LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 154
Par produkcijas
un pakalpojumu ievešanas un izvešanas kontroles kārtību
Saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1990. gada 29.
jūnija lēmumu Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un
izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» Latvijas Republikas
Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par produkcijas un
pakalpojumu ievešanas un izvešanas kontroles kārtību Latvijas
Republikā.
2. Muitas departamentam izstrādāt un iesniegt Valdībai:
mēneša laikā - ar ieinteresētajām iestādēm saskaņotu
likumprojektu «Par Latvijas Republikas Muitas kodeksa
apstiprināšanu»;
līdz 1990. gada 20. decembrim - Latvijas Republikas muitas
tarifu projektu.
3. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas PSR Ministru Padomes
1988. gada 31. oktobra lēmumu Nr. 344 «Par ierobežojumu
paaugstināta pieprasījuma pārtikas un nepārtikas preču izvešanai
no republikas, ko veic pilsoņi».
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valdības
lietu ministrs K. LĪCIS
Rīgā 1990. gada 11. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1990. gada 11. oktobra lēmumu Nr. 154
NOLIKUMS
par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas kontroles
kārtību Latvijas Republikā
1. Latvijas Republikas Ministru Padome ar 1990. gada 29.
jūnija lēmumu Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un
izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» ir noteikusi atsevišķu
produkcijas un pakalpojumu veidu ievešanas un izvešanas valsts
pagaidu regulēšanu ar kvotu, licenču un muitas palīdzību.
Noteiktās kārtības ievērošanu nodrošina Ekonomikas ministrija,
Muitas departaments, Latvijas banku iestādes, Galvenā valsts
finansu inspekcija, Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija,
Sakaru ministrija.
2. Licences īpašnieks 5 dienu laikā pēc licences saņemšanas
iesniedz licences kopiju bankas iestādē, kurā atvērts viņa
norēķinu konts, kā arī Muitas departamenta iestādēs pēc
produkcijas atrašanās vietas; Rīgā - Muitas departamentā, Ludzā -
Muitas departamenta Austrumu nodaļā, bet rajonu centros - muitas
pilnvarotajiem.
Licences numurs obligāti jāuzrāda transporta dokumentos
(kravas pavaddokumentos) un maksājuma dokumentos par nosūtīto
produkciju.
3. Katram Latvijas Republikas uzņēmējam, kurš ieved Latvijā
vai izved no Latvijas produkciju un pakalpojumus, jānodrošina
pilnīga produkcijas un pakalpojumu uzskaite naturālajos rādītājos
un vērtības izteiksmē un noteiktā kārtībā jāiesniedz pārskati
valsts statistikas iestādēm.
Par kvotējamās produkcijas un pakalpojumu ievedumu un izvedumu
uzņēmējs sastāda noteikta parauga ikmēneša pārskatu.
Pārskatu par vienreizējās licences izmantošanu Ekonomikas
ministrijai un Valsts statistikas komitejai iesniedz līdz nākamā
mēneša 5. datumam un par ģenerālās licences izmantošanu - līdz
nākamā mēneša 15. datumam.
4. Lai veiktu kontroli, Ekonomikas ministrija nodrošina
noteikto kvotu izmantošanas uzskaiti, izveido un uztur kārtībā
automatizēto datu bāzi.
5. Latvijas banku iestādes, pamatojoties uz kvotētās
produkcijas sarakstiem un saņemtajām licencēm, izdara maksājuma
operācijas tikai tad, ja uz maksājuma dokumentiem, kurus noformē
republikas piegādātāji, par šiem produkcijas un pakalpojumu
veidiem ir uzrādīts licences numurs, datums, licences derīguma
termiņš un licences izmantošanas dati ar pieaugošu rezultātu.
Par pieļautajiem pārkāpumiem banku iestādes informē Ekonomikas
ministriju un Galveno valsts finansu inspekciju.
6. Muitas departaments nodrošina kravu plūsmas kontroli uz
Latvijas muitas robežas kontrolpunktos gar KPFSR robežu -
Veclaicenē, Krutos, Viļakā, Kārsavā. Aizgāršā un Opuļos, gar
Baltkrievijas PSR robežu - Varzavā, Dvorčānos, Piedrujā un
Silenē, ievērojot, ka:
6.1. kravas īpašnieks licences iesniegšanas vietā uzrāda kravu
šī nolikuma 2. punktā norādītajām muitas iestādēm un saņem atzīmi
transporta un kravas dokumentos. Šī atzīme, šķērsojot muitas
robežas kontrolpunktu, ir atļauja kravas izvešanai.
Kravas, kuras izved uz Igaunijas Republiku un Lietuvas
Republiku, obligāti jāuzrāda muitas iestādēm;
6.2. muitas iestādēs, kurās kravu muito, tiek izveidota un
uzturēta kārtībā faktiski izvestās (ievestās) produkcijas
automatizētā datu bāze. Informāciju par produkciju un uzņēmējiem
Muitas departaments iesniedz Ekonomikas ministrijai un valsts
statistikas iestādēm.
Ja licencē paredzētais produkcijas (pakalpojumu) apjoms jau ir
izvests vai ja notecējis licences derīguma termiņš, tad muitas
iestādes nepieņem kravu muitošanai un neizlaiž to pāri Latvijas
muitas robežai;
6.3. Latvijas muitas robežas zonā licencētās produkcijas
(pakalpojumu) pārvadāšana ir atļauta tikai šādos gadījumos:
- ja produkcija ir nomuitota šī nolikuma 2. punktā norādītajās
muitas iestādēs izvešanai no Latvijas Republikas caur 6. punktā
norādītajiem kontrolpunktiem;
- ja muitas zonā tiek veikta saimnieciskā darbība ar Muitas
departamenta atļauju katrā atsevišķā gadījumā.
Muitas zonas robežas tiek norādītas ar ceļa zīmēm uz visiem
autoceļiem un zemes ceļiem, kā arī visā apvidū ne tuvāk kā 2 km
attālumā no Latvijas Republikas valsts robežas;
6.4. līdz Latvijas Republikas Muitas kodeksa pieņemšanai par
šajā nolikumā paredzētās kārtības pārkāpšanu vainīgajām personām
piemēro administratīvos sodus:
6.4.1. par nepakļaušanos muitas iestādes amatpersonas
likumīgam rīkojumam vai prasībai, tai izpildot dienesta
pienākumus (izņemot gadījumus, kuri norādīti 6.4.4., 6.4.5.,
6.4.7., 6.4.8. apakšpunktā), -
uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz vienam tūkstotim
rubļu;
6.4.2. par muitas iestādes amatpersonas cieņas un goda
aizskaršanu, tai izpildot dienesta pienākumus, ja par šīm
darbībām nav paredzēta kriminālatbildība, -
uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz diviem tūkstošiem
rubļu;
6.4.3. par draudiem nodarīt miesas bojājumus vai izdarīt citu
vardarbīgu rīcību pret muitas iestādes amatpersonu, tai izpildot
dienesta pienākumus, -
uzliek naudas sodu no septiņsimt rubļiem līdz trīs tūkstošiem
rubļu;
6.4.4. par transporta līdzekļa (arī individuālās lietošanas
transporta līdzekļa) neapstāšanos muitas iestādes atrašanās vietā
uz Latvijas Republikas muitas robežas, ja šis transporta
līdzeklis šķērso Latvijas Republikas muitas robežu, -
uzliek naudas sodu no trīssimt rubļiem līdz vienam tūkstotim
rubļu;
6.4.5. par muitas kontrolē esošā transporta līdzekļa (arī
individuālās lietošanas transporta līdzekļa) aizbraukšanu vai
pieļaušanu tam aizbraukt bez muitas iestādes atļaujas -
uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz diviem tūkstošiem
rubļu;
6.4.6. par kuģu vai citu peldlīdzekļu piestāšanos pie muitas
kontrolē esoša kuģa bez muitas iestādes atļaujas -
uzliek naudas sodu pilsoņiem līdz vienam tūkstotim rubļu un
amatpersonām - līdz diviem tūkstošiem rubļu;
6.4.7. par muitas iestādes amatpersonas kavēšanu piekļūt pie
muitas kontrolē esošiem priekšmetiem, ja šī amatpersona izpilda
dienesta pienākumus, -
uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz trīs tūkstošiem
rubļu;
6.4.8. par muitas kontrolei nepieciešamo dokumentu par
transporta līdzekli (izņemot rakstisku deklarāciju) neiesniegšanu
muitas iestādei -
uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz vienam tūkstotim
rubļu;
6.4.9. par muitas kontrolei nepieciešamo dokumentu par precēm
(izņemot rakstisku deklarāciju) neiesniegšanu muitas iestādei
-
uzliek naudas sodu amatpersonām no viena tūkstoša rubļu līdz
pieciem tūkstošiem rubļu;
6.4.10. par muitas kontrolei nepieciešamo dokumentu par
mantām, valūtu un vērtslietām neiesniegšanu muitas iestādei -
uzliek naudas sodu pilsoņiem līdz trīssimt rubļiem;
6.4.11. par muitas kontrolē esošu priekšmetu izsniegšanu bez
muitas iestādes atļaujas vai par šādu priekšmetu nozaudēšanu
-
uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz septiņiem
tūkstošiem rubļu;
6.4.12. par muitas kontrolē esošu priekšmetu nenogādāšanu vai
neiesniegšanu noteiktā termiņā muitas iestādei, ja šos
priekšmetus pārvadā no vienas muitas iestādes uz otru, kā arī par
muitas dokumentu un citu dokumentu par muitas kontrolē esošiem
priekšmetiem nenogādāšanu vai neiesniegšanu noteiktā termiņā
muitas iestādei, ja šie dokumenti pieņemti iesniegšanai
attiecīgajai muitas iestādei, -
uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit
tūkstošiem rubļu, konfiscējot šos nenogādātos priekšmetus, vai
bez to konfiskācijas;
6.4.13. par plombu, zīmogu vai cita muitas iestādes uzliktā
nodrošinājuma bojāšanu, noraušanu vai nozaudēšanu -
uzliek naudas sodu no simt rubļiem līdz vienam tūkstotim
rubļu;
6.4.14. par muitas kontrolē esošu priekšmetu iekraušanu,
izkraušanu, pārkraušanu, iesaiņojuma bojājuma izlabošanu,
iesaiņojuma atvēršanu, pārsaiņošanu vai uz šiem priekšmetiem vai
to iesaiņojuma esošo identifikācijas zīmju vai marķējuma
izmainīšanu bez muitas iestādes atļaujas -
uzliek naudas sodu no simt rubļiem līdz vienam tūkstotim
rubļu;
6.4.15. par priekšmetu neizvešanu uz ārvalstīm, ja tie ievesti
Latvijas Republikā ar saistību izvest atpakaļ, vai par priekšmetu
neievešanu noteiktā termiņā Latvijas Republikā, ja tie izvesti uz
ārvalstīm ar saistību ievest atpakaļ, -
uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz septiņiem
tūkstošiem rubļu, konfiscējot šos priekšmetus;
6.4.16. par priekšmetu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas
muitas robežai, apejot muitas kontroli (par priekšmetu
pārvietošanu pāri Latvijas Republikas muitas robežai ārpus
Latvijas Republikas muitas iestādes atrašanās vietas vai ārpus
muitas kontroles veikšanas laika), vai par gatavošanos veikt
šādas darbības, ja par šīm darbībām nav paredzēta
kriminālatbildība, -
uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit
tūkstošiem rubļu, konfiscējot pārkāpuma tiešā objekta
priekšmetus;
6.4.17. par priekšmetu pārvietošanu pāri Latvijas Republikas
muitas robežai, tos noslēpjot no muitas kontroles, tas ir,
izmantojot slēptuves un citus paņēmienus, kuri apgrūtina
priekšmetu atklāšanu, vai pārveidojot priekšmetu izskatu, kā arī
iesniedzot muitas iestādei viltotus dokumentus kā pamatojumu
priekšmetu pārvietošanai, dokumentus, kuri iegūti nelikumīgā
ceļā, dokumentus, kuri satur viltotas ziņas, vai dokumentus, kuri
ir pamatojums citu priekšmetu pārvietošanai, ja par šīm darbībām
nav paredzēta kriminālatbildība,
konfiscē pārkāpuma tiešā objekta priekšmetus, kā arī
priekšmetus ar speciāli izgatavotām slēptuvēm, kuri izmantoti,
lai pārvietotu pāri Latvijas Republikas muitas robežai pārkāpuma
tiešā objekta priekšmetus, tos noslēpjot, vai uzliek naudas sodu
no viena tūkstoša rubļu līdz desmit tūkstošiem rubļu, konfiscējot
minētos pārkāpuma tiešā objekta priekšmetus, vai bez to
konfiskācijas;
6.4.18. par priekšmetu izvešanu no Latvijas Republikas, apejot
muitas kontroli vai noslēpjot tos no muitas kontroles, kā arī par
tādu priekšmetu uzglabāšanu, pārvadāšanu vai iegādāšanos, kuriem
noteikti muitas atvieglojumi un kuri bez muitas iestāžu atļaujas
izmantoti citiem mērķiem nekā tie, uz kuru pamata piešķirti
atvieglojumi, ja par šīm darbībām nav paredzēta
kriminālatbildība, -
uzliek naudas sodu no viena tūkstoša rubļu līdz desmit
tūkstošiem rubļu;
6.4.19. par priekšmetu nedeklarēšanu, ja tos pārvieto pāri
Latvijas Republikas muitas robežai, arī kā tranzītkravu caur
Latvijas Republikas teritoriju (tas ir, precīzu ziņu par šādiem
priekšmetiem neiesniegšanu noteiktā kārtībā), kā arī par
priekšmetu deklarēšanu ar citu, nevis ar to īsto nosaukumu -
uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz pieciem tūkstošiem
rubļu, konfiscējot pārkāpuma tiešā objekta priekšmetu, vai bez tā
konfiskācijas;
6.4.20. par priekšmetu izmantošanu bez muitas iestāžu atļaujas
citiem mērķiem nekā tie, uz kuru pamata piešķirti muitas
atvieglojumi, -
uzliek naudas sodu no divsimt rubļiem līdz diviem tūkstošiem
rubļu;
6.4.21. par muitas nodokļa un muitas nodevas nesamaksāšanu
noteiktā termiņā, kā arī par citām darbībām, kuru dēļ muitas
maksājumi nav saņemti pilnā apmērā, -
uzliek naudas sodu no piecsimt rubļiem līdz septiņiem
tūkstošiem rubļu;
6.5. par šī nolikuma 6.4.11., 6.4.12., 6.4.15., 6.4.17.,
6.4.18., 6.4.19, un 6.4.20. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem
uzņēmumiem, iestādēm, organizācijām un kooperatīviem var tikt
piemērotas ekonomiskās sankcijas, kuras bezstrīdus kārtībā pēc
muitas iestāžu pieprasījuma tiek piedzītas valsts budžetā vai
attiecīgajā vietējā budžetā šādos apmēros:
6.5.1. par 6.4.11. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem - no
piecdesmit līdz simt procentiem no muitas kontrolē esošo
priekšmetu vērtības;
6.5.2. par 6.4.12., 6.4.15., 6.4.17., 6.4.18. un 6.4.19.
apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem -
no desmit līdz simt procentiem no pārkāpumu tiešā objekta
priekšmetu vērtības;
6.5.3. par 6.4.20. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem - no
simt procentiem līdz divsimt procentiem no muitas nodokļa summas,
kura nav samaksāta sakarā ar muitas atvieglojumu piešķiršanu;
6.5.4. par 6.4.21. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem - no
simt procentiem līdz trīssimt procentiem no muitas maksājumu
nesamaksātās summas;
6.6. līdz Latvijas Republikas Muitas kodeksa pieņemšanai
izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt
administratīvos sodus muitas orgānu vārdā ir tiesīgs Latvijas
Republikas Muitas departamenta direktors, viņa vietnieks, nodaļas
vadītājs, muitas kontrolpunkta priekšnieks un vietnieks;
6.7. šī nolikuma 6.4. punktā norādītās soda naudas summas
iemaksājamas republikas budžetā;
6.8. līdz Latvijas Republikas Muitas kodeksa pieņemšanai
lēmumu par priekšmetu konfiskāciju šī nolikuma 6.4. apakšpunktā
norādītajos muitas noteikumu pārkāpumu gadījumos ir tiesīgs
pieņemt Latvijas Republikas Muitas departamenta direktors, viņa
vietnieks un nodaļas vadītājs.
Protokolus par muitas noteikumu pārkāpumiem sastāda Muitas
departaments atbilstoši republikas likumdošanai par
administratīvajiem pārkāpumiem. Informācija par šiem pārkāpumiem
tiek nosūtīta Galvenajai valsts finansu inspekcijai un Ekonomikas
ministrijai;
6.9. konfiscētos priekšmetus Muitas departaments realizē
izsolēs. Priekšmetu realizācijas kārtību nosaka Muitas
departaments pēc saskaņošanas ar Finansu ministriju,
Tirdzniecības ministriju un Materiālo resursu .ministriju.
Realizācijā iegūtos naudas līdzekļus ieskaita republikas
budžetā, atskaitot 15%, kurus Muitas departaments izmanto savām
vajadzībām;
6.10. Latvijas Republikas Muitas departamenta darbiniekiem,
izdarot muitas kontroli uz Latvijas muitas robežas, ir
tiesības:
6.10.1. pārbaudīt transporta un kravas dokumentus, kā arī
citus dokumentus, kurus nepieciešams kontrolēt;
6.10.2. izdarīt transporta līdzekļu, kravas, citu priekšmetu
un personu apskati atbilstoši republikas likumdošanai par
administratīvajiem pārkāpumiem.
Muitas kontrolē var izmantot tehniskos līdzekļus, kuri nav
bīstami cilvēku dzīvībai un veselībai, dzīvniekiem un augiem un
nenodara kaitējumu uzņēmumiem, organizācijām un pilsoņiem.
Muitas kontroles metodiku izstrādā Latvijas Republikas Muitas
departaments.
7. Baltijas dzelzceļa pārvalde, Latvijas Civilās aviācijas
pārvalde, Sakaru ministrija un Satiksmes ministrija nodrošina
lēmumā paredzēto noteikumu ievērošanu dzelzceļa un gaisa
satiksmes, ūdensceļu satiksmes kravas un bagāžas pieņemšanas
punktos, kā arī pasta nodaļās.
8. Sakaru ministrijas iestādes pieņem no pilsoņiem pasta
sūtījumus ar pārtikas un citām tautas patēriņa precēm
pārsūtīšanai ārpus republikas robežām obligātā dienesta
karavīriem un Sakaru ministrijas noteikto citu kategoriju
pilsoņiem.
Pilsoņiem sūtījumi jāuzrāda atklātā veidā.
Uzņēmumi, iestādes, organizācijas un kooperatīvi, nosūtot
ārpus republikas pasta sūtījumus (pakas, vērtsbandroles,
konteinerus) ar licencējamo produkciju, uzrāda sūtījuma satura
sarakstu, kurā fiksēts licences numurs.
9. Muitas departamenta darbinieki, arī kopīgi ar Iekšlietu
ministrijas sistēmas darbiniekiem un citu ieinteresēto
organizāciju pārstāvjiem, veic kravas, pasažieru rokas bagāžas un
atsevišķi nosūtāmās bagāžas pārbaudes vilcienos to kustības
laikā, dzelzceļa stacijās, jūras ostās un uz autoceļiem, kā arī
izdara pasta sūtījumu pārbaudes sakaru iestādēs. Preces un citas
mantas, kuras nosūtītas (izvestas), pārkāpjot Latvijas Republikas
Ministru Padomes 1990. gada 29. jūnija lēmumā Nr. 40 «Par
produkcijas un pakalpojumu ievešanas un izvešanas regulēšanu
Latvijas Republikā» noteikto kārtību, pāri Latvijas Republikas
muitas robežai nelaiž. Ja nav administratīva pārkāpuma vai
nozieguma pazīmju, minētās preces (mantas) muitas iestādes ņem
uzglabāšanā, atstājot to īpašniekam vienu mēnesi rīcības tiesības
uz aizturēto preci (mantu) Latvijas Republikas teritorijā, vai
atdod atpakaļ īpašniekam. Par preču (mantu) uzglabāšanu muitas
iestādes ņem uzglabāšanas nodevu Muitas departamenta noteiktajā
kārtībā, kas saskaņota ar Finansu ministriju. Informāciju par
transporta uzņēmumu un sakaru iestāžu darbiniekiem, kuri vainīgi
izvešanai (izsūtīšanai) neatļautu preču (mantu) pieņemšanā kā
atsevišķi nosūtāmo bagāžu un pasta sūtījumus, muitas iestādes
iesniedz Satiksmes ministrijai un Sakaru ministrijai, Baltijas
dzelzceļa pārvaldei un Latvijas Civilās aviācijas pārvaldei.
10. Galvenā valsts finansu inspekcija:
- izmantojot pārskatus un citas operatīvās kontroles datus,
kontrolē visu to juridisko un fizisko personu veicamās ieveduma
un izveduma darbības, kuras saņem un izmanto licences, kā arī
izdara tiešas uzņēmēju pārbaudes;
- piemēro Latvijas Republikas Ministru Padomes 1990. gada 29.
jūnija lēmumā Nr. 40 «Par produkcijas un pakalpojumu ievešanas un
izvešanas regulēšanu Latvijas Republikā» noteiktās sankcijas par
produkcijas ievešanas un izvešanas valsts regulēšanas kārtības
neievērošanu un piedzen tās bezstrīdus kārtībā.