Ministru kabineta
rīkojums Nr.498
Rīgā 2014.gada 16.septembrī (prot.
Nr.46 40.§)
Par darbības
programmas "Izaugsme un nodarbinātība" projektu
2014.-2020.gada plānošanas periodam
1. Atbalstīt darbības programmas "Izaugsme un
nodarbinātība" (turpmāk - darbības programma) projektu
2014.-2020. gada plānošanas periodam.
2. Finanšu ministrijai:
2.1. pirms darbības programmas projekta iesniegšanas
Eiropas Komisijai veikt nepieciešamos tehniskos precizējumus pēc
Eiropas Komisijas pieprasījuma;
2.2. līdz 2014. gada 16. septembrim nodrošināt
darbības programmas projekta iesniegšanu Eiropas Komisijai.
3. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta
2014. gada 17. februāra rīkojumu Nr. 71 "Par
darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība"
projektu 2014.-2020. gada plānošanas periodam"
(Latvijas Vēstnesis, 2014, 36. nr.).
Ministru prezidente Laimdota
Straujuma
Finanšu ministra vietā -
ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs
(Ministru kabineta
2014.gada 16.septembra
rīkojums Nr.498)
Darbības
programmas "Izaugsme un nodarbinātība" projekta
2014.-2020.gada plānošanas periodam
kopsavilkums
(1) Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība"
(turpmāk - darbības programma) mērķis ir definēt kohēzijas
politikas fondu prioritāros virzienus, mērķus un sasniedzamos
rezultātus saskaņā ar stratēģiju "Eiropa 2020",
Latvijas Nacionālās attīstības plānu 2014.-2020. gadam,
Nacionālo reformu programmu, Eiropas Savienības Padomes
rekomendācijām par Latvijas 2013. gada valsts reformu
programmu un ar ko sniedz Padomes atzinumu par Latvijas
2012.-2016. gada konverģences programmu un Eiropas
Savienības Padomes rekomendācijām par Latvijas 2014. gada
valsts reformu programmu un ar ko sniedz Padomes atzinumu par
Latvijas 2014. gada stabilitātes programmu, nacionālajām
nozaru stratēģijām un citiem plānošanas dokumentiem, kā arī
noteikt vispārējos principus darbības programmā minēto kohēzijas
politikas fondu līdzfinansēto prioritāšu ieviešanā, uzraudzībā un
izvērtēšanā.
(2) Kohēzijas politikas fondu līdzfinansētie ieguldījumi līdz
šim 2007.-2013. gada plānošanas perioda ietvaros ir radījuši
būtisku stimulējošo ietekmi uz ekonomisko aktivitāti, un
sagatavotā darbības programma nosaka to stratēģisku un efektīvu
ieguldīšanu, lai nodrošinātu, ka pozitīvā ietekme uz ekonomisko
attīstību palielinātos un saglabātos arī turpmākajos gados.
(3) Turpmākai sekmīgai kohēzijas politikas fondu ieviešanai
kopumā pieejami 4 418,2 milj. EUR (ieskaitot Jauniešu
nodarbinātības iniciatīvas finansējumu 29 milj. EUR apmērā).
Kohēzijas politikas fondu ieguldījumu plānošanai un īstenošanai
sagatavota darbības programma, kurā apvienots kohēzijas politikas
fondu ieviešanai pieejamais finansējums, nodrošinot tematiski
koncentrēta un savstarpēji papildinoša atbalsta sniegšanu
identificētajām prioritārajām vajadzībām.
(4) Darbības programmā izvēlēti un izveidoti astoņi
prioritārie virzieni un norādīts tiem pieejamais kohēzijas
politikas fondu finansējums. Katram prioritārajam virzienam ir
izvēlētas ieguldījumu prioritātes, kas atbilst kohēzijas
politikas fondu regulām. Prioritāro virzienu un ieguldījumu
prioritāšu īstenošanai noteikti specifiskie atbalsta mērķi,
kuriem savukārt noteikti sasniedzamie rezultāti un indikatīvās
īstenojamās darbības šo rezultātu sasniegšanai.
(5) Darbības programma saturiski strukturēta atbilstoši
Eiropas Komisijas izstrādātajai veidlapai. Darbības programmā
noteikti mehānismi savstarpējai atbalsta koordinācijai starp
fondiem, plānotajām darbībām administratīvā sloga mazināšanai
finansējuma saņēmējiem, atspoguļoti plānošanas periodā ieviešamie
horizontālie principi, sniegta informācija par darbības
programmas ieviešanas administratīvo ietvaru, plānotajiem
izvērtēšanas pasākumiem.
(6) Prioritārā virziena "Pētniecība, tehnoloģiju
attīstība un inovācijas" ietvaros atbalsts tiks sniegts
zinātnes, pētniecības un inovācijas kapacitātes stiprināšanai,
atjaunojot un attīstot zinātnes un tehnoloģiju nozares
cilvēkresursus, atbalstot pielietojamu pētījumu īstenošanu,
veicinot zinātnisko institūciju koncentrēšanu (apvienošanu),
uzlabojot pētniecības infrastruktūru un materiāltehnisko bāzi,
veicinot starptautiskās sadarbības iespējas, kā arī sadarbību
starp zinātniskajām institūcijām un privāto sektoru, atbalstot
tehnoloģiju pārnesi, pētniecības rezultātu komercializāciju,
jaunu, zinātņietilpīgu produktu un tehnoloģiju izstrādi. Atbalsts
tiks sniegts arī tehnoloģiju pārneses pakalpojumiem, tai skaitā
jaunradītā intelektuālā īpašuma aizsardzībai, licencēšanai un
jaunu saimnieciskās darbības veicēju un inovatīvu produktu
atbalstam tehnoloģiju inkubatoros sadarbībā ar augstākās
izglītības iestādēm, tādējādi veicinot inovatīvu saimnieciskās
darbības veicēju īpatsvara palielināšanos un privātā sektora
investīciju palielināšanos pētniecībā un attīstībā.
(7) Prioritārā virziena "IKT pieejamība, e-pārvalde un
pakalpojumi" ietvaros atbalsts tiks sniegts visas Latvijas
teritorijas līdzsvarotas attīstības veicināšanai, izveidojot vai
uzlabojot elektronisko sakaru infrastruktūru, vienlaikus attīstot
saimniecisko darbību veicinošu vidi, kas balstās uz pieejamu
informāciju, publiskā sektora informācijas atkalizmantošanu,
publiskā un privātā sektora integrētiem IKT risinājumiem un
Latvijas iekļaušanos Eiropas vienotajā digitālajā tirgū, kā arī
uzlabojot iedzīvotāju kopējo dzīves kvalitāti, sniedzot
ieguldījumu pakalpojumu pieejamībā, sabiedrības produktivitātes
paaugstināšanā, administratīvā sloga samazināšanā un mobilitātes
paaugstināšanā.
(8) Prioritārā virziena "Mazo un vidējo komersantu
konkurētspēja" ietvaros plānots veicināt ekonomisko
aktivitāti (it īpaši reģionos) un saimnieciskās darbības veicēju
konkurētspēju un produktivitātes palielināšanos, nodrošinot
saimnieciskās darbības attīstību veicinošas infrastruktūras
izveidi, paplašinot finansējuma pieejamības iespējas, veicinot
ārējo tirgu apguvi un Latvijas starptautiskās konkurētspējas
stiprināšanu, attīstot klasteru darbību un cilvēkresursus, kā arī
nodrošinot darba tirgus vajadzībām atbilstošu darbaspēku.
Papildus minētajam tiks uzlabota tiesu sistēma un celta valsts
pārvaldes kapacitāte darbā ar saimnieciskās darbības veicējiem,
lai sekmētu saimnieciskās darbības vides uzlabošanu. Vienlaikus
plānots sniegt atbalstu saimnieciskajai darbībai, kas attīstītu
nozīmīgu teritoriju infrastruktūras atbilstoši pašvaldību
integrētajām attīstības programmām.
(9) Prioritārā virziena "Pāreja uz ekonomiku ar zemu
oglekļa emisijas līmeni visās nozarēs" kopējais mērķis ir
primārās enerģijas patēriņa samazināšana un efektīvas un
ilgtspējīgas energoresursu izmantošanas veicināšana dažādās
nozarēs. Mērķa sasniegšanu sekmēs investīcijas gan enerģijas
patēriņa samazināšanai rūpniecībā, gan energoefektivitātes
paaugstināšanai un AER izmantošanas veicināšanai publiskajās un
dzīvojamās ēkās, kā arī siltumavotu efektivitātes uzlabošana,
sekmējot arī vietējo AER izmantošanu centralizētajā siltumapgādē,
lai samazinātu siltumenerģijas zudumus pārvades un sadales
sistēmās. Papildus paredzētas investīcijas arī videi draudzīga
transporta attīstībā, nodrošinot CO2 gāzu emisiju
apjoma samazināšanos.
(10) Prioritārā virziena "Vides aizsardzība un resursu
izmantošanas efektivitāte" ietvaros atbalsts tiks sniegts
pasākumiem, kas paredz pielāgoties klimata pārmaiņām, samazinot
plūdu un krasta erozijas risku apdraudējumu, kā arī pasākumiem,
kas nodrošina apglabājamo atkritumu daudzuma samazināšanos un
dažādu veidu atkritumu atkārtotu izmantošanas, pārstrādes un
reģenerācijas palielināšanos, līdztekus nodrošinot resursu
efektīvu izmantošanu. Papildus paredzēti pasākumi, kas nodrošinās
Latvijas iekšzemes un jūras ūdeņu labu vides stāvokli, kā arī
ūdens resursu ilgtspējīgu izmantošanu, attīstot un uzlabojot
ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas pakalpojumu kvalitāti un
pieejamību atbilstoši Eiropas Savienības direktīvu prasībām, kā
arī nodrošinās dabas aizsardzības un saimniecisko interešu
līdzsvarotību, saglabājot bioloģisko daudzveidību un aizsargājot
ekosistēmas, vienlaikus nodrošinot sabiedrību un kompetentās
institūcijas ar savlaicīgu un kvalitatīvu informāciju augstas
vides kvalitātes un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai.
Vienlaikus plānoti pasākumi, kas veicina integrētu reģionālo
attīstību, nodrošinot ilgtspējīgu kultūras un dabas mantojuma
izmantošanu, kā arī pasākumi, kas veicina pilsētu degradēto
teritoriju reģenerāciju atbilstoši pašvaldības integrētajām
attīstības programmām.
(11) Prioritārā virziena "Ilgtspējīga transporta
attīstība" ietvaros atbalsts tiks sniegts, lai nodrošinātu
komodālu, kvalitatīvu un konkurētspējīgu transporta
infrastruktūru, veicinot transporta un loģistikas pakalpojumu
attīstību, samazinot vides piesārņojuma līmeni, kā arī radītu
priekšnosacījumus līdzsvarotai reģionālajai attīstībai, veicinot
jaunu darbavietu radīšanu un ievērojamu pakalpojumu eksporta
apjoma pieaugumu.
(12) Prioritārā virziena "Nodarbinātība un darbaspēka
mobilitāte" ietvaros plānots atbalstīt darbaspēka
pieprasījuma un piedāvājuma salāgošanu, pilnveidojot bezdarbnieku
prasmes un kvalifikāciju, atbalstot reģionālo un starptautisko
darbaspēka mobilitāti, veicinot jauniešu nodarbinātību un
nodrošinot informāciju par darba tirgus situāciju un tendencēm
ilgtermiņā. Stratēģijas "Eiropa 2020" kontekstā
ieguldījumi paredzēti arī darbavietu kvalitātes pilnveidei un
gados vecāku strādājošo ilgākas nodarbinātības veicināšanai.
(13) Prioritārā virziena "Sociālā iekļaušana un
nabadzības apkarošana" ietvaros tiks atbalstīta
nelabvēlīgākā situācijā esošo darbspējīgo iedzīvotāju
aktivizēšana un šķēršļu mazināšana iesaistei darba tirgū, ko
sekmēs arī profesionāla sociālā darba attīstība un sociālo
pakalpojumu un veselības aprūpes kvalitātes un pieejamības
pilnveide, tai skaitā īstenojot pāreju no institucionālās
aprūpes uz sabiedrībā balstītiem pakalpojumiem.
(14) Prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un
mūžizglītība" ietvaros tiks nodrošināta kvalitatīva un
iekļaujoša izglītība personības attīstībai. Tā ietvaros atbalsts
tiks sniegts, lai uzlabotu augstākās izglītības studiju programmu
kvalitāti un veicinātu to atbilstību tautsaimniecības izaugsmes
vajadzībām; nodrošinātu vispārējās izglītības pieejamību un
satura pilnveidi, tai skaitā sekmējot darba tirgum
atbilstošas karjeras izvēli, mazinot bērnu un jauniešu nabadzību
un novēršot priekšlaicīgu izglītības sistēmas pamešanu; uzlabotu
profesionālās un pieaugušo izglītības kvalitāti, pieejamību un
atbilstību mainīgajām darba tirgus prasībām, tai skaitā
pilnveidojot nodarbināto profesionālo kvalifikāciju un
kompetences.
Finanšu ministra vietā -
ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs