - Kodekss) un Eiropas
Padomes Antidopinga konvencijā, kā arī Starptautiskā konvencijā
pret dopingu sportā noteikto normu ievērošanu un izpildi. Saskaņā
ar Pasaules Antidopinga organizācijas veikto aptauju par Kodeksa
atbilstību dalībvalstīs, Latvijas antidopinga sistēmā ir
konstatētas vairākas neatbilstības. Būtiskākais ir tas, ka
ir nepietiekama valsts
antidopinga organizācijas autonomija (Latvijā nacionālā
antidopinga organizācija ir Valsts sporta medicīnas centra
(turpmāk - VSMC) Antidopinga nodaļa). Tāpat minētajai
nacionālajai antidopinga organizācijai nav nodrošināts pietiekams
finansējums, lai pilnvērtīgi īstenotu Kodeksā un konvencijās
noteiktās prasības.
Esošās situācijas uzlabošanai, ziņojumā ir iekļautas
iespējamās Latvijas antidopinga sistēmas institucionālās
attīstības alternatīvas, no kurām viena ir piedāvāta kā
risinājums, lai nodrošinātu antidopinga organizācijas autonomiju,
kā arī novērstu citas esošās antidopinga sistēmas neatbilstības
Kodeksam un konvencijām. Veselības ministrijas (turpmāk - VM)
piedāvātais risinājums ir Antidopinga biroja kā tiešās pārvaldes
iestādes izveide VSMC reorganizācijas rezultātā, minētais birojs
darbotos veselības ministra pārraudzībā. Konceptuālajā ziņojumā
ir ietverts arī šī risinājuma ietekmes novērtējums uz pastāvošo
neatbilstību novēršanu, kā arī ietekme uz valsts budžeta
finansējumu. Lai nodrošinātu antidopinga organizācijas autonomiju
un novērstu pastāvošās neatbilstības antidopinga jautājumu
uzraudzībā, 2018. gadā un turpmāk ik gadu no valsts budžeta
līdzekļiem papildus ir nepieciešami 600 000 euro. Nepieciešamais
papildus finansējums Veselības ministrijai tika atbalstīts:
- Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 8. septembra
ārkārtas sēdes (Nr. 44, paragrāfs Nr. 1) lēmumu konceptuāli tika
atbalstīts valdību veidojošās koalīcijas sadarbības partneru
darba grupas izvirzītie priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem
pasākumiem, saskaņā ar informatīvā ziņojuma "Par fiskālās
telpas pasākumiem un izdevumiem prioritārajiem pasākumiem valsts
budžetam 2018. gadam un ietvaram 2018.-2020. gadam" 1.
pielikumu, t.sk. Veselības ministrijai tika atbasltīts
finansējums prioritārajam pasākumam "Neatkarīga un efektīva
Antidopinga biroja izveide" 224 950 euro apmērā ik gadu.
- Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra
sēdes (Nr. 45) lēmumu konceptuāli tika atbalstīti valdību
veidojošās koalīcijas sadarbības partneru darba grupas izvirzītie
priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem t.sk.
Veselības ministrijai tika atbasltīts finansējums prioritārajam
pasākumam "Neatkarīga un efektīva Antidopinga biroja
izveide" 375 050 euro apmērā ik gadu.
Nepieciešams uzsvērt, ka, nenovēršot šobrīd pastāvošās
antidopinga sistēmas neatbilstības Kodeksam un konvencijām, ir
apdraudēta Latvijas sportistu dalība Olimpiskajās spēlēs (tostarp
XXIII Ziemas Olimpiskās spēles Phjončhanā, Dienvidkorejā, no
2018. gada 9. līdz 25. februārim), kā arī Latvijai var tikt
piespriesta soda nauda 10 000 USD apmērā un soda nauda divu gadu
dalībvalsts Pasaules antidopinga aģentūras (turpmāk - WADA)
atbalsta maksas apmērā, daļēji vai pilnīgi apturēts
starptautiskais finansējums dalībvalstu nacionālajām olimpiskajām
organizācijām, aizliegts rīkot pasaules čempionātus un lielus
sporta pasākumus un citi.
I ESOŠĀS
SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS ANTIDOPINGA JOMĀ
1.1.
Starptautiskās saistības antidopinga jomā
Mūsdienās antidopinga jautājumus lielā mērā virza un organizē
starptautiskās organizācijas un valstu institūcijas. Ikdienas
dopinga profilakse un sankciju noteikšana ir valstu un vietējo
sporta organizāciju pārziņā, kamēr starptautiskā līmenī
antidopinga aktivitātes veic starptautiskās organizācijas.
Nozīmīgākā starptautiskā organizācija šajā jomā ir Pasaules
antidopinga aģentūra (WADA). WADA ir neatkarīga starptautiska
aģentūra, kuras kompetencē ietilpst Nacionālo Antidopinga
organizāciju atbilstības Kodeksam pārraudzība.
Latvija ar 1997. gada 3. janvāra likumu "Par Eiropas
padomes Antidopinga konvenciju Nr. 135" ir ratificējusi
Eiropas Padomes Antidopinga konvenciju, kas stājās spēkā
1989. gada 16. novembrī. Šis ir pirmais starptautiskais
instruments, kurš nosaka pasākumus un atbildību, lai valdības un
sporta kustība koordinētā veidā cīnītos pret dopingu sportā
(aizliegto dopinga vielu un metožu pieejamības un lietošanas
ierobežošanas pasākumi, dopinga kontrole un dopinga kontroļu
analīze). Tā nosaka valstu kopējos principus, uz kuriem
balstoties katra valsts veido savu antidopinga politiku.
Ministru kabinets 2002. gada 3. septembrī apstiprināja
Eiropas Padomes Antidopinga konvencijas papildprotokolu ar
mērķi nodrošināt savstarpēju antidopinga kontroļu atzīšanu un
pastiprināt konvencijas piemērošanu dalībvalstīs. Pēc protokola
parakstīšanas Eiropas Padomes Antidopinga konvencijas
dalībvalstis, tai skaitā arī Latvija, savā teritorijā var veikt
dopinga kontroles no citām valstīm iebraukušajiem sportistiem.
Papildprotokols ir pirmais starptautisko publisko tiesību
instruments, kas atzīst WADA pilnvaras veikt ārpus sacensību
dopinga kontroles.1
Pasaules konferencē par dopingu sportā 2003. gada 5. martā
tika pieņemta Kopenhāgenas deklarācija par antidopingu
sportā, kuru Latvijas Republikas Ministru kabinets pieņēma
2004. gada 7. janvārī, izdodot rīkojumu Nr. 1 "Par
Kopenhāgenas deklarāciju par antidopingu sportā". Ar šo
rīkojumu Latvija atzīst WADA lomu antidopinga jomā un atbalsta
gan šo organizāciju, gan Pasaules Antidopinga kodeksu.
Deklarācijā ir noteikti pasākumi, lai ierobežotu sportā aizliegto
vielu un metožu pieejamību un izmantošanu. Katra valsts apņemas
nodrošināt tādu noteikumu, administratīvu ierobežojumu un, ja
nepieciešams, juridisku nosacījumu ieviešanu, lai kontrolētu
aizliegto vielu un aizliegto metožu pieejamību, tajā skaitā,
importu, eksportu, izplatīšanu, pārvadāšanu un izgatavošanu, un
nodrošinātu informācijas apmaiņu starp attiecīgās jurisdikcijas
institūcijām, lai samazinātu aizliegto vielu un aizliegto metožu
pieejamību, tāpat katra valsts pēc iespējas nodrošina finansiālo
atbalstu nacionālajai antidopinga programmai, tajā skaitā,
dopinga kontrolei, izglītībai, pētījumiem un informatīvajiem
pasākumiem.2
Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras
organizācijas (turpmāk - UNESCO) Starptautiskā konvencija pret
dopingu sportā stājās spēkā 2007. gada 1. februārī, Latvijā
ratificēta ar 2006. gada 23. februāra likumu "Par
Starptautisko konvenciju pret dopingu sportā". Tās mērķis ir
veicināt dopinga nepieļaušanu sportā un cīņu pret to, lai dopingu
izskaustu pilnībā. Kā minētās konvencijas pielikums 2003. gada 5.
martā tika pieņemts Pasaules Antidopinga kodekss, kura
mērķis savukārt ir aizsargāt sportista pamattiesības piedalīties
sportā, kurā nav dopinga, un tādējādi veicināt sportistu
veselību, godīgumu un vienlīdzību pasaulē, kā arī starptautiskā
un valsts līmenī nodrošināt saskaņotas, koordinētas un efektīvas
antidopinga programmas attiecībā uz dopinga lietošanas gadījumu
noteikšanu, to skaita samazināšanu un dopinga lietošanas
novēršanu. Kodekss ir īstenojams, ievērojot vairākus
starptautiskos standartus, tostarp:
1) aizliegtais
saraksts, kas iekļauj vielas vai metodes, kas var
paaugstināt sportisko sniegumu un ir saistītas ar reālu vai
potenciālu sportista veselības apdraudējumu;
2) terapeitiskās
lietošanas izņēmumu noteikšanas standarts, kas nodrošina
vienotas tiesības visiem sportistiem pieprasīt atļauju ārstēšanās
nolūkā lietot aizliegtajā sarakstā iekļautās vielas vai
metodes;
3) starptautiskais
laboratoriju standarts, kura mērķis ir nodrošināt, lai
laboratorijas sniegtu pamatotus analītiskos rezultātus un faktus
apliecinošus datus, kā arī sasniegtu vienotus un saskaņotus
rezultātus un ziņojumus no visām laboratorijām, nosakot prasības
WADA akreditācijas saņemšanai un saglabāšanai, laboratorijas
darba standartus un akreditācijas procesa aprakstus;
4) starptautiskais
pārbaužu un izmeklējumu standarts, kas ir vērsts uz to,
lai efektīvi plānotu sacensību un ārpus sacensību pārbaudes, kā
arī saglabātu savāktos paraugus to sākotnējā stāvoklī no brīža,
kad sportistam paziņo par pārbaudi, līdz brīdim, kad paraugus
transportē uz laboratoriju analīzēm.
1.2. Antidopinga
sistēma Latvijā
Latvijā konceptuālo ietvaru nacionālajiem normatīvajiem
aktiem, kas regulē antidopinga jautājumus, veido iepriekš minētie
starptautiskie dokumenti un konvencijas, ko Latvija ir
ratificējusi.3 Latvijā Kodeksa un konvenciju
starptautisko prasību un mērķu īstenošana ir noteikta Sporta
likumā, definējot VM un Izglītības un zinātnes ministrijas
(turpmāk - IZM) kompetences antidopinga jomā.4
Latvijā Sporta likums nosaka godīgas spēles principu -
cīņu pret dopinga lietošanu sportā5, kā arī to, ka
sportista, sporta darbinieka un sporta speciālista pienākums ir
ievērot starptautisko un Latvijā atzīto sporta federāciju
noteikumus, sporta ētikas un godīgas spēles principus,
antidopinga konvenciju noteikumus, kā arī normatīvos
aktus6. Šis regulējums attiecas uz katra sportista
personīgo pienākumu nodrošināt, lai viņa organismā nenokļūtu
aizliegtas vielas, un atbildību par jebkādas aizliegtas vielas
klātbūtni paraugos, kas ņemti no viņu ķermeņa gan apzinātas
dopinga lietošanas, gan neapzinātas dopinga lietošanas
gadījumā7.
Saskaņā ar Sporta likumu ir izdoti Ministru kabineta 2011.
gada 19. oktobra noteikumi Nr. 820 "Dopinga kontroles
kārtība", kas stājās spēkā 2011. gada 27. oktobrī. Šo
noteikumu pielikumos ir iekļautas aizliegtās dopinga vielas un
metodes. Katra gada otrajā pusgadā WADA apstiprina jaunu
aizliegto vielu un metožu sarakstu, kas stājas spēkā nākamā gada
1. janvārī. Līdz ar to nacionālajā līmenī attiecīgi tiek mainīts
Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumu Nr. 820
"Dopinga kontroles kārtība" 1. pielikums, kurā ir
atspoguļots aizliegto vielu saraksts.
WADA un Sporta medicīnas valsts aģentūra (tagad VSMC) 2007.
gada 1. janvārī noslēdza vienošanos par ADAMS
(Anti-Doping Administration and Management System)
sistēmas lietošanu. Sistēmā organizācijām ir iespējams
apmainīties ar nepieciešamo informāciju un veikt visas galvenās
funkcijas: informācijas apkopošanu par sportistu atrašanās
vietām, terapeitiskās lietošanas atļauju izsniegšanu un uzskaiti,
dopinga kontroļu plānošanu un dopinga kontroļu rezultātu
apstrādi. Līdz ar to informācija par dopinga kontroli, tajā
skaitā par laboratorijas rezultātiem un iespējamām sankcijām, var
tikt paziņota pilnvarotām institūcijām, un dati tiek ievadīti
ADAMS sistēmā atbilstoši Kodeksam8.
Atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 4. decembra
noteikumiem Nr. 821 "Valsts sporta medicīnas centra
nolikums" Antidopinga konvencijās minēto prasību izpilde
un dopinga kontroļu organizēšana deleģēta VM padotības iestādei
VSMC. Nolikums nosaka VSMC kompetenci organizēt un koordinēt
antidopinga pasākumus valstī, tostarp koordinēt antidopinga
konvencijās noteikto pasākumu īstenošanu, veikt sportistu dopinga
kontroli, apzināt dopinga lietošanas un ar dopinga lietošanu
saistītās problēmas sabiedrībā un izstrādāt ieteikumus dopinga
vielu aprites ierobežošanai un kontrolei ārpus sporta jomas,
sagatavot un īstenot izglītojošas programmas, informācijas
kampaņas par dopingu, veicināt un uzturēt starpnozaru un
starpvalstu sadarbību antidopinga pasākumu īstenošanā, kā arī
veidot un uzturēt dopinga kontroles datubāzi9.
Lai īstenotu nolikumā minētās kompetences antidopinga jomā,
VSMC ir izveidota atsevišķa struktūrvienība Antidopinga
nodaļa. Tās struktūru un padotību VSMC direktoram regulē
Antidopinga nodaļas reglaments. Antidopinga nodaļā izveidotas
četras amata vietas:
• Vadītājs (administratīvā vadība, lokāla un starptautiska
mēroga sadarbība);
• Trīs eksperti: 1) juridisko jautājumu un lietvedības
jomā;
2) izglītības un projektu koordinēšanas jomā;
3) dopinga kontroļu plānošanas un terapeitiskās lietošanas
atļauju koordinēšanas jomā.
Antidopinga nodaļas darba specifika prasa daudz laika darbam
veltīt ārpus ierastā iestāžu darba laika. Atbilstoši darbinieku
intervijās sniegtajai informācijai nodaļas darbību nākotnē var
apdraudēt darbinieku motivācijas trūkums, kas saistīts ar
nepietiekamo atalgojumu apvienojumā ar nepieciešamību strādāt
sestdienās un svētdienās10. Šobrīd dopinga kontroles
veic - eksperts (izglītība, projektu koordinēšana) un eksperts
(dopinga kontroļu plānošana, terapeitiskās lietošanas atļaujas),
piemēram, 2016. gadā dopinga kontroļu laikā tika nodrošināta 327
paraugu iegūšana.
Situācijas analīze un prognozes liecina par to, ka ar
Antidopinga nodaļā esošajām amata vietām nav iespējams īstenot
Antidopinga konvencijās, Kodeksā un Standartos11
noteiktās prasības. Prasību neievērošana rada draudus Latvijas
antidopinga sistēmas pastāvēšanai.
Pēc 2017. gada Kodeksa atbilstības aptaujas datu analīzes ir
konstatētas vairākas neatbilstības Kodeksam, kas apskatītas
Konceptuālā ziņojuma 1.3. nodaļā. Neatbilstības Kodeksam Latvijai
radīs sekas, kas atspoguļotas Konceptuālā ziņojuma 1.4.
nodaļā.
1.3. Kodekss un
Latvijas antidopinga sistēmas atbilstība Kodeksa prasībām
Atbilstoši spēkā esošajam likumam "Par Starptautisko
konvenciju pret dopingu sportā", Latvijai ir saistošs
Kodekss un starptautiskie standarti, kuru redakcijas tika
apstiprinātas Pasaules Antidopinga konferencē pret dopingu
sportā. Visi Kodeksa noteikumi pēc būtības ir obligāti un tie
attiecīgi jāpiemēro visām antidopinga organizācijām, sportistiem
un citām personām.
Jānorāda, ka Kodekss12 nosaka, ka katra valdība
ievēro valsts antidopinga organizācijas autonomiju savā valstī un
neiejaucas tās lēmumos un pasākumos saistībā ar tās darbību. Taču
Latvijas normatīvie akti, kas regulē nacionālo antidopinga
sistēmu un tajā ietverto institūciju vietu valsts pārvaldes
sistēmā un darbību, nav atbilstoši Kodeksa prasībām. Proti,
saskaņā ar 2011. gada 19. oktobra noteikumiem Nr. 820
"Dopinga kontroles kārtība" Antidopinga nodaļai dopinga
kontroļu veikšana ir jāsaskaņo ar Antidopinga komiteju, tai
skaitā, atbilstoši valsts pārvaldes sistēmai, Antidopinga nodaļa
atrodas tiešā VSMC un VM pakļautībā. Šāda padotības forma
nenodrošina Antidopinga nodaļas autonomiju.
WADA Nacionālo antidopinga sistēmas Kodeksa atbilstības
kontroli veic reizi divos gados. Lai atvieglotu informācijas
iegūšanu, WADA izstrādā Kodeksa atbilstības anketas,
uz kurās ietvertajiem jautājumiem atbildes sniedz nacionālās
antidopinga organizācijas. Kodeksa atbilstības anketās sniegtā
informācija ļauj konstatēt dalībvalsts neatbilstības Kodeksam un
rada sistemātisku darbību kopumu. WADA 2017. gadā veica minēto
kontroli dalībvalstīm, nosūtot anketas, uz kurās ietvertajiem
jautājumiem atbildes sniedza arī Antidopinga nodaļa. Kodeksa
atbilstības anketās ietvertā informācija ļāva konstatēt Latvijas
antidopinga sistēmas neatbilstības Kodeksam.
Konstatētās neatbilstības Kodeksam ir ļoti būtiskas, jo
atbilstoši trim Kodeksa neatbilstības kategorijām, Atbilstības
pārskatīšanas komisijai ir tiesības tās kvalificēt otrajā Kodeksa
neatbilstību kategorijā. Otrajā Kodeksa neatbilstības
kategorijā (paaugstināta prioritāte) ietilpst tie
gadījumi, kad antidopinga sistēmas neatbilstība Kodeksam ir
saistīta ar antidopinga organizāciju nolaidību vai gadījumi, kad
nacionālie normatīvie akti nav uzskatāmi par atbilstošiem
Kodeksam, tai skaitā, kad valdības nav nodrošinājušas pietiekamu
finansējumu antidopinga programmu īstenošanai.
Neatbilstības Kodeksam, kas radīs tiešas sekas antidopinga
sistēmas pastāvēšanai:
• Ir nepietiekams valsts finansējums, lai nodrošinātu
atbilstību Kodeksa tehniskajam dokumentam par specifiskām
analīzēm sportā (Technical document for sport specific
analysis, TDSSA).
• Pamatojoties uz ierobežoto valsts finansējumu, sportistam,
kurš izcieš diskvalifikācijas periodu, netiek veiktas dopinga
kontroles.
• Pamatojoties uz ierobežoto valsts finansējumu, katra gada
dopinga kontroļu plānā netiek īstenota paraugu uzglabāšanas un
atkārtotu analīžu organizēšanas stratēģija, t.i. nepieciešama
dopinga kontroļu laikā iegūto paraugu uzglabāšana ilgāk par trim
mēnešiem atkārtotu analīžu veikšanai vēlākā laika periodā.
• Netiek saskaņota kontroļu veikšana ar citām starptautiskajām
sporta federācijām un antidopinga organizācijām, lai optimizētu
dopinga kontroļu plānā ietvertās pārbaudes sportistiem, kuri ir
arī citu organizāciju jurisdikcijā.
• Rezultātu pārvaldības procesā netiek izmantots ne Sportista
pases vadības vienību (Athlete Passport Management Units,
APMU) hematoloģiskās bioloģiskās pases modulis, ne steroīdu
bioloģiskās pases modulis.
• Netipiskās atradnes (Netipiska atradne jeb netipisks
parametrs - tāds WADA akreditētas laboratorijas vai citas WADA
apstiprinātas laboratorijas ziņojums, kurā saskaņā ar
Laboratoriju starptautisko standartu vai attiecīgajiem
tehniskajiem dokumentiem ir pausta prasība veikt turpmāku
izmeklēšanu, pirms konstatēts nelabvēlīgs analīžu rezultāts)
netiek nosūtītas ekspertīzes veikšanai.
• Antidopinga nodaļā nav atsevišķs dopinga kontroļu paraugu
savākšanas personāls, kas līdz ar to ietekmē pārējo antidopinga
uzdevumu ieviešanu un izpildi.
• Ierobežotu finanšu resursu dēļ nav izstrādāta kārtība un
procedūras, lai nodrošinātu savāktās informācijas apkopošanu un
apstrādi antidopinga nolūkos (Pārbaužu un izmeklējumu
starptautiskā standarta 11.2.2. punkts: Antidopinga organizācijas
ievieš politiku un procedūras, kas nodrošina, ka iegūtā vai
saņemtā antidopinga informācija tiek apstrādāta droši un
konfidenciāli, ka informācijas avoti ir aizsargāti, ka
informācijas noplūdes risks vai netīša izpaušana tiek novērsta
pienācīgi un ka ar tiesībaizsardzības iestādēm, citām
attiecīgajām iestādēm un/vai citām trešajām personām kopīgi
lietotā informācija tiek apstrādāta, izmantota un izpausta tikai
likumīgām antidopinga vajadzībām).
• Nav dokumentētas procedūras, lai izmeklētu iespējamu prasību
neievērošanu (saistībā ar Pārbaužu un izmeklējumu starptautiskā
standarta A 3.1. punktu) (Pārbaužu un izmeklējumu starptautiskā
standarta A. 3.1. Pārbaudes iestāde ir atbildīga par to, lai
nodrošinātu, ka: a) ja tā uzzina par iespējamu prasību neizpildi,
tā informē WADA un ierosina izmeklēšanu par iespējamo prasību
neizpildi, pamatojoties uz visu attiecīgo informāciju un
dokumentāciju; b) sportists vai cita persona ir rakstiski
informēti par iespējamo prasību neievērošanu, un viņiem ir dota
iespēja sniegt atbildi; c) izmeklēšana tiek veikta bez liekas
kavēšanās, un novērtēšanas process ir dokumentēts; un d) galīgais
konstatējums (t. i., izteikt vai neizteikt aizdomas par
antidopinga noteikumu pārkāpumu), norādot iemeslus, nekavējoties
tiek darīts pieejams WADA un pārējām antidopinga organizācijām
saskaņā ar Kodeksa 7. panta 10. punktu un 14. panta 1. punkta 4.
apakšpunktu).
• Nav izveidota neatkarīga disciplinārā komisija. Latvijas
atzīto sporta federāciju disciplinārās komisijas locekļi ir
pastāvīgā interešu konflikta stāvoklī, pieņemot lēmumus par
konkrētās federācijas sportistiem.
• Nav izstrādātas procedūras, lai nodrošinātu iespējas laicīgi
identificēt aizliegtas biedrošanās gadījumus.
• Nav izstrādāta konfidencialitātes un interešu konflikta
novēršanas politika Terapeitiskās lietošanas izņēmumu
piešķiršanas komisijā.
• Netiek slēgtas juridiski saistošas vienošanās vai līgumi ar
trešajām personām, piemēram, starptautiskajām sporta federācijām,
kuras saņem personu datus (izņemot ar dopinga kontrolieru
asistentiem) ārpus dopinga kontroļu procedūras.
• Netiek ievēroti dokumentu glabāšanas termiņi atbilstoši
Starptautiskajam privātuma un datu aizsardzības standartam.
Netiek ievērots Starptautiskais privātuma un datu aizsardzības
standarts attiecībā uz drošu datu glabāšanu (ne elektroniskā, ne
papīra formātā).
• Trūkst valsts finansējuma resursu izglītības un informācijas
pasākumiem.
1.4. Riski, ja
situācija nemainās
Jāuzsver, ka Antidopinga konvencijās noteikto mērķu
sasniegšanu nav iespējams interpretēt bez Kodeksa un Standartiem,
tādēļ konkrētie starptautiskie līgumi, Kodekss un Standarti ir
jāskata kā vienots normu veselums13. Antidopinga
konvencijās noteiktie mērķi ir sasniegti, ja nacionālā
antidopinga sistēma ir veidota atbilstoši Kodeksa un Standartu
prasībām un tikai WADA ir tiesības veikt nacionālo antidopinga
sistēmu Kodeksa atbilstības
kontroli14,15. Riski, kas skars
Latviju kā Antidopinga konvenciju dalībvalsti, tiek noteikti
Kodeksā un šobrīd izstrādes procesā esošajā projektā16
"Parakstītāju Starptautiskais Kodeksa atbilstības
Standarts"17 (turpmāk - ISCCS).
Saskaņā ar
Kodeksu dalībvalstij ir šādas neatbilstības sekas:
• Aizliegums dalībai Olimpiskajās spēlēs (tostarp XXIII Ziemas
Olimpiskās spēlēs Phjončhanā, Dienvidkorejā, no 2018. gada 9.
līdz 25. februārim),18 un daļēji vai pilnīgi apturēts
starptautiskais finansējums dalībvalstu nacionālajām olimpiskajām
organizācijām (Latvijas Olimpiskā komiteja)19;
• Zaudēts Starptautisko federāciju biedru statuss20
un daļēji vai pilnīgi apturēts starptautisko federāciju
finansējums21;
• Aizliegums rīkot pasaules čempionātus22 un lielus
sporta pasākumus23.
Kodeksā šīs sekas tiek atspoguļotas vispārīgi, taču ISCCS ir
norādīts detalizēts Kodeksa ievērošanas pārraudzības mehānisms,
kas nosaka kārtību, kādā dalībvalsts neatbilstība Kodeksam tiek
konstatēta un auditēta, tai skaitā uzskaita virkni sankciju un
definē WADA institūciju lomu šajā procesā. ISCCS ir skatāms
Kodeksa un Standartu kontekstā24.
Atbilstoši ISCCS
noteiktajam dalībvalstij ir šādas sākotnējās sekas, ja tiek
konstatētas neatbilstības:
• Kodeksa atbilstības darba grupas25 pieprasa
papildus informāciju dalībvalstij, atbildes uz pieprasīto
informāciju sniedzamas noteiktā laika periodā26;
• Kodeksa atbilstības darba grupas un Kodeksa atbilstības
pārskatīšanas komitejas27 lēmums uzsākt dalībvalsts
auditu klātienē28;
• Dalībvalsts korektīvo darbību plāns, kas tiek īstenots
noteiktā laika periodā un kuru uzrauga Atbilstības darba
grupa29;
• Kodeksa neatbilstības jautājuma nodošana Atbilstības
pārskatīšanas komisijai, kurai atbilstoši vienai no trim Kodeksa
neatbilstības kategorijām ir tiesības ierosināt Dibināšanas
valdei30 noteikt individuālas vai kumulatīvas
sankcijas dalībvalstij31.
Neatbilstības
sekas, ja piešķirta otrā kategorija atbilstoši ISCCS B
pielikumam
Šobrīd nav saņemta oficiāla WADA atbilde attiecībā uz
neatbilstībām. Taču ir veikts izvērtējums, pamatojoties uz
Kodeksa atbilstības aptaujā sniegto informāciju, un ir
konstatēts, ka ir vairākas neatbilstības Kodeksam (aprakstītas
1.3. nodaļā), kas klasificējamas otrajā kategorijā.
Saskaņā ar ISCCS B pielikumā noteikto otrās kategorijas
piešķiršanas sekas sankciju formā ir šādas:
• Soda nauda 10 000 USD apmērā un soda nauda divu gadu
dalībvalsts iemaksas WADA ikgadējā budžetā (Latvijas gada dalības
maksa ir 10 837 USD);
• Dalībvalsts uzraudzība klātienes vizītēs par dalībvalsts
līdzekļiem sešas reizes gadā, kas varētu prasīt nozīmīgus finanšu
līdzekļus;
• Aizliegums dalībvalsts nacionālo sporta organizāciju
pārstāvjiem ieņemt amatus Starptautiskajā Olimpiskajā vai
Paralimpiskajā komitejā, Nacionālajā antidopinga organizācijā un
starptautiskajās federācijās;
• WADA privilēģiju zaudēšana, kas izpaužas aizliegumos:
- dalībvalsts pārstāvjiem ieņemt amatus WADA;
- dalībvalsts pārstāvjiem organizēt WADA izglītības programmas
un citus WADA pasākumus;
- saņemt WADA finansējumu specifiskām programmām un
aktivitātēm.
Iepriekš minētās sekas ir spēkā 12 mēnešus līdz brīdim, kad
dalībvalsts ir veikusi visas nepieciešamās darbības, kuru
rezultātā nacionālā antidopinga sistēma kļūst Kodeksam
atbilstoša. Gadījumā, ja dalībvalsts konstatētos trūkumus
nenovērš, Dibināšanas valde nosaka papildu periodu, tai skaitā
iepriekšminētās un papildus sekas.
Izvērtējumā
"Latvijas antidopinga programmas modernizācija" minētās
neatbilstības
Pašreizējā Latvijas antidopinga sistēmas atbilstība
starptautisko tiesību aktu prasībām tika izvērtēta 2016. gadā
UNESCO finansētā projekta "Latvijas antidopinga programmas
modernizācija" ietvaros. Projekta rezultātā tika sagatavoti
priekšlikumi Latvijas antidopinga sistēmas aktualizēšanai un
vidēja termiņa antidopinga programmas 2017.-2021. gadam
izstrādei. Minētās programmas ietvaros konstatētas vairākas
neatbilstības, tostarp:
• Ar antidopingu saistītais normatīvais regulējums Latvijā nav
aktualizēts atbilstoši jaunākajām saistošajām starptautiskajām
prasībām un tas var novest pie aizlieguma Latvijas sportistiem
piedalīties starptautiskās sacensībās, kā arī radīt sliktu
prestižu Latvijas sportam un visai valstij;
• Nepietiekoša Antidopinga nodaļas cilvēkresursu kapacitāte un
atalgojums nepieciešamo antidopinga pasākumu īstenošanai;
• Antidopinga nodaļai nav pietiekama finansiālā
neatkarība;
• Objektīvu un neatkarīgu antidopinga noteikumu pārkāpumu
izmeklēšanu neveic neatkarīga antidopinga noteikumu pārkāpumu
izskatīšanas institūcija;
• Antidopinga noteikumu pārkāpumu gadījumos administratīvās
sistēmas uzlabošanai normatīvajā regulējumā būtu jāparedz
noteiktā lēmuma apstrīdēšanas institūcija.
1.5. Citu valstu
pieredze antidopinga sistēmas veidošanā
Jāuzsver, ka atbilstoši Kodeksam32 nacionālo
antidopinga organizāciju atbilstības Kodeksam pārraudzība ir WADA
kompetence, tādējādi VM un VSMC rīcībā šobrīd nav informācijas
par citu valstu antidopinga sistēmu atbilstību Kodeksam saskaņā
ar Kodeksa atbilstības aptauju, jo šāda veida aptauja tiek veikta
pirmo reizi 2017. gadā.
Piemēram, Lietuvas antidopinga aģentūra ir publiska
valsts pārvaldes iestāde un tiek finansēta no Fiziskās izglītības
un sporta atbalsta fonda, kā arī finansējumu piešķir Lietuvas
Olimpiskā komiteja. Lietuvas Antidopinga aģentūrai ir tiesības
sniegt maksas pakalpojumus. Atbilstoši Lietuvas Republikas
Fiziskās izglītības un sporta likuma 46. pantam ir
izveidota Lietuvas
Antidopinga komisija, kuras sastāvā ir dažādu institūciju
pārstāvji, kas tiek iecelti uz četru gadu termiņu. Komisija ir
atbildīga par cīņas pret dopinga vielu un metožu lietošanas
sportā programmas izstrādi, apstiprināšanu un ieviešanu valstī.
Komisijas pieņemtajiem lēmumiem ir rekomendējošs raksturs.
Savukārt Somijas antidopinga aģentūra ir nevalstiska
organizācija, kas saņem finansējumu no Somijas Izglītības un
kultūras ministrijas loteriju budžeta. Piemēram, 2014. gadā
organizācijas kopbudžets bija 3 195 000 euro, no kuriem
Izglītības un kultūras ministrijas piešķirtais finansējums bija 3
000 000 euro, un attiecīgi 2014. gadā veiktas 3 020 dopinga
kontroles. Šai aģentūrai ir piecas dalīborganizācijas - Somijas
Olimpiskā komiteja, Somijas Paralimpiskā komiteja, Somijas Sporta
medicīnas sabiedrība, Somijas Sporta konfederācija un Somijas
valdība, kuru pārstāv Izglītības un kultūras ministrija. Tā ir
atbildīga par visām antidopinga aktivitātēm Somijā, veicinot tīru
sportu un godīgu spēli. Somijā ir izstrādāts savs antidopinga
kodekss, kas ir spēkā kopš 2015. gada 1. janvāra. Šo kodeksu ir
atzinusi WADA un tas atbilst WADA Kodeksam. Somijas antidopinga
kodekss attiecas, pirmkārt, uz visām sporta organizācijām un
citām asociācijām, kas ir reģistrētas Somijā un, otrkārt, uz šo
organizāciju un asociāciju biedriem, sportistiem, kuri piedalās
sacensības, un viņus atbalstošo personālu.
1.6. Latvijas
antidopinga sistēmas institucionālās attīstības alternatīvas
Lai nodrošinātu Latvijas antidopinga organizācijas autonomiju
darbībā un lēmumu pieņemšanā un lielāku finansiālo neatkarību
saskaņā ar starptautiskajām prasībām, nepieciešams
nodrošināt:
• Latvijas antidopinga institucionālas sistēmas modeļa
autonomiju (tai skaitā, finanšu autonomiju);
• kā arī pietiekamus finanšu resursus.
Antidopinga sistēmas institucionālā modeļa atbilstības
nodrošināšanai, nosakot juridisko statusu, tika izskatītas šādas
iespējas:
1) Antidopinga aģentūras izveidošana. Atbilstoši
Publisko aģentūru likumam33 par aģentūru var būt tikai
pašfinansējoša iestāde, kurai ar likumu vai Ministru
kabineta noteikumiem ir nodota kompetence pakalpojumu sniegšanas
jomā. Antidopinga aģentūra neatbilstu Publisko aģentūru likuma
prasībām, jo tai ir jānodrošina valsts funkcijas, piemēram,
organizēt un koordinēt antidopinga pasākumus valstī, veidot un
uzturēt informācijas un dopinga kontroļu datubāzes, funkcijas,
kuras tiek finansētas no valsts budžeta dotācijām un kuras nav
saistītas ar pakalpojumu sniegšanu. Pamatojoties uz minēto,
Antidopinga aģentūras galvenais uzdevums nav publisko maksas
pakalpojumu sniegšana, tādējādi Publisko aģentūru likumā noteikto
prasību, ka lielāko daļu no aģentūras budžeta veido ieņēmumi no
publisko maksas pakalpojumu sniegšanas, Antidopinga aģentūra
nevar izpildīt.34 Līdzīgi risinājums, ka VSMC tiek
mainīts statuss uz valsts aģentūru un Antidopinga nodaļa īsteno
antidopinga pasākumus kā šīs valsts aģentūras struktūrvienība,
nav atbalstāms, jo VSMC sniegtie maksas pakalpojumi nenodrošina
pietiekošus finanšu līdzekļus, lai institūcija būtu
pašfinansējoša saskaņā ar Publisko aģentūru likumu un antidopinga
funkciju veikšanai nepieciešamas nozīmīgas valsts budžeta
dotācijas.
2) Antidopinga fonda izveidošana. Pamatojoties uz
Biedrību un nodibinājumu likumu, publisks nodibinājums jeb fonds
ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa
sasniegšanai, kam nav peļņas gūšanas rakstura35 un
publisko nodibinājumu (fondu) darbību regulē citi
likumi36. Praksē redzams, ka Publiskie fondi, kā
piemēram, Sabiedrības integrācijas fonds, Valsts Kultūrkapitāla
fonds un Uzturlīdzekļu garantijas fonds, ir veidoti sabiedrības
un sociālo interešu aizsardzībai, kultūras veicināšanai, un šie
mērķi tiek sasniegti, piesaistot, uzkrājot un sadalot finanšu
līdzekļus, kas saņemti kā ziedojumi un valsts budžeta programmu
ietvaros. Nacionālo antidopinga organizāciju uzdevums nav
administrēt finanšu līdzekļus, tos sadalot citām fiziskām vai
juridiskām personām, bet gan antidopinga programmu īstenošana. Ja
raugās no prakses viedokļa, kāds izpaužas iepriekšminēto fondu
darbībā un mērķos, tad nacionālai antidopinga organizācija nevar
izpildīt publiskā fonda nosacījumus.
3) Antidopinga funkciju deleģēšana nevalstiskai
organizācijai (turpmāk - NVO). Ņemot vērā pieejamo
informāciju par NVO, kas Latvijā darbojas veselības jomā, VM
ieskatā neviena no šīm organizācijām nav piemērota antidopinga
funkciju veikšanai.
4) Latvijas Antidopinga biroja kā VSMC
struktūrvienības izveide. Minētais birojs atrastos veselības
ministra pārraudzībā un īstenotu antidopinga konvenciju noteikumu
ieviešanai nepieciešamos pasākumus. Vienlaikus VSMC budžeta
ietvaros būtu jāizveido jauna budžeta apakšprogramma, lai
nodrošinātu Latvijas Antidopinga birojam finanšu līdzekļus tā
darbības īstenošanai. Taču minētais biroja statuss rada bažas, jo
saskaņā ar WADA prasībām valstij jāievēro valsts antidopinga
organizācijas autonomija valstī un valsts nedrīkst iejaukties
antidopinga organizācijas lēmumos un pasākumos (Kodeksa 22. panta
6. punkts).
5) Antidopinga biroja kā tiešās pārvaldes iestādes
izveidošana VSMC reorganizācijas rezultātā37 un
birojs atrastos veselības ministra pārraudzībā, antidopinga
biroja administratīvās atbalsta funkcijas, piemēram,
personālvadību un grāmatvedību, nodrošinātu VM centralizēti.
Antidopinga jomā pieņemto lēmumu vai rīcības tiesiskuma pārbaudi
var veikt WADA.
II Problēmas
risinājums
Antidopinga
biroja izveidošana VSMC reorganizācijas rezultātā
Lai nodrošinātu Latvijas antidopinga organizācijas autonomiju
darbībā un lēmumu pieņemšanā un finansiālo neatkarību saskaņā ar
starptautiskajām prasībām, VM piedāvā izveidot Antidopinga
biroju kā tiešās pārvaldes iestādi, pārņemot VSMC
kompetenci38 antidopinga jomā. Minētā iestāde atrodas
veselības ministra pārraudzībā un īsteno antidopinga konvenciju
noteikumu ieviešanai nepieciešamos pasākumus. Vienlaikus tiek
izveidota jauna budžeta apakšprogramma, lai nodrošinātu
Antidopinga birojam finanšu līdzekļus tā darbības īstenošanai.
Tādējādi tiktu nodrošināta Latvijas antidopinga organizācijas
autonomija, kas ir būtisks priekšnoteikums saskaņā ar WADA
Pasaules Antidopinga kodeksa 22. panta 6. punktu, kas nosaka, ka
katra valdība ievēro valsts antidopinga organizācijas autonomiju
savā valstī un neiejaucas tās lēmumos un pasākumos saistībā ar
tās darbību. Tāpat minētais kodekss nosaka, ka jānodrošina
pietiekami finanšu resursi, lai visās jomās īstenotu Kodeksam un
starptautiskajiem standartiem atbilstīgas antidopinga
programmas.
Antidopinga
biroja juridiskais statuss
Antidopinga birojs ir tiešās pārvaldes iestāde, kas izveidota
VSMC reorganizācijas rezultātā, piešķirot savu personālu un
finanšu līdzekļus tā darbības īstenošanai39. Ar
normatīvo aktu Antidopinga birojam kā iestādei ir iespējams
noteikt padotību VM pārraudzības formā, kurā VM ir tiesības
pārbaudīt Antidopinga biroja lēmuma tiesiskumu un atcelt
prettiesisku lēmumu, kā arī prettiesiskas bezdarbības gadījumā
dot rīkojumu pieņemt lēmumu40, kas attiecas uz
administratīvo tiesību jomu. Antidopinga jomā pieņemto lēmumu vai
rīcības tiesiskuma pārbaudi var veikt WADA. Kā arī autonomijas
nostiprināšanai paredzēts mainīt normatīvo regulējumu attiecībā
uz Antidopinga komitejas darbību, veidot Disciplināro antidopinga
komisiju un pilnveidot Terapeitiskās lietošanas komisijas
darbību, vienlaikus paredzēts noteikt, ka lēmumi attiecībā uz
antidopinga jomu (piemēram, dopinga kontroļu rezultātiem) nav
apstrīdami Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
Antidopinga biroja administratīvās atbalsta funkcijas,
piemēram, personālvadība, grāmatvedība, VM nodrošinās
centralizēti. Nepieciešamie papildu cilvēkresursi tik nodrošināti
Veselības ministrijas resora ietvaros no esošajiem vakantajiem
amatiem.
Šāds risinājums
nodrošinātu atbilstošu Kodeksā41 noteikto
nacionālās antidopinga organizācijas autonomiju nekā šī brīža
modelis, kad Antidopinga nodaļa ir VSMC struktūrvienība un
atrodas VM pakļautībā, kas nozīmē, ka VM vai VSMC direktors var
dot rīkojumus Antidopinga nodaļai, kā arī atcelt Antidopinga
nodaļas lēmumus.
Antidopinga
biroja struktūra (10 amata vietas):
• Vadītājs (nacionālo un starptautisko attiecību joma);
• Vadītāja vietnieks (juridiskās attiecības un rezultātu
pārvaldība);
• Trīs eksperti: 1) dopinga kontroļu plānošanā;
2) izglītības un informācijas pasākumos;
3) terapeitiskās lietošanas un medikamentu jautājumos;
• Vadītāja palīgs lietvedības jautājumos;
• Divi dopinga kontrolieri;
• Divas amata vietas attiecībā uz administratīvo vadības
funkciju nodrošināšanu un informāciju sistēmas drošības
nodrošināšanu. Vienlaikus tiks vērtēta Antidopinga biroja
atsevišķu atbalsta funkciju (piemēram, informācijas komunikāciju
tehnoloģiju un administratīvo vadības funkciju nodrošināšana
utt.) centralizācijas iespēja valsts pārvaldes reformu plāna
ietvaros.
Ņemot vērā situāciju, ka Antidopinga biroja darbinieki ir
atbildīgi par valstiskā un starptautiskā mērogā nozīmīgu funkciju
īstenošanu antidopinga jomā, ir nozīmīgi šiem darbiniekiem
nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu, lai novērstu korupcijas
riskus, ietekmēšanu un saglabātu darbinieku ar specifiskām
kompetencēm darbību Antidopinga birojā, kā arī lai nodrošinātu
Latvijas sportistu dalību starptautiskās sacensībās, kā arī
Olimpiskajās spēlēs.
Nepieciešamās
izmaiņas normatīvajā regulējumā
Lai nodrošinātu Antidopinga biroja juridisko statusu un
darbinieku atlīdzības apmēru atbilstoši darba specifikai,
nepieciešams veikt grozījumus šādos normatīvajos aktos:
• Sporta likumā;
• Ministru kabineta 2004. gada 13. aprīļa noteikumi Nr. 286
"Veselības ministrijas nolikums";
• Ministru kabineta 2011. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 820
"Dopinga kontroles kārtība".
Vienlaikus jāizdod jauni šādi normatīvie akti:
• Antidopinga biroja nolikums;
• Ministru kabineta noteikumi attiecībā uz Nacionālo
antidopinga kodeksu;
• Ministru kabineta rīkojums par VSMC reorganizāciju un
Antidopinga biroja kā valsts tiešās pārvaldes iestādes
izveidi.
Neatbilstību
Kodeksam novēršana piedāvātā risinājuma ietvaros
Piedāvātā risinājuma ietvaros tiek izveidots Antidopinga
birojs kā neatkarīga institūcija, piešķirot papildus finansējumu,
tādējādi tiks nodrošināta antidopinga organizācijas autonomija un
novērstas 1.3. sadaļā minētās neatbilstības Kodeksam. Jāatzīmē,
ka daļu no minētajām neatbilstībām (piemēram, atbilstošu
procedūru izstrādi saskaņā ar starptautiskajām normām) var
novērst, neveidojot Antidopinga biroju kā institūciju.
• Ņemot vērā papildu cilvēkresursus un papildu finansējumu
kontroļu veikšanai ir uzlabota dopinga kontroļu veikšana: t.sk.
ir divi dopinga kontrolieri; tiek pakāpeniski palielināts gadā
veikto dopinga kontroļu skaits (tādējādi tiek veiktas arī dopinga
kontroles diskvalificētajiem sportistiem); paraugi tiek
atbilstoši uzglabāti, lai veiktu atkārtotas analīzes; netipiskās
atradnes tiek nosūtītas ekspertīzes veikšanai; rezultātu
pārvaldības procesā tiek izmantoti sportista hematoloģiskās un
steroīdu bioloģiskās pases moduļi.
• Tāpat, ņemot vērā papildu cilvēkresursu kapacitāti, ir
atbilstošs personāls, lai veiktu antidopinga jomas pasākumus,
t.sk. izglītības un informācijas pasākumus; tiek nodrošināta
atbilstība Kodeksa tehniskajam dokumentam par specifiskām
analīzēm sportā; tiek saskaņota kontroļu veikšana ar citām
starptautiskajām sporta federācijām un antidopinga organizācijām,
lai optimizētu dopinga kontroļu plānā ietvertās pārbaudes
sportistiem.
• Antidopinga organizācijas darbība ir uzlabota, ir
izstrādātas atbilstošās procedūras Antidopinga biroja darbības
organizācijā saskaņā ar WADA standartiem; procedūras, lai laicīgi
identificētu aizliegtu biedrošanās gadījumus; procedūras, lai
nodrošinātu savāktās informācijas apkopošanu un apstrādi
antidopinga nolūkos saskaņā ar WADA; tiek slēgtas juridiski
saistošas vienošanās vai līgumi ar trešajām personām, kuras saņem
personu datus ārpus dopinga kontroļu procedūras.
• Vienlaikus tiks veikti grozījumi normatīvajā regulējumā,
paredzot izveidot neatkarīgu Disciplināro antidopinga komisiju,
kā arī pilnveidot Terapeitiskas lietošanas komisijas darbu.
• Tiek ievēroti dokumentu glabāšanas termiņi atbilstoši
Starptautiskajam privātuma un datu aizsardzības standartam, kā
arī tiek ievērots standarts attiecībā uz drošu datu glabāšanu gan
elektroniskā, gan papīra formātā.
III Ietekmes
novērtējums
Lai veiktu ziņojumā atspoguļotās situācijas uzlabošanu un
minēto problēmu atrisināšanu, tiek izveidota tiešās pārvaldes
iestāde "Antidopinga birojs" (skat. II nodaļu),
tādējādi minētā risinājuma ietekme ir šāda:
1) Tiek atrisināta antidopinga sistēmas institucionālā modeļa
neatbilstība Kodeksa prasībām, kā arī tiek novērstas Konceptuālā
ziņojuma 1.3. nodaļā uzskaitītās Kodeksa neatbilstības un
novērsti Konceptuālā ziņojuma 1.4. nodaļā noteiktie riski.
Tādējādi tiek novērstas abas galvenās Latvijas antidopinga
sistēmas problēmas: nepietiekama antidopinga institucionālā
modeļa autonomija un finansiālā neatkarība, un nepietiekami
finansiālie resursi, lai nodrošinātu atbilstošu antidopinga
sistēmas darbību.
2) Izveidojot Antidopinga biroju, tiek ievēroti visi seši
pamatprincipi, kuru piemērošana valsts pārvaldē ir svarīga, lai
nodrošinātu turpmāk izvirzīto mērķu sasniegšanu un rīcības
virzienu īstenošanu42:
• Elastības princips - tā ir spēja vajadzības gadījumā mainīt
pieeju problēmas risināšanai.
• Sadarbības princips - politikas veidošanā būtiska loma ir
valsts pārvaldei, kas pārvaldības procesos iesaista nevalstisko
un privāto sektoru.
• Efektivitātes princips - efektīva valsts pārvalde principa
šaurākajā izpratnē ir pakalpojumu vienības sniegšana par
iespējami zemākām izmaksām, maksimāli taupīgi izmantojot finanšu
līdzekļus.
• Tiesiskuma princips - valsts pārvaldei savā darbībā ir
jāievēro likums un tiesības, tostarp tiesību princips. Tas
nozīmē, ka valsts pārvaldei ir jānodrošina privātpersonu
(sabiedrības kopumā) tiesību un brīvību ievērošana.
• Samērojamības princips - lai gan efektivitātes princips
lielā mērā ir vērsts uz izmaksu samazināšanu, tomēr valsts
pārvaldes politikas kontekstā tas nevar tikt skatīts atrauti no
samērojamības principa, kas nozīmē, ka rezultāti ir samērojami ar
izmaksām.
• Pieejamības princips - valsts pārvaldē galvenokārt izpaužas
attiecībā uz pakalpojumu un informācijas pieejamību.
• Subsidiaritātes princips - princips, kura mērķis ir
nodrošināt lēmumu pieņemšanas procesa saikni ar sabiedrību,
regulāri pārbaudot, vai veiktās darbības ir attaisnojamas, ņemot
vērā valsts un vietējā līmeņa iespējas.
IV Piedāvātā
risinājuma ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu
Likuma "Par valsts budžetu 2017. gadam" ietvaros
VSMC budžeta apakšprogrammā 39.02.00 "Sporta medicīnas
nodrošināšana" antidopinga funkciju veikšanai 2017. gadā
plānots novirzīt 97 370 euro (tiešās izmaksas), lai varētu
veikt 150 dopinga kontroles (analīzes).
Neatkarīga un efektīva Antidopinga biroja izveidei sākot ar
2018. gadu un turpmāk ik gadu nepieciešami finanšu līdzekļi
(dotācija no vispārējiem ieņēmumiem) 699 943 euro apmērā (lai
varētu veikt līdz 1000 dopinga kontroles (analīzes), kā arī
varētu veikt gadā vismaz 30 antidopinga izglītības pasākumus
gadā).
Nepieciešams izveidot jaunu budžeta apakšprogrammu, piešķirot
no valsts budžeta līdzekļiem antidopinga funkciju veikšanai
nepieciešamo "iezīmētu" finansējumu, lai gadā par
valsts budžeta līdzekļiem varētu veikt nepieciešamo dopinga
kontroļu (analīžu) skaitu (sasniedzot 1000 dopinga kontroles
(analīzes)), kā arī varētu veikt gadā vismaz 30 antidopinga
izglītības pasākumus.
Daļu no nepieciešamā finansējuma jaunajai budžeta
apakšprogrammai Antidopinga birojam nepieciešams novirzīt no
budžeta apakšprogrammas 39.02.00 "Sporta medicīnas
nodrošināšana" 2018.gadam un turpmākajiem gadiem 99 943 euro
apmērā (dotācija no vispārējiem ieņēmumiem):
- antidopinga funkciju veikšanai 97 617 euro apmērā (t.sk. EKK
1000 Atlīdzība - 61 796 euro un EKK 2000 Preces un pakalpojumi -
35 821 euro). Palielinājums salīdzinot ar 2017. gadā plānotajiem
izdevumiem veidojas pamatojoties uz darba devēja VSAOI izmaiņām
ar 2018. gada 1. janvāri (2018. gadā 2017. gada 27. jūlijā Saeimā
tika pieņemti grozījumi likumā "Par valsts sociālo
apdrošināšanu", kuros tiek paredzēts, ka obligāto iemaksu
likme, ja darba ņēmējs tiek apdrošināts visiem sociālās
apdrošināšanas veidiem, ir 35,09 procenti, no kuriem 24,09
procentus (iepriekšējo 23,59%) maksā darba devējs un 11 procentus
- darba ņēmējs;
- netiešajām izmaksām 2 326 euro apmērā (EKK 2000 Preces un
pakalpojumi).
Ir nepieciešams papildus finansējums (dotācija no vispārējiem
ieņēmumiem) jaunajai Antidopinga biroja budžeta apakšprogrammai
2018. gadam un turpmāk ik gadu 600 000 euro
apmērā.
Nepieciešamais papildus finansējums Veselības ministrijai tika
atbalstīts:
- Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 8. septembra
ārkārtas sēdes (Nr. 44, paragrāfs Nr. 1) lēmumu konceptuāli tika
atbalstīts valdību veidojošās koalīcijas sadarbības partneru
darba grupas izvirzītie priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem
pasākumiem, saskaņā ar informatīvā ziņojuma "Par fiskālās
telpas pasākumiem un izdevumiem prioritārajiem pasākumiem valsts
budžetam 2018. gadam un ietvaram 2018.-2020. gadam" 1.
pielikumu, t.sk. Veselības ministrijai tika atbasltīts
finansējums prioritārajam pasākumam "Neatkarīga un efektīva
Antidopinga biroja izveide" 224 950 euro apmērā ik gadu.
- Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 12. septembra
sēdes (Nr. 45) lēmumu konceptuāli tika atbalstīti valdību
veidojošās koalīcijas sadarbības partneru darba grupas izvirzītie
priekšlikumi iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem t.sk.
Veselības ministrijai tika atbasltīts finansējums prioritārajam
pasākumam "Neatkarīga un efektīva Antidopinga biroja
izveide" 375 050 euro apmērā ik gadu.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 28. augusta
protokola Nr. 41 1. § 5. punktā noteikto, Veselības ministrija
lūdza aktualizēt nozares 2018.-2020. gada maksimāli pieļaujamā
valsts pamatbudžeta izdevumu apjomu, pārdalot izdevumu
pārskatīšanas rezultātā identificētos iekšējos resursus citiem
svarīgiem pasākumiem veselības nozares pamatfunkciju izpildei
atbilstoši Informatīvā ziņojuma "Par valsts budžeta izdevumu
pārskatīšanas 2018., 2019. un 2020. gadam rezultātiem un
priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par
vidēja termiņa budžeta 2018., 2019. un 2020. gadam" un
likumprojekta "Par valsts budžetu 2018. gadam"
izstrādes procesā" 15. pielikumā akceptētajām izmaiņām, tai
skaitā par 2 047 euro - palielināt izdevumus
starptautiskajai sadarbībai (7700 kods) budžeta apakšprogrammā
37.04.00 "Maksājumi starptautiskajās organizācijās"
prioritārā pasākuma "Neatkarīgas un efektīvas antidopinga
struktūras izveide Valsts sporta medicīnas centrā"
daļējai realizācijai - lai nodrošinātu Latvijas dalības maksu
Nacionālo Antidopinga organizāciju institūtā (iNADO), pārņemot
maksājumu 2 095 USD (2 047 euro) apmērā no Valsts sporta
medicīnas centra un iekļaujot to kopējos Veselības ministrijas
starptautiskajos maksājumos. Par nepieciešamību palielināt
finansējumu no iekšējiem resursiem dalības maksas nodrošināšanai
jaunai starptautiskai organizācijai Veselības ministrija ir
sagatavojusi informatīvo ziņojumu, kas ir iesniegts izskatīšanai
Ministru kabinetā.
Kopsavilkums par
konceptuālajā ziņojumā iekļautā risinājuma realizācijai
nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu
Risinājums |
Risinājums (risnājuma varianti) |
Budžeta programmas (apakšprogrammas)
kods un nosaukums |
Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais
finansējums |
Nepieciešamais papildu finansējums |
Pasākuma īstenošanas gads
(ja risinājuma (risinājuma varianta) īstenošana ir
terminēta) |
2017 |
2018 |
2019 |
2018 |
2019 |
2020 |
turpmākajā laikposmā līdz risinājuma (risinājuma varianta)
pabeigšanai
(ja īstenošana ir terminēta) |
turpmāk ik gadu
(ja risinājuma (risinājuma varianta) izpilde nav
terminēta) |
|
Finansējums konceptuālā ziņojuma
īstenošanai kopā |
|
|
99 943 |
99 943 |
99 943 |
600 000 |
600 000 |
600 000 |
0 |
600 000 |
0 |
tajā skaitā |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Veselības ministrija |
|
|
99 943 |
99 943 |
99 943 |
600 000 |
600 000 |
600 000 |
0 |
600 000 |
0 |
1. risinājums |
|
|
99 943 |
99 943 |
99 943 |
600 000 |
600 000 |
600 000 |
0 |
600 000 |
0 |
|
1. variants |
|
99 943 |
99 943 |
99 943 |
600 000 |
600 000 |
600 000 |
0 |
600 000 |
0 |
|
29. Veselības
ministrija |
|
99 943 |
99 943 |
99 943 |
600 000 |
600 000 |
600 000 |
0 |
600 000 |
0 |
|
|
39.02.00 apakšprogramma |
99 943 |
99 943 |
99 943 |
-99 943 |
-99 943 |
-99 943 |
|
-99 943 |
|
|
|
Jaunizveidotā budžeta
apakšprogramma |
|
|
|
699 943 |
699 943 |
699 943 |
|
699 943 |
|
1 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 24.-25. lpp
2 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 14. lpp
3 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Normatīvā bāze un attīstības plānošanas
dokumenti. 38.-50. lpp
4 Sporta likuma 6. panta piektās daļas 3. un 4.
punkts
5 Sporta likuma 3. pants
6 Sporta likuma 18. un 20. pants
7 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 37.-38. lpp
8 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 39. lpp
9 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 40.-41. lpp
10 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 1. Daļa. Esošās situācijas analīze. 55. lpp.
11 Standarti - Kodeksa standarti, Kodeksa
tehniskie dokumenti un Kodeksa labākās prakses piemēri
12 Kodeksa 22.6. punkts
13 2005. gada 19. oktobra Starptautiskās
konvencijas pret dopingu sportā 4. panta pirmā daļa
14 Kodeksa 20.7.2. punkts
15 Kodeksa 23.5.1. punkts
16 Plānots, ka ISCCS ar Kodeksa grozījumiem spēkā
stāsies 2018. gada sākumā pēc WADA Dibināšanas valdes lēmuma
2017. gada 15. novembrī
17 International Standard for Code Compliance by
Signatories
18 Kodeksa 20.1.8. punkts
19 Kodeksa 20.1.3. punkts
20 Kodeksa 20.3.2. punkts
21 Kodeksa 20.3.9. punkts
22 Kodeksa 20.3.11. punkts
23 Kodeksa 20.6.6. punkts
24 ISCCS 1. punkts
25 Kodeksa atbilstības darba grupa (WADA
Complience Taskforce) pārrauga atbilstību Kodeksam, tās
sastāvu veido WADA departamentu personāls. ISCCS 6.1.1.
punkts
26 ISCCS 8.6. punkts
27 Kodeksa atbilstības pārskata komiteja
(Complience Review Committee) ir neatkarīga WADA
struktūra, kas pārskata Atbilstības darba grupas sniegto
informāciju Kodeksa atbilstības jautājumos un sniedz ieteikumus
WADA dibināšanas valdei. ISCCS 6.2.1. punkts
28 ISCCS 8.7. punkts
29 ISCCS 9.2. punkts
30 Dibināšanas valde - augstākā WADA pārvaldes
institūcija, kas atbilstoši Kodeksa 23.5.4. punktam apstiprina
visus WADA (Atbilstības pārskatīšanas komitejas) sniegtos
ziņojumus par Kodeksa ievērošanu.
31 ISCCS 11.1. punkts
32 Kodeksa 23.5.1. punkts.
33 Publisko aģentūru likums.
https://likumi.lv/doc.php?id=202272
34 Latvijas Antidopinga programma 2017.-2021.
gadam. 2. daļa. Institucionālās sistēmas alternatīvas. 22.-23.
lpp.
35 Biedrību un nodibinājumu likums. 2. panta otrā
daļa https://likumi.lv/doc.php?id=81050
36 Biedrību un nodibinājumu likums. 12. pants
https://likumi.lv/doc.php?id=81050
37 Atbilstoši "Valsts pārvaldes iekārtas
likums" 1. panta 3. punkts
38 Vienlaikus VSMC reorganizācijas rezultātā
funkcija attiecībā uz veselības aprūpi un medicīnisko
uzraudzību sportistiem līdz 18 gadu vecumam un bērniem ar
paaugstinātu fizisko slodzi tiks nodota Bērnu klīniskās
universitātes slimnīcai.
39 Valsts pārvaldes iekārtas likums. 1. panta 3.
punkts
40 Valsts pārvaldes iekārtas likums. 7. panta
piektā daļa
41 Kodeksa 22. panta 6. punkts
42 Par Valsts pārvaldes politikas attīstības
pamatnostādnēm 2014.-2020. gadam.
https://likumi.lv/doc.php?id=271384
Veselības ministre Anda Čakša