INFORMATĪVAIS ZIŅOJUMS
"STRATĒĢIJA LATVIJAI COVID-19 KRĪZES RADĪTO SEKU
MAZINĀŠANAI"
Kopsavilkums
Situācijā, kurā komersanti saskaras ar būtisku Covid-19
ietekmi - apgrozījuma kritumu, ieņēmumu samazināšanos, atliktiem
maksājumiem, piegāžu pārrāvumiem, būtisku eksporta samazinājumu
u.tml.- nepieciešams rast risinājumus, kas ir mērķorientēti un
vērsti uz ekonomikas stabilizēšanu, tautsaimniecības
pārorientēšanu un izaugsmi.
Ievads
Informatīvais ziņojums "Stratēģija Latvijai Covid-19
krīzes radīto seku mazināšanai" (turpmāk - informatīvais
ziņojums) izstrādāts Ekonomikas attīstības grupā (izveidota ar
Ministru prezidenta 16.04.2020 rīkojumu Nr. 2020/1.2.1.-64),
atsaucoties uz Ministru kabineta 2020. gada 12. marta
rīkojumu Nr. 103 "Par ārkārtējās situācijas
izsludināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 51A., 52A., 52B.,
54A., 56A., 60A., 62B., 62D., 64B., 66B., 69B., 71C., 75A., 78A.,
79B., 82A.).
Krīzes brīži ir lieliska iespēja straujai izaugsmei, ja
vien ir skaidra stratēģija un rīcības plāns. Šī Covid-19 krīze ir
radījusi milzu neskaidrību visā pasaulē. Latvija ir labi veikusi
pirmos soļus vīrusa veselības krīzes pārvarēšanai. Ir domas un
pirmie lēmumi, kā izdzīvot ekonomikas krīzē. Tagad ir
nepieciešama skaidra stratēģija vīrusa un ekonomikas krīzes
pārvarēšanai.
Īstenojot skaidru stratēģiju, Latvija strauji attīstīsies.
Krīzes pārvarēšanā ir trīs soļi. Pirmais solis ir izdzīvot.
Otrais - izlemt, kāda būs stratēģija pēc krīzes, trešais -
īstenot straujas izaugsmes stratēģiju.
Informatīvā ziņojuma mērķis ir izveidot stratēģisku ietvaru ar
kompleksu pasākumu kopumu, kas ļautu pārvarēt Covid-19 un tā
ietekmes ierobežošanas pasākumu izraisīto ekonomikas krīzi,
fokusējoties ne vien uz tautsaimniecības stabilizāciju, bet arī
uz krīzes radīto izaugsmes iespēju izmantošanu.
Tāpēc
piedāvātā stratēģija ietvar trīs secīgus soļus - tautsaimniecības
stabilizācija, pārorientācijas un izaugsmes fāze:
1) Stabilizēt
Pagaidu pasākumu kopums ārkārtas situācijā, kas vērsts,
pirmkārt, uz finanšu situācijas stabilizāciju iedzīvotājiem un
uzņēmējiem Covid-19 krīzes apstākļos un vīrusa izplatības
ierobežošanu Latvijā.
2) Pārrorientēties
Ņemot vērā Covid-19 krīzes radītās izmaiņas globālajā
ekonomikā, kā arī izmantojot Latvijas tautsaimniecības
priekšrocības un izaicinājumus, jārada jaunas iespējas
uzņēmējiem, iedzīvotājiem, uzsvaru liekot uz inovāciju, digitālo
transformāciju, mūžizglītību, orientējoties uz ekonomikas
strukturālām pārmaiņām, mērķtiecīgi pielāgojot valsts atbalsta
mehānismus.
3) Augt
Vidēja termiņa atbalsta pasākumu kopums tautsaimniecības
transformācijai - balstīts preču un pakalpojumu eksporta
dinamiskā attīstībā, nodrošinot tautsaimniecības izaugsmi caur
produktivitātes pieaugumu, automatizāciju, digitālo
transformāciju, atbalstu uzņēmumu izaugsmei un strauji augošām
nozarēm un ekosistēmām.
Pašreizējo izaicinājumu apstākļos primāri ir nepieciešams
stabilizēt Latvijas tautsaimniecību, vienlaikus saglabājot
stratēģisku kursu, lai paātrinātu produktivitātē balstītu
ekonomikas strukturālu pārorientāciju. Tas ir īstenojams,
tautsaimniecību savlaicīgi pielāgojot globālajām tendencēm, un,
radot jaunas salīdzinošās priekšrocības.
Tautsaimniecības stabilizēšanas fāze ietver
virkni īstermiņa pasākumu, kas saturiski iedalāmi trijos soļos
- 1) vīrusa izplatības
samazināšana; 2) tautsaimniecības stabilizācija; 3) sociālā miera
nodrošināšana. Vienlaikus tautsaimniecības
stabilizēšanas
fāze ietver rīcības, kas ir vērstas uz eksportspējas
veicināšanu un produktivitātes celšanu, kā arī uz uzņēmējdarbības
vides uzlabojumu veikšanu.
Vīrusa izplatības samazināšana
Vīrusa izplatības kontroles pasākumi ietver proaktīvu
medicīnas sistēmas darbību, kas tiek nodrošināta ar jaunāko IKT
sasniegumu palīdzību sociālo kontaktu noteikšanas, vīrusa
kontroles un diagnostikas jomā. Papildus kompleksi risināms
infrastruktūras pieejamības trūkums potenciāli saslimušo indivīdu
pašizolācijas centienu atbalstam un saslimšanas risku samazinošas
riska grupām paredzētas īpašas aprūpes sistēmas nodrošināšana.
Minētās darbības papildināmas ar investīcijām zinātnē un
pētniecībā (t.sk. ar COVID19 vīrusa izpēti), gan arī ieguldot
papildu līdzekļus medicīnas un sociālās aprūpes sistēmā (primāri
medicīnas un sociālās aprūpes personālā).
Tautsaimniecības stabilizācija
Norimstot pašreizējās ārkārtas stāvokļa situācijai ir
prognozējamas virkne izmaiņu gan Latvijas preču un pakalpojumu
noieta tirgu reģionālajā sadalījumā, gan eksporta struktūras
ziņā, ko stimulēs "baiļu ekonomika", globālie vides un
resursu pieejamības, kā arī digitalizācijas radītie izaicinājumi.
Tautsaimniecības stabilizēšana ietver virkni darbību uzņēmēju
apgrozāmo līdzekļu pieejamības veicināšanai, t.sk., ar nodokļu
nomaksas un kredītu brīvdienu palīdzību, kā arī ALTUM aizdevumu
pieejamības nodrošināšanu. Papildus aktivitātes paredzētas
iekšējā tirgus aktivizēšanai, ko iespējams vienlaikus panākt ar
vīrusa izplatību ierobežojošo pasākumu īstenošanu, veicinot ES
fondu līdzekļu pārstrukturizāciju un paātrinot pasākumu
īstenošanu. Atsevišķs aktivitāšu kopums ir saistīts ar uzņēmumu
izmaksu samazināšanu apstākļos, kad daļā Latvijas eksporta tirgu
vietējā valūta ir devalvējusies. Taktiskā rīcība ietver
energoresursu izmaksu samazināšanu, darbaspēka izmaksu
mazināšanu, vienlaikus jau šobrīd īstenojot stratēģiskus
pasākumus attiecībā uz darbaspēka prasmju un kvalifikāciju
celšanu/pārorientāciju uz profesijām, kuras mainīgajā darba tirgū
ir un būs pieprasītas.
Tādēļ, lai mazinātu Latvijas eksportspējas kritumu ilgtermiņā,
kā arī, lai pēc iespējas ātrāk atgrieztos ne tikai līdz
pirmskrīzes perioda līmenim, bet arī to pārsniegtu, ir jāīsteno
savlaicīga eksporta tirgus konkurentus apsteidzoša stratēģija. Tā
ietver pasākumus, kas vērsti uz eksportspējīgo industriju un ar
nākotnes izaugsmes potenciāla pazīmēm identificējamu
industriju/nišu atbalstu, pārorientāciju pieaugušo izglītības
piedāvājumā (kvalitātes prasības un monitoringa sistēma),
finansējuma pieejamības nodrošinājumu pētniecībai un attīstībai
un tās rezultātu - produktu komercializācijai un virzīšanai
tirgū. Vienlaikus, lai mazinātu ar epidemioloģisko situāciju
saistīto ekonomiskās aktivitātes un nodarbinātības kritumu, ir
jāpielieto arī iekšzemes pieprasījuma atbalsta instrumenti.
Izdarot izvēles par konkrētiem pasākumiem un to finansiālo
ietilpību, svarīgi, lai šie risinājumi strukturāli stiprinātu
Latvijas tautsaimniecības ilgtspēju. Iekšzemes ekonomiskās
aktivitātes veicināšanas jomā būtu izmantojami valsts/pašvaldību
pasūtījuma instrumenti.
Papildus ir jāizstrādā konkrēti pasākumi finanšu instrumentu -
aizdevumu un kapitāla instrumentu formā. Vienlaikus kapitāla
piesaistei jārada priekšnoteikumi privātā un publiskā sektora
komercsabiedrību daļu kotēšanai biržā, kur nozīmīga ietekme ir
valsts kapitālsabiedrībām. Birokrātijas mazināšana un procesu
digitāla transformācija, jo īpaši būvniecības un izglītības jomās
ir izšķiroši svarīgas.
Sociālā miera nodrošināšana
Tautsaimniecības stabilizēšanu sekmīgi ir iespējams īstenot
vienīgi sabiedrībā nepastāvot sociālai spriedzei. To ir iespējams
novērst, īstenojot precīzu komunikāciju starp publiskā sektora
(valsts un pašvaldību) un privātā sektora pārstāvjiem, izveidojot
visaptverošu sociālo dialogu starp iedzīvotājiem un darba
devējiem vīrusa skartajās nozarēs. Papildus īstenojami pasākumi
saistībā ar sociālā "spilvena" pilnveidi, dīkstāvē
esošajiem vai bez darba palikušajiem iedzīvotājiem.
Publiskās intervences apjoms
Latvijas Banka norāda, ka, lai gan ekonomiskie apstākļi
pašreiz prasa būtisku fiskālās politikas stimulu tautsaimniecības
un tās dalībnieku - uzņēmumu un mājsaimniecību - atbalstam,
pasākumi vienlaikus ir jāsamēro ar valsts budžeta iespējām gan
šobrīd, gan tālākā nākotnē, neizsmeļot valstij pieejamo fiskālo
telpu turpmāku krīžu risināšanai. Proti, ir nepieciešams tērēt
ilgtspējīgi. Krīzei noslēdzoties, Latvijas valdības parāds
nedrīkstētu pārsniegt 50-55% no IKP, kas ir būtisks pieaugums
pret situāciju 2019. gada beigās, kad valdības parāds bija 36.9%
no IKP. Šāds parāda pieaugums nodrošina apjomīgu fiskālo telpu
ekonomikas atbalstam, bet joprojām saglabā fiskālo ilgtspēju.
Līdz ar izaugsmes atsākšanos, fiskālai politikai jāspēj
nodrošināt, ka 6-8 gadu (proti, ticama biznesa cikla izaugsmes
perioda) laikā valdības parāds tuvinātos 40% no IKP līmenim un
Latvija būtu labi sagatavota nākamajai ekonomiskajai lejupslīdei.
Šāda principa ievērošana - parāda iegrožošana līmenī, kas valstij
nodrošina iespēju nākamajās krīzēs ieiet ar nenovājinātu fiskālo
kapacitāti, būtu izmantojama kā praktiska mēraukla esošās krīzes
atbalsta apjoma augšējās robežas noteikšanai. Pārsniedzot šo
robežu, tiek ne tikai mazinātas valsts iespējas reaģēt uz nākamo
ekonomisko lejupslīdi, bet arī palielināta papildu stingrāku ES
fiskālo nosacījumu, kas tiek attiecināti uz valstīm ar parāda
līmeni virs 60% no IKP, piemērošanas iespējamība.
1. Latvijas tautsaimniecības
nākotnes izaicinājumi un globālās tendences
Lai arī COVID-19 radītie ierobežojumi negatīvi ietekmē
ekonomiku šodien, tomēr tautsaimniecības attīstības izaicinājumi
vidējā termiņā, kas jau ir noteikti politikas plānošanas
dokumentos, kā nepieciešamība palielināt Latvijas preču un
pakalpojumu eksportu un produktivitāti, nemainās. Tāpat
saglabājas arī iepriekš Eiropas Komisijas uzsāktās iniciatīvas kā
klimata zaļais kurss un digitalizācija.
Jaunās darba formas/attiecības un attālinātais darbs.
COVID-19 iespaidā daļa uzņēmumu visā pasaulē ir sākuši nodrošināt
saviem darbiniekiem attālinātā darba iespējas. Prognozējams, ka
daļa uzņēmumu arvien lielāku darba apjomu veiks attālinātā
režīmā. Attālinātais darbs veicinās pieprasījuma (un cenas)
samazinājumu pēc birojiem, transporta pakalpojumiem u.c.
Vienlaikus esošās infrastruktūras nomaiņa ar viediem ražošanas
ekosistēmu risinājumiem rosinās jaunu, netieši saistītu darba
vietu rašanos, tādu, kuras nodrošinās šo iekārtu darbību un
apkopi. Ar šīm pārmaiņām no tiešām uz netiešām darba vietām,
rūpniecības loma transformēsies kā no centrālā nodarbinātības
punkta uz nodarbinātajiem, kuri kļūs kā kodols lielākam tīklam,
kurš nodarbina cilvēkus ar specifiskām prasmēm, kuri savukārt
nodrošina plašam industriju lokam dažādus pakalpojumus dažādu
operāciju veikšanai, t.sk. attālināti. Jaunās darba forma
veicinās publiskā un privātā sektora visaptverošu digitālo
transformāciju, lielo datu apstrādi un izmantošanu sabiedrības
vajadzību apmierināšanai un iesaistei jaunu sociālo un ekonomisko
vērtību radīšanai.
Digitalizācija un tiešsaistes ekonomika. COVID-19
paātrinās digitālo transformācijas procesu pasaulē. Tuvāko gadu
laikā vispieprasītāko profesiju augšgalā (World Economic
Forum) būs tādas profesijas kā datu analīze, datu zinātne,
mašīnmācīšanās speciālisti, tāpat arī programmētāji un digitālās
transformācijas speciālisti. Lielā pieprasījuma dēļ šīs
profesijas nākotnē ir uzskatāmas par augstas pievienotās vērtības
profesijām, tādēļ ir jāsper nepieciešamie soļi, lai Latvijā būtu
vairāk šādu profesiju pārstāvji. Ņemot vērā, ka šīs profesijas
pārstāvji darbojas pilnībā digitālā vidē, Latvijas iedzīvotāji
būs spējīgi radīt eksportspējīgu pakalpojumu uz jebkuru vietu
pasaulē, tādā veidā izmantojot Latvijas konkurētspējas
priekšrocības attiecībā uz digitālās infrastruktūras augsto
kvalitāti. Latvijā tas rada lieliskas iespējas attīstīt mūsu
spēcīgo IT pakalpojumu, Biznesa pakalpojumu centru eksporta
pakalpojumu attīstību. COVID-19 rezultātā paplašināsies
tiešsaistes tirdzniecības daļa, likumsakarīgi izmainīsies
patērētāju paradumi, augs pieprasījums pēc neklātienes darījumiem
un pakalpojumiem, radot nozīmīgu potenciālu tiešsaistes
komercdarbības attīstībai vietējā un starptautiskā mērogā.
Nozīmīga ir valsts pārvaldes un pašvaldību spēja veicināt
publiskā un privātā sektora sadarbības digitālā formā dinamiku
(t.sk. testa vides radīšana jaunu produktu izstrādei u.c.
risinājumi). Latvijai tās ir jaunas iespējas iekļauties šajās
jaunajās piegādes ķēdēs. Digitālā transformācija rūpniecības un
pakalpojumu uzņēmumos ļaus paaugstināt Latvijas uzņēmumu darba
ražīgumu, panākot pašizmaksas samazinājumu, uzlabojot procesu
efektivitāti.
"Baiļu" ekonomika - patērētāju uzvedības
maiņa. Pasaules ekonomikas pieprasījuma samazinājumu un
sekojošo krīzi rada nevis pats vīruss, bet gan ieviestie
ekonomiskās un cilvēku kustības ierobežojumi un sekojošā cilvēku
paradumu maiņa. Tā rezultātā efektivitāti kā galveno kritēriju
piegādes ķēdes izveidē nomainīs robustums, spēja pārvarēt
grūtības. Pastāvošās nedrošības rezultātā mainās kopējais
pieprasījums un piedāvājums globālajā ekonomikā samazinās
pieprasījums pēc atsevišķiem pakalpojumiem (cilvēki pārstāj
apmeklēt tirdzniecības centrus, kinoteātrus u.tml.), negatīvi
ietekmē luksus preču tirdzniecību. Taču tajā pašā laikā
pieprasījums pēc tiešsaistes pakalpojumiem ir strauji pieaudzis.
Būtiski ir ņemt vērā, ka šajā pārmaiņu procesā mainās
industriju attīstības stratēģijas. Industriālās politikas
stratēģijas daudzās pasaules valstīs piedzīvo renesansi, nozīmīgu
lomu iezīmējot mērķtiecīgam un koordinētam publiskā sektora
intervences apjomam. Tāpēc Latvijas industriju attīstības un
konkurētspējas stiprināšanas mērķis nevar tikt panākts,
paļaujoties tikai uz tirgus spēkiem.
Lokalizācija - īsākas ķēdes. Ražošanas ķēžu saīsināšana
uzlabo ražošanas cikla drošību un potenciāli saīsina piegādes
laiku, taču vienlaikus mazina starpvalstu darba dalīšanu un
ierobežo globalizāciju. Lokalizācija var veicināt investīciju
pieaugumu vietējā tirgū. Jau pirms COVID-19 krīzes globālo
vērtību ķēžu saīsināšanas nolūkā arvien vairāk uzņēmumu ieviesa
automatizācijā balstītu lokalizāciju. Attīstoties tehnoloģijām,
to integrētiem (t.sk. IoT) risinājumiem, izplatīsies tā sauktā
papildinošā (additive manufafturing) ražošana caur 3D
procesu izpausmēm, un pieaugošā nepieciešamība pēc gudras un
fleksiblas automatizācijas. Tas nodrošinās pāreju no
tradicionālajiem ražošanas modeļiem uz adaptīviem risinājumiem
(mazu apjomu; augstāku cenu vai specifiski klientam piemērotu
risinājumu izstrādi).
Krīzes ir lielisks brīdis straujai izaugsmei. Krīzē daudzu
valstu un uzņēmumu instinktīva reakcija ir iekļūt panikā un darīt
visu reizē vai arī nogaidīt un nedarīt neko. Stratēģiski izprotot
krīzes sniegtās iespējas un Latvijas spēcīgās puses, ir iespējams
izveidot attīstības izrāvienu un apsteigt neracionāli reaģējošos
konkurentus.
2. Stratēģijas rīcības
virzieni
CILVĒKKAPITĀLS
IZAICINĀJUMI
Būtiski ir efektīvi nodrošināt augošās nozares ar
nepieciešamajiem cilvēkresursiem, īstenojot apsteidzoša rīcību -
tendenču apzināšanu un analīzi, ātru un elastīgu reaģēšanu.
MĒRĶI:
PIEDĀVĀTIE PASĀKUMI:
Stratēģijas
"CILVĒKKAPITĀLA" virziena stabilizācijas fāzē,
kā primārie sasniedzamie pasākumi, ir atbalsts bez darba
palikušajiem kā arī tiek piedāvāta jauna pieeja uzņēmējiem
konkurētspējas un produktivitātes veicināšanai darbinieku
apmācībām. Uzņēmumu stratēģiskās izaugsmes un nākotnes potenciāla
paaugstināšanai, tiek piedāvāts īstenot kompleksu apmācību
programmu augsta līmeņa darbiniekiem un vadītājiem.
Pārorientācijas fāzē
starp primārajiem pasākumiem ir ietverta augstākās izglītības
institūciju vienotas apmācību platformas izveide. Ar mērķi
stiprināt iedzīvotāju izglītošanas centienus tiks izstrādāta
vienota pieaugušo izglītības pārvaldības sistēma. Tā īstenošanai
ieviesti stingri kvalitātes kritēriji neformālās izglītības
programmām, atbalstītas augstākās izglītības institūcijas kā arī
profesionālās izglītības kompetences centri to aktīvai iesaistei
neformālās izglītības tirgū, kā arī ieviesta efektīva monitoringa
sistēma.
Izaugsmes fāzē
sadarbībā ar uzņēmējiem ir jāīsteno vienota Latvijas ilgtermiņa
stratēģija talantu piesaistei. Nolūkā sekmēt augstas kvalitātes
izglītības pieejamību tiks ieviesti finanšu instrumenti mācību
kreditēšanai. Atbalsta pasākumu kopums augstākās izglītības un
pētniecības institūciju internacionalizācijas nolūkos tiks
īstenoti pasākumi kritiskās masas sasniegšanai, ar mērķi
absorbētās zināšanas un prasmes tālāk pārnest uz Latvijas
uzņēmēju eksportspējīgiem produktiem.
INOVĀCIJA
IZAICINĀJUMI
MĒRĶI:
PIEDĀVĀTIE PASĀKUMI:
Stratēģijas
"INOVĀCIJA" virziena stabilizācijas fāzē būtiski
ir īstenot esošos publiskā atbalsta instrumentus - atbalsta
pasākumus lietišķo/praktisko pētījumu īstenošanai kā arī stimulus
komersantu ieguldījumiem pētniecībā un attīstībā.
Pārorientācijas fāzē
primāri īstenojami pasākumi saistībā ar digitālo tehnoloģiju
pielietojuma paplašināšanu. Valstu un pilsētu ilgtspējīgas
attīstības būtiskākie pamatelementi ir veselības sistēmas un to
risinājumu ilgtspēja, iedzīvotāju iesaiste
izglītības/mūžizglītības sistēmā kā arī publiskā sektora un
uzņēmumu digitālā brieduma līmenis. Tāpēc inovācijas radīšanas
nolūkā tiks īstenota plaša programma pētniecības atbalstam
Kompetences centru ietvaros. Ar mērķi atbalstīt jaunus,
ilgtspējīgu eksporta produktu un pakalpojumu virzienus, tiks
radīti pasākumi valsts vadošo kapitālsabiedrību klasterēšanai un
jaunuzņēmumu risinājumu pilotēšanai un tālākai komercializācijai,
kas strādās kā inovācijas stimulējošs katalizators.
Izaugsmes fāzē
pasākumi ietvers pasākumus, kas orientēti uz produktu
komercializācijas aktivitātēm. Ir izvērtējama mazo un vidējo
komersantu attīstības un tehnoloģiju pārneses instrumenta
izveide. Līdz šim Latvijā salīdzinoši ierobežoti īstenots
iekšzemes ekonomiskās aktivitātes veicināšanas pasākums ar augstu
eksporta potenciālu - militārās industrijas pasūtījumu
izvietošana vietējām industrijām. Latvijas sabiedrības atvērtība
jaunām tehnoloģijām, kvalitatīvā starptautiskā transporta
infrastruktūras savienojamība un iedzīvotāju svešvalodu prasmes,
rada augstu potenciālu pozicionēt Latviju kā tehnoloģisko
inovāciju izmēģinājuma platformu, kuru piedāvāt starptautiskām
korporācijām kā digitālo tehnoloģiju izmēģinājumu un sadarbības
vidi.
BIZNESA VIDE
EKSPORTSPĒJAI
IZAICINĀJUMI
MĒRĶI:
PIEDĀVĀTIE PASĀKUMI:
Stratēģijas
"BIZNESA VIDE EKSPORTSPĒJAI" virziena
stabilizācijas fāzē būtiski ir sniegt atbalstu ne tikai
jau eksportējošiem uzņēmumiem, bet arī radīt iespējas jauniem
eksportētājiem, atbalstot starptautiski konkurētspējīgas
industrijas uzņēmumus un to produktu virzību eksporta tirgos.
Vietējo un ārvalsts investoru efektīvai piesaistei tiks radīts
"Zaļais koridors" birokrātijas un administratīvo
procesu mazināšanai, vienlaikus, sadarbībā ar uzņēmējiem
izstrādāti pasākumi uzņēmējdarbības izmaksu samazināšanai
eksportspējas noturēšanai.
Pārorientācijas
fāzē, starp primāri īstenojamiem pasākumiem ir virzāmi pasākumi
eksporta kredītu aģentūras izveidei, kuru darbību papildinātu
pasākumi klasteru atbalstam un atbalsta mehānismi produktu
ieiešanai eksporta tirgū.
Pasākumi
izaugsmes fāzē ietvertu risinājumus, kas stimulētu
produktu/pakalpojumu izaugsmes iespējas to agrīnā izstrādes
stadijā. Latvijas eksporta atbalstam proaktīvi tiks iesaistīta
Ārlietu ministrijas pārstāvniecības un LIAA atbalsta pasākumu
dažādošana un intensificēšana eksporta tirgu apguvei, kā arī
Eksporta kredītu aģentūras pakalpojumu paplašināšana.
FINANŠU
PIEEJAMĪBA
IZAICINĀJUMI
MĒRĶI:
PIEDĀVĀTIE PASĀKUMI:
Stratēģijas
"FINANŠU PIEEJAMĪBA" virziena stabilizācijas
fāzē, kā primārie sasniedzamie pasākumi, ir ietverti atbalsta
pasākumi lielajiem komersantiem finanšu instrumentu veidā
(garantijas un aizdevumi).
Pārorientācijas fāzē
starp primārajiem jāattīsta trīs līmeņu finansēšanas sistēma:
krājaizdevu sabiedrības mikrouzņēmumiem, banku kredīti vidējam
līmenim un obligācijas un birža lielajiem uzņēmumiem. Pasākumos
ir ietverta pašu kapitāla investīciju fonda (pamatkapitāla un
kvazikapitāla ieguldījumi) izveide un finanšu instrumenta ALTUM
aizdevuma vidējiem un lieliem uzņēmumiem ar garu atmaksas termiņu
īstenošana.
Izaugsmes fāzē tiks
aktivizēti riska kapitāla fondi investīcijām kapitālā, ieviests
finanšu instruments ar granta elementu ražošanas procesu
pilnveidei un paplašināšanai, tai skaitā digitalizācijai,
izveidota aizdevumu un garantiju programma produktivitātes
kāpināšanai un uzņēmumu attīstībai, kā īstenota programma -
atbalsts uzņēmumu digitālajai transformācijai.
INFRASTRUKTŪRA
IZAICINĀJUMI
MĒRĶI:
PIEDĀVĀTIE PASĀKUMI:
Stratēģijas virziena
"INFRASTRUKTŪRA" stabilizācijas fāzē būtiski ir
sniegt atbalstu, pielietojot iekšzemes pieprasījuma atbalsta
instrumentus, vienlaicīgi izmantojot iespēju strukturāli
stiprināt Latvijas tautsaimniecību. Iekšzemes ekonomiskās
aktivitātes veicināšanai izmantojami valsts/pašvaldību pasūtījuma
instrumenti, tos īstenojot atbilstoši sekojošiem
pamatprincipiem:
• Pirmkārt, pasākumus vēlams īstenot nozarēs ar salīdzinoši
zemu importa komponenti. Tādējādi tiktu nodrošināts, ka katrs
valsts iztērētais eiro sniedz pēc iespējas lielāku ietekmi uz
iekšzemes pieprasījumu. Nozares ar salīdzinoši zemu importa
komponenti ir būvniecība (jo īpaši infrastruktūras objektu
būvniecība), informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, kā arī
izglītības un veselības aprūpes nozares.
• Otrkārt, valsts pasūtījumu būtu jārealizē valsts investīciju
nevis valsts patēriņa formā, kas nodrošinātu veiktā stimula
ilglaicīgāku pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību.
• Treškārt, valsts pasūtījums būtu koncentrējams atsevišķās
svarīgās valsts politikas jomās, vispirms definējot prioritātes
un sasniedzamos mērķus un tikai tad veidojot konkrētu valsts
iepirkumu sarakstu. Tai skaitā, administratīvi teritoriālās
reformas kontekstā reģionu centru ekonomiskās jaudas spēcināšanai
(industriālās teritorijas/parki u.c.), atbalsts reģionālās
infrastruktūras stiprināšanai (t.sk. darbaspēka mobilitātes
risinājumos), dzīvojamā fonda pieejamības nodrošināšanai
teritorijās, kur tā trūkums kavē saimnieciskās darbības attīstību
(primāri 21 reģionālajos centros), kā arī nepieciešamības
gadījumā izglītības un veselības aprūpes tīkla pielāgošanai
jaunveidojamo administratīvo un funkcionālo teritoriju aktuālajām
vajadzībām. Šādi soļi nodrošinātu līdzekļu mērķtiecīgu,
koordinētu un savstarpēji papildinošu izlietošanu un līdz ar to
spēcīgāku ietekmi uz tautsaimniecības izaugsmi nākotnē.
3. Stratēģijas pārvaldības
modelis
Dokuments nav noslēgts, tas papildinās uz laika ass ar jauniem
pasākumiem, uzdevumiem, rīcībām, izpildes monitoringu un
korekcijām. Šo vadības procesu nodrošina Stratēģijas padome
sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un plašu sabiedrības iesaisti
(uzņēmēji, zinātnes pārstāvji ārvalstu ekspertīze u.c.). Šāds
reālā laikā vadīts process ir svarīgs šī dokumenta īstenošanas
fāzē, jo nav iespējams prognozēt pandēmijas tālāko attīstību, kas
nozīmē, ka jābūt gataviem proaktīvi un stratēģiski reaģēt ilgākā
laika posmā.
4. Vienots valsts ekonomiskais
tēls
Vienotais valsts ekonomiskais tēls tiek izstrādāts, lai
sekmētu Latvijas atpazīstamību ārvalstīs, veicinātu Latvijā
radīto produktu un pakalpojumu piedāvājuma palielināšanos
ārvalstu tirgos, proaktīvi piesaistītu ārvalstu investīcijas un
izmantotu inovāciju un tehnoloģiju pārneses iespējas, kā arī
iepazīstinātu ar Latviju kā atpūtai un biznesa darījumiem
pievilcīgu tūrisma galamērķi.
PRIMĀRI |
TURPMĀK |
• Stāstu video sērijas |
• Tiešā mārketinga kampaņas |
• PR komunikācija un izplatīšana
digitālajos kanālos |
• Kampaņas definēto nozaru drukātajos
medijos un online platformās |
• Latvijas veiksmes stāstu un izaicinājumu
online platforma dažādām mērķa grupām |
• Politiskā skatuve
• Pasaules mediju monitorings
|
Īstermiņa un ilgtermiņa aktivitāšu veiksmīgai īstenošanai
(īpaši veiksmes stāstu izplatīšanai) būs nepieciešams apvienot
pēc iespējas vairāk valsts un nevalstisko organizāciju, nozaru
asociāciju un biznesa organizāciju (piemēram, bet ne tikai LI,
Ministru prezidenta birojs, ministrijas, LTRK, LDDK, Startin.lv,
The RedJackets, vēstnieki, goda konsuli, Pasaules Brīvo Latviešu
apvienība, utt.) komunikāciju kanālus, iesaistot un padarot tos
par kampaņas vēstnešiem.
Iesniedzējs:
Ekonomikas ministrs J. Vitenbergs
Vīza:
Valsts sekretāra p.i. E. Valantis
1.pielikums
I Covid-19 ietekme uz
tautsaimniecību
NENOTEIKTĪBA UN GLOBĀLĀS EKONOMIKAS
ATTĪSTĪBAS PROGNOZES
Neskaidrība
par Covid-19 ietekmi uz ekonomikas attīstību ir ārkārtīgi liela,
jo nav skaidrs, cik ilgi un plaši turpinās izplatīties
koronavīruss Eiropā un Pasaulē.
Par Globālās
ekonomikas attīstības tendencēm un aprēķinos ir ņemta vērā
aktuālākā informācija no Eiropas komisijas, OECD, IMF, Global
Economic Forum, Oxford Economics, The Economist, Bloomberg, The
global association of the financial industry u.c.
organizācijām.
Vēl marta sākumā dažādas starptautiskas organizācijas par
pamatscenāriju prognozēja V veida scenāriju, t.i., izteikta, bet
īslaicīga lejupslīde, kurai sekos strauja atkopšanās. Šobrīd
ticamāks izskatās U tipa scenārijs, kas nozīmētu, ka
samazināšanās fāze būs ilgstošāka, bet aktīvi nerīkojoties, nevar
izslēgt vēl ilgstošāku lejupslīdi.
SVF 14.aprīlī publicētās prognozes rāda, ka COVID-19
pandēmijas rezultātā pasaules ekonomika 2020.gadā strauji saruks
- par 3%, kas ir daudz dziļāks kritums nekā finanšu krīzes
laikā 2008. un 2009.gadā. Bāzes scenārijā, kurā tiek pieņemts, ka
pandēmija izzūd 2020.gada otrajā pusē un vīrusa ierobežošanas
pasākumi pakāpeniski tiek atcelti, globālā ekonomika 2021.gadā
pieaugs - par 5,8%, normalizējoties ekonomiskajai aktivitātei, ko
sekmēs savlaicīga un efektīva politikas rīcība.
SVF prognozē, ka lielākajā daļā attīstīto valstu grupā
ekonomikas 2020.gadā samazināsies - par 6,1%, ieskaitot ASV
(-5,9%), Japānā (-5,2%), Lielbritānijā (-6,5%), Vācijā (-7,0%),
Francijā (-7,2%), Itālijā (-9,1%) un Spānijā (-8,0%). Paredzams,
ka kopumā attīstības valstu grupā IKP 2020.gadā samazināsies -
par 1,0%, izņemot Ķīnu (pieaugums par 2,2%). Krievijā ekonomika
šogad saruks par 5,5%. Arī Baltijas valstīs SVF 2020.gadā
prognozē IKP kritumu: Latvijā - par 8,6%, Lietuvā - par 8,1% un
Igaunijā - par 7,5%.
Neskatoties uz to, ka SVF bāzes scenārijā prognozē, ka gandrīz
visās pasaules valstīs 2021.gadā ekonomikas pieaugs, tomēr IKP
līmenis 2021.gada beigās gan attīstītajās, gan attīstības valstīs
saglabāsies zem sākotnējā pirmsvīrusa ekonomikas līmeņa.
Vienlaikus SVF atzīmē, ka COVID-19 pandēmija varētu izrādīties
noturīgāka, nekā tas izskatās šobrīd. COVID-19 ietekme uz
ekonomisko aktivitāti un finanšu tirgiem varētu izrādīties
spēcīgāka un ilgstošāka. Šādā gadījumā, IKP kritums varētu būt
vēl lielāks nekā bāzes scenārijā.
GLOBĀLĀS
EKONOMIKAS SABREMZĒŠANĀS UN VĪRUSA IZPLATĪBAS IETEKMES KANĀLI
Pašreizējā situācija ekonomikā nav saistīta ar problēmām
finanšu tirgos vai ekonomikas nesabalansētību. Cēlonis ir
Covid-19 vīruss, kura ierobežošana ir galvenais uzdevums, un
vīrusa izplatības ierobežošanas soļi un to nepieciešams panākt
pēc iespējas ātrāk. Arī Latvijas tautsaimniecība Covid-19 krīzes
ietekmē piedzīvo strauju ekonomikas samazināšanos.
IETEKME UZ
LATVIJAS TAUTSAIMNIECĪBU
Optimistiskais
scenārijs balstās uz pieņēmumu, ka vīrusa izplatība Eiropā un
Latvijā līdzīgi kā pēc Ķīnas scenārija norisinās 2-3 mēnešus un
Eirozonas ekonomikā lejupslīde ir mērena. Ekonomikas aktivitāte
salīdzinoši strauji sāk atjaunoties maijā. Pēc Ekonomikas
ministrijas aplēsēm kopējā ietekme uz IKP varētu sastādīt vismaz
6 procentpunktus.
Pesimistiskākajā
scenārijā pieņemts, ka vīrusa izplatība paplašinās un tā
ierobežošanai ir nepieciešams ilgāks laiks, bet Pasaules
ekonomikas lejupslīde ir dziļāka. Šādā scenārijā, salīdzinot
ar sākotnēji prognozēto izaugsmi, IKP dinamika var samazināties
par 10 procentpunktiem. IKP var sarukt par 8%, salīdzinot ar
2019.gadu. Pie tam pastāv risks, ka vīrusa iedarbība Pasaulē
būs ilgāka un plašāka, pandēmijas otrā viļņa gadījumā tad
negatīvā ietekme uz Latvijas ekonomiku būs vēl izteiktāka un
ekonomika var nonākt vēl dziļākā recesijā.
IETEKME UZ DARBA
TIRGU
Ietekme uz Latvijas darba tirgu lielā mērā
atkarīga no tā, cik ilgi saglabāsies Covid-19 izplatības
ierobežošanas pasākumi. Jo ilgāk saglabāsies ierobežojumi, jo
pastāv augstāks darbavietu zaudējumu un bezdarba pieauguma risks.
Ietekme uz darba tirgu caurmērā ir lēnāka. Pašreiz lielā skaitā
darbiniekus atlaiž tikai atsevišķi uzņēmumi, kas nesaredz iespēju
atjaunot savu darbību pilnā apjomā tuvāko 3-4 mēnešu laikā.
Nodarbināto skaits 2020.gadā -4% IKP
scenārijā varētu samazināties par 4-5% (40 - 44 tūkst.
nodarbināto), salīdzinot ar 2019.gadu. Savukārt - 8% IKP
samazinājuma scenārijā nodarbināto skaita samazinājums 2020. gadā
var sasniegt 7,5% jeb 68 tūkst. Ietekme būs vērojama gandrīz
visās tautsaimniecības nozarēs, paredzama iedzīvotāju ekonomiskās
aktivitātes samazināšanās (pamatā starp jauniešiem un
iedzīvotājiem pensijas/pirms pensijas vecumā).
Bezdarba līmenis 2020. gadā - 4% IKP
scenārija gadījumā vidēji varētu palielināties par 4 -5
procentpunktiem, sasniedzot 10-10,3% līmeni, ar tendenci gada
ietvaros pieaugt. Realizējoties -8% IKP samazinājuma
prognozei, bezdarba līmenis potenciāli var pieaugt līdz 12% (113
tūkst. darba meklētāju).
IZIEŠANA NO
KRĪZES - U VEIDA SCENĀRIJS
COVID-19 RADĪTO EKONOMIKAS ŠOKU
TEORĒTISKAIS IETVARS
Covid-19 izplatības rezultātā Eiropā Latvijas ekonomika
saskaras ar strauju pieprasījuma kritumu, t.i. pieprasījuma
šoku. Šāda strauja krituma sekas ierasti ir recesija, ko
raksturo straujš ražošanas (pakalpojumu) kritums un
bezdarba pieaugums tiešās ietekmes nozarēs. Turklāt
bezdarba līmeņa pieaugums samazina mājsaimniecību
ienākumus, iedzīvotāji izvēlas taupīgi rīkoties ar
uzkrājumiem, tādējādi vēl vairāk ierobežojot kopējo
pieprasījumu. Turpmāko notikumu nenoteiktības rezultātā
investori izvēlas konservatīvāku investīciju pārvaldes
taktiku, atliekot riskantu investīciju plānu īstenošanu,
tādējādi samazinot pieprasījumu investīciju preču
ražotājiem un mazinot naudas ieplūdi ekonomikā
starptautisko tiešo investīciju formā.
Pašreizējās tendences liecina, ka Covid-19 un tā
izplatības ierobežošanas pasākumi ir ietekmējuši ne tikai
pieprasījuma samazināšanos, bet arī izraisa piedāvājuma
šoku. Negatīvu ietekme uz piedāvājumu rada arvien lielāki
traucējumi piegāžu ķēdēs, kā arī darbaspēka ierobežota
pieejamība slimības vai karantīna dēļ un citi faktori.
Piedāvājumam atgriežoties pirmskrīzes līmenī ir paredzamas
ievērojamas rindas un sekojošas piegažu kavēšanās.
Līdz ar to Covid-19 ietekmi uz ekonomiku var raksturot
kā dubulto šoku (piedāvājuma un pieprasījuma), kuru ļoti
īsā laikā ir grūti pārvarēt. Dubultā šoka izraisītā
ekonomikas lejupslīde var radīt nopietnas sekas, vēl jo
vairāk, ņemot to, ka piedāvājuma šoku ir grūti pārvaldīt,
piemērojot vispārpieņemtos monetāros un fiskālos stimulus.
Tāpēc dubultā šoka sekas var būt ilgstošākas ar būtiskām
strukturālām korekcijām.
|
Neatkarīgi no tā, vai ekonomikas var izvairīties no
lejupslīdes, izaugsmes atjaunošana ir atkarīga no dažādiem
apstākļiem:
• cik lielā mērā pieprasījuma atjaunošanās kavēsies, vai
vispār atjaunosies iepriekšējā apjomā,
• cik ilgi ilgs ekonomikas recesija (vai šoks ir īstermiņa vai
ilgstošs),
• vai šoks radīja ekonomikai būtiskus strukturālos
kaitējums.
Šāda veida scenārijā trieciens ekonomikai turpinās ilgāk par
vienu gadu. Ekonomikas zaudējumi (IKP samazinājums un bezdarba
līmeņa pieaugums) ir lielāki nekā «V» veida scenārijā.
Atgriešanās sākotnējā izaugsmes dinamikā atsākās vēlāk.
U veida scenārija gadījumā, bez aktīvas politikas un
ekonomikas transformācijas, ilgtermiņā ekonomikas izaugsmes temps
atgriezīsies līdzšinējā ~3%, līmenī, taču krīzes dēļ notiks
atpalikšana no iepriekšējo gadu dinamikas līknes.
2.pielikums
Informatīvajam ziņojumam
"Stratēģija Latvijai Covid-19 krīzes radīto seku
mazināšanai"
Kritēriji ekonomikas atveseļošanas
īstermiņa pasākumu izvērtēšanai (balstoties uz Pasaules Bankas
metodoloģiju)
|
Eksperta
vērtējums
(zemākais vērtējums ir 1, augstākais vērtējums ir 5) |
Eksperta
komentārs |
Vērtējuma
skaidrojums |
1. Vai
investīcijas ekonomikā nonāks 3-6 mēnešu laikā |
1-5 punkti |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
2.
Kāds būs ieguvums valsts budžetam (eiro) |
1-5 punkti |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
1. CILVĒKRESURSI |
|
|
|
1.1. Vai intervence
īstermiņā rada jaunas darba vietas? (augstāks
novērtējums, ja tiek radīts lielāks skaits augsti kvalificētu
darba vietu ar augstu pievienoto vērtību)? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
1.2. Vai intervence
ilgtermiņā rada jaunas labi apmaksātas darba vietas ar
augstu pievienoto vērtību (vismaz virs 23 000 eiro uz
cilvēku gadā bruto) |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
1.3. Vai šīs jaunās darbavietas
izmanto prasmes, kas jau pastāv vietējā ekonomikā
pieejamajiem darbiniekiem/citu nozaru darbinieki ir apmācāmi
nepieciešamajās prasmēs gada laikā? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
1.4. Vai nodarbinātības iespējas
ir iekļaujošas, un pieejamas nepietiekami nodarbinātām un
neaizsargātām iedzīvotāju grupām, vai nodarbinātības iespējas
var izmantot krīzē bez darba palikuie? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums (papildus piesaistot LM ekspertus) |
2. EKSPORTS, INOVĀCIJAS,
TAUTSAIMNIECĪBA |
|
|
|
2.1.Kāds ir sagaidāms šīs
intervences multiplikatora efekts (t. i., ietekme uz eksporta
palielinājumu, produktivitātes kāpināšanu, investīcijām
inovācijās)? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
2.2. Kāda ir plānotā pievienotā
vērtība uz vienu strādājošo - zema (20 000), vidēja
(25 000) vai augsta (virs 29 000 eiro uz cilvēku
gadā)? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
2.3. Vai pasākums rada vietējās
nozarēs balstītas vērtību ķēdes? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
3. ILGTSPĒJA, SAVLAICĪGUMS,
RISKI |
|
|
|
3.1. Vai tiek uzlabotas
medicīnas pakalpojumu sniegšanas spējas, vai tiek uzlabotas
digitalizācijas, attālināta darba iespējas, utml.) |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
3.2. Kāda būs projekta ietekme
uz pašvaldību/valsts parādu un tā ilgtspējību? Ja tiek
ieguldīti aizņemtie līdzekļi, kāda ir līdzekļu atdeve:
nodokļu maksājumu pieaugums, pāatrināta kredītu atmaksa? |
1-5 punktu
skalā |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
3.3. Vai intervence tiks
īstenota finanšu instrumentu veidā(investētie līdzekļi tiek
atmaksāti)? |
"5"
punkti, ja atbilde "Jā" un "0" punkti, ja
atbilde "Nē" |
|
Visu ekspertu
vidējais vērtējums šajā kritērijā |
KOPĀ
|
|
|
|
Iesniedzējs:
Ekonomikas ministrs J. Vitenbergs
Vīza:
Valsts sekretāra p.i. E. Valantis