LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 331
Par Latvijas Republikas
pašvaldības policijas paraugnolikumu
Pildot Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1991. gada 4.
jūnija lēmuma «Par Latvijas Republikas likuma «Par policiju»
spēkā stāšanās kārtību» 8. punkta 5. apakšpunktu, Latvijas
Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas pašvaldības
policijas paraugnolikumu.
2. Labklājības ministrijai noteikt līdz 1992. gada 15.
septembrim to pašvaldības policijas darbinieku, kuriem ir jāpilda
patruļdienesta pienākumi, un to pašvaldības policijas darbinieku,
kuriem nav jāpilda šāda veida pienākumi, veselības stāvokļa
kritērijus.
3. Izglītības ministrijai noteikt līdz 1992. gada 15.
septembrim fiziskās sagatavotības normatīvus, kuri jāizpilda
pašvaldības policijas darbiniekiem (atkarībā no vecuma
grupām).
4. Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Latvijas pašvaldību
savienību:
4.1. izstrādāt līdz 1992. gada 15. septembrim pašvaldības
policijas darbinieka vienota veida apliecības paraugu;
4.2. organizēt pašvaldības policijas darbinieka formas tērpa
parauga izstrādāšanu un iesniegt līdz 1992. gada 15. novembrim to
izskatīšanai Latvijas Republikas Ministru Padomē.
5. Noteikt, ka pāreja uz pašvaldības policijas darbinieku
vienota parauga formas tērpiem jāpabeidz līdz 1994. gada 31.
decembrim.
6. Latvijas Republikas Valdības aparāta Municipālajai daļai
koordinēt pašvaldību institūciju darbu, kas saistīts ar
pašvaldības policijas darbību un šī lēmuma 4. un 5. punkta
izpildi.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I.GODMANIS
Latvijas Republikas iekšlietu
ministrs Z.ČEVERS
Rīgā 1992. gada 12. augustā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 12. augusta lēmumu Nr. 331
Latvijas Republikas pašvaldības
policijas
PARAUGNOLIKUMS
I. VISPĀRĪGIE
NOTEIKUMI
1. Pašvaldības policija tiek veidota pēc teritoriālā principa,
saskaņā ar Latvijas Republikas likuma «Par policiju» 19. pantu to
var izveidot Tautas deputātu padome ar savu lēmumu. Šī
paraugnolikuma normas ir spēkā visā Latvijas Republikas
teritorijā. Tautas deputātu Padome var pieņemt savā teritorijā
esošās pašvaldības policijas nolikumu, kurā būtu ievērotas visas
šī paraugnolikuma normas un paraugnolikuma 29. panta prasībām
atbilstošas papildnormas.
2. Pašvaldības policija ir pašvaldības sabiedriskās kārtības
uzturēšanas iestāde. Savā darbībā tā pakļauta pašvaldībai, kura
to izveidojusi.
3. Pašvaldības policijas darbības tiesiskais pamats ir
Latvijas Replikas konstitucionālie likumi, starptautiskie līgumi,
kurus noslēgusi vai kuriem pievienojusies Latvijas Republika,
citi Latvijas Republikas likumi, Latvijas Republikas Augstākās
Padomes un tās Prezidija lēmumi, Latvijas Republikas Ministru
Padomes lēmumi un ar tiem apstiprinātie normatīvie akti, tai
skaitā šis paraugnolikums, Latvijas Republikas Ministru Padomes
rīkojumi un citi normatīvie akti, tai skaitā attiecīgās
pašvaldības pieņemtie Latvijas Republikas likumiem atbilstošie
normatīvie akti, kas nosaka ar pašvaldības policijas darbību
saistīto jautājumu reglamentējošās normas.
4. Pašvaldības policija savas kompetences ietvaros piedalās
sabiedriskās kārtības nodrošināšanā attiecīgajā administratīvajā
teritorijā. Darba organizācijas jautājumos tā sadarbojas ar
valsts policijas iestādēm un citām institūcijām.
II. PAŠVALDĪBAS POLICIJAS
DARBA ORGANIZĀCIJAS KĀRTĪBA
5. Pašvaldības policijas štatus nosaka tā Tautas deputātu
padome, kura to izveidojusi. Pašvaldības policijas sastāvā var
būt tās priekšnieks, viņa vietnieks, vecākie inspektori,
inspektori un jaunākie inspektori, kā arī vecākie kārtībnieki,
kārtībnieki un jaunākie kārtībnieki. Ieceļot personas pašvaldības
policijas amatos, pašvaldība ir tiesīga noteikt pārbaudes laiku
saskaņā ar darba tiesību normām.
6. Pašvaldības policija tiek organizēta:
pašvaldības policijas iecirkņos;
pašvaldības policijas grupās;
kā arī iedibinot atsevišķus pašvaldības policijas darbinieku
amatus pašvaldības teritorijas daļas apkalpošanai.
Pašvaldības policiju vada tās priekšnieks, kurš ir pakļauts
Tautas deputātu padomei, tās priekšsēdētājam un par Tautas
deputātu padomes noteiktajiem jautājumiem un tās noteiktajā
kārtībā - arī Tautas deputātu padomes izpildinstitūcijām.
7. Pašvaldības policijas iecirknis tiek izveidots, ja
attiecīgās pašvaldības policijas darbinieku skaits ir pietiekams,
lai šajā iecirknī nodrošinātu pašvaldības policijas darbinieku
diennakts dežūras. Pašvaldības policijas iecirkņos, izņemot
dežuranta telpu un citas darba telpas, var tikt ierīkotas
speciālas telpas administratīvi aizturēto un citu šai
paraugnolikumā paredzēto personu turēšanai, kā arī telpas personu
atskurbināšanai un citas šajā nolikumā vai citos normatīvajos
aktos paredzētās telpas.
Speciālo telpu iekārtojumam un to izmantošanas kārtībai ir
jāatbilst visām prasībām, kādas ir noteiktas analogu valsts
policijas telpu ierīkošanā un izmantošanā.
Pašvaldības policijas iecirknis jāizvieto atsevišķā ēkā vai
ēkas daļā, kurai ir atsevišķa ieeja, iecirkņa dežuranta rīcībā ir
jābūt telefonam.
8. Ja pašvaldības policijas darbinieku skaits nav pietiekams,
lai nodrošinātu diennakts dežūras, var tikt izveidota pašvaldības
policijas grupa. Pašvaldības policijas grupas rīcībā ir jābūt
dienesta telpām un telefonam.
Pašvaldības policijas grupas dienesta telpas aizliegts
izmantot personu atskurbināšanai un administratīvi aizturēto
turēšanai. Uz šīm dienesta telpām nogādātās personas kategoriski
aizliegts atstāt bez pašvaldības policijas darbinieka
uzraudzības.
9. Tautas deputātu padome ir tiesīga iedibināt pašvaldības
padomei un tās priekšsēdētājam pakļautu pašvaldības policijas
darbinieku amatus atsevišķu pašvaldības teritorijas daļu
(objektu) apkalpošanai.
10.Pašvaldības policijas darbinieku rīcībā esošie speciālie
līdzekļi jāglabā šim nolūkam ierīkotās telpās pašvaldības
policijas iecirknī vai valsts policijas iestādē.
Ar pašvaldības policijas priekšnieka pavēli pašvaldības
policijas darbiniekam var tikt atļauts glabāt speciālos līdzekļus
viņa dzīvesvietā atbilstoši šo speciālo līdzekļu glabāšanas
noteikumiem.
11. Speciālie līdzekļi un radiosakaru līdzekļi pašvaldības
policijas vajadzībām par pašvaldības līdzekļiem tiek iepirkti vai
uz savstarpēji noslēgta līguma pamata nomāti no Latvijas
Republikas Iekšlietu ministrijas vai citām institūcijām.
12. Dienesta pienākumus pašvaldības policijas darbinieki
parasti pilda formastērpā.
Pašvaldības policijas darbiniekam bez maksas tiek izsniegts
vienota parauga pašvaldības policijas formas tērps.
Pie tā redzamā vietā jābūt piestiprinātam viņa uzvārdam un
personīgajam numuram, bet uz formas tērpa kreisās piedurknes -
attiecīgās teritorijas atšķirības zīmei un nosaukumam.
13. Pildot dienesta pienākumus, pašvaldības policijas
darbiniekam jābūt klāt vienota parauga dienesta apliecībai.
Dienesta apliecības izpilda un izsniedz attiecīgā pašvaldība.
Dienesta apliecībā jābūt valsts valodā norādītam apkalpojamās
pašvaldības teritorijas nosaukumam, darbinieka vārdam un
uzvārdam, kā arī ieņemamajam amatam. Uz apliecības jābūt ar
pašvaldības zīmogu apstiprinātai darbinieka fotogrāfijai (formas
tērpā bez galvassegas).
Pašvaldības policijas darbiniekam dienesta apliecība jānēsā
klāt arī tad, ja viņš ir pašvaldības policijas formas tērpā ārpus
dienesta pienākumu pildīšanas laika.
III. PAŠVALDĪBAS POLICIJAS
PERSONĀLSASTĀVS
14. Pašvaldības policijas dienestā pieņem attiecīgās
pašvaldības vai ar to robežojošās pašvaldības teritorijā (Rīgā -
visā Rīgas pilsētā vai Rīgas rajona teritorijā) pastāvīgi
dzīvojošos iedzīvotājus, ne jaunākus par 18 gadiem, kuru
izglītība nav zemāka par vidējo un kuri, ņemot vērā viņu
veselības stāvokli, lietišķās un personiskās īpašības un fizisko
sagatavotību, ir spējīgi un vēlas pildīt pašvaldības policijas
uzliktos pienākums. Pašvaldības policijas dienestā nedrīkst
pieņemt personas, kuras agrāk sodītas par tīšiem noziegumiem.
Pašvaldības policijas darbiniekam jāprot valsts valoda un, pildot
dienesta pienākumus, jāspēj sazināties ar personām tajā valodā,
ko pārsvarā lieto attiecīgajā pašvaldības teritorijā. Pašvaldības
policijas darbiniekam ir aizliegts nodarboties ar uzņemējdarbību,
kā arī viņš nedrīkst strādāt citu algotu darbu, izņemot tādu
pedagoģisko, zinātnisko un radošo darbu, kas nav saistīts ar
amatpersonas dienesta pienākumu veikšanu.
Pēc darbinieka iecelšanas amatā un pirms viņa stāšanās pie
patstāvīgas dienesta pienākumu pildīšanas pašvaldībai jānodrošina
pašvaldības policijas jaunpieņemtā darbinieka elementārā
tiesiskā, fiziskā, tehniskā un cita speciālā dienestam
nepieciešamā apmācība, kā arī turpmāka kvalifikācijas
celšana.
Pašvaldības policijā pieņemtās personas, kurām ir vidējā
juridiskā vai augstākā juridiskā izglītība, var tikt pielaistas
pildīt dienesta pienākumus bez elementārās tiesiskās apmācības
kursa apgūšanas.
15. Pašvaldības policijas amatpersonas ieceļ amatā un atbrīvo
no amata Tautas deputātu padomes vai tās pilnvarotas attiecīgās
pašvaldības institūcijas. Pašvaldības policijas darbinieku
iecelšana amatā rakstiski saskaņojama ar Kārtības policijas
pārvaldes vai nodaļas priekšnieku, kura iebildumi var tikt
pārsūdzēti augstākam valsts policijas priekšniekam.
16. Pašvaldības policijas darbinieks, stājoties amatā, noslēdz
ar pašvaldību - tās padomes priekšsēdētāja personā - rakstisku
līgumu. Līguma noslēgšana var tikt atlikta līdz noteiktā
pārbaudes laika beigām, ja tāds pārbaudes laiks saskaņā ar darba
tiesību normām ir noteikts.
Līguma tekstā jāparedz, ka darbinieks apņemas nostrādāt
pašvaldības policijā noteiktu laiku, kā arī solījums, ka, pildot
uzliktos pienākumus, viņš stingri ievēros Latvijas Republikas
likumus, citus Latvijas Republikā spēkā esošos normatīvos aktus
un saskaņā ar tiem pieņemtos pašvaldības lēmumus.
17. Pašvaldības policijas darbiniekiem netiek piešķirtas
speciālas dienesta pakāpes un izdienas pensijas. Viņu darba
attiecības ar pašvaldībām, kā arī valsts pensiju piešķiršanas
kārtību šiem darbiniekiem regulē Latvijas darba likumu kodekss un
Latvijas Republikas likums «Par valsts pensijām».
Pašvaldības policijas darbinieka darba samaksa nedrīkst būt
augstāka par valsts policijas attiecīgā amata darbinieka darba
samaksu.
Pašvaldības policijas vadīšanai pēc pašvaldības lūguma
Iekšlietu ministrija var piekomandēt iekšlietu iestāžu
komandējošā sastāva darbiniekus.
IV. PAŠVALDĪBAS POLICIJAS
PIENĀKUMI UN PAŠVALDĪBAS POLICIJAS DARBINIEKU
TIESĪBAS
18. Pašvaldības policijas pienākumi attiecīgās pašvaldības
teritorijā ir:
1) kontrolēt, kā tiek izpildīti pašvaldības apstiprinātie
noteikumi par sabiedrisko kārtību, par sanitārās tīrības
uzturēšanu, par tirdzniecību sabiedriskās vietās, par
mājdzīvnieku turēšanu, par reklāmas materiālu, izkārtņu,
sludinājumu un citu informatīvo materiālu lietošanu pašvaldības
teritorijā un citi pašvaldības apstiprinātie noteikumi, par kuru
pārkāpšanu paredzēta administratīvā atbildība; savas kompetences
ietvaros uzlikt un piedzīt naudas sodus par šo noteikumu
pārkāpšanu;
2) atbalstot valsts policiju sabiedrības drošības garantēšanā
un noziedzības apkarošanā, savas kompetences ietvaros novērst un
pārtraukt sabiedriskās kārtības pārkāpumus, tai skaitā
noziegumus, par kuriem tieši pašvaldības policijai ir ienākusi
informācija, bet, ja ar pašvaldības policijas dežurējošiem
spēkiem pārkāpumu novērst vai pārtraukt nav iespējams, ziņot par
šiem kārtības pārkāpumiem valsts policijas iestādei un iespēju
robežās piedalīties pārkāpuma novēršanā vai pārtraukšanā valsts
Policijas darbinieku vadībā;
3) noskaidrot likumpārkāpumu, tai skaitā nepilngadīgo
likumpārkāpumu, veicinošus apstākļus, informēt par tiem
pašvaldību vai tās uzdevumā attiecīgo organizāciju, uzņēmumu un
iestāžu vadītājus, ja šos apstākļus pašvaldības policija likumīgā
ceļā nevar novērst ar saviem spēkiem; veikt likumpārkāpumu, tai
skaitā nepilngadīgo likumpārkāpumu, cita veida profilaksi;
4) sniegt neatliekamo palīdzību, tai skaitā neatliekamu
medicīniska rakstura palīdzību, personām, kuras cietušas
likumpārkāpuma rezultātā, nelaimes gadījumos vai atrodas
bezpalīdzības stāvoklī, kā arī līdz nodošanai aizbildniecības
iestādēm sniegt neatliekamu palīdzību nepilngadīgām personām, kas
palikušas bez vecāku vai viņu aizstājēju uzraudzības;
5) atbalstīt valsts policiju bezsaimnieka vai atrastās
apslēptās mantas saglabāšanā līdz tās nodošanai kompetentas
valsts iestādes vai amatpersonas pārziņā; nodrošināt atrasto un
pašvaldības policijai nodoto dokumentu, mantu, vērtspapīru un
cita īpašuma saglabāšanu līdz to nodošanai īpašniekam vai valsts
policijai;
6) tādā kārtībā, par kādu attiecīgā pašvaldība ar valsts
policijas iestādi vienojusies, apsargāt un konvojēt personas, kas
aizturētas vai arestētas par administratīvajiem pārkāpumiem;
7) sniegt palīdzību sociālajā reabilitācijā personām, kuras
atbrīvo tās no brīvības atņemšanas un ierobežošanas vietām vai
kuras ārstējas no alkoholisma, toksikomānijas vai
narkomānijas;
8) sadarbībā ar valsts finansu inspekciju, ugunsdzēsības un
glābšanas dienestiem, autotransporta un pilsētas
elektrotransporta kontroles dienestiem, ar dabas aizsardzības,
veselības aizsardzības, cietumu, muitas un citām iestādēm veikt
profilaktiskus pasākumus to noteikumu pārkāpšanas nepieļaušanai,
par kuru neievērošanu attiecīgā pašvaldība paredzējusi
administratīvo atbildību;
9) savas kompetences ietvaros sniegt palīdzību tautas
deputātiem, citām amatpersonām vai iedzīvotājiem, ja viņi griežas
pēc palīdzības pašvaldības policijā sakarā ar to, ka tiek
traucēta viņu likumīgā darbība.
10) savu iespēju robežās sniegt atbalstu valsts policijai arī
citos sabiedriskās drošības garantēšanas un noziedzības
apkarošanas pasākumos, kas nav minēti šajā pantā;
11) reģistrēt informāciju par likumpārkāpumiem un personām,
kas tos izdarījušas, kā arī pasākumus, kurus sakarā ar šo
informāciju veikusi pašvaldības policija.
Ja pašvaldības teritorijā izveidots pašvaldības policijas
iecirknis vai grupa, pašvaldības policijai jāpilda visi šajā
pantā norādītie pienākumi. Ja iedibināti atsevišķi pašvaldības
policijas amati, pašvaldība savā lēmumā norāda, kādu pienākumu
pildīšanai atsevišķie amati izveidoti, turklāt šī panta 1.-5. un
9.-11. apakšpunktā minētais jāpilda jebkurai izveidotajai
pašvaldības policijas struktūrvienībai.
19. Saņemot ziņas par to, ka pašvaldības teritorijā tiek
gatavots vai ir izdarīts likumpārkāpums, kura izskatīšana ir
valsts policijas kompetencē, pašvaldības policijai jāveic
nepieciešamie pasākumi tā novēršanai, pārkāpēja aizturēšanai,
notikuma vietas apsargāšanai un nekavējoties par to jāpaziņo
attiecīgajai valsts policijas iestādei (amatpersonai), kā arī
jānodod tai likumpārkāpējs un attiecīgie dokumenti par viņu.
Šajos jautājumos valsts policijas amatpersonu norādījumi ir
saistoši pašvaldības policijas darbiniekiem.
Ja pašvaldības policijai ir ziņas par likumpārkāpumu, kas tiek
gatavots vai notiek citas pašvaldības teritorijā, šīs ziņas
atkarībā no pārkāpuma rakstura nododamas attiecīgās pašvaldības
policijai vai valsts policijai. Bez tam, ja ar likumpārkāpumu
tiek apdraudēta iedzīvotāju dzīvība vai veselība, jāveic
iespējamie neatliekamie pasākumi likumpārkāpuma pārtraukšanai arī
citas pašvaldības teritorijā.
Pēc valsts policijas (amatpersonu) pieprasījuma pašvaldības
policijai ir jāsniedz jebkuri tās rīcībā esošie materiāli un
informācija par likumpārkāpumiem un personām. Valsts policijai
pēc pašvaldības policijas pieprasījuma jāsniedz tai ziņas
(jāiepazīstina tās pārstāvis) ar valsts policijas dežūrdaļā
reģistrētajiem notikumiem. Ja notiek būtiska pēkšņa operatīvā
stāvokļa izmaiņa, valsts policijas dežūrdaļa pēc savas
iniciatīvas informē tās teritorijā esošo pašvaldības policiju par
to.
Ja pašvaldības policijas darbinieki piedalās valsts policijas
pasākumos noziegumu atklāšanā vai to personu aizturēšanā, kuras
izdarījušas noziegumu, pašvaldības policijas darbiniekiem
obligāti jāievēro valsts policijas amatpersonu norādījumi.
20. Pašvaldības policijas darbinieks, pildot pienākumus
atbilstoši savai dienesta kompetencei, ir tiesīgs:
1) prasīt, lai persona pārtrauc likumpārkāpumu un citu rīcību,
kura traucē policijas darbinieka pilnvaru izpildi, kā arī
pielietot pret likumpārkāpējiem paredzētos piespiedu
līdzekļus;
2) pārbaudīt personām, kuras tiek turētas aizdomās par
likumpārkāpumu izdarīšanu, personu apliecinošus dokumentus, kā
arī citus dokumentus, kas nepieciešami to tiesību normu
ievērošanas pārbaudei, kuru izpildes kontrole un uzraudzība
uzdota pašvaldības policijai;
3) izsaukt uz pašvaldības policijas iecirkni vai dienesta
telpām jebkuru personu sakarā ar lietām un materiāliem, kuru
izskatīšana ir pašvaldības policijas kompetencē;
4) likumā noteiktajā kārtībā veikt personu piespiedu atvešanu
saskaņā ar tiesas, izmeklētāja vai izziņas iestādes lēmumu;
5) sastādīt protokolus par administratīvajiem pārkāpumiem;
likumā paredzētajos gadījumos un kārtībā nogādāt pašvaldības
policijas vai valsts policijas iestādē likumpārkāpējus, izdarīt
viņu personas apskati, mantu un dokumentu izņemšanu un apskati,
administratīvi aizturēt likumpārkāpējus un veikt citus likumā
noteiktos pasākumus administratīvo pārkāpumu lietvedības
nodrošināšanai, kā arī saskaņā ar Latvijas administratīvo
pārkāpumu kodeksu piemērot viņiem administratīvos sodus vai
noteiktā kārtībā nosūtīt protokolus pēc piekritības.
Ja pašvaldības policijas darbinieks nogādājis likumpārkāpēju
valsts policijas iecirknī, viņa personas apskati, mantu un
dokumentu izņemšanu un apskati, kā arī citus pasākumus
administratīvā pārkāpuma lietvedības nodrošināšanai veic
pašvaldības policijas darbinieks, ja valsts policijas iestādes
priekšnieks vai dežurants neuzdod to darīt valsts policijas
darbiniekam. Ja ir pamats uzskatīt, ka persona, kuru valsts
policijas iestādē nogādājis pašvaldības policijas darbinieks, ir
izdarījusi noziegumu, pašvaldības policijas darbinieks nodod šo
personu valsts policijas iestādei kopā ar savu rakstisko ziņojumu
par nozieguma apstākļiem. Ja pašvaldības policijas darbinieka
rīcībā ir dokumenti vai priekšmeti, kuriem var būt sakars ar
noziegumu, viņš tos pievieno minētajam ziņojumam un izdara par to
ierakstu ziņojuma tekstā. Materiālu turpmāko noformēšanu (vai
nodošanu pēc piekritības) par pašvaldības policijas darbinieka
atvesto personu, kuru ir pamats turēt aizdomās par nozieguma
izdarīšanu, veic valsts policijas iestāde;
6) aizturēt militārpersonas, kuras izdarījušas
likumpārkāpumus, un atkarībā no pārkāpuma rakstura nodot tās
Aizsardzības Spēku garnizona komandantam vai Aizsardzības Spēku
daļas (apakšvienības) komandierim vai militārās iestādes
priekšniekam vai arī nogādāt valsts policijas iestādē;
7) aizturēt un līdz nodošanai kompetentām iestādēm turēt
speciāli iekārtotās telpās (ja attiecīgās pašvaldības policijas
rīcībā ir tādas telpas) personas, kuras izvairās no kriminālsoda
izciešanas, administratīvā aresta vai atrašanās pēc tiesas lēmuma
piespiedu ārstēšanas iestādē. Ja pašvaldības policijas rīcībā
šādas speciāli iekārtotas telpas nav, minētās personas
nogādājamas valsts policijas iestādē;
8) aizturēt personas vecumā līdz 16 gadiem, kuras patvaļīgi
pametušas dzīvesvietu vai bērnu iestādi, nogādāt tās policijas
iestādē, nodot vecākiem vai personām, kuras viņus aizstāj, vai
bērnu iestādēm;
9) nogādāt medicīnas iestādēs vai mājoklī personas, kuras
alkohola, toksisku vai narkotisku vielu lietošanas rezultātā
zaudējušas spēju patstāvīgi pārvietoties vai orientēties vai var
nodarīt kaitējumu apkārtējiem vai pašas sev, bet, ja tas nav
iespējams, nogādāt tās valsts policijas iestādē vai pašvaldības
policijas iecirknī un turēt tur speciāli iekārtotās telpās līdz
atskurbšanai, bet ne ilgāk par 12 stundām;
10) uz rakstiska pieteikuma pamata aizturēt personas, kuras
mājoklī ir alkohola, toksisku vai narkotisku vielu reibuma
stāvoklī un var nodarīt kaitējumu sev vai apkārtējiem cilvēkiem,
kā arī gadījumā, ja apkārtējie cilvēki baidās palikt vienatnē ar
šo personu un ja nav cita pamata tā aizturēšanai, kā arī turēt
šīs personas medicīnas vai pašvaldības policijas iecirknī līdz
atskurbšanai vai apstākļu noskaidrošanai vai, ja pašvaldības
policijas iestādē šiem mērķiem speciāli iekārtotu telpu nav,
nogādāt tās valsts policijas iestādē;
11) aizturēt personas, kurām ir nepārprotami psihiski
traucējumi un kuras ar savām darbībām rada acīm redzamas briesmas
sev vai apkārtējiem cilvēkiem, un turēt tās pašvaldības policijas
iecirknī vai nogādāt tās valsts policijas iestādē līdz nodošanai
ārstnieciskajai iestādei vai nogādāšanai mājoklī;
12) nogādāt policijas dienesta telpās personas, kuras
mēģinājušas izdarīt pašnāvību, un, ja tām nav nepieciešama
medicīniskā palīdzība turēt tās līdz notikuma apstākļu
noskaidrošanai, bet ne ilgāk par trim stundām;
13) pēc saskaņošanas ar attiecīgās pašvaldības teritorijā
esošo valsts policiju uz laiku ierobežot vai pārtraukt transporta
vai gājēju kustību ielās un uz ceļiem, kā arī ierobežot vai
pārtraukt personu iekļūšanu atsevišķās vietās vai objektos un
izkļūšanu no tiem, ja to prasa sabiedrības drošības, personu
dzīvības, veselības un mantas aizsardzības, kā arī izziņas vai
izmeklēšanas intereses;
14) likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā apsekot personas,
lai konstatētu, vai tās ir lietojušas alkoholu, toksiskas vai
narkotiskas vielas, vai nosūtīt tās apsekošanai vai ekspertīzes
izdarīšanai uz medicīnas iestādēm, ja atzinums nepieciešams, lai
apstiprinātu vai atspēkotu likumpārkāpuma faktu vai objektīvi
izskatītu lietu par likumpārkāpuma izdarīšanu;
15) apturēt transportlīdzekli un izdarīt tā apskati, ja ir
pamats domāt, ka tā vadītājs pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus
vai likuma prasības; aizliegt lietot transportlīdzekļus, kuru
tehniskais stāvoklis apdraud transporta kustības drošību vai kuru
izplūdes gāzes atmosfērā pārsniedz pieļaujamās normas; atstādināt
no transportlīdzekļu vadīšanas personas, kurām ir konstatētas
alkohola, toksisku vai narkotisku vielu lietošanas pazīmes, kā
arī personas, kurām nav dokumentu par konkrētā transportlīdzekļa
lietošanas tiesībām vai attiecīgās kategorijas transportlīdzekļa
vadīšanas tiesībām;
16) sastādīt aktu un līdz Satiksmes ministrijas Ceļu satiksmes
drošības departamenta attiecīgās teritoriālās nodaļas lēmumam
apturēt remonta un celtniecības darbu, kā arī citu darbu veikšanu
ielās un uz ceļiem, ja netiek ievērotas prasības par sabiedriskās
drošības un transporta kustības drošības garantēšanu, un
nekavējoties ziņot par to satiksmes drošības departamenta
struktūrvienībai attiecīgajā teritorijā.
17) izņemt, sastādot aktu (ja ir pamats, - administratīvo
protokolu), priekšmetus, izstrādājumus un vielas, kuru
izgatavošana, iegādāšanās, glabāšana vai realizēšana ir aizliegta
ar likumu vai kuras tiek glabātas bez atļaujas, ja saskaņā ar
likumu tāda ir nepieciešama, kā arī izņemt dokumentus ar
viltojuma pazīmēm un 24 stundu laikā kopā ar izņemšanas
noformēšanas dokumentiem nodot tos valsts policijas iestādē vai
pēc tās norādījuma - citā iestādē;
18) steidzamos gadījumos ar transportlīdzekļa vadītāja
piekrišanu izmantot uzņēmumiem, iestādēm, organizācijām vai
personām piederošos transportlīdzekļus (izņemot ārvalstu
diplomātisko, konsulāro un citu pārstāvniecību un starptautisko
organizāciju transportlīdzekļus, kā arī speciālos
transportlīdzekļus) personu nogādāšanai ārstniecības iestādēs, ja
tanī steidzami nepieciešama medicīniskā palīdzība, kā arī tādu
personu vajāšanai, kuras izdarījušas noziegumus, un aizturēto
neatliekami nogādāšanai policijas iestādē;
19) steidzamos gadījumos dienesta vajadzībām bez atlīdzības
izmantot iestādēm, uzņēmumiem un organizācijām piederošos vietējo
sakaru līdzekļus;
20) bez atlīdzības izmantot pašvaldību masu informācijas
līdzekļus, lai izpildītu pašvaldības policijai uzliktos
pienākumus.
21. Pašvaldības policijas darbiniekiem ir tiesības lietot
fizisku spēku, roku dzelžus, asaras izraisošas vielas, stekus,
sasiešanas līdzekļus un citus pašvaldības policijai ar likumu
atļautus speciālos līdzekļus tādā kārtībā, kāda noteikta valsts
policijas darbiniekiem.
V. PAŠVALDĪBAS POLICIJAS
DARBINIEKA TIESISKĀ AIZSARDZĪBA, DARBĪBAS GARANTIJAS UN
ATBILDĪBA
22. Pašvaldības policijas darbinieka godu, cieņu, dzīvību un
veselību no apdraudējumiem aizsargā likums.
Pašvaldības policijas darbinieks ir valsts un pašvaldības
varas pārstāvis, un likumīgās prasības un rīkojumi, ko viņš
izvirzījis vai devis, pildot dienesta pienākumus, visām personām
ir obligāti jāizpilda. Nepakļaušanās pašvaldības policijas
darbinieka likumīgām prasībām vai pretošanās viņam ir sodāma
likumos noteiktajā kārtībā.
Pašvaldības policijas darbinieks neatbild par mantisko un
fizisko kaitējumu, kas dienesta pilnvaru ietvaros nodarīts
likumpārkāpējam, kurš aizturēšanas brīdī nepakļaujas un pretojas.
Pašvaldības policijas darbiniekam nav saistoši partiju un citu
sabiedriski politisku organizāciju un kustību vai to pārstāvju
rīkojumi un lēmumi.
23. Zaudējumi, kas nodarīti pašvaldības policijas darbinieka
vai viņa tuvo radinieku (ģimenes locekļu) mantai sakarā ar
pašvaldības policijas darbinieka dienesta darbību, pilnā mērā
atlīdzināmi no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
Kaitējumu, kas nodarīts pašvaldības policijas darbinieka
veselībai, viņam pildot dienesta pienākumus, atlīdzina saskaņā ar
spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Pašvaldības policijas darbinieks ir pakļaujams obligātai
apdrošināšanai par pašvaldības līdzekļiem Latvijas Republikas
Ministru Padomes noteiktā kārtībā.
Pašvaldības policijas darbiniekam, kurš ar pašvaldības
piekrišanu dienesta vajadzībām izmanto personisko
transportlīdzekli, tā ekspluatācijas izdevumi tiek kompensēti no
pašvaldības budžeta līdzekļiem.
Apkalpojamās teritorijas robežās pašvaldības policijas
darbinieks formas tērpā bez maksas izmanto pilsētas, rajona,
piepilsētas un vietējos sabiedriskā transporta līdzekļus (izņemot
taksometrus).
24. Pašvaldības policijas darbinieks par prettiesisku rīcību
ir atbildīgs likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
Ja pašvaldības policijas darbinieks ir pārkāpis personu
tiesības un aizskāris to likumīgās intereses, pašvaldībai ir
jāveic pasākumi šo tiesību atjaunošanai un nodarītā kaitējuma
atlīdzināšanai.
Pašvaldības policijas darbinieks nedrīkst veikt vai atbalstīt
nekādu darbību, kas saistīta ar spīdzināšanu vai citādu
cietsirdīgu, necilvēcīgu, cieņu pazemojošu apiešanos un sodīšanu.
Neviens pašvaldības policijas darbinieks nedrīkst atsaukties uz
augstākas amatpersonas rīkojumu vai jebkādiem izņēmuma vai
ārkārtējiem apstākļiem, lai attaisnotu spīdzināšanu vai citādu
cietsirdīgu, necilvēcīgu vai cieņu pazemojošu apiešanos un
sodīšanu.
Ja pašvaldības policijas darbinieks saņēmis sava vai augstāka
priekšnieka vai pašvaldības rīkojumu, norādījumu vai pavēli, kas
ir pretrunā ar likumu, viņš ievēro likuma prasības.
Apzināta nelikumīgas pavēles vai rīkojuma izpildīšana
neatbrīvo pašvaldības policijas darbinieku no atbildības.
Kriminālsodu pašvaldības policijas darbinieks izcieš saskaņā
ar vispārējiem noteikumiem, taču atsevišķi no pārējo kategoriju
notiesātajiem.
Par administratīvu pārkāpumu pašvaldības policijas darbinieks
tiek saukts pie administratīvās atbildības likumā noteiktajā
kārtībā.
Sūdzības par pašvaldības policijas darbinieka rīcību izskata
un izlemj attiecīgais pašvaldības policijas iecirkņa priekšnieks
vai pašvaldība, kurai pašvaldības policijas darbinieks ir
pakļauts. Ja sūdzības iesniedzējs nav apmierināts ar pieņemto
lēmumu, viņš mēneša laikā var to pārsūdzēt prokuratūrā vai
tiesā.
VI. PAŠVALDĪBAS POLICIJAS
FINANSĒŠANA UN MATERIĀLĀ APGĀDE
25. Pašvaldības policija tiek finansēta no pašvaldības budžeta
un pašvaldības ārpusbudžeta līdzekļiem.
26. Pašvaldības policijas materiāltehnisko apgādi veic
pašvaldības iestādes un iespēju robežās Latvijas Republikas
Iekšlietu ministrija vai citas institūcijas par pašvaldību
līdzekļiem.
VII. PAŠVALDĪBAS POLICIJAS
DARBĪBAS KONTROLE UN UZRAUDZĪBA. PAŠVALDĪBU TIESĪBAS
PAŠVALDĪBAS POLICIJAS DARBĪBAS PILNVEIDOŠANĀ
27. Pašvaldības policijas darbību kontrolē pašvaldības
iestādes un to pilnvarotas pašvaldības amatpersonas.
Pašvaldības policijas vadītājs sniedz pārskatu par pašvaldības
policijas darbu attiecīgajai pašvaldības padomei vai sesiju
starplaikos - pašvaldības padomes priekšsēdētājam un valdei.
Speciālo telpu iekārtošanas un izmantošanas reglamentējošo
normu ievērošanu pašvaldības policijas iecirkņos, pašvaldības
policijas rīcībā esošo speciālo līdzekļu glabāšanas un lietošanas
kārtības ievērošanu, kā arī radiosakaru izmantošanu kontrolē arī
attiecīgās valsts policijas iestādes.
28. Uzraudzību par likumu ievērošanu pašvaldības policijas
darbībā veic Latvijas Republikas Ģenerālprokurors un viņam
pakļautie prokurori.
29. Pašvaldība ir tiesīga pašvaldības policijas darba
pilnveidošanas nolūkā savu pilnvaru ietvaros pieņemt attiecīgās
teritorijas pašvaldības policijas nolikumu, kurā papildus šajā
nolikumā iekļautajām normām paredzēt pašvaldības policijas
darbiniekiem plašākas sociālās garantijas, dienesta atzinības
veidus, izdienas piemaksas, pienākumu sadali starp atsevišķu
darbinieku kategorijām, kā arī citas normas, ja tās nav pretrunā
ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem likumiem, šī paraugnolikuma
prasībām un citiem normatīvajiem aktiem.