Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Ropažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 32/25

Ulbrokā 2025. gada 8. oktobrī

Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošajos noteikumos Nr. 8/22 "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā Ropažu novadā"

Apstiprināti ar Ropažu novada pašvaldības domes
08.10.2025. sēdes lēmumu Nr. 191 (prot. Nr. 11/2025)

Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā" 5. pantu, 6. panta otro daļu,
7. panta sesto daļu, 9. panta pirmās daļas 4. punktu,
14. panta pirmās daļas 6. punktu, 15. pantu, 21.6 panta otro daļu,
21.7 panta pirmo daļu, 21.9 panta otro daļu un 24. panta pirmo daļu

1. Izdarīt Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošajos noteikumos Nr. 8/22 "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā Ropažu novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 53) šādus grozījumus:

1.1. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:

"3. Lēmumu par personu reģistrēšanu palīdzības reģistros un izslēgšanu no tiem, kā arī palīdzības sniegšanu dzīvokļa jautājumu risināšanā pieņem Pašvaldības domes izveidota Ropažu novada Dzīvokļu komisija (turpmāk - Komisija), ievērojot likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (turpmāk - Likums) noteikumus un šos noteikumus. Komisija darbojas uz pašvaldības domes apstiprināta nolikuma pamata, lai sniegtu šādu palīdzību:

3.1. izīrētu Pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu;

3.2. izīrētu Pašvaldības dzīvokli sociālajā dzīvojamā mājā vai sociāli dzīvojamu telpu;

3.3. nodrošinātu ar pagaidu dzīvojamo telpu;

3.4. palīdzētu apmainīt īrēto Pašvaldības dzīvojamo telpu pret citu īrējamu Pašvaldības dzīvojamo telpu".

1.2. Svītrot 4. punktu.

1.3. Izteikt 5. un 6. punktu šādā redakcijā:

"5. Pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā fiziskām personām, kuras deklarētas Ropažu novadā ne mazāk kā 1 gadu, ja tai nepieder cita dzīvošanai derīga dzīvojamā telpa, izņemot likumā "Par palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā" un šajos noteikumos noteiktajos gadījumos.

6. Komisija pieņem lēmumu par personas reģistrēšanu palīdzības reģistros un izslēgšanu no tiem, par dzīvojamo telpu piedāvāšanu, par dzīvojamo telpu izīrēšanu, par līguma izbeigšanu, par parāda piedziņas darbu uzsākšanu, par dzīvojamo telpu īres līguma darbības termiņa pagarināšanu un par sociālā dzīvojamās telpas īres līguma atjaunošanu, kā arī uztur un nodrošina vienotus reģistrus par Pašvaldības iedzīvotājiem, kuri tiesīgi saņemt palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā un izskata jautājumus, kas ir saistīti ar šīs palīdzības sniegšanu".

1.4. Izteikt 9. punktu šādā redakcijā:

"9. Komisija uztur un nodrošina šādus palīdzības reģistrus:

9.1. I reģistrs - Personu reģistrs, kurām nepieciešama pašvaldībai piederošas dzīvojamās telpas izīrēšana;

9.2. II reģistrs - Personu reģistrs, kurām nepieciešama nodrošināšana ar pagaidu dzīvojamām telpām;

9.3. III reģistrs - Personu reģistrs, kurām nepieciešama palīdzība īrētās dzīvojamās telpas apmaiņā pret citu īrējamu dzīvojamo telpu;

9.4. IV reģistrs - Personu reģistrs, kurām nepieciešama sociālo dzīvokļu vai sociālo dzīvojamo telpu izīrēšana.

I un III reģistrā personas reģistrējamas divās grupās: 1) pirmām kārtām nodrošināmas personas, un 2) vispārējā kārtībā nodrošināmās personas".

1.5. Noteikumu 11.2. apakšpunktā vārdus "dzīvo dzīvošanai nederīgā telpā" aizstāt ar vārdiem "īrē dzīvošanai nederīgu telpu".

1.6. Izteikt 14. punktu šādā redakcijā:

"14. III reģistrā tiek reģistrētas:

14.1. personas, kuras vēlas īrēt Pašvaldības īpašumā vai lietojumā esošo dzīvojamo telpu vai apmainīt pret citu īrējamu dzīvojamo telpu ar mazāku vai lielāku platību, vai ar zemāku vai augstāku labiekārtojuma līmeni (reģistrējamas vispārējās kārtas grupā);

14.2. personas, kuras veselības stāvokļa dēļ vēlas īrēt Pašvaldības dzīvojamo telpu zemākos stāvos, pamatojoties uz ārsta atzinumu (reģistrējamas pirmās kārtas grupā)".

1.7. Noteikumu 20. punktā vārdus "nekustamā īpašuma speciālists" aizstāt ar vārdu "Komisija".

1.8. Noteikumu 22., 23. un 24. punktā vārdu "Dome" aizstāt ar vārdu "Komisija".

1.9. Izteikt 25. punktu šādā redakcijā:

"25. Komisija ir tiesīga pieņemt lēmumu par atteikumu atzīt personu par tiesīgu saņemt Likuma 3. panta pirmās daļas pirmajā punktā noteikto palīdzību".

1.10. Noteikumu 28. punktā vārdus "nekustamā īpašuma speciālists" aizstāt ar vārdu "Komisija".

1.11. Noteikumu 29. punktā vārdu "Domes" aizstāt ar vārdu "Komisijas".

1.12. Noteikumu 36. punktā skaitli un vārdu "3 (trīs)" aizstāt ar skaitli un vārdu "2 (diviem)".

1.13. Izteikt noteikumu 41. punktu šādā redakcijā:

"41. Iesniegumu ar lūgumu atjaunot īres līgumu atbilstoši likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.8 panta otrajai daļai persona iesniedz, ja tā ir deklarēta Ropažu novada administratīvajā teritorijā un nav zaudējusi tiesības īrēt sociālo dzīvokli (nav ar dzīvojamās telpas lietošanu saistīto maksājumu parāds vai ir noslēgta vienošanās par parāda segšanu un tā tiek pildīta), ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām. Ja iesniegums iesniegts vēlāk kā vienu mēnesi pēc sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām, sociālā dzīvokļa īres līgums var tikt atjaunots, ja Komisija atzīst iesnieguma iesniegšanas kavējumu par pamatotu un ja persona pēc sociālā dzīvokļa īres līguma termiņa beigām nebija zaudējusi tiesības īrēt sociālo dzīvokli".

1.14. Izteikt 43. punktu šādā redakcijā:

"43. Komisija pieņem lēmumu par sociālā dzīvokļa vai sociālās dzīvojamās telpas izīrēšanu."

2. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja S. Grūbe

 

Paskaidrojuma raksts
Ropažu novada pašvaldības domes 2025. gada 8. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 32/2025 "Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošajos noteikumos Nr. 8/22 "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā Ropažu novadā""

Paskaidrojuma raksta sadaļa Norādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  1.1. Saistošo noteikumu "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā Ropažu novadā" (turpmāk - saistošie noteikumi) grozījumi nepieciešami, lai:

1.1.1. noteiktu, ka lēmumu par personu reģistrēšanu palīdzības reģistros un izslēgšanu no tiem, kā arī palīdzības sniegšanu dzīvokļa jautājumu risināšanā pieņem pašvaldības domes izveidota Ropažu novada Dzīvokļu komisija, nevis dome;

1.1.2. mainītu dzīvojamās telpas īres līguma termiņu no 3 (trīs) gadiem uz 2 (diviem) gadiem.

1.2. Saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta ceturto daļu pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus, kuros nosaka pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas izīrēšanas kārtību un nosacījumus, kā arī termiņu, uz kādu slēdzams dzīvojamās telpas īres līgums.

1.3. Ņemot vērā likumā noteikto, Ropažu novada pašvaldība ir izvērtējusi faktisko un tiesisko situāciju, un secinājusi, ka piemērotākais termiņš dzīvojamās telpas īres līgumu darbībai būs 2 (divi) gadi.

1.4. Vienlaikus ar grozījumiem saistošajos noteikumos tiek precizēti nosacījumi īres dzīvokļa piešķiršanai, piemēram, tiek noteikts, ka pašvaldība sniedz palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā fiziskām personām, kuras deklarētas Ropažu novadā ne mazāk kā 1 gadu, ja tai nepieder cita dzīvošanai derīga dzīvojamā telpa. Kā arī tiek noteikts, ka III reģistram ir divas grupas.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus - ņemot vērā, ka tiek veidota Ropažu novada Dzīvokļu komisija ir sagaidāma nebūtiska ietekme uz pašvaldības budžetu. Izdevumu daļa nav precīzi aprēķināma.

2.2. Ropažu novada Dzīvokļu komisija varēs saņemt atlīdzību Ropažu novada pašvaldības amatpersonu un darbinieku atlīdzības un sociālo garantiju nolikuma noteiktajā kārtībā, ņemot vērā komisiju sēžu regularitāti, izskatāmo jautājumu skaitu, sarežģītību u.c. faktorus, kā arī ievērojot pašvaldības budžetā paredzēto līdzekļu apjomu komisijas locekļu atlīdzībai.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  3.1. Sociālā ietekme - ņemot vērā, ka jautājumus par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā izskatīs Ropažu novada Dzīvokļu komisija, sagaidāms, ka jautājumu izskatīšanas process tiks nodrošināts ātrāk, kā rezultātā tiks radīta labvēlīga nebūtiska sociālā ietekme.

3.2. Ietekme uz vidi - saistošo noteikumu grozījumi neietekmēs vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - ņemot vērā, ka jautājumus par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā izskatīs Ropažu novada Dzīvokļu komisija, sagaidāms, ka jautājumu izskatīšanas process tiks nodrošināts ātrāk, kā rezultātā tiks radīta netieša un nebūtiska ietekme uz veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - saistošo noteikumu grozījumi neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci - saistošo noteikumu grozījumi neietekmēs konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  4.1. Ietekme uz administratīvajām procedūrām - saistošie noteikumi ietekmēs administratīvās procedūras, jo saistošo noteikumu izpildē turpmāk būs iesaistīta Ropažu novada Dzīvokļu komisija.

4.2. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - ar saistošajiem noteikumiem netiek mainītas administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  5.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā - saistošo noteikumu īstenošanā un komisijā tiks iesaistīti esošie darbinieki, tai skaitā tie darbinieki, kas līdz šim nodrošināja saistošo noteikumu izpildi (nekustamā īpašuma speciālisti dzīvokļu jautājumos).

5.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu darba vietu izveide.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas - saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai tiek veidota Ropažu novada Dzīvokļu komisija, taču arī turpmāk saistošo noteikumu izpildē tiks iesaistīta Attīstības, īpašumu un investīciju departamenta Nekustamā īpašuma nodaļa.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

7.2. Ņemot vērā, ka tiek veidota Ropažu novada Dzīvokļu komisija ir sagaidāma ietekme uz pašvaldības budžetu.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  8.1. Sabiedrības līdzdalības veids - priekšlikumu un iebildumu izvērtēšana un iekļaušana pēc projekta publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv.

8.2. Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv no 2025. gada 10. septembra līdz 2025. gada 24. septembrim. Šajā laika periodā ir saņemts viens viedoklis.

8.3. Persona viedoklī norāda:

1) Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 5. panta pirmā daļa nosaka, ka sociālo palīdzību klientam sniedz, pamatojoties uz viņa materiālo resursu - ienākumu un īpašuma - izvērtējumu, individuāli paredzot katra klienta līdzdarbību, izņemot krīzes situāciju. Personas ieskatā palīdzība ir jāsniedz tajā brīdī, kad personai tā ir nepieciešama, nevis pirms vai pēc dzīves grūtībām. Uz šiem principiem arī jābalsta palīdzības dzīvokļa izīrēšana - personas, kurai šajā brīdī nav dzīvesvietas un kura šobrīd nevar patstāvīgi šo jautājumu atrisināt, jāpiedāvā īrēt palīdzības dzīvoklis līdz brīdim, kamēr persona spēs vajadzību pēc mājokļa apmierināt patstāvīgi;

2) sociālais dzīvoklis ir pašvaldības sociālā pakalpojuma veids - to piešķir personai, kurai tas nepieciešams, veicinot personas sociālo tiesību pilnvērtīgu īstenošanu. Sociālo dzīvokli ir tiesības īrēt personām, kuras objektīvi nespēj patstāvīgi nodrošināt sev mājokli, ir vismazāk aizsargātās personas;

3) palīdzība dzīvokļu jautājumu risināšanā ir tieši saistīta ar pašvaldības Sociālo dienestu - tikai sociālais darbinieks, vērtējot konkrētās personas situāciju un vajadzības, spēj noteikt katra palīdzības veida atbilstību konkrētās personas vajadzībām. Persona uzskata, ka formāla Ropažu novada Dzīvokļu komisijas izveide, par pamatu nenodrošinot personas un pašvaldības sociālo sadarbību, nesasniegs mērķi. Dzīvokļu komisijai savi lēmumi ir jābalsta uz Sociālā dienesta atzinumu par katru konkrēto situāciju un palīdzības atbilstību vai neatbilstību šīs personas vajadzībām;

4) palīdzības dzīvokļu jautājumu ietvaros reģistru mērķis būtu objektīvi attēlot situāciju par katru konkrēto palīdzības/pakalpojuma veidu, tai skaitā - cik personas ir tiesīgas saņemt palīdzību/pakalpojumu, cik no šīm personām attiecīgo palīdzību/pakalpojumu jau saņem un cik vēl gaida uz palīdzības/pakalpojuma saņemšanu.

Personas ieskatā pašvaldība izslēdz personu no palīdzības reģistra brīdī, kad personai tiek izīrēts dzīvoklis, reģistrā saglabājot tikai personas, kurām ir tiesības saņemt palīdzību un kuras šo palīdzību nav saņēmušas - tātad nenodrošinot konkrētā palīdzības veida pārskatāmu uzskaiti;

5) lemjot par palīdzības/pakalpojuma turpināšanu vai maiņu, pašvaldībai lēmums jābalsta uz personas šī brīža situācijas un vajadzību izvērtējumu, nevis jālemj tikai uz personas vēlmju pamata;

6) jautājums par pašvaldības palīdzības/pakalpojuma turpināšanu būtu jābalsta uz vērtējumu par to, vai persona atbilst to personu lokam, kam sniedzama palīdzība, un vai esošais palīdzības veidols atbilst personas vajadzībām. Administratīvā procesa likuma 55. pants nosaka, ka lietu ierosina gan uz iesnieguma, gan uz iestādes iniciatīvas, gan uz augstākas iestādes rīkojuma vai citas institūcijas ziņojuma pamata. Pašvaldībai pēc savas iniciatīvas būtu jāskata jautājums par nepieciešamību turpināt palīdzības sniegšanu.

8.4. Ropažu novada pašvaldība ir izvērtējusi saņemto personas viedokli un norāda, ka šobrīd jau jautājumos par palīdzību dzīvokļa jautājuma risināšanā tiek pieprasīts un saņemts Sociālā dienesta atzinums par personas iekļaušanu reģistrā un palīdzības sniegšanu. Sociālais dienests izvērtē personas situāciju un vajadzības.

8.5. Vienlaikus Sociālā dienesta darbinieki arī darbosies Ropažu novada Dzīvokļu komisijā, līdz ar to komisijai būs tieša sadarbība ar Sociālo dienestu un attiecīgās personas situācija tiks pilnvērtīgi izvērtēta.

8.6. Ropažu novada pašvaldība neskata jautājumus par palīdzības sniegšanu dzīvokļu jautājumu risināšanā formāli, nekustamā īpašuma speciālisti dzīvokļu jautājumos ikdienā veic darbu ar personām, kuras saņem pašvaldības palīdzību un individuāli vērtē katras personas situāciju un vajadzības, kā arī veic konkrētā palīdzības veida pārskatāmu uzskaiti.

8.7. Ņemot vērā minēto, papildus precizējumi saistošajos noteikumos nav nepieciešami.

Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja S. Grūbe

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošajos noteikumos Nr. 8/22 .. Statuss:
Vēl nav spēkā
vēl nav spēkā
Izdevējs: Ropažu novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 32/25Pieņemts: 08.10.2025.Stājas spēkā: 01.01.2026.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 216, 07.11.2025. OP numurs: 2025/216.20
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
364278
01.01.2026
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"