LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 81
Par Latvijas Republikas Valdības
administrācijas nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome
nolemj:
Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Valdības
administrācijas nolikumu.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētaja vietnieks I. BIŠERS
Latvijas Republikas valdības lietu
ministrs K. LĪCIS
Rīga 1990. gada 31. jūlija
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1990. gada 31. jūlija lēmumu
Nr. 81
Latvijas Republikas
Valdības administrācijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Valdības administrācija (turpmāk tekstā
- «Valdības administrācija») ir Latvijas Republikas Ministru
Padomes aparāts.
2. Valdības administrāciju vada Latvijas Republikas valdības
lietu ministrs, kurš savu darbību veic Latvijas Republikas
Ministru Padomes priekšsēdētāja tiešā vadībā.
3. Valdības administrācijas galvenie uzdevumi ir:
3.1. piedalīties Valdības darbības programmas un
tautsaimniecības attīstības koncepcijas izstrādāšanā un to
realizācijā;
3.2. nodrošināt nepieciešamos priekšnoteikumus Latvijas
Republikas Ministru Padomes efektīvam darbam tās kompetencē esošo
jautājumu risināšanā;
3.3. analizēt republikas ekonomisko, sociālo un kultūras
attīstību, sagatavot Valdībai informāciju un attiecīgus
ieteikumus;
3.4. piedalīties likumu un lēmumu projektu izstrādāšanā vai
iniciatīvas kārtībā organizēt atsevišķu projektu izstrādāšanu,
organizēt ekspertīzes un dot slēdzienus par likumu un lēmumu
projektiem, kā arī priekšlikumiem, kurus iesniegušas ministrijas
un resori, pašvaldības iestādes, sabiedriskās organizācijas vai
atsevišķi pilsoņi; organizēt alternatīvu lēmumu projektu
izstrādāšanu attiecīgo problēmu racionālai un optimālai
risināšanai;
3.5. nodrošināt Latvijas Republikas Ministra Padomes lēmumu un
rīkojumu, kā arī citu likuma pamatotu aktu un dokumentu
atbilstību Latvijas Republikas likumiem; gatavot priekšlikumus
likumdošanas pilnveidošanai;
3.6. organizēt sadarbību svarīgāko politisko, ekonomisko,
kultūras un sociālo jautājumu risināšanā starp republikas
Valdību, Latvijas Republikas Augstāko Padomi, tās pastāvīgajām
komisijām, ministrijām, citām valsts pārvaldes un pašvaldības
iestādēm, kā arī sabiedriskajām organizācijām un kustībām;
3.7. pārbaudīt Latvijas Republikas likumu, Valdības lēmumu,
rīkojumu un Latvijas Republikas Ministru Padomes vadības
norādījumu izpildi un veikt pasākumus atklāto trūkumu
novēršanai;
3.8. veicināt Latvijas Republikas Valdības sadarbību ar
ārvalstīm un starptautiskajām organizācijām, organizēt ar citu
valstu valdībām noslēgto līgumu un vienošanās izpildes pārbaudi;
pastāvīgi studēt ārvalstu progresīvo pieredzi un pārņemt to
valsts aparāta darbībā;
3.9. organizēt pilsoņu pieņemšanu, viņu iesniegumu
izskatīšanu, tajos esošo priekšlikumu apkopošanu, kā arī veikt
pasākumus pamatoto sūdzību cēloņu novēršanai.
4. Valdības administrācija, realizējot savas kompetences
uzdevumus, sadarbojas ar visām republikas valsts pārvaldes un
pašvaldības iestādēm, sabiedriskajām organizācijām un kustībām un
ņem vērā to, ka ministrijām, resoriem un izpildkomitejām, kā arī
citām organizācijām pilnā mērā jāpilda savas funkcijas un
kompetences ietvaros patstāvīgi jāorganizē darbs attiecīgajās
tautsaimniecības nozarēs, uzņēmumos, organizācijās un teritorijās
un ka izskatīšanai Valdībā var tikt iesniegti tikai tie
jautājumi, kuri ir Latvijas Republikas Ministru Padomes
kompetencē vai par kuriem ir domstarpības, kas prasa starpnozaru,
nozaru un teritoriālo interešu saskaņošanu.
Ministri, valsts pārvaldes resoru vadītāji, Tautas deputātu
padomju izpildkomiteju priekšsēdētāji, Valdības padomnieki un
Valdības administrācijas struktūrvienību vadītāji ir personiski
atbildīgi par Valdībai izskatīšanai iesniedzamo likumu, lēmumu un
rīkojumu projektu sagatavošanas kvalitāti, pamatotību un
atbilstību spēkā esošajai likumdošanai.
5. Valdības administrācija savā darbībā ievēro republikas
Konstitūciju, Latvijas Republikas likumu «Par Latvijas Republikas
Ministru Padomi», citus Latvijas Republikas likumus un normatīvos
aktus, kā arī Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumus un šo
nolikumu.
6. Par Valdības administrācijas uzdevumu izpildi personiski
atbildīgs ir Latvijas Republikas valdības lietu ministrs.
7. Latvijas Republikas valdības lietu ministram ir vietnieks,
kurš aizvieto ministru viņa prombūtnes laikā. Valdības lietu
ministra vadība strādā Valdības administrācijas sekretārs.
Valdības lietu ministra vietnieku un Valdības administrācijas
sekretāru amatā ieceļ Latvijas Republikas Ministru Padome.
Valdības lietu ministra vietniekam un Valdības administrācijas
sekretāram ir padomdevēja tiesības Latvijas Republikas Ministru
Padomes sēdēs.
8. Latvijas Republikas valdības lietu ministrs:
8.1. organizē un koordinē Valdības administrācijas darbību,
nosaka viņam pakļauto darbinieku dienesta pienākumus, sadala
pienākumus starp administrācijas struktūrvienībām un apstiprina
pakļauto uzņēmumu un organizāciju nolikumus (statūtus);
8.2. paraksta (otrais paraksts) Latvijas Republikas Ministru
Padomes lēmumus un sēžu protokolus, kā arī lēmumu un rīkojumu
pielikumus;
8.3. dod valsts pārvaldes iestādēm un Tautas deputātu padomju
izpildkomitejām norādījumus par Valdības uzdevumu izpildi un par
jautājumu sagatavošanu iesniegšanai izskatīšanai Latvijas
Republikas Ministru Padomē;
8.4. nodrošina Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu,
rīkojumu un uzdevumu savlaicīgu noformēšanu un to nosūtīšanu
izpildītājiem;
8.5. organizē Latvijas Republikas likumu, Valdības lēmumu un
rīkojumu, ka ari Latvijas Republikas Ministru Padomes vadības
uzdevumu izpildes pārbaudi, informē Valdību par to izpildes
gaitu, veic pasākumus apstākļu novēršanai, kas kavē to
izpildi;
8.6. iesniedz izskatīšanai Latvijas Republikas Ministru Padomē
jautājumus, kurus sagatavojusi Valdības administrācija;
8.7. izveido komisijas vai darba grupas problēmu analīzei vai
Valdības lēmumu projektu izstrādāšanai;
8.8. atdod atpakaļ Valdības locekļiem Latvijas Republikas
Ministru Padomei iesniegtos lēmumu un citu dokumentu projektus,
ja tie iesniegti, neievērojot Latvijas Republikas Ministru
Padomes reglamenta prasības;
8.9. pieprasa no valsts pārvaldes un pašvaldības iestādēm
materiālus un pārskatus, kuri nepieciešami jautājumu izskatīšanai
Latvijas Republikas Ministru Padomē;
8.10. iesaista noteiktajā kārtībā valsts pārvaldes un
pašvaldības iestāžu vadītājus, citus atbildīgos darbiniekus,
zinātniekus un speciālistus lēmumu un likumu projektu ekspertīzē,
alternatīvu lēmumu projektu izstrādāšanā, kā arī citu pasākumu
veikšanā, kas saistīti ar Valdības administrācijas uzdevumu
izpildi;
8.11. organizē valsts pārvaldes un pašvaldības iestāžu
informēšanu par Latvijas Republikas Ministru Padomē ienākušajiem
dokumentiem un materiāliem, kuri attiecas uz šo iestāžu
darbību;
8.12. atbild par Valdības darbības saimniecisko, finansiālo un
tehnisko nodrošinājumu;
8.13. organizē Latvijas Republikas Ministru Padomes sēdēs
izskatāmo jautājumu, pārskatu un Valdības sēžu darba kārtības
projektu sagatavošanu;
8.14. nodrošina atklātumu Valdības darbā, kā arī izlemj
jautājumus par Valdības lēmumu publicēšanu;
8.15. glabā Latvijas Republikas Ministru Padomes ģerboņzīmogu
un lieto to saskaņā ar Valdības norādījumiem;
8.16. izdod pavēles, instrukcijas un dod norādījumus savas
kompetences jautājumos un kontrolē to izpildi;
8.17. apstiprina Valdības administrācijas struktūru, štatus un
amatalgas noteiktā darbinieku maksimālā skaita un darba samaksas
fonda ietvaros;
8.18. ieceļ amatā un atbrīvo no amata Valdības administrācijas
darbiniekus (izņemot Valdības lietu ministra vietnieku, Valdības
administrācijas sekretāru, Valdības padomniekus un
struktūrvienību vadītājus), kā arī pakļauto uzņēmumu un
organizāciju vadītājus;
8.19. rīkojas ar Valdības administrācijas finansu līdzekļiem
un atbild par to pareizu izlietošanu.
9. Valdības administrācijas sastāvā ietilpst Valdības
padomnieki un funkcionālās struktūrvienības ar speciālistiem
ekonomikas, sociālajos, kultūras un citos jautājumos.
Valdības padomniekus un Valdības administrācijas
struktūrvienību vadītājus amatā ieceļ un no amata atbrīvo
Latvijas Republikas Ministru Padome.
10. Valdības padomnieki:
10.1. analizē stāvokli attiecīgajā saimniecības nozarē, kā arī
sociālajā un kultūras jomā un citās sfērās, organizējot
perspektīvās attīstības prognozēšanu, nosakot galvenās problēmas,
kuras jārisina sadarbībā ar citām nozarēm, reģioniem vai arī
iniciatīvas kārtībā;
10.2. sniedz informāciju un attiecīgus priekšlikumus Latvijas
Republikas Ministru Padomes un Valdības administrācijas vadībai
par aktuālām valsts un pašvaldības, sociālām, kultūras,
saimnieciskām, ekoloģiskām un citām tautsaimniecības
problēmām;
10.3. organizē Latvijas Republikas Ministru Padomē
izskatīšanai iesniegto materiālu un attiecīgu atzinumu
sagatavošanu vai nepieciešamās ekspertīzes veikšanu. Ja
nepieciešams, nodrošina alternatīvu variantu izstrādi jautājumu
risināšanai;
10.4. organizē pēc Latvijas Republikas Ministru Padomes vai
Valdības administrācijas vadības norādījumiem, kā arī pēc savas
iniciatīvas likumu, lēmumu un rīkojumu projektu izstrādāšanu;
10.5. noskaidro trūkumus valsts pārvaldes un pašvaldības
iestāžu sadarbības mehānismā un sagatavo Valdībai priekšlikumus
to novēršanai;
10.6. tiesīgi atdot atpakaļ Latvijas Republikas Ministru
Padomei iesniegto lēmumu un citu dokumentu projektus, izņemot
Valdības locekļu iesniegtos, ja tie iesūtīti, neievērojot
Latvijas Republikas Ministru Padomes reglamenta prasības;
10.7. organizē Latvijas Republikas likumu, Valdības lēmumu un
rīkojumu, kā arī valdības uzdevumu izpildes pārbaudi, informē
vadību par to izpildes gaitu un veici pasākumus trūkumu
novēršanā;
10.8. tiesīgi nosūtīt saskaņošanai vai atzinuma sniegšanai
ministrijām, resoriem un vietējām pašvaldības iestādēm, kā arī
organizācijām materiālus, kas tiek gatavoti izskatīšanai Latvijas
Republikas Ministru Padomē, kā arī nosūtīt kompetentu iestāžu un
organizāciju izskatīšanai dokumentus jautājumos, kuri iesniegti
Latvijas Republikas Ministru Padomei, bet neietilpst tās
kompetencē;
10.9. tiesīgi dot atbildes jautājumos, kuri iesniegti Latvijas
Republikas Ministru Padomei, bet par kuriem nav nepieciešams
pieņemt Valdības lēmumu vai rīkojumu.
11. Struktūrvienību vadītājiem ir tādas pašas tiesības kā
Valdības padomniekiem.
12. Valdības padomnieki, Valdības administrācijas
struktūrvienību vadītāji un speciālisti ir tiesīgi:
12.1. bez speciāla pilnvarojuma iepazīties ar valsts pārvaldes
un pašvaldības iestāžu, uzņēmumu un organizāciju darbu, pieprasīt
nepieciešamos materiālus jautājumos, kuri izskatāmi Latvijas
Republikas Ministru Padomē;
12.2. piedalīties ar padomdevēja tiesībām viņu pienākumos
ietilpstošo jautājumu apspriešanā Latvijas Republikas Ministru
Padomes sēdēs, kā arī piedalīties valsts pārvaldes un pašvaldības
iestāžu sēdēs un sanāksmēs.
13. Valdības administrācija ir juridiska persona, un tai ir
zīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa
attēlu un Valdības administrācijas pilnu nosaukumu valsts valodā:
«Latvijas Republikas Valdības administrācija».