Ministru kabineta rīkojums Nr. 721
  Rīgā 2015. gada 16. novembrī (prot. Nr. 57 46.
  §)
  Par konceptuālo ziņojumu
  "Augstas klases sportistu sagatavošanas centru sistēmas
  izveide"
  1. Pieņemt zināšanai konceptuālo ziņojumu "Augstas klases
  sportistu sagatavošanas centru sistēmas izveide" (turpmāk -
  konceptuālais ziņojums).
  2. Atbalstīt konceptuālajā ziņojumā piedāvāto risinājumu
  augstas klases sportistu sagatavošanas centru sistēmas
  izveidei.
  3. Noteikt Izglītības un zinātnes ministriju par atbildīgo
  institūciju konceptuālajā ziņojumā piedāvātā risinājuma
  īstenošanā.
  4. Atbalstīt Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikumu
  par augstas klases sportistu sagatavošanas centru sistēmas
  izveides pirmā posma īstenošanu līdz 2017. gada 31. decembrim.
  Izglītības un zinātnes ministrijai noslēgt līgumus ar Ventspils
  pilsētas pašvaldību un Valmieras pilsētas pašvaldību par pirmā
  posma īstenošanu.
  5. Izglītības un zinātnes ministrijai atbilstoši konceptuālajā
  ziņojumā ietvertajam kalendāra plānam īstenot nepieciešamos
  pasākumus, lai nodrošinātu augstas klases sportistu sagatavošanas
  centru sistēmas izveidi.
  6. Izglītības un zinātnes ministrijai konceptuālajā ziņojumā
  ietvertos pasākumus 2015., 2016. un 2017. gadā īstenot piešķirto
  valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājums par augstas klases
  sportistu sagatavošanas centru sistēmas ieviešanai papildus
  nepieciešamo finansējumu 2018. gadā un turpmākajos gados ir
  izskatāms, sagatavojot vidēja termiņa budžeta ietvara
  likumprojektu un valsts budžeta projektu kārtējam gadam,
  vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu
  jauno politikas iniciatīvu pieprasījumiem atbilstoši attiecīgā
  gada valsts budžeta finansiālajām iespējām.
  Ministru prezidente Laimdota
  Straujuma
  Izglītības un zinātnes ministre Mārīte
  Seile
  (Ministru kabineta
  2015. gada 16. novembra
  rīkojums Nr. 721)
  Konceptuālais ziņojums
  "Augstas klases sportistu sagatavošanas centru sistēmas
  izveide"
  2015. gads
  Konceptuālā
  ziņojuma
  "Augstas klases sportistu sagatavošanas centru sistēmas
  izveide"
  KOPSAVILKUMS
  Konceptuālais ziņojums izstrādāts saskaņā ar Sporta politikas
  pamatnostādnēs 2014.-2020. gadam (apstiprinātas ar Ministru
  kabineta 2013. gada 18. decembra rīkojumu Nr. 666) paredzēto
  uzdevumu un pasākumu plānā (VI sadaļa) iekļauto 46.uzdevumu,
  Ministru kabineta 2014. gada 5. augusta sēdes protokollēmuma
  (prot. Nr. 42 38. §) "Informatīvais ziņojums "Par
  Murjāņu sporta ģimnāzijas turpmāko darbību"" 3. punktu
  un ar Ministru kabineta 2015. gada 16. februāra rīkojuma Nr. 78
  "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Laimdotas
  Straujumas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību
  īstenošanai" 1. punktu apstiprinātā Valdības rīcības plāna
  Deklarācijas par Laimdotas Straujumas vadītā Ministru kabineta
  iecerēto darbību īstenošanai 40.3. pasākumu, ar kuru Izglītības
  un zinātnes ministrijai (turpmāk arī - IZM) uzdots nodrošināt
  konceptuālā ziņojuma izstrādi par sporta veidu reģionālo
  attīstības centru1 sistēmas izveidi. Jautājums par
  konceptuālā ziņojuma izstrādi ir izskatīts arī Latvijas
  Nacionālās sporta padomes (turpmāk arī - LNSP) 2013. gada 25.
  septembra sēdē (prot. Nr. 3 9. §) un 2015. gada 12. marta sēdē
  (prot. Nr. 2 11. §), kurās IZM uzdots konceptuālajā ziņojumā
  ietvert ar sporta veidu reģionālo attīstības centru darbību un
  valsts finansiālo atbalstu saistīto nepieciešamo tiesisko
  regulējumu saistītos jautājumus. Izstrādātais konceptuālais
  ziņojums izskatīts LNSP 2015. gada 2. jūlija sēdē (prot. Nr. 3 3.
  §).
  Konceptuālā ziņojuma izstrādei ar IZM 2015. gada 17. aprīļa
  rīkojumu Nr. 212 izveidota darba grupa (turpmāk - Darba grupa),
  kuras sastāvā iekļauti pārstāvji no IZM, Murjāņu sporta
  ģimnāzijas (turpmāk - MSĢ), Latvijas Pašvaldību savienības,
  Latvijas Lielo pilsētu asociācijas, Vides aizsardzības un
  reģionālās attīstības ministrijas, biedrības "Latvijas
  Sporta federāciju padome", biedrības "Latvijas
  Olimpiskā komiteja" (turpmāk - LOK), biedrības
  "Latvijas Sporta izglītības iestāžu direktoru padome"
  un biedrības "Latvijas Komandu sporta spēļu
  asociācija".
  Konceptuālais ziņojums paredz izveidot augstas klases
  sportistu sagatavošanas centrus (turpmāk - Sportistu
  sagatavošanas centri), kuri nodrošinās kvalitatīvu vidi un
  apstākļus, kas palīdzēs izkopt jauno sportistu izcilību sportā.
  Sportistu sagatavošanas centru izveidošanas mērķis ir pilnveidot
  kvalitatīvu augstas klases sportistu sagatavošanas sistēmu
  Latvijā, nodrošinot priekšnoteikumus starptautiski
  konkurētspējīgu sportistu attīstībai.
  Lai izveidotu mūsdienu prasībām un prognozētajiem
  sasniedzamajiem rezultātiem atbilstošus Sportistu sagatavošanas
  centrus, līdz 2017. gada 31. decembrim Ventspils pilsētas
  pašvaldībā un Valmieras pilsētas pašvaldībā tiks īstenots
  Sportistu sagatavošanas centru sistēmas ieviešanas pirmais posms,
  nodrošinot 32 sportistu sagatavošanu, kas divu gadu garumā praksē
  ļaus pārliecināties par izmantoto risinājumu (mācību - treniņu
  sistēmas) ilgtspēju un uz pierādījumiem balstītas pakāpeniskas
  ieviešanas nepieciešamību augstas klases sportistu sagatavošanas
  sistēmā, kā rezultātā nepieciešamības gadījumā varēs tikt
  precizēti Sportistu sagatavošanas centru darbības nosacījumi, kā
  arī valsts līdzfinansējuma piešķiršanas kārtība un kritēriji. Pēc
  pirmā posma īstenošanas tiks sagatavots un LNSP sēdē izskatīts
  gala ziņojuma, pēc kura tiks noteikti sporta veidi, kuri
  atbalstāmi Sportistu sagatavošanas centru sistēmas ietvaros, kā
  arī atbilstoši izstrādātam tiesiskam regulējumam tiks nodrošināta
  Sportistu sagatavošanas centru sistēmas ieviešana pilnībā, ņemot
  vērā šim mērķim paredzēto valsts budžeta līdzekļu apmēru.
  I Problēmas vai
  situācijas apraksts
  Sportistu sagatavošanas sistēma Latvijā balstās uz 70
  profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, kurās 1174
  treneru vadībā regulāri trenējas 33 350 bērni un jaunieši 40
  sporta veidos. Minētā sporta skolu un sporta klubu sistēma
  pakāpeniski un mērķtiecīgi nodrošina sportistu sagatavošanu, it
  īpaši jauniešu un junioru vecumā (līdz 18 gadiem). Šīs sistēmas
  darbība tiek atbalstīta arī no valsts budžeta, piešķirot
  līdzekļus (dotāciju) profesionālās ievirzes sporta izglītības
  programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās
  apdrošināšanas obligātajām iemaksām. 2015. gadā šim mērķim tiek
  novirzīti 9 057 590 euro, savukārt 2016. gadā šim mērķim
  plānots novirzīt 11 001 120 euro. Tajā brīdī, kad
  sportists ir sasniedzis noteiktu sportisko līmeni un izpildījis
  attiecīgus kritērijus, sportistam ir tiesības pretendēt uz valsts
  atbalstu arī SIA "Latvijas Olimpiskā vienība" (turpmāk
  arī - LOV), kura saskaņā ar Sporta likuma 10. panta 10. daļu kā
  specializēta sporta organizācija nodrošina valsts labāko
  sportistu individuālajos olimpiskajos sporta veidos sagatavošanos
  dalībai Olimpiskajās spēlēs, jaunatnes olimpiādēs un citās
  starptautiskajās sporta sacensībās. Papildus minētam 2015. gadā
  ar valsts atbalstu ir uzsākta LOK programmas "TOP50"
  īstenošana ar mērķi atbalstīt sportistu sagatavošanos
  individuālajos olimpiskajos sporta veidos dalībai Olimpiskajās
  spēlēs. Tāpat valsts atbalsts sportistu sagatavošanai un mācību -
  treniņu procesa nodrošināšanai tiek sniegts ar Sporta likumā
  noteiktā kārtībā atzīto sporta federāciju starpniecību. Būtisku
  ieguldījumu sportistu sagatavošanā un sportiskās meistarības
  izaugsmē sniedz arī pašvaldības.
  Šobrīd vienīgā valsts dibinātā un finansētā izglītības
  iestāde, kurā visas iestādes izglītības un sporta darbs tiek
  organizēts pēc internāta modeļa, t.i., apvienojot mācības
  vispārizglītojošajās programmās ar regulāriem (divas reizes
  dienā) sporta treniņiem, diennakts uzraudzību, ēdināšanu un
  dzīvošanu, dalību sporta sacensībās un ilgstošu sportistu
  atrašanos mācību - treniņu nometnēs, ir MSĢ, kura nodrošina
  augstas klases sportistu sagatavošanu šādos olimpiskajos sporta
  veidos: airēšana, handbols, kamaniņu sports, kanoe airēšana un
  smaiļošana, riteņbraukšana, vieglatlētika un volejbols.
  Izglītības process MSĢ ir pakārtots dažādu sporta veidu sportistu
  sagatavošanas specifiskajām prasībām, mācību - treniņu nometnēm
  un sporta sacensībām. MSĢ izveidotā un 50 gadus aprobētā
  izglītības, mācību-treniņu un audzināšanas sistēma ļauj sekmīgi
  apvienot mācības vispārizglītojošajās programmās ar regulāriem
  (divas reizes dienā) sporta treniņiem. Dalība sporta sacensībās
  un ilgstošās mācību-treniņu nometnēs tiek veiksmīgi apvienota ar
  vispārizglītojošo programmu apguvi.
  Arī vairākas pašvaldības, veicinot sporta attīstību savā
  administratīvajā teritorijā, ir izveidojušas talantīgo sportistu
  sagatavošanas centrus (internātus), kurus, neskatoties uz to, ka
  tajos pastāvīgi atrodas talantīgi jaunie sportisti arī no citām
  pašvaldībām, pašas arī finansē, jo valsts ierobežoto finanšu
  līdzekļu dēļ līdz šim nepiedalās šo centru finansēšanā. Sākotnēji
  šādi internāta tipa centri tika izveidoti tajās pilsētās, kurās
  ir (arī investējot apjomīgus līdzekļus no valsts) reģionālie
  olimpiskie sporta centri un tie vienlaikus nodrošina ne tikai
  sporta infrastruktūras pārvaldību, bet arī sniedz visu
  nepieciešamo atbalstu jauno sportistu izaugsmē (t. sk.,
  nodrošinot noteikta skaita vietas sporta internātā). Atsevišķas
  pašvaldības šo internātu pārvaldību ir uzticējušas sporta skolām,
  piemēram, Rīgas domes profesionālās ievirzes izglītības iestāde
  "Hokeja skola "Rīga"" ir izveidojusi hokeja
  internātu ar vairāk kā 50 vietām.
  Diskusijās ar sporta nozares pārstāvjiem, kā arī Darba grupas
  sēdēs secināts, ka:
  (1) Sportistu sagatavošanas centru izveide ir būtisks
  priekšnosacījums augstas klases jauno sportistu talantu
  izaugsmei, lai arī nākotnē konkurētu ar citu valstu sportistiem
  un nodrošinātu augstas klases rezultātu sasniegšanu
  ilgtermiņā;
  (2) ir nepieciešams izstrādāt un īstenot īpašu augstas klases
  sportistu sagatavošanas atbalsta programmu ar konkrētiem
  uzdevumiem (sasniedzamajiem rezultātiem), tiesisko ietvaru un
  ilgtermiņā prognozējamu finansējumu;
  (3) nepieciešams noteikt Sportistu sagatavošanas centros
  atbalstāmos sporta veidus, tādejādi koncentrējot šim mērķim
  paredzētos valsts budžeta līdzekļus un palielinot ieguldīto
  līdzekļu efektivitāti;
  (4) Sportistu sagatavošanas centru izveidei nepieciešams
  izvirzīt augstas prasības ne tikai attiecībā uz sportistiem, bet
  arī uz sporta speciālistiem (treneriem), treniņu un sacensību
  apstākļiem;
  (5) augstas klases sportistu sagatavošanas sistēma ir saistīta
  ar izglītības procesa pakārtošanu specifiskajām sporta
  vajadzībām, regulāru treniņprocesu un dalību sporta sacensībās,
  vienlaikus nodrošinot individuālu pieeju, kā arī savstarpējo
  konkurenci.
  Ja Sportistu sagatavošanas centru izveides jautājums netiks
  risināts, paredzams, ka, ņemot vērā iedzīvotāju salīdzinoši
  nelielo skaitu un arī tā nākotnes perspektīvas, būtiski var
  samazināties Latvijas sportistu konkurētspēja starptautiskajā
  arēnā, kā arī netiks nodrošināta maksimāli efektīva resursu
  izmantošana.
  II Piedāvātais
  risinājums
  Sportistu sagatavošanas centru izveides mērķis: sagatavot starptautiski
  konkurētspējīgus augstas klases sportistus olimpiskajos sporta
  veidos, lai nodrošinātu izcilus sasniegumus sportā
  ilgtermiņā.
  Sportistu sagatavošanas centru uzdevumi:
  (1) radīt priekšnoteikumus Olimpisko spēļu 1.-6.vietu
  ieguvēju, kā arī pasaules un Eiropas čempionātu pieaugušajiem
  1.-3.vietu ieguvēju sagatavošanai individuālajos sporta veidos,
  kā arī komandu sporta spēļu nacionālo izlašu dalībai Olimpiskajās
  spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātu finālturnīros, tādejādi
  veicinot izcilību sportā;
  (2) nodrošināt kvalitatīvu vidi un mācību - treniņu apstākļus
  jauno augstas klases sportistu sagatavošanai;
  (3) pilnveidot augstas klases sportistu sagatavošanas sistēmu,
  sekmējot sportistu izaugsmi;
  (4) efektīvi izmantot sportistu resursus un izveidoto sporta
  infrastruktūru.
  Minētā mērķa sasniegšanai un uzdevumu īstenošanai Sportistu
  sagatavošanas centriem izvirzāmas šādas prasības:
  (1) sporta
  bāzes - atbilst izvēlētā sporta veida kvalitatīva mācību -
  treniņa procesa nodrošināšanai un augstas klases sportistu
  izaugsmei nepieciešamajām prasībām ar atbilstošu aprīkojumu un
  inventāru. Sporta bāzes piemērotību Sportistu sagatavošanas
  centra prasībām apliecina attiecīgajā sporta veidā Sporta likumā
  noteiktā kārtībā atzītā sporta federācija (turpmāk - sporta
  federācija);
  (2) treneri -
  sagatavojis Eiropas vai pasaules čempionāta (arī jauniešiem vai
  junioriem) 1.-12.vietu ieguvējus vai Olimpisko spēļu dalībniekus,
  vai arī pats ir bijis Olimpisko spēļu dalībnieks; ar attīstītu
  plānošanas, rezultātu apkopošanas un analizēšanas prasmi, kurš
  pedagoģiskajā darbā izmanto patstāvīgi izstrādātas augstas klases
  sportistu sagatavošanas autorprogrammas; strādā individuāli,
  attīstot katra sportista spējas un talantus. Trenerim jāatbilst
  normatīvajos aktos sporta speciālistam noteiktajām prasībām, kā
  arī trenera kandidatūra jāsaskaņo ar sporta federāciju. Darba
  līgums ar treneri par noteikto uzdevumu izpildi tiek slēgts uz
  četriem gadiem, paredzot ikgadēju sasniegto rezultātu
  analīzi;
  (3) sadzīves
  apstākļi - atbilst mūsdienu prasībām par augstas klases
  sportistam nepieciešamajiem sadzīves apstākļiem, t. sk.,
  nodrošinot, ka vienā istabā dzīvo ne vairāk kā divi sportisti;
  pieejamas veļas mazgāšanas un žāvēšanas telpas, mācību telpas,
  konferenču un sportistu audzinātāju telpas; ēdināšanas
  nodrošināšanai (dienesta viesnīcas telpās vai tās tuvumā,
  nodrošinot vismaz trīs ēdienreizes dienā). Dzīvojamā platība
  jānodrošina arī trenerim;
  (4) izglītība
  - kvalitatīvas vispārējās, profesionālās vai augstākās izglītības
  nodrošināšana atbilstoši sportista vecumam, organizējot to
  atbilstoši specifiskajām sporta veida vajadzībām, kā arī
  nodrošinot individuālu pieeju ikvienam izglītojamam jebkurā
  izglītības posmā;
  (5) medicīna un
  rehabilitācija - atbilst mūsdienu prasībām par augstas
  klases sportistam nepieciešamajiem medicīnas un rehabilitācijas
  pakalpojumiem, t. sk., nodrošinot regulāru sporta ārsta
  uzraudzību un nepieciešamo medicīnisko procedūru un pakalpojumu
  pieejamību (noslēgti sadarbības līgumi), padziļinātu sporta
  medicīnas pārbaužu pakalpojumu nodrošinājums (noslēgts sadarbības
  līgums ar LOV).
  Sportistu sagatavošanas centru atbilstību iepriekšminētajām
  prasībām apstiprina IZM pēc pozitīva atzinuma saņemšanas no LOK,
  LOV un attiecīgās sporta federācijas. Sportistu sagatavošanas
  centru darbības programmā jāietver atlases kritēriji, kas tiek
  piemēroti sportistu (centra audzēkņu) uzņemšanai no Latvijas
  pašvaldībām vecumā no 14 līdz 22 gadiem2. Par
  sportistu atlasi Sportistu sagatavošanas centrā ir atbildīgs
  treneris.
  Ar Sportistu sagatavošanas centrā uzņemtajiem sportistiem
  (nepilngadīga sportista gadījumā - tā likumiskajiem pārstāvjiem)
  tiek slēgts sadarbības līgums uz četriem gadiem (Sportistu
  sagatavošanas centru sistēmas ieviešanas pirmajā posmā uz īsāku
  termiņu), ietverot individuālu sportisko rezultātu sasniegumu
  plānu, ikgadēju rezultātu izvērtējumu. Sadarbības līgumā
  iekļaujams nosacījums, ka gadījumā, ja sportists nav izpildījis
  sportisko rezultātu sasniegumu plānā iekļautās prasības, tiek
  izvērtēta sportista atbilstība Sportistu sagatavošanas centra
  prasībām, ievērojot trenera ieteikumus.
  Sportistu atlases
  kritēriji (neatkarīgi no sporta veida):
  (1) individuālajos sporta veidos - attiecīgās vecuma grupas
  Latvijas izlases dalībnieks vai kandidāts, kas piedalījies
  starptautiskās sacensībās, pārstāvot valsts izlasi, vai Latvijas
  čempionātos attiecīgajā vecuma grupā izcīnījis 1.-3.vietu;
  (2) komandu sporta spēlēs - attiecīgās vecuma grupas Latvijas
  izlases dalībnieks vai kandidāts. Komandu sporta spēlēs Sportistu
  sagatavošanas centru drīkst atvērt pašvaldībā, kurā ir pilna
  sporta spēļu piramīda visām vecuma grupām, t. sk.,
  meistarkomanda.
  Lai koncentrētu šim mērķim paredzētos valsts budžeta līdzekļus
  un palielinātu ieguldīto līdzekļu efektivitāti, Sportistu
  sagatavošanas centri var tikt atvērti tikai LNSP apstiprinātajos
  sporta veidos un tikai izpildot iepriekšminētās Sportistu
  sagatavošanas centriem izvirzāmās prasības. Sportistu
  sagatavošanas centru uz sporta skolas bāzes3 izveido
  pašvaldība, pieņemot pašvaldības domes lēmumu, pirms tam
  nodrošinot lēmuma projekta saskaņošanu ar IZM.
  IZM, izvērtējot pašvaldības domes lēmumprojektu par Sportistu
  sagatavošanas centra izveidi, ņem vērā arī sporta federāciju
  (kuru pārstāvētos sporta veidus plānots attīstīt Sportistu
  sagatavošanas centrā) atzinumus par Sportistu sagatavošanas
  centra izveides ieceri, kurā:
  (1) analizēta iecerētā Sportistu sagatavošanas centra vieta un
  loma kopējā attiecīgā sporta veida jauno augstas klases sportistu
  sagatavošanas sistēmā;
  (2) sniegta informācija par jaunajiem sportistiem, kuri varētu
  uzsākt mācības Sportistu sagatavošanas centrā;
  (3) sniegta informācija par sporta speciālistiem, kuri varētu
  vadīt sporta treniņus (nodarbības) Sportistu sagatavošanas
  centrā;
  (4) sniegta informācija par sporta federācijas iespējām
  finansiāli atbalstīt audzēkņu mācību - treniņu procesu un dalību
  sporta sacensībās (t. sk. starptautiskās sporta sacensībās ārpus
  Latvijas).
  Pēc Sportistu sagatavošanas centra izveides pašvaldība, pildot
  valsts pasūtījumu par sportistu sagatavošanu attiecīgajos sporta
  veidos, atbilstoši valsts budžetā attiecīgajam gadam šim mērķim
  paredzētajam finansējumam, noslēdzot sadarbības līgumu ar IZM, ir
  tiesīga saņemt valsts budžeta līdzfinansējumu Sportistu
  sagatavošanas centra darbības nodrošināšanai. Valsts piešķirtais
  līdzfinansējums var tikt izmantots šādām ar Sportistu
  sagatavošanas centra darbību saistītām izdevumu pozīcijām:
  (1) dzīvošana sportistiem;
  (2) ēdināšana sportistiem;
  (3) mācību - treniņu darbs, t. sk., sporta nometnes un dalība
  sporta sacensībās;
  (4) sporta bāze un inventārs;
  (5) medicīna un rehabilitācija;
  (6) trenera darba samaksa (darba alga + VSAOI);
  (7) sportistu diennakts uzraudzību nodrošinošā personāla
  (administratora - dežuranta) darba samaksa (darba alga +
  VSAOI).
  Izdevumus, kas saistīti ar dzīvojamo platību trenerim (ja tas
  nepieciešams), kā arī ar vispārējās vai profesionālās izglītības
  ieguvi saistītos izdevumus sedz pašvaldība un šiem mērķiem valsts
  piešķirto līdzfinansējumu nedrīkst izmantot4. Tāpat
  jānodrošina, ka izdevumu pozīcijas, kuras tiek segtas no
  Sportistu sagatavošanas centra darbības nodrošināšanai
  piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, netiek finansētas no
  citiem IZM valsts budžeta programmā 09.00.00 "Sports"
  paredzētajiem līdzekļiem.
  Konceptuālā ziņojuma izstrādes ietvaros Darba grupa iepazinās
  ar vairāku pašvaldību izstrādātām tāmēm un finanšu aprēķiniem,
  kuros ietvertas izmaksas viena audzēkņa uzturēšanai Sportistu
  sagatavošanas centrā. Pievienotajos dokumentos var iepazīties ar
  konkrētu pašvaldību piemēriem, no kuriem izriet, ka vidējā summa
  viena audzēkņa uzturēšanai Sportistu sagatavošanas centrā gadā ir
  9175 euro5, kurā nav iekļauta sporta
  trenera un sportistu diennakts uzraudzību nodrošinošā personāla
  (administratora - dežuranta) darba samaksa, kā arī ar izglītības
  ieguvi un dzīvojamo platību trenerim saistītie izdevumi.
  Iesaistīto pušu un sadarbības partneru atbildības jomas:
  Sporta federācija:
  (1) sniedz pamatojumu Sportistu sagatavošanas centra izveidei
  attiecīgajā pašvaldībā;
  (2) sadarbībā ar pašvaldību un treneri nodrošina detalizētu
  sportistu apstiprināšanai izmantojamo kritēriju izstrādi;
  (3) piedalās Sportistu sagatavošanas centra darbības
  programmas izstrādē;
  (4) treneru un audzēkņu sastāva apstiprināšana;
  (5) plānoto mērķu un sportistu rezultātu akceptēšana;
  (6) atbalsts audzēkņu mācību - treniņu procesā un dalībai
  sporta sacensībās.
  SIA "Latvijas Olimpiskā vienība":
  (1) treneru un audzēkņu sastāva saskaņošana;
  (2) plānoto mērķu un sportistu rezultātu akceptēšana;
  (3) medicīniskā uzraudzība (noslēgtā sadarbības līguma
  ietvaros)
  Izglītības un zinātnes ministrija:
  (1) atbilstoši valsts budžetā attiecīgajam gadam šim mērķim
  paredzētajam finansējumam piešķir valsts budžeta līdzfinansējumu
  Sportistu sagatavošanas centra darbības nodrošināšanai;
  (2) valsts pasūtījuma par sportistu sagatavošanu attiecīgajos
  sporta veidos kontrole;
  (3) valsts finansējuma izlietojuma kontrole;
  (4) sportistu rezultātu atbilstības izvirzītajiem uzdevumiem
  vērtējums.
  Pašvaldība:
  (1) vada un nodrošina Sportistu sagatavošanas centra darbu
  kopumā;
  (2) nodrošina nepieciešamo līdzfinansējumu;
  (3) nodrošina sporta bāzes un audzēkņu izglītības procesu;
  (4) nodrošina audzēkņu sadzīves apstākļu atbilstību
  kritērijiem;
  (5) nodrošina dzīvojamo platību (dzīvokli) trenerim.
  Lai izveidotu mūsdienu prasībām un prognozētajiem
  sasniedzamajiem rezultātiem atbilstošus Sportistu sagatavošanas
  centrus, nepieciešams nodrošināt Sportistu sagatavošanas centru
  sistēmas ieviešanas pirmā posma (turpmāk - Pirmais posms)
  īstenošanu laika posmā no 2015. gada 1. septembra līdz 2017. gada
  31. decembrim, kas divu gadu garumā praksē ļautu pārliecināties
  par izmantoto risinājumu (mācību - treniņu sistēmas) ilgtspēju un
  uz pierādījumiem balstītas pakāpeniskas ieviešanas nepieciešamību
  augstas klases sportistu sagatavošanas sistēmā, nepieciešamības
  gadījumā precizējot Sportistu sagatavošanas centru darbības
  nosacījumus, kā arī valsts līdzfinansējuma piešķiršanas kārtību
  un kritērijus. Tāpat perspektīvā, Sporta likumā paredzot
  attiecīgu deleģējumu, valsts līdzfinansējuma piešķiršanas kārtība
  un kritēriji nosakāmi ar ārējo normatīvo aktu (Ministru kabineta
  noteikumiem).
  Konceptuālā ziņojuma izstrādes ietvaros Darba grupa izvērtēja
  IZM saņemtos Ventspils pilsētas pašvaldības, Valmieras pilsētas
  pašvaldības un Limbažu novada pašvaldības priekšlikumus Pirmā
  posma īstenošanai, kuri ietvēra detalizētu esošās situācijas
  aprakstu un piedāvājumu IZM īstenot Pirmo posmu konkrētā
  pašvaldībā, atbalstot pašvaldības piedāvātos sporta veidus un
  sportistu skaitu (skatīt pievienotos materiālus). Visas trīs
  pašvaldības piedāvāja Pirmā posma īstenošanu līdzfinansēt arī no
  pašvaldības budžeta. Darba grupas izbraukuma sēdēs Ventspils
  pilsētas pašvaldības un Valmieras pilsētas pašvaldības
  priekšlikumi tika izvērtēti klātienē.
  Lai koncentrētu Sportistu sagatavošanas centru Pirmā posma
  īstenošanai pieejamos valsts budžeta līdzekļus un palielinātu
  ieguldīto līdzekļu efektivitāti, kā arī, ņemot vērā Darba grupas
  2015. gada 17. jūlija sēdē nolemto, no 2015. gada 1. septembra ir
  uzsākts un līdz 2017. gada 31. decembrim tiks īstenots Pirmais
  posms, kura ietvaros Ventspils pilsētas pašvaldībā un Valmieras
  pilsētas pašvaldībā kopā tiks nodrošināts 32 sportistu mācību -
  treniņu process. Atbilstoši Darba grupas pieņemtam lēmumam Centru
  sistēmas ieviešanas pirmajā posmā sportistu skaita sadalījums
  starp pašvaldībām plānots šāds:
  
    
      | Pirmā posma
      īstenošanas vieta | 
      Sporta
      veids | 
      Sportistu
      skaits | 
      Kopā | 
    
    
      | Ventspils pilsētas
      pašvaldība | 
      Svarcelšana | 
      8 | 
      
      18 | 
    
    
      | Vieglatlētika | 
      6 | 
    
    
      | Šorttreks | 
      4 | 
    
    
      | Valmieras pilsētas
      pašvaldība | 
      BMX riteņbraukšana | 
      8 | 
      
      14 | 
    
    
      | Vieglatlētika | 
      3 | 
    
    
      | Peldēšana | 
      3 | 
    
    
      | 
      Kopā: | 
      
      32 | 
    
  
  Pirmā posma īstenošanai no 2015. gada 1. septembra līdz 2017.
  gada 31. decembrim IZM valsts budžeta programmas 09.00.00
  "Sports" apakšprogrammā 09.21.00 "Augstas klases
  sasniegumu sports" šobrīd ir paredzēti 230 000 euro,
  t. sk., 2015. gadā 80`000 euro, 2016. gadā - 75 000
  euro un 2017. gadā - 75 000 euro. Ņemot vērā
  sportistu skaitu, kā arī laika posmā no 2015. gada 1. septembra
  līdz 2015. gada 31. decembrim pieejamo līdzekļu apmēru, secināms,
  ka 2016. un 2017. gadam nepieciešams valsts līdzfinansējums 240
  000 euro6 gadā. Tādejādi Pirmā posma
  īstenošanai papildus jau paredzētajiem līdzekļiem nepieciešami
  165 000 euro gadā. Apzinoties reālo budžeta situāciju
  (t.i., ka papildus finansējuma piešķiršana sporta nozarei nav
  iespējama), IZM vienlaikus ar šo konceptuālo ziņojumu ir
  izstrādājusi informatīvo ziņojumu "Par līdzekļu iekšējo
  pārdali 2016. gada valsts budžeta programmā 09.00.00
  "Sports"", kurš paredz IZM 2016. un 2017. gada
  valsts budžeta programmas 09.00.00 "Sports" bāzes
  izdevumu ietvaros pārdalīt līdzekļus 165 000 euro 2016. un
  2017. gadā, kas nodrošinās nepieciešamo līdzfinansējumu Pirmā
  posma īstenošanai pilnā apmērā. Ievērojot minēto, kā arī, ņemot
  vērā sportistu skaitu un Pirmā posma īstenošanai pieejamo valsts
  budžeta līdzekļu apmēru, valsts (IZM) Pirmā posma ietvaros
  nodrošinās līdzfinansējumu vienam Sportistu sagatavošanas centra
  audzēknim 7500 euro apmērā gadā. Tādejādi katrai no
  pašvaldībām Pirmā īstenošanai no 2015. gada 1.
  septembra7 līdz 2017. gada 31. decembrim kopumā tiks
  piešķirti valsts budžeta līdzekļi šādā apmērā:
  
    
      | 
      Pašvaldība | 
      Valsts līdzfinansējums
      (euro) | 
      
        Kopā (euro)
        
       | 
    
    
      | 2015 | 
      2016 | 
      2017 | 
    
    
      | Ventspils pilsētas pašvaldība | 
      45 000 | 
      135 000 | 
      135 000 | 
      315
      000 | 
    
    
      | Valmieras pilsētas pašvaldība | 
      35 000 | 
      105 000 | 
      105 000 | 
      245
      000 | 
    
    
      | Kopā: | 
      80 000 | 
      240 000 | 
      240 000 | 
      560
      000 | 
    
  
  Jautājums par iespējamo mehānismu komandu sporta spēļu sporta
  veidu iekļaušanai Sportistu sagatavošanas centrus izvērtējams pēc
  Pirmā posma rezultātu izvērtēšanas, kā alternatīvu izskatot
  granta shēmas izveidi, kuras ietvaros valsts (IZM) piešķirtu
  finansējumu par prioritāri atzīto olimpisko komandu sporta spēļu
  valsts izlašu dalībnieku sagatavošanu, kuru attiecīgā sporta
  federācija novirzītu sporta klubam, kurš sagatavojis attiecīgo
  izlases dalībnieku. Attiecīgs finansēšanas modelis tiktu ietverts
  Ministru kabineta 2009. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 819
  "Kārtība, kādā valsts finansiāli nodrošina valsts izlases
  komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un
  pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un
  finālsacensībās".
  Vienlaikus nodrošināma MSĢ darbības nepārtrauktība un, pēc
  Pirmā posma rezultātu izvērtēšanas, veicama MSĢ integrācija
  ieviestajā sistēmā, saglabājot MSĢ kā vienīgo valsts dibināto un
  finansēto valsts sporta izglītības iestādi. Lai nodrošinātu
  lietderīgu rīcību ar valsts budžeta programmā 09.00.00
  "Sports" paredzētajiem līdzekļiem, IZM līdz 2016. gada
  1. februārim sadarbībā ar sporta nozares sociālajiem partneriem
  noteiks MSĢ perspektīvā attīstāmos sporta veidus un sagatavos
  plānu par nepieciešamo turpmāko rīcību.
  Lai Sportistu sagatavošanas centrā piesaistītu pēc iespējas
  labākus jaunos sportistus, kā arī nodrošinātu iesaistīto audzēkņu
  profesionālās ievirzes izglītības procesa nepārtrauktību,
  vienlaikus ar citiem grozījumiem Ministru kabineta 2011. gada 27.
  decembra noteikumos Nr.1036 "Kārtība, kādā valsts finansē
  profesionālās ievirzes sporta izglītības programmas",
  līdzīgi kā MSĢ audzēkņiem, arī Sportistu sagatavošanas centru
  audzēkņiem, kuri iegūst vispārējo izglītību vispārējās vai
  profesionālās izglītības iestādē, nosakāmas tiesības paralēli
  apgūt profesionālās ievirzes sporta izglītību saskaņā ar
  Sportistu sagatavošanas centra attiecīgā sporta veida trenera
  izstrādātu un attiecīgās sporta federācijas apstiprinātu
  individuālu treniņu plānu.
  Sportistu sagatavošanas centru audzēkņi pēc Pirmā posma
  noslēguma tiks izvērtēti saskaņā ar IZM apstiprinātiem
  kritērijiem8, t. sk., individuāli izvērtējot
  audzēkņa:
  (1) starptautisko konkurētspēju atbilstoši vecuma posmam;
  (2) sportiskās meistarības faktisko izaugsmi un individuālā
  sportisko rezultātu sasniegumu plāna izpildi;
  (3) sportiskās meistarības izaugsmes potenciālu.
  III Ietekme uz
  valsts un pašvaldību budžetu
  
    
      | 
         
        Risinājums 
       | 
      
         Risinājums
        (risinājuma varianti) 
       | 
      
         Budžeta
        programmas (apakš- 
        programmas) 
        kods un nosaukums 
       | 
      
         Vidēja
        termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums 
       | 
      
         
        Nepieciešamais papildu finansējums 
       | 
      
         Pasākuma
        īstenošanas gads 
        (ja risinājuma (risinājuma varianta) īstenošana ir
        terminēta) 
       | 
    
    
      | 
         n gads =
        2015 
       | 
      
         n + 1 
       | 
      
         n + 2 
       | 
      
         n + 1 
       | 
      
         n + 2 
       | 
      
         n + 3 
       | 
      
         turpmākajā
        laikposmā līdz risinājuma (risinājuma varianta)
        pabeigšanai 
        (ja īstenošana ir terminēta) 
       | 
      
         turpmāk ik
        gadu  
        (ja risinājuma (risinājuma varianta) izpilde nav
        terminēta) 
       | 
    
    
      | Finansējums konceptuālā ziņojuma
      īstenošanai kopā | 
        | 
        | 
      
         163
        674 
       | 
      
         491
        022 
       | 
      
         491
        022 
       | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      | tajā skaitā | 
      
         
          
       | 
      
         
          
       | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
    
    
      | Budžeta resors | 
      
         
          
       | 
      
         
          
       | 
      80 000 | 
      240 000 | 
      240 000 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      | Pašvaldību budžets | 
        | 
        | 
      83 674 | 
      251 022 | 
      251 022 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      | Pirmā posma īstenošana | 
        | 
        | 
      163 674 | 
      491 022 | 
      491 022 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      |   | 
      32 audzēkņi | 
      
         
          
       | 
      
         163
        674 
       | 
      
         491
        022 
       | 
      
         491
        022 
       | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      |   | 
      Budžeta resors | 
        | 
      80 000 | 
      240 000 | 
      240 000 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      |   | 
        | 
      09.21.00 apakšprogramma "Augstas
      klases sasniegumus ports" | 
      
         80
        000 
       | 
      
         240
        000 
       | 
      
         240
        000 
       | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      |   | 
      Pašvaldību budžets | 
        | 
      83 674 | 
      251 022 | 
      251 022 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
      0 | 
    
    
      |   | 
        | 
      Ventspils | 
      
         45
        000 
       | 
      
         135
        000 
       | 
      
         135
        000 
       | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
    
    
      |   | 
        | 
      Valmiera | 
      
         38
        674 
       | 
      
         116
        022 
       | 
      
         116
        022 
       | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
        | 
    
  
  Detalizēts aprēķins ietekmei uz pašvaldību budžetu:
  (1) Saskaņā ar Ventspils pilsētas pašvaldības 2015. gada 28.
  jūlija vēstulē Nr. 1-09/3038 sniegto informāciju pašvaldība
  nodrošinās līdzfinansējumu šādā 2015. gadā 45 000 euro
  apmērā, 2016. gadā - 135 000 euro apmērā, 2017. gadā - 135
  000 euro apmērā. Tādejādi kopējais Ventspils pilsētas
  pašvaldības līdzfinansējums Pirmā posma īstenošanas laikā būs
  315 000
  euro.
  (2) Saskaņā ar Valmieras pilsētas pašvaldības 2015. gada 28.
  jūlija vēstulē Nr. 2.2.1.7/15/1329 sniegto informāciju vēstulē
  minētajām pozīcijām viena sportista kopējās izmaksas plānotas:
  BMX - 12 658 euro, peldēšanā 13 664 euro,
  vieglatlētikā 17 949 euro gadā un pašvaldība nodrošinās
  līdzfinansējumu, lai segtu radušos starpību starp faktiskajām
  sportistu sagatavošanas izmaksām un valsts piešķirto
  līdzfinansējumu (75000 euro par audzēkni gadā). Tādejādi,
  ņemot vērā audzēkņu skaitu, pašvaldības līdzfinansējums 2015.
  gadā būs 38 674 euro apmērā, 2016. gadā - 116 022
  euro apmērā, 2017. gadā - 116 022 euro apmērā.
  Tādejādi kopējais Valmieras pilsētas pašvaldības līdzfinansējums
  Pirmā posma īstenošanas laikā būs 270 718
  euro.
  IV Turpmākās
  rīcības kalendārais plāns
  
    
      | 
      Veicamais uzdevums | 
      
      Laika grafiks | 
    
    
      | Sportistu sagatavošanas centru Pirmā posma
      īstenošana | 
      2015. gada 1. septembris - 2017. gada 31.
      decembris | 
    
    
      | Starpziņojuma par Pirmā posma īstenošanu
      sagatavošana un izskatīšana Latvijas Nacionālajā sporta
      padomē | 
      2016. gada novembris | 
    
    
      | Lēmuma pieņemšana par Sportistu
      sagatavošanas centru sistēmas ieviešanai pēc Pirmā posma
      īstenošanas paredzēto valsts budžeta līdzekļu apmēru | 
      Atbilstoši 2017. gada valsts budžeta
      projekta izstrādes grafikam | 
    
    
      | Gala ziņojuma par Pirmā posma īstenošanu
      sagatavošana un izskatīšana Latvijas Nacionālajā sporta
      padomē | 
      2017. gada jūnijs | 
    
    
      | Sporta veidu noteikšana, kuri atbalstāmi
      Sportistu sagatavošanas centru sistēmas ietvaros pēc Pirmā
      posma īstenošanas (apstiprināšana Latvijas Nacionālajā sporta
      padomē) | 
      2017. gada jūnijs | 
    
    
      | Valsts līdzfinansējuma Sportistu
      sagatavošanas centru darbības nodrošināšanai piešķiršanas
      kārtības un kritēriju noteikšana ar ārējo normatīvo aktu
      (Ministru kabineta noteikumiem) | 
      2017. gada augusts | 
    
    
      | Sportistu sagatavošanas centru sistēmas
      ieviešana pilnībā, ņemot vērā šim mērķim paredzēto valsts
      budžeta līdzekļu apmēru | 
      2018. gada janvāris | 
    
  
   
  
  1 Iepriekšējais nosaukums, kurš konceptuālā
  ziņojuma izstrādes gaitā ir precizēts (augstas klases sportistu
  sagatavošanas centri).
  2 Maksimālais sportista vecums Sportistu
  sagatavošanas centrā ir 25 gadi (ieskaitot), izņemot sportistus,
  kuriem sadarbības līguma pēdējā gada laikā aprit 26 gadi.
  3 Kā sporta skolas struktūrvienību.
  4 Šīs izdevumu pozīcijas no valsts budžeta
  nefinansē, jo (1) dzīvojamās platības nodrošināšana darbiniekam
  konkrētā pašvaldībā nav obligāts nosacījums Sportistu
  sagatavošanas centra darbības mērķu sasniegšanai; (2)
  normatīvajos aktos par izglītības iestāžu finansēšanu noteiktā
  kārtībā valsts jau piešķir līdzekļus izglītības procesa
  nodrošināšanai.
  5 Vidējās viena audzēkņa uzturēšanas izmaksas:
  dzīvošana 1825 EUR (5 EUR/dienā x 365 dienas) + ēdināšana 3650
  EUR (10 EUR/dienā x 365 dienas) + treniņu darbs 3000 EUR/gadā +
  sporta bāzes un inventārs 400 EUR/gadā + medicīna 300 EUR/gadā =
  9175 EUR/gadā. Ņemot vērā sporta veidu specifiku, patreizējā
  Sportistu sagatavošanās centru projekta attīstības stadijā
  detalizētāki aprēķini nav iespējami, jo izdevumu pozīcijas
  pozīcijās "treniņu darbs" un "sporta bāzes un
  inventārs" katram sporta veidam ir atšķirīgas (aprēķinos
  ņemtas vērā vidējās izmaksas). Papildus informāciju un aprēķinus
  skatīt konceptuālam ziņojumam pievienotajās Ventspils pilsētas
  pašvaldības un Valmieras pilsētas pašvaldības sagatavotajās
  prezentācijās par Sportistu sagatavošanas centru izveides ieceri
  un citos pievienotajos dokumentos.
  6 2015.gada pēdējiem četriem mēnešiem paredzētais
  finansējums (80 000 euro) x 3 = 240 000 euro
  gadā.
  7 Ņemot vērā faktu, ka Pirmā posma īstenošana ir
  uzsākta 2015.gada 1.septembrī, par izdevumu attiecināmības sākuma
  datumu atzīstams tieši 2015.gada 1.septembris. Tādejādi
  pašvaldības, 2015.gada novembrī saņemot valsts budžeta
  līdzfinansējumu, būs tiesīgas segt ar Sagatavošanas centru
  darbību saistītos izdevumus, kuri radušies no 2015.gada
  1.septembra.
  8 Kritēriji izstrādājami sadarbībā ar LOV
  speciālistiem.
  Izglītības un zinātnes ministre Mārīte
  Seile