Ministru kabineta noteikumi Nr.710
Rīgā 2012.gada 16.oktobrī (prot. Nr.58 17.§)
Noteikumi par vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu nodrošinājumu atbilstoši izglītojamo speciālajām vajadzībām
1. Noteikumi nosaka vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu (turpmāk – izglītības iestāde) nodrošinājumu, kāds nepieciešams, lai integrētu tajās izglītojamos ar speciālām vajadzībām (turpmāk – izglītojamie). 2
2. Izglītības iestādes nodrošinājumu nosaka atbilstoši veidam, kādā izglītojamos integrē izglītības iestādē. 3
3. Izglītojamo izglītības iestādē integrē:
3.1. vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādes vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības klasē;
3.2. atverot atsevišķu klasi tikai izglītojamiem ar speciālām vajadzībām (speciālās izglītības klasi). 4
4. Izglītības iestāde, atverot speciālās izglītības klasi, nodrošina:
4.1. licencētas speciālās izglītības programmas apguvi atbilstošas profesionālās kvalifikācijas pedagogu vadībā;
4.2. rehabilitāciju, kuru sniedz ārstniecības iestāde, pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts ar izglītības iestādes dibinātāju, vai sertificēts izglītības iestādes medicīniskais personāls. 5
5. Nodrošinājums, kas nepieciešams speciālās izglītības programmas īstenošanai speciālās izglītības klasē, noteikts šo noteikumu 1.pielikumā, bet vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības klasē integrētiem izglītojamiem ar speciālām vajadzībām – šo noteikumu 2.pielikumā. 6
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Izglītības un zinātnes ministrs R.Ķīlis
1.pielikums
Ministru kabineta
2012.gada 16.oktobra noteikumiem Nr.710
Nodrošinājums speciālās izglītības programmas īstenošanai speciālās izglītības klasē
Nr. p.k.
|
Speciālās izglītības
programma
|
Nodrošinājums
|
mācību un citu izglītības
iestādes telpu (teritorijas) aprīkojums
|
atbalsta pasākumi
|
papildu pedagoģiskais un
atbalsta personāls
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1. |
Izglītojamie ar redzes traucējumiem
|
1.1. Neredzīgie
izglītojamie.
Grifeles, Braila tāfeles un Braila rakstāmmašīnas,
Braila displejs un printeris.
Reljefa uzskate visos mācību priekšmetos (īpaši
eksaktajos).
Informācija Braila rakstā (piemēram, plāksnītes pie
durvīm).
Audioieraksti un nepieciešamie tehniskie līdzekļi, lai
nodrošinātu iespēju rakstu darbus aizstāt ar verbāliem
uzdevumiem (klausīties un atbildēt).
1.2. Vājredzīgie izglītojamie.
CCTV televideo palielinātāji, lupas, dažādu
veidu palielinātāji. Individuāls darba vietas
apgaismojums.
Izglītības iestādes telpās elektroslēdžu un
kontaktligzdu vietu kontrastains apzīmējums, kāpņu pirmā un
pēdējā pakāpiena krāsojums dzeltenā krāsā, durvju aplodu
krāsojums kontrastaini atšķirīgs no sienu
krāsojuma.
Mācību grāmatas un mācību līdzekļi atbilstoši
speciālās izglītības programmai
|
Papildu korekcijas un
rehabilitācijas nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās
izglītības skolotāja vadībā, kurš specializējies darbam ar
izglītojamiem, kam ir redzes traucējumi (orientēšanās un
mobilitāte, Braila raksta apguve, sadzīves un sociālo iemaņu
veidošana)
|
Pedagoga palīgs, skolotāja palīgs (atkarībā no
izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa).
Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs
|
2. |
Izglītojamie ar dzirdes
traucējumiem
|
Vizuālie indikatori skaņu
izrunas fiksēšanai, indukcijas spoles, kolektīvās skaņas
pastiprināšanas iekārtas, skaņu raidītāji–uztvērēji FM
sistēmā |
Nodarbības speciālā pedagoga
vai speciālās izglītības skolotāja vadībā, kurš
specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir dzirdes
traucējumi. Individuāli dzirdes aparāti. Izglītības iestādes
pasākumu tulkošana zīmju valodā. Speciālista palīdzība
dzirdes aparātu noregulēšanā un sīku tehnisku kļūmju
novēršanā |
Speciālais pedagogs vai speciālās izglītības
skolotājs, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir
dzirdes traucējumi. Surdotulks katrā stundā. Skolotāja palīgs
(atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa). Vēlams izglītības vai klīniskais
psihologs
|
3. |
Izglītojamie ar fiziskās attīstības
traucējumiem
|
Inženiertehniskā
piemērotība: uzbrauktuves, lifti, pielāgotas durvis, tualetes,
dušas telpas izglītojamiem invalīdu ratiņos. Braucamie ratiņi
un citas pārvietošanās palīgierīces. Palīgierīces un
speciāli rakstāmpiederumi, rīki skolēnu ēdināšanai.
Individuālās tāfeles, kas piestiprināmas braucamiem
ratiņiem.
Rehabilitācijas un ārstniecisko procedūru veikšanai
nepieciešamais aprīkojums (atbilstoši izglītojamā funkcionālo
traucējumu veidam un smaguma pakāpei)
|
Rehabilitācijas nodarbības
|
Fizikālās un rehabilitācijas
medicīnas ārsts.
Pedagoga palīgs un (vai) skolotāja palīgs (atkarībā
no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa)
|
4. |
Izglītojamie ar somatiskām saslimšanām
|
Telpu papildu mitrā uzkopšana
un vēdināšana |
Rehabilitācijas un
ārstnieciskās nodarbības.
Saudzējoša režīma nodrošināšana mācību un
audzināšanas procesā. Regulāra medikamentu lietošanas
nodrošināšana (ja nepieciešams). Atbilstoša
ēdināšana
|
Vēlams fizioterapeits vai
fizikālās terapijas ārsts (atbilstoši izglītojamā veselības
stāvoklim).
Vēlams uztura speciālists
|
5. |
Izglītojamie ar valodas
traucējumiem |
Logopēdijas kabinets grupu un
individuālām nodarbībām |
Logopēdiskās nodarbības. Ja
nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību
nodarbības |
Skolotājs logopēds. Vēlams
izglītības vai klīniskais psihologs.
Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas
nodarbības
|
6. |
Izglītojamie ar mācīšanās traucējumiem
|
|
Atbalsta pasākumi atbilstoši
mācīšanās traucējuma veidam.
Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību
nodarbības
|
Speciālās izglītības
skolotājs vai speciālais pedagogs vai pedagoga palīgs.
Izglītības vai klīniskais psihologs.
Skolotājs logopēds
|
7. |
Izglītojamie ar garīgās veselības
traucējumiem
|
Relaksācijas telpa, ja
nepieciešams, nodrošinot dežūrskolotāja, izglītības vai
klīniskā psihologa vai sociālā pedagoga klātbūtni |
Rehabilitācijas nodarbības. Ja
nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības
un (vai) psihologa konsultācijas. Saudzējoša režīma
nodrošināšana mācību un audzināšanas procesā.
Izglītojamiem ar uzvedības traucējumiem nepieciešams
izstrādāt individuālo uzvedības korekcijas plānu |
Izglītības vai klīniskais
psihologs.
Vēlams bērnu psihiatrs.
Vēlams pedagoga palīgs un sociālais
pedagogs.
Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas
nodarbības.
Skolotāja palīgs
|
8. |
Izglītojamie ar garīgās attīstības
traucējumiem
|
Materiālā bāze praktisku
darba iemaņu veidošanai atbilstoši speciālās izglītības
programmai. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši
izglītojamā traucējuma veidam |
Rehabilitācijas
nodarbības.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešami atbalsta pasākumi un mācību
metodes atbilstoši traucējuma veidam
|
Speciālais pedagogs, pedagoga
palīgs.
Skolotājs logopēds.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešami speciālisti atbalsta pasākumu
nodrošināšanai atbilstoši traucējuma veidam.
Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs.
Ja nepieciešams, skolotāja palīgs.
Vēlams bērnu psihiatrs
|
9. |
Izglītojamie ar smagiem garīgās attīstības
traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības
traucējumiem
|
Materiālā bāze praktisku
darba iemaņu veidošanai atbilstoši speciālās izglītības
programmai. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši
izglītojamā traucējuma veidam |
Rehabilitācijas
nodarbības.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešami atbalsta pasākumi un mācību
metodes atbilstoši traucējuma veidam
|
Skolotājs logopēds.
Pedagoga palīgs (visās vai atsevišķās stundās
atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa) un, ja nepieciešams, sociālais aprūpētājs vai
skolotāja palīgs. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai
kustību traucējumi, papildus nepieciešami speciālisti atbalsta
pasākumu nodrošināšanai atbilstoši traucējuma
veidam.
Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs un bērnu
psihiatrs
|
Izglītības un zinātnes ministrs R.Ķīlis
2.pielikums
Ministru kabineta
2012.gada 16.oktobra noteikumiem Nr.710
Vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādes vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības klasē integrētiem izglītojamiem ar speciālām vajadzībām atbilstošs nodrošinājums
Nr. p.k.
|
Speciālās
vajadzības
|
Nodrošinājums
|
mācību un citu izglītības
iestādes telpu (teritorijas) aprīkojums
|
atbalsta pasākumi
|
papildu pedagoģiskais
personāls un atbalsta personāls
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1. |
Izglītojamie ar
redzes traucējumiem
|
1.1. Neredzīgie
izglītojamie.
Grifeles, Braila tāfeles un Braila rakstāmmašīnas,
Braila displejs un printeris.
Reljefa uzskate visos mācību priekšmetos (īpaši
eksaktajos).
Audioieraksti un nepieciešamie tehniskie līdzekļi, lai,
ja nepieciešams, nodrošinātu iespēju rakstu darbus aizstāt ar
verbāliem uzdevumiem (klausīties un atbildēt).
Informācija Braila rakstā (piemēram, plāksnītes pie
durvīm).
1.2. Vājredzīgie izglītojamie.
Personālie datori, lupas, dažādu veidu
palielinātāji.
CCTV televideo palielinātāji, lupas, dažādu
veidu palielinātāji.
Individuāls darba vietas apgaismojums.
Izglītības iestādes telpās elektroslēdžu un
kontaktligzdu vietu kontrastains apzīmējums, kāpņu pirmā un
pēdējā pakāpiena krāsojums dzeltenā krāsā, durvju aplodu
krāsojums kontrastaini atšķirīgs no sienu
krāsojuma.
Mācību grāmatas un mācību līdzekļi atbilstoši
speciālās izglītības programmai
|
Papildu korekcijas un rehabilitācijas nodarbības
speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja
vadībā, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir
redzes traucējumi (orientēšanās un mobilitāte, Braila raksta
apguve, sadzīves un sociālo iemaņu veidošana)
|
Speciālais pedagogs vai speciālās izglītības
skolotājs, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir
redzes traucējumi. Pedagoga palīgs, skolotāja palīgs
(atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa).
Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs
|
2. |
Izglītojamie ar
dzirdes traucējumiem |
Vēlams –
vizuālie indikatori skaņu izrunas fiksēšanai, indukcijas
spoles, kolektīvās skaņas pastiprināšanas iekārtas, skaņu
raidītāji–uztvērēji FM sistēmā (atbilstoši dzirdes
traucējuma pakāpei) |
Nodarbības
speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja
vadībā, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir
dzirdes traucējumi.
Individuāli dzirdes aparāti. Ja nepieciešams,
iespējams mutiskās atbildes aizstāt ar rakstiskām atbildēm vai
nodrošināt tulkojumu zīmju valodā. Izglītības iestādes
pasākumu tulkošana zīmju valodā
|
Speciālais pedagogs
vai speciālās izglītības skolotājs, kurš specializējies
darbam ar izglītojamiem, kam ir dzirdes traucējumi. Surdotulks
katrā stundā. Pedagoga palīgs, skolotāja palīgs (atkarībā no
izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa)
|
3. |
Izglītojamie ar
fiziskās attīstības traucējumiem
|
Inženiertehniskā
piemērotība: uzbrauktuves, lifti, pielāgotas durvis, tualetes,
dušas telpas un mēbeles izglītojamiem invalīdu ratiņos.
Braucamie ratiņi un citas pārvietošanās
palīgierīces.
Palīgierīces un speciāli rakstāmpiederumi un rīki
skolēnu ēdināšanai.
Vēlams dators rakstu darbu veikšanai, ja izglītojamam
traucēta roku kustība
|
Rehabilitācijas un
ārstnieciskās nodarbības. Ja nepieciešams, papildu
individuālas vai grupu mācību nodarbības |
Speciālās izglītības skolotājs vai speciālais
pedagogs.
Skolotāja palīgs (atkarībā no izglītojamā veselības
stāvokļa un attīstības līmeņa).
Sociālais pedagogs
|
4. |
Izglītojamie ar somatiskām saslimšanām
|
Telpu papildu mitrā
uzkopšana un vēdināšana |
Rehabilitācijas un
ārstnieciskās nodarbības.
Saudzējoša režīma nodrošināšana mācību un
audzināšanas procesā. Regulāra medikamentu lietošanas
nodrošināšana (ja nepieciešams). Atbilstoša ēdināšana. Ja
nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību
nodarbības
|
Vēlams fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārsts
(atbilstoši izglītojamā veselības stāvoklim)
|
5. |
Izglītojamie ar valodas traucējumiem
|
Logopēdijas kabinets
grupu un individuālām nodarbībām |
Logopēdiskās
nodarbības. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu
mācību nodarbības |
Skolotājs logopēds.
Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs.
Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas
nodarbības
|
6. |
Izglītojamie ar mācīšanās traucējumiem
|
|
Atbalsta pasākumi
atbilstoši mācīšanās traucējuma veidam.
Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību
nodarbības
|
Vēlams speciālās
izglītības skolotājs vai speciālais pedagogs vai pedagoga
palīgs. Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs.
Skolotājs logopēds
|
7. |
Izglītojamie ar garīgās veselības
traucējumiem
|
Relaksācijas telpa
(ja nepieciešams, nodrošinot dežūrskolotāja, izglītības vai
klīniskā psihologa vai sociālā pedagoga
klātbūtni) |
Rehabilitācijas un
ārstnieciskās nodarbības. Saudzējoša režīma nodrošināšana
mācību un audzināšanas procesā. Ja nepieciešams,
individuālas mācību nodarbības un (vai) psihologa
konsultācijas.
Izglītojamiem ar uzvedības traucējumiem nepieciešams
izstrādāt individuālo uzvedības korekcijas plānu
|
Izglītības vai
klīniskais psihologs.
Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas nodarbības.
Speciālās izglītības skolotājs vai speciālais pedagogs.
Skolotāja palīgs un sociālais pedagogs (atkarībā no
izglītojamā veselības stāvokļa)
|
8. |
Izglītojamie ar
garīgās attīstības traucējumiem
|
Materiālā bāze
praktisku darba iemaņu veidošanai atbilstoši speciālās
izglītības programmai.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši
traucējuma veidam
|
Pedagoga palīgs
(speciālās izglītības skolotājs vai speciālais pedagogs), kas
individuāli palīdz klasē vai citā telpā mācību satura
apguves procesā |
Speciālās
izglītības skolotājs vai speciālais pedagogs. Pedagoga palīgs
(atsevišķās stundās atkarībā no izglītojamā veselības
stāvokļa un attīstības līmeņa).
Ja nepieciešams, skolotāja palīgs
|
9. |
Izglītojamie ar
garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem
attīstības traucējumiem |
Materiālā bāze
praktisku darba iemaņu veidošanai atbilstoši speciālās
izglītības programmai.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši
traucējuma veidam
|
Rehabilitācijas
nodarbības.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešami atbalsta pasākumi un mācību
metodes atbilstoši traucējuma veidam
|
Skolotājs
logopēds.
Pedagoga palīgs (visās vai atsevišķās stundās
atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības
līmeņa) un, ja nepieciešams, –sociālais aprūpētājs vai
skolotāja palīgs.
Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību
traucējumi, papildus nepieciešami speciālisti atbalsta pasākumu
nodrošināšanai atbilstoši traucējuma veidam.
Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs
|
Izglītības un zinātnes ministrs R.Ķīlis
|
|
Saistītie dokumenti
-
Zaudējis spēku ar
-
Izdoti saskaņā ar
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|