LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 208
Par dienesta komandējumiem
uz ārzemēm
Sakarā ar nepieciešamību ieviest vienotu izbraukšanas un
izdevumu segšanas kārtību dienesta komandējumiem uz ārzemēm un
vienotas šo komandējumu izdevumu normas Latvijas Republikas
uzņēmumiem, uzņēmējsabiedrībām, iestādēm un organizācijām, kā arī
lai kontrolētu minētās kārtības un normu ievērošanu, Latvijas
Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par Latvijas Republikas
uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību, iestāžu un organizāciju darbinieku
dienesta komandējumiem uz ārzemēm.
2. Apstiprināt pievienotās Izdevumu normas ārvalstu valūtā
dienesta komandējumiem uz ārzemēm.
3. Noteikt, ka šis lēmums stājas spēkā ar 1992. gada 1.
jūniju.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I.GODMANIS
Latvijas Republikas finansu ministrs
E.SILIŅŠ
Rīgā 1992. gada 1. jūnijā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 1. jūnija lēmumu Nr. 208
NOLIKUMS
par Latvijas Republikas uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību, iestāžu un
organizāciju darbinieku dienesta komandējumiem uz ārzemēm
1. Par dienesta komandējumu uz ārzemēm (turpmāk tekstā -
«komandējums») tiek atzīts darbinieka brauciens ar uzņēmuma,
uzņēmējsabiedrības, iestādes un organizācijas (turpmāk tekstā -
«uzņēmums») vadītāja rīkojumu uz noteiktu laiku uz citām valstīm,
lai pildītu dienesta uzdevumus ārpus Latvijas Republikas
teritorijas.
2. Darbiniekam, kurš dodas komandējumā, tiek saglabāta viņa
darbavieta un vidējā izpeļņa (amatalga).
3. Komandējuma izdevumi darbiniekam tiek kompensēti:
3.1. par laiku, kad komandētais darbinieks, dodoties uz
ārzemēm, brauc pa Latvijas Republikas teritoriju vai citu
republiku teritoriju, kā arī ja viņš ir komandēts uz kādu no NVS
valstīm vai uz citu valsti, kurā maksāšanas līdzeklis ir rublis,
- saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992. gada 23.
aprīļa lēmuma Nr. 144 «Par dienesta komandējumiem Latvijas
Republikā» normām un noteikumiem;
3.2. sākot ar dienu, kad ir šķērsota ārvalsts robeža (izņemot
3.1. apakšpunktā minētās teritorijas), - apstiprināto normu
robežās attiecīgās valsts konvertējamā valūtā vai ar tādu pašu
summu citā konvertējamā valūtā (kuras kursu nosaka Latvijas
Banka).
4. Noteikt, ka par komandējuma laiku komandētajam darbiniekam
tiek:
a) izmaksāta dienas nauda;
b) kompensēti braukšanas (transporta) izdevumi uz komandējuma
vietu un atpakaļ uz pastāvīgo darbavietu (arī pārbraukšanas no
vienas valsts uz otru izdevumi - nopirkto biļešu vērtībā, ja par
biļetēm nevar samaksāt Latvijas Republikā apgrozībā esošajā
naudā);
c) kompensēti bagāžas pārvadāšanas izdevumi (saskaņā ar
noteiktajām bagāžas pārvadāšanas svara normām);
d) kompensēti viesnīcas izdevumi;
e) kompensēti izdevumi, kas saistīti ar izbraukšanas dokumentu
noformēšanu (ārzemju pases un vīzas saņemšanas izdevumi),
izdevumi par pases pierakstīšanu, kā arī komisijas maksa bankas
iestādei, ja bankā notiek čeku vai avansā saņemtās valūtas
apmaiņa pret citas ārvalsts valūtu (ievērojot noteikto
komandējuma izdevumu summu vai avansu);
f) segti ārvalstī veiktie komandētā darbinieka iekšējo
pārbraucienu izdevumi (ja tādi pārbraucieni ir paredzēti
komandējuma dokumentā) - uz šos izdevumus apliecinošo dokumentu
pamata, bet darbinieka braukšanas izdevumi attiecīgās valsts
pilsētas transportā - uz šos izdevumus apliecinošo dokumentu
pamata, ja tie nepārsniedz 30% apmēru no dienas naudas
normas.
Ja uzaicinājumā ir paredzēts, ka kādu no iepriekšminētajiem
izdevumiem sedz ārzemju puse, komandētajam darbiniekam šis
izdevuma veids netiek kompensēts.
5. Šī lēmuma 4. punktā minētajiem izdevumiem (izņemot tos
izdevumus, kurus saskaņā ar izsaukumu sedz ārzemju puse) pēc
komandētā darbinieka rakstiska pieprasījuma ir izsniedzams avanss
konvertējamā valūtā, kurš tiek ņemts vērā, veicot komandējuma
galīgo norēķinu.
Izdarot galīgo norēķinu par katru ārzemju dienesta
komandējumu, ja:
a) avansa summa pārsniedz komandējuma izdevumus (saskaņā ar
noteiktajām normām), komandētajam darbiniekam ir jāatmaksā avansa
atlikuma summa tādā konvertējamā valūtā, kādā bija izsniegts
avanss vai attiecīgā summa citā konvertējamā valūtā (kuras kursu
nosaka Latvijas Banka), ja ārzemēs tika veikta avansā saņemtās
valūtas apmaiņa pret attiecīgās valsts nacionālo valūtu;
b) komandējuma izdevumi (saskaņā ar noteiktajām normām)
pārsniedz avansā saņemto summu, komandētajam darbiniekam minētā
pārtēriņa surnma (virs izsniegtā avansa) tiek kompensēta pēc
darbinieka izvēles konvertējamā valūtā (kuras kursu nosaka
Latvijas Banka) vai rubļos (pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas
kursa uz avansa saņemšanas dienu).
6. Komandējuma izdevumus ārvalstu valūtā komandētajam
darbiniekam sedz uzņēmums, kas to sūta komandējumā, izņemot
Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktajos gadījumos, kad
komandējuma izdevumus sedz no Latvijas Republikas Valdības
valūtas fonda.
7. Dienas nauda par komandējuma laiku tiek izmaksāta:
7.1. šī nolikuma 3.1. apakšpunktā paredzētajos gadījumos -
rubļos;
7.2. citu ārvalstu teritorijā (izņemot 7.1. apakšpunkta
paredzētajos gadījumos) - ārvalstu valūtā saskaņā ar šajā lēmumā
noteiktajām normām par katru ārzemēs pavadīto dienu;
7.3. šķērsojot ārvalsts robežu, - saskaņā ar šajā lēmumā
noteiktajām normām, skaitot atsevišķi iebraukšanas un
izbraukšanas dienu.
8. Komandētajam darbiniekam, kuram ārvalstī ir nodrošināta
bezmaksas ēdināšana, dienā tiek izmaksāti 30% no apstiprinātās
dienas naudas normas bez apliecinošu dokumentu uzrādīšanas.
9. Braukšanas (transporta) izdevumi tiek kompensēti, ja
komandētais darbinieks brauc:
9.1. ar dzelzceļa transportu - pēc 2. klases tarifa likmēm, ar
gaisa transportu - pēc ekonomiskās klases tarifa likmēm, ar ūdens
transportu - pēc tūristu klases tarifa likmēm.
Dzelzceļa transportā, kurā ir tikai kupeju vagoni, visas
vietas uzskatāmas par 1. klases vietām.
Ja pasažieru kuģa kajītes iedalītas kategorijās, pirmās, otrās
un trešās kategorijas kajītes uzskatāmas par 1. klases kajītēm,
bet visu pārējo kategoriju kajītes - par 2. klases (tūristu
klases) kajītēm.
Ja attiecīgajā valstī nav 2. klases vagonu vai kuģa 2. klases
kajīšu, izdevumi sedzami pēc 1. klases tarifa likmēm.
Atsevišķos gadījumos (ja nav bijis iespējams iegādāties
attiecīgās klases biļetes) ar uzņēmuma vadītāja atļauju
braukšanas izdevumi darbiniekam var tikt kompensēti pēc 1. klases
tarifa likmēm.
Dzelzceļa izdevumi uz Āzijas un Āfrikas valstīm visiem
komandētajiem darbiniekiem sedzami pēc 1. klases tarifa
likmēm.
Ja darbinieks ir braucis ar transportlīdzekļiem, kas minēti
šajā apakšpunktā, viņam tiek atlīdzināta arī apdrošināšanas un
komisijas nauda, kā arī ar biļešu pasūtīšanu un iepriekšpārdošanu
saistītie izdevumi (uz iesniegto kvīšu pamata);
9.2. ar automašīnu (autobusu, mikroautobusu), - izdevumi par
degvielu (saskaņā ar uzņēmuma vadītāja apstiprināto brauciena
maršrutu un tā kilometrāžu, kā arī attiecīgās markas degvielas
nepieciešamo normu ārvalstī) - uz degvielas uzpildīšanas punktu
izdoto, šos izdevumus apliecinošo dokumentu pamata (kvītis, čeki
u. tml.).
Uz šādu iesniegto dokumentu pamata var tikt atlīdzināti arī
autotransporta līdzekļa apdrošināšanas izdevumi.
10. Viesnīcas izdevumi tiek atmaksāti saskaņā ar
apstiprinātajam normām uz pievienoto viesnīcas rēķinu (kvīšu)
pamata.
Ja viesnīcas rēķinā ir ieskaitīti brokastu vai citi ēdināšanas
izdevumi, kā arī izdevumi apģērbu un apavu tīrīšanai vai to
remontam, gludināšanai un citi personiskie izdevumi, tos sedz
komandētais darbinieks no viņam iedalītās dienas naudas
summas.
11. Gadījumos, ja netiek iesniegti šī nolikuma 9. un 10.
punktā minētos izdevumus (kurus paredzēts atmaksāt) apliecinoši
dokumenti, šie izdevumi netiek kompensēti.
12. Ja ar uzņēmuma vadītāja pavēli darbinieks komandējuma
laikā tiek komandēts uz vairākām valstīm vai ja, braucot uz
komandējuma vietu ārzemēs, viņš šķērso citu valstu teritorijas,
dienas naudu par pārbraukšanas dienu no vienas valsts uz otru (ar
attiecīgam atzīmēm ārzemju pasē) viņam izmaksā saskaņā ar normu,
kāda noteikta, dodoties uz attiecīgo valsti.
13. Ja komandētais darbinieks komandējuma laika ārzemes ir
aizkavējies, pildot dienesta pienākumus, vai arī citu no viņa
neatkarīgu iemeslu dēļ (biļešu trūkuma, lidmašīnas pacelšanās
neiespējamības dēļ u. tml.), dienas naudu un citus izdevumus par
dienām virs noteiktā komandējuma laika viņam izmaksā, ja šī
komandējuma laiku ir pagarinājis uzņēmuma vadītājs.