LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 101
Par Latvijas
Republikas Finansu ministrijas nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Finansu
ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušiem:
2.1. Latvijas PSR Ministru Padomes 1971. gada 16. septembra
lēmumu Nr. 466 «Par Latvijas PSR Finansu ministrijas nolikuma
apstiprināšanu» (Ziņotājs, 1971, Nr. 44);
2.2. Grozījumus, kādi tiek izdarīti finansu jautājumos
pieņemtajos Latvijas PSR Valdības lēmumos (apstiprināti ar
Latvijas PSR Ministru Padomes 1984. gada 17. maija lēmumu Nr. 260
«Par finansu jautājumos pieņemto Latvijas PSR Valdības lēmumu
grozīšanu»), 7. punktu.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valdības lietu ministrs K.
LĪCIS
Rīgā 1990. gada 17. augustā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1990. gada 17. augusta lēmumu Nr. 101
Latvijas Republikas
Finansu ministrijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Finansu ministrija (tālāk tekstā -
«Finansu ministrija») ir centrālais valsts pārvaldes orgāns, kas
savas kompetences ietvaros ir atbildīgs par valsts finansu
politikas realizēšanu un finansu bāzes izveidošanu, kāda
nepieciešama valsts uzdevumu un funkciju veikšanai, par Latvijas
Republikas valsts budžeta sastādīšanu un izpildi, tā ieņēmumu
daļas stabilitāti un valsts naudas līdzekļu racionālu un taupīgu
izlietošanu, kā arī par naudas apgrozības un ārējo ekonomisko
sakaru nostiprināšanu.
2. Finansu ministrija, Galvenā valsts finansu inspekcija,
pilsētu un rajonu valsts finansu inspekcijas un citas tai
pakļautās organizācijas veido vienotu Latvijas Republikas Finansu
ministrijas sistēmu.
3. Finansu ministrija vada tai pakļautās iestādes un
organizācijas, kā arī ar Galvenās valsts finansu inspekcijas
starpniecību vada pilsētu un rajonu valsts finansu inspekcijas un
nodrošina vietējo Tautas deputātu padomju finansu iestāžu
metodoloģisko vadību.
4. Finansu ministrija savā darbībā ievēro Latvijas Republikā
spēkā esošos likumus, Latvijas Republikas Valdības lēmumus, citus
normatīvos aktus un šo nolikumu.
5. Finansu ministrijas galvenie uzdevumi ir:
5.1. nodrošināt vienotu principu ievērošanu finansu un budžeta
plānošanā, kā arī tautsaimniecības un sociālās sfēras
finansēšanā, valsts kopējo finansu resursu fonda pieaugumu un
kompleksas ekonomiskās un sociālās attīstības finansu bāzes
radīšanu;
5.2. veikt pasākumus darba formu un metožu, kā arī finansu
sistēmas organizatoriskās struktūras pilnveidošanai, nodrošināt
kadru sagatavošanu, izraudzīšanu un izvietošanu, darbinieku
kvalifikācijas paaugstināšanu un darba likumdošanas ievērošanu
finansu sistēmas iestādēs un organizācijās;
5.3. nostiprināt finansu darbības tiesiskos pamatus,
nodrošināt finansu likumdošanas piemērošanas pareizību finansu
sistēmā, apkopot finansu likumdošanas piemērošanas praksi un
savas kompetences ietvaros, ievērojot valsts intereses, kā arī
apvienību, uzņēmumu, organizāciju un pilsoņu tiesības, sagatavot
un iesniegt Latvijas Republikas Valdībai priekšlikumus par
finansu likumdošanas uzlabošanu;
5.4. aktīvi iedarboties uz republikas sociālekonomisko
attīstību, ražošanas efektivitātes paaugstināšanu, visu īpašuma
formu un tirgus ekonomikas ieviešanu, nacionālā ienākuma, peļņas
un citu finansu resursu pieauguma nodrošināšanu, saimnieciskā
aprēķina pilnīgu ieviešanu visās sabiedriskās ražošanas sfērās un
finansu un kredīta attiecību nostiprināšanu;
5.5. koncentrēt valsts finansu resursus sabiedriskās
ražošanas, zinātnes un tehnikas attīstības prioritārajos
virzienos Latvijas Republikas Valdības sociālās politikas
realizēšanai un nepieciešamo valsts rezervju radīšanai;
5.6. izstrādāt un veikt pasākumus republikas finansiālā
stāvokļa un naudas apgrozības nostiprināšanai, pilnveidot finansu
pārvaldīšanu, izmantojot ekonomiskās vadības metodes, finansu
perspektīvo plānošanu, stabilas finansu normas, normatīvus un
nodokļu likmes, un palielināt apvienību, uzņēmumu, organizāciju
un Tautas deputātu padomju izpildkomiteju patstāvību ekonomikas,
sociālās attīstības un finansu resursu izmantošanas jautājumu
risināšanā;
5.7. pilnveidot finansu un budžeta plānošanas metodes un
finansēšanu, kā arī apvienību, uzņēmumu, organizāciju un iestāžu
attiecības ar budžetu;
5.8. nodrošināt kontroli pār valsts finansu disciplīnas un
taupības režīma ievērošanu, finansu saistību izpildi un
sabiedriskā un valsts īpašuma objektu saglabāšanu.
6. Lai maksimāli ievērotu iedzīvotāju intereses, kā arī
republikas infrastruktūras sociālās un ekonomiskās attīstības
vajadzības, Finansu ministrija veic savus uzdevumus un funkcijas,
sadarbojoties ar vietējās pašvaldības iestādēm, kā arī vispusīgi
pēta un ievēro sabiedrības viedokli un nodrošina savā darbībā
atklātību.
7. Atbilstoši galvenajiem uzdevumiem Finansu ministrija veic
šādas funkcijas:
7.1. finansu un budžeta plānošanas, tautsaimniecības, sociālās
sfēras un valsts pārvaldes orgānu finansēšanas jomā:
7.1.1. kopīgi ar Ekonomikas ministriju sastāda Latvijas
Republikas finansu kopsavilkuma bilanci un izstrādā zinātniski
pamatotas finansu un ekonomiskās normas, normatīvus un nodokļu
noteikumus;
7.1.2. pilnveido finansu un budžeta teritoriālo plānošanu pēc
budžetu veidošanas normatīvajiem principiem un izstrādā stabilus
normatīvus, pēc kuriem izdarāmi vietējos budžetos ieskaitāmo
koprepublikānisko ieņēmumu atskaitījumi;
7.1.3. organizē Latvijas Republikas valsts budžeta projekta
sastādīšanas darbu, nosaka ministrijām, resoriem un uzņēmumiem,
kā arī ārpusresoru formējumiem budžeta projekta sastādīšanai
nepieciešamo materiālu iesniegšanas termiņus un kārtību, sastāda
budžeta projektu un iesniedz to Latvijas Republikas Valdībai;
7.1.4. analizē sociālo situāciju republikā, sagatavo
priekšlikumus aktīvas sociālās politikas izstrādāšanai un
realizēšanai, piedalās sociālās apdrošināšanas fonda veidošanas
un izlietošanas organizēšanā;
7.1.5. nodrošina Latvijas Republikas valsts budžeta izpildi,
sastāda budžeta ieņēmumu un izdevumu sarakstu, gādā, lai budžeta
līdzekļi tiktu izlietoti taupīgi un lai tiktu saņemti visi
paredzētie ieņēmumi, kārto republikāniskā budžeta norēķinus ar
vietējiem budžetiem, izsniedz vietējiem budžetiem dotācijas un
subsīdijas;
7.1.6. kontrolē, kā ministrijas, resori, uzņēmumi un
ārpusresoru formējumi, kā arī Tautas deputātu padomju
izpildkomitejas izpilda budžetu, kā banku iestādes ievēro budžeta
kases izpildes noteikumus un kā tās finansē kapitālieguldījumus
un citus pasākumus no budžeta asignējumiem; kopīgi ar Latvijas
banku risina jautājumus, kas saistīti ar Latvijas Republikas
valsts budžeta slēgšanu;
7.1.7. sastāda pārskatu par Latvijas Republikas valsts budžeta
izpildi iepriekšējā gadā un iesniedz to republikas Valdībai, kā
arī sastāda periodiskos pārskatus par republikas valsts budžeta
izpildi;
7.1.8. metodiski vada finansu un budžeta plānošanu,
tautsaimniecības, sociālās sfēras un valsts pārvaldes orgānu
finansēšanu, nosaka no budžeta sedzamo izdevumu tāmju
sastādīšanas, apstiprināšanas un izpildes kārtību, izstrādā un
pilnveido izdevumu normatīvus un nodrošina to plānošanas
zinātnisko pamatojumu;
7.1.9. izstrādā Latvijas Republikas valsts budžeta
sastādīšanas un izpildīšanas noteikumus;
7.2. finansu mehānisma pilnveidošanas, ekonomiskā darba un
saimnieciskā aprēķina jomā;
7.2.1. analizē tautas saimniecības nozaru un reģionu
ekonomisko un finansiālo stāvokli, sniedz ministrijām, resoriem
un Tautas deputātu padomju izpildkomitejām praktisku un
metodoloģisku palīdzību finansu un ekonomiskā darba organizēšanā
apvienībās, uzņēmumos un organizācijās;
7.2.2. izstrādā priekšlikumus par saimnieciskā mehānisma
pilnveidošanu, tautsaimniecības vadīšanas ekonomisko metožu lomas
palielināšanu un finansiālo sviru un stimulu, arī nodokļu,
iedarbības pastiprināšanu, lai paaugstinātu ražošanas
efektivitāti;
7.2.3. izskata ministriju, resoru un ārpusresoru formējumu
grāmatvedības pārskatus un bilances, organizē kontroli par
finansu saistību izpildi, pieprasa finansu darba trūkumu
novēršanu, bet, ja nepieciešams, sagatavo priekšlikumus Latvijas
Republikas Valdībai par ministriju, resoru un ārpusresoru
formējumu finansiālo un saimniecisko darbību un, lai novērstu
neproduktīvus izdevumus, paaugstinātu rentabilitāti un
saimniekošanas efektivitāti, ierosina izmainīt nodokļu
likmes;
7.2.4. piedalās valsts nosakāmo cenu veidošanas, finansu un
kredīta mehānisma pilnveidošanas darbā, noteiktā kārtībā kontrolē
cenu, tarifu, piecenojumu un atlaižu ievērošanu un kopīgi ar
ieinteresētajām organizācijām iesniedz Latvijas Republikas
Valdībai priekšlikumus par cenu un tarifu izmaiņām;
7.2.5. kopīgi ar Ekonomikas ministriju un Latvijas Banku
izstrādā un veic pasākumus naudas apgrozības un tās pirktspējas
nostiprināšanai un piedalās iedzīvotāju naudas ieņēmumu un
izdevumu gada bilanču izstrādāšanā, izstrādā un izskata
priekšlikumus par republikānisko aizņēmumu izlaidi un loteriju
rīkošanu, piedalās laimestu izlozes tirāžās;
7.2.6. novēro banku iestāžu darbību un vienotas kredīta
politikas ievērošanu, piedalās banku kredītu resursu izveidošanas
un izmantošanas darbā, kopīgi ar kredītiestādēm pēta kredītus un
norēķinus tautsaimniecībā un izstrādā priekšlikumus to
pilnveidošanai;
7.2.7. veic pārvaldes aparātā organizācijas pilnveidošanas
ekonomisko un analītisko darbu, izstrādā priekšlikumus pārvaldes
aparāta struktūras pilnveidošanai un tā uzturēšanas izdevumu
samazināšanai, kopīgi ar valsts statistikas iestādēm iesniedz
Latvijas Republikas Valdībai ikgadējus pārskatus par pārvaldes
aparāta stāvokli un attīstības tendencēm, pārvaldes aparāta
uzturēšanas izdevumiem un pasākumiem to samazināšanai, piedalās
darba algas sistēmu un darba stimulēšanas sistēmu pilnveidošanas
darbā;
7.2.8. veic vispārējo uzraudzību pār apdrošināšanas darbu;
7.3. Latvijas Republikas valsts budžeta ieņēmumu jomā:
7.3.1. ievērojot valsts finansu nostiprināšanas intereses,
izstrādā pasākumus budžeta ieņēmumu sistēmas pilnveidošanai;
7.3.2. atbilstoši spēkā esošajiem likumiem nosaka nodokļu,
nodevu un citu budžeta maksājumu aprēķināšanas un samaksas
kārtību, organizē un vada šo maksājumu iekasēšanas darbu, analizē
nodokļu piemērošanas praksi un izstrādā priekšlikumus nodokļu
likumu pilnveidošanai;
7.3.3. ved sarunas par nolīgumu noslēgšanu starp Latvijas
Republiku un ārvalstīm, lai novērstu mantas un ienākumu divkāršu
aplikšanu ar nodokļiem; veic ārvalstu juridisko personu aplikšanu
ar nodokļiem;
7.4. valūtas un ārējo ekonomisko sakaru jomā:
7.4.1. pēta sadarbībā ar ārvalstīm radušās problēmas, kas
saistītas ar valūtas un finansu attiecību attīstību; izstrādā
priekšlikumus par republikas valūtas resursu palielināšanu,
ārvalstu valūtas taupīgu un ekonomiski izdevīgu izlietošanu un
eksporta palielināšanas stimulēšanu;
7.4.2. izskata republikas ārējās tirdzniecības un citu
kopuzņēmumu dibināšanas dokumentus, dod atzinumus par tiem un
reģistrē šos uzņēmumus; pēc saimnieciskā aprēķina principa
kontrolē minēto kopuzņēmumu finansiālo darbību;
7.4.3. kontrolē, kā tiek ievēroti normatīvie akti par
finansiālajām darbībām un par valūtas ieņēmumu ieskaitīšanu
Latvijas Republikas Ministru Padomes un attiecīgo vietējo padomju
fondos;
7.5. grāmatvedības un pārskatu, kontroles un revīzijas
jomā:
7.5.1. kopīgi ar statistikas iestādēm metodoloģiski vada
apvienību, uzņēmumu un organizāciju (izņemot kolhozus,
starpsaimniecību lauksaimniecības uzņēmumus un apvienības)
grāmatvedības un pārskatu darbu, apstiprina grāmatvedības un
pārskatu veidlapas, tipveida kontu plānu un instrukciju par šī
plāna lietošanu, kā arī nosaka veidlapu izpildīšanas kārtību;
7.5.2. nosaka budžeta izpildes grāmatvedības darba un pārskatu
sastādīšanas, kā arī budžeta iestāžu izdevumu tāmju sastādīšanas
kārtību, apstiprina uzskaites un pārskatu veidlapas, piedalās
grāmatvedības darba un pārskatu sastādīšanas kārtības noteikšanā
sociālās apdrošināšanas jautājumos un kopīgi ar Latvijas banku
nosaka Latvijas Republikas valsts budžeta kases izpildes
uzskaites un pārskatu sastādīšanas kārtību;
7.5.3. veic valsts kontroli par to, kā finansu disciplīnu
ievēro apvienības, uzņēmumi, organizācijas, iestādes, kooperatīvi
un individuālā darba darītāji un vai pareizi un efektīvi tiek
izlietoti no budžeta izsniegtie līdzekļi, arī ārvalstu valūta;
izdod metodiskus norādījumus par revīziju izdarīšanas kārtību,
periodiski pārbauda kontroles un ekonomiskā darba nostādni
finansu iestādēs un šo iestāžu veicamo kontroles un revīzijas
darbu; kontrolē, kā tiek novērsti revīzijās atklātie trūkumi un
pārkāpumi; izskata pilsoņu iesniegumus par finansu disciplīnas
pārkāpumiem, nesaimnieciskumu un valsts mantas izlaupīšanu.
8. Finansu ministrijai ir tiesības:
8.1. saņemt no kredīta iestādēm saskaņā ar to statūtiem ziņas
par uzņēmumu, iestāžu un organizāciju finansu operācijām un
kontiem;
8.2. ierobežot vai pārtraukt iestāžu, organizāciju un uzņēmumu
finansēšanu no Latvijas Republikas valsts budžeta, ja šīs
iestādes, organizācijas vai uzņēmumi nelikumīgi izlietojuši
līdzekļus vai nav iesnieguši pārskatus par agrāk piešķirto
līdzekļu izlietošanu un citus noteiktos pārskatus, un paziņot par
to attiecīgo ministriju un resoru vadītājiem, kā arī savas
kompetences ietvaros piemērot citas likumā noteiktās
sankcijas;
8.3. noteiktā kārtībā piedzīt no maksātājiem summas, ko veido
budžetā laikā neiemaksātie nodokļi un nenodokļu maksājumi, bet no
kolhoziem, starpsaimniecību lauksaimniecības uzņēmumiem un
apvienībām - arī atskaitījumus sociālajai nodrošināšanai;
8.4. kopīgi ar banku iestādēm iesniegt ministrijām, resoriem
un Latvijas Republikas Valdībai priekšlikumus likvidēt vai
reorganizēt likumā noteiktajā kārtībā apvienības, uzņēmumus un
organizācijas, kas ilgstoši nenodrošina rentablu darbu un nepilda
saistības ar budžetu, banku iestādēm, uzņēmumiem un
organizācijām;
8.5. ja nepieciešams, piešķirt vietējiem budžetiem kases
pagaidu iztrūkuma segšanai aizdevumus ar noteikumu tos atdot
attiecīgajā gadā;
8.6. pārbaudīt, vai apvienību, uzņēmumu un organizāciju, arī
kolhozu, starpsaimniecību lauksaimniecības uzņēmumu un apvienību,
finansu darbības pārskatu dati atbilst īstenībai, vai pareizi
aprēķināti budžeta maksājumi un izdarītas iemaksas pilnā apmērā,
kā arī pārbaudīt norēķinus par saņemto budžeta līdzekļu
izlietošanu un pieprasīt, lai revīzijās un pārbaudēs tiktu
uzrādītas skaidrās naudas summas, vērtspapīri, grāmatvedības
reģistri, pārskati, tāmes un plāni; saņemt no citiem uzņēmumiem,
organizācijām un iestādēm nepieciešamās ziņas un dokumentu
norakstus sakarā ar pārbaudāmo organizāciju operācijām, dot
pārbaudāmo organizāciju vadītājiem norādījumus obligāti novērst
konstatētos finansu disciplīnas pārkāpumus un materiālos
zaudējumus;
9. Finansu ministriju vada ministrs, kuru saskaņā ar
republikas Konstitūciju ieceļ Latvijas Republikas Augstākā
Padome.
10. Latvijas Republikas finansu ministram ir vietnieki, kurus
pēc ministra priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata
Latvijas Republikas Ministru Padome, bet viņu pienākumus nosaka
ministrs.
11. Finansu ministrs:
11.1. ir pilnībā atbildīgs par ministrijai uzlikto uzdevumu un
pienākumu izpildi, nosaka ministra vietnieku un ministrijas
struktūrvienību vadītāju atbildības pakāpi par ministrijas
atsevišķu darbības nozaru vadīšanu, kā arī par pakļauto iestāžu
un organizāciju darbu, ieceļ amatā un atbrīvo no amata
ministrijas centrālā aparāta darbiniekus un pakļauto iestāžu un
organizāciju vadītājus;
11.2. savas kompetences ietvaros, izpildot un ievērojot spēkā
esošos likumus un citus normatīvos aktus, izdod pavēles,
instrukcijas un norādījumus, kas obligāti jāizpilda visām
ministrijām, resoriem, apvienībām, uzņēmumiem, iestādēm un
organizācijām neatkarīgi no to pakļautības, kā arī pilsoņiem,
bet, ja nepieciešams, izdod arī ar citām Latvijas Republikas
ministrijām un resoriem kopīgus normatīvos aktus.
12. Finansu ministrijā var izveidot kolēģiju, kurai ir
padomdevēja tiesības. Kolēģijas sastāvu apstiprina un tās
darbības kārtību nosaka ministrs.
13. Lai risinātu aktuālas teorētiskas finansu problēmas un
ieviestu praksē finansu zinātnes atziņas, Finansu ministrijā
atbilstoši finansu ministra apstiprinātiem nolikumiem var
izveidot zinātnisko padomi, bet, lai izskatītu priekšlikumus par
finansu un budžeta plānošanas, tautsaimniecības finansēšanas
metodikas, grāmatvedības un pārskatu metodoloģijas, kā arī
kontroles un revīzijas darba pilnveidošanu, - metodiskās
(metodoloģiskās) padomes.
14. Finansu ministrijas darbinieku maksimālo skaitu un darba
samaksas fondu nosaka Latvijas Republikas Ministru Padome, bet
ministrijas centrālā aparāta struktūru, štatu sarakstu un
patstāvīgo struktūrvienību nolikumus apstiprina finansu
ministrs.
15. Finansu ministrija ir juridiska persona. Tai var būt
ģerboņzīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas Valsts mazā
ģerboņa attēlu un pilnu ministrijas nosaukumu valsts valodā.