LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 547
Par kārtību,
kādā tiek aizturēti kuģi Latvijas Republikas teritoriālajos
ūdeņos, Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas Augstākās Padomes
ratificēto starptautisko konvenciju un starpvalstu nolīgumu, kā
arī Latvijas Republikas likumu izpildi kuģošanas drošības un
apkārtējās vides aizsardzības jautājumos Latvijas Republikas
teritoriālajos ūdeņos, Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā
un ostās, Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
Apstiprināt pievienoto Kārtību, kādā tiek aizturēti kuģi
Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos, Baltijas jūras
Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas jūras lietu
ministrs A. DANDZBERGS
Rīgā 1992. gada 22. decembrī
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992.gada 22. decembra lēmumu Nr. 547
KĀRTĪBA,
kādā tiek aizturēti kuģi Latvijas Republikas teritoriālajos
ūdeņos, Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās
1. Vispārīgie
noteikumi
1.1. Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos kuģis var tikt
aizturēts, ja:
1.1.1. tiek pieļauta kaitīgu vielu izplūde, kas nodarījusi
kaitē jumu vai radījusi kaitējuma draudus republikas piekrastei
vai jeb kuru Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu bioloģisko
resursu interesēm;
1.1.2. tiek pārkāpti kompetentu valsts institūciju noteiktie
nozvejas limiti vai pielietoti neatļauti zvejas rīki un (vai)
līdzekli;
1.1.3. tiek pieļauti kuģa dokumentos norādīto kuģošanas
(zvejas) rajonu robežas pārkāpumi vai kuģa atrašanās tajos bez
attiecīgi noformētiem dokumentiem;
1.1.4. kuģis šķērso Latvijas Republikas teritoriālos ūdeņus ar
zvejai sagatavotām kuģa un zvejas iekārtām;
1.1.5. tiek pieļauti citi republikas likumdošanas aktu
pārkāpumi un (vai) kuģa kapteinis ir radījis šķēršļus pārkāpuma
fakta izskatīšanai pārkāpuma izdarīšanas vietā.
1.2. Ārvalstu kuģu aizturēšanu Latvijas Republikas
teritoriālajos ūdeņos ir pieļaujama, ja:
1.2.1. kuģis tiek izmantots, lai veiktu spēka pielietošanas
darbības vai izrādītu draudus pielietot darbības, kas vērstas
pret Latvijas suverenitāti, teritoriālo nedalāmību, politisko
neatkarību vai jebkādā citā veidā pārkāpj ANO statūtos noteiktos
starptautisko tiesību principus;
1.2.2. kuģis veic manevrus vai mācības ar jebkāda veida
ieročiem;
1.2.3. kuģis tiek izmantots, lai veiktu jebkādas darbības ar
nolūku ievākt informāciju, kas vērstu pret Latvijas drošību un
aizsardzību;
1.2.4. kuģis tiek izmantots, lai nodarbotos ar propagandu, kas
vērsta pret Latvijas drošību un aizsardzību;
1.2.5. uz kuģa klaja notiek gaisa satiksmes līdzekļu
nolaišanās vai pacelšanās no tā;
1.2.6.uz kuģa klāja notiek jebkādas militāras ierīces
nolaišanās pacelšanās no tā;
1.2.7. tiek veikta valūtas vai preču iekraušana kuģī,
izkraušana no kuģa, cilvēku uzņemšana vai izsēdināšana no
kuģa;
1.2.8. kuģis bez attiecīgas atļaujas veic zveju, zinātniski
pētniecisko vai hidrogrāfisko darbību;
1.2.9. tiek pieļauta kaitīgu vielu izplūde, kas nodarījusi
kaitējumu vai radījusi kaitējuma draudus republikas piekrastei
vai jebkuru Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu bioloģisko
resursu interesēm;
1.2.10. kuģis tiek izmantots, lai veiktu jebkādas darbības,
kas vērstas uz Latvijas sakaru sistēmas vai citu iekārtu un
ierīču darbības traucēšanu;
1.2.11. kuģis veic jebkādas citas darbības, kas nav saistītas
ar Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu miermīlīgu
šķērsošanu.
1.3. Kuģu (ari ārvalstu) aizturēšana Baltijas jūras Latvijas
ekonomiskajā zonā ir pieļaujama, ja:
1.3.1. tiek pieļauta kaitīgu vielu izplūde, kas nodarījusi
kaitējumu vai radījusi kaitējuma draudus republikas piekrastei
vai jebkuru Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu vai Baltijas
jūras Latvijas ekonomiskās zonas bioloģisko resursu
interesēm;
1.3.2. tiek pārkāpti kompetentu valsts institūciju noteiktie
nozvejas limiti vai pielietoti neatļauti zvejas rīki un (vai)
līdzekļi;
1.3.3. tiek pieļauti kuģa dokumentos norādīto kuģošanas
(zvejas) rajonu robežas pārkāpumi vai kuģa atrašanās tajos bez
attiecīgi noformētiem dokumentiem;
1.3.4. kuģis šķērso Baltijas jūras Latvijas ekonomisko zonu ar
zvejai sagatavotām kuģa un zvejas iekārtām;
1.3.5. pieļauti citi republikas likumdošanas aktu pārkāpumi un
(vai) kuģa kapteinis ir radījis šķēršļus pārkāpuma fakta
izskatīšanai pārkāpuma izdarīšanas vietā.
1.4. Kuģu (arī ārvalstu) aizturēšana Latvijas Republikas ostās
pieļaujama, ja:
1.4.1. kuģis un krava nav muitoti;
1.4.2. kuģa dokumenti nav noformēti atbilstoši prasībām vai ja
kuģa apkalpes minimālais sastāvs neatbilst «Apliecībā par kuģa
minimālo sastāvu» noteiktajām prasībām;
1.4.3. kuģa aprīkojums un kravas izvietojums neatbilst
kuģošanas drošības noteikumiem vai kuģis un (vai) tā aprīkojums
neatbilst vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām;
1 4 4 pret kuģa īpašnieku vai fraktētāju ir izvirzītas
materiālās prasības, kas izriet no prasībām par pieļauto avāriju,
kuģu sadursmi, vai ostas komunikāciju bojājumiem, nesamaksātiem
ostas pakalpojumiem, nesamaksātām sodu naudām, vai piedziņām par
vides aizsardzības normatīvo aktu prasību neievērošanu vai citām
mantiskām prasībām;
1.4.5. saņemts tiesneša (tiesas) pieprasījums prasības
nodrošināšanai.
1.4..6. Par zaudējumiem, kas radušies, ja aizturēšana bijusi
nepamatota, atbild tā persona, kas pieprasījusi aizturēšanu.
2. Aizturēšanas kārtība
2.1. Lēmumu par kuģa aizturēšanu Latvijas Republikas teritoriā
lajos ūdeņos un Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā
atbilstoši savai kompetencei pieņem Vides aizsardzības komitejas
inspektors. Zivju resursu valsts uzraudzības dienesta uzraugs vai
Jūras Spēku amatpersona.
Par pieņemto lēmumu šī punkta pirmajā rindkopā minētās
amatpersonas nekavējoties ziņo tuvākās ostas kapteinim.
2.2. Ja aizturētā kuģa kapteinis brīvprātīgi nepakļaujas
norādījumam uzņemt kursu uz ostu, Vides aizsardzības komitejas
inspektors vai Zivju resursu valsts uzraudzības dienesta uzraugs,
ja viņi neatrodas uz Jūras Spēku kuģa, izsauc Jūras Spēku kuģi,
lai tas aizturēto kuģi pavadītu uz tuvāko ostu.
2.3. Lēmumu par kuģa aizturēšanu ostā pieņem ostas kapteinis
pēc savas iniciatīvas (1.4.1., 1.4.2. un 1.4.3. apakšpunkts) vai
saņemtā pieprasījuma (1.4.4. un 1.4.5. apakšpunkts) pamata.
2.4. Aizturēšanas termiņš nevar pārsniegt piecas dienas,
izņemot 1.4.1., 1.4.2. un 1.4.3. apakšpunktā minētos gadījumus,
kad kuģa aizturēšana pieļaujama līdz izvirzītās prasības
izpildei.
Kuģa arests pieļaujams tikai, pamatojoties uz Saimnieciskās
tiesas spriedumu, likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā un
gadījumos.
3. Sevišķie
noteikumi
Ja kāds no šīs kārtības punktiem atšķiras vai ir pretrunā ar
Latvijas Republikas parakstīto starptautisko līgumu normām, spēkā
ir starptautisko līgumu normas.
Latvijas Republikas jūras
lietu ministrs A. DANDZBERGS